Komunikat ID 999 „Definicja komunikatu o numerze 1128 nie została znaleziona”.

Jeżeli na stanowisku z Comarch ERP Optima pojawi się w czasie pracy komunikat Comarch ERP Optima: błąd(999) Definicja komunikatu o numerze 1128 nie została znaleziona to należy zainstalować na tym komputerze poprawkę Microsoft, która dostępna jest pod adresem: http://support.microsoft.com/kb/951937/




Komunikat ID 25062 „Wydruk niemożliwy. Wybrana drukarka nie jest dostępna. Nie można połączyć się z drukarką”

Komunikat może świadczyć o problemie z dostępem do biblioteki sterownika drukarki. Jego prawdopodobną przyczyną jest fizyczny brak pliku sterownika na dysku lub nieprawidłowe uprawnienia związane z dostępem aplikacji do pliku. Aby rozwiązać problem, należy w konfiguracji programu, w gałęzi Stanowisko / Ogólne / Drukarka fiskalna, zlokalizować i wybrać prawidłowy plik sterownika dla drukarki.




Komunikat ID 103 „Kopiowanie danych zostało zakończone.Wyniki można zobaczyć w arkuszu kalkulacyjnym.”

W programie Comarch ERP Optima istnieje możliwość eksportu danych z poziomu list (np. kontrahentów, faktur sprzedaży) do MS Excel. Komunikat oznacza, że eksport danych został zakończony. Wyeksportowane dane może zobaczyć po otwarciu arkusza kalkulacyjnego (zminimalizowany na pasku narzędzi).




Komunikat ID -2147217900 „Naliczanie kosztu niemożliwe! Przed datą zamknięcia występują rezerwacje towaru.”

Przed datą wykonania Bilansu Zamknięcia Magazynu, w bazie nie powinny występować żadne rezerwacje towarów. Dokumenty rezerwujące towar to Rezerwacje Odbiorcy oraz Faktury Sprzedaży, Paragony z opcją rezerwacji (definiowaną w System/Konfiguracja/ Firmy/ Magazyn/ Inicjacja dokumentu) niepowiązane z dokumentami magazynowymi zdejmującymi towar z magazynu – Wydaniami Zewnętrznymi, a także ww. dokumenty znajdujące się w buforze (na liście w kolorze zielonym).
W celu wykonania BZM, należy przekształcić dokumenty, które rezerwują towar do dokumentów magazynowych WZ i zatwierdzić te, które znajdują się w buforze.
Aby możliwe było wykonanie BZM mimo występowania rezerwacji należy w menu System / Konfiguracja/ Firma / Magazyn/ Parametry zaznaczyć opcję BZM bez kontroli rezerwacji i zamówień (wówczas program nie będzie kontrolował również istniejących na towar zamówień).




Komunikat ID -2147467259, -2147418113 „Błąd ogólny sieci. Zajrzyj do dokumentacji sieci.”

Prawdopodobnym źródłem problemu jest zerwanie połączenia sieciowego lub niedostępność jednego z zainstalowanych na komputerze/serwerze interfejsów sieciowych (dodatkowa karta sieciowa USB, ExpressCard, PCI itp). Rozwiązaniem w tym przypadku jest utworzenie aliasu dla instancji silnika bazy dedykowanej dla Comarch ERP Optima.
Jak skonfigurować alias do serwera SQL przedstawiono w pytaniu Nie mogę się połączyć z serwerem SQL – co zrobić ?




Komunikat ID -2147467259 „[DBNETLIB][ConnectionWrite] (send) Błąd połączenia.”

Prawdopodobnym źródłem problemu jest zerwanie połączenia sieciowego lub niedostępność jednego z zainstalowanych na komputerze/serwerze interfejsów sieciowych (dodatkowa karta sieciowa USB, ExpressCard, PCI itp). Rozwiązaniem w tym przypadku jest utworzenie aliasu dla instancji silnika bazy dedykowanej dla Comarch ERP Optima.

Jak skonfigurować alias do serwera SQL przedstawiono w pytaniu Nie mogę się połączyć z serwerem SQL – co zrobić ?

Ponadto problem ten może mieć następujące przyczyny:

  1. Rozłączenie wynikające z chwilowej utraty połączenia (niestabilna praca sieci).
    Rozwiązanie polega na wyeliminowaniu nieprawidłowości w pracy sieci:
    – zaniki sygnału w przypadku sieci radiowych (straty pakietów mogą doprowadzić do utraty połączenia),
    – uszkodzone kable, uszkodzona karta sieciowa,
    – błędy w działaniu urządzeń sieciowych takich jak router i switch,
    – braki w zasilaniu urządzeń sieciowych,
    – zmiany w konfiguracji urządzeń sieciowych itp.
  2. Timeout połączenia.
    Można zwiększyć timeout połączeń do serwera w konfiguracji programu Comarch ERP Optima w menu System/ Konfiguracja w gałęzi Stanowisko/ Użytkowe/ Parametry – pole: Limit czasu żądania SQL (Command Timeout).
  3. Rozłączenia połączenia sieciowego, nawet jeżeli serwer pracuje lokalnie.
    W tym wypadku można zastosować rozwiązanie polegające na założeniu „lokalnego” aliasu, który sprawi, że program będzie zawsze łączyć się z serwerem na konkretny adres.
    Przykładowo, jeżeli na komputerze adres IP ma wartość 10.132.28.38 i łączymy się do serwera SQL, to połączenie może używać właśnie tego adresu chociaż tak naprawdę jest ono wykonywane lokalnie. Dlatego rozłączenie sieci spowoduje utratę adresu sieciowego 10.132.28.38 i co za tym idzie połączenia z serwerem SQL. W aliasie (sposób tworzenia aliasu został przedstawiony w pyt. 17) możemy podać adres 127.0.0.1, który jest lokalnym adresem wirtualnym i niezależnym od podłączenia do sieci, wtedy mimo rozłączenia sieci nie następuje rozłączenie połączenia SQL.
  4. Problem może być związany z włączoną funkcją TCP Chimney Offload.
    Zalecamy jej wyłączenie (po stronie systemu i karty sieciowej).
    Po stronie systemu można ją wyłączyć za pomocą polecenia:

    netsh int tcp set global chimney=disabled

    Dodatkowo można wykonać polecenie, które wyłączy funkcję RSS (Skalowanie)
    netsh interface tcp set global RSS = disabled

    Po stronie karty sieciowej powyższe funkcje można wyłączyć w poniższy sposób:

    1. Klikamy przycisk Start, klikamy polecenie Uruchom (lub używamy pola Wyszukaj programy i pliki), wpisujemy polecenie ncpa.cpl, a następnie klikamy przycisk OK (lub ikonę lupki).
    2. Klikamy prawym przyciskiem myszy kartę sieciową, a następnie klikamy polecenie Właściwości.
    3. Klikamy przycisk Konfiguruj, a następnie klikamy zakładkę Zaawansowane.
    4. Na liście Właściwość klikamy pozycję Skalowanie po stronie odbierającej, klikamy opcję Wyłącz na liście Wartość, a następnie klikamy przycisk OK.
    5. Na liście Właściwość klikamy pozycję Odciążanie TCP/IP (Uwaga: Różni producenci mogą używać różnych określeń dotyczących odciążania przy użyciu technologii TCP Chimney), klikamy opcję Wyłącz na liście Wartość, a następnie klikamy przycisk OK.
    6. Powtarzamy kroki od 2 do 5 dla każdej karty sieciowej.
    Więcej informacji:
    http://support.microsoft.com/kb/951037
    http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;948496
    http://technet.microsoft.com/en-us/library/gg162709(v=ws.10).aspx
    http://support.microsoft.com/kb/927168/pl

  5. Zarządzanie energią dla karty sieciowej.
    We właściwościach karty sieciowej (ścieżka dostępu podana we wcześniejszym punkcie) na zakładce Zarządzanie energią jest zaznaczony (domyślnie) parametr umożliwiający przejście karty sieciowej w stan uśpienia – Zezwalaj komputerowi na wyłączanie tego urządzenia w celu oszczędzania energii. Takie ustawienie może powodować utratę połączenia. Parametr można odznaczyć (zostawić pusty) – dzięki temu karta będzie włączona bez przerwy podczas pracy komputera.
  6. Problemy z bibliotekami obsługującymi połączenie do serwera (MDAC). Reinstalacja komponentów MDAC (dotyczy Windows XP).



Komunikat ID 120 „Wystąpił wewnętrzny błąd modyfikacji danych. Zaistniała sytuacja nieprzewidziana przez program.”

Prawdopodobnym źródłem problemu jest zerwanie połączenia sieciowego lub niedostępność jednego z zainstalowanych na komputerze/serwerze interfejsów sieciowych (dodatkowa karta sieciowa USB, ExpressCard, PCI itp). Rozwiązaniem w tym przypadku jest utworzenie aliasu dla instancji silnika bazy dedykowanej dla Comarch ERP Optima.

Jak skonfigurować alias do serwera SQL przedstawiono w pytaniu: Nie mogę się połączyć z serwerem SQL – co zrobić ?

 




Komunikat ID 2147415113 „Wystąpiła sytuacja wyjątkowa podczas wywoływania procedury COM.”

Komunikat może wystąpić w różnych obszarach programu i związany jest z nieprawidłowym funkcjonowaniem obiektów COM. W wielu przypadkach pomaga wykonanie procedury naprawczej poprzez wybór z poziomu Panelu sterowania \ Programy i funkcje dla Comarch ERP Optima opcji Zmień, po czym Napraw instalację Comarch ERP Optima. Alternatywnie można wykonać ponowne zarejestrowanie bibliotek programu, poprzez uruchomienie pliku “rejestr.bat” z katalogu instalacyjnego Comarch ERP Optima (zazwyczaj katalog C:\Program Files\Comarch ERP Optima) lub reinstalację programu do najnowszej wersji.

Dla modułu Kadry i Płace:

  1. Podano nieprawidłową nazwę pliku podczas zapisu/eksportu, tj. użyto znaków 'nieakceptowanych’ przez Windows, tj. \ / : * ? ” < > |
  2. Podano nieprawidłową ścieżkę do zapisu, np. nieistniejący katalog.
  3. Operator nie ma uprawnień do zapisu w określonym miejscu na dysku.

Dla modułów Faktury, Handel:

  1. Dokonać reinstalacji komponentu MS XML 3.0 SP7 oraz MS XML 4.0 SP2, do pobranie ze stron Microsoft: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=28494391-052B-42FF-9674-F752BDCA9582&displaylang=en oraz http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=3144b72b-b4f2-46da-b4b6-c5d7485f2b42&displaylang=en
  2. Dokonać naprawy środowiska .NET Framework 3.5 SP1. W tym celu należy przejść do Panelu sterowania \ Programy i funkcje, wskazać pakiet .NET Framework 3.5 SP1 i wybrać funkcję Zmień, a potem Napraw.W przypadku Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 należy uruchomić linię poleceń (cmd) jako administrator i wykonać poniższe polecenie:

    sfc /scannow

Dla modułów Księgowych:

  1. Przy przeliczaniu zaliczki na PIT-36/PIT-36L.
    Należy sprawdzić czy w menu Ogólne / Inne / Właściciele na kwotach deklaracji, na zakładkach działalność gospodarcza, Strefa bądź Najem nie jest zaznaczony parametr „Pobieraj dane z innej bazy danych” a baza danych nie została wybrana.
  2. Przy zapisywaniu schematu księgowego.
    Błąd pojawia się przy zapisywaniu schematu księgowego. Jeżeli w pozycji schematu księgowego wybrano podział na słowniki „Podmioty” a w Konfiguracji firmy / Księgowość / Księgowość kontowa nie został zaznaczony parametr Automatyczne zakładanie kont słownikowych.



Komunikat ID 1031 „Uruchomienie tej operacji nie jest możliwe ze względu na brak dostępu do modułu, problem z połączeniem lub niezgodność danych w kluczu ze stanem faktycznym.”

Komunikat pojawia się podczas logowania do programu. Oznacza, że nie zostały wybrane żadne moduły (w oknie Rejestracja w programie Comarch ERP Optima na zakładce Moduły), na które chcemy się zalogować.
W konfiguracji na karcie operatora (System/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy) należy wskazać moduły, które będą domyślnie zaznaczone dla danego operatora podczas logowania.




Komunikat ID -2147189152 „Nie można odnaleźć właściwości QE.”

Komunikat ten pojawia się przy próbie eksportu wydruku do pliku MS Excel (tylko dane).
Korzystanie z tej funkcjonalności jest możliwe po zainstalowaniu pliku Crystal Reports dla Comarch ERP Optima 201x – podgląd.msi (do pobrania tutaj) oraz zaznaczeniu w System/ Konfiguracja/ Stanowisko/ Ogólne/ Wydruki parametru – Używaj przeglądarki Crystal do podglądu wydruków typu Crystal Reports.