Co należy zrobić, gdy podczas logowania pojawia się błąd: Cannot open database CDN_**** requested by the login. The login failed

Komunikat spowodowany jest brakiem dostępu do bazy firmowej. Może on wynikać z kilku powodów:

  1. Nieaktualne dane dotyczące tej bazy w bazie konfiguracyjnej
  2. Brak uprawnień do bazy firmowej na poziomie serwera SQL
  3. Baza firmowa jest uszkodzona

Rozwiązanie:

Ad. 1  Nieaktualne dane dotyczące tej bazy w bazie konfiguracyjnej

W przypadku nieaktualnych danych w bazie konfiguracyjnej należy ponownie podłączyć daną bazę firmową, aby to zrobić w oknie rejestracji w programie należy nacisnąć przycisk Firma  , a następnie wybrać ikonę  (Podłącz istniejącą bazę danych). W oknie kreatora podłączenia bazy należy podać nazwę serwera,

 

a następnie wskazać z listy nazwę bazy firmowej. Jeżeli na liście nie ma poszukiwanej bazy to należy ją odtworzyć z kopii bezpieczeństwa.

 

Następnie podajemy nazwę pod jaką ma być dostępna baza firmowa. Przy czym należy pamiętać, że na liście nie może być dwóch takich samych nazw.

 

Jeżeli komputer miał zmienioną nazwę i po tej operacji wystąpił problem z logowaniem to w celu usunięcia problemu należy wywołać funkcję aktualizacji nazw serwerów z menu Narzędzia \ Serwer Baz danych \ Aktualizacja nazw serwerów.

Po uruchomieniu pojawi się kreator podłączania do serwera MS SQL, który należy przejść ze standardowymi ustawieniami. W przypadku autoryzacji z uprawnieniami loginu SQL, należy skontaktować się z administratorem systemu.

Ad. 2 Brak uprawnień do bazy firmowej na poziomie serwera SQL

W przypadku braku uprawnień do bazy firmowej należy je nadać z poziomu narzędzia SQL np. Microsoft SQL Server Management Studio. Jeżeli baza firmowa nie ma zaznaczonego parametru Login zintegrowany NT, to loginowi CDNOperator należy nadać uprawnienia dbo dla danej bazy firmowej. W sytuacji, gdy na serwerze nie ma loginu CDNOperator, to można go utworzyć poprzez wykreowanie nowej bazy konfiguracyjnej. Jeżeli baza firmowa ma zaznaczony parametr Login zintegrowany NT, to trzeba nadać uprawnienia dbo do bazy firmowej loginom zintegrowanym, na których będzie uruchamiana Comarch ERP Optima.

Ad. 3 Baza firmowa jest uszkodzona 

W sytuacji uszkodzenia bazy firmowej najlepszym rozwiązaniem jest odtworzenie jej z kopii bezpieczeństwa, jeżeli taka kopia nie jest dostępna można skontaktować się z Autoryzowanym Partnerem Comarch w celu próby odzyskania danych. Jednakże w zależności od stopnia uszkodzenia może udać się odzyskanie tylko części danych, a baza może nie nadawać się do dalszej pracy.




Komunikat ID 7029 „Wprowadzone hasło nie spełnia reguł bezpieczeństwa. Hasło powinno składać się z 8 znaków, zawierać litery od A do Z oraz od a do z, cyfry 0-9 oraz znaki specjalne !@#$%^&*()_+-=[]{{},;:.?/.”

Komunikat o niespełnieniu przez hasło reguł bezpieczeństwa oznacza, że w menu System \ Konfiguracja, w gałęzi Program \ Użytkowe \ Parametry zaznaczony jest parametr Wymuszaj mocne hasła. Po odznaczeniu tego parametru operatorzy będą mogli używać dowolnych haseł (od 1 do 8 dowolnych znaków).




Komunikat ID: 6022 „Nie masz uprawnień do wykonania tej procedury. Skontaktuj się z administratorem w celu uzyskania praw jeżeli jest to niezbędne dla dalszej pracy. Nazwa zabronionej procedury: [Nazwa procedury].”

Jeśli nazwa procedury:

  1. Wykres. Operator nie ma wskazanego modułu Analizy w Konfiguracji Program \ Użytkowe \ Operatorzy, na formularzu operatora, na zakładce Ogólne w obszarze Operator używa modułów:, bądź też nie zaznaczono tego modułu podczas logowania, na zakładce Moduły.
  2. Logowanie do systemu. Jeśli taki komunikat występuje podczas próby zalogowania do systemu, wówczas przyczyną może być nie zaznaczenie żadnego modułu na zakładce Moduły. Należy przejść na tą zakładkę i sprawdzić czy przynajmniej jeden moduł jest zaznaczony.
    Jeśli nie chcemy przy każdym logowaniu ręcznie zaznaczać modułów, należy zmienić ustawienia w Konfiguracji Program \ Użytkowe \ Operatorzy. Na formularzu operatora, na zakładce Ogólne w obszarze Operator używa modułów: bądź na zakładce Bazy.

    Inną przyczyną pojawiania się komunikatu mogą być założone blokady na operatora. Można to sprawdzić logując się jako Administrator, na karcie danego operatora, na zakładce Blokady dostępu.




Komunikat ID 29999 „Nie udało się pobrać informacji o dostępnych modułach.Program pracuje w WERSJI STARTOWEJ.”

Komunikat informuje iż program pracuje w wersji demonstracyjnej/startowej. Wersja startowa pozwala zapoznać się z programem Comarch ERP Optima bez konieczności jego wcześniejszego kupna. Posiada ona pełną funkcjonalność licencjonowanej wersji programu, jednakże ma również jedno ograniczenie. Polega ono na tym, że w bazie danych różnica między datami operacyjnymi dokumentów nie może być większa niż 60 dni. Jeżeli próg ten zostanie przekroczony program się zablokuje i nie pozwoli na dalszą pracę.

W przypadku, jeśli komunikat pojawi się mimo posiadania pełnej wersji programu, może świadczyć o tym, że informacja o licencjach na poszczególne moduły nie została odczytana z klucza sprzętowego HASP (wpinanego w port LPT lub USB), klucza wirtualnego lub plików bezkluczowych (softhasp.sig, softhasp.dat). Należy sprawdzić (w zależności od rodzaju stosowanego klucza): 

  • czy klucz sprzętowy jest poprawnie wpięty do komputera,
  • czy klucz wirtualny został dodany w Menadżerze Kluczy oraz czy jest aktywne połączenie z siecią Internet,
  • czy pliki bezkluczowe zostały wgrane bezpośrednio na dysk główny.          

Należy też sprawdzić warunki opisane w pytaniu: Program pracuje w wersji startowej mimo wykupionych licencji lub po zalogowaniu program wyświetla komunikat błąd 22001 Działanie aplikacji zostało zablokowane. Zamknij wszystkie okna i zamknij program co zrobić?




Komunikat 33995 „Zainstalowałeś nową wersję programu. Do pracy na systemie potrzebne jest wykonanie kopii bezpieczeństwa i aktualizacja konfiguracyjnej bazy danych. Czy chcesz to wykonać teraz?”

Komunikat pojawia się podczas uruchamiania programu, po wykonaniu aktualizacji oprogramowania do nowszej wersji. Zatwierdzenie komunikatu spowoduje, że program wykona wymagane operacje, po ukończeniu których możliwa będzie dalsza praca.

Uwaga
Aktualizacja bazy danych jest procesem nieodwracalnym. Jeśli chcemy wrócić do poprzedniej wersji programu należy posłużyć się kopią bezpieczeństwa



Komunikat ID 29493 „Przed wykonaniem czynności konieczne jest podłączenie bazy konfiguracyjnej.”

Do pracy z programem Comarch ERP Optima wymagane jest połączenie z lokalnym lub sieciowym silnikiem baz danych MS SQL. Aby takie połączenie nawiązać należy przejść do menu System \ Konfiguruj połączenie, użyć przycisku , lub F12 spośród klawiszy funkcyjnych .

Konfiguracja połączenia oraz problemy mogące wystąpić na tym etapie konfiguracji programu opisane są w pytaniach: W jaki sposób podłączyć dodatkowe stanowisko do instalacji Comarch ERP Optima? oraz Nie mogę się połączyć z serwerem SQL – co zrobić.




Komunikat ID: 4293 „Operacja niemożliwa do wykonania. Generator raportów nie został zainstalowany.”

Generator Raportów jest standardowo instalowany wraz z programem Comarch ERP Optima (od wersji 14.0 programu) i nie ma potrzeby doinstalowywania go odrębnie. Jeśli jednak komunikat pojawi się, należy zainstalować ponownie program Comarch ERP Optima lub skontaktować się z Autoryzowanym Partnerem Comarch.




Komunikat ID 25062 „Wydruk niemożliwy. Wybrana drukarka nie jest dostępna. Nie można połączyć się z drukarką”

Komunikat może świadczyć o problemie z dostępem do biblioteki sterownika drukarki. Jego prawdopodobną przyczyną jest fizyczny brak pliku sterownika na dysku lub nieprawidłowe uprawnienia związane z dostępem aplikacji do pliku. Aby rozwiązać problem, należy w konfiguracji programu, w gałęzi Stanowisko / Ogólne / Drukarka fiskalna, zlokalizować i wybrać prawidłowy plik sterownika dla drukarki.




Komunikat ID 103 „Kopiowanie danych zostało zakończone.Wyniki można zobaczyć w arkuszu kalkulacyjnym.”

W programie Comarch ERP Optima istnieje możliwość eksportu danych z poziomu list (np. kontrahentów, faktur sprzedaży) do MS Excel. Komunikat oznacza, że eksport danych został zakończony. Wyeksportowane dane może zobaczyć po otwarciu arkusza kalkulacyjnego (zminimalizowany na pasku narzędzi).




Komunikat ID -2147467259, -2147418113 „Błąd ogólny sieci. Zajrzyj do dokumentacji sieci.”

Prawdopodobnym źródłem problemu jest zerwanie połączenia sieciowego lub niedostępność jednego z zainstalowanych na komputerze/serwerze interfejsów sieciowych (dodatkowa karta sieciowa USB, ExpressCard, PCI itp). Rozwiązaniem w tym przypadku jest utworzenie aliasu dla instancji silnika bazy dedykowanej dla Comarch ERP Optima.
Jak skonfigurować alias do serwera SQL przedstawiono w pytaniu Nie mogę się połączyć z serwerem SQL – co zrobić?

Istotną rzeczą jest zainstalowanie najnowszych Service Pack do serwera SQL.