Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej

Z poziomu listy zaliczek  na  PIT-36/ PIT-36L dostępna jest zakładka Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej. Zestawienie może zostać utworzone automatycznie lub dodane bezpośrednio na liście przez Użytkownika.

Na liście Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej dostępne są kolumny:

  • Miesiąc – miesiąc, za który obliczono zestawienie.
  • Rok – rok, za który obliczono zestawienie.
  • Data obliczenia – data obliczenia zestawienia. Po zaktualizowaniu zestawienia o nowo przeliczoną zaliczkę lub jej korektę, w kolumnie widnieje data przeliczenia ostatniej zaliczki/korekty za dany miesiąc.
  • Kwota – wartość dochodu (suma przychodów zwolnionych i dochodów opodatkowanych narastająco od początku roku) pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne.

Istnieje możliwość wyświetlania listy zestawień tylko za konkretny rok przez zaznaczenie parametru Rok i wybranie konkretnego roku.

Istnieje możliwość dodania tylko jednego zestawienia za dany miesiąc.

Zestawienie dochodów jest zawsze widoczne na liście w kolorze czarnym. Przycisk  umożliwia usunięcie zestawienia.

Formularz zestawienia dochodów

Podczas wyliczenia zestawienia dochodów następuje weryfikacja, czy za dany miesiąc uzupełniono udziały na formularzu kwot indywidualnych właściciela. Jeżeli w danym miesiącu nie wprowadzono kwot indywidualnych to podczas próby przeliczenia zestawienia za ten miesiąc pojawia się komunikat: Nie wprowadzono żadnych kwot ani udziałów dla podatnika w Ogólne/ Inne/ Właściciele/ Udziały i kwoty deklaracji. Czy chcesz je teraz uzupełnić? Zaakceptowanie komunikatu powoduje przeniesienie na Listę kwot deklaracji właściciela. Po dodaniu kwot należy przeliczyć zestawienie.

Uwaga
W przypadku zaliczek kwartalnych na formularzu kwot indywidualnych właściciela należy uzupełnić udziały oraz składki na ubezpieczenia społeczne dla każdego miesiąca danego kwartału.

Zestawienie dochodów jest zawsze aktywne do edycji.

Na formularzu zestawienia dla podatnika rozliczającego według skali lub liniowo wyliczana jest kwota przychodów zwolnionych i dochodów opodatkowanych z działalności gospodarczej narastająco od początku roku. W przypadku PIT-36 działalność gospodarcza obejmuje również strefę.

Do pozycji Zwiększenie / zmniejszenie dochodu przenoszona jest kwota uzupełniona na formularzu kwot indywidualnych właściciela w polu Zwiększenie / zmniejszenie dochodu pod składkę zdrowotną narastająco od początku roku. Kwota podlega edycji i nie jest ona ograniczana do wysokości innych kwot. Pole przyjmuje zarówno wartości dodatnie, jak i ujemne.

Po dokonaniu edycji w poz. Zwiększenie / zmniejszenie dochodu, w kolejnych miesiącach kwota w tej poz. jest wyliczana jako suma wartości uzupełnionych na formularzu kwot indywidualnych właściciela w polu Zwiększenie / zmniejszenie dochodu pod składkę zdrowotną narastająco od początku roku.

Do pozycji Składki społeczne pomniejszające dochód na formularzu pierwszego zestawienia przenoszona jest suma kwot uzupełnionych na formularzu kwot indywidualnych właściciela narastająco od początku roku. Kwota podlega edycji i nie jest ona ograniczana do wysokości innych kwot. W kolejnych miesiącach kwota w poz. Składki społeczne pomniejszające dochód wyliczana jako suma składek z poprzedniego zestawienia oraz kwoty składki uzupełnionej na formularzu kwot indywidualnych właściciela w bieżącym miesiącu.

Kwota w poz. Dochód dla składki zdrowotnej wyliczana jest jako suma kwot w poz. 18 Przychody z działalności gospodarczej, i poz. 21 Dochód i poz. Zwiększenie / zmniejszenie dochodu (w przypadku kwoty dodatniej), pomniejszona o kwotę z poz. Zwiększenie / zmniejszenie dochodu (w przypadku kwoty ujemnej) i poz. Składki społeczne pomniejszające dochód. Jeżeli różnica jest wartością ujemną to wpisywana jest wartość ‘0’.

Zestawienie dochodu pod składki zdrowotne dla zaliczki na PIT-36

Zestawienie dochodu pod składki zdrowotne dla zaliczki na PIT-36L

Na formularzu zestawienia dostępna jest zakładka [Dz. Gospodarcza] na której prezentowane są wszystkie działalności gospodarcze właściciela wraz z wartościami przychodów i kosztów oraz udziałami (analogicznie jak na zaliczkach na PIT). Dla zestawienia dotyczącego zaliczki na PIT-36 dostępna jest również zakładka [Strefa].

Automatyczne generowanie zestawienia

Zestawienie dochodów jest tworzone automatycznie:

  • po wyliczeniu zaliczki na PIT,
  • po wyliczeniu listy płac właściciela.

Po wyliczeniu zaliczki na PIT, wartości dochodów z zaliczki na PIT przenoszone są na zestawienie dochodów. Po ponownym przeliczeniu zaliczki na PIT lub jej korekty i zmianie wartości dochodów kwoty te są aktualizowane na zestawieniu. Aktualizowana jest również data obliczenia zestawienia.

Uwaga
Po dokonaniu zmian na formularzu zaliczki na PIT-36/ PIT-36L, wartości z tej zaliczki zostaną przepisane na zestawienie dochodów, np. kwota przychodów zwolnionych (zestawienia dochodów nie są ponownie przeliczane, ale kwoty z zaliczki przepisywane na zestawienie).

W przypadku gdy podatnik rozlicza się kwartalnie to zestawienie za pierwszy i drugi miesiąc kwartału należy dodać ręcznie lub może zostać utworzone automatycznie po wyliczeniu listy płac za ten miesiąc. Po wyliczeniu kwartalnej zaliczki na PIT-36/ PIT-36L dodawane lub aktualizowane jest zestawienie za ostatni miesiąc danego kwartału.

Zestawienie dochodów nie jest usuwane po usunięciu zaliczki na PIT.

Zestawienie dochodów nie jest tworzone automatycznie po dodaniu zaliczki uproszczonej na PIT. W takim przypadku zestawienie może zostać utworzone w momencie wyliczenia listy płac lub dodane przez Użytkownika ręcznie na liście zestawień.

Jeżeli za dany miesiąc nie utworzono zestawienia dochodów to jest ono tworzone automatycznie po wyliczeniu listy płac dla właściciela.

Zestawienie dochodów nie jest usuwane po usunięciu listy płac.

Po aktualizacji programu do wersji 2022.4.1, jeżeli w bazie były naliczone miesięczne zaliczki na PIT‑36/ PIT-36L za rok 2022 to na liście zestawień zostaną utworzone zestawienia za te miesiące, uzupełnione danymi z zaliczek.

Po aktualizacji programu do wersji 2022.4.1, jeżeli w bazie były naliczone kwartalne zaliczki na PIT-36/ PIT-36L za rok 2022 to na liście zestawień zostaną utworzone zestawienia za ostatni miesiąc danego kwartału.




Księgowość

Nowości

1. Księgowość. Dodano Zestawienie dochodów/przychodów do wyliczenia składki zdrowotnej, umożliwiające wyliczenie dochodu/przychodu dla składki zdrowotnej dla podatników rozliczających się zarówno miesięcznie, jak i kwartalnie oraz w sposób uproszczony.

Z poziomu listy zaliczek na PIT-36, PIT-36L, PIT-28 dodano zakładkę Zestawienie dochodów/przychodów do wyliczenia składki zdrowotnej. Zestawienie może zostać utworzone automatycznie lub dodane bezpośrednio na liście przez Użytkownika.

Lista zestawień dochodów/przychodów

Na liście Zestawienie dochodów/przychodów do wyliczenia składki zdrowotnej dostępne są kolumny:

  • Miesiąc – miesiąc, za który obliczono zestawienie.
  • Rok – rok, za który obliczono zestawienie.
  • Data obliczenia – data obliczenia zestawienia. Po zaktualizowaniu zestawienia o nowo przeliczoną zaliczkę lub jej korektę, w kolumnie widnieje data przeliczenia ostatniej zaliczki/korekty za dany miesiąc.
  • Kwota – wartość dochodu/przychodu (suma przychodów zwolnionych i dochodów/przychodów opodatkowanych narastająco od początku roku) pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne.

 

Istnieje możliwość wyświetlania listy zestawień tylko za konkretny rok przez zaznaczenie parametru Rok i wybranie konkretnego roku.

Istnieje możliwość dodania tylko jednego zestawienia za dany miesiąc.

Zestawienie dochodów/przychodów jest zawsze widoczne na liście w kolorze czarnym. Przycisk umożliwia usunięcie zestawienia.

Formularz zestawienia dochodów/przychodów

Podczas wyliczenia zestawienia dochodów/przychodów następuje weryfikacja, czy za dany miesiąc uzupełniono udziały na formularzu kwot indywidualnych właściciela. Jeżeli w danym miesiącu nie wprowadzono kwot indywidualnych to podczas próby przeliczenia zestawienia za ten miesiąc pojawia się komunikat: Nie wprowadzono żadnych kwot ani udziałów dla podatnika w Ogólne/ Inne/ Właściciele/ Udziały i kwoty deklaracji. Czy chcesz je teraz uzupełnić? Zaakceptowanie komunikatu powoduje przeniesienie na Listę kwot deklaracji właściciela. Po dodaniu kwot należy przeliczyć zestawienie.

Uwaga
W przypadku zaliczek kwartalnych na formularzu kwot indywidualnych właściciela należy uzupełnić udziały oraz składki na ubezpieczenia społeczne dla każdego miesiąca danego kwartału.

Zestawienie dochodów/przychodów jest zawsze aktywne do edycji.

Podatek według skali i podatek liniowy

Na formularzu zestawienia dla podatnika rozliczającego według skali lub liniowo wyliczana jest kwota przychodów zwolnionych i opodatkowanych z działalności gospodarczej narastająco od początku roku. W przypadku PIT-36 działalność gospodarcza obejmuje również strefę.

Do pozycji Składki społeczne na formularzu pierwszego zestawienia przenoszona jest suma kwot uzupełnionych na formularzu kwot indywidualnych właściciela narastająco od początku roku. Kwota podlega edycji i nie jest ona ograniczana do wysokości innych kwot. W kolejnych miesiącach kwota w poz. Składki społeczne wyliczana jako suma składek z poprzedniego zestawienia oraz kwoty składki uzupełnionej na formularzu kwot indywidualnych właściciela w bieżącym miesiącu.

Kwota w poz. Dochód dla składki zdrowotnej wyliczana jest jako suma kwot w poz. 18 Przychody z działalności gospodarczej i poz. 21 Dochód, pomniejszona o kwotę z poz. Składki społeczne. Jeżeli różnica jest wartością ujemną to wpisywana jest wartość ‘0’.

 Zestawienie dochodu pod składki zdrowotne dla zaliczki na PIT-36

Zestawienie dochodu pod składki zdrowotne dla zaliczki na PIT-36L

Na formularzu zestawienia dostępna jest zakładka [Dz. Gospodarcza] na której prezentowane są wszystkie działalności gospodarcze właściciela wraz z wartościami przychodów i kosztów oraz udziałami (analogicznie jak na zaliczkach na PIT). Dla zestawienia dotyczącego zaliczki na PIT-36 dostępna jest również zakładka [Strefa].

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Na formularzu zestawienia dla podatnika rozliczającego się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w sekcji Przychody z dział. gospodarczej wyliczana jest kwota przychodów za dany miesiąc.

Do pozycji Składki społeczne narastająco na formularzu pierwszego zestawienia przenoszona jest suma kwot uzupełnionych na formularzu kwot indywidualnych właściciela narastająco od początku roku. Kwota podlega edycji i nie jest ona ograniczana do wysokości innych kwot. W kolejnych miesiącach kwota w poz. Składki społeczne narastająco wyliczana jako suma składek z poprzedniego zestawienia oraz kwoty składki uzupełnionej na formularzu kwot indywidualnych właściciela w bieżącym miesiącu.

W pozycji Przychód narastająco dla składki zdrowotnej wyliczana jest suma przychodów zwolnionych dla podatnika od początku roku oraz przychodów w poszczególnych stawkach za poszczególne miesiące, pomniejszona o kwotę z poz. Składki społeczne narastająco. Jeżeli różnica jest wartością ujemną to wpisywana jest wartość ‘0’.

Zestawienie przychodu pod składki zdrowotne dla zaliczki na PIT-28

Na formularzu zestawienia dostępna jest zakładka [Dz. Gospodarcza] na której prezentowane są wszystkie działalności gospodarcze właściciela wraz z wartościami przychodów i kosztów oraz udziałami (analogicznie jak na zaliczkach na PIT-28).

Automatyczne generowanie zestawienia

Zestawienie dochodów/przychodów jest tworzone automatycznie:

  • po wyliczeniu zaliczki na PIT,
  • po wyliczeniu listy płac właściciela.

 

Po wyliczeniu zaliczki na PIT, wartości dochodów/przychodów z zaliczki na PIT przenoszone są na zestawienie dochodów/przychodów. Po ponownym przeliczeniu zaliczki na PIT lub jej korekty i zmianie wartości dochodów/przychodów kwoty te są aktualizowane na zestawieniu. Aktualizowana jest również data obliczenia zestawienia.

Uwaga
Po dokonaniu zmian na formularzu zaliczki na PIT-36/ PIT-36L, wartości z tej zaliczki zostaną przepisane na zestawienie dochodów, np. kwota przychodów zwolnionych (zestawienia dochodów nie są ponownie przeliczane, ale kwoty z zaliczki przepisywane na zestawienie).
Po dokonaniu zmian na formularzu zaliczki na PIT-28, np. kwoty przychodów zwolnionych, Użytkownik musi tę wartość zmodyfikować również na zestawieniu przychodów, ponieważ zestawienia przychodów są wyliczane na nowo na podstawie danych z bazy danych, nie są przepisywane wartości z zaliczki.

W przypadku gdy podatnik rozlicza się kwartalnie to zestawienie za pierwszy i drugi miesiąc kwartału należy dodać ręcznie lub może zostać utworzone automatycznie po wyliczeniu listy płac za ten miesiąc. Po wyliczeniu kwartalnej zaliczki na PIT-36/ PIT-36L dodawane lub aktualizowane jest zestawienie za ostatni miesiąc danego kwartału. Po wyliczeniu kwartalnej zaliczki na PIT-28 aktualizowane są zestawienia za poszczególne miesiące danego kwartału, a jeżeli ich nie ma to są one dodawane. Różnica wynika z tego, że zestawienia na PIT-36/ PI-36L liczone są narastająco, a zestawienia na PIT-28 liczone są miesięcznie i w związku z tym zestawienia muszą zostać na nowo przeliczone, aby prawidłowo wyliczyć narastająco podstawę dla przychodów pod składki zdrowotne.

Zestawienie dochodów/przychodów nie jest usuwane po usunięciu zaliczki na PIT.

Zestawienie dochodów nie jest tworzone automatycznie po dodaniu zaliczki uproszczonej na PIT. W takim przypadku zestawienie może zostać utworzone w momencie wyliczenia listy płac lub dodane przez Użytkownika ręcznie na liście zestawień.

Jeżeli za dany miesiąc nie utworzono zestawienia dochodów/przychodów to jest ono tworzone automatycznie po wyliczeniu listy płac dla właściciela.

Zestawienie dochodów/przychodów nie jest usuwane po usunięciu listy płac.

Po aktualizacji programu do wersji 2022.4.1, jeżeli w bazie były naliczone miesięczne zaliczki na PIT 36/ PIT-36L/ PIT-28 za rok 2022 to na liście zestawień zostaną utworzone zestawienia za te miesiące, uzupełnione danymi z zaliczek.

Po aktualizacji programu do wersji 2022.4.1, jeżeli w bazie były naliczone kwartalne zaliczki na PIT-36/ PIT-36L za rok 2022 to na liście zestawień zostaną utworzone zestawienia za ostatni miesiąc danego kwartału.
W przypadku kwartalnych zaliczek na PIT-28, po aktualizacji do wersji 2022.4.1 nie są tworzone żadne zestawienia. Aby zestawienia za kolejne miesiące 2022 r. wyliczone zostały poprawnie, należy dodać zestawienia za poszczególne miesiące 2022 roku, począwszy od stycznia 2022 r. lub ponownie przeliczyć zaliczki na PIT-28 (zestawienia za poszczególne miesiące zostaną wtedy dodane automatycznie).

2. Księgowość. Deklaracja CIT-8(31). Dodano możliwość wysyłki deklaracji CIT-8(31) wraz z załącznikami do systemu e-Deklaracje.

3. JPK_EWP(3). Umożliwiono przygotowanie i wysłanie nowej wersji pliku JPK_EWP dostosowanej do zmian wprowadzonych Polskim Ładem. Nowy plik JPK_EWP(3) dotyczy okresów od 1 stycznia 2022 roku, natomiast składany jest od 1 kwietnia 2022 roku. Za okresy wcześniejsze obowiązują pliki JPK_EWP(2) (rok 2021) i JPK_EWP(1) (lata wcześniejsze). Najważniejsze zmiany w stosunku do poprzedniej wersji pliku to:

  • uwzględnienie nowych stawek ryczałtu 14% i 12%
  • wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych – do pliku przenoszone są zapisy kart środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych z podstawowymi informacjami, m.in. o dacie przyjęcia do używania, numerze KŚT czy wartości początkowej i zaktualizowanej, bez informacji o dokonanych odpisach amortyzacyjnych. Do pliku nie są przenoszone informacje o środkach trwałych w budowie, jak również środkach zbytych bądź zlikwidowanych przed okresem, za który sporządzany jest plik. Nie są również wykazywane środki trwałe z datą przyjęcia do użytkowania późniejszą niż okres, za jaki plik jest sporządzany. Środki trwałe całkowicie zamortyzowane oraz z zerową wartością są przenoszone do pliku JPK_EWP(3).

 

Jedną z wymaganych informacji dla środków trwałych wykazywanych w pliku JPK_EWP(3) jest numer dokumentu zakupu. W programie na karcie środka trwałego na zakładce [Dokumenty] można wskazać więcej niż jeden dokument zakupu. W takim przypadku do pliku przenoszony jest ostatni (najmłodszy) dokument.
Jeżeli dokument zakupu na karcie środka trwałego nie jest wskazany, wówczas podczas generowania pliku pojawia się komunikat:
„Element tns:KW_5.Element element 'Wykaz’ w przestrzeni nazw ’http://jpk.mf.gov.pl/wzor/2022/02/01/02011/’ ma nieprawidłowy element podrzędny element 'KW_5′ w przestrzeni nazw ’http://jpk.mf.gov.pl/wzor/2022/02/01/02011/’. Lista oczekiwanych możliwych elementów: element 'KW_4′ w przestrzeni nazw ’http://jpk.mf.gov.pl/wzor/2022/02/01/02011/’.’

Należy wówczas dodać na zakładce [Dokumenty] na karcie środka trwałego odpowiedni numer dokumentu zakupu. Numer może zostać uzupełniony ręcznie, bez wskazania dokumentu w Rejestrze zakupów VAT lub Ewidencji dodatkowej kosztów (opcja: Bez wskazania dokumentu). Taka operacja jest możliwa pod warunkiem, że środek trwały nie posiada wygenerowanych odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli takie odpisy już są, wówczas możliwe jest wskazanie na karcie środka trwałego na zakładce [Atrybuty] atrybutu o kodzie DOWÓD_ZAKUPU_EWP i wpisanie jako wartości tego atrybutu numeru dokumentu zakupu.

Inną informacją przenoszoną do pliku JPK_EWP(3) jest numer Klasyfikacji Środków Trwałych. W przypadku kiedy nie jest on uzupełniony, podczas generowania pliku pojawia się informacja:
„Na środku trwałym/wnip [NAZWA] w polu KW_6 (KŚT) zapisano BRAK. Zweryfikuj poprawność.”

Wówczas Użytkownik powinien zweryfikować czy faktycznie w tym przypadku brak uzupełnionego numeru KŚT jest poprawną sytuacją (np. w przypadku wartości niematerialnych i prawnych dla których ten numer nie jest uzupełniany) czy jednak należy uzupełnić dane na karcie środka trwałego i ponowić generowanie pliku JPK_EWP(3).

Nowy wzorzec dokumentu elektronicznego dla JPK_EWP(3) jest automatycznie pobierany przez program po wejściu na listę plików JPK. Jeżeli chodzi o generowanie podglądu zawartości nowego pliku w arkuszu MS Excel oraz dodanie do słownika atrybutu środka trwałego DOWÓD_ZAKUPU_EWP, wymagane jest pobranie ważnych aktualizacji.

4. Biuro Rachunkowe. Raporty. W raporcie Wprowadzone dokumenty, dodano informację o zestawieniu dla składki zdrowotnej.

Zmiany

1. Deklaracja CIT-8(31). Dodano nowy wzór załącznika CIT/ST(8) wraz z jego wydrukiem.

2. Środki trwałe. Na liście atrybutów dla środka trwałego dodano atrybut DOWÓD_ZAKUPU_EWP. Atrybut ten umożliwia określenie dokumentu stwierdzającego nabycie na potrzeby pliku JPK_EWP(3).

3. Korekta podatku dochodowego. Przyspieszono wyliczanie korekty podatku dochodowego na zaliczkach na PIT/ CIT.

4. Biuro Rachunkowe. Przeliczanie zaliczek PIT-36/PIT-36L/PIT-28. W programie Comarch ERP Optima wprowadzono możliwość dodania Zestawienia dochodów/przychodów do wyliczenia składki zdrowotnej.

W związku z tym w programie Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe zmianom uległ mechanizm generowania zaliczek PIT-36/PIT-36L/PIT-28.
Zestawienie dochodów/przychodów może być generowane w programie Comarch ERP Optima:

  • automatycznie po przeliczeniu dla właściciela zaliczki PIT-36/PIT-36L/PIT-28
  • automatycznie po przeliczeniu listy płac dla właściciela
  • ręcznie, dodając je z poziomu Księgowość/Zaliczki na PIT-36/PIT-36L/PIT-28 na zakładce 2. Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej

 

W przypadku seryjnego generowania z poziomu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe zaliczek na PIT-36/PIT-36L/PIT-28 miesięcznych lub kwartalnych równocześnie generowane jest zestawienie dochodów/przychodów na podstawie przelicznych zaliczek.

W przypadku seryjnego przeliczania listy płac dla właścicieli z poziomu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe, jeśli w bazie wskazanej na karcie właściciela na zakładce 6. Ubezpieczenia nie ma naliczonego zestawienia dochodów/przychodów to podczas naliczenia listy płac zestawienie to zostanie dodane.

Generowanie zestawienia dochodów/przychodów za poszczególne miesiące zależy od tego czy podatnik rozlicza się miesięcznie czy kwartalnie.

W przypadku rozliczenia miesięcznego podczas generowania zaliczki za dany miesiąc zostanie wygenerowana zaliczka wraz z zestawieniem dochodów/przychodów za ten miesiąc. Podczas generowania zaliczki pojawi się informacja:

Zaliczka dla właściciela [Imię Nazwisko] została przeliczona.
Zestawienie dochodów pod składki zdrowotne dla właściciela [Imię Nazwisko] zostało przeliczone.

W przypadku rozliczenia kwartalnego podczas generowania zaliczki przykładowo za pierwszy miesiąc kwartału zostanie wygenerowane jedynie zestawienie dochodów/przychodów za pierwszy miesiąc danego kwartału. Podczas generowania zaliczki pojawi się informacja:

W bazie „Nazwa bazy” właściciel [Imię Nazwisko] rozlicza się kwartalnie. Zaliczka nie została przeliczona.
Zestawienie dochodów pod składki zdrowotne dla właściciela [Imię Nazwisko] zostało przeliczone.

Przeliczenie zaliczek dla miesięcznego oraz kwartalnego rozliczenia podatnika

W przypadku, gdy w bazie jest już przeliczona zaliczka PIT-36/PIT-36L/PIT-28 oraz wygenerowane zestawienie to pojawia się informacja:

W bazie „Nazwa bazy” właściciel [Imię Nazwisko] ma już policzoną zaliczkę na PIT-36/PIT-36L/PIT-28. Zaliczka nie zostanie przeliczona.
W bazie „Nazwa bazy” właściciel [Imię Nazwisko] ma już policzone Zestawienie dochodów pod składki zdrowotne. Zestawienie nie zostanie przeliczone.

W przypadku, gdy w bazie jest przeliczona zaliczka PIT-36/PIT-36L/PIT-28 ale brak zestawienia, ponieważ zostało usunięte, to zestawienie dochody/przychody nie jest ponownie naliczane. Przy próbie przeliczenia zaliczki pojawia się informacja:

W bazie „Nazwa bazy” właściciel [Imię Nazwisko] ma już policzoną zaliczkę na PIT-36/PIT-36L. Zaliczka nie zostanie przeliczona.
W bazie „Nazwa bazy” właściciel [Imię Nazwisko] ma już policzoną zaliczkę na PIT-36/PIT-36L. Zestawienie nie zostanie przeliczone.

W przypadku, gdy w bazie nie ma przeliczonej zaliczki PIT-36/PIT-36L (miesięczna lub kwartalna) ale jest już dodane zestawienie dochodów/przychodów to generując zaliczkę PIT-36/PIT-36L w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe pojawia się informacja:

Zaliczka dla właściciela [Imię Nazwisko] została przeliczona.
Zestawienie dochodów pod składki zdrowotne dla właściciela [Imię Nazwisko] zostało zaktualizowane.

Aktualizacja zestawienia dochodów

W przypadku, gdy w bazie nie ma przeliczonej zaliczki PIT-28 ale jest już dodane zestawienie dochodów/przychodów to generując zaliczkę PIT-28 w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe pojawia się informacja:

Zaliczka dla właściciela [Imię Nazwisko] została przeliczona.
Zestawienie dochodów pod składki zdrowotne dla właściciela [Imię Nazwisko] zostało przeliczone.

Poprawiono

1. Księgowość kontowa. Plan kont. Jeżeli na koncie syntetycznym dodano zakaz dla operatora, to po dodaniu konta analitycznego do tego konta, zakaz nie był dodawany do jego konta analitycznego. Działanie poprawiono.

2. Ewidencja ryczałtowa. Zaliczka na PIT-28. Poprawiono wykazywanie kwoty w poz. Składki na ubezpieczenie społeczne w przypadku, gdy we wcześniejszym miesiącu wyliczono korektę zaliczki na PIT-28




Handel z magazynem

Nowości

1. Deklaracja AKC-WW (7). Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów wprowadzono nową wersję formularza deklaracji AKC-WW (7) oraz wydruk zgodny z tą wersją. Formularz deklaracji AKC-WW (7) obowiązuje przy rozliczaniu deklaracji od dnia 01.04.2022 r.

2. JPK_FA(4). Umożliwiono przygotowanie i wysłanie pliku JPK_FA w nowej strukturze obowiązującej od 1 kwietnia 2022 roku. Najważniejsze zmiany w stosunku do poprzedniej wersji pliku to:

  • prezentowanie transakcji wystawianych w procedurze OSS – w pliku wykazywana jest wartość netto i VAT dokumentów w tej procedurze, jak również informacja o zagranicznych stawkach VAT jakie zostały wybrane na transakcji,
  • transakcje dla kontrahentów z Irlandii Północnej są oznaczane w pliku prefiksem kraju XI.

 

Nowy wzorzec dokumentu elektronicznego dla JPK_FA(4) jest automatycznie pobierany przez program po wejściu na listę plików JPK. Jeżeli chodzi o generowanie podglądu zawartości nowego pliku w arkuszu MS Excel, wymagane jest pobranie ważnej aktualizacji.

Poprawiono

1. Funkcje dodatkowe na dokumentach.

  • Poprawiono działanie funkcji dodatkowych dla dokumentu Przyjęcia Wewnętrznego przy zaznaczonym parametrze Odśwież dane w programie po wykonaniu. Dane są odświeżane po wykonaniu funkcji bez konieczności ponownego otwierania okna.
  • Poprawiono funkcje dodatkowe uruchamiane automatycznie przy zapisywaniu zmian na dokumentach Przyjęcia Zewnętrznego i Zamówień u dostawcy.

 




Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Zmiany

1. JPK_EWP(3). Jeżeli w ewidencji ryczałtowej za wskazany zakres dat nie ma zapisów (np. z powodu zawieszenia działalności), wówczas pomimo tego plik JPK_EWP(3) jest generowany.

2. Kreator konfiguracji parametrów firmy. Zaktualizowano kody terminu składania deklaracji ZUS dostępne w kreatorze konfiguracji parametrów firmy.

Poprawiono

1. JPK_V7 – plik scalony. Jeżeli podczas edycji scalonego pliku JPK_V7 uzupełniono pola P_59, P_60 i P_61 dotyczące wniosku o zaliczenie podatku na poczet przyszłych zobowiązań, przy zapisywaniu pliku pojawiał się komunikat: Element tns:P_62.Element element 'PozycjeSzczegolowe’ w przestrzeni nazw 'http://crd.gov.pl/wzor/2020/05/08/9393/’ ma nieprawidłowy element podrzędny (…). Działanie poprawiono.

2. Windows Live Mail. Przywrócono możliwość wysyłania wiadomości e-mail przy wykorzystaniu klienta pocztowego Windows Live Mail.

3. Uruchamianie programu z wiersza poleceń. Jeżeli program Comarch ERP Optima był uruchamiany z poziomu wiersza poleceń z innego folderu niż ten, w którym program był zainstalowany, wówczas pojawiał się komunikat: Uruchamiasz program z niewłaściwego folderu. Aktualnie system Comarch ERP Optima zainstalowany jest w (…) i program nie był uruchamiany. Działanie poprawiono.

4. Zamykanie programu. Podczas zamykania programu Comarch ERP Optima w Chmurze Standard mógł pojawiać się komunikat: Comarch ERP Optima has stopped working. Działanie poprawiono.

Kasa/Bank

Zmiany

1. Odsetki podatkowe. W Konfiguracja / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nową wartość odsetek podatkowych. Od 07.04.2022 roku odsetki te wynoszą 12.00%.

2. Odsetki ustawowe od zaległości. W Konfiguracja / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nową wartość odsetek ustawowych od zaległości. Od 07.04.2022 roku wynoszą one 10.00%.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 12.04.2022

1. Księgowość. Deklaracja CIT-8(31). Dodano możliwość wysyłki deklaracji CIT-8(31) wraz z załącznikami do systemu e-Deklaracje.

Aktualizacja w dniu 01.04.2022

1. JPK_FA(4). Umożliwiono przygotowanie i wysłanie pliku JPK_FA w nowej strukturze obowiązującej od 1 kwietnia 2022 roku. Najważniejsze zmiany w stosunku do poprzedniej wersji pliku to:

  • prezentowanie transakcji wystawianych w procedurze OSS – w pliku wykazywana jest wartość netto i VAT dokumentów w tej procedurze, jak również informacja o zagranicznych stawkach VAT jakie zostały wybrane na transakcji,
  • transakcje dla kontrahentów z Irlandii Północnej są oznaczane w pliku prefiksem kraju XI.

 

Nowy wzorzec dokumentu elektronicznego dla JPK_FA(4) jest automatycznie pobierany przez program po wejściu na listę plików JPK. Jeżeli chodzi o generowanie podglądu zawartości nowego pliku w arkuszu MS Excel, wymagane jest pobranie ważnej aktualizacji.

2. JPK_EWP(3). Umożliwiono przygotowanie i wysłanie nowej wersji pliku JPK_EWP dostosowanej do zmian wprowadzonych Polskim Ładem. Nowy plik JPK_EWP(3) dotyczy okresów od 1 stycznia 2022 roku, natomiast składany jest od 1 kwietnia 2022 roku. Za okresy wcześniejsze obowiązują pliki JPK_EWP(2) (rok 2021) i JPK_EWP(1) (lata wcześniejsze). Najważniejsze zmiany w stosunku do poprzedniej wersji pliku to:

  • uwzględnienie nowych stawek ryczałtu 14% i 12%
  • wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych – do pliku przenoszone są zapisy kart środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych z podstawowymi informacjami, m.in. o dacie przyjęcia do używania, numerze KŚT czy wartości początkowej i zaktualizowanej, bez informacji o dokonanych odpisach amortyzacyjnych. Do pliku nie są przenoszone informacje o środkach trwałych w budowie, jak również środkach zbytych bądź zlikwidowanych przed okresem, za który sporządzany jest plik. Nie są również wykazywane środki trwałe z datą przyjęcia do użytkowania późniejszą niż okres, za jaki plik jest sporządzany. Środki trwałe całkowicie zamortyzowane oraz z zerową wartością są przenoszone do pliku JPK_EWP(3).

 

Jedną z wymaganych informacji dla środków trwałych wykazywanych w pliku JPK_EWP(3) jest numer dokumentu zakupu. W programie na karcie środka trwałego na zakładce [Dokumenty] można wskazać więcej niż jeden dokument zakupu. W takim przypadku do pliku przenoszony jest ostatni (najmłodszy) dokument.
Jeżeli dokument zakupu na karcie środka trwałego nie jest wskazany, wówczas podczas generowania pliku pojawia się komunikat:
„Element tns:KW_5.Element element 'Wykaz’ w przestrzeni nazw ’http://jpk.mf.gov.pl/wzor/2022/02/01/02011/’ ma nieprawidłowy element podrzędny element 'KW_5′ w przestrzeni nazw ’http://jpk.mf.gov.pl/wzor/2022/02/01/02011/’. Lista oczekiwanych możliwych elementów: element 'KW_4′ w przestrzeni nazw ’http://jpk.mf.gov.pl/wzor/2022/02/01/02011/’.’

Należy wówczas dodać na zakładce [Dokumenty] na karcie środka trwałego odpowiedni numer dokumentu zakupu. Numer może zostać uzupełniony ręcznie, bez wskazania dokumentu w Rejestrze zakupów VAT lub Ewidencji dodatkowej kosztów (opcja: Bez wskazania dokumentu). Taka operacja jest możliwa pod warunkiem, że środek trwały nie posiada wygenerowanych odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli takie odpisy już są, wówczas możliwe jest wskazanie na karcie środka trwałego na zakładce [Atrybuty] atrybutu o kodzie DOWÓD_ZAKUPU_EWP i wpisanie jako wartości tego atrybutu numeru dokumentu zakupu.

Inną informacją przenoszoną do pliku JPK_EWP(3) jest numer Klasyfikacji Środków Trwałych. W przypadku kiedy nie jest on uzupełniony, podczas generowania pliku pojawia się informacja:
„Na środku trwałym/wnip [NAZWA] w polu KW_6 (KŚT) zapisano BRAK. Zweryfikuj poprawność.”

Wówczas Użytkownik powinien zweryfikować czy faktycznie w tym przypadku brak uzupełnionego numeru KŚT jest poprawną sytuacją (np. w przypadku wartości niematerialnych i prawnych dla których ten numer nie jest uzupełniany) czy jednak należy uzupełnić dane na karcie środka trwałego i ponowić generowanie pliku JPK_EWP(3).

Nowy wzorzec dokumentu elektronicznego dla JPK_EWP(3) jest automatycznie pobierany przez program po wejściu na listę plików JPK. Jeżeli chodzi o generowanie podglądu zawartości nowego pliku w arkuszu MS Excel oraz dodanie do słownika atrybutu środka trwałego DOWÓD_ZAKUPU_EWP, wymagane jest pobranie ważnych aktualizacji.




Komunikat ID 30114 „Operator nie ma zaznaczonych baz dla przypomnień. Aplikacja nie zostanie uruchomiona.”

W Konfiguracji programu na karcie operatora na zakładce [Bazy], należy zaznaczyć bazy, z jakich dla danego operatora mają być „pobierane” zadania do Comarch ERP Optima Przypominacz.

Aby móc wybrać bazę dla Comarch ERP Optima Przypominacz należy spełnić następujące warunki:

  • Baza nie jest zaznaczona jako nieaktywna na liście baz
  • Operator nie ma zaznaczonej blokady dostępu do bazy danych

Dla każdego operatora powinna być zaznaczona przynajmniej jedna baza, gdyż podczas logowania jest to sprawdzane przez program Comarch ERP Optima Przypominacz. W przypadku nie zaznaczenia ani jednej bazy dla przypomnienia wyświetli się komunikat: Operator nie ma zaznaczonych baz dla przypomnień. Aplikacja nie zostanie uruchomiona.

Jeśli operator nie będzie miał zaznaczonej przynajmniej jednej bazy dla przypomnienia, program nie zostanie uruchomiony.




Formularz danych pracownika(Właściciel) – zakładka Ubezpieczenie (zdrow.)

Naliczenie podstawy oraz składki zdrowotnej dla poszczególnych form opodatkowania:

  • Zasady ogólne – podatek według skali:

Składka zdrowotna za styczeń 2022 r.

Za styczeń 2022 r. składka zdrowotna ustalana jest na dotychczasowych zasadach. Składka będzie wynosić 9% podstawy, którą stanowi 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku.

Składka zdrowotna za kolejne miesiące

Składka zdrowotna od lutego 2022r. wyliczana jest od  podstawy, którą jest dochód uzyskany w poprzednim miesiącu. Kwota dochodu za poprzedni miesiąc zostanie pobrana przy wyliczaniu wypłaty właściciela automatycznie z zaliczki miesięcznej na PIT-36 naliczonej w module Księgowość, jeśli zostanie zaznaczony parametr ‘Pobieraj dane o dochodzie właściciela z deklaracji podatkowych’ i Użytkownik wskaże Firmę, w której ten właściciel ma naliczaną zaliczkę miesięczną na PIT-36. Właściciel jest identyfikowany za pomocą numeru NIP lub PESEL, dlatego powinien mieć uzupełniony chociaż jeden z wymienionych identyfikatorów niezależnie czy dane są pobierane z firmy, w której ma naliczaną wypłatę czy z innej. Kwota dochodu będzie pomniejszona o składki społeczne właściciela wprowadzone w kwotach indywidualnych właściciela.

Jeśli właściciel nie ma naliczanych zaliczek miesięcznych w module Księgowość można podać kwotę dochodu po zaznaczeniu opcji ‘Podaj dane o dochodzie’. Po kliknięciu w przycisk  należy podać kwotę dochodu za poszczególne miesiące pomniejszone o składki społeczne jeśli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów np. dodając  miesiąc styczeń 2022 r. należy podać dochód za styczeń 2022 r., dodając miesiąc luty 2022 r. należy podać dochód za luty 2022 r. Podczas wyliczania podstawy składki zdrowotnej zostanie uwzględniony dochód za poprzedni miesiąc, w stosunku do miesiąca, za który liczymy podstawę np. licząc wypłatę za luty 2022 r. zostanie uwzględniony dochód za styczeń 2022 r. Składka jest naliczana w wysokości 9% od podstawy stanowiącej osiągnięty dochód w poprzednim miesiącu pobrany z formularza właściciela lub z zaliczki na PIT-36. W przypadku pobierania kwot z zaliczki na PIT-36 kwota dochodu osiągnięta od początku roku do miesiąca poprzedzającego miesiąc, za który liczona jest wypłata będzie pomniejszana o dochód za poprzednie miesiące. Jeśli dochód właściciela będzie niższy niż kwota minimalnego wynagrodzenia jako podstawę składki zdrowotnej zostanie przyjęta kwota minimalnego wynagrodzenia.

  • Zasady ogólne – podatek liniowy:

Składka zdrowotna za styczeń 2022 r.

Za styczeń 2022 r. składka zdrowotna ustalana jest na dotychczasowych zasadach. Składka będzie wynosić 9% podstawy, którą stanowi 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku.

Składka zdrowotna za kolejne miesiące

Składka zdrowotna od lutego 2022r. wyliczana jest od  podstawy, którą jest dochód uzyskany w poprzednim miesiącu. Kwota dochodu za poprzedni miesiąc zostanie pobrana przy wyliczaniu wypłaty właściciela automatycznie z zaliczki miesięcznej na PIT-36L naliczonej w module Księgowość, jeśli zostanie zaznaczony parametr ‘Pobieraj dane o dochodzie właściciela z deklaracji podatkowych’ i Użytkownik wskaże Firmę, w której ten właściciel ma naliczaną zaliczkę miesięczną na PIT-36L. Właściciel jest identyfikowany za pomocą numeru NIP lub PESEL, dlatego powinien mieć uzupełniony chociaż jeden z wymienionych identyfikatorów niezależnie czy dane są pobierane z firmy, w której ma naliczaną wypłatę czy z innej. Kwota dochodu będzie pomniejszona o składki społeczne właściciela wprowadzone w kwotach indywidualnych właściciela.

Jeśli właściciel nie ma naliczanych zaliczek miesięcznych w module Księgowość można podać kwotę dochodu po zaznaczeniu opcji ‘Podaj dane o dochodzie’. Po kliknięciu w przycisk należy podać kwotę dochodu za poszczególne miesiące pomniejszone o składki społeczne jeśli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów np. dodając  miesiąc styczeń 2022 r. należy podać dochód za styczeń 2022 r., dodając miesiąc luty 2022 r. należy podać dochód za luty 2022 r. Podczas wyliczania podstawy składki zdrowotnej zostanie uwzględniony dochód za poprzedni miesiąc, w stosunku do miesiąca, za który liczymy podstawę np. licząc wypłatę za luty 2022 r. zostanie uwzględniony dochód za styczeń 2022 r. Składka jest naliczana w wysokości 4,9% od podstawy stanowiącej osiągnięty dochód w poprzednim miesiącu pobrany z formularza właściciela lub z zaliczki na PIT-36. W przypadku pobierania kwot z zaliczki na PIT-36 kwota dochodu osiągnięta od początku roku do miesiąca poprzedzającego miesiąc, za który liczona jest wypłata będzie pomniejszana o dochód za poprzednie miesiące. Jeśli dochód właściciela będzie niższy niż kwota minimalnego wynagrodzenia jako podstawę składki zdrowotnej zostanie przyjęta kwota minimalnego wynagrodzenia. W przypadku pobierania kwot z zaliczki na PIT-36L kwota dochodu osiągnięta od początku roku do miesiąca poprzedzającego miesiąc, za który liczona jest wypłata będzie pomniejszana o dochód za poprzednie miesiące. Jeśli składka stanowiąca 4,9% dochodu będzie niższa niż kwota stanowiąca 9% od minimalnego wynagrodzenia jako podstawę składki zdrowotnej zostanie przyjęta kwota minimalnego wynagrodzenia. Składka w takim przypadku wyniesie 9% podstawy.

  • Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – od stycznia 2022 podstawę składki zdrowotnej stanowi odpowiedni procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku pobrana z konfiguracji ze wskaźnika ‘Przeciętne wynagrodzenie (skł. zdrowotna)’. Wysokość podstawy jest zależna od kwoty osiągniętego przychodu właściciela od początku roku do danego miesiąca włącznie, za który jest naliczana składka zdrowotna lub kwoty przychodu za poprzedni rok. Jeśli właściciel chce opłacać składkę na podstawie kwoty przychodu za poprzedni rok należy zaznaczyć w danych właściciela parametr ‘Opłacanie składek na podstawie przychodu z poprzedniego roku’.

Kwota przychodu narastająco za bieżący rok lub poprzedni zostanie pobrana przy wyliczaniu wypłaty właściciela automatycznie z zaliczki miesięcznej na PIT-28 lub deklaracji rocznej PIT-28/PIT-36/PIT-36L za poprzedni rok naliczonych w module Księgowość, jeśli zostanie zaznaczony parametr ‘Pobieraj dane o przychodzie właściciela z deklaracji podatkowych’. Kwota przychodu będzie pomniejszona o składki społeczne właściciela wprowadzone w kwotach indywidualnych właściciela.

Jeśli właściciel nie ma naliczanych deklaracji podatkowych oraz zaliczek miesięcznych w module Księgowość należy podać je na formularzu właściciela po zaznaczeniu parametru ‘Podaj dane o przychodzie’. W przypadku opłacania składek na podstawie kwot z bieżącego miesiąca należy podać kwotę przychodu narastająco od początku roku do danego miesiąca włącznie po kliknięciu w przycisk  dostępny przy polu ‘Przychód za bieżący rok pomniejszony o składki społeczne narastająco’. Kwoty należy wprowadzać za pomocą aktualizacji zapisu z dniem 1 dnia danego miesiąca np. przychód za styczeń należy wprowadzić aktualizację od 1 stycznia 2022 r. W przypadku opłacania składek na podstawie przychodu za poprzedni rok należy dodatkowo podać kwotę dodają rok i kwotę przychodu klikając w przycisk  dostępny przy polu ‘Przychód za poprzedni rok pomniejszony o składki społeczne’.

Podstawa składki zdrowotnej:

    • Jeśli przychód właściciela wyniesie do 60 000 zł składka będzie wyliczona jako 9% od podstawy stanowiącej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku pobranej z konfiguracji ze wskaźnika ‘Przeciętne wynagrodzenie (skł. zdrowotna)’.
    • Jeśli przychód właściciela wyniesie powyżej 60 000 zł, ale nie więcej niż 300 000 zł składka będzie wyliczona jako 9% od podstawy stanowiącej 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku pobranej z konfiguracji ze wskaźnika ‘Przeciętne wynagrodzenie (skł. zdrowotna)’.
    • Jeśli przychód właściciela wyniesie powyżej 300 000 zł składka będzie wyliczona jako 9% od podstawy stanowiącej 180% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku pobranej z konfiguracji ze wskaźnika ‘Przeciętne wynagrodzenie (skł. zdrowotna)’.
  • Karta podatkowa – podstawę składki zdrowotnej od stycznia 2022 r. stanowi kwota najniższego wynagrodzenia dla etatu zapisana w konfiguracji programu w gałęzi Płace/Wynagrodzenia. Składka wyliczana jako 9% podstawy. Użytkownik może podać ilość działalności, które są w ten sposób opodatkowane.
  • Bez formy opodatkowania – w przypadku ustawienia tej formy składka zdrowotna wyliczana będzie jako 9% od podstawy stanowiącej 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku pobrana z konfiguracji ze wskaźnika ‘Przeciętne wynagrodzenie (skł.zdrowotna)’. Użytkownik może podać ilość działalności, które są w ten sposób opodatkowane.

 




Zakładka Ubezpieczenie (zdrow.).

Na formularzu właściciela na zakładce  [Ubezpieczenie (zdrow.)] są wykazane informacje dotyczące podstawy składki zdrowotnej oraz wysokość składki zdrowotnej dla każdej formy opodatkowania. Na zakładce [Ubezpieczenie] w polu Podstawa zdrowotnej oraz składka zdrowotna jest wykazywana suma podstaw i składek wyliczonych na zakładce  [Ubezpieczenie (zdrow.).]

Rys. 33 Formularz wypłaty właściciela / zakładka 4. Ubezpieczenie (zdrow.)




Jak naliczyć podstawę składki zdrowotnej dla właściciela opodatkowanego na zasadach ogólnych lub w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych rozliczającego podatek kwartalnie?

W wersji 2022.4.1. Umożliwiono naliczanie podstawy składki zdrowotnej, dla osób rozliczających się z urzędem skarbowym w cyklach kwartalnych oraz na zasadach uproszczonych na podstawie danych o przychodzie/dochodzie pobranych z danych księgowych.

Dane dotyczące kwoty przychodu/dochodu, która będzie uwzględniona przy wyliczaniu podstawy składki zdrowotnej będą pobierane z Zestawienia dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych oraz Zestawienia przychodów do wyliczenia składki zdrowotnej w przypadku ryczałtu utworzonych w modułach księgowych. Zestawienia można dodać z poziomu listy zaliczek na PIT-36, PIT-36L, PIT-28 na zakładce Zestawienie dochodów/przychodów do wyliczenia składki zdrowotnej.

W przypadku braku modułu Księgowości na formularzu danych kadrowych na zakładce 4.Ubezpieczenie (etat) (wersja 2022.2 Comarch ERP Optima) lub 6. Ubezpieczenie zdrow. (wersja 2022.3 Comarch ERP Optima) należy co miesiąc wprowadzić informację o kwocie dochodu za poprzedni miesiąc (opodatkowanie na zasadach ogólnych) lub przychodu narastająco od początku roku (opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych). Na podstawie tych kwot w wypłacie właściciela zostanie ustalona podstawa składki zdrowotnej.




Elektroniczne Dokumenty dostawy

Od dnia 1 lutego 2022 r. nie ma już możliwości stosowania papierowego Dokumentu dostawy przez podmioty, które w poprzednim roku kalendarzowym sprzedały powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych. W programie Comarch ERP Optima zrealizowano wspomnianą funkcjonalność poprzez możliwość utworzenia Dokumentu dostawy ręcznie bądź do wybranej Faktury sprzedaży, a następnie przesłania go do platformy PUESC.

Konfiguracja

W celu generowania poprzez Comarch ERP Optima elektronicznych dokumentów dostawy należy w menu System/Konfigruacja/Firma/Magazyn/Akcyza – wyroby węglowe zaznaczyć parametr Obrót wyrobami węglowymi.

W menu System/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ e-Deklaracje/ JPK/ CUK należy wskazać adres usługi Web Service PUESC, następnie w polu: Login do platformy PUESC – Użytkownik powinien wpisać dane logowania do platformy PUESC.

Tworzenie Dokumentu dostawy – lista Faktur sprzedaży

Uwaga
Funkcjonalność wymaga licencji Handel Plus.

Na liście Faktur sprzedaży znajduje się przycisk Utwórz dokumenty umożliwiający utworzenie Dokumentu dostawy (DD). Pod przyciskiem strzałki rozwija się menu z opcjami dokumentów do wyboru: Zgłoszenie SENT, Dokument dostawy. Warunkiem utworzenia Dokumentu dostawy jest zaznaczenie na formularzu Faktury sprzedaży, na zakładce [Kontrahent] parametru: Zwolnienie z akcyzy, na dokumencie musi znajdować się również przynajmniej jeden wyrób węglowy z przypisanym, wymaganym kodem CN: 2701, 2702 lub 2704. Jeżeli Faktura sprzedaży:

  • spełnia wyżej wymienione warunki – zostanie utworzony Dokument dostawy (DD) i zapisany (w buforze) na liście Ewidencji wyrobów węglowych. Natomiast Faktura, do której utworzony został dokument DD na liście Faktur, w kolumnie Status uzyska dopisek DD.
  • nie spełnia warunków – zostanie wyświetlony stosowny komunikat: [Numer Faktury] – dokument nie spełnia warunków utworzenia dokumentu dostawy.

Do jednej Faktury sprzedaży tworzony jest jeden Dokument dostawy. Jeśli zostanie zaznaczonych na liście wiele Faktur, to do każdej z nich system utworzy oddzielny Dokument dostawy.

Uwaga
W programie Comarch ERP Optima pojęcie Dokument dostawy (DD) – jest stosowane w odniesieniu do dokumentu, który został utworzony na podstawie Faktur sprzedaży lub dodany ręcznie na liście Ewidencji wyrobów węglowych.
Z kolei elektroniczny Dokument dostawy (eDD) to dokument w formacie xml, który powstał na podstawie Dokumentu dostawy (DD). Elektroniczny dokument dostawy po utworzeniu jest wysyłany na platformę PUESC.

Dokument dostawy po utworzeniu zostaje zapisany na liście Ewidencji wyrobów węglowych i będzie widoczny z poziomu zakładki [Dokumenty dostawy].

Lista Dokumentów dostawy

Kolumny dostępne na liście Dokumentów dostawy:

  • Kolumna zaznaczeń – standardowa kolumna, dostępna na wszystkich listach dokumentów handlowo magazynowych
  • Nr dokumentu dostawy – numer utworzonego Dokumentu dostawy
  • Data wystawienia – data wystawienia Dokumentu dostawy
  • Termin rozpoczęcia wysyłki – termin rozpoczęcia przemieszczania wyrobów węglowych
  • Podmiot odbierający – odbiorca wyrobów węglowych
  • Nr dokumentu – numer dokumentu, do którego został utworzony Dokument dostawy (numer Faktury)
  • Status eDD – status dokumentu pobrany z PUESC, z systemu EMCSPL2 (lista dostępnych statusów jest zgodna ze statusami z EMCSPL2)
  • Data zgłoszenia eDD – data przesłania Dokumentu dostawy do systemu EMCSPL2
  • Nr eDD – numer zgłoszenia otrzymany z systemu EMCSPL2.

Pod listą Dokumentów dostawy dostępne są następujące opcje filtrowania:

  • Kod CN – pole umożliwia wyfiltrowanie Dokumentów dostawy, na których znajduje się wybrany kod CN; możliwość wyboru spośród trzech kodów, powiązanych z wyrobami węglowymi: 2701, 2702, 2704
  • Kontrahent – filtr służy do wyszukiwania Dokumentów dostawy ze wskazanym odbiorcą
  • Status zgłoszenia – status otrzymany z PUESC, pole służy do wyfiltrowania Dokumentów dostawy z wybranym statusem
  • Data wystawienia od: do: – służy do wyfiltrowania Dokumentów dostawy wystawionych w podanym zakresie czasowym
  • Termin wysyłki od: do: – służy do wyfiltrowania Dokumentów dostawy, na których znajduje się towar wysłany w podanym zakresie czasowym
  • Data zgłoszenia od: do: – służy do wyfiltrowania Dokumentów dostawy wysłanych na platformę PUESC, w podanym okresie czasowym
  • Schemat numeracji – służy do wyfiltrowania Dokumentów dostawy zgodnie z wybranym schematem numeracji
  • Numery od: do: – służy do wyfiltrowania Dokumentów dostawy zgodnie z wybranym zakresem numerów

Przyciski dostępne na liście Dokumentów dostawy:

Wyślij eDD do PUESC/ Aktualizuj status – opcja działa dla podświetlonego na liście dokumentu lub dla pozycji zaznaczonych na liście. Funkcja umożliwia utworzenie dokumentu eDD, zgodnego ze strukturą udostępnioną na PUESC (DD815C) oraz wykonywanie zapytań o aktualny status zgłoszenia dokumentu po jego wysłaniu do PUESC.

Wysyłce podlegają Dokumenty dostawy widoczne na liście w kolorze zielonym, natomiast po poprawnym wysłaniu i otrzymaniu statusu pobierz potwierdzenie zostają zablokowane, bez możliwości edycji.

Jeżeli w menu System/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ e-Deklaracje/ JPK/ CUK nie będzie uzupełnionego loginu dla platformy PUESC, to po naciśnięciu przycisku Wyślij dane do PUESC zostanie wyświetlone okno z możliwością uzupełnienia loginu oraz hasła do platformy PUESC.

Odbierz dane z PUESC – dane z PUESC nie są pobierane automatycznie. Należy je każdorazowo pobierać za pomocą tego przycisku, po wysłaniu eDD do systemu PUESC. Funkcja działa dla podświetlonej pozycji bądź dla pozycji zaznaczonych na liście.
W przypadku wysłanych zgłoszeń system aktualizuje status zgłoszenia po pobraniu informacji zwrotnej z platformy PUESC.
Jeżeli zgłoszenie nie zostało wysłane, to po wybraniu przycisku Odbierz dane z PUESC zostanie wyświetlony komunikat: Nie można pobrać statusu dla zgłoszenia: [Numer Dokumentu dostawy] status: niewysłane.

Dodaj – dodanie nowego Dokumentu dostawy.

Zmień – edycja Dokumentu dostawy w przypadku dokumentu nie wysłanego do platformy PUESC lub podgląd dokumentu wysłanego na PUESC.

Usuń – skasowanie Dokumentu dostawy. Można usuwać tylko te dokumenty, które nie zostały wysłane do systemu PUESC.

Zamknij okno – okno Ewidencji wyrobów węglowych zostaje zamknięte.

Uwaga
Jeśli w ciągu 10 dni od daty zgłoszenia nie zostaną pobrane dane z PUESC, blokowana jest możliwość ich pobrania po tym okresie. Na liście dokumentów dostawy takie dokumenty są oznaczone czerwonym wykrzyknikiem.

 

Konfiguracja numeracji Dokumentu dostawy

W menu System/Konfiguracja/Firma/Definicje dokumentów/Magazyn istnieje możliwość ustalenia definicji Dokumentu dostawy.

Z poziomu System/Konfiguracja/Magazyn/Dokumenty można w następnym kroku określić domyślną definicję dla Dokumentu dostawy. Istnieje możliwość oddzielnego ustalenia definicji domyślnej dla Dokumentów dostawy tworzonych ręcznie i Dokumentów dostawy tworzonych na podstawie Faktur.

Użytkownik ma możliwość określenia serii dla Dokumentu dostawy z poziomu menu System/Konfiguracja/ Firma/ Definicje dokumentów/ Magazyn/ Serie dokumentów.

Zdefiniowane w tym miejscu serie będą wykorzystywane w schemacie numeracji Dokumentów dostawy. Więcej informacji na temat schematów definicji dokumentów znajduje się w artykule: Jak można zmienić schemat numeracji dokumentów?

Formularz Dokumentu dostawy

Dokument dostawy może być utworzony na podstawie Faktury sprzedaży (po wybraniu ikony na liście Faktur sprzedaży) lub wystawiony ręcznie (poprzez naciśnięcie ikony plusa) – bezpośrednio na liście Dokumentów dostawy. W przypadku tworzenia Dokumentów dostawy na podstawie Faktury, większość danych jest automatycznie przenoszona z Faktury na Dokumenty dostawy.
Formularz Dokumentu dostawy składa się z następujących zakładek: [Ogólne], [eDD], [Dokumenty].

Zakładka [Ogólne]

W tym miejscu znajdują się informacje niezbędne do utworzenie dokumentu eDD.

Podmiotem wysyłającym eDD jest firma, której dane zostały uzupełnione w menu System/Konfiguracja/Firma/Dane firmy/Pieczątka firmy.

Schemat numeracji – wewnętrzny numer Dokumentu dostawy, pobierany z menu System/Konfiguracja/ Firma/Definicje dokumentów/Magazyn.

Data wystawienia – data utworzenia Dokumentu dostawy. W przypadku schematów numeracji opartych o miesiąc, na podstawie tej daty jest uzupełniany miesiąc w schemacie numeracji.

Numer faktury – pole tekstowe z informacją o numerze Faktury, do której został utworzony Dokument dostawy. W przypadku ręcznego tworzenia Dokumentu dostawy pole to pozostaje puste, z możliwością edycji przez Użytkownika.

Data wystawienia faktury – pole domyślnie uzupełniane datą wystawienia Faktury, na podstawie której został utworzony Dokument dostawy. Z kolei dla Dokumentów dostawy tworzonych ręcznie, w tym polu podpowiada się data bieżąca. Pole z możliwością edycji.

Termin rozpoczęcia wysyłki – domyślnie podpowiadana jest data bieżąca, niezależnie od sposobu wystawiania Dokumentu dostawy. W tym polu należy uzupełnić termin rozpoczęcia przemieszczenia/dostawy na podstawie e-DD oraz czas rozpoczęcia dostawy. Termin ten musi być wcześniejszy niż data przesłania Dokumentu dostawy na PUESC. Pole pozostaje do edycji również po wysłaniu Dokumentu dostawy na PUESC, jeżeli Dokument został odrzucony z powodu błędu.

Czas przewozu – w tym polu należy podać planowany, zakładany okres czasu konieczny do przewozu, biorąc pod uwagę konkretny środek transportu i odległość. Czas przewozu może być wyrażony w godzinach (≤ 24 godziny) lub dniach (dla przemieszczeń krajowych ≤ 62 dni, dla przemieszczeń wewnątrzwspólnotowych ≤ 92 dni).

Transport – pole z możliwością wyboru formy transportu. Dostępne opcje transportu:

  • inne,
  • morski,
  • kolejowy,
  • drogowy (opcja podpowiadana domyślnie na formularzu),
  • lotniczy,
  • przesyłki pocztowe,
  • stałe instalacje przesyłowe (gazociągi, ropociągi),
  • żegluga śródlądowa.

Dodatkowe informacje – pole na informacje dodatkowe, jest dostępne tylko dla wybranej opcji transportu: inne.

Tryb dostawy – dostępne są dwie możliwości wyboru trybu dostawy:

  • dostawa wyrobów węglowych – domyślnie wyświetlana opcja,
  • zwrot w dorejestrowaniu.

Adres wysyłki – pole jest automatycznie uzupełniane domyślnym adresem oddziału, zdefiniowanym w menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/Adresy oddziałów. Adres ustawiony jako domyślny jest przenoszony do całej sekcji Adres wysyłki na formularzu DD. Pole z możliwością modyfikacji.

Kod urzędu – urząd właściwy w miejscu wysyłki. Dane pobierane są do tego pola z menu System/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Adresy oddziałów, z zakładki [eDD]. Kod urzędu musi składać się z ośmiu znaków: przedrostka, kodu urzędu skarbowego (cztery pierwsze znaki), kodu nadrzędnego urzędu celnego (dwa kolejne znaki).

Podmiot odbierający – kontrahent odbierający towar, domyślnie podpowiada się Odbiorca z dokumentu, na podstawie którego został utworzony dokument eDD. Natomiast na Dokumentach dostawy tworzonych ręcznie, pole to pozostaje puste z możliwością ręcznego uzupełnienia przez Użytkownika.

Do dokumentu eDD przenoszone są wszystkie dane adresowe dla kontrahenta wskazanego jako odbiorca na Dokumencie dostawy.

Rodzaj identyfikatora – pole wyboru, widoczne przed Identyfikatorem podmiotu, możliwy jest wybór spośród opcji:

  • PESEL (domyślnie podpowiadany rodzaj),
  • NIP.

Identyfikator podmiotu (PESEL, NIP) – pole z możliwością edycji, w którym należy podać numer identyfikujący podmiot, uprzednio wybierając Rodzaj identyfikatora.

Towar – lista pozycji, składa się z następujących kolumn:

  • kolumna zaznaczeń – standardowa kolumna, dostępna na wszystkich listach dokumentów handlowo magazynowych,
  • Lp. – numer kolejnej pozycji,
  • Kod CN – możliwość wyboru spośród kodów: 2701, 2702, 2704. Kod uzupełniany jest na podstawie Faktury, w przypadku Dokumentów dostawy tworzonych od Faktury. W sytuacji, gdy dokument został wystawiony ręcznie, z poziomu listy, należy wskazać kod CN z dostępnej listy kodów.
  • Ilość w kg – ilość uzupełniana jest na podstawie Faktury w przypadku Dokumentów dostawy tworzonych do Faktury. W sytuacji, gdy dokument został wystawiony ręcznie należy samodzielnie wprowadzić ilość.
  • Masa netto – w przypadku wygenerowania DD do Faktury sprzedaży wartość przenoszona z pola Ilość w kg, pole z możliwością edycji.
  • Masa brutto – w przypadku wygenerowania DD do Faktury sprzedaży wartość przenoszona z pola Ilość w kg, pole z możliwością edycji.
  • Opis handlowy – pole tekstowe, przeznaczone na opis. Wypełnienie tego pola nie jest obligatoryjne.

Uwaga
W przypadku Dokumentów dostawy tworzonych na podstawie Faktur, w kolumnie kod CN jest widoczna zagregowana ilość towarów o danym kodzie CN, pobrana z pojedynczej Faktury.

Lista towarów jest obsługiwana przez standardowe przyciski:

Dodaj – dodanie nowej pozycji z kodem CN.

Zmień – edycja/podgląd dodanej pozycji

Usuń – usunięcie pozycji z listy Dokumentu dostawy
.

Na każdej z zakładek formularza Dokumentu dostawy znajdują się standardowe przyciski:
Zapisz zmiany

Anuluj zmiany

Eksportuj zgłoszenie do pliku xml – przycisk ten umożliwia eksport zgłoszenia do pliku xml i możliwość utworzenia pliku eDD w formie xml – zgodnego ze strukturą dokumentu DD815C, udostępnioną na PUESC.

Zakładka [eDD]

Zakładka zawierająca informacje otrzymane bezpośrednio z serwera PUESC, po wysyłce dokumentu eDD.

Na zakładce [e-DD] znajdują się następujące pola:

Data wysłania zgłoszenia do PUESC – data wysyłki eDD do platformy PUESC

Numer referencyjny – numer zgłoszenia nadany przez PUESC, zmieniany wraz z każdym wysyłanym komunikatem.

Status zgłoszenia – przyjmuje wartości: niewysłane, zarejestrowane, pobierz potwierdzenie z PUESC, błąd przetwarzania, zgłoszono ręcznie.

Status PUESC – status zgłoszenia pobierany z platformy PUESC.

Zgłoszono ręcznie – parametr sygnalizujący, że zgłoszenie zostało zarejestrowane ręcznie przez Użytkownika.

 

Przycisk Wyślij eDD do PUESC/ Aktualizuj status służy do wysyłki Dokumentu dostawy do platformy PUESC, a po wysłaniu dokumentu podpisanego podpisem kwalifikowanym umożliwia zaktualizowanie jego statusu.

 

Uwaga
Nie jest możliwe anulowanie Dokumentu dostawy wysłanego do platformy PUESC.

 

Przed wysyłaniem zgłoszenia w menu System/Konfiguracja/Stanowisko/Ogólne/e-Deklaracje należy ustawić Katalog przechowywania plików wymiany. Wysyłając zgłoszenie należy również uzupełnić hasło do portalu PUESC:

Login należy uzupełnić w menu System/Konfiguracja/Program/Ogólne/e-Deklaracje/JPK w polu Login do platformy PUESC. W tym miejscu jest również widoczny Adres usługi Web Service PUESC.

 

Uwaga
Dokument dostawy wysyłany jest w trybie odroczonym, dlatego termin rozpoczęcia wysyłki musi być wcześniejszy niż data zgłoszenia Dokumentu dostawy do PUESC. Jeśli termin rozpoczęcia wysyłki na formularzu eDD jest taki sam jak data wysyłki eDD do platformy PUESC, to system automatycznie zmieni termin rozpoczęcia wysyłki o jeden dzień wstecz, automatycznie zostanie również wyświetlony poniższy komunikat:
Została zmieniona data rozpoczęcia przewozu. Dokument dostawy wysyłany jest w trybie odroczonym. Data rozpoczęcia przewozu musi być wcześniejsza niż data zgłoszenia przewozu na PUESC.

Po poprawnym wysłaniu dokumentu dostawy do PUESC na zakładce [eDD], w kolumnie Rodzaj operacji pojawia się zapis: Rejestracja zgłoszenia (DD815C). Pobierz potwierdzenie z serwera PUESC. Na liście dokumentów dostawy w kolumnie Status eDD znajduje się informacja pobierz potwierdzenie

Dane o statusie zgłoszenia z platformy PUESC można pobierać każdorazowo poprzez przycisk Odbierz dane z PUESC. Po wysłaniu dokumentu można odebrać dane z systemu PUESC.

Jeśli Dokument dostawy zostanie poprawnie zaczytany na platformie PUESC, otrzyma Numer referencyjny, który zostanie następnie przekazany i zaczytany do programu Comarch ERP Optima.

Jeżeli dokument jest prawidłowo zarejestrowany w PUESC, to na zakładce [eDD], w kolumnie Rodzaj operacji pojawia się zapis: Zgłoszenie zarejestrowane (DD801C) dla [numer referencyjny]. Na liście dokumentów dostawy w kolumnie Status eDD znajduje się informacja zarejestrowane.

Zakładka [Dokumenty]

W tym miejscu znajduje się lista dokumentów, do których został utworzony Dokument dostawy oraz w zależności od posiadanej licencji, dostępne są tabele:

  • Biblioteka dokumentów (moduł Obieg Dokumentów) – okno umożliwia powiązanie Dokumentu dostawy z dokumentami obiegu dokumentów.
  • Zadania i kontakty CRM (moduł CRM) – zapisywane są tu zadania i kontakty, a także powiązane wiadomości SMS i e-mail.