Jak podpisać jeden dokument przez więcej niż jedną osobę profilem zaufanym ePUAP?

W sytuacji, kiedy e-Sprawozdanie Finansowe ma podpisać więcej niż jedna osoba możesz postępować na dwa sposoby.

Uwaga
W przypadku korzystania z podpisu kwalifikowanego oraz profilu zaufanego ePUAP w pierwszej kolejności rekomendowane jest podpisanie dokumentu profilem zaufanym ePUAP, a następnie podpisanie dokumentu podpisem kwalifikowanym.

 

Opcja 1:

Zgodnie z wytycznymi zamieszczonymi na stronie profilu zaufanego.

Aby dokument mogło podpisać więcej osób, każda z nich powinna mieć:

  • zarejestrowane konto na ePUAP,
  • dostęp do wspólnego konta podmiotu (np. fundacji) na ePUAP.

Zaproszenie do wspólnego konta

Zaloguj się do ePUAP. Kliknij symbol ▼ rozwinięcia listy przy nazwie konta, a następnie wybierz Zarządzanie kontem » Uprawnienia » + Zaproś osobę.

Podpisanie dokumentu

Pierwsza osoba loguje się na konto podmiotu:

  1. Przygotowuje dokument i podpisuje go.
  2. Wybiera opcję Powrót do edycji, a potem opcję Chcę modyfikować dokument i zostawić w nim podpisy.
  3. Zapisuje dokument.

Kolejna osoba loguje się na ePUAP na konto tego samego podmiotu:

  1. Wybiera kolejno: Moja Skrzynka lub Elektroniczna Skrzynka Podawcza » Robocze – i wybiera dokument.
  2. Wybiera opcję Chcę modyfikować dokument i zostawić w nim podpisy.
  3. Druga osoba podpisuje i wysyła dokument.

Uwaga

Wszelkie informacje dotyczące zarejestrowania konta na ePUAP i utworzenie dostępu do wspólnego konta podmiotu dostępne są na stronie profilu zaufanego.

W razie wątpliwości proszę kontaktować się z centrum pomocy usługi Profil Zaufany.

 

Opcja 2:

Możesz podpisać e-Sprawozdanie Finansowe z własnego konta, a następnie wystarczy udostępnić/przesłać swoje podpisane e-Sprawozdanie Finansowe kolejnej osobie.

Następnie loguje się ona na swoje konto profilu zaufanego ePUAP i przechodzi przez wszystkie kroki opisane w artykule Jak podpisać e-Sprawozdanie Finansowe profilem zaufanym z ePUAP? 

Po podpisaniu e-Sprawozdania Finansowego w opcji Złożone podpisy będą widoczne te podpisy.




Czy e-Sprawozdanie Finansowe można złożyć za lata wcześniejsze niż rok 2018?

Schemat Ministerstwa Finansów zawiera ograniczenie, mówiące o tym, że najwcześniejszy okres za jaki można złożyć sprawozdanie zaczyna się od 2016-01-01. Za okresy wcześniejsze należy złożyć sprawozdanie finansowe jak dotychczas, w formie papierowej.




Jeżeli e-Sprawozdanie Finansowe zostanie już opatrzone podpisem elektronicznym, to po jego edycji w aplikacji Comarch e-Sprawozdania, e-Sprawozdanie Finansowe należy ponownie podpisać?

Tak, po edycji w aplikacji Comarch e-Sprawozdania podpisanego wcześniej  e-Sprawozdania Finansowego należy go ponownie opatrzyć podpisem elektronicznym.




Nie uzupełniono wszystkich wymaganych pól.

Powyższy komunikat pojawia się po naciśnięciu przycisku  Zapisz i waliduj ze schemą MF w przypadku, gdy w e-Sprawozdaniu Finansowym:

  • nie uzupełniono którejś z sekcji: Wprowadzenie, Pozostałe Noty (przynajmniej jedna nota podpięta w postaci pliku np. pdf).
  • do sekcji Pozostałe noty dodano plik, którego nazwa którego zawiera mniej niż 4 znaki lub więcej niż 55 znaków, polskie litery i/lub znaki różne od a-z, A-Z, ’. ’, ’ – ’, ’ _ ’.

Po naciśnięciu opcji Szczegóły pojawia się informacja, jakie wymagane pola nie zostały uzupełnione lub informacja o błędnej nazwie pliku.




Błąd: [Nazwa zestawienia] – Typ sprawozdania finansowego wymaga, aby wszystkie wartości były liczbami całkowitymi.

Powyższy komunikat pojawia się po naciśnięciu przycisku Importuj w przypadku gdy podczas tworzenia e-Sprawozdania Finansowego wskazano w polu Wartości w sprawozdaniu opcję: W tysiącach złotych. Wówczas użytkownik powinien w aplikacji Comarch e-Sprawozdania dodać nowe e-Sprawozdanie Finansowe i w drugim kroku kreatora wskazać w polu Wartości w sprawozdaniu opcję: W złotych i groszach.




Błąd: [Nazwa zestawienia] – Wskazany plik XML nie zawiera zestawienia księgowego w formacie określonym przez Comarch lub zestawienie nie zostało przeliczone lub nie zawiera kolumny Bieżący okres i/lub Bilans otwarcia.

Powyższy komunikat pojawia się po naciśnięciu przycisku Importuj w przypadku gdy:

  • w zestawieniu księgowym dostępnym w programie Comarch ERP Optima nie dodano kolumny Bilans otwarcia, Poprzedni Okres lub Bieżący okres. W takim przypadku użytkownik powinien z poziomu programu Comarch ERP Optima otworzyć formularz odpowiedniego zestawienia księgowego i na zakładce Kolumny dodać kolumnę: Bilans otwarcia i/lub Poprzedni okres i/lub Bieżący okres.
  • w programie Comarch ERP Optima nie przeliczono wskazanego do importu zestawienia księgowego. W takim przypadku użytkownik powinien w programie Comarch ERP Optima przeliczyć odpowiednie zestawienie księgowe za pomocą przycisku pioruna.



W jaki sposób można zapisać plik XML z e-Sprawozdaniem Finansowym na dysku?

Plik XML z e-Sprawozdaniem Finansowym można zapisać na dysku:

  1. Z poziomu Listy e-Sprawozdań finansowych za pomocą przycisku Eksportuj .
  2. Z poziomu otwartego w aplikacji e-Sprawozdania Finansowego za pomocą przycisku Eksportuj sprawozdanie na dysk .



Jak wydrukować załączniki dodane w aplikacji Comarch e-Sprawozdania w sekcji Pozostałe noty?

Załączniki należy wydrukować poza aplikacją Comarch e-Sprawozdania i podpiąć pod wydrukowane z aplikacji sprawozdanie finansowe.




Czy do e-Sprawozdania Finansowego można z programu Comarch ERP Optima zaimportować do Rachunku zysku i strat kwoty z poprzedniego roku?

Aplikacja Comarch e-Sprawozdania od wersji 2019.2 umożliwia zaimportowanie do Rachunku zysków i strat kwot z poprzedniego roku. W zestawieniu księgowym w programie Comarch ERP Optima należy na zakładce [Kolumny] wskazać kolumnę Poprzedni okres.




W jaki sposób do e-Sprawozdania Finansowego pobrać dane z programu Comarch ERP Optima?

Szczegóły funkcjonalności zaprezentowane zostały w bezpłatnym e-szkoleniu Przygotowanie e-Sprawozdania Finansowego na podstawie danych zawartych w programie Comarch ERP Optima.