W jaki sposób zainstalować Comarch ERP Menadżer Kluczy?

Comarch ERP Menadżer Kluczy można zainstalować z płyty instalacyjnej Comarch ERP Optima. Dostępna jest ona z poziomu prezentacji w Dodatkach lub w podkatalogu “SETUP” płyty instalacyjnej. Można go również pobrać ze strony https://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248

Po uruchomieniu instalacji należy podać katalog, w którym zostanie zainstalowany Comarch ERP Menadżer Kluczy, a następnie podać nazwę lokalnego serwera SQL, który zostanie skonfigurowany do pracy z Menadżerem Kluczy. Najczęściej serwerem tym jest serwer, który przechowuje również dane Comarch ERP Optima

Domyślną nazwą serwera SQL dla programu Comarch ERP Optima jest “Nazwa_komputera\OPTIMA”. Po wpisaniu nazwy serwera SQL należy nacisnąć przycisk Instaluj. Uwaga! Narzędzie to ma dodatkową funkcję dodania wyjątku do systemowej zapory sieciowej, co umożliwia sieciową pracę programu Comarch ERP Optima.

Więcej informacji na temat Menadżera Kluczy można znaleźć w artykule Instrukcja Comarch ERP Menadżer kluczy. 




W czasie logowania do programu pojawia się komunikat: „Could not find stored procedure master..xp_HASPLogin”

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy na serwerze SQL, który pełni funkcję serwera licencji nie są zainstalowane wymagane procedury SQL. W celu usunięcia problemu, na komputerze do którego został wpięty klucz HASP i gdzie pracuje serwer SQL, należy uruchomić na prawach administratora plik ComarchMLInstall.exe z katalogu C:\Program files\Comarch\Comarch ERP Menadżer Kluczy. Po wskazaniu odpowiedniej nazwy serwera SQL należy wykonać konfigurację serwera klucza zabezpieczeń.

Innym rozwiązaniem jest ponowne zainstalowanie Comarch ERP Menadżer Kluczy. Więcej informacji na ten temat można uzyskać tutaj: W jaki sposób zainstalować Comarch ERP Menadżer Kluczy?




Co zrobić, gdy podczas logowania wyświetla się komunikat Comarch ERP Optima: informacja (24098) Could not load the DLL C: WINDOWS system32 HASPXPx32.dll, or one of the DLLs it references. Reason: 126(Nie można odnaleźć określonego modułu.).?

W tej sytuacji należy uruchomić na prawach administratora plik ComarchMLInstall.exe z katalogu C:\Program files\Comarch\Comarch ERP Menadżer Kluczy. Po wskazaniu odpowiedniej nazwy serwera SQL należy wykonać konfigurację serwera klucza zabezpieczeń.

Innym rozwiązaniem jest ponowne zainstalowanie Comarch ERP Menadżer Kluczy (patrz: W jaki sposób zainstalować Comarch ERP Menadżer Kluczy?).

Jeżeli problem nadal występuje proszę zgłosić się do Partnera lub opisać problem, środowisko instalacji Comarch ERP Optima i zgłosić w Systemie zgłoszeń.




Co zrobić, gdy podczas logowania wyświetla się komunikat „Comarch ERP Optima: informacja (24098) Na tym serwerze [nazwa_serwera] nie zainstalowano komponentów niezbędnych do obsługi klucza sprzętowego. Program pracuje w WERSJI STARTOWEJ.”

Komunikat może się pojawić podczas logowania w instalacjach sieciowych, w przypadku, gdy Comarch ERP Optima, ma źle skonfigurowane pole Serwer klucza lub na podanym serwerze nie jest prawidłowo skonfigurowany Comarch ERP Menadżer Kluczy.

 

W celu usunięcia problemu należy sprawdzić:

  1. Czy pole serwer klucza jest prawidłowo wypełnione? W większości przypadków pole to powinno być puste, co oznacza, że licencje będą pobierane z serwera, gdzie znajduje się baza danych Comarch ERP Optima, podana wcześniej w polu Serwer. Jeżeli istnieje potrzeba zastosowania serwera klucza na odrębnym komputerze wtedy w polu serwer klucza należy podać nazwę instancji SQL w notacji: Nazwa_komputera\Nazwa_instancji.
    Jeżeli w Menadżerze Kluczy wskazano więcej niż jeden klucz (w przypadku kluczy wirtualnych), serwer kluczy powinien zostać wskazany w postaci Nazwa_komputera\Nazwa_instancji::Numer_klucza
  2. Czy na podanym serwerze zainstalowano komponenty niezbędne do obsługi klucza? Komunikat tak jak to jest podane w jego treści może również wskazywać na to, że na podanym serwerze nie są zainstalowane komponenty Menadżera Kluczy. W takiej sytuacji na podanym serwerze należy zainstalować Menadżer Kluczy (patrz pyt. „W jaki sposób zainstalować Comarch ERP Menadżer Kluczy?”).
  3. Czy podany serwer klucza jest dostępny? Trzecim powodem pojawienia się komunikatu jest niedostępność podanego serwera klucza. W takiej sytuacji należy się upewnić, czy jest on włączony i czy działa do niego połączenie sieciowe z wybranej stacji.
Uwaga
Serwer klucza może zostać również wskazany na zakładce Bazy na formularzu operatora (Konfiguracja Programu/ Użytkowe/ Operatorzy) lub w polu Dedykowany serwer klucza dla bazy firmowej (Konfiguracja firmy/ Ogólne/ Parametry).



Jak wygląda przepływ informacji o licencjach w Comarch ERP Optima?

  1. Comarch ERP Optima wysyła zapytanie o licencje do serwera MSSQL. Listę modułów na które program będzie próbował pobrać licencje znajduje się w rejestrze systemu, klucz
    HKCU\Software\CDN\CDN Opt!ma\CDN Opt!ma\Login
  2. Serwer MSSQL odbiera zapytanie i przekazuje je do Menadżera Kluczy.
  3. Menadżer Kluczy weryfikuje zapytanie wysłane z Comarch ERP Optima ze stanem faktycznym zapisanym w kluczu.
  4. Sterowniki klucza HASP służą do komunikacji Menadżera Kluczy z kluczem HASP.
  5. Klucz HASP zawiera informacje o licencjach.



Jak skonfigurować pobieranie licencji z Menadżera Kluczy pracującego na dodatkowym serwerze SQL – serwer dla baz jest inny niż serwer klucza

Jeśli Menadżer Kluczy pracuje na innym serwerze SQL niż serwer z bazami danych Comarch ERP Optima,
to takie wskazanie serwera wprowadzamy w oknie logowania po rozwinięciu obszaru „szczegóły” klawiszem „pokaż szczegóły” : 
Nazwę innego serwera SQL obsługującego połączenie dotyczące licencji wpisujemy w pole „Serwer Klucza” po uruchomieniu edycji klawiszem lupy : 


Serwer klucza może zostać również wskazany na zakładce Bazy na formularzu operatora (Konfiguracja Programu/ Użytkowe/ Operatorzy) lub w polu Dedykowany serwer klucza dla bazy firmowej (Konfiguracja firmy/ Ogólne/ Parametry).




Aplikacja pracuje w trybie tylko do odczytu, co należy w tym przypadku zrobić?

W takiej sytuacji należy wykonać kilka czynności, które powinny rozwiązać problem:

  1. Zalogować się ponownie do programu System \ Logowanie, wybierając na drugiej zakładce Moduły odpowiednie moduły, na które posiada się licencje.
  2. Sprawdzić (w przypadku wersji jednostanowiskowej bądź pracy na serwerze) czy po prawej stronie na dole na pasku menu widoczna jest ikona Menadżera Kluczy „ikona kłódki” w kolorze zielonym. Jeżeli jest czerwona to proszę prawym przyciskiem myszy klikając na kłódkę wybrać opcję Restartuj usługę. Jeżeli ikona kłódki jest niewidoczna to proszę uruchomić plik ComarchMLTray.exe z katalogu C:\Program files\Comarch\Comarch ERP Menadżer Kluczy.
  3. W przypadku kiedy na dany moduł posiadana jest tylko jedna licencja, z której korzysta kilku operatorów na różnych stanowiskach, należy sprawdzić czy poprzedni użytkownik pracujący na danym module prawidłowo się wylogował, czyli czy zwolnił licencję. Jeśli nie, można tego dokonać klikając prawym przyciskiem myszy na ikonie kłódki poprzez wybór opcji Zwolnij moduły, a następnie wybierając odpowiedniego użytkownika. Po poprawnym wylogowaniu poprzedniego operatora należy jeszcze raz zalogować się do programu.
  4. Jeśli wymienione czynności nie pomogą należy sprawdzić w programie Comarch ERP Optima ważność licencji. W tym celu z poziomu Comarch ERP Optima proszę wybrać z menu Pomoc \ O programie, następnie kliknąć Informacje techniczne, gdzie na drugiej zakładce Moduły, widoczna jest informacja z datą ważności licencji. Jeżeli data nie jest aktualna należy zaprogramować klucz HASP. W tym celu należy zwrócić się do Partnera Comarch z prośbą o wygenerowanie ponownego pliku .RUS podając swoje numery identyfikacyjne (PIN, ID) oraz numer klucza. Po otrzymaniu pliku klikając prawym przyciskiem myszy na ikonę kłódki należy wybrać opcję Aktualizuj moduły w kluczu HASP > Aktualizacja z dysku, następnie wskazać odpowiedni plik. Klucz HASP można również zaprogramować pobierając plik RUS bezpośrednio z serwerów Comarch (opcja wymaga dostępu do internetu). W tym celu należy wybrać opcję Aktualizuj moduły w kluczu HASP \ Aktualizacja z chmury. Aktualizacja z chmury nie jest dostępna dla kluczy partnerskich oraz kluczy HASP, na których dodatkowo są licencje dla programów Comarch ERP Klasyka.

Jeżeli te czynności nie rozwiążą problemu o pomoc należy utworzyć nowe zgłoszenie w Systemie Zgłoszeń podając dodatkowe informacje: 

  • Czy problem ten występuje na stanowisku, na którym zainstalowany jest serwer,
  • Czy dane stanowisko łączy się poprzez sieć z serwerem?
  • Czy problem występuje na wszystkich, czy tylko na jednym stanowisku?
  • Jaki system operacyjny zainstalowany jest na danym stanowisku?          



W jaki sposób skonfigurować pracę w Comarch ERP Optima w przypadku posiadania wielu kluczy?

Od wersji 2013.3.1 Comarch ERP Optima wprowadzono możliwość pracy z wieloma kluczami zawierającymi moduły tej samej aplikacji. Może to być klucz HASP oraz klucze wirtualne lub same klucze wirtualne. Każdy klucz tworzy osobną pulę modułów, ilości modułów nie sumują się pomiędzy kluczami.Poszczególne pule są identyfikowane poprzez numer danego klucza, dlatego w Comarch ERP Optima w polu serwer klucza po nazwie serwera SQL oraz dwóch dwukropkach „::” należy podać numer klucza, jeżeli chcemy pobierać moduły z określonej puli.

Klucz może zostać przypisany do bazy firmowej. W tym celu w konfiguracji firmy (Konfiguracja Firmy/ Ogólne/ Parametry) należy uzupełnić pole Dedykowany serwer klucza dla bazy firmowej.

Dodatkowo od wersji 2015.3.1 Comarch ERP Optima na formularzu operatora (Konfiguracja Programu/ Użytkowe/ Operatorzy) na zakładce Bazy umożliwiono wskazanie na jakie moduły ma się logować i z jakiego serwera klucza ma korzystać Operator podczas logowania do określonej bazy firmowej. W związku z tym na zakładce Bazy dodano kolumny: Ustawienia ogólne, Serwer klucza oraz kolumny z wszystkimi modułami Comarch ERP Optima.

Serwer klucza określony na zakładce Bazy na formularzu operatora ma pierwszeństwo przed serwerem wskazanym jako Dedykowany serwer klucza dla bazy firmowej (Konfiguracja Firmy/ Ogólne/ Parametry) oraz serwerem klucza wskazanym na oknie logowania.




Na czym polega weryfikacja numeru NIP?

Weryfikacja NIP aktywna jest tylko dla kluczy firmowych i wielofirmowych. W przypadku Comarch ERP Optima przy odpytaniu Menadżera Kluczy porównywany jest NIP z pieczątki firmy(System/Konfiguracja/Firma/Dane firmy/Pieczątka firmy), z numerem NIP zapisanym w kluczu. Jeżeli numery są zgodne, program uruchamia się i pozwala na normalną pracę. Jeżeli natomiast numery nie są zgodne, wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat o niezgodności numerów NIP i krokach, które należy podjąć. Comarch ERP Optima umożliwia w takiej sytuacji zmianę numeru NIP przy wykorzystaniu logowania serwisowego lub podanie poprawnego adresu serwisu klucza HASP na oknie logowania. Oczywiście zmiana NIP musi być zgodna z warunkami gwarancji, to znaczy możemy użyć numeru NIP, do którego mamy prawo.

Więcej informacji dotyczących weryfikacji można znaleźć w dokumentacji do poszczególnych aplikacji, które współpracują z Menadżerem Kluczy.



Komunikat ID 29018 „Brak dostępu lub błąd odczytu pliku z kopią bezpieczeństwa. Odtwórz kopię bazy narzędziami serwera.”

Poniżej znajduje się lista najczęstszych przyczyn wystąpienia komunikatu:

  1. Wybrany plik kopii bazy danych pochodzi z nowszej wersji serwera SQL niż wersja serwera, na którym baza miała być odtworzona. W celu rozwiązania problemu zaktualizuj serwer SQL do wersji, z której pochodzi kopia bezpieczeństwa.
  2. Serwer SQL nie ma uprawnień do wybranego pliku kopii bezpieczeństwa. Precyzując – konto, na którym działa usługa SQL nie ma uprawnień odczytu do wskazanego pliku. Należy sprawdzić na liście usług systemowych (services.msc) na jakim koncie działa serwer SQL i dodać uprawnienia odczytu do pliku kopii bezpieczeństwa dla tego konta.
  3. Szczególnym przypadkiem pkt. 2) jest próba odtworzenia kopii bezpieczeństwa z dysku sieciowego, do którego nie ma dostępu serwer SQL. W celu rozwiązania problemu należy skopiować plik kopii na dysk lokalny oraz upewnić, się że SQL posiada do niego prawa (patrz pkt. 2) następnie, należy ponownie uruchomić kreator odtwarzania bazy.
  4. Plik kopii nie był wykonany z poziomu Comarch ERP Optima, ale z poziomu narzędzi serwera SQL. Otworzenie bazy z takiego pliku należy wykonać również narzędziami serwera SQL, np. Microsoft SQL Server Management Studio.

Uwaga

W celu podłączenia w programie bazy, która została odtworzona na serwerze baz danych narzędziami serwera należy po uruchomieniu Comarch ERP Optima w oknie Rejestracja w programie wybrać Firma i kliknąć w Podłącz istniejącą bazę danych.