Księgowość

Księgowość

Zmiany

  1. Rejestry VAT. Deklaracje. Po naciśnięciu na liście deklaracji VAT-7/VAT-9M przycisku plusa domyślnie dodawana jest deklaracja VAT-7 w wersji 18, VAT-7K w wersji 12, VAT-9M w wersji 8.

Poprawiono

  1. Rejestry VAT. Deklaracje. W szczególnych przypadkach przy próbie zapisania przeliczonej deklaracji VAT-7 pojawiał się komunikat HRESULT: 0x80050468. Działanie poprawiono.
  2. Rejestry VAT. W szczególnych przypadkach po modyfikacji faktury w rej. VAT przeniesionej z handlu z podziałem odliczeń, na liście pokazywały się niepoprawne kwoty VAT. Działanie poprawiono.



Handel z magazynem


Handel

 

Nowości

Dotyczy wersji: 2018.8.1
1. SENT, dane geolokalizacyjne. W związku z wejściem w życie od 1 października 2018 r. ustawy z dnia 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 1539), do systemu monitorowania przewozu towarów SENT należy przekazywać dane geolokalizacyjne środka transportu. Dostosowując system do tej ustawy w menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Handel/ SENT na formularzu adresu nadawczego dodano pola województwo oraz współrzędne geograficzne (szerokość, wysokość). Dane są domyślnie przenoszone na zgłoszenie przewozu towaru dla podmiotu wysyłającego z możliwością ręcznej zmiany z poziomu formularza zgłoszenia.

Zmiany

1. Przekształcenie PA do FS. Podczas przekształcania kilku Paragonów do Faktury Sprzedaży, w sytuacji kiedy część z nich została wyeksportowana, generowany jest komunikat Błąd agregowania dokumentów! Nie wszystkie paragony zostały wyeksportowane.

Poprawiono

1. Tax Free. Na wydruku dokumentu Tax Free drukowany jest kod pocztowy Nabywcy.

2. Wydruk Faktury Pro Forma. W sytuacji kiedy na Fakturze Pro Forma wybrano płatność gotówką i operator miał przypisany domyślny bank, na wydruku Faktura Fro Forma/ Wzór standard drukowany był numer rachunku bankowego. Działanie programu poprawiono.

3. Wydruk dokumentu, na którym wskazano zaliczkę. Wykonując wydruk/ podgląd wydruku dokumentu z odznaczonym parametrem Bufor, na którym wskazano zaliczkę kontrahenta, generowany był komunikat Wydruk niemożliwy. Nie można zapisać formularza. Działanie programu poprawiono.

Współpraca z Comarch e-Sklep

Nowości w Comarch e-Sklep

1. Zgody kontrahenta w Comarch e-Sklep.

Do Comarch ERP Optima wprowadziliśmy funkcjonalność importu definicji treści zgód z Comarch e-Sklep oraz rejestrowania zgód wyrażonych przez kontrahentów w sklepie. Wprowadziliśmy też możliwość synchronizacji do sklepu definicji treści zgód, dodanych z poziomu programu, a także zgód przypisanych do kontrahentów wysyłanych do sklepu.

Jeśli w Comarch ERP Optima jest skonfigurowane minimum jedno stanowisko sklepu, z poziomu Ogólne/Słowniki dostępna będzie [Forma kontaktu]. Nie ma możliwości dodania ani usunięcia form z listy. Na formularzu formy kontaktu można zdefiniować nazwę formy w różnych językach.

Ponadto, w przypadku współpracy z e-Sklepem, na formularzu definicji treści zgody widoczna będzie wtedy dodatkowa zakładka [e-Sklep]. Aby zgoda została wysłana do Comarch e-Sklep, należy wskazać sklepy, w których ma być udostępniona. Dla poszczególnych sklepów będzie można też zdefiniować treści zgód w różnych językach.

Aby na liście Treści zgód zostały wyświetlone zgody synchronizowane z Comarch e-Sklep, należy zaznaczyć w filtrze parametr Pokazuj treści zgód w Comarch e-Sklep. Ustawienie parametru jest zapamiętywane.

Jeżeli zgoda zostanie zsynchronizowana do e-Sklep, nie będzie możliwości edycji jej treści, dodania/usunięcia sklepu, ani dodania kolejnego tłumaczenia w innych językach. Chcąc zmienić treść zgody wysłanej do sklepu lub dodać nowe tłumaczenie, należy wprowadzić nową wersję zgody.

W przypadku treści zgód, które zostaną zaimportowane z Comarch e-Sklep, nie będzie możliwości ich edycji, ani dodania nowych wersji zgody w programie. Ewentualnych zmian należy dokonać po stronie Panelu Administratora. W Comarch ERP Optima taką zgodę można jedynie oznaczyć jako nieaktywną.

Definicje zgód z Comarch e-Sklep mogą być importowane wraz z powiązanymi regulaminami. Po stronie Panelu Administratora należy dodać regulamin wraz z podpiętym plikiem pdf (pole Treść w pdf). Taki regulamin należy następnie powiązać z treścią zgody. Po zaakceptowaniu takiej zgody przez klienta w sklepie, plik zostanie zaimportowany do Comarch ERP Optima. Plik będzie widoczny jako Załącznik do zgody zaakceptowanej przez konkretnego przedstawiciela.

W Comarch e-Sklep rejestrowane są zgody podmiotu (np. podczas rejestracji) a także zgody w ramach konkretnych transakcji, składania zamówienia. Zgody wyrażone przez klientów Comarch e-Sklep są przypisywane do konkretnych loginów w e-Sklep.

W Comarch ERP Optima udzielone zgody podmiotu będą widoczne na formularzu przedstawiciela na zakładce [Zgody]. W polu Wyrażający podana będzie nazwa firmy kontrahenta oraz adres e-mail loginu, który wyraził zgodę.

W przypadku zgody pochodzącej z e-Sklep, jeśli do zgody został podpięty regulamin, to plik .html z treścią regulaminu oraz załączniki .pdf, będą widoczne na formularzu zgody na zakładce [Dokumenty] w sekcji Załączniki.

Zgody przedstawicieli powiązanych z loginem e-Sklep, wyrażone po stronie systemu ERP również są wysyłane do Comarch e-Sklep. Aby informacja o zgodach została wysłana do sklepu, należy wykonać synchronizację danych kontrahentów (ręczną bądź automatyczną).

Klient może w każdej chwili wycofać wyrażoną przez siebie zgodę. Jeżeli wycofa zgodę w sklepie, informacja zostanie zapisana w Comarch ERP Optima na formularzu zgody.

Zgodę można również wycofać z poziomu Comarch ERP Optima. Po wykonaniu synchronizacji informacja ta będzie wysłana do Comarch e-Sklep.

Usunięcie zgody z karty Przedstawiciela, nie będzie skutkować oznaczeniem jej jako wycofana w e-Sklep.

W przypadku klientów niezarejestrowanych w e-Sklep, zgody wyrażone na newsletter nie są synchronizowane do Comarch ERP Optima. Takie zgody należy weryfikować po stronie Panelu administracyjnego e-Sklep.

Uwaga

Jeżeli treść zgody z Comarch ERP Optima zostanie przypisana do kilku sklepów jednocześnie, a klient jest zarejestrowany w sklepach na tym samym loginie, wyrażenie bądź wycofanie przez klienta zgody w jednym sklepie, spowoduje odpowiednio wyrażenie/wycofanie zgody w pozostałych sklepach.

W związku z tym, w przypadku pracy na kilku sklepach, dla treści zgód utworzonych w Comarch ERP Optima, zaleca się zdefiniowanie osobnej treści zgody dla każdego sklepu.

Uwaga

W przypadku treści zgód synchronizowanych z Comarch e-Sklep (zarówno pochodzących ze sklepu, jak i dodanych w Comarch ERP Optima), nie zaleca się przypisywania jej w programie wielokrotnie do przedstawicieli powiązanych z loginem e-Sklep.

Jeśli jedna treść zgody będzie wielokrotnie przypisana jako aktywna, wówczas informacja o wycofaniu takiej zgody w e-Sklep, może zostać zarejestrowana na niewłaściwej zgodzie w Comarch ERP Optima.

Zgody transakcyjne wyrażone podczas składania zamówienia w sklepie, są zapisywane dla danego dokumentu. Na zamówieniach pochodzących ze sklepu (dokumenty RO), na zakładce [e-Sklep] można wyświetlić listę zaakceptowanych zgód za pomocą przycisku Zgody wyrażone podczas składania zamówienia. Na liście możliwy jest tylko podgląd wyrażonej zgody. Na formularzu zgody widoczna jest tylko sekcja Wyrażenie zgody, ponieważ takich zgód nie można wycofać.

2. Eksport kontrahentów – w ramach automatycznej synchronizacji danych z Comarch e-Sklep wprowadzono możliwość eksportu danych o kontrahentach

3. Pokaż powiązanego przedstawiciela – na karcie kontrahenta na zakładce [e-Sklep] wprowadzono możliwość sprawdzenia z jakim przedstawicielem jest powiązany dany login.

Comarch ERP Optima Detal

Poprawiono

1. Filtry. Poprawiono działanie filtrów na listach w aplikacji przy wyborze opcji „Pokaż wiersz automatycznego filtra” oraz „Pokaż panel wyszukiwania”.

2. Ekran dotykowy. Przywrócono rozmiar listy towarów na ekranie dotykowym.




Automatyczne aktualizacje programu

Możliwe jest wgrywanie drobnych poprawek do programu z poziomu samej aplikacji. Mechanizm ten umożliwia automatyczne pobranie poprawek przez Użytkownika, a następnie ich zainstalowane.

Funkcjonalność dostępna jest w wersji stacjonarnej programu Comarch ERP Optima.

W przypadku dostępnych aktualizacji, po zalogowaniu do programu Operatora nie będącego administratorem Comarch ERP Optima zostanie pokazany komunikat:

Dostępne są nowe aktualizacje programu.Zaloguj się do programu z uprawnieniami Administratora, aby zainstalować.

Dla operatora nie będącego administratorem informacja o dostępnych aktualizacjach pojawia się tylko raz w trakcie pracy z programem. Kolejny komunikat dla takiego operatora pojawia się dopiero po ponownym uruchomieniu programu.

Aktualizacje nie będą w takim przypadku instalowane.

Jeżeli natomiast do programu zalogowany zostanie Operator z uprawnieniami administratora, wówczas podczas każdego logowania zostanie pokazane okno Ważne aktualizacje, na którym  wyświetlona zostanie lista aktualizacji. Na liście pokazywane są  zarówno aktualizacje już zainstalowane, jak i te oczekujące na instalację. Pod listą dostępny jest przycisk Zainstaluj aktualizacje, który umożliwia zainstalowanie aktualizacji jeżeli takie są dostępne.

Podczas otwierania okna Pomoc/ Ważne aktualizacje uruchamiany jest proces sprawdzania dostępnych aktualizacji. W tym czasie na znajdującym się pod listę aktualizacji przycisku pojawia się opis: Trwa sprawdzanie aktualizacji…

Jeżeli żadnych aktualizacje do programu nie będą dostępne, wówczas na przycisku wyświetlana jest informacja: Nie znaleziono nowych aktualizacji i jest on wówczas nieaktywny.

Jeżeli dostępne są aktualizacje i kliknięty zostanie przycisk Zainstaluj aktualizacje, wówczas zostaje otwarte okno, na którym należy podać dane potrzebne do zalogowania się do serwera SQL z uprawnieniami administratora – poprzez login SQL bądź przez domenę NT.

Możliwe jest pominięcie instalowania aktualizacji automatycznych dla baz na serwerze SQL innym niż ten, na którym znajduje się aktualnie używana baza firmowa. Odłożenie aktualizacji automatycznych na tego typu serwerach jest możliwe za pomocą przycisku Pomiń ten serwer i może być szczególnie przydatne w przypadku, gdy określony serwer jest niedostępny.

Dotyczy wersji: 2019.2.1
Jeżeli podczas instalacji automatycznych aktualizacji programu pominięto określony serwer SQL, podczas późniejszego logowania do bazy danych znajdującej się na tym serwerze, aktualizacja zostanie wgrana do tej bazy i pozostałych baz firmowych na tym serwerze.

Po poprawnym zalogowaniu otwierane jest okno z listą zalogowanych do programu Operatorów.

Na oknie dostępne są przyciski:

  • Zamknij i zainstaluj – powoduje zamknięcie połączeń do baz danych programu Comarch ERP Optima i rozpoczęcie procesu aktualizacji,
  • Odśwież – powoduje ponowne pobranie z serwera informacji o aktualnie pracujących Operatorach,
  •  Anuluj – zamyka okno przerywając proces aktualizacji.

Po wybraniu opcji Zamknij i zainstaluj otwierane jest okno prezentujące postęp procesu aktualizacji. Po jego zakończeniu program Comarch ERP Optima na tym stanowisku zostaje uruchomiony ponownie i pokazywane jest okno Rejestracja w programie.

W przypadku instalacji wielostanowiskowej, jeżeli na jednym ze stanowisk wykonana zostanie aktualizacja, wówczas podczas uruchamiania programu na innym stanowisku pojawi się podczas logowania komunikat: Na innym stanowisku została zaktualizowana wersja programu, należy wykonać aktualizację na tym komputerze. Wymagane są uprawnienia administratora do tego komputera. Czy wykonać aktualizację?

Wybranie odpowiedzi Tak spowoduje rozpoczęcie procesu aktualizacji na tym stanowisku.

Po wybraniu opcji Nie następuje powrót do okna logowania. Praca w Comarch ERP Optima na tym stanowisku nie będzie możliwa bez przeprowadzenia aktualizacji programu.




Szkolenia e-learningowe

Oferowane szkolenia e-learningowe zapewniają komfort uczenia się, dzięki wykorzystaniu opisów, filmów oraz obrazów przyjaznych dla Użytkownika.

Poniżej prezentujemy bezpłatne szkolenia e-learningowe. Aby zapoznać się z pełną ofertą szkoleń multimedialnych kliknij tutaj. 

Uwaga
Funkcjonalności przedstawione w szkoleniach są zgodne z wersją 2019.1 systemu Comarch ERP Optima.

Szkolenia multimedialne

Ogólne

Obsługa Jednolitego Pliku Kontrolnego w Comarch ERP Optima

Ogólne

Zwiększ ergonomię pracy z Comarch ERP Optima

Płace i kadry

Comarch ERP Optima - zastosowanie przepisów prawnych w module Płace i Kadry

Płace i kadry

Comarch HRM - aplikacja usprawniająca prace w Twojej firmie

Handel

Comarch ERP Optima - moduł Serwis

Księgowość

Comarch ERP Optima - obsługa aktualnych przepisów w modułach księgowych

Księgowość

Przygotowanie e-Sprawozdania Finansowego na podstawie danych zawartych w programie Comarch ERP Optima




JPK

JPK





Płace i Kadry

Więcej filmów instruktażowych z tej tematyki znajduje się na naszym kanale na Youtube.

Kadry




















Płace














Comarch HRM




Księgowość

Więcej filmów instruktażowych z tej tematyki znajduje się na naszym kanale na Youtube.

Księga handlowa


Księga podatkowa




Deklaracje


Metoda kasowa



Rejestry VAT




Opis analityczny



Środki trwałe





CRM

Więcej filmów instruktażowych z tej tematyki znajduje się na naszym kanale na Youtube.

CRM

CRM Plus

Ofertowanie

Skrzynka pocztowa




Handel

Więcej filmów instruktażowych z tej tematyki znajduje się na naszym kanale na Youtube.

Handel




Kasa i bank

Więcej filmów instruktażowych z tej tematyki znajduje się na naszym kanale na Youtube.

Od czego warto zacząć?


Rozliczenia operacji



Magazyn walut





Split payment





Eksport i import za pomocą usługi sieciowej


Delegacje