Jak uporządkować zapisy w buforze w sposób chronologiczny?

Aby uaktywnić funkcję renumeracji zapisów w księdze należy w menu Księgowość/ Dzienniki na zakładce Dzienniki

  • zaznaczyć za jaki rok chcemy dokonać renumeracji,
  • wybrać opcję Wszystkie dzienniki,
  • wybrać listę zapisów w buforze.

Po wyświetleniu zapisów w celu dokonania renumeracji należy kliknąć na ikonę : Renumeracja zapisów.




Czy istnieje możliwość importu schematów i zestawień księgowych z innej bazy danych?

W celu wykonania takiego importu należy w menu Narzędzia/Importy/Importy z innej bazy danych wybrać bazę wzorcową oraz wskazać odpowiednie elementy importu.

W wersji 2021.0 wprowadzono możliwość przeniesienia części danych słownikowych oraz ustawień parametrów konfiguracji z istniejącej do nowo zakładanej firmy podczas zakładania nowej firmy. W kreatorze konfiguracji można wskazać bazę firmową, z której ustawienia mają zostać skopiowane. Jeżeli konfigurujemy obszar Księgowość w tym miejscu jest możliwość zaznaczenia opcji Zestawienia Księgowe, aby zostały one skopiowane do nowej bazy firmowej.




Co należy zrobić w sytuacji, gdy przy próbie założenia nowego okresu obrachunkowego pojawia się błąd: „Numer konta … nie może zawierać separatorów ani apostrofów” i nowy okres obrachunkowy nie jest tworzony?

W takiej sytuacji należy w menu Narzędzia/ Korekty danych wykonać funkcję „Usunięcie apostrofów i spacji z numerów kont księgowych”.




Jak działa Przeszacowanie walut?

Dla użytkowników modułu Księga Handlowa Plus, którzy zaznaczyli Konfiguracja/ Firma/ Księgowość/ Księgowość kontowa, obsługę kont walutowych dostępna jest funkcja Przeszacowania walut. Funkcja ta automatyzuje proces wyceny aktywów i pasywów w walutach obcych na dzień bilansowy np 31.12.20XX. Różnice kursowe, dla wybranych kont, są obliczane na podstawie sald końcowych tych kont, a nie dla każdej transakcji osobno. Po wyliczeniu różnicy kursowej dokonywana jest również predekretacja różnicy kursowej, co umożliwia zaksięgowanie dokumentu bez konieczności budowania schematu.

Różnica kursowa bilansowa (RKB) jest obliczana w następujący sposób:

RKB = SWK x KW – SZK

SWK: Saldo walutowe konta

KW – kurs waluty, dla którego ma być przeszacowane saldo

SZK – saldo złotówkowe konta.

Różnica jest zapisywana zawsze ze znakiem plus natomiast konta, na które mają być zaksięgowane dodatnie
i ujemne różnice kursowe określone są na formularzu przeszacowania w polu Przychody finansowe i Koszty finansowe. Schemat księgowania przeszacowania walut wygląda następująco:

Saldo konta Wyniki obliczenia różnicy kursowej Dekret strona Wn Dekret strona Ma
 Wn Dodatni Konto podlegające przeszacowaniu Przychody finansowe
 Ma Dodatni Koszty finansowe Konto podlegające przeszacowaniu
 Wn Ujemny Koszty finansowe Konto podlegające przeszacowaniu
 Ma Ujemny Konto podlegające przeszacowaniu Przychody finansowe
 Wn/Ma lub zerowe Zero Konto podlegające przeszacowaniuPole puste

W Comarch ERP Optima dokument przeszacowania obejmuje zarówno saldo dekretów zatwierdzonych oraz zapisów w buforze. Dokument Przeszacowania księgowany jest dwa razy: na koniec okresu, w którym nastąpiło przeszacowanie i na początku następnego okresu (storno). Księgowanie odbywa się z listy dokumentów przeszacowania po zawężeniu listy do dokumentów niezaksięgowanych na koniec okresu lub dokumentów niezaksięgowanych na początku okresu. Tylko w przypadku tych dwóch filtrów będzie aktywna ikona księgowania. Funkcja uruchamiająca księgowanie na koniec okresu wygeneruje polecenie księgowania z datą wpisaną w polu „data dokumentu”. Funkcja uruchamiająca księgowanie na początek okresu wygeneruje polecenie księgowania z datą pierwszego dnia następnego okresu obrachunkowego. Polecenie księgowania zawiera dane takie jak polecenie księgowania na koniec okresu natomiast kwoty są ujemne, (czyli stornujemy zapis zaksięgowany na koniec roku).

Jeżeli Użytkownik posiada modułu Księga Handlowa (bez obsługi kont walutowych oraz funkcji przeszacowania walut) wówczas na dzień bilansowy można wprowadzić w dziennikach ręczne Polecenie Księgowania i zaksięgować różnicę kursową, którą Użytkownik wyliczy sobie ręcznie.




Co należy zrobić, jeśli po wyliczeniu zaliczki na PIT-36, PIT-36L lub CIT-8 koszty i przychody wykazują wartość 0,00 lub nie uwzględniają wszystkich kosztów czy przychodów?

W takiej sytuacji Użytkownik powinien sprawdzić czy zostały właściwie zdefiniowane zmienne systemowe, z których pobierane są informacje do wyliczenia zaliczki na PIT-36, PIT-36L i CIT-8.

W menu Księgowość/Zestawienia księgowe należy przejść na drugą zakładkę Systemowe, podświetlić właściwe zestawienie i nacisnąć ikonę po lewej stronie Pozycje zestawienia. Następnie Użytkownik powinien sprawdzić czy zostały przypisane właściwe konta księgowe oraz definicje.

Uwaga
W deklaracji CIT-8 można używać funkcji salda, ponieważ CIT jest liczony dla całej firmy, czyli z góry wiadomo, że w każdym miesiącu na deklarację pobierane jest 100% przychodów i kosztów.

Natomiast na deklaracjach PIT nie można używać funkcji sald, ponieważ w każdym miesiącu mogą być inne udziały procentowe, a wtedy trzeba w każdym miesiącu liczyć wg formuły:
udział procentowy w danym miesiącu x przychody/koszty danego miesiąca
czyli należy wykorzystać funkcję obroty (ponieważ saldo ujmuje kwoty od początku roku).




Gdzie można określić okres np. miesiąca czy kwartału, za jaki obliczamy zestawienie?

Użytkownik powinien otworzyć formularz nagłówka wybranego zestawienia (dwukrotnie kliknąć na wybrane zestawienie), a następnie na zakładce Kolumny może określić okres, za jaki mają być liczone pozycje zestawienia poprzez wybór okresu „Inny” i określenie pól Data od oraz Data do.




Co zrobić, jeśli w bilansie firmy nie zostało uwzględnione jakieś konto i nie bilansują się aktywa i pasywa?

W menu Księgowość/Zestawienia księgowe na zakładce Ogólne, należy podświetlić Bilans i nacisnąć przycisk „Pozycje zestawienia”. Na liście podświetlić pozycję gdzie dane konto powinno być uwzględnione np. Należności krótkoterminowe i nacisnąć przycisk Formularz pozycji (lupka). Otworzy się okienko Pozycja zestawienia, należy rozwinąć menu obok przycisku Kwota i wybrać Funkcje kont/Saldo Wn np. Wn konta 242-1-1 wówczas pojawi się zapis @SaldoWn(242-1-1). Po zapisaniu zmian można przeliczyć bilans.




Dodaję dokument do Rejestru VAT i nie widzę zakładki Predekretacja, dlaczego?

Zakładka Predekretacja będzie widoczna na dokumencie dopiero po jego zapisaniu. Przy edycji zapisanego dokumentu można wykonać jego predekretację.




Dlaczego program nie nadaje kolejnych numerów tworząc konta analityczne dla kontrahentów, czy można to zmienić?

Program Comarch ERP Optima przy zaznaczonym parametrze Automatyczne zakładanie kont słownikowych z poziomu System/ Konfiguracja/ Firma/ Księgowość/ Księgowość kontowa i przy wyborze opcji dla Kontrahentów, pracowników, wspólników wg Identyfikatora tworzy analitykę dla kont słownikowych poprzez numerację cyfrową kont np. 201-222. Przypisywane numery są związane z kolejnością dodawania kontrahentów, pracowników, czy wspólników, dlatego też kolejność tworzenia kont analitycznych i ich numeracja może nie być spójna. Natomiast po zaznaczeniu opcji wg nadanego w programie Kodu program tworzy nazwy kont analitycznych z akronimem np. 201-ADM, a w przypadku opcji NIP/PESEL jeżeli na formularzu podmiotu pole NIP jest puste to konto słownikowe zakładane jest wg numeru PESEL np. 201-87103101931, natomiast jeśli NIP jest uzupełniony to do numeru konta pobierany jest NIP np. 201-5372479326. Zmiana ustawień zalecana jest przy generowaniu planu kont dla nowego okresu obrachunkowego by zachowana była forma nazewnictwa kont w ciągu danego okresu.




Gdzie w programie można zmienić domyślny okres obrachunkowy, który pobiera program podczas włączania?

W celu zmiany domyślnego okresu obrachunkowego, pobieranego przez program Comarch ERP Optima podczas logowania do bazy należy z poziomu System/ Konfiguracja/ Firma/ Księgowość/ Księgowość kontowa wybrać z listy rozwijanej z pola Bieżący okres obrachunkowy odpowiedni rok i zapisać zmiany ikoną dyskietki po prawej stronie.