Jak podpisać e-Sprawozdanie Finansowe profilem zaufanym z ePUAP?

Aby podpisać e-Sprawozdanie Finansowe podpisem zaufanym ePUAP postępuj zgodnie z krokami opisanymi w tym artykule.

Uwaga
W przypadku korzystania z podpisu kwalifikowanego oraz profilu zaufanego ePUAP w pierwszej kolejności rekomendowane jest podpisanie dokumentu profilem zaufanym ePUAP, a następnie podpisanie dokumentu podpisem kwalifikowanym.

 

Krok 1

Wejdź na stronę serwisu polskiego rządu.

Krok 2

Kliknij w przycisk Podpisz dokument.

Następnie automatycznie otworzy się strona mój.gov.pl

Kliknij w przycisk Wybierz dokument z dysku.

Należy tutaj wskazać plik z e-Sprawozdaniem Finansowym w formacie xml.

Uwaga
Rozmiar wskazanego pliku nie może przekraczać 10 MB.

Krok 3

Po prawidłowym wczytaniu pliku pojawi się komunikat „Dokument został poprawnie dodany”.

Z tego miejsca masz możliwość dodania własnego podpisu oraz weryfikacji czy plik posiada już jakiś podpis.

Aby podpisać plik, kliknij w przycisk Podpisz.

Krok 4

Wybierz sposób logowania do profilu zaufanego.

Po wybraniu sposobu logowania profilem zaufanym automatycznie otworzy się strona z możliwością zalogowania się do ePUAP-u. Zaloguj się za pomocą hasła lub wskaż odpowiedni bank.

Krok 5

Po zalogowaniu wybierz Podpisz podpisem zaufanym.

 

Krok 6

Po tej operacji pojawi się okno na którym potwierdzisz podpisanie sprawozdania.

Krok 7

Po wykonaniu tych czynności pojawi się komunikat „Twój dokument został poprawnie podpisany”.

Z tego miejsca można przeglądać złożone podpisy oraz za pomocą opcji Pobierz zapisać na dysku plik z e-Sprawozdaniem Finansowym.

Uwaga
Podpisany plik zapisywany jest domyślnie z tą samą nazwą co wybrany plik do podpisywania! Podczas zapisywania pliku masz możliwość zmiany nazwy pliku podpisanego oraz wskazania, gdzie ma się zapisać plik.

Po tej operacji pojawi się okno autoryzacji podpisania profilem zaufanym i prośba o zalogowanie i potwierdzenie smsem lub kodem ze zdrapki.




Jak podpisać jeden dokument przez więcej niż jedną osobę profilem zaufanym ePUAP?

W sytuacji, kiedy e-Sprawozdanie Finansowe ma podpisać więcej niż jedna osoba możesz postępować na dwa sposoby.

Uwaga
W przypadku korzystania z podpisu kwalifikowanego oraz profilu zaufanego ePUAP w pierwszej kolejności rekomendowane jest podpisanie dokumentu profilem zaufanym ePUAP, a następnie podpisanie dokumentu podpisem kwalifikowanym.

 

Opcja 1:

Zgodnie z wytycznymi zamieszczonymi na stronie profilu zaufanego.

Aby dokument mogło podpisać więcej osób, każda z nich powinna mieć:

  • zarejestrowane konto na ePUAP,
  • dostęp do wspólnego konta podmiotu (np. fundacji) na ePUAP.

Zaproszenie do wspólnego konta

Zaloguj się do ePUAP. Kliknij symbol ▼ rozwinięcia listy przy nazwie konta, a następnie wybierz Zarządzanie kontem » Uprawnienia » + Zaproś osobę.

Podpisanie dokumentu

Pierwsza osoba loguje się na konto podmiotu:

  1. Przygotowuje dokument i podpisuje go.
  2. Wybiera opcję Powrót do edycji, a potem opcję Chcę modyfikować dokument i zostawić w nim podpisy.
  3. Zapisuje dokument.

Kolejna osoba loguje się na ePUAP na konto tego samego podmiotu:

  1. Wybiera kolejno: Moja Skrzynka lub Elektroniczna Skrzynka Podawcza » Robocze – i wybiera dokument.
  2. Wybiera opcję Chcę modyfikować dokument i zostawić w nim podpisy.
  3. Druga osoba podpisuje i wysyła dokument.

Uwaga

Wszelkie informacje dotyczące zarejestrowania konta na ePUAP i utworzenie dostępu do wspólnego konta podmiotu dostępne są na stronie profilu zaufanego.

W razie wątpliwości proszę kontaktować się z centrum pomocy usługi Profil Zaufany.

 

Opcja 2:

Możesz podpisać e-Sprawozdanie Finansowe z własnego konta, a następnie wystarczy udostępnić/przesłać swoje podpisane e-Sprawozdanie Finansowe kolejnej osobie.

Następnie loguje się ona na swoje konto profilu zaufanego ePUAP i przechodzi przez wszystkie kroki opisane w artykule Jak podpisać e-Sprawozdanie Finansowe profilem zaufanym z ePUAP? 

Po podpisaniu e-Sprawozdania Finansowego w opcji Złożone podpisy będą widoczne te podpisy.




Czy e-Sprawozdanie Finansowe można złożyć za lata wcześniejsze niż rok 2018?

Schemat Ministerstwa Finansów zawiera ograniczenie, mówiące o tym, że najwcześniejszy okres za jaki można złożyć sprawozdanie zaczyna się od 2016-01-01. Za okresy wcześniejsze należy złożyć sprawozdanie finansowe jak dotychczas, w formie papierowej.




Jeżeli e-Sprawozdanie Finansowe zostanie już opatrzone podpisem elektronicznym, to po jego edycji w aplikacji Comarch e-Sprawozdania, e-Sprawozdanie Finansowe należy ponownie podpisać?

Tak, po edycji w aplikacji Comarch e-Sprawozdania podpisanego wcześniej  e-Sprawozdania Finansowego należy go ponownie opatrzyć podpisem elektronicznym.




Nie uzupełniono wszystkich wymaganych pól.

Powyższy komunikat pojawia się po naciśnięciu przycisku  Zapisz i waliduj ze schemą MF w przypadku, gdy w e-Sprawozdaniu Finansowym:

  • nie uzupełniono którejś z sekcji: Wprowadzenie, Pozostałe Noty (przynajmniej jedna nota podpięta w postaci pliku np. pdf).
  • do sekcji Pozostałe noty dodano plik, którego nazwa którego zawiera mniej niż 4 znaki lub więcej niż 55 znaków, polskie litery i/lub znaki różne od a-z, A-Z, ’. ’, ’ – ’, ’ _ ’.

Po naciśnięciu opcji Szczegóły pojawia się informacja, jakie wymagane pola nie zostały uzupełnione lub informacja o błędnej nazwie pliku.




Błąd: [Nazwa zestawienia] – Typ sprawozdania finansowego wymaga, aby wszystkie wartości były liczbami całkowitymi.

Powyższy komunikat pojawia się po naciśnięciu przycisku Importuj w przypadku gdy podczas tworzenia e-Sprawozdania Finansowego wskazano w polu Wartości w sprawozdaniu opcję: W tysiącach złotych. Wówczas użytkownik powinien w aplikacji Comarch e-Sprawozdania dodać nowe e-Sprawozdanie Finansowe i w drugim kroku kreatora wskazać w polu Wartości w sprawozdaniu opcję: W złotych i groszach.




Błąd: [Nazwa zestawienia] – Wskazany plik XML nie zawiera zestawienia księgowego w formacie określonym przez Comarch lub zestawienie nie zostało przeliczone lub nie zawiera kolumny Bieżący okres i/lub Bilans otwarcia.

Powyższy komunikat pojawia się po naciśnięciu przycisku Importuj w przypadku gdy:

  • w zestawieniu księgowym dostępnym w programie Comarch ERP Optima nie dodano kolumny Bilans otwarcia, Poprzedni Okres lub Bieżący okres. W takim przypadku użytkownik powinien z poziomu programu Comarch ERP Optima otworzyć formularz odpowiedniego zestawienia księgowego i na zakładce Kolumny dodać kolumnę: Bilans otwarcia i/lub Poprzedni okres i/lub Bieżący okres.
  • w programie Comarch ERP Optima nie przeliczono wskazanego do importu zestawienia księgowego. W takim przypadku użytkownik powinien w programie Comarch ERP Optima przeliczyć odpowiednie zestawienie księgowe za pomocą przycisku pioruna.



W jaki sposób można zapisać plik XML z e-Sprawozdaniem Finansowym na dysku?

Plik XML z e-Sprawozdaniem Finansowym można zapisać na dysku:

  1. Z poziomu Listy e-Sprawozdań finansowych za pomocą przycisku Eksportuj .
  2. Z poziomu otwartego w aplikacji e-Sprawozdania Finansowego za pomocą przycisku Eksportuj sprawozdanie na dysk .



Jak wydrukować załączniki dodane w aplikacji Comarch e-Sprawozdania w sekcji Pozostałe noty?

Załączniki należy wydrukować poza aplikacją Comarch e-Sprawozdania i podpiąć pod wydrukowane z aplikacji sprawozdanie finansowe.




Czy do e-Sprawozdania Finansowego można z programu Comarch ERP Optima zaimportować do Rachunku zysku i strat kwoty z poprzedniego roku?

Aplikacja Comarch e-Sprawozdania od wersji 2019.2 umożliwia zaimportowanie do Rachunku zysków i strat kwot z poprzedniego roku. W zestawieniu księgowym w programie Comarch ERP Optima należy na zakładce [Kolumny] wskazać kolumnę Poprzedni okres.