Jakie są metody rozliczania magazynu w programie Comarch ERP Optima? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Jakie są metody rozliczania magazynu w programie Comarch ERP Optima? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Jakie są metody rozliczania magazynu w programie Comarch ERP Optima?

Naliczanie kosztu własnego sprzedaży może przebiegać wg metody:

FIFO (First In, First Out) – pierwsze weszło pierwsze wyszło, koszt naliczany jest w trakcie zapisywania dokumentu. Jest to domyślna metoda rozliczania magazynu, ustawiana automatycznie, jeśli użytkownik nie dokona innego wyboru.
LIFO (Last In, First Out) – ostatnie weszło pierwsze wyszło, koszt własny sprzedaży naliczany jest w automatycznie w trakcie zapisywania dokumentu.
AVCO – metoda średniej ważonej, koszt własny sprzedaży naliczany jest w trakcie zapisywania dokumentu. W przypadku wybrania metody AVCO, pojawia się parametr Brak kontroli chronologii. Parametr ma znaczenie przy wystawianiu dokumentów z datą wstecz. Jeśli parametr nie jest zaznaczony, to przy próbie wystawienia dokumentu z datą wcześniejszą niż ostatnia dostawa towaru, program nie pozwoli na zatwierdzenie dokumentu. Natomiast w przypadku, gdy parametr jest zaznaczony – program pozwoli na wystawienie dokumentu z datą wcześniejszą niż data ostatniej dostawy, pod warunkiem, że w magazynie, na dzień zgodny z datą wydania towaru, była odpowiednia jego ilość.

W przypadku metody AVCO i kilku magazynów, jeżeli jest korygowana wartość przyjęcia na jednym magazynie, a ten sam towar został porozdzielany na różne magazyny, wartość towaru jest korygowana w zależności od aktualnego stanu i wartości towarów na tych magazynach.

W module Handel Plus towar może być wydawany z konkretnych dostaw i tym samym koszt naliczany jest dla tych pobranych partii towaru.

Praca na partiach towaru w module Handel Plus możliwa jest tylko i wyłącznie przy wybranej metodzie rozliczania magazynu FIFO lub LIFO, nie jest możliwa dla metody AVCO. Jeśli nie wybierzemy konkretnych partii, wówczas rozliczanie magazynu przebiega według wybranej wcześniej metody (FIFO lub LIFO).

Polecamy obejrzenie filmu instruktażowego, pokazującego funkcjonalność modułu Handel Plus. Film znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów http://www.erp.comarch.pl/klienci w obszarze Comarch ERP Optima/ Dokumentacja/Filmy instruktażowe w gałęzi Handel/ Wydawanie towaru z konkretnych dostaw w module Handel Plus lub bezpośrednio na stronie http://www.erp.comarch.pl/filmy.




Czy można zmienić metodę rozliczania magazynu?

Po wybraniu jednej z metod rozliczania magazynu i dopisaniu do bazy jakiegokolwiek dokumentu magazynowego, nie będzie możliwości wyboru innej metody rozliczania magazynu.

W sytuacji, kiedy Użytkownik chce zmienić metodę rozliczania magazynu, powinien utworzyć nową bazę firmową, ustawić wybraną metodę oraz zaimportować zasoby oraz dane słownikowe z poprzedniej bazy (np. kontrahentów, towary) z poziomu menu Narzędzia/ Importy/ Z innej bazy danych.




Co to jest WZKK i kiedy powstaje?

Korekta Kosztu (WZKK) powstaje w przypadku korygowania dokumentu dostawy (PZ/PW/MM/PWP), jeśli towar został już wydany z magazynu.

WZKK przyjmuje datę korekty dostawy (np. korekta do dokumentu PZ), jeśli korekta wprowadzana jest po dacie rozchodu towaru lub datę rozchodu, jeśli korekta wprowadzana jest z datą wcześniejszą niż data rozchodu.

Po zatwierdzeniu korekty, do dokumentów, na których został wydany towar z tej dostawy zostaną automatycznie utworzone dokumenty WZKK korygujące koszt własny.

Przykład

WZKK a antydatowanie dokumentów
1. Tworzymy kartę towaru TEST: VAT 23%, jednostka miary: szt.
2. Wystawiamy PZ z datą 20 bm. na 100 szt. towaru TEST1, w cenie 5,00 PLN
3. Wystawiamy WZ z datą 22 bm. na 20 szt. towaru TEST1 (cena sprzedaży 7,00 PLN)
4. Wystawiamy korektę wartościową do PZ, z datą 21 bm. (rabat 10%)
5. Po zatwierdzeniu dokumentu PZKOR automatycznie utworzy się dokument korygujący koszt własny wydanej dostawy tj. WZKK z datą 22 bm.

Korekta dostawy była utworzona przed datą WZ dlatego WZKK utworzy się z datą tego wydania.

1. Tworzymy kartę towaru TEST1: VAT 23%, jednostka miary: szt.
2. Wystawić PZ z datą 20 bm. na 100 szt. towaru TEST2, w cenie 5,00 PLN
3. Wystawiamy WZ z datą 22 bm. na 20 szt. towaru TEST2 (cena sprzedaży 7,00 PLN)
4. Wystawiamy korektę wartościową do PZ, z datą 26 bm. (rabat 10%).
5. Po zatwierdzeniu dokumentu PZKOR automatycznie utworzy się dokument korygujący koszt własny wydanej dostawy tj. WZKK z datą 26 bm.

Korekta do dostawy została utworzona po dacie WZ dlatego WZKK przyjmuje datę korekty.

Przykład

WZKK a dokument FZKG (korekta graniczna)
1. Wystawiamy FZ/PZ z datą 20 bm. na 100 szt. towaru TEST2, w cenie 5,00 PLN
2. Wystawiamy FZKG do tej FZ z datą 22 bm., zapisujemy do bufora, doliczamy koszt 30 PLN
3. Wystawiamy WZ z datą 24 bm. na 50 szt. po 7,00 PLN
4. Po zatwierdzeniu FZKG na trwałe, automatycznie tworzy się dokument WZKK z datą 24 bm.

WZKK przyjmuje datę WZ, ponieważ korekta FZKG była tworzona przed dokumentem wydania zewnętrznego.

Przykład

WZKK – przepięcie dostaw
1. Tworzymy kartę towaru TEST3: VAT 23%, jednostka miary: szt.
2. Wystawiamy PZ1 z datą 20 bm.: 100 szt. towaru TEST3 w cenie 3,00 PLN
3. Wystawiamy PZ2 z datą 21 bm.: 100 szt. towaru TEST3 w cenie 3,00 PLN
4. Wystawiamy WZ z datą 24 bm.: 100 szt. towaru TEST3 (cena sprzedaży 6,00 PLN)
5. Wystawiamy korektę ilościową do PZ1 z datą 22 bm. – całkowity zwrot
6. Tworzy się dokument WZKK z datą 24 bm. (korekta kosztu własnego przyjmuje datę WZ)

WZKK powstaje w wyniku przepięcia dostaw, ma wartość (korekta kosztu) 0, bo cena na PZ2 była taka sama jak cena na PZ1.

Przykład

WZKK – korekta rozchodu
1. Tworzymy kartę towaru TEST4: VAT 23%, jednostka miary: szt.
2. Wystawiamy PZ1: 10 szt. towaru TEST3 w cenie 5,00 PLN
3. Wystawiamy PZ2: 10 szt. towaru TEST3 w cenie 6,00 PLN
4. Wystawiamy WZ: 10 szt. towaru TEST3 (cena sprzedaży 7,00 PLN)
5. Wystawiamy korektę ilościową do PZ1 – całkowity zwrot (powstaje WZKK1, przepięcie dostaw)
6. Wystawiamy korektę ilościową do WZ – całkowity zwrot (powstaje WZKK2, korygowany jest koszt związany z WZKK1).

Przykład

WZKK do MM (Przesunięcie Międzymagazynowe)
1. Tworzymy kartę towaru TEST5: VAT 23%, jednostka miary: szt.
2. Wystawiamy PZ: 1 szt. towaru TEST3 w cenie 100 PLN
3. Wystawiamy MM: 1 szt. towaru TEST3 w cenie 100 PLN
4. Wystawiamy korektę wartościową do PZ na -30 PLN
5. Powstaje WZKK1 na 30 PLN i WZKK2 na -30 PLN (widoczne na liście WZ).




W jaki sposób wygenerować deklarację IFT-1 dla pracownika?

Przed utworzeniem deklaracji IFT-1 należy uzupełnić na formularzu danych kadrowych pracownika, w zapisie aktualnym na ostatni dzień roku, za który generowana jest deklaracja, dane identyfikacyjne oraz adres zamieszkania wraz ze wskazaniem kodu kraju zamieszkania wymagane na deklaracji. Dodatkowo na zakładce Nr ident./podatki należy zaznaczyć parametr Ograniczony obowiązek podatkowy (nierezydent) oraz wskazać Rodzaj numeru identyfikacyjnego i Zagraniczny rodzaj nr identyfikacyjny podatnika. Deklarację IFT-1 tworzy się z poziomu Listy pracowników w Kadrach po ustawieniu się na danym pracowniku i wybraniu opcji Deklaracje PIT dostępnej przy przycisku Deklaracje pracownika. Na liście deklaracji pracownika wskazujemy rodzaj deklaracji (IFT-1/IFT-1R) oraz okres, za który chcemy ją utworzyć. Za pomocą  dodajemy formularz deklaracji i ją przeliczamy. Deklarację IFT-1 można także utworzyć seryjnie dla zaznaczonych pracowników za pomocą przycisku Deklaracje seryjne.




Czy można seryjnie naliczyć deklaracje PIT-11 dla pracowników ze wskazanych firm?

Z poziomu modułu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe można seryjnie naliczyć deklaracje PIT-11 we wskazanych firmach. Po zaznaczeniu firm w Operacjach seryjnych w części Deklaracje/Zaliczki należy wybrać opcję DeklaracjePIT/CIT. Na liście deklaracji należy wskazać PIT-11. Wyliczenie deklaracji dotyczyć będzie wszystkich pracowników/zleceniobiorców posiadających naliczoną co najmniej jedną wypłatę(w tym znajdującą się w „buforze”, tzw. otwartej liście płac) w zadanym roku. Podczas wyliczania deklaracji PIT-11 pod uwagę jest brany rok kalendarzowy wskazany w panelu Baz Danych. Do deklaracji PIT-11 automatycznie dołączany jest Załącznik PIT-R pod warunkiem, iż pracownik posiada w trakcie roku naliczone wynagrodzenie z odpowiednim typem wypłaty. Z poziomu modułu Biuro Rachunkowe jest także możliwość seryjnego zablokowania deklaracji PIT-11, wysłania ich do systemu e-Deklaracje, odebrania UPO oraz wydruku deklaracji oraz UPO.




Gdzie w programie dostępna jest deklaracja roczna PIT-4R?

Deklaracja PIT-4R dostępna jest z poziomu Płace i Kadry / Zaliczki na PIT-4R. W oknie 'Lista zaliczek na PIT-4R’, przy przycisku plusa należy rozwinąć menu dostępnych opcji i wybrać ‘Deklaracja PIT-4R’ w odpowiedniej wersji. Dane do deklaracji zostaną pobrane z zapisanych w bazie raportów pomocniczych PIT-4. Aby kwoty na wydruku były poprawne, muszą być przeliczone i zapisane deklaracje PIT-4 za poszczególne miesiące danego roku. Wydruk PIT-4R jest dostępny z poziomu formularza deklaracji.




Czy można seryjnie wstawić święta w kalendarzach dla wskazanych firm?

Z poziomu modułu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe można seryjnie wstawić święta we wskazanych firmach. Po zaznaczeniu firm w Operacjach seryjnych w części Płace i Kadry należy wybrać opcję Wstawianie świąt. Użytkownik może zdecydować, czy święta mają być wstawione do wszystkich kalendarzy, czy tylko do kalendarza Standard.




Jak w programie utworzyć deklarację ZUS IWA?

Deklarację ZUS IWA można utworzyć z poziomu Płace i Kadry / Deklaracje roczne IWA. Po naciśnięciu  otworzy się formularz Deklaracja ZUS IWA, na którym należy: 

  • wybrać plik KEDU,do którego ma być zapisana deklaracja,
  • wpisać liczbę osób poszkodowanych w wypadkach śmiertelnych i ciężkich (jeśli miały miejsce),
  • liczbę osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia,
  • datę wypełnienia deklaracji.          

Deklarację wyliczamy przyciskiem . Po zapisaniu deklaracji na liście jest widoczny jej identyfikator. Dla kolejnej deklaracji za ten sam rok nadawany jest identyfikator wyższy o 1 od poprzedniego (kolejno: 02/2017, 03/2017 itd.). W przypadku składania korekty,można dopisać na formularzu IWA znak i numer decyzji pokontrolnej. Aby deklaracja została utworzona, w każdym miesiącu wskazanego roku musi być co najmniej jeden ubezpieczony zgłoszony do ubezpieczenia wypadkowego z naliczoną wypłatą.




Jak wyliczany jest raport RKZ (Rozliczenie kosztów zakupu)?

Raport RKZ może być wywołany zarówno z poziomu menu wydruków dla Faktur Sprzedaży/Paragonów, jak też dla listy Wydań Zewnętrznych.

Raport zawiera informacje o kosztach zakupu i marży dla dokumentów.

Raport RKZ z poziomu listy Faktur Sprzedaży powinien być robiony wtedy, gdy wszystkie faktury posiadają powiązane dokumenty WZ lub nie są stosowane dokumenty WZ i w menu System/Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Inicjacja dokumentów dla faktur zaznaczona jest opcja Pobranie (opcja spowoduje, że Faktura Sprzedaży będzie wydawała towar z magazynu).

Standardowo Faktura Sprzedaży rezerwuje towar, który jest wydawany dopiero po utworzeniu dokumentu WZ. Dlatego przed przekształceniem do WZ, na dokumencie FA nie ma informacji o rzeczywistym koszcie zakupu towaru wydawanego, koszt ten nalicza się dopiero po utworzeniu WZ, kiedy towar rzeczywiście zostanie wydany z magazynu.
Powody niezgodności RKZ generowanego z listy dokumentów FA/ PA, i RKZ z listy dokumentów WZ:

  • Na fakturze mogą być pozycje towarowe oraz usługi natomiast usługa nie musi być przenoszona na dok WZ – zależy to od parametru w konfiguracji (System/ Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Parametry/ Konwersja FA/PA do WZ – przenoś usługi na WZ).
  • Dokument FA może być wystawiony w jednym miesiącu natomiast powiązanie z dokumentem WZ może być dopiero w następnym miesiącu np. faktura z 29.07 , a WZ z 02.08.
  • Dokumenty WZKK, które mogą zwiększać albo zmniejszać wartość magazynu nie będą uwzględniane na RKZ z poziomu listy dokumentów FA/ PA. 

Dokument WZKK jest to korekta kosztu własnego, tworzony jest w momencie kiedy korygujemy dostawę, która została rozchodowana. Wtedy program przepina dostawy wydawane na dokumentach rozchodowych lub koryguje naliczony wcześniej koszt i generuje dokument WZKK (korekty kosztu własnego). Dokument widoczny jest na liście dokumentów WZ.

W chwili utworzenia Faktury Zaliczkowej nie jest zdejmowany towar z magazynu. Dlatego cała wartość zaliczki na RKZ jest traktowana jako marża – firma nie poniosła jeszcze kosztów związanych z wydaniem tego towaru. Również technicznie – dopóki nie zostanie zdjęty towar z magazynu nie jesteśmy w stanie określić jego rzeczywistego kosztu. W szczególnym przypadku, tego towaru może w ogóle nie być jeszcze w magazynie. Dopiero po utworzeniu Faktury Sprzedaży i dokumentu WZ program zna rzeczywisty koszt towaru. Wtedy też, od wartości Faktury Sprzedaży (która jest pomniejszona o wpłacone wcześniej zaliczki) odejmowany jest koszt towaru i wyliczana jest marża. Przy czym wartość netto faktury nie obejmuje już całego towaru, natomiast wyliczony koszt – obejmuje wszystkie pozycje. Dlatego często zdarza się, że na Fakturze Sprzedaży po uwzględnieniu zaliczek marża jest ujemna. Oznacza to, że wpłacona wcześniej zaliczka przekraczała wartość marży uzyskanej na całej transakcji (czyli na fakturze zaliczkowej marża naliczona była za wysoka) i na Fakturze Sprzedaży trzeba ją skorygować.

Faktura Zaliczkowa jest uwzględniana na RKZ z poziomu listy Faktur Sprzedaży. Jeśli ten rodzaj dokumentów ma być pominięty, wówczas można na liście faktur założyć filtr SQL w postaci: TrN_Rodzaj< >302200, następnie wykonać raport.

Na RKZ z listy FA zawsze pojawią się faktury przekształcone z PA (niezależnie od wyboru FA z WZ czy bez – nie ma opcji bez PA), natomiast na analizie sprzedaży nigdy się nie pojawią (Tre_Aktywny=0). Dlatego należy zaznaczyć na RKZ z FA – FA z WZ i bez) oraz na RKZ z listy PA -PA i bez FA, a na analizie sprzedaży należy zaznaczyć wszystkie opcje (łącznie z PA z FA) – inaczej transakcje, do których wystawiono najpierw PA, a potem FA zostaną pominięte.

Faktury Zaliczkowe w analizie sprzedaży nie będą uwzględniane.




Jak ustawić ilość kopii wydruku?

Na otwartym formularzu faktury wywołujemy Konfigurację wydruków kombinacją klawiszy <CTRL>+<F2>. W konfiguracji wydruków na zakładce Ogólne w gałęzi Procedury/ Formularz faktury sprzedaży należy wybrać lupką  odpowiedni wydruk np. Wzór standard i określić ilość kopii wydruku.

Przykładowo:

  • ilość kopii = 1 (drukowany będzie tylko oryginał)
  • ilość kopii = 2 (drukowany będzie oryginał + 1 kopia)
  • ilość kopii = 3 (drukowany będzie oryginał + 2 kopie) 

Uwaga

W przypadku wydruków seryjnych należy zmienić zarówno ilość kopii na definicji wydruku seryjnego jak i na definicji wydruku, który jest w niej wykorzystany.

Przykład: Wydruk seryjny Faktura VAT – wzór standard, będzie drukował każdą zaznaczoną fakturę z listy faktur w ilości 1 (sam oryginał), jedynie w przypadku gdy:

  • wydruk Wydruki Seryjne/ Faktura VAT – wzór standard, dostępny z listy faktur, ma ustawioną ilość kopii wydruku: 1
  • wydruk Faktura VAT/ wzór standard, dostępny z formularza faktury, ma ustawioną ilość kopii wydruku: 1.