Komunikat ID 25124 „Nie można anulować dokumentu. Nie można anulować dokumentu zaksięgowanego do dziennika (DekretyNag).”

Komunikat ten pojawia się w momencie, gdy próbujemy anulować dokumenty, które zostały zaksięgowane do księgowości kontowej (dokument wyświetla się na liście na niebiesko). Aby możliwe było anulowanie tego dokumentu należy wcześniej usunąć zapis księgowy, wybierając na liście dokumentów opcję „Usuń zapis księgowy” – dostępną w menu kontekstowym (pod prawym przyciskiem myszy). Po usunięciu zapisu księgowego, dokument będzie wyświetlany na liście na czarno i możliwe będzie jego anulowanie.

Jeżeli wystąpi sytuacja, w której dokument jest w kolorze czarnym a nadal nie ma możliwości anulowania dokumentu należy wówczas pobrać i zainstalować najnowsze Service Pack do SQL Serwer.




Komunikat ID 25065 „Współpraca z drukarką fiskalną nie jest możliwa. Błąd nr 18: Współpraca z drukarką nie jest możliwa. Brak możliwości wykonania operacji. Błędna stawka PTU lub towar zablokowany.”

Komunikat ten może pojawić się przy próbie fiskalizacji, jeśli na dokumencie znajduje się towar, który kiedykolwiek wcześniej został zafiskalizowany z inną stawką podatkową niż obecnie.
Takie zdarzenia pozostają w pamięci drukarek fiskalnych i przez to wysłanie towaru z nową stawką VAT może zostać przez nie zablokowane. Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest zmiana nazwy towaru (np. dodanie kropki na początku), żeby drukarka rozpoznała go jako inny towar.

Nazwa towaru do fiskalizacji domyślnie pobierana jest z dokumentu. Dlatego też na karcie towaru, na zakładce [Ogólne], należy ustalić unikalną nazwę dla towaru, ponowne wystawić i zafiskalizować dokument.

Istnieje taka możliwość, aby nazwa towaru była pobierana z formularza towaru. Nie będzie wtedy konieczności wystawiania dokumentu ponownie. W System/Konfiguracja/Stanowisko/Ogólne/Drukarka fiskalna należy zaznaczyć parametr Wysyłaj nazwę zdefiniowaną dla urządzeń fiskalnych. Następnie na karcie towaru, na zakładce [Dodatkowe] w polu Nazwa (sekcja Urządzenia fiskalne) należy ustalić unikalną nazwę dla danego towaru. Jeśli nie zostanie uzupełnione powyższe pole nazwa towaru do fiskalizacji zostanie pobrana z zakładki [Ogólne].

Drukarki w zależności od modelu przetwarzają ograniczoną liczbę znaków, dlatego też komunikat ten, może pojawić się także w sytuacji, gdy posiadamy towary, których nazwa zaczyna się tak samo, a posiadają one różne stawki VAT. Wtedy drukarka traktuje powyższe towary jako jeden towar.




Komunikat ID 25065 „Współpraca z drukarką fiskalną nie jest możliwa. Wysłana wartość towaru Towar1 (19,99) nie zgadza się z wartością wyliczoną (20)”

Komunikat pojawia się podczas fiskalizacji faktury w przypadku, gdy wartość pozycji nie jest równa cena * ilość.

Przykład
Sprzedajemy 2 sztuki towaru w cenie 10 zł, wartość pozycji zostanie wyliczona na 20 zł, Użytkownik natomiast zmieni ją ręcznie na 19,99 i taki dokument będzie próbował zafiskalizować (drukarka wyliczy wartość 20 zł, a w programie widnieje 19,99 zł).




Komunikat ID 25066 „Stawka VAT [numer stawki] nie posiada odpowiednika dla drukarki fiskalnej. Sprawdź konfigurację mapowania stawek VAT.”

Komunikat pojawia się, gdy chcemy zafiskalizować dokument, na którym pozycje mają stawkę VAT, która w konfiguracji programu nie ma przypisanego symbolu fiskalnego. Należy w menu System/Konfiguracja/ Program/Ogólne/Symbole stawek VAT (Drukarki) wybrać model drukarki i przypisać symbol fiskalny do stawki zgodny z symbolem ustawionym na drukarce. Symbole stawki VAT dla drukarki fiskalnej można sprawdzić wykonując np. raport dobowy.




Informacja (25130) „Nie można utworzyć zamówień dostawcy. Zaznaczone towary nie spełniają warunków dla utworzenia zamówienia.”

Komunikat pojawia się, gdy tworzymy zamówienie u dostawcy z listy zasobów klikając w ikonę ZD  i wybierajmy innego Dostawcę niż wskazany na karcie danego towaru. Należy sprawdzić dla zaznaczonych towarów (na ich kartotekach) czy w polu Dostawca (zakładka Dodatkowe) wybrany jest ten sam kontrahent, na którego generujemy zamówienie.




Komunikat ID 25130 „Nie można utworzyć zamówień dostawcy.Zaznaczone towary nie spełniają warunków dla utworzenia zamówienia.”

Komunikat pojawia się, gdy tworzymy zamówienie u dostawcy z listy zasobów klikając w ikonę ZD , po wskazaniu opcji, która nie spełnia warunków np. Do stanu maksymalnego podczas, gdy stan faktyczny mamy powyżej ustalonej ilości maksymalnej. Należy dla zaznaczonych towarów (na ich kartotekach) skontrolować wpisane ilości (zakładka Dodatkowe, obszar Zamówienia, Ilość minimalna i maksymalna) ze stanem faktycznym na magazynie (czy przy wybranej opcji możliwe jest utworzenie Zamówienia).




Komunikat ID 29447 „Nie wolno kasować dokumentów nie będących w buforze.”

W Comarch ERP Optima usunąć można jedynie dokumenty zapisane do bufora (dokumenty wyświetlane na liście na zielono). Nie ma możliwości usunięcia dokumentów zapisanych na stałe (wyświetlane na liście na czarno) oraz dokumentów anulowanych (wyświetlane na liście w kolorze czerwonym). Dokument zapisany na stałe może zostać jedynie anulowany. Istnieje możliwość skopiowania anulowanego dokumentu, numer anulowanego dokumentu można wykorzystać ponownie wpisując go ręcznie w polu “AUTO” na formularzu dokumentu.

Jeśli skasowanie danego dokumentu jest konieczne to należy się w tym celu skontaktować z Autoryzowanym Partnerem Comarch.




Ostrzeżenie ID 25060 „Dokument nie może być zafiskalizowany. Dokumenty w buforze nie mogą być fiskalizowane”.

W programie Comarch ERP Optima nie ma możliwości fiskalizowania dokumentu będącego w buforze (wyświetlanego na liście w kolorze zielonym), ponieważ jest to dokument, który można w dowolny sposób edytować. Aby paragon mógł zostać zafiskalizowany musi być zapisany na stałe (wyświetlać się na liście w kolorze czarnym). W tym celu należy odznaczyć parametr bufor w prawym górnym rogu na formularzu paragonu i zapisać zmiany dyskietką .




Dlaczego na wydruku pełnym 7 kolumn nie jest uwzględniona faktura ze stawką np. NP?

Z poziomu Konfiguracji Firmy/ Księgowość/Wydruki rejestrów VAT zostały określone stawki, które są pobierane do wydruków. Aby faktura o stawce NP była uwzględniona na Wydruku pełnym 7 kolumn należy z poziomu Konfiguracji Firmy/Księgowość/Wydruki rejestrów VAT uwzględnić również tę stawkę.




Komunikat ID 25019 „Data faktury korygującej nie może być wcześniejsza niż [data]”.

Komunikat ten wyświetla się w chwili, gdy próbujemy zapisać nową korektę do dokumentu, który posiada już inną korektę, z datą wcześniejszą niż data istniejącej korekty. Jeśli do faktury została wystawiona jedna lub kilka korekt nie można wystawić kolejnej z datą wcześniejszą niż data ostatniej korekty. Każdy kolejny dokument korekcyjny musi mieć datę późniejszą, ponieważ bierze pod uwagę korekty wystawione wcześniej. Najwcześniejsza data z jaką możemy zapisać nową korektę podana jest w komunikacie.