Komunikat ID -2147467259 „[DBNETLIB][ConnectionWrite] (send) Błąd połączenia.”

Prawdopodobnym źródłem problemu jest zerwanie połączenia sieciowego lub niedostępność jednego z zainstalowanych na komputerze/serwerze interfejsów sieciowych (dodatkowa karta sieciowa USB, ExpressCard, PCI itp). Rozwiązaniem w tym przypadku jest utworzenie aliasu dla instancji silnika bazy dedykowanej dla Comarch ERP Optima.

Jak skonfigurować alias do serwera SQL przedstawiono w pytaniu Nie mogę się połączyć z serwerem SQL – co zrobić ?

Ponadto problem ten może mieć następujące przyczyny:

  1. Rozłączenie wynikające z chwilowej utraty połączenia (niestabilna praca sieci).
    Rozwiązanie polega na wyeliminowaniu nieprawidłowości w pracy sieci:
    – zaniki sygnału w przypadku sieci radiowych (straty pakietów mogą doprowadzić do utraty połączenia),
    – uszkodzone kable, uszkodzona karta sieciowa,
    – błędy w działaniu urządzeń sieciowych takich jak router i switch,
    – braki w zasilaniu urządzeń sieciowych,
    – zmiany w konfiguracji urządzeń sieciowych itp.
  2. Timeout połączenia.
    Można zwiększyć timeout połączeń do serwera w konfiguracji programu Comarch ERP Optima w menu System/ Konfiguracja w gałęzi Stanowisko/ Użytkowe/ Parametry – pole: Limit czasu żądania SQL (Command Timeout).
  3. Rozłączenia połączenia sieciowego, nawet jeżeli serwer pracuje lokalnie.
    W tym wypadku można zastosować rozwiązanie polegające na założeniu „lokalnego” aliasu, który sprawi, że program będzie zawsze łączyć się z serwerem na konkretny adres.
    Przykładowo, jeżeli na komputerze adres IP ma wartość 10.132.28.38 i łączymy się do serwera SQL, to połączenie może używać właśnie tego adresu chociaż tak naprawdę jest ono wykonywane lokalnie. Dlatego rozłączenie sieci spowoduje utratę adresu sieciowego 10.132.28.38 i co za tym idzie połączenia z serwerem SQL. W aliasie (sposób tworzenia aliasu został przedstawiony w artykule Nie mogę się połączyć z serwerem SQL – co zrobić?) możemy podać adres 127.0.0.1, który jest lokalnym adresem wirtualnym i niezależnym od podłączenia do sieci, wtedy mimo rozłączenia sieci nie następuje rozłączenie połączenia SQL.
  4. Problem może być związany z włączoną funkcją TCP Chimney Offload.
    Zalecamy jej wyłączenie (po stronie systemu i karty sieciowej).
    Po stronie systemu można ją wyłączyć za pomocą polecenia:netsh int tcp set global chimney=disabled

    Dodatkowo można wykonać polecenie, które wyłączy funkcję RSS (Skalowanie)
    netsh interface tcp set global RSS = disabled

    Po stronie karty sieciowej powyższe funkcje można wyłączyć w poniższy sposób:

    1. Klikamy przycisk Start, klikamy polecenie Uruchom (lub używamy pola Wyszukaj programy i pliki), wpisujemy polecenie ncpa.cpl, a następnie klikamy przycisk OK (lub ikonę lupki).
    2. Klikamy prawym przyciskiem myszy kartę sieciową, a następnie klikamy polecenie Właściwości.
    3. Klikamy przycisk Konfiguruj, a następnie klikamy zakładkę Zaawansowane.
    4. Na liście Właściwość klikamy pozycję Skalowanie po stronie odbierającej, klikamy opcję Wyłącz na liście Wartość, a następnie klikamy przycisk OK.
    5. Na liście Właściwość klikamy pozycję Odciążanie TCP/IP (Uwaga: Różni producenci mogą używać różnych określeń dotyczących odciążania przy użyciu technologii TCP Chimney), klikamy opcję Wyłącz na liście Wartość, a następnie klikamy przycisk OK.
    6. Powtarzamy kroki od 2 do 5 dla każdej karty sieciowej.
    Więcej informacji:
    http://support.microsoft.com/kb/951037
    http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;948496
    http://technet.microsoft.com/en-us/library/gg162709(v=ws.10).aspx
    http://support.microsoft.com/kb/927168/pl

  5. Zarządzanie energią dla karty sieciowej.
    We właściwościach karty sieciowej (ścieżka dostępu podana we wcześniejszym punkcie) na zakładce Zarządzanie energią jest zaznaczony (domyślnie) parametr umożliwiający przejście karty sieciowej w stan uśpienia – Zezwalaj komputerowi na wyłączanie tego urządzenia w celu oszczędzania energii. Takie ustawienie może powodować utratę połączenia. Parametr można odznaczyć (zostawić pusty) – dzięki temu karta będzie włączona bez przerwy podczas pracy komputera.
  6. Problemy z bibliotekami obsługującymi połączenie do serwera (MDAC). Reinstalacja komponentów MDAC (dotyczy Windows XP).



Komunikat ID 2147415113 „Wystąpiła sytuacja wyjątkowa podczas wywoływania procedury COM.”

Komunikat może wystąpić w różnych obszarach programu i związany jest z nieprawidłowym funkcjonowaniem obiektów COM. W wielu przypadkach pomaga wykonanie procedury naprawczej poprzez wybór z poziomu Panelu sterowania \ Programy i funkcje dla Comarch ERP Optima opcji Zmień, po czym Napraw instalację Comarch ERP Optima. Alternatywnie można wykonać ponowne zarejestrowanie bibliotek programu, poprzez uruchomienie pliku “rejestr.bat” z katalogu instalacyjnego Comarch ERP Optima (zazwyczaj katalog C:\Program Files\Comarch ERP Optima) lub reinstalację programu do najnowszej wersji.

Dla modułu Kadry i Płace:

  1. Podano nieprawidłową nazwę pliku podczas zapisu/eksportu, tj. użyto znaków 'nieakceptowanych’ przez Windows, tj. \ / : * ? ” < > |
  2. Podano nieprawidłową ścieżkę do zapisu, np. nieistniejący katalog.
  3. Operator nie ma uprawnień do zapisu w określonym miejscu na dysku.

Dla modułów Faktury, Handel:

  1. Dokonać reinstalacji komponentu MS XML 3.0 SP7 oraz MS XML 4.0 SP2, do pobranie ze stron Microsoft: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=28494391-052B-42FF-9674-F752BDCA9582&displaylang=en oraz http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=3144b72b-b4f2-46da-b4b6-c5d7485f2b42&displaylang=en
  2. Dokonać naprawy środowiska .NET Framework 3.5 SP1. W tym celu należy przejść do Panelu sterowania \ Programy i funkcje, wskazać pakiet .NET Framework 3.5 SP1 i wybrać funkcję Zmień, a potem Napraw.W przypadku Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 należy uruchomić linię poleceń (cmd) jako administrator i wykonać poniższe polecenie:

    sfc /scannow

Dla modułów Księgowych:

  1. Przy przeliczaniu zaliczki na PIT-36/PIT-36L.
    Należy sprawdzić czy w menu Ogólne / Inne / Właściciele na kwotach deklaracji, na zakładkach działalność gospodarcza, Strefa bądź Najem nie jest zaznaczony parametr „Pobieraj dane z innej bazy danych” a baza danych nie została wybrana.
  2. Przy zapisywaniu schematu księgowego.
    Błąd pojawia się przy zapisywaniu schematu księgowego. Jeżeli w pozycji schematu księgowego wybrano podział na słowniki „Podmioty” a w Konfiguracji firmy / Księgowość / Księgowość kontowa nie został zaznaczony parametr Automatyczne zakładanie kont słownikowych.



Komunikat ID -2147189152 „Nie można odnaleźć właściwości QE.”

Komunikat ten pojawia się przy próbie eksportu wydruku do pliku MS Excel (tylko dane).
Korzystanie z tej funkcjonalności jest możliwe po zainstalowaniu pliku Crystal Reports dla Comarch ERP Optima 201x – podgląd.msi (do pobrania tutaj) oraz zaznaczeniu w System/ Konfiguracja/ Stanowisko/ Ogólne/ Wydruki parametru – Używaj przeglądarki Crystal do podglądu wydruków typu Crystal Reports.




Komunikat ID -2147189183 „Nieznany błąd złącza bazy danych”

Komunikat ten pojawia się przy próbie eksportu wydruku do pliku MS Excel (tylko dane).
Korzystanie z tej funkcjonalności jest możliwe po zainstalowaniu pliku Crystal Reports dla Comarch ERP Optima 201x – podgląd.msi (do pobrania tutaj) oraz zaznaczeniu w System/ Konfiguracja/ Stanowisko/ Ogólne/ Wydruki parametru – Używaj przeglądarki Crystal do podglądu wydruków typu Crystal Reports.




Nie wybrano żadnego modułu! Przejdź na zakładkę moduły i zaznacz moduły, z którymi chcesz pracować.

Komunikat pojawia się podczas logowania do programu. Oznacza, że nie zostały wybrane żadne moduły (w oknie Rejestracja w programie Comarch ERP Optima na zakładce Moduły), na które chcemy się zalogować.
W konfiguracji na karcie operatora (System/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy) należy wskazać moduły, które będą domyślnie zaznaczone dla danego operatora podczas logowania.




Na jakich systemach operacyjnych można instalować program Comarch ERP Optima?

Wersja Comarch ERP Optima 2020 może być instalowana na następujących systemach operacyjnych:

  • Windows 7 (wersje 32 oraz 64 bitowe)
  • Windows 8.1 (wersje 32 oraz 64 bitowe)
  • Windows 10 (wersje 32 oraz 64 bitowe)
  • Windows Serwer 2012
  • Windows Server 2012 R2
  • Windows Server 2016
  • Windows Server 2019       



Czy Comarch ERP Optima współpracuje z systemami Linux?

Comarch ERP Optima nie współpracuje z systemami Linux. Lista systemów wspieranych przez program znajduje się w odpowiedzi na pytanie: Na jakich systemach operacyjnych można instalować program Comarch ERP Optima?.




Czy Comarch ERP Optima może pracować bez uprawnień administratora w systemie Windows?

Tak, można pracować z programem Comarch ERP Optima z prawami zwykłego użytkownika. Oczywiście instalacja programu wymaga uprawnień administratora systemu.




W jaki sposób używać wydruków XML w połączeniu z OpenOffice / LibreOffice?

W module Płace i Kadry niektóre wydruki zostały specjalnie przygotowane, aby otwierały się w edytorze tekstu do ewentualnej dalszej edycji przez Użytkownika. Domyślnym edytorem jest Microsoft Word.

Jest to możliwe np. w Kadrach z poziomu otwartego formularza pracownika / Wydruk danych (ikona drukarki) / Wydruki do Worda (XML).

Aby otwierać wydruki XML w innym edytorze niż Word należy w konfiguracji stanowiska (System > Konfiguracja > Stanowisko > Ogólne > Wydruki) prawidłowo określić nazwę programu dla wydruków do Worda (XML).

Domyślnym programem jest Microsoft Word: winword.exe

Posiadając pakiet OpenOffice lub LibreOffice należy wpisać: swriter.exe

Posiadając pakiet Microsoft Office w wersji Starter należy wpisać pełną nazwę programu. Można odczytać ją we właściwościach pliku, który uruchamia Worda. Dla programu Word w wersji Starter jest ona dość specyficzna.

 




Czy można wykonać instalację programu na innej wersji językowej systemu operacyjnego niż polska?

Program do prawidłowej pracy wymaga ustawienia opcji regionalnych systemu na polskie.

Dla Windows 7 / Windows 8 / Windows 10 należy ustawić następujące parametry w opcjach regionalnych (Panel Sterowania \ Region i język)

  • Format: Polski
  • Lokalizacja: Polska
  • Bieżący język dla programów nieobsługujących kodu Unicode: Polski (Polska).

Dodatkowo należy sprawdzić czy w Region > Administracyjne > Zmień ustawienia regionalne systemu nie zostało zaznaczone pole „Użyj formatu Unicode UTF-8 do obsługi języków z całego świata”, jeżeli jest zaznaczone trzeba odznaczyć ten parametr.