Czym różni się synchronizacja pełna od różnicowej? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Czym różni się synchronizacja pełna od różnicowej? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Czym różni się synchronizacja pełna od różnicowej?

Bezpośrednio po uruchomieniu usługi Comarch ERP e-Pracownik w chmurze Comarch zostanie wykonana pełna synchronizacja. Wszystkie dane, które mają być wyświetlane w Comarch ERP e-Pracownik,  zostaną wyeksportowane do chmury Comarch. Po poprawnie przeprowadzonej pełnej synchronizacji program automatycznie ustawi synchronizacje różnicowe. Synchronizacja różnicowa przesyła dane, które zostały zmodyfikowane (dodane/zmienione/usunięte) od ostatniej poprawnej synchronizacji (zalecany model pracy).Użytkownik może ustalić kolejną pełną synchronizację – w tym przypadku dane przesłane wcześniej do chmury Comarch zostaną usunięte i nadpisane danymi przesłanymi z Comarch ERP Optima.




Jaka jest różnica pomiędzy Comarch ERP e-Pracownik zainstalowanym lokalnie a Comarch ERP e-Pracownik w chmurze Comarch?

W przypadku korzystania z Comarch ERP e-Pracownik w wersji stacjonarnej baza Comarch ERP Optima oraz aplikacja Comarch ERP e-Pracownika znajdują się na lokalnym komputerze Użytkownika. Dane dostępne są w obu aplikacjach w czasie rzeczywistym.

W modelu usługowym baza danych Comarch ERP Optima nadal znajduje się na lokalnym komputerze Użytkownika, aplikacja Comarch ERP e-Pracownik instalowana jest na serwerze w Centrum Danych Comarch. Dane dostępne są po wykonaniu synchronizacji. Taki model pracy pozwala na obniżenie kosztów związanych z posiadaniem licencji obcych.




Jak zamówić Comarch ERP e-Pracownik w chmurze Comarch?

W celu zamówienia Comarch ERP e-Pracownik w chmurze Comarch należy wejść do konfiguracji Comarch ERP Optima (System/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ e-Pracownik) i na zakładce '1. Ogólne’ nacisnąć przycisk ’Uruchom aplikację w chmurze’. Po naciśnięciu przycisku zamawiania pojawi się druga zakładka o nazwie '2. Model usługowy’ z formularzem, na który nastąpi automatyczne przejście. O uruchomieniu usługi zostaniecie Państwo powiadomieni mailem, który zostanie wysłany na podany w trakcie zamawiania usługi adres mailowy.




Czy dostępna jest wersja demo aplikacji Comarch ERP e-Pracownik w chmurze Comarch?

Tak, Użytkownicy posiadający aktualną wersję Comarch ERP Optima i moduł płacowo-kadrowy mogą zamówić 30-dniową wersję testową.




Jak zmienić dane na dokumentach wyeksportowanych (ze znacznikiem E)?

Na dokumencie wyeksportowanym (ze znacznikiem E) istnieje możliwość zmiany opisu i osoby odbierającej na dokumencie oraz zmiany atrybutu. Zmiany są możliwe po zaznaczeniu parametrów:

  • Zmiana opisu i osoby odbierającej na dok. dostępny w System/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na formularzu operatora, na drugiej zakładce Parametry.
  • Zmiana atrybutów na zatwierdzonym dok. dostępny w System/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy, na formularzu operatora, na pierwszej zakładce Ogólne

Dodatkowo, dokument wyeksportowany, Operator może anulować pod warunkiem, że w konfiguracji zaznaczony jest parametr:

  • Zmiana dokumentów wyeksportowanych dostępny w System/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na formularzu operatora, na drugiej zakładce Parametry



Jak usunąć kontrahenta ?

Jeżeli dany kontrahent został w programie Comarch ERP Optima wykorzystany na jakimś dokumencie, wówczas nie można go usunąć z bazy danych, można natomiast na karcie kontrahenta na zakładce Handlowe zaznaczyć parametr Nieaktywny.

Po zaznaczeniu tego parametru, kontrahent nie będzie widoczny na liście z poziomu Ogólne/ Kontrahenci chyba, że zaznaczymy parametr Nieaktywni (znajduje się pod listą), wówczas wyświetli się na liście w kolorze czerwonym.

Na dokumencie będzie istniała możliwość wyboru takiego kontrahenta – żeby zablokować możliwość wystawiania dokumentów rozchodowych na kontrahenta nieaktywnego można zaznaczyć na jego karcie (na zakładce Handlowe) parametr Blokada wystawiania dok. rozchodowych.




Kto może zamówić Comarch ERP e-Pracownik w chmurze Comarch?

Usługa może być zamówiona przez Użytkownika posiadającego aktualną wersje Comarch ERP Optima i Comarch ERP e-Pracownik. Dla Użytkowników nie posiadających aplikacji Comarch ERP e-Pracownik umożliwiono zamówienie 30-dniowej wersji demo.




Jak ustawić autonumerację kodu towaru jako kod EAN?

Jeżeli w konfiguracji dla autonumeracji (System/ Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Autonumeracja i kody EAN) zaznaczono Autonumeracja kodów towarów oraz wybrano kod EAN i zaznaczono parametr Generuj kod EAN automatycznie przy dodawaniu nowej karty, po podniesieniu nowej karty w polu EAN pojawi się automatycznie kod EAN, a w polu z kodem towaru będzie napis <AUTO>. Kod towaru w postaci kodu EAN zostanie nadany dopiero w momencie zapisu karty.

Jeśli parametr Generuj kod EAN automatycznie przy dodawaniu nowej karty jest wyłączony, to użytkownik nie będzie mógł zapisać karty towaru bez wygenerowania/wpisania kodu EAN lub ręcznego uzupełnienia kodu towaru w sytuacji, jeśli w polu z kodem będzie <AUTO>.

Polecamy obejrzenie filmu instruktażowego. Film znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów  w obszarze „Filmy instruktażowe” lub z poziomu programu Comarch ERP Optima (Pomoc/ Filmy instruktażowe w sekcji Handel).




Co oznaczają kolory dokumentów handlowych oraz magazynowych na liście?

Kolor zielony – dokument w buforze – możliwe jest jego modyfikowanie lub usunięcie go z listy; nie można do niego wystawić korekty, przekształcić go do innych dokumentów ani go zaksięgować.

Specyficznym dokumentem jest Arkusz Inwentaryzacyjny, w którym ilość wg spisu może być wypełniona dopiero po wyciągnięciu z bufora (zob. Inwentaryzacja – Arkusz AI jest zapisany do bufora, widoczne są stany bieżące. Co należy zrobić, aby uzupełnić kolumnę ilość wg spisu?).

Kolor czarny – dokument zatwierdzony na stałe – można go zaksięgować i wystawić do niego korektę; nie można go usunąć z listy, a jedynie anulować go (zob. Kiedy można anulować dokument?).

Kolor czerwony – dokument anulowany – nie wpływa na Preliminarz Płatności, nie wpływa na Zasoby, nie można go zaksięgować; może go usunąć z listy tylko Autoryzowany Partner Comarch narzędziami serwisowymi.

Kolor niebieski – dokument zaksięgowany do Rejestru VAT lub do KH albo KP.




Jakie podpowiadają się daty na dokumentach powiązanych FA/ WZ?

Dokument WZ
Zatwierdzając dokument WZ z bufora na stałe z zaznaczonym parametrem FA, program podniesie formularz FA z datami zgodnymi z dokumentem WZ.
Jeżeli zapiszemy na stałe sam dokument WZ (bez zaznaczonego parametru FA), a później wygenerujemy dokument FA z listy, wówczas na podniesionym formularzu FA będzie zawsze data systemowa (bieżąca), a nie zgodna z dokumentem WZ .
Jeżeli ma być zachowana chronologia numeracji, Faktury Sprzedaży powinny być generowane z listy dokumentów WZ (z datami bieżącymi).

Dokument FA
Zatwierdzając Fakturę Sprzedaży z zaznaczonym parametrem WZ, program automatycznie generuje dokument WZ z datami zgodnymi z Fakturą Sprzedaży.
Zapisując na stałe samą Fakturę Sprzedaży (wyciągniętą z bufora), możemy w późniejszym terminie wygenerować do niej dokument WZ. Wygenerowany dokument WZ jest zawsze zatwierdzony na stałe i utworzony z datą bieżącą.

Datę bieżącą w programie można zmienić w menu Narzędzia/Data bieżąca.