Eksport cennika - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Eksport cennika - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Eksport cennika

W programie istnieje możliwość eksportu cennika do pliku oraz następnie jego importu w innej bazie Comarch ERP Optima. Funkcja daje możliwość m.in. aktualizacji cennika (aktualizacji cen sprzedaży czy dopisywania nowych kart towarowych) w innych bazach. Mechanizm taki może mieć zastosowanie na przykład w firmach wielooddziałowych, gdzie w centrali ustalane są ceny sprzedaży, a następnie przygotowane cenniki przesyłane są do oddziałów.

Wymiana informacji odbywa się przy wykorzystaniu pliku XML lub poprzez MS Excel.

Eksport cennika do pliku jest możliwy z poziomu listy towarów (Ogólne/ Cennik), po wciśnięciu przycisku  .

W oknie znajdują się dwie zakładki: [Ogólne][Comarch EDI]. Poniżej opisany jest eksport standardowy cennika, z poziomu zakładki [Ogólne]. Eksport do systemu Comarch EDI jest opisany w artykule Comarch EDI.

W wyświetlonym oknie podajemy parametry eksportu:

Plik w formacie XML:

Grupa – eksport może dotyczyć wszystkich towarów (w przypadku gdy pole pozostanie puste lub wskażemy Grupę Główną) albo tylko wybranej grupy asortymentowej.

Eksportowane ceny – spośród wszystkich cen wykorzystywanych w programie należy zaznaczyć ceny, które zostaną wyeksportowane.

Tylko pozycje z opcją: udostępniaj w cenniku zewnętrznym – wyeksportowane zostaną pozycje, które na karcie, na zakładce [Dodatkowe] mają zaznaczony parametr Udostępniaj w cenniku zewnętrznym.

Eksportuj receptury towarów złożonych – od zaznaczenia parametru zależy, czy wraz z kartami produktów zostaną wyeksportowane ich receptury (parametr dostępny w modułach Handel, Handel Plus):  

  • jeśli parametr jest aktywny – informacja o składzie jest zapisywana w pliku. Podczas importu cennika możliwy będzie również import definicji składu towaru.
  • jeśli parametr nie jest aktywny – informacja o składzie jest pomijana podczas zapisywania cennika w pliku. Tym samym w chwili importu cennika do innej bazy nie będzie możliwości zaimportowania definicji składu produktu.

Eksportuj schematy opakowań – od zaznaczenia parametru zależy, czy w pliku zostaną zapisane schematy opakowań kaucjonowanych (parametr dostępny w modułach Handel, Handel Plus).

Eksportuj także nieaktywne – w cenniku istnieje możliwość zadeklarowania, które karty nie są już wykorzystywane w firmie (parametr Karta nieaktywna na formularzu towaru: zakładka [Dodatkowe]). Podczas eksportu Użytkownik może zadeklarować, czy w pliku z cennikiem zapisane będą tylko karty aktywne (parametr niezaznaczony) czy wszystkie (parametr zaznaczony). W trakcie importu cennika na kartę towaru przepisywany jest również znacznik, czy karta jest aktywna.

Eksportuj zamienniki – wraz z towarami eksportowana jest również lista przypisanych do nich zmienników (parametr dostępny w modułach Handel, Handel Plus).

Eksportuj producentów i marki – zaznaczenie parametru umożliwia eksport oraz import listy Producentów i Marek oraz pól Producent, Kod producenta oraz Marka przypisanych do karty cennikowej z arkusza MS Excel oraz pliku XML (parametr dostępny w modułach Handel, Handel Plus).

Dla pliku w formacie MS Excel dostępne są parametry: Otwórz plik po jego utworzeniu, Grupa, Eksportowane ceny, Tylko pozycje z opcją: udostępniaj w cenniku zewnętrznym, Eksportuj także nieaktywne oraz eksportuj parametry e-Handel dla sklepu. Eksport danych o towarach dedykowanych pod współpracę z e-Commerce dostępny jest tylko jeśli w konfiguracji jest aktywowana współpraca ze sklepem Internetowym. Szczegóły eksportu/ importu cennika w formacie MS Excel zostały opisane w biuletynie OPT009 – Import danych z arkusza MS Excel do systemu Comarch ERP Optima.

Nazwa pliku – w polu należy podać ścieżkę dostępu do pliku, w którym będzie zapisywany cennik (podczas wskazania katalogu można również posłużyć się oknem dostępnym pod przyciskiem).

Po wciśnięciu przycisku  – dane zostają zapisane we wskazanym pliku. W trakcie eksportu wyświetlane jest okno z informacją o przebiegu operacji.

 




Formularz danych pracownika

Uwaga
W zależności od posiadanych modułów na Formularzu pracownika może być dostępna mniejsza liczba zakładek lub parametrów. 

Poniżej prezentujemy opis Formularza pracownika, gdy pobrana jest licencja na moduł Płace i Kadry/Płace i Kadry Plus:

Formularz danych pracownika

Formularz danych pracownika – zakładka Ogólne

Formularz danych pracownika – zakładka Nr ident./podatki

Formularz danych pracownika – zakładka Etat

Formularz danych pracownika – zakładka Ubezpieczenie (etat)

Formularz danych pracownika – zakładka Ubezpieczenie cd.

Formularz danych pracownika – zakładka Inne informacje

Formularz danych pracownika – zakładka PPK/Dodatkowe

 

 




Koniec pracy

Wybór tej opcji spowoduje zamknięcie programu. Innym sposobem jest użycie kombinacji klawisz <CTRL>+<F4> lub kliknięcie myszką w klawisz   znajdujący się w prawym górnym rogu programu.




Raportowanie (Przygotuj logi do wysłania / Otwórz folder z logami)

Na wstążce znajduje się grupa Raportowanie, która obejmuje 2 funkcje: Przygotuj logi do wysłania oraz Otwórz folder z logami. Funkcja Przygotuj logi do wysłania powoduje otwarcie okna Opis problemu. Treść wpisana w tym oknie jest przenoszona do wiadomości e-mail z załączonymi logami. Kliknięcie w tym oknie przycisku Wyślij maila powoduje otwarcie nowej wiadomości pocztowej w domyślnym kliencie poczty lub w przypadku skonfigurowanego w programie Comarch ERP Optima konta e-mail, wiadomość do wysłania otwierana jest w Skrzynce pocztowej modułu CRM. Wiadomość jest zaadresowana do optima@comarch.pl, a w załączniku maila znajdują się spakowane logi Comarch ERP Optima. Funkcji można użyć gdy zostanie zaobserwowane nieprawidłowe działanie programu np. program zamknie się samoczynnie. Po zalogowaniu można wysłać na adres optima@comarch.pl wiadomość z opisem zaistniałej sytuacji. Informacje w załączniku pozwolą szybciej ustalić jej przyczynę.

Funkcja Otwórz folder z logami powoduje otwarcie folderu, w którym znajdują się logi Comarch ERP Optima.

Dodatkowo w oknach komunikatów, które mają aktywną opcję [Szczegóły] znajduje się przycisk Wyślij raport . Użycie tej opcji powoduje, że wstaje okno nowej wiadomości w domyślnym kliencie poczty. Wiadomość jest zaadresowana do optima@comarch.pl, a w załączniku maila znajdują się spakowane logi Comarch ERP Optima. Funkcji można użyć w przypadku gdy pojawi się nieoczekiwany komunikat. Wysłanie informacji zawartych w załączniku do e-maila pozwoli szybciej ustalić przyczynę wystąpienia komunikatu.




Ustawienie drukarki

W oknie dostępna jest lista wszystkich drukarek zdefiniowanych dla Windows. Z rozwijanej listy należy wybrać tę drukarkę, na którą domyślnie kierowane będą wszystkie wydruki.




Zmiana hasła

Zmiana hasła dotyczy zawsze operatora aktywnego (zalogowanego) w programie.

Po uruchomieniu funkcji pojawia się okno edycyjne zmiany hasła, na którym należy kontrolnie podać stare hasło oraz dwukrotnie (w celu uniknięcia pomyłki) wpisać nowe hasło.

Zmiana hasła możliwa jest również z poziomu kartoteki operatora (Konfiguracja programu/ Użytkowe/ Operatorzy) na zakładce [Ogólne].




Odśwież konfigurację

Funkcja odświeżania jest wykonywana zawsze automatycznie przy zamykaniu okna konfiguracji. Konfiguracja jest wtedy odczytywana z bazy danych i zapisywana w pamięci komputera. W trakcie dalszej pracy wszelkie informacje o parametrach pobierane są z pamięci.

Może się jednak zdarzyć, że zmiany zostaną wprowadzone na innym stanowisku. Aby zostały odczytane na naszym komputerze należy uruchomić odświeżanie z poziomu menu System, tak, by konfiguracja została ponownie odczytana z bazy danych. Odświeżanie konfiguracji można wywołać również wciskając klawisz <F9> w oknie głównym.




Konfiguracja

Po wyborze opcji Konfiguracja z menu System otwarte zostaje okno, w którym ustalamy konfigurację programu oraz stanowiska (opisaną w Konfiguracja programu). Otwarcie konfiguracji jest również możliwe z poziomu okna głównego po wciśnięciu klawiszy <CTRL>+<F9> lub z poziomu paska System w menu Nawigacji Comarch ERP Optima.

 

 




Zmiana firmy

Na zakładce [System] znajduje się opcja Zmiana firmy , która pozwala zalogowanemu Operatorowi na przelogowanie na inną firmę (dostępną na liście firm), bez konieczności ponownego podawania hasła (jeśli Operator je posiada). Funkcja zmiany firmy jest również dostępna po użyciu klawisza <F4>.




Konfiguruj połączenie

Opcja wyświetla okno asystenta podłączenia do wybranego serwera baz danych (serwer musi być wcześniej zainstalowany). Dzięki asystentowi podłączenia możemy również zmienić aktywną bazę konfiguracyjną. Funkcja jest aktywna tylko podczas startu programu. Zamiast tej opcji możemy wcisnąć z klawiatury klawisz <F12> lub klawisz  na pasku narzędziowym Comarch ERP Optima.