Czy z poziomu aplikacji Comarch e-Sprawozdania istnieje możliwość pobrania z GUS/KRS danych takich jak nazwa spółki, NIP, REGON, KRS? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Czy z poziomu aplikacji Comarch e-Sprawozdania istnieje możliwość pobrania z GUS/KRS danych takich jak nazwa spółki, NIP, REGON, KRS? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Czy z poziomu aplikacji Comarch e-Sprawozdania istnieje możliwość pobrania z GUS/KRS danych takich jak nazwa spółki, NIP, REGON, KRS?

Na dzień dzisiejszy z poziomu aplikacji Comarch e-Sprawozdania nie ma możliwości pobrania danych z GUS/KRS. W kolejnych wersjach aplikacji planowane jest dodanie możliwości pobierania danych spółki, dla której tworzone jest e-Sprawozdanie Finansowe z programu Comarch ERP Optima.




Czy istnieje możliwość importu danych do aplikacji Comarch e-Sprawozdania z arkusza kalkulacyjnego?

Od wersji 2019.5 jest możliwość importu zestawienia z arkusza kalkulacyjnego. Aby uzyskać taki arkusz należy z poziomu aplikacji e-Sprawozdania przejść na jedną z pozycji sprawozdania, następnie w górnym menu wybrać ‘Importuj zestawienie księgowe’> ‘Z dysku’> ‘Utwórz szablon sprawozdania’.

Na zakładkach zawierających zestawienia księgowe np. [Aktywa] należy kliknąć w przycisk ‘Importuj zestawienie księgowe’, następnie z listy zestawień wybrać opcję ‘Z dysku’ która otwiera dodatkowe okno umożliwiające wybór formy źródła danych.

W nim jest m.in. do wyboru ‘Import z pliku Excel’, który należy kliknąć.

Podczas procesu importu aplikacja sprawdza, czy dane arkusza (numer KRS/NIP i dzień bilansowy) są zgodne z wprowadzeniem do sprawozdania finansowego. Jeśli nie, zostanie wyświetlone odpowiednie ostrzeżenie.

Po weryfikacji następuje przeniesienie wszystkich zadeklarowanych przez użytkownika zestawień z arkusza do e-Sprawozdania.




Czy aplikacja Comarch e-Sprawozdania umożliwia eksport sprawozdania do Excela lub/i Worda?

Aplikacja Comarch e-Sprawozdania umożliwia eksport sprawozdania w formatach m.in. PDF, .xls (Excel), lub .doc (Word). W tym celu należy nacisnąć przycisk Wydrukuj sprawozdanie dostępny w górnym pasku przycisków.

Po jego wciśnięciu zostanie otwarty podgląd wydruku. Takie sprawozdanie można wyeksportować w formatach m.in. PDF, .xls (Excel), lub .doc (Word).

W przypadku gdy użytkownik zdecyduje się na umieszczenie w tekście informacji obrazów załączanych not, zalecamy eksport wydruku sprawozdania finansowego w formacie Microsoft Word. Dodatkowo zyska on możliwość sformatowania opisów not według własnego uznania, bądź dodania własnych elementów np. loga firmy na stronie tytułowej.




Gdzie na stronie Ministerstwa Finansów są dostępne informacje w zakresie zmian w sporządzaniu sprawozdań finansowych?

Na stronie Ministerstwa Finansów, pod adresem: https://www.podatki.gov.pl/e-sprawozdania-finansowe/pytania-i-odpowiedzi/ są dostępne Najczęściej zadawane pytania w zakresie e-Sprawozdań Finansowych.




Czy istnieje możliwość walidacji utworzonego pliku xml poza aplikacją Comarch e-Sprawozdania?

E-Sprawozdania można walidować na stronie: https://www.freeformatter.com/xml-validator-xsd.html

Do okna „XML Input” należy zaczytać plik xml, a kolejno kliknąć przycisk „Validate XML”.

W e-Sprawozdaniu Finansowym muszą być uzupełnione pola z sekcji: Ogólne, Wprowadzenie, Pozostałe Noty. Jeżeli któreś z pól nie zostanie uzupełnione, wówczas podczas walidacji powinien zostać wyświetlony odpowiedni komunikat.




Jakie będą koszty upgrade aplikacji Comarch e-Sprawozdania?

Upgrade aplikacji Comarch e-Sprawozdania następuje na tych samych zasadach jak w przypadku modułów programu Comarch ERP Optima. Dla użytkowników posiadających program Comarch ERP Optima gwarancja (upgrade) jest zrównana do okresu gwarancyjnego pozostałych produktów Comarch zgodnie z dotychczasowymi warunkami licencjonowania.




Czy do aplikacji Comarch e-Sprawozdania konieczne jest wykupienie corocznego upgrade?

Nie jest to konieczne, natomiast po upływnie gwarancji nie będzie możliwości aktualizacji aplikacji Comarch e-Sprawozdania do najnowszych wersji.




Czy w aplikacji Comarch e-Sprawozdania istnieje możliwość zaczytania e-Sprawozdania Finansowego przygotowanego wstępnie w innym systemie i kontynuowania pracy nad e-Sprawozdaniem w aplikacji Comarch e-Sprawozdania?

Tak, aplikacja Comarch e-Sprawozdania umożliwia odczytanie utworzonego wcześniej pliku XML (zgodnego ze schematem MF). W oknie startowym należy wybrać opcję Edytuj istniejące (w przypadku aplikacji Comarch e-Sprawozdania w wersji 2019.0.) lub Otwórz plik XML (w przypadku aplikacji Comarch e-Sprawozdania od wersji 2019.1) i wskazać miejsce, w którym znajduje się plik XML.




Księgowość


Księgowość

Nowości

  1. Księgowość. Deklaracje. Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki następujących deklaracji do systemu e‑Deklaracje:

  • PIT-28/PIT-28S(21) z załącznikami: PIT-28/A(18), PIT-28/B(15), PIT/O(23), PIT/D(27), PIT-2K(8),
  • PIT-36/PIT-36S(26) z załącznikami: PIT/B(16), PIT/O(23), PIT/D(27), PIT-2K(8), PIT/ZG(6), PIT/Z(7), PIT/BR(3),
  • PIT-36L/PIT-36LS(15) z załącznikami: PIT/B(16), PIT/ZG(6), PIT/Z(7), PIT/BR(3).
  1. Księgowość. Deklaracja PIT-37(25). Wprowadzono możliwość naliczenia, wydruku oraz wysyłki do systemu e‑Deklaracje deklaracji rocznej PIT-37(25) z załącznikami: PIT/O(23), PIT/D(27), PIT-2K(8) na formularzu obowiązującym za rok 2018.

Kwota w poz. 105 Obliczony podatek – art. 27 ust. 1 ustawy na deklaracji PIT-37(25) liczona jest według wzoru:

  • Dla dochodu <= 85 528 zł: 18% podstawy obliczenia podatku – kwota wolna od podatku,
  • Dla dochodu > 85 528 zł: 15 395,04 zł + 32% nadwyżki podstawy obliczenia podatku ponad 85 528 zł – kwota wolna od podatku. 

Kwota zmniejszająca podatek, o której mowa powyżej, odliczana w rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7 albo art. 37 ust. 1 lub w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynosi:

  • 1 440 zł: dla podstawy obliczenia podatku <= 8 000 zł,
  • 1 440 zł – kwota obliczona według wzoru: 883,98 zł × (podstawa obliczenia podatku – 8 000 zł) ÷ 5 000 zł: dla podstawy obliczenia podatku > 8 000 zł <= 13 000 zł,
  • 556,02 zł – dla podstawy obliczenia podatku > 13 000 zł <= 85 528 zł,
  • 556,02 zł – kwota obliczona według wzoru: 556,02 zł × (podstawa obliczenia podatku – 85 528 zł) ÷ 41 472 zł: dla podstawy obliczenia podatku > 85 528 zł <= 127 000 zł,
  • jeżeli podstawa obliczenia podatku > 127 000 to kwota zmniejszającej podatek nie jest odejmowana.

Jeżeli na deklaracji PIT-37(25) widnieje kwota w poz. 121 ŁĄCZNA KWOTA ZWROTU to użytkownik ma możliwość zaznaczenia w poz. 135 Osoba zgłaszająca opcji podatnik i/lub małżonek (jeżeli w poz. 6 Wybór sposobu opodatkowania wybrano wspólnie z małżonkiem (art. 6 ust.2)). Zaznaczenie opcji podatnik i/lub małżonek umożliwia uzupełnienie poz. 136-138.

Jeżeli użytkownik w poz. 138 Pełny numer rachunku chce uzupełnić krajowy rachunek bankowy to w poz. 137 Kraj siedziby banku/oddziału (inny niż Polska) nie powinien uzupełniać kodu kraju, a w poz. 138 powinien wpisać ‘PL’ na początku numeru, a sam numer bez znaków: ‘-‘, przykładowo: PL97114019775214523125463215.

  1. Rejestry VAT. Wersja BETA usługi Comarch OCR. Usługa Comarch OCR pozwala obecnie na rozpoznawanie faktur zakupu. Wkrótce funkcjonalność zostanie rozbudowana o możliwość zaczytywania faktur sprzedaży.

Na liście dokumentów w rejestrze VAT zakupu oraz sprzedaży dodano przycisk OCR . Po rozwinięciu strzałki obok przycisku dostępne są opcje:

  • Wybierz dokumenty do przetworzenia – umożliwia wskazanie jednego lub wielu dokumentów, które powinny zostać przetworzone,
  • Oznacz dokumenty jako zweryfikowane – pozwala na zmianę na zaznaczonych dokumentach wartości atrybutu OCR-> Niezweryfikowany na Zweryfikowany.

Uwaga
Warunkiem działania usługi w Comarch ERP Optima w modelu usługowym jest przeinstalowanie sterowników w aplikacji Comarch ERP Optima SaaS.

Na formularzu dokumentu, który został dodany za pomocą usługi Comarch OCR widoczny przycisk OCR, który służy do oznaczenia dokumentu jako zweryfikowany. Bezpośrednio po przetworzeniu dokumentu na przycisku jest znak ?  który świadczy o tym, że dokument nie został jeszcze zweryfikowany przez użytkownika. Po kliknięciu w przycisk wartość atrybutu zmienia się na Zweryfikowany i przycisk zmienia swój wygląd na .

Formularz dokumentu w Rejestrze VAT zakupu – przycisk OCR

Uwaga
W Comarch ERP Optima w modelu usługowym na oknie wyboru plików z fakturami, jakie mają zostać zaczytane za pomocą usługi Comarch OCR, umożliwiono zaznaczenie jednocześnie wielu plików. Warunkiem jest przeinstalowanie sterowników w aplikacji Comarch ERP Optima SaaS.

Szczegółowe informacje na temat usługi Comarch OCR dostępne są w biuletynie Usługa Comarch OCR – instrukcja instalacji i korzystania

  1. Księgowość kontowa. Sprawozdania Finansowe. Wprowadzono zmiany przygotowujące program Comarch ERP Optima do integracji z aplikacją Comarch e-Sprawozdania. Aplikacja Comarch e-Sprawozdania współpracująca z programem Comarch ERP Optima pojawi się wkrótce.

Zmiana na formularzu operatora

Na formularzu operatora dostępnym w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Operatorzy, na zakładce [Ogólne] w sekcji Operator używa modułów dodano parametr e-Sprawozdania. Parametr jest automatycznie zaznaczony po konwersji dla operatora o typie Administrator. Tylko operator z uprawnieniami administratora może zaznaczyć/odznaczyć ten parametr sobie bądź innym operatorom. Zaznaczenie parametru umożliwi operatorowi zalogowanie się do aplikacji Comarch e-Sprawozdania w nowej wersji, która będzie zintegrowana z programem Comarch ERP Optima. Jeżeli operator nie będzie miał zaznaczonego tego parametru, wówczas zalogowanie się do aplikacji Comarch e-Sprawozdania nie będzie możliwe.

Uwaga
Opisane poniżej zmiany nie dotyczą zestawień systemowych.

Zmiana na formularzu nagłówka zestawienia

Na formularzu nagłówka zestawienia na zakładce [Ogólne] dodano sekcję e-Sprawozdania, gdzie użytkownik ma możliwość wyboru:

  • w polu Rodzaj podatnika: Jednostka duża, Jednostka mała, Jednostka mikro,
  • w polu Typ zestawienia: Bilans, Rachunek zysków i strat – porównawczy, Rachunek zysków i strat – kalkulacyjny, Zmiany w kapitale, Przepływy pieniężne – metoda bezpośrednia, Przepływy pieniężne – metoda pośrednia, Rachunek zysków i strat.

Po konwersji bazy danych z wcześniejszych wersji programu pola: Rodzaj podatnika oraz Typ zestawienia są puste. Uzupełnienie jednego z pól wymusza uzupełnienie drugiego pola.

Formularz nagłówka zestawienia księgowego

Przycisk  Aktualizuj słownik sprawozdań finansowych na pozycjach zestawienia jest aktywny jeżeli określono Rodzaj podatnika oraz Typ zestawienia. Przycisk umożliwia automatyczne przypisanie do pozycji zestawienia księgowego odpowiednich symboli pozycji e-Sprawozdania.

Po naciśnięciu przycisku  pojawia się komunikat: Czy chcesz opisać pozycje zestawienia księgowego numerami zgodnymi ze wzorami e-Sprawozdań? Po wykonaniu funkcji zostaniesz przekierowany na listę pozycji zestawienia w celu zweryfikowania poprawności przypisanych pozycji. Zaakceptowanie komunikatu powoduje przypisanie do poszczególnych pozycji zestawienia elementów e-Sprawozdania oraz przeniesienie użytkownika na listę pozycji zestawienia w celu zweryfikowania poprawności przypisanych pozycji. Wybór opcji Nie powoduje przeniesienie użytkownika na formularz nagłówka zestawienia księgowego

Uwaga
Opisanie pozycji zestawienia księgowego numerami zgodnymi ze wzorami e-Sprawozdań następuje po numerze pozycji. Ze względu na to, iż użytkownik ma możliwość modyfikacji zestawienia księgowego poprzez dodawanie nowych lub usuwanie istniejących pozycji, po uruchomieniu funkcji musi zweryfikować poprawność przypisanych pozycji e-Sprawozdania. Może do tego wykorzystać kolumnę Pozycja Sprawozdania Finansowego widoczną na liście pozycji zestawienia i porównać nazwę pozycji zestawienia księgowego z nazwą pozycji e-Sprawozdania.

Jeżeli jako Typ zestawienia użytkownik wskaże Zmiany w kapitale, Przepływy pieniężne – metoda bezpośrednia lub Przepływy pieniężne – metoda pośrednia i dowolny Rodzaj podatnika to na pozycjach zestawienia księgowego podepnie się słownik dla jednostki dużej.

Zmiana na formularzu pozycji zestawienia

Na formularzu pozycji zestawienia dodano pole Element e-Sprawozdania. Pole jest aktywne jeżeli w nagłówku zestawienia określono Rodzaj podatnika oraz Typ zestawienia. W polu Element e-Sprawozdania dostępne są pozycje ze słownika zdefiniowanych gałęzi zestawień księgowych. W zależności od rodzaju podatnika i typu zestawienia, lista danych słownikowych jest odpowiednio zawężana. W tym polu jest widoczna nazwa pozycji oraz numer pozycji, tak, aby użytkownik miał możliwość porównania elementu e-Sprawozdania z pozycją zestawienia księgowego.

Formularz pozycji zestawienia

Pole Element e-Sprawozdania może pozostać puste.

Zmiana na liście pozycji zestawienia

Na liście pozycji zestawienia dodano kolumnę Pozycja Sprawozdania Finansowego, w której wyświetlane są symbol i nazwa pozycji e-Sprawozdania.

Lista pozycji zestawienia

Zmiana na liście zestawień księgowych

Na liście zestawień księgowych dodano kolumny: Typ zestawienia oraz Rodzaj podatnika.

Lista zestawień księgowych

Podczas kopiowania zestawienia księgowego kopiowane są również przyporządkowane elementy e‑Sprawozdania.

Wzorcowe zestawienia księgowe

Na formularzach wzorcowych zestawień księgowych utworzonych w wersji programu 2019.2.1 domyślnie określany jest Rodzaj podatnika oraz Typ zestawienia:

Symbol zestawieniaRodzaj podatnikaTyp zestawienia
BILANS DUŻY [2]Jednostka dużaBilans
KAPITAŁ WŁASNY D [2]Jednostka dużaZmiany w kapitale
R Z/S – kd [2]Jednostka dużaRachunek zysków i strat – kalkulacyjny
R Z/S – pd [2]Jednostka dużaRachunek zysków i strat – porównawczy
RPP – p [2]Jednostka dużaRachunek przepływów pieniężnych – metoda pośrednia
RPP –b [2]Jednostka dużaRachunek przepływów pieniężnych – metoda bezpośrednia
BILANS MAŁY [2]Jednostka małaBilans
R Z/S – km [2]Jednostka małaRachunek zysków i strat – kalkulacyjny
R Z/S – pm [2]Jednostka małaRachunek zysków i strat – porównawczy
BILANS MIKRO [2]Jednostka mikroBilans
R Z/SJednostka mikroRachunek zysków i strat

Zmiany

  1. Księgowość. Zaktualizowano listę Organizacji Pożytku Publicznego zgodnie z Wykazem organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych za 2018 rok, sporządzonym zgodnie z art. 27a ust. 1 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 450, z późn. zm.).
  2. Księgowość. Stare wzory deklaracji. Zablokowano możliwość dodawania starych wersji formularzy deklaracji PIT-37(22). Naliczenie korekty deklaracji, jej wydruk oraz wysyłka do systemu e‑Deklaracje na starszej wersji formularza dostępne będą jeżeli w bazie naliczono deklarację pierwotną za dany okres czasu w odpowiedniej wersji formularza.
  3. Księgowość kontowa. Rozrachunki. Potwierdzenia salda. Na wydruku odcinka A potwierdzenia salda, dostępnym zarówno z formularza, jak i z listy potwierdzeń w Księgowość/ Rozrachunki/ Potwierdzenia salda, zaktualizowano odwołanie do Dziennika Ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 395, z późn. zm.).
  4. Księgowość kontowa. Zaliczka na CIT-8(21). Ze względu na brak oficjalnych formularzy wskazujących na sposób obliczenia zaliczki na CIT-8 od stycznia 2019 roku umożliwiono użytkownikom samodzielne wpisanie kwoty w poz.107 Podatek należny obliczony od kwoty z poz. 104, w przypadku, gdy kwota wyliczona przez program będzie inna niż wynika z wyliczeń użytkownika.
  5. Księgowość. Deklaracja PIT-37(25). Na wydruku UPO dla korekty deklaracji PIT-37(25) dodano informację, że wydruk dotyczy korekty.
  6. Księgowość. Deklaracja PIT-28S(21) oraz PIT-36S(26). Po zaznaczeniu parametru Przedsiębiorstwo w spadku w polu Identyfikator podatkowy domyślnie zaznaczana jest opcja NIP.
  7. Księgowość. Deklaracja PIT-36/PIT-36S(26). Podczas próby zaznaczenia poz. 37 uzyskiwał przychody wyłącznie z emerytury- renty zagranicznej oraz równocześnie poz. 38, 39 lub 41 pojawia się komunikat: Jeśli zaznaczono pozycję 37 nie można zaznaczyć pozycji 38, 39, 41. Podczas próby zaznaczenia poz. 38, 39 lub 41 i równocześnie poz. 37 pojawia się komunikat: Aby zaznaczyć pozycję 37 należy odznaczyć pozycje 38,39 i 41.
  8. Księgowość. Deklaracja PIT-36S(26). Zaznaczenie parametru Przedsiębiorstwo w spadku powoduje zablokowanie do edycji i wyzerowanie kwot (o ile były uzupełnione) w poz.: 7, 8, 37, 37A, 38A, 39, 39A, 40, 40A, 41, 41A, 42_1, 42_2, 43-52, 58-93, 98-156, 158-160, 163, 165-168, 170, 172, 174, 176, 178-179, 181, 183, 185, 187, 189, 191-193, 195-197, 200, 205, 207-210, 212, 214, 271-327, 331, 333, 335, 337, 354- 365, 378-389, 402-413, 422, 425-427 oraz 433-436. Jeżeli użytkownik naliczył deklarację PIT-36S(26) w poprzedniej wersji programu to przeliczenie deklaracji przyciskiem pioruna powoduje wyzerowanie kwot w wyżej wymienionych pozycjach (o ile były uzupełnione).
  9. Księgowość. Deklaracja PIT-36LS(15). Zaznaczenie parametru Przedsiębiorstwo w spadku powoduje zablokowanie do edycji i wyzerowanie kwot (o ile były uzupełnione) w poz.: 11, 11a, 12_1, 18-22, 27-29, 38, 40, 47, 48, 150 oraz 153. Jeżeli użytkownik naliczył deklarację PIT-36LS(15) w poprzedniej wersji programu to przeliczenie deklaracji przyciskiem pioruna powoduje wyzerowanie kwot w wyżej wymienionych pozycjach (o ile były uzupełnione).
  10. Ewidencja Ryczałtowa. Deklaracja PIT-28S(21). Zaznaczenie parametru Przedsiębiorstwo w spadku powoduje zablokowanie do edycji i wyzerowanie kwot (o ile były uzupełnione) w poz.: 34-39, 44, 48, 53, 57, 62, 65, 70, 74-75, 78, 80, 82, 87, 91, 96, 101, 106, 114-115, 118, 122, 145-146, 149-151, 153 oraz zablokowanie możliwości dodania załączników PIT/D i PIT-2K. Jeżeli użytkownik naliczył deklarację PIT-28S(21) w poprzedniej wersji programu to przeliczenie deklaracji przyciskiem pioruna powoduje wyzerowanie kwot w wyżej wymienionych pozycjach (o ile były uzupełnione).
  11. Ewidencja Ryczałtowa. Deklaracja PIT-28/PIT-28S(21). Odblokowano do edycji kwotę w poz. 109 Ryczałt od przychodów – art. 17 ustawy.
  12. Rejestry VAT. Deklaracja VAT-7. Licząc deklarację VAT-7 za styczeń lub pierwszy kwartał 2019 r. udostępniono z poziomu wydruków nową gałąź Obliczenie korekty VAT dla zakupów 2018, a w niej Wydruk za rok 2018. Z wydruku mogą skorzystać firmy nie rozliczające VAT prewspółczynnikiem.
  13. Praca rozproszona. W Konfiguracji Firmy/Ogólne/Praca rozproszona dodano parametr Pobieranie kategorii z karty kontrahenta. Jeżeli parametr jest zaznaczony to w przypadku braku kategorii na importowanym dokumencie, jest ona pobierana z karty kontrahenta. Parametr jest domyślnie zaznaczony.

Poprawiono

  1. Księgowość kontowa. Schematy księgowań. W schematach księgowych o typie Lista płac umożliwiono księgowanie w przypadku, gdy w pozycji schematu księgowego zaznaczono parametr Księgowanie walutowe.
  2. Księgowość kontowa. Deklaracja CIT-8(26). Na formularzu załącznika CIT-8/O(13) umożliwiono uzupełnienie kwot w sekcji B.2.2 STRATY Z ZYSKÓW KAPITAŁOWYCH Z LAT UBIEGŁYCH oraz B.2.3 STRATY Z INNYCH ŹRÓDEŁ PRZYCHODÓW Z LAT UBIEGŁYCH w sytuacji, gdy na formularzu deklaracji CIT-8(26) kwota w poz. 71 Dochód (Kapitałowe) wynosi 0.
  3. Księgowość. Deklaracja PIT-36/PIT-36S(26). Poprawiono wyliczenie kwot w sekcji D.2 DOCHODY I STRATY MAŁŻONKA w poz. RAZEM 149 Przychód oraz 150
  4. Ewidencja Ryczałtowa. Deklaracja PIT-28/PIT-28S(21). Poprawiono wyliczenie kwoty w poz. 81 Odliczenia ogółem oraz w poz. 119 Kwota należnego ryczałtu.
  5. Ewidencja Ryczałtowa. Deklaracja PIT-28/PIT-28S(21). Na formularzu załącznika PIT-28/B(15) poprawiono przenoszenie kwot do poz. 11-16.
  6. Rejestry VAT. W przypadku transakcji krajowych – podatnikiem jest nabywca wprowadzonych do rejestru VAT zakupu w stawce NP oraz z zaznaczonym parametrem Podatnik VAT czynny, na wydruku dokumentu wewnętrznego sprzedaży poprawiono datę przenoszoną do pola Data wystawienia.
  7. Środki trwałe. Umożliwiono zapisanie karty środka trwałego w przypadku dużej ilości znaków wprowadzonych w polu Opis.
  8. Opis analityczny. W przypadku niezatwierdzonego dokumentu magazynowego, do którego wygenerowano opis analityczny, po usunięciu takiego dokumentu, informacja o opisie analitycznym zostawała w bazie danych. Działanie poprawiono.



Usługa OCR w Comarch ERP Optima



Wstęp

OCR – Optyczne Rozpoznanie Znaków (ang. Optical Character Recognition) to usługa, która umożliwia wczytywanie faktur do rejestru VAT na podstawie skanów i zdjęć dokumentów. Usługa dostępna w Comarch ERP Optima od wersji 2019.2 (Premiera 31.01.2019).



Uwaga
Do uruchomienia usługi wystarczy zapoznać się z regulaminem, uzupełnić dane, potwierdzić zgodę i kliknąć „Prześlij”!. Każdy z Użytkowników może skorzystać z pakietu DEMO (50 dokumentów na okres pierwszego miesiąca). Cennik usługi dostępny jest na https://www.comarch.pl/ocr/

Jakie dokumenty rozpoznajemy i jakie dane z dokumentów odczytujemy?

Comarch OCR rozpoznaje dane z faktur w walucie PLN, EUR, GBP, USD dodawanych do rejestru VAT zakupu/sprzedaży. Rozpoznawane są faktury z pojedynczych plików (jedna faktura to jeden plik) oraz od wersji 2019.5 Comarch ERP Optima możliwe jest również rozpoznawanie wielu faktur znajdujących się w jednym pliku. Na dokument dodawany jest atrybut NUMER_STRONY, który odpowiada za poprawne wyświetlanie skanu na dokumencie w rejestrze VAT.

  • numer NIP – po znalezieniu numeru NIP sprzedawcy/nabywcy jest on sprawdzany w rejestrze GUS, po czym na dokument w rejestrze zakupu/sprzedaży VAT przenoszone są dane pobrane z GUS. Jeżeli dane z GUS się nie pobiorą a karta kontrahenta jest w bazie wówczas dane na fakturę przenoszone są z istniejącej karty kontrahenta.
  • numer dokumentu,
  • data wystawienia i sprzedaży,
  • forma płatności i termin płatności,
  • stawki VAT oraz kwoty,
  • numer rachunku bankowego.

Jakich dokumentów nie potrafi jeszcze rozpoznać i przetworzyć usługa Comarch OCR

  • nie są obsługiwane faktury wypisywane odręcznie
  • nie są obsługiwane faktury zaliczkowe
  • nie są obsługiwane rachunki
  • nie są obsługiwane paragony
  • nie są obsługiwane dokumenty w walutach obcych innych niż EUR, USD, GBP,
  • nie rozpoznaje dokumentów w języku innym niż polski

Jak robić zdjęcia lub skany

Podczas pracy z Comarch OCR aby zmaksymalizować poprawność rozpoznawania danych trzeba zwrócić uwagę na poniższe informacje:

  • potrzebny jest dobrej jakości skan dokumentu lub zdjęcie dokumentu w formacie jpg, pdf, tiff, png lub jpeg (w przypadku formatu jpeg potrzebna jest wersja Comarch ERP Optima 2020.0),
  • skan dokumentu/zdjęcie powinny być wykonane w pionie zgodnie z orientacją tekstu na dokumencie,
  • maksymalny rozmiar pliku to 20 MB,
  • maksymalny rozmiar pojedynczej strony to 5MB a maksymalna rozdzielczość jednej strony to 20mln pikseli

Zadbaj o dobrą jakość graficzną obrazu faktury. Zdjęcia faktury rób przy dobrym oświetlaniu,

Generuj obraz w pionie (zgodnie z poprawnym widokiem do czytania) i możliwie bez przekrzywień,

Zadbaj, aby na generowanym obrazie były wszystkie informacje i nie ulegały obcięciu informacje na marginesie dokumentu (np. NIP, numer faktury).

Uruchomienie usługi

Krok 1

W Konfiguracji->Program->OCR znajduje się możliwość wskazania jednego z trzech miejsc przechowywania skanów.

Należy zdecydować, w którym miejscu będą zapisywane skany dokumentów.

Domyślnie zaznaczonym parametrem jest Zapisz w bazie.

Decydując się na zapisywanie w IBARD lub na dysku należy wskazać taki katalog, do którego dostęp będą posiadać użytkownicy korzystający z usługi OCR.

W przypadku starszej wersji Comarch ERP Optima niż 2019.5 w celu uruchomienia usługi Comarch OCR należy w:

  •  Konfiguracji firmy->Ogólne->Praca rozproszona wybrać opcję ‘księgowość’ i wpisać identyfikator księgowości oraz
  • Konfiguracji stanowiska->Praca rozproszona->Parametry  wskazać ścieżkę do przechowywania plików XML.

Krok 2 – ustawić rozpoznawanie kontrahentów

  • w Konfiguracji firmy/Ogólne/Parametry w sekcji ‘Sprawdzanie wyst. podobnych kontrahentów’ wybrać opcję Blokuj

Krok 3 – zainstalować dodatek w przypadku wersji Comarch ERP Optima starszej niż 2020.5. Od wersji 2020.5 nie jest wymagana instalacja dodatku.

W celu zainstalowania dodatku wystarczy uruchomić instalator i postępować zgodnie z informacjami wyświetlanymi na ekranach. W przypadku Comarch ERP Optima w modelu usługowym dodatek Comarch OCR jest już zainstalowany.

Po zainstalowaniu można już rozpocząć korzystanie z Usługi. Na liście Rejestr VAT jest dostępna ikona OCR, która umożliwia wskazanie jednego lub wiele dokumentów, które powinny zostać przetworzone.

Przetwarzanie dokumentów

Comarch OCR pozwala na przetwarzanie jednocześnie wielu plików. Po kliknięciu w ikonę OCR jest możliwość wskazania dokumentów z dysku lub Obiegu Dokumentów/ BI Point.

Opcja Wybierz dokumenty z dysku otwiera okno, na którym można wskazać dokumenty zapisane na dysku. Natomiast opcja Wybierz dokumenty z Obiegu dokumentów otwiera okno, na którym można wskazać skany zapisane w Bibliotece dokumentów.

Z racji tego, że większość faktur wprowadzana jest do rejestru VAT zakupu to w przypadku wybrania rejestru VAT sprzedaży pojawi się komunikat z poniższym pytaniem:

Komunikat pojawia się dla każdego z Operatorów. Wybierając Tak  zostanie otwarte okno z możliwością wybrania skanu dokumentu. Jeżeli natomiast Operator wybierze Zapamiętaj odpowiedź i nie pokazuj więcej a następnie Tak wówczas przy kolejnym rozpoznawaniu faktur w rejestrze VAT sprzedaży komunikat nie będzie pojawiał się dla tego Operatora.

Po rozpoczęciu przetwarzania dokumentów na ekranie widoczne jest okno, które wyświetla przetwarzane dokumenty. Użytkownik widzi nazwy plików dokumentów, które są aktualnie przetwarzane i czy przetwarzanie zakończyło się poprawnie czy z błędem.

Wyniki rozpoznania ikoną dyskietki  można zapisać do pliku.

Poprawnie przetworzony dokument zostaje zapisany w rejestrze VAT wskazanym na liście. W przypadku wersji Comarch ERP Optima wcześniejszych niż 2020.0 dokument jest zapisywany w podrejestrze ZAKUP lub SPRZEDAŻ.

Sprawdź ilość stron do wykorzystania – funkcja umożliwia sprawdzenie, ile stron pozostało do wykorzystania w ramach pakietu Comarch OCR.

Wraz z dokumentem dodawany jest kontrahent na listę Ogólne -> Kontrahenci. Kontrahent dodawany jest w przypadku kiedy na liście nie ma jeszcze kontrahenta o danym numerze NIP. Jeżeli jest już kontrahent o danym numerze NIP to jest on podstawiany na dokument. W sytuacji gdy w bazie danych istnieje więcej niż jedna karta kontrahenta o takim samym numerze NIP jak na fakturze, pojawia się lista kontrahentów z danym numerem NIP, z poziomu której użytkownik może wskazać, który kontrahent ma zostać wybrany na dokumencie. Jeżeli jednak kontrahent nie zostanie wybrany wówczas doda się nowa karta kontrahenta, z której zostanie pobrany kontrahent na dokument.

W przypadku połączonych kart kontrahentów o tym samym numerze NIP uzupełnia się kontrahent główny na tworzonym dokumencie.

Jeżeli na dokumencie jest numer rachunku bankowego i zakładana jest karta kontrahenta to na kartę zapisywany jest również ten rozpoznany numer rachunku bankowego.

Jeżeli w Konfiguracji firmy->Ogólne->Praca rozproszona zaznaczony jest parametr „Pobieranie kategorii z karty kontrahenta” i w bazie jest już karta kontrahenta z uzupełnionymi kategoriami to po rozpoznaniu kontrahenta kategoria zostanie przeniesiona na dokument w rejestrze VAT.

Niezależnie od Stawki VAT wybranej na kategorii przenoszona jest zawsze Stawka VAT ze skanu dokumentu.

Do zakładki JPK do sekcji Kody JPK_V7  przenoszone są domyślne kody JPK przypisane do karty kontrahenta.

Podczas dodawania dokumentu sprzedaży w zakładce JPK w sekcji Kody JPK_V7 tworzy się automatycznie kod TP, jeżeli na karcie kontrahenta zaznaczony jest parametr Kontrahent powiązany.

Podczas dodawania dokumentu zakupu w zakładce JPK w sekcji Kody JPK_V7 tworzy się automatycznie kod VAT_RR, jeżeli na karcie kontrahenta zaznaczony jest parametr Rolnik.

Podczas dodawania dokumentu zakupu w zakładce JPK w sekcji Kody JPK_V7 tworzy się automatycznie kod MK, jeżeli na karcie kontrahenta zaznaczony jest parametr Metoda kasowa – Zakup.

Rodzaj oraz Kolumna na fakturze ustawiane są takie, jakie zostały ustawione na formularzu kategorii. Przenoszony jest również Podział odliczeń co powoduje, że po wczytaniu faktury następuje automatyczny podział pozycji w takich proporcjach, jaki został ustalony na kategorii. Z kategorii przenoszone jest Odliczenie, jeżeli jego wartość wynosi Warunkowo. Odliczenia TAK/NIE ustawiane są w zależności od weryfikacji w bazie Podatników VAT czynnych, która odbywa się automatycznie w momencie wysłania dokumentu do rozpoznania.

Brak ustawienia kategorii na karcie Kontrahenta powoduje wczytanie faktury z rodzajem Towar.

Usługa Comarch OCR nie pozwala na wprowadzenie kilka razy tego samego dokumentu. Przy rozpoznawaniu dokumentów wprowadzona jest kontrola duplikacji, która sprawdza, czy w bazie danych znajduje się już dokument o takich samych danych:

  • numer dokumentu
  • numer NIP
  • kwota netto
  • data wystawienia

Wraz z dodaniem wpisu w Rejestrze VAT tworzony jest powiązany dokument OBD, gdzie podpinany jest plik z zeskanowaną fakturą.

Umożliwiliśmy wskazanie plików na dokumencie OBD, które mogą być zaczytane do Rejestru VAT poprzez usługę OCR.

Na formularzu operatora (System/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy), na zakładce [Parametry cd] znajdują się parametry:

  • Prawo do udostępniania plików dla usługi OCR – pozwala nadać operatorowi uprawnienie do udostępniania skanów faktur dodawanych w Archiwum Plików na dokumencie OBD. Parametr domyślnie nie jest zaznaczony. Jego zaznaczenie spowoduje wyświetlenie kolumny Udostępnij dla usługi OCR na dokumencie OBD.
  • Udostępniaj domyślnie ­– pozwala na domyślne udostępnianie skanów faktur dla usługi OCR poprzez automatyczne zaznaczanie parametru w kolumnie Udostępnij dla usługi OCR na dokumencie OBD dla dodawanych plików. Dotyczy tylko plików o rozszerzeniach obsługiwanych w OCR, obecnie *.jpg, *tiff, *png, *jpeg, *.pdf. Parametr dostępny jest po zaznaczeniu parametru Prawo do udostępniania plików dla usługi OCR.

Dla operatorów, którzy w konfiguracji mają zaznaczony parametr Prawo do udostępniania plików dla usługi OCR, na formularzu dokumentu firmowego w sekcji Archiwum plików widoczna będzie kolumna Udostępnij dla usługi OCR. Kolumna nie jest dostępna na dokumentach, dla których wskazano Typ: Wspólny.

W kolumnie Udostępnij dla usługi OCR można zaznaczyć parametr udostępnienia , który jest widoczny tylko dla plików obsługiwanych przez usługę OCR (obecnie są to pliki o rozszerzeniu *.jpg, *tiff, *png, *jpeg, *.pdf.). Po zaznaczeniu parametru, załącznik będzie dostępny dla funkcji OCR, uruchamianej z poziomu Rejestru VAT.

Udostępnione pliki będą widoczne po uruchomieniu funkcji OCR/ Wybierz dokumenty z Obiegu Dokumentów, dostępnej z poziomu Rejestrów VAT. Jeżeli dla danego katalogu w Obiegu Dokumentów jest założony dla operatora zakaz na podgląd, wówczas pliki powiązane z tym katalogiem nie będą widoczne na liście.

Oznaczenie dokumentów atrybutami

Dokument, który zostanie poprawnie przetworzony przez Comarch OCR trafia do rejestru VAT. Na dokumencie ustawiony zostanie atrybut OCR-> Niezweryfikowany. Atrybut ten jest dodawany aby łatwo można było odnaleźć dokumenty, które zostały przetworzone za pomocą Comarch OCR.

Weryfikacja przetworzonych dokumentów

Dokumenty przetworzone przez Comarch OCR, które trafiły do rejestru zakupu VAT powinny zostać zweryfikowane przez Użytkownika pod kątem poprawności zaimportowanych danych.

Szczególną uwagę podczas weryfikacji zwracamy na dane, które są rozpoznawane:

  • numer NIP,
  • numer dokumentu,
  • data wystawienia i sprzedaży,
  • forma płatności i termin płatności,
  • stawki VAT oraz kwoty,
  • numer rachunku bankowego.

Jeżeli dokument zostanie zweryfikowany przez Użytkownika i jest poprawny najlepiej zmienić na takim dokumencie wartość atrybutu OCR-> Niezweryfikowany na Zweryfikowany. Można w tym celu wykorzystać przycisk dostępny na formularzu lub opcję na liście.

Opcja na liście jest dostępna po rozwinięciu strzałki przy ikonie OCR.

Na formularzu dokumentu przycisk jest dostępny po prawej stronie. Jest wyświetlany na dwa sposoby. Po dodaniu dokumentu za pomocą Comarch OCR na przycisku jest znak ? który świadczy o tym, że dokument nie został jeszcze zweryfikowany (na zakładce Atrybuty atrybut OCR jest ustawiony jako Niezweryfikowany). Po kliknięciu w ikonę wartość atrybutu zmienia się na Zweryfikowany i ikona zmienia swój wygląd na . Również z poziomu listy i formularza można wykonać operację odwrotną, czyli zmienić status Zweryfikowany na Niezweryfikowany.

Od wersji 2020.1 w rejestrze VAT jest możliwość wyciągnięcia na listę dodatkowej kolumny OCR, w której można sprawdzić czy dokument pochodzi z OCR i jaki jest jego status weryfikacji.

Jeżeli na dokumencie w rejestrze VAT nie pokazuje się lewy panel z podglądem faktury wystarczy kliknąć w prawym dolnym rogu formularza w ikonę strzałki i wskazać dokument. Ustawienie zostanie zapamiętane dla kolejnych dokumentów w rejestrze VAT. Ikona będzie dostępna po zalogowaniu się do modułu księgowego.

W przypadku kiedy dane nie zostały rozpoznane bądź zostały rozpoznane niepoprawnie prosimy wysyłać zgłoszenie poprzez System Obsługi Zgłoszeń wraz z przesłaniem skanu faktury i opisem problemu.

W sposób cykliczny i automatyczny udostępniane są rozszerzenia aplikacji Comarch OCR bez konieczności zamykania i ponownego otwierania Comarch ERP Optima.

Automatyczne wczytywanie do Rejestru VAT skanów podpiętych w platformie Comarch BI Point

W Biurze Rachunkowym umożliwiliśmy tworzenie faktur zakupu i sprzedaży w rejestrze VAT na podstawie skanów dokumentów umieszczonych w Comarch BI Point przez klientów Biura Rachunkowego. Skany dokumentów umieszczone w Comarch BI Point zaczytywane są automatycznie do IBARD.

Po rozwinięciu listy dostępnej obok przycisku OCR w rejestrze VAT, jeżeli użytkownik wybierze opcję Wybierz dokumenty z Obiegu Dokumentów, przy odpowiedniej konfiguracji program połączy się z IBARD, gdzie przechowywane są pliki wgrywane przez klienta Biura Rachunkowego w Comarch BI Point i pobierze je do Comarch ERP Optima. Pliki zostaną zapisane jako nowe dokumenty w Obiegu Dokumentów i udostępnione dla usługi OCR. Pojawią się od razu na liście plików z Obiegu Dokumentów, które będzie można zaznaczyć do przetworzenia przez usługę OCR.

Jeżeli firma połączona jest z Comarch BI Point, ale nie jest połączona z IBARD to pojawi się stosowny komunikat. Należy wpisać login oraz hasło do IBARD.

W przypadku prawidłowej autoryzacji wyświetli się lista plików z Obiegu Dokumentów, na której będą już zaimportowane pliki z Comarch BI Point klienta. Jeżeli logowanie nie powiedzie się, wówczas pliki z Comarch BI Point klienta nie zostaną pobrane do Comarch ERP Optima i wyświetli się lista plików z Obiegu Dokumentów, które do tej pory znajdowały się w programie.

Po wybraniu dokumentów z listy zostaną one przetworzone przez usługę Comarch OCR i nie będą wyświetlane ponownie. Jeżeli jednak użytkownik usunie fakturę w rejestrze VAT to pojawi się ona automatycznie na liście do ponownego rozpoznania.

Funkcjonalność automatycznego wczytywania dokumentów jest dedykowana dla Biur Rachunkowych.

W celu poprawnej konfiguracji Comarch ERP Optima –> Comarch BI Point należy w Comarch ERP Optima w  System/Konfiguracja/Program/Biuro Rachunkowe/Parametry wskazać bazę firmową Biura Rachunkowego.

Dodatkowo w bazie Biura Rachunkowego należy do listy kontrahentów dodać klienta Biura Rachunkowego.

Na karcie tego kontrahenta w zakładce Księgowe w polu Firma z listy należy wskazać bazę firmową tego kontrahenta.

W celu poprawnej konfiguracji Comarch BI Point -> Comarch ERP Optima należy zarejestrować konto dla Biura Rachunkowego a po zalogowaniu wybrać pakiet BI Point Manager. Po kliknięciu w poniższą zaznaczoną ikonę należy wybrać Firma i przejść do zakładki Ustawienia. Zaznaczenie parametru Aktywuj dla klientów usługę wysyłania skanów i zdjęć faktur umożliwi klientom Biura Rachunkowego zaczytywanie skanów do Comarch BI Point.

Po rozwinięciu i wybraniu Pakiety należy dodać firmy , które będą mogły umieszczać skany dokumentów z rozszerzeniem pdf, jpg, tiff, jpeg, png w Comarch BI Point. Maksymalny rozmiar jednego dokumentu to 5MB.

Na oknie dodawania firmy (klienta Biura Rachunkowego) należy wpisać nazwę oraz główny e-mail firmy.

Adres ten należy później wpisać w Comarch ERP Optima jako Login Comarch Cloud.

Do każdej dodanej firmy należy dodać użytkowników, np. pracowników klienta Biura Rachunkowego, poprzez wybór ikony  a następnie wpisanie danych użytkowników/pracowników. Jeden użytkownik może mieć ten sam e-mail, który został podany jako główny dla firmy. Kolejne e-maile użytkowników muszą mieć unikalną nazwę.

W momencie automatycznego tworzenia katalogu w IBARD wysyłana jest również automatycznie widomość na adres e-mail klienta Biura Rachunkowego z informacją o założeniu konta w usłudze BI Point. W celu dokończenia rejestracji klient Biura rachunkowego w otrzymanej wiadomości wybiera Potwierdź adres e-mail i zostaje przekierowany na stronę https://sso.comarch.com, gdzie zostaje poproszony o nadanie własnego hasła dostępu do Comarch BI Point. W kolejnym etapie zostaje zalogowany do Comarch BI Point.

Po zalogowaniu do Comarch BI Point w celu dodania skanów/zdjęć dokumentów należy otworzyć Repozytorium w rozwijanej gałęzi wybrać Dokumenty a następnie  i .

Po pojawieniu się poniższego okna klient Biura Rachunkowego może przesłać skany dokumentów, które następnie mogą zostać wczytane do Comarch ERP Optima przez Biuro Rachunkowe.