Czy w momencie generowania pliku JPK zostaje on automatycznie wysłany?

Nie. Wygenerowanie pliku JPK nie powoduje jego automatycznej wysyłki. Aby plik został wysłany należy wskazać go na liście i wysłać za pomocą ikony Wyślij . Pliki JPK podpisywane są podpisem kwalifikowanym lub za pomocą Profilu Zaufanego ePUAP/eGO lub za pomocą podpisu niekwalifikowanego dla osób fizycznych. Wysłany plik JPK w kolumnie e-Portal na liście plików JPK będzie posiadał status Wysłano/ Nie odebrano UPO.




Kiedy w logu z tworzenia pliku JPK_VAT może pokazać się informacja o podstawieniu słowa BRAK?

Słowo BRAK podstawia się do pliku JPK_VAT w przypadku kiedy na dokumentach w rejestrze VAT nie zostały uzupełnione obowiązkowe pola dotyczące nazwy, adresu lub nr NIP kontrahenta. W związku z tym użytkownik powinien zweryfikować, czy ostrzeżenie o słowach BRAK dotyczy dokumentów wystawionych dla osoby fizycznej lub raportu z kasy fiskalnej, jeśli tak to takie ostrzeżenia można zignorować. Natomiast jeśli ostrzeżenia dotyczą np. faktury sprzedaży dla podmiotu gospodarczego to należy na dokumencie uzupełnić brakujące dane i ponownie wygenerować plik JPK_VAT.




Dlaczego parametr JPK_FA nie jest zaznaczany na wszystkich dokumentach i czy trzeba go zaznaczać, żeby dokumenty trafiły do JPK_VAT?

Znajdujący się na dokumentach w Rejestrze VAT parametr JPK_FA nie ma wpływu na to, czy dokument trafi do obowiązkowego, comiesięcznego pliku JPK_VAT.
Do pliku JPK_VAT trafiają wszystkie dokumenty znajdujące się w rejestrach VAT i zakwalifikowane do deklaracji VAT-7.
Parametr JPK_FA dotyczy pliku JPK_FA składanego na żądanie Urzędu Skarbowego. Plik JPK_FA zawiera faktury wystawione w module Handel/Faktury. W związku z tym parametr JPK_FA w rejestrach VAT zaznacza się automatycznie podczas wprowadzania dokumentów bezpośrednio do rejestru sprzedaży VAT z pominięciem modułu Handel. Dzięki temu w pliku JPK_FA składanym na żądanie US pojawi się także dokument niemający swojego odzwierciedlenia w module Handel.
Na dokumentach zakupowych w rejestrze VAT parametr nie jest zaznaczany z automatu z uwagi na komunikat Ministerstwa Finansów mówiący, że podmioty prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych nie mają obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w plikach JPK_FA.




Dlaczego z zakładki JPK nie widać opcji generowania pliku JPK?

Prawo eksportu posiadają wyłącznie operatorzy, którzy dostali takie uprawnienie od administratora ze względu na to aby zabezpieczyć dane przed niepowołanym wglądem przez nieupoważnione osoby. Operator z uprawnieniami administratora może w Konfiguracji Programu/ Użytkowe/ Operatorzy na karcie danego operatora nadać mu takie prawo zaznaczając parametr Prawo do eksportu plików JPK.

 



Jak wysłać plik JPK na serwer testowy?

W celu wysłania pliku JPK w ramach testów należy zmienić adres usługi. Zmiany dokonujemy w Konfiguracji programu / Ogólne / e-Deklaracje / JPK w sekcji JPK. W polu adres usługi Web Service JPK wpisujemy: https://test-e-dokumenty.mf.gov.pl/

 




Jak często muszę wysyłać plik JPK_VAT?

Od 01.01.2018 obowiązek składania plików JPK_VAT dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych.

Plik JPK_VAT należy wysyłać co miesiąc, niezależnie od tego, czy podatnik rozlicza się z VAT-u miesięcznie, czy kwartalnie (metoda kasowa). Plik JPK_VAT należy wysłać również zawsze wtedy kiedy jest korygowana deklaracja VAT-7 (wysyłamy wtedy plik JPK_VAT korektę).

W przypadku pliku JPK_V7 , który obowiązuje od 1 października 2020 roku wyróżniamy: plik JPK_V7M dla rozliczeń miesięcznych oraz plik JPK_V7K dla rozliczeń kwartalnych. W przypadku podatników rozliczających podatek VAT kwartalnie, za pierwszy i drugi miesiąc kwartału składają tylko część ewidencyjną, a po upływie trzeciego miesiąca – część deklaracyjną rozliczającą podatek VAT za dany kwartał oraz część ewidencyjną za trzeci kwartał.




W przypadku zbiorczego księgowania dokumentów do KPiR pole Kontrahent jest puste. W pliku JPK_PKPIR nazwa oraz adres kontrahenta są obowiązkowe. Jakie dane wpisać?

Schema pliku JPK_PKPIR wymaga, aby uzupełnione były dane: nazwa oraz adres kontrahenta. W przypadku księgowania zbiorczego można uzupełnić w tych polach np. dane swojej firmy lub „zestawienie miesięczne sprzedaży”.




Czy jak poprawię dane w arkuszu Excel to zmiany będą uwzględnione?

Zmiana wartości w arkuszu programu MS Excel nie zmienia wartości w pliku. Służy on wyłącznie do podglądu zawartości pliku. Zmiany zawsze powinny być wprowadzone bezpośrednio na dokumencie w rejestrze VAT, a sam plik JPK_VAT po wprowadzeniu zmian ponownie wygenerowany.




Do pliku JPK nie trafia dokument w kwocie 0 – czy jest to prawidłowe działanie ?

Dokument nie posiadający żadnej pozycji nie powoduje żadnych konsekwencji podatkowych, kwota z takiego dokumentu nie zostaje uwzględniona na deklaracji VAT-7, a co za tym idzie nie ma konieczności wykazywania go w JPK_VAT.
Wyjątek stanowią tu dokumenty techniczne wprowadzane do rejestru VAT na potrzeby udokumentowania ręcznie wprowadzonych zmian na deklaracji VAT-7. Wyjątkiem są również dokumenty korygujące stawkę VAT, na którym kwota brutto wynosi 0, one również zostaną uwzględnione w pliku JPK_VAT.




Paragony muszą być wprowadzane zbiorczo czy pojedynczo do Rejestru VAT na potrzeby JPK_VAT?

Paragony mogą być ewidencjonowane zarówno zbiorczo jak i pojedynczo.

Struktura pliku JPK_VAT(3) dopuszcza obydwa sposoby ewidencjonowania dokumentów fiskalnych. Przy zbiorczym ewidencjonowaniu dokumentów fiskalnych pliku w polu Nazwa kontrahent oraz Adres kontrahenta pojawi się wartość „SPRZEDAŻ PARAGONOWA” W przypadku pojedynczego ewidencjonowania dokumentów fiskalnych wystawionych na kontrahenta „Nieokreślony” w pliku również pojawi się informacja „SPRZEDAŻ PARGONOWA”, jeśli dokument jest wystawiony na inny podmiot dane przepiszą się bezpośrednio z dokumentu.