„Serwer zdalny zwrócił błąd: (503) Serwer jest niedostępny”

Komunikat o treści „Serwer zdalny zwrócił błąd: (503) Serwer jest niedostępny” z reguły wskazuje na czasową niedostępność serwera zewnętrznego, przykładowo serwera portalu MF – ppuslugi.mf.gov.pl (np. przeciążenie tego serwera).

W przypadku wprowadzania dokumentu, program automatycznie weryfikuje status VAT Kontrahenta. Jeżeli na moment wystawiania dokumentu, wystąpił tymczasowy problem z połączeniem do portalu ppuslugi.mf.gov.pl to komunikat o tej treści może wystąpić.




„Dokument nie może być zapisany. Operator nie ma prawa zapisu dokumentu do bufora.”

Jeżeli podczas zapisywania dokumentu FA/PA pojawia się komunikat Dokument nie może być zapisany. Operator nie ma prawa zapisu dokumentu do bufora. Oznacza to, że na karcie operatora została włączona przez Administratora Blokada zapisu FA i PA do bufora.




„Nie można przekształcić faktury pro forma, do której istnieje dokument w buforze.”

Do Faktury Pro-Forma istnieje już faktura zaliczkowa która jest zapisana w buforze. Przed wystawieniem kolejnej faktury zaliczkowej, należy zatwierdzić na stałe poprzednią zaliczkę. Numery powiązanych dokumentów można sprawdzić po wejściu w konkretny dokument, na zakładce Dokumenty.




W jaki sposób seryjnie dodać/usunąć zamiennik towaru?

Po naciśnięciu ikony plusa w oknie Pozycja cennika na zakładce [Zamienniki] wyświetla się lista cennikowa z możliwością zaznaczenia i wybrania wielu zamienników Jeśli nie zaznaczono pozycji, do towaru dodawany jest zamiennik, na którym ustawiony jest kursor.

Po zaznaczeniu towarów, które mają zostać dopisane do listy zamienników i naciśnięciu opcji Wybierz, wyświetlane jest pytanie: Czy dodawany zamiennik jest obustronny?

Seryjne dodawanie zamiennika

W menu Ogólne/ Cennik oraz Handel/ Zasoby w operacjach seryjnych wybieramy opcja dodawania/ usuwania zamiennika dla pozycji zaznaczonych na liście:

 




W jaki sposób zmienić kolejność pozycji na dokumentach?

Na formularzach dokumentów handlowo-magazynowych umożliwiono zmianę kolejności pozycji metodą „przeciągnij i upuść” – należy wcisnąć lewy przycisk myszy na wybranej pozycji i trzymając wciśnięty przycisk przesunąć myszą kursor do wybranego miejsca.

Nie można zmieniać kolejności pozycji na:

  • dokumentach zatwierdzonych na stałe,
  • korektach,
  • dokumentach pochodzących z przekształceń, na których nie ma możliwości dodawania/ usuwania pozycji




Jak stworzyć skróty szybkiego wyboru towaru w Comarch ERP Optima Detal?

W Comarch ERP Optima DETAL istnieje możliwość stworzenia przycisków nawigacyjnych.
Przykładowo, można stworzyć przycisk, który po wciśnięciu, będzie dodawał dany towar na paragon.
Należy przejść do konfiguracji układu ekranu poprzez wciśnięcie przycisku , a następnie kliknąć prawym przyciskiem myszy w górną belkę i wybrać opcję Konfiguracja Sekcji

Następnie przechodzimy do zakładki Towary. W prawym górnym rogu okna widoczna jest ikona  Dodaj przycisk towaru. Akcja dostępna jest także po kliknięciu prawym przyciskiem myszy z poziomu zakładki.

W dolnej części ekranu pojawi się okno w którym możemy określić, jaki towar jest przypisany do przycisku oraz spersonalizować przycisk.

Nazwa towaru – Nazwa wyświetlana na przycisku
Powiązanie z towarem – Towar z cennika, który jest powiązany z przyciskiem
Pobierz nazwę z towaru – Parametr pozwala na ustawienie dla przycisku nazwy towaru z cennika.
Ustaw skrót – Pozwala na przypisanie skrótu klawiszowego dla przycisku
Wyświetlaj skrót – Wyświetla skrót klawiszowy na przycisku obok nazwy.
Kolor tekstu – Określa kolor tekstu na przycisku
Kolor tła – Określa kolor tła na przycisku
Plik obrazka – Pozwala na przypisanie obrazka do przycisku

Po spersonalizowaniu przycisku należy przenieść go na główny panel, poprzez przycisk Wstaw do sekcji

Po zapisaniu zmian, przycisk jest gotowy do użycia.




Dlaczego nie widzę cen zakupu?

Jeżeli operator zamiast cen zakupu widzi wykreskowane pola na liście dokumentów lub formularzu towaru, oznacza to, że ma założoną blokadę na koncie operatora.

Znieść blokadę może operator, który posiada uprawnienia Administratora. Należy przejść do System/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy i na formularzu konkretnego operatora, na zakładce Parametry, odznaczyć parametr:




Jak ustawić indywidualne ceny dla kontrahentów?

Istnieje możliwość ustalenia ceny za towar lub usługę dla grup kontrahentów lub indywidualnie dla konkretnych kontrahentów. Cenę można ustawić przechodząc do menu Ogólne/Rabaty, zakładka Stała Cena.

Należy wybrać parametr grupa kontrahentów (jeżeli chcemy ustalić cenę dla wybranych grup kontrahentów) lub jeden kontrahent (jeżeli chcemy ustalić cenę dla konkretnych kontrahentów).
Po ustaleniu podmiotu/ów dla których ma zostać ustalona cena, należy dodać towar/usługę na listę wykorzystując przycisk  oraz wpisać cenę.

Rabat typu stała cena ma najwyższy priorytet w stosunku do innych rabatów ustalonych w programie. Oznacza to, że w przypadku określenia stałej ceny dla towaru pomijane są pozostałe rabaty zdefiniowane dla tego towaru lub dla kontrahenta.




Jak ustawić blokadę widoczności cen zakupu dla operatora?

Istnieje możliwość ukrycia cen zakupu towarów dla poszczególnych operatorów. Nałożenie blokady cen zakupu jest możliwe z poziomu formularzu operatora (System/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy)na zakładce Parametry.

Zaznaczenie parametru Brak dostępu do cen zakupu skutkuje ukryciem cen zakupu na formularzu produktu oraz na dokumentach handlowych i magazynowych (jeżeli wykorzystywana jest na nich cena Zakupu).

Można to dobrze zaobserwować przykładowo na liście dokumentów Przyjęcia Zewnętrznego oraz na formularzu dokumentu PZ.

Prawo do nałożenia blokady ma tylko operator z uprawnieniami administratora.




Czy korzystając z nadania przesyłki przez Pocztę Polską można zamówić kuriera po odbiór przesyłki?

Dla usług pocztowych Pocztex oraz Pocztex Kurier 48h można zamówić kuriera po odbiór przesyłek. Aby to zrobić należy na liście przesyłek kurierskich użyć przycisku   dostępnego na górnej wstążce programu, następnie uzupełnić dane i potwierdzić zamówienie odbioru przez kuriera przyciskiem  Zamów.

Należy pamiętać, że istnieje możliwość kilkukrotnego zamówienia kuriera w jednym dniu.

Informacja widoczna na oknie  nie blokuje możliwości ponownego zamówienia kuriera w danym dniu, wyświetlana jest w celu poinformowania użytkownika, że w danym dniu jest już zamówiony co najmniej jeden odbiór przez kuriera.

Dla pozostałych usług pocztowych należy udać się do Urzędu nadania zgodnego ze zleceniami przesyłek w celu nadania przesyłek.