Rozliczenie zaliczki - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Rozliczenie zaliczki - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Rozliczenie zaliczki

Cel ćwiczenia: rozliczenie z poziomu Faktury Sprzedaży zaliczki wpłaconej wcześniej przez kontrahenta

Rejestrujemy zaliczkę w programie

  • Otwieramy menu Kasa/Bank/ Zapisy kasowe/ bankowe
  • Zaliczka zostanie zarejestrowana w kasie gotówkowej (rejestr KASA)
  • Wprowadzamy wpłaconą zaliczkę od kontrahenta:
    • dokument: KP
    • kwota: 200 zł
    • kontrahent: TWÓJ OGRÓD
    • status: nie rozliczono (rozliczenie nastąpi z poziomu Faktury Sprzedaży)

Wystawiamy Fakturę Sprzedaży

  • Otwieramy menu Handel/ Faktury
  • Dodajemy nową fakturę:
    • kontrahent: TWÓJ OGRÓD
    • forma płatności: PRZELEW
  • Wprowadzamy towary:
    • TUJE_3L: 100 szt. w cenie 7.50 zł
  • Wartość brutto faktury 922.50 zł

Rozliczamy zaliczkę

  • Otwieramy zakładkę [Płatności]
  • Klikamy ikonę plusa z wykrzyknikiem i na liście wybieramy wprowadzony wcześniej zapis na kwotę 200 zł.
  • Zatwierdzamy fakturę na trwałe (nie do bufora). Zaznaczmy parametr WZ (towar zostanie zdjęty z magazynu)
    • na podglądzie faktury widać kwotę zapłaconą 200 zł, pozostaje do zapłaty 722.50 zł
    • zapis kasowy otrzymał status R – Rozliczony całkowicie
    • zdarzenie w Preliminarzu powiązane z fakturą posiada status C – rozliczony częściowo: rozliczono 200 zł, pozostaje 722.50 zł.




Faktura płatna w ratach

Cel ćwiczenia: sprzedaż towaru na fakturze płatnej w ratach

  • Z menu Handel/ Faktury otwieramy listę faktur. Przy pomocy przycisku Dodaj, dodajemy nowy dokument.
  • Otwarty zostaje formularz faktury, który uzupełniamy:
    • kontrahent: TERRA – automatycznie uzupełniane są informacje o kategorii oraz formie płatności przypisanej kontrahentowi (przelew i termin 7 dni)
    • faktura jest wystawiana w cenach netto (kontrahent jest podmiotem gospodarczym)
  • Uzupełniamy pozycję:
    • towar IGLAKI_CYPRYS: 80 szt. w cenie 3.00 zł
    • usługę PROJ_ZIELENI: 10 godz. w cenie 25.00 zł
    • wartość brutto faktury wynosi 602.70 zł
  • Załóżmy, że klient płaci w dwóch równych ratach. Z poziomu zakładki [Płatności] uzupełniamy informację o płatnościach:
    • program proponuje płatność przelewem na całość kwoty 602.70
    • kwotę płatności przelewem z terminem 7-dniowym zmieniamy na 202.70
    • dodajemy drugą płatność: przelew. Program proponuje pozostałą kwotę (400.00). Ustalamy termin płatności za 14 dni.
  • Zaznaczamy parametr WZ, po to, aby w chwili zatwierdzenia powstał równocześnie dokument Wydania Zewnętrznego zdejmujący towar z magazynu. Zatwierdzamy fakturę (na trwałe, nie do bufora).
  • Na liście pojawia się faktura. Po jej podglądnięciu widać, że w polu zapłacono wpisane jest 0, natomiast pozostało do zapłaty 602.70 zł.
  • W Preliminarzu płatności dla rejestru PKO (z którym skojarzona jest forma płatności przelew) na liście dokumentów nierozliczonych pojawiły się dwa zdarzenia związane z wystawioną fakturą:
    • zdarzenie na kwotę 202.70 z terminem 7 dni
    • zdarzenie na kwotę 400.00 z terminem 14 dni.
  • Kiedy otrzymujemy pierwsze potwierdzenie wpłaty należy fakturę częściowo rozliczyć:
    • w raporcie bankowym (rejestr PKO) wprowadzamy zapis kasowy KP na kwotę 202.70 zł od kontrahenta TERRA
    • z poziomu zakładki [Rozliczenia] wprowadzamy rozliczenie ze zdarzeniem odpowiadającym pierwszej racie faktury
    • po zatwierdzeniu zapisu otrzymuje on status Rozliczony
    • w Preliminarzu płatności zdarzenie otrzymuje status Rozliczone i jest widoczne na liście zdarzeń rozliczonych.
    • Rozliczenie jest widoczne również z poziomu faktury: na formularzu widać, że kwota zapłacona to 202.70 (pierwsza rata), natomiast pozostaje do zapłaty 400.00 (druga rata).

 




Faktura dla osoby fizycznej płatna gotówką

Cel ćwiczenia: jaki wpływ mają warunki sprzedaży ustalone dla kontrahenta na wystawiane dokumenty sprzedaży

  • Otwieramy menu Handel/ Faktury.
  • Na wyświetlonej liście dokumentów dodajemy nową fakturę.
  • Wypełniamy dane w nagłówku:
    • dokument: proponowany jest domyślny schemat numeracji FA
    • numer: zostanie nadany automatycznie w chwili zatwierdzenia faktury
    • kontrahent: KOWALSKI
    • automatycznie wypełniane są informacje pobrane z karty kontrahenta:
      • kategoria: PRZYCHODY
      • płatność: GOTÓWKA z bieżącym terminem płatności
      • faktura liczona od: brutto zgodnie z algorytmem liczenia dokumentu ustawionym na karcie kontrahenta
  • Wpisujemy towar na fakturę (tym razem posłużymy się jednostką pomocniczą)
    • CYKLAMEN 2 opak. w cenie 95.90 (cena 1 szt. brutto to 9.59, opakowanie zawiera 10 szt., więc program wylicza cenę dla opakowania 95.90 zł)
  • Wartość brutto faktury to 80 (całość pozostaje do zapłaty)
  • Zatwierdzamy fakturę na trwałe (nie do bufora) z zaznaczonym parametrem WZ (towar zostanie zdjęty z magazynu). Odznaczamy parametr Fiskalizuj!!!

Współpraca z modułem Kasa/Bank:

  • W chwili zatwierdzania faktury, pojawia się okienko z potwierdzeniem wpłaty na kwotę 191.80 zł. Zatwierdzamy je.
  • Na liście pojawia się faktura. Po jej podglądnięciu widać, że w polu Zapłacono wpisana jest wartość faktury, natomiast pozostało do zapłaty 0.
  • Na liście zapisów kasowych/bankowych w rejestrze KASA pojawił się zapis kasowy na kwotę 191.80 zł ze statusem Rozliczony całkowicie (program automatycznie skojarzył go z fakturą).
  • W Preliminarzu płatności pojawiło się zdarzenie związane z wystawioną fakturą, z tym, że jest ono widoczne od razu na liście dokumentów rozliczonych (program w chwili przyjęcia gotówki automatycznie rozliczył go z zapisem).




Kontrahent o statusie osoba fizyczna

Cel ćwiczenia: zarejestrowanie w systemie kontrahenta będącego osobą fizyczną

  • Otwieramy menu Ogólne/ Kontrahenci.
  • Dodajemy kolejnego kontrahenta:
    • kod: KOWALSKI
    • grupa: ODB_FINALNI (odbiorcy finalni)
    • rodzaj: odbiorca
    • NIP: 222-222-22-22
    • nazwa: Kowalski Jan
    • adres: ul. Długa 100/29, 30-148 Kraków, woj. Małopolskie
    • kategoria: Przychody (typ kategorii: przychody)
  • Na zakładce [Płatności] ustalamy warunki sprzedaży:
    • forma płatności: gotówka (pole dotyczące terminu płatności nie jest edytowalne)
    • cena domyślna: detaliczna (brutto)
    • dokument liczony od: brutto
  • Na zakładce [Handlowe] ustalamy status kontrahenta:
    • status: osoba fizyczna, odbiorca krajowy
  • Zatwierdzamy kartę – kontrahent pojawia się na liście.




Ustalenie warunków sprzedaży dla kontrahenta

Cel ćwiczenia: ustalenie warunków sprzedaży dla kontrahenta zarejestrowanego w systemie

  • Otwieramy Ogólne/ Kontrahenci. Na liście widoczni są wszyscy kontrahenci wprowadzeni do bazy.
  • Edytujemy kartę wprowadzonego wcześniej kontrahenta GALERIA (jeśli nie ma takiego na liście należy go dopisać zgodnie z ćwiczeniem 6.3).
  • Na zakładce [Handlowe] ustalamy warunki sprzedaży:
    • status: podmiot gospodarczy, odbiorca krajowy
    • domyślna: hurtowa 3 (przy każdej sprzedaży proponowana będzie dla klienta cena 3 – dla której domyślna marża wynosi 30%)
    • rabat standardowy: 3% (od ceny hurtowej 3 klient przy każdej sprzedaży otrzyma rabat 3%)
  • Zatwierdzamy kartę.




Wprowadzenie Bilansu Otwarcia

Cel ćwiczenia: wprowadzenie towaru do magazynu w chwili rozpoczęcia pracy z programem

  • Otwieramy menu Handel/ Inne (Magazyn)/ Bilans Otwarcia. Lista jest pusta.
  • Przy pomocy przycisku plusa dodajemy nowy dokument. Towar zostaje wprowadzony do magazynu głównego, więc w polu Magazyn zostawiamy MAGAZYN.
  • Wprowadzamy towary z grupy ROŚLINY (wyświetlaną listę możemy zawęzić do wybranej grupy):
    • CYKLAMEN: 200 szt. w cenie 6 zł
    • IGLAKI_CYPRYS: 200 szt. w cenie 2.50 zł
    • IGLAKI_JAŁOWIEC: 200 szt. w cenie 2.80 zł
    • JABŁONIE: 200 szt. w cenie 6.20 zł
    • RÓŻA_PN: 200 szt. w cenie 3.70 zł
    • TUJE_3L: 200 szt. w cenie 6.25 zł
  • Wprowadzamy towary z grupy DODATKI (wyświetlaną listę możemy zawęzić do wybranej grupy):
    • KORA_S80: 500 szt. w cenie 4.40 zł
    • ZIEMIA_5: 500 szt. w cenie 1.25 zł
  • Wartość Bilansu Otwarcia to 8 315.00 zł
  • Zatwierdzamy Bilans Otwarcia (na trwałe, nie do bufora). Towar zostaje wprowadzony do magazynu (uwaga: w trakcie zatwierdzania pojawi się okienko z aktualizacją cen sprzedaży. Należy je zatwierdzić przyciskiem z dyskietką).




Karta ewidencyjna towaru

Cel ćwiczenia: zarejestrowanie towaru w systemie

  • Otwieramy menu Ogólne/ Cennik. Na liście widoczne są pozycje wprowadzone w bazie DEMO.
  • Dodajemy nową pozycję:
    • kod: Cyklamen
    • nr katalogowy: RO/0006 (zgodnie z systemem przyjętym w bazie DEMO)
    • grupa: Rośliny
    • typ: towar prosty
    • stawka VAT: 23%
    • nazwa: Cyklamen w doniczce
    • kategoria sprzedaży: Sprzedaż towarów
    • kategoria zakupów: materiały podstawowe
    • jednostka podst.: sztuka
    • jednostka pomocnicza: opakowanie = 10 szt.
    • cena zakupu: 6 PLN, hurtowa 1: 6.60, hurtowa 2: 7.20, hurtowa 3: 7.50, detaliczna: 9.59.
    • cena domyślna – jako cenę domyślną ustawiamy cenę netto z najwyższą marżą, czyli HURTOWA 3. Będzie ona proponowana np. na dokumentach sprzedaży dla kontrahenta NIEOKREŚLONEGO.
  • Zatwierdzamy kartę. Pojawia się w cenniku, ale należy pamiętać, że na razie jego stan w magazynie wynosi 0 szt.

Import danych o towarach i usługach z bazy DEMO (dla osób rozpoczynających pracę na czystej bazie danych):

  • Otwieramy menu Narzędzia/ Importy /Import z innej bazy danych.
  • Uzupełniamy informacje niezbędne dla przeprowadzenia importu:
    • nazwa firmy: DEMO.
    • importowana lista: zaznaczamy GRUPY TOWARÓW, JEDNOSTKI MIARY oraz CENNIK.
  • Wciśnięcie przycisku pioruna spowoduje zaimportowanie cennika do bazy NOVA.
  • Po zakończeniu importu pojawia się okno z informacją, ile pozycji zostało dopisanych do bazy danych. Należy je zamknąć.




Konfiguracja modułu Comarch ERP Optima Handel

Cel ćwiczenia: przygotowanie systemu do pracy z modułem Handel

  • Otwieramy Konfigurację: gałąź Firma/ Magazyn/ Parametry
  • Ustawiamy parametry:
    • Naliczanie kosztu własnego sprzedaży wg metody: FIFO.
    • Symulacja wartości zakupu: wg ostatniej ceny zakupu. Do czasu zdjęcia towaru z magazynu (np. utworzenia WZ do Faktury Sprzedaży) nie są znane informacje o koszcie rzeczywistym, więc program będzie go symulował na podstawie ostatniej ceny zakupu zapisanej na karcie towaru.
  • Otwieramy gałąź Firma/ Magazyn/ Inicjacja dokumentu. Ustawienia parametrów pozostawiamy bez zmian: dodawane dokumenty będą zawsze proponowane do zapisu w buforze (z możliwością późniejszej edycji lub usunięcia), a w przypadku Faktur Sprzedaży oraz Paragonów towar będzie rezerwowany (pomniejszenie ilości w magazynie nastąpi dopiero po utworzeniu dokumentu WZ)
  • Pozostałe parametry pozostawiamy bez zmian.
  • Zatwierdzamy ustawienia.
  • Zamykamy konfigurację.




Konfiguracja modułu Faktury

Cel ćwiczenia: przygotowanie systemu do pracy z modułem Faktury

  • Wprowadzamy stawki VAT
    • Otwieramy Konfigurację
    • Wybieramy gałąź Program/ Ogólne/ Stawki VAT
    • Na wyświetlonej liście znajdują się już predefiniowane stawki. Sprawdzamy, czy są tam stawki 23% i 8%. Jeśli nie – dopisujemy i zatwierdzamy wprowadzone dane.
  • Wprowadzamy jednostki miary
    • Otwieramy Konfigurację: gałąź Firma/ Ogólne/ Jednostki miary
    • Na wyświetlonej liście widoczna jest jednostka SZT
    • Dopisujemy kolejną jednostkę miary: OPAK. (opakowanie), jeśli takiej nie ma
    • Zatwierdzamy dane i wychodzimy z konfiguracji
  • Wprowadzamy grupy asortymentowe
    • W Ogólne otwieramy listę Grupy towarowe.
    • Dopisujemy grupę asortymentową ROŚLINY (Rośliny doniczkowe)
    • Zatwierdzamy dane

Definiujemy grupy cenowe

  • Otwieramy Konfigurację: System/ Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Ceny towarów i usług
  • Ustalamy parametry dla poszczególnych cen:
    • Cena 1 (zakupu): definiujemy jedynie walutę domyślną PLN (przeważnie kupujemy towar u dostawców krajowych) oraz, że jest to cena netto.
    • Definiujemy cenę 2 (cena sprzedaży):
      • nazwa HURTOWA 1
      • aktualizacja: TAK (program będzie proponował nowe ceny sprzedaży w chwili zakupu w nowej cenie)
      • marża 10%
      • zaokrąglenie 10 (wyliczona cena sprzedaży będzie zaokrąglana do 10 groszy)
      • offset 00
      • waluta PLN
      • typ netto
    • Definiujemy cenę 3 (cena sprzedaży):
      • nazwa HURTOWA 2
      • aktualizacja: TAK (program będzie proponował nowe ceny sprzedaży w chwili zakupu w nowej cenie)
      • marża 20%
      • zaokrąglenie 01 (wyliczona cena sprzedaży będzie wyliczana z dokładnością do 1 grosza)
      • offset00
      • waluta PLN
      • typ netto
    • Definiujemy cenę 4 (cena sprzedaży) w podobny sposób jak cenę 2, z tym, że marża wynosi 25%
    • Definiujemy cenę 5 (cena sprzedaży):
      • nazwa DETAL
      • aktualizacja: TAK (program będzie proponował nowe ceny sprzedaży w chwili zakupu w nowej cenie)
      • marża 30%
      • zaokrąglenie 01
      • waluta PLN
      • typ brutto
    • Zatwierdzamy wprowadzone ustawienia

Ustalamy podstawowe parametry pracy

 

  • Otwieramy Konfigurację: gałąź Firma/ Handel/ Parametry
  • Zaznaczamy parametr:
    • Pokazuj aktualizowane ceny sprzedaży – jeśli parametr jest aktywny w chwili zatwierdzenia dokumentu zakupu, program wyliczy nowe ceny sprzedaży zgodnie z ustawieniami na karcie towaru i wyświetli tabelę, gdzie będzie można je ewentualnie skorygować.
    • Zezwalaj na zmianę waluty na dokumencie – jeśli parametr jest aktywny, możliwe jest wystawianie dokumentów w walutach obcych.
  • Zatwierdzamy wprowadzone ustawienia




Planowane płatności – funkcja Rozlicz

Cel ćwiczenia: poznanie zasady działania funkcji Rozlicz dostępnej w Preliminarzu płatności.

  • W rejestrze BPH wprowadzamy zdarzenie:
    • dokument: KP
    • forma płatności: PRZELEW_BPH
    • kwota: 1000 PLN
    • stan: do realizacji
    • kontrahent: SOFTLAND
    • zatwierdzamy formularz
  • Kiedy otrzymujemy potwierdzenie wpłaty zamiast wprowadzać je do raportu kasowego/bankowego, a dopiero potem rozliczyć ze zdarzeniem można posłużyć się funkcją Rozlicz:
    • na liście zdarzeń w Preliminarzu płatności ustawiamy kursor na wprowadzonym wcześniej zdarzeniu;
    • z menu kontekstowego (prawy przycisk myszy) wybieramy opcję Operacje seryjne/ Rozlicz.
  • Na oknie Parametry seryjnego rozliczenia ustalamy:
    • Dokument: KP
    • Rejestr: BPH
    • Data zapisów KP/KW: pozostawiamy bez zmian.

Wprowadzamy tym samym zapis o schemacie numeracji KP do raportu w rejestrze BPH.

  • Pojawia się formularz nowego zapisu kasowego/ bankowego
    • na zapisie uzupełnione są informacje o kontrahencie i kwocie zgodnie z wprowadzonymi na zdarzeniu;
    • zatwierdzamy formularz.
  • Program automatycznie rozlicza zapis i zdarzenie:
    • zdarzenie znika z listy zdarzeń nie rozliczonych, a widoczne jest na liście Rozliczone całkowicie;
    • w raporcie kasowym/ bankowym pojawia się nowy zapis;
    • zapis ma status R – rozliczony całkowicie.