Zamknięcie okresu obrachunkowego i otwarcie kolejnego
Zamknięcia okresu obrachunkowego dokonujemy po przeniesieniu wszystkich zapisów z bufora księgowań do zapisów zatwierdzonych. W menu: System/ Konfiguracja firmy/ Księgowość/ Okresy obrachunkowe edytujemy formatkę okresu obrachunkowego i zaznaczamy parametr Zamknięty. Nie trzeba zamykać poprzedniego okresu obrachunkowego, aby móc założyć nowy i dokonywać w nim księgowań.
Nowy okres obrachunkowy należy założyć w Konfiguracja firmy/ Księgowość/ Okresy obrachunkowe. Na formularzu okresu obrachunkowego można wskazać dzienniki księgowań oraz daty księgowania dla dekretu różnicy kursowej oraz dekretu kompensaty generowanych podczas rozrachunków w „tle” lub podczas dokonywania rozrachunków z listy dokumentów nierozrachowanych. Data księgowania domyślnie ustawiana jest jako data rozrachunku, która jest pobierana z Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa – Data rozrachunku jako późniejsza z dat.
Przy zakładaniu nowego okresu pojawia się możliwość skopiowania ustawień z poprzedniego okresu (dotyczy to dzienników księgowań, Planu Kont, grup kont, i kręgów kosztów, dzienników księgowań dla dekretów RK i KOMP i dat księgowania tych dokumentów) oraz możliwość odchudzenia planu kont (tzn. skopiowania planu kont bez kont nieaktywnych i/lub kont słownikowych o zerowych saldach), a także możliwość ustawienia nowego okresu obrachunkowego jako bieżącego. Zmiana okresu, na którym można aktualnie pracować i do którego księgować, odbywa się przez zmianę bieżącego okresu obrachunkowego w Konfiguracja firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa.
Import bilansu otwarcia z poprzedniego roku obrachunkowego został opisany tutaj.
Pierwsze kroki
Zaczynamy od założenia bazy danych odpowiadającej firmie użytkownika i wprowadzenia podstawowych danych o firmie. Kolejne kroki, związane już bezpośrednio z modułem Kasa/Bank to zdefiniowanie klas dokumentów, z których będziemy korzystać w programie i zasad ich numeracji oraz określenie używanych form płatności. Kolejny etap, to zdefiniowanie słowników pomocniczych – list kontrahentów, pracowników, kategorii, banków i urzędów. Uzupełnianie tych list przed rozpoczęciem pracy nie jest obowiązkowe. Dane można wprowadzać na bieżąco. Zanim jednak zaczniemy pracę – warto zastanowić się nad sposobem wprowadzania tych informacji. Szczególnie chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na listę kategorii – dobrze przemyślana struktura tej listy, odpowiadająca organizacji firmy i pozwalająca w przyszłości na definiowanie raportów i analiz faktycznie wspomagających zarządzanie – może być świetnym narzędziem w rękach osób zarządzających przedsiębiorstwem.
Zanim przystąpimy do pracy warto również zastanowić się nad konstrukcją list kontrahentów i pracowników – sposobem podziału na grupy, nadawania kodów i kategorii.
Następny krok to zdefiniowanie rejestrów kasowych/bankowych, otwarcie pierwszych raportów kasowych/bankowych i szereg informacji o tym jak wprowadzać kolejne zapisy kasowe/bankowe.
Preliminarz płatności – a więc kalendarz przyszłych przychodów i rozchodów finansowych w firmie oraz zasady prowadzenia rozliczeń z kontrahentami i urzędami.
Uwaga
Warto pamiętać, że podczas wypełniania formularzy wszystkie pola, które muszą być koniecznie wypełnione opisane są pogrubioną czcionką.
W chwili otwierania po raz pierwszy nowo założonej bazy otwierany jest kreator, który pomaga użytkownikowi w szybkiej konfiguracji bazy tak, aby spełniała jego wymagania. Podczas konfigurowania bazy pojawiają się okna pozwalające na ustalenie podstawowych parametrów pracy dla poszczególnych zainstalowanych modułów.
Szczegółowy opis kreatora znajduje się w Pomocy dostępnej z poziomu poszczególnych okien pod klawiszem <F1>.
Jeśli użytkownik nie skorzysta z pomocy kreatora – ma możliwość ustawienia parametrów bezpośrednio w programie.
Informacje ogólne (potrzebne dla każdego modułu):
Założenie nowej bazy danych (Konfiguracja programu/ Użytkowe/ Bazy danych)
Uzupełnienie danych o firmie (Konfiguracja firmy/ Dane firmy/ Pieczątka firmy)
Wpisanie listy użytkowników (Konfiguracja programu/ Użytkowe/ Operatorzy)
Założenie blokad nie jest niezbędne do poprawnego działania programu i można je uzupełnić w razie konieczności już podczas pracy z programem.
Uzupełnienie listy banków (Ogólne/ Inne/ Banki) – przede wszystkim wprowadzamy dane o bankach, w których mamy założone rachunki.
Uzupełnienie list:
urzędów (Ogólne/ Inne/ Urzędy),
właścicieli (Ogólne/ Inne/ Właściciele),
pracowników (Ogólne/ Pracownicy),
kontrahentów (Ogólne/ Kontrahenci).
Uzupełnianie tych list nie jest konieczne od razu w chwili rozpoczęcia pracy z systemem. Wpisywanie koniecznych informacji może być wykonywane na bieżąco podczas pracy programu.
Otwarcie raportówkasowych/bankowych (Kasa/ Bank/ Raporty kasowe/ bankowe).
Otwarcie raportów kasowych/ bankowych jest niezbędne dopiero w chwili wprowadzania dokumentów (zapisów kasowych/bankowych) w programie. Dlatego raporty kasowe/ bankowe nie muszą być otwierane w chwili konfiguracji systemu, należy jednak pamiętać o tym przed rozpoczęciem pracy.
Schematy numeracji dla zapisów kasowych/ bankowych (Konfiguracja firmy/ Definicje dokumentów/ Wpłata i Wypłata).
Np. możemy zdefiniować dwa rodzaje wpłaty – wpłata gotówką i wpłata przelewem bankowym. Dla każdego rodzaju wpłaty można ustalić odrębny schemat numeracji.
Ustalenie wykorzystywanych w firmie form płatności, powiązanych konkretnymi rejestrami (Konfiguracja firmy/ Kasa i Bank/ Formy płatności).
Ustalenie listy wykorzystywanych kart kredytowych (Konfiguracja firmy/ Kasa i Bank/ Karty kredytowe).
Po ustaleniu tych informacji można rozpocząć wprowadzanie danych oraz wystawianie dokumentów. Warto przy tym pamiętać, że w chwili otwierania nowej bazy danych część informacji jest predefiniowana (np. numeracja raportów i zapisów) – a zatem użytkownik może je wykorzystać i pracować z programem bez konieczności ich definiowania.
Formularz pozycji na deklaracji INTRASTAT
Na formularzu pozycji zawarte są informacje:
Kod CN – symbol kodu CN (ośmioznakowy, numeryczny). Wg kodów CN grupowane są pozycje na deklaracji.
Kod transakcji – lista kodów transakcji jest zdefiniowana w programie i dostępna po wciśnięciu ikony. Jest uzupełniana na podstawie e-formularza ze strony: https://te.puesc.gov.pl/ .
Masa netto – pole jest dostępne tylko, jeśli kod CN wymaga przeliczenia na masę (zaznaczony parametr Masa na definicji kodu). Pole zawiera informację o masie wywiezionych/ przywiezionych towarów, z przypisanym kodem CN. W przypadku automatycznego wyliczania deklaracji wyliczana jest zgodnie z przelicznikiem na kartach poszczególnych towarów uwzględnionych w danej pozycji.
Uwaga
Masa towaru wykazywana na deklaracji jest zaokrąglana do pełnych kilogramów.
Ilość w jedn. uzupełniającej – pole jest dostępne tylko, jeśli kod CN wymaga podania ilości w jednostce uzupełniającej (wybrana jednostka uzupełniająca na definicji kodu CN). W przypadku automatycznego wyliczania deklaracji (tylko w module Handel) wyliczana jest zgodnie z przelicznikiem podanym na kartach poszczególnych towarów uwzględnionych w danej pozycji.
Kod kraju przeznaczenia/ Kod kraju wysyłki – lista kodów krajów UE jest zdefiniowana w programie. W przypadku automatycznego wyliczania deklaracji (tylko w module Handel) wartość pola pobierana jest z formularza transakcji.
Kod kraju pochodzenia – kod kraju, z którego pochodzi dany towar. W przypadku automatycznego wyliczania deklaracji (tylko w module Handel) wartość ta jest pobierana pozycji dokumentu, z zakładki [Intrastat].
Wartość netto – wartość na deklaracji powinna być podana w PLN. Jeżeli wartość na dokumencie, który powinien być uwzględniony w deklaracji, podana jest w innej walucie, kwotę faktury należy przeliczyć na walutę polską. Przeliczenie w module Handel powinno nastąpić na podstawie kursu waluty ustalonego dla celów podatku od towarów i usług, wybranego na deklaracji w polu Typ kursu waluty.
Numer identyfikacyjny VAT kontrahenta – na formularzu deklaracji wywozowej znajduje się kolumna Numer identyfikacyjny NIP kontrahenta, w której widoczny jest numer NIP z prefiksem. W przypadku automatycznego przeliczania deklaracji, pole to jest uzupełniane na podstawie wystawionych dokumentów. Natomiast podczas ręcznego wypełniania deklaracji pole to należy uzupełnić na oknie dodawania elementów deklaracji. W polu można wpisać Natural Person – ma to zastosowanie dla kontrahentów o statusie osoby fizycznej.
Element deklaracji Intrastat
Zakładka [Wg atrybutów]
Czwarta zakładka [Wg atrybutów] wyświetla dokumenty w kontekście nadanych im atrybutów. Ujęcie to pozwala na wyodrębnienie dokumentów związanych z danym rodzajem działalności, realizowanym projektem, miejscem poniesienia kosztu i innymi dodatkowymi informacjami. Atrybuty mogą być wykorzystywane do tworzenia zaawansowanych schematów księgowych.
Na zakładce istnieje możliwość podglądu oraz edycji danych. Dokumenty pogrupowane są po kodzie atrybutu i jego nazwie. Oprócz informacji o dokumentach, identycznych jak na poprzednich listach, zakładka [Wg atrybutów] zawiera dwie dodatkowe kolumny: Kod atrybutu oraz Wartość atrybutu. Pozwalają one użytkownikowi na uzyskanie szczegółowych informacji o atrybutach wprowadzonych na dokumencie rejestru VAT.
Rejestry VAT – Wg atrybutów
Listę Rejestrów VAT wg atrybutów można filtrować za pomocą skonstruowanego filtra, identycznie jak w przypadku pozostałych zakładek. Ponadto, można wyszukiwać dokumenty konkretnego Rejestru cząstkowego, w określonym przedziale czasowym (Za okres) oraz Wg Kontrahenta. W przypadku, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgę podatkową oraz w Konfiguracji zaznaczono parametr Firma wielozakładowa, istnieje możliwość wyświetlania dokumentów związanych z konkretnym zakładem. Zaznaczenie w filtrze atrybutu powoduje wybranie tylko tych dokumentów, do których poprzednio przyporządkowano jakikolwiek parametr. Aby zawęzić listę do wybranego atrybutu, należy wybrać atrybut z listy lub wpisać jego kod w kolejne pole. Możliwe jest również filtrowanie listy dokumentów wg danej wartości atrybutu. Wyfiltrowane dokumenty można wydrukować z poziomu ikony drukarki.
Gdy lista jest zawężona do atrybutów o typie liczba można włączyć podsumowanie w kolumnie Wartość atrybutu.
W przypadku dokumentów wprowadzonych za pomocą usługi Comarch OCR, można z tego okna w łatwy sposób zweryfikować, czy dokumenty zostały już pozytywnie sprawdzone, czy też jakieś jeszcze oczekują na weryfikację.
Zakładka [Do deklaracji VAT-UE]
Podobnie jak w przypadku deklaracji VAT-7, w rejestrze VAT istnieje również możliwość wyfiltrowania zapisów, które zostają zakwalifikowane do deklaracji VAT-UE. Dzięki temu można łatwo porównać kwoty pojawiające się na deklaracji z dokumentami znajdującymi się w rejestrze VAT. Na zakładce nie są wyświetlane dokumenty z rodzajem transakcji Procedura OSS.
Rejestry VAT – Do deklaracji VAT-UE
Lista posiada następujące przyciski i pola pozwalające na przeszukiwanie listy dokumentów:
Rok i miesiąc rozliczenia – służy do określenia, za jaki rok i miesiąc rozliczenia mają zostać wyświetlone faktury. Aby wyświetlić dokumenty z zakresu całego kwartału należy zaznaczyć parametr Uwzględnić cały kwartał. Jeżeli zaznaczony zostanie parametr Nieokreślony, wówczas wyświetlone zostaną te dokumenty, na których parametr Rozliczać w VAT-UE jest niezaznaczony, a jednocześnie transakcje mają wybrany status jako nabycie lub dostawę wewnątrzunijną.
Dokumenty: Zakwalifikowane do VAT-UE, Zakwalifikowane do VAT-UE z bieżącego kwartału, Zakwalifikowane do VAT-UE z innych kwartałów, Niezakwalifikowane do VAT-UE z bieżącego kwartału.
Filtr Niezakwalifikowane do VAT-UE z bieżącego okresu sprawdza datę wystawienia/ wpływu na dokumencie w rejestrze sprzedaży/ zakupu i datę rozliczenia w deklaracji VAT-UE i wyświetla te dokumenty, których data rozliczenia w deklaracji VAT-UE jest inna niż data podana w filtrze na zakładce [Do deklaracji VAT-UE].
Rodzaj
w przypadku Rejestru Zakupów: Towary, Usługi, Inne, Środki Trwałe, Środki Transportu, Nieruchomości, Paliwo, Bez usług, Wszystkie,
w przypadku Rejestru Sprzedaży: Towary, Usługi, Środki Transportu, Bez usług, Wszystkie.
Faktury: Wszystkie, Zwykłe, Wewnętrzne.
Transakcje
W przypadku Rejestru zakupów: Wewnątrzunijne – zwykłe, Wewnątrzunijne trójstronne, Wszystkie,
W przypadku Rejestru sprzedaży: Wewnątrzunijne – zwykłe, Wewnątrzunijne trójstronne, Wewnątrzunijne – podatnikiem jest nabywca, Poza terytorium kraju, Poza terytorium kraju (stawka NP), Pozaunijne – podatnikiem jest nabywca, Wszystkie.
Zakład – pole jest dostępne tylko wtedy, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgę podatkową oraz w Konfiguracji zaznaczono parametr Firma wielozakładowa.
Na tej zakładce nie ma możliwości dodawania, księgowania ani renumeracji zapisów.
Rejestry VAT – Do VAT/JPK_V7
Zakładka [Do VAT/JPK_V7] służy do wyfiltrowania dokumentów, które zostały przeznaczone do rozliczenia na deklaracji VAT-7/pliku JPK_V7 w danym miesiącu. Ponieważ w pewnych przypadkach dokument nie jest rozliczany w tym samym miesiącu, w którym został wprowadzony do rejestru, lista ta może mieć inną zawartość niż lista dokumentów za dany miesiąc. Termin rozliczenia określa się przy wprowadzaniu faktury w polu Rozliczać w VAT.
Na zakładce [Do VAT/JPK_V7] widoczne są wszystkie dokumenty, na których zaznaczono parametr Rozliczać w VAT. Wyjątkiem są Faktury do Paragonów z typem dokumentu FP, pomimo zaznaczenia Rozliczać w VAT nie są uwzględniane na zakładce [Do VAT/JPK_V7] od października 2020. r., dokumenty z rejestru VAT zakupu z znacznikiem technicznym ZakupVAT_Marza oraz dokumenty rozliczenia jednostkowej marży ujemnej z procedurą MR_UZ lub MR_T, gdzie w stawce opodatkowanej widnieje kwota na minus, a kwota VAT=0. Na zakładce nie jest również wyświetlany dokument rozliczenia marży, jeżeli podczas generowania tego dokumentu podana zostanie na oknie rozliczenia ujemna kwota w stawce NP zamiast domyślnie podpowiadanej dodatniej (czyli na dokumencie rozliczenia marży będzie dodatnia kwota w stawce NP) i wartość VAT dla stawki opodatkowanej jest równa 0. Ponadto nie są także wyświetlane dokumenty z rodzajem transakcji Procedura OSS. Z racji kombinacji parametrów, takich jak stawka, rodzaj na pozycji, rodzaj transakcji, itp., może zdarzyć się sytuacja, w której dokument widoczny na zakładce [Do VAT/JPK_V7] nie zostanie zakwalifikowany do żadnego pola na deklaracji VAT-7/ w części deklaracyjnej pliku JPK_V7. Z tego względu w celu weryfikacji zgodności deklaracji VAT-7/ części deklaracyjnej pliku JPK_V7 z zapisami w rejestrze VAT zalecane jest korzystanie z dedykowanych wydruków Klasyfikacja zakupów – Wg pól na Deklaracji VAT-7(20) oraz Klasyfikacja sprzedaży – Wg pól na Deklaracji VAT-7(20) (do września 2020 r.), a od października 2020 r. z wydruków: Klasyfikacja zakupów – Wg pól na JPK_V7 (22) oraz Klasyfikacja sprzedaży – Wg pól na JPK_V7 (22). Wydruki te umożliwiają w łatwy sposób porównanie rejestru VAT z deklaracją VAT-7/ częścią deklaracyjną pliku JPK_V7.
Rejestr VAT – Do VAT/JPK_V7
Lista posiada następujące przyciski i pola pozwalające na przeszukiwanie listy dokumentów:
Rok i miesiąc rozliczenia – służy do określenia, za jaki rok i miesiąc rozliczenia mają zostać wyświetlone faktury. Jeżeli zaznaczony zostanie parametr Nieokreślony, wówczas wyświetlone zostaną te dokumenty, na których parametr Rozliczać w VAT jest niezaznaczony.
Uwzględnić cały kwartał – parametr aktywny u użytkowników, którzy wybrali metodę kasową lub kwartalne rozliczanie podatku VAT.
Uwzględnić cały rok – zaznaczenie parametru pozwala na wyświetlenie dokumentów za cały rok.
Rejestr Sprzedaży
Rodzaj sprzedaży – Towary, Usługi, Środki transportu, Wszystkie.
Odbiorca – m. in. Krajowy, Wewnątrzunijny, Pozaunijny.
Sprzedaż – Niefiskalna, Fiskalna, Razem.
Rejestr – parametr ten umożliwia zawężenie listy do dokumentów związanych z określonym rejestrem.
Rejestr Zakupów
Odliczenia – Tak, Nie, Warunkowo, Wszystkie.
Rodzaj zakupów – Towary, Usługi, Inne, Środki Trwałe, Środki transportu, Nieruchomości, Paliwo, Towary + Usługi + Inne + Paliwo, Trwałe + Śr.transp. + Nieruchomości, Wszystkie.
Ponadto istnieje możliwość zawężenia listy, między innymi do dokumentów związanych z obrotem krajowym czy wewnątrzunijnym, czy zakupami od rolnika ryczałtowego.
Rejestr – pole umożliwia zawężenie listy do dokumentów związanych z określonym rejestrem.
Dokumenty – pole umożliwia określenie, czy mają być widoczne dokumenty: wewnętrzne, zwykłe lub wszystkie.
Zakład – pole jest dostępne tylko wtedy, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgę podatkową oraz w Konfiguracji zaznaczono parametr Firma wielozakładowa.
Kategoria – jeżeli pole jest puste to na liście wyświetlane są dokumenty niezależnie od kategorii na nich wybranej. Jeżeli użytkownik wskaże konkretną kategorię i nie zaznaczy parametru Kategoria pozycji oraz Kategoria2 pozycji to na liście wyświetlane są dokumenty, które w nagłówku mają wybraną tę kategorię. Jeżeli użytkownik wskaże konkretną kategorię i zaznaczy parametr Kategoria pozycji lub Kategoria2 pozycji to na liście wyświetlane są dokumenty, które mają wybraną tę kategorię w pozycji lub w kategorii 2 pozycji.
Na tej zakładce nie ma możliwości dodawania ani księgowania dokumentów. Istnieje natomiast możliwość renumeracji zapisów.
Uwaga
Użytkownicy mają możliwość wykonania wydruku pomocniczego do obliczenia deklaracji VAT-8: Wg pól na Deklaracji VAT-8(11) oraz wydruku pomocniczego do obliczenia Deklaracji VAT-27: Zestawienie transakcji do VAT-27 wg numeru NIP.
Zakładka [Rejestr VAT]
Zakładka [Rejestr VAT] pozwala na wprowadzanie dokumentów do dowolnego, wcześniej utworzonego rejestru. Po wprowadzeniu zapisu do rejestru zapis można dowolnie modyfikować i całkowicie usuwać aż do momentu jego zaksięgowania. Do Rejestru VAT można przenosić również dokumenty z modułu Handel, typu FZ, FWZ, FS, FWS, PA, itp. Z poziomu System/ Konfiguracja/ Księgowość/ Parametry widnieje parametr Przenoszenie pojedynczych paragonów do rejestru VAT, który decyduje o tym, w jaki sposób będą przenoszone paragony do Rejestru VAT. Parametr jest domyślnie odznaczony. Po jego zaznaczeniu paragony przenoszone są w stosunku 1:1 z zachowaniem informacji o kontrahencie, numerze dokumentu, kategorii, czy formie płatności.
Na zakładce [Rejestr VAT] w Rejestrze Zakupu widoczne są następujące dane dokumentu:
Lp. – numer kolejny nadawany przez program wprowadzanym dokumentom. W zależności od wybranego parametru w Konfiguracji Firmy, dokumenty numerowane są narastająco w roku lub tylko w obrębie danego miesiąca.
Data wpływu/ wystawienia – data zapisu dokumentu w rejestrze zakupów/sprzedaży VAT.
Numer dokumentu – jest to numer faktury (dokumentu źródłowego).
Status – F – faktura pochodzi z modułu Faktury, W – faktura, do której wygenerowano dokument wewnętrzny, M – faktura, do której wygenerowano rozliczenie marży, E – wyeksportowana za pomocą tzw. pracy rozproszonej.
Kontrahent – w tym polu widoczne są dane podmiotu.
Netto – wartość netto faktury.
VAT – wartość VAT na fakturze.
Brutto – wartość brutto faktury.
Id. Księgowy – unikalny numer, nadawany przez program podczas dodawania dokumentów.
Opis – w polu tym znajduje się opis zdarzenia gospodarczego.
PRED – dostępna tylko dla księgowości kontowej. Informacja, czy na dokumencie użyto predekretacji czy nie. Domyślnie kolumna ta jest niewidoczna.
Odliczenia – dostępna tylko dla rejestru VAT zakupu, przyjmuje wartości: Tak, Nie lub Warunkowo. W sytuacji, gdy na dokumencie jest kilka pozycji z różnymi odliczeniami wyświetlana jest gwiazdka. Domyślnie kolumna ta jest niewidoczna.
MPP – jeżeli na dokumencie zaznaczono parametr MPP – podzielona płatność to w kolumnie pojawia się wartość Tak, jeżeli parametr jest odznaczony to widnieje opcja Nie. Domyślnie kolumna ta jest niewidoczna.
OCR - domyślnie kolumna ta jest niewidoczna. Może przyjmować następujące wartości:
„-” - dla dokumentów, które nie zostały przetworzone za pomocą usługi Comarch OCR,
„Niezweryfikowany” - dla dokumentów, które zostały przetworzone za pomocą usługi Comarch OCR, ale nie zostały jeszcze zweryfikowane przez użytkownika,
„Zweryfikowany” - dla dokumentów, które zostały przetworzone za pomocą usługi Comarch OCR i zostały zweryfikowane przez użytkownika,
„*” – dla dokumentów, na których widnieje więcej niż jeden atrybut OCR.
KodyJPK_V7 - kody JPK_V7 wybrane na formularzu dokumentu na zakładce [JPK] w sekcji Kody JPK_V7.
Deklaracja OSS – kolumna domyślnie ukryta. Jeżeli na dokumencie zaznaczono parametr Rozliczam podatek w OSS to w kolumnie wyświetlany jest kwartał i rok deklaracji, do którego zakwalifikowany jest dokument. W przypadku odznaczenia parametru Rozliczam podatek w OSS lub w przypadku gdy na dokumencie wybrano rodzaj transakcji inny niż Procedura OSS wyświetlana jest opcja Nie dotyczy.
Kraj OSS – kolumna domyślnie ukryta. W kolumnie wyświetlany jest prefiks widoczny na dokumencie w polu Kraj odbiorcy. Jeżeli nie został on uzupełniony to kolumna pozostaje pusta.
Rejestry VAT – Rejestr VAT
Zasady dotyczące obsługi list, grupowania, sortowania, wyszukiwania pozycji (filtrowania) i ogólnie przystosowywania wyglądu list do indywidualnych potrzeb użytkownika zostały opisane w rozdziale Standardy w programie.
W tym miejscu zostaną opisane tylko przyciski i pola charakterystyczne dla tej listy.
Nazwa rejestru - umożliwia wybranie z rozwijanej listy pomocniczej (ang. drop-down) nazwy rejestru, z którego zapisy chcemy wyświetlić na liście. Program posiada oddzielną listę Rejestrów zakupów i sprzedaży. Nazwy Rejestrów zakupów i sprzedaży ustala się w Konfiguracji Firmy.
Zakres dat - wybór odpowiedniej opcji Za rok, miesiąc lub dzień pozwala na wyświetlenie listy zapisów ograniczonych do żądanego okresu. Pola Dzień, Miesiąc i Rok służą do wprowadzenia odpowiednio dnia, miesiąca i roku, za który chcemy wyświetlić zapisy.
Okres – pozwala na wyświetlenie zapisów za dowolnie wybrany okres, mieszczący się pomiędzy datą początkową, a końcową.
Zakład - pole jest dostępne tylko wtedy, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgę podatkową oraz w Konfiguracji zaznaczono parametr Firma wielozakładowa. Jeżeli zostanie w nim wskazany konkretny zakład to podczas dodawania nowego dokumentu w Rejestrze VAT zostanie on przeniesiony na formularz faktury. Jeżeli pole będzie puste to na formularzu dokumentu podpowie się zakład domyślny
Dokumenty z parametrem zapłacono - zaznaczenie parametru powoduje wyfiltrowanie dokumentów, które mają na formularzu na pierwszej zakładce [Ogólne] zaznaczony parametr Zapłacono.
Dokumenty bez parametru zapłacono - zaznaczenie parametru powoduje wyfiltrowanie dokumentów, które na formularzu na pierwszej zakładce [Ogólne] nie mają zaznaczonego parametru Zapłacono.
Zapisy z podmiotem (kontrahentem, bankiem, urzędem, pracownikiem, wspólnikiem) - . Jeżeli zaznaczymy parametr, wówczas program wyświetla wyłącznie dokumenty Od lub Dla wskazanego podmiotu. Wyboru podmiotu możemy dokonać przez wpisanie jego kodu w przypadku kontrahenta, wspólnika, pracownika lub akronimu banku, urzędu bądź wybierając z listy pomocniczej podmiotów przycisk otwierający menu dostępnych podmiotów.
Dodaj - dodawanie dokumentu do rejestru jest możliwe tylko na zakładce [Rejestr VAT]. Fakturę można również dodać klawiszem <INSERT>.
Usuń – przycisk pozwala na usuwanie dokumentów. Jeżeli jednak dany zapis został rozliczony z dokumentem kasowym lub bankowym, to można go skasować, jeśli w Konfiguracji Firmy/ Kasa/Bank/ Parametry zaznaczono parametr Kasowanie rozliczeń przy kasowaniu i anulowaniu dokumentów. W przeciwnym przypadku należy najpierw skasować rozliczenie. Natomiast, jeśli zapis został przeniesiony do zapisów księgowych, to jego usunięcie jest możliwe dopiero po wcześniejszym usunięciu tego zapisu z bufora dziennika/ KPiR/ Ewidencji ryczałtowej. W przypadku księgowości kontowej program nie pozwoli na skasowanie dekretu powstałego w wyniku zaksięgowania dokumentu z rejestru VAT, jeśli dekret jest wybrany na Potwierdzeniu salda, Ponagleniu zapłaty lub Nocie odsetkowej z poziomu Księgowość/ Rozrachunki. Zapis można usunąć również klawiszem <DELETE>.
Renumeracja rejestru - po naciśnięciu przycisku, zapisy w rejestrze są automatycznie przenumerowywane. W przypadku, gdy dokumenty nie były wprowadzane do rejestru w porządku chronologicznym, ich kolejność na liście jest zaburzona – funkcja renumeracji pozwala na uporządkowanie dokumentów wg dat i nadanie im kolejnych numerów. W przypadku dokumentów przesłanych z modułu Faktury do Rejestru Sprzedaży VAT, renumeracja powoduje uporządkowanie zapisów wg dwóch kryteriów: w pierwszej kolejności w porządku chronologicznym, a następnie - w ramach tej samej daty - wg numeru dokumentu.
Renumeracja rejestru jest możliwa tylko na zakładkach [Rejestr VAT] i [Do VAT/JPK_V7], jeżeli wybrano zapisy za miesiąc lub rok. Renumerację można również uruchomić klawiszem <F8>.
Zgodnie z art. 112 a ustawy o VAT, która mówi o tym, iż podatnicy powinni przechowywać wystawione przez siebie faktury oraz otrzymane faktury w podziale na okresy rozliczeniowe, w celu numeracji rejestru VAT wg dat: daty powstania obowiązku podatkowego w przypadku rejestru sprzedaży oraz daty prawa do odliczenia w rejestrze zakupu należy w konfiguracji Firma/ Księgowość/ Parametry w parametrze Renumeracja rejestru VAT wg wybrać odpowiednią opcję: daty wystawienia/wpływu lub daty obowiązku podatkowego/prawa do odliczenia. Istnieje możliwość zaznaczenia tylko jednej z tych opcji. Przy próbie zmiany na inną pokazuje się komunikat: Zmiana ewidencjonowania dokumentów w rejestrze VAT spowoduje konieczność wykonania renumeracji dotychczasowych zapisów w rejestrze VAT. Należy wykonać renumerację zapisów od 01.01.2014.
Jeżeli wybierzemy opcję wg daty wystawienia/wpływu w rejestrze VAT. Lp nadawane jest wg daty wystawienia/wpływu.
Przy zaznaczeniu opcji wg daty powstania obowiązku/prawa do odliczenia Lp jest nadawane w rejestrze sprzedaży wg daty obowiązku podatkowego natomiast w rejestrze zakupu wg daty prawa do odliczenia.
Renumeracja działa również na wszystkich zakładkach w oparciu o daty wybrane w parametrze Renumeracja rejestru VAT wg.
Uwaga
W sytuacji, kiedy jest ustawiona numeracja rejestru VAT wg daty obowiązku podatkowego/prawa do odliczenia i mamy wprowadzony dokument z datą wystawienia w danym miesiącu i obowiązkiem podatkowym w poprzednim miesiącu, wtedy aby poprawnie zrenumerować taką fakturę należy renumerację wykonać z opcji za Rok albo z zakładki [Do VAT/JPK_V7].
W rejestrze VAT sprzedaży na każdej zakładce wśród kolumn ukrytych dostępna jest kolumna Obowiązek podatkowy, w której wyświetlana jest data z pola Obow. podat.. W rejestrze VAT zakupu na każdej zakładce wśród kolumn ukrytych dostępna jest kolumna Obowiązek podatkowy, w której wyświetlana jest data z pola Obow. podat. oraz kolumna Prawo do odliczenia, gdzie wyświetlana jest data z pola Prawo do odlicz. z formularza.
Księguj - można uruchomić również klawiszem <F7>. Funkcja jest aktywna wyłącznie na zakładce [Rejestr VAT], jeżeli wybrano zapisy za dzień, miesiąc, rok lub za okres. W przypadku, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgowość kontową funkcja ta dokonuje zaksięgowania zaznaczonych zapisów do Księgi Handlowej za pomocą Schematów księgowań (opis w rozdziale: Schematy księgowań) lub wg predekretacji.
Po wywołaniu funkcji księgowania pojawia się okno, na którym użytkownik może wybrać w jaki sposób chce zaksięgować dokumenty, które mają uzupełnioną predekretację: czy wg wcześniej dokonanej na każdym dokumencie z osobna predekretacji czy jednak wg schematu i wybrać konkretny schemat księgowy, a dla dokumentów bez predekretacji może wybrać odpowiedni schemat księgowy.
Okno wyboru sposobu księgowania dokumentów
W przypadku, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgę podatkową lub Ewidencję ryczałtową funkcja ta umożliwia zaksięgowanie zaznaczonych zapisów do Książki przychodów i rozchodów lub Ewidencji ryczałtowej.
Dotyczy wersji: 2021.1.1
Uwaga
W przypadku Ewidencji ryczałtowej, podczas próby księgowania dokumentu z datą wcześniejszą niż 1 stycznia 2021 r. (pod uwagę brana jest data wskazana w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry w polu Księgowanie dokumentów z datą) z wybraną stawką 15,00% pojawia się komunikat uniemożliwiający zaksięgowanie takiego dokumentu: Błąd księgowania dokumentu. Na dokumencie wskazano stawkę 15% dla ryczałtu, która obowiązuje od stycznia 2021. Zmień stawkę. W przypadku dokumentu w Ewidencji dodatkowej przychodów z datą wcześniejszą niż 1 stycznia 2021 r. komunikat pojawia się gdy nie uzupełniono Kwot dodatkowych, a w nagłówku dokumentu wybrano kategorię ze stawką 15,00%. Podczas zbiorczego księgowania dokumentów zapis księgowy nie powstanie jeżeli przynajmniej jeden z dokumentów biorących udział w księgowaniu ma wybraną stawkę 15,00%.
Uwaga
W przypadku Ewidencji ryczałtowej, podczas próby księgowania dokumentu z datą późniejszą niż 31 grudnia 2020 r. (pod uwagę brana jest data wskazana w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry w polu Księgowanie dokumentów z datą) z wybraną stawką 20,00% pojawia się komunikat uniemożliwiający zaksięgowanie takiego dokumentu: Błąd księgowania dokumentu. Na dokumencie wskazano stawkę 20% dla ryczałtu, która nie obowiązuje od stycznia 2021. Zmień stawkę. W przypadku dokumentu w Ewidencji dodatkowej przychodów z datą późniejszą niż 31 grudnia 2020 r. komunikat pojawia się gdy nie uzupełniono Kwot dodatkowych, a w nagłówku dokumentu wybrano kategorię ze stawką 20,00%. Podczas zbiorczego księgowania dokumentów zapis księgowy nie powstanie jeżeli przynajmniej jeden z dokumentów biorących udział w księgowaniu ma wybraną stawkę 20,00%.
Generowanie dokumentu wewnętrznego zakupu lub Generowanie zbiorczego dokumentu wewnętrznego zakupu lub Seryjne generowanie dokumentów wewnętrznych zakupu lub Generowanie rozliczenia marży - widoczne w Rejestrze sprzedaży (możliwość wyboru z rozwijalnego menu po naciśnięciu ikony ).
OCR – Optyczne Rozpoznanie Znaków (ang. Optical Character Recognition) to usługa, która umożliwia wczytywanie faktur do rejestru VAT na podstawie skanów i zdjęć dokumentów. Dokumenty są dodawane do rejestru wybranego na liście dokumentów w polu Rejestr.
Uwaga
Po przejściu do menu Rejestry VAT/ Rejestry VAT pojawia się informacja: Kliknij OCR, aby automatycznie dodać zapis w rejestrze VAT ze zdjęcia, skanu lub PDF faktury. Po zamknięciu okna za pomocą X, informacja nie pojawi się ponownie dla danego operatora.
Po rozwinięciu strzałki obok przycisku dostępne są opcje:
Wybierz dokumenty z dysku – umożliwia wskazanie jednego lub wielu dokumentów z dysku, które powinny zostać przetworzone. W pierwszej kolejności użytkownik otrzymuje komunikat Wysyłanie dokumentu *.pdf do rozpoznania, który informuje, że dokument jest w trakcie wysyłania do przetworzenia przez usługę Comarch OCR a w drugim etapie informację o wyniku rozpoznania.
Komunikat o przetwarzaniu dokumentów
Wczytana faktura do rejestru VAT automatycznie tworzy powiązany z nią nowy dokument w Obiegu Dokumentów.
Wybierz dokumenty z Obiegu Dokumentów – po wybraniu opcji pojawia się lista plików zapisanych w Obiegu Dokumentów. W kolumnie Podmioty wyświetlana jest wartość przypisana w zakładce Podmioty na dokumencie w Obiegu Dokumentów.
Pliki zapisane w Obiegu Dokumentów
Na liście wyświetlane są dokumenty, które:
W Obiegu Dokumentów w Archiwum plików mają zaznaczony parametr Udostępnij dla usługi OCR.
Zapisane zostały w formacie *.jpg , *.pdf, jpegz *png lub tiff .
Nie mają powiązanego dokumentu w rejestrze VAT za pośrednictwem usługi OCR,
Znajdują się w katalogu dokumentów, dla którego operator nie posiada zablokowanego Podglądu.
Dla plików, które nie powinny być widoczne z Obiegu Dokumentów dla OCR należy wybrać w menu kontekstowym opcję Oznacz jako niepodlegający OCR. Ponowne zaznaczenie parametru Udostępnij dla usługi OCR w Obiegu Dokumentów spowoduje pojawienie się dokumentu na liście.
Oznacz jako niepodlegający OCR
Za pomocą przycisku lub po dwukrotnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy następuje przekazanie dokumentów do rozpoznania w OCR i automatyczne wczytanie ich do rejestrów VAT. Na dokumencie w rejestrze VAT na zakładce [Dokumenty] w sekcji Biblioteka dokumentów zostaje podpięty dokument z Obiegu Dokumentów oraz automatycznie rozwija się panel podglądu ze wskazaną, rozpoznaną fakturą. W rozwijanej ikonie podglądu użytkownik otrzymuje listę dokumentów powiązanych. Na pierwszym miejscu znajduje się dokument na podstawie którego została rozpoznana faktura. Podgląd dostępny jest również bez pobranego modułu Obieg Dokumentów.
Uwaga
Nie jest możliwe dodanie dokumentów za pomocą usługi Comarch OCR jeżeli w polu Rejestr wybrano opcję – wszystkie-. W takim przypadku po naciśnięciu przycisku pojawia się komunikat: Nie można rozpocząć przetwarzania dokumentów. Nie ustawiono bieżącego rejestru, do którego mają zostać dodane. Proszę wskazać na oknie rejestru VAT konkretny rejestr.
Uwaga
Podczas pierwszego uruchomienia usługi Comarch OCR w wersji programu 2020.0.1 pojawia się komunikat: Po wskazaniu plików ze skanami dokumentów zostaną one dodane do bieżącego rejestru wybranego na liście rejestru VAT zakupów/sprzedaży w polu Rejestr. Czy kontynuować? Zaznaczenie opcji Zapamiętaj odpowiedź i nie pokazuj więcej powoduje, że przy kolejnym rozpoznawaniu faktur komunikat nie pojawi się dla danego operatora.
Uwaga
Podczas próby pierwszego dodania dokumentów za pomocą usługi Comarch OCR po aktualizacji programu do wersji 2020.0.1 następuje weryfikacja, czy w Konfiguracji Firmy/ Ogólne/ Parametry dla parametru Sprawdzanie wyst. podobnych dokumentów wybrano opcję Blokuj. W przypadku opcji Brak lub Ostrzegaj pojawia się komunikat: Aktualne ustawienia firmy pozwalają dublować karty kontrahentów. Czy chcesz zmienić te ustawienia i zablokować dodawanie kontrahenta gdy podany kontrahent już istnieje? wraz z możliwością wskazania opcji:
Tak, w tej firmie – powoduje zaznaczenie opcji Blokuj w tej firmie,
We wszystkich firmach – powoduje zaznaczenie opcji Blokuj we wszystkich firmach,
Nie – opcja Blokuj nie jest zaznaczana, co może powodować dublowanie kart kontrahentów.
Zaznaczenie w oknie komunikatu opcji Zapamiętaj odpowiedź i nie pokazuj więcej powoduje, że komunikat nie pojawi się ponownie dla danego operatora.
Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Ogólne/ Parametry zaznaczono parametr Autonumeracja kodów kontrahentów przy dodawaniu to kod kontrahenta nadawany jest zgodnie ze zdefiniowanym w Konfiguracji schematem. Jeżeli parametr jest odznaczony to jako kod wstawiany jest numer NIP kontrahenta.
Oznacz dokumenty jako zweryfikowane – pozwala na zmianę na zaznaczonych dokumentach wartości atrybutu OCR-> Niezweryfikowany na Zweryfikowany.
Uwaga
Po wskazaniu z poziomu rejestru VAT sprzedaży opcji Wybierz dokumenty z dysku lub Wybierz dokumenty z Obiegu Dokumentów pojawia się komunikat: ZPo wskazaniu plików ze skanami dokumentów zostaną one dodane do bieżącego rejestru wybranego na liście rejestru VAT zakupów w polu Rejestr. Czy kontynuować? Zaakceptowanie komunikatu umożliwia dodanie dokumentów do wybranego na liście rejestru VAT sprzedaży.
Zaznaczenie opcji Zapamiętaj odpowiedź i nie pokazuj więcej zapamiętuje ustawienie wybrane dla danego operatora.
Dotyczy wersji: 2020.5.1
Oznacz dokumenty jako niezweryfikowane – pozwala na zmianę na zaznaczonych dokumentach wartości atrybutu OCR-> Zweryfikowany na Niezweryfikowany.
Sprawdź ilość stron do wykorzystania – pozwala na sprawdzenie, ile stron pozostało do wykorzystania w ramach pakietu OCR (bez konieczności przetworzenia faktury).
Podczas wczytywania faktur do rejestrów VAT przez Comarch OCR w sytuacji, gdy kontrahent zostanie poprawnie rozpoznany i jest już w bazie danych, zostanie on podstawiony na dokument w rejestrze VAT. Sprawdzane są również ustawienia kategorii, która została przypisana do karty kontrahenta w zakładce [Ogólne].
Uwaga
W sytuacji gdy w bazie danych istnieje więcej niż jedna karta kontrahenta o takim samym numerze NIP jak na fakturze, pojawia się lista kontrahentów z danym numerem NIP, z poziomu której użytkownik może wskazać, który kontrahent ma zostać wybrany na dokumencie.
Niezależnie od Stawki VAT wybranej na kategorii przenoszona jest zawsze Stawka VAT ze skanu dokumentu.
Rodzaj na fakturze przenoszony jest z formularza kategorii. Przenoszony jest również Podział odliczeń co powoduje, że po wczytaniu faktury następuje automatyczny podział pozycji w takich proporcjach, jaki został ustawiony na kategorii. Jeżeli na formularzu kategorii w polu Odliczenia wybrano Warunkowo to opcja ta przenoszona jest na dokument. Odliczenia TAK/NIE ustawiane są w zależności od weryfikacji w bazie GUS, która odbywa się automatycznie w momencie wysłania dokumentu do rozpoznania.
Brak ustawienia kategorii na karcie Kontrahenta powoduje wczytanie faktury z rodzajem Towar.
Uwaga
W wersji stacjonarnej programu w przypadku, gdy konieczne jest ponowne zainstalowanie dodatku OCR pojawia się komunikat: Aby skorzystać z usługi Comarch OCR odinstaluj dotychczasową wersję i zainstaluj na nowo za pomocą aktualnego instalatora. Aktualny instalator można pobrać z FAQ.
W każdej nowo wykreowanej lub skonwertowanej bazie konfiguracyjnej, tworzą się globalne filtry Dokumenty niezaksięgowane, które pozwalają na wyfiltrowanie dokumentów wprowadzonych do Rejestrów VAT, ale jeszcze nie zaksięgowanych.
W momencie seryjnego dodawania faktur na dodawanym dokumencie podpowiadają się daty zgodne z ustawieniami na liście. Dla kolejnych pozycji podpowiada się data z poprzednio wprowadzonej faktury, czyli:
Dla Faktur Sprzedaży – data wystawienia,
Dla Faktur Zakupu – data wpływu.
W trybie seryjnego wprowadzania dokumentów nie działa funkcja sprawdzająca, czy zapis spełnia warunki filtra danej listy oraz funkcja automatycznego przekształcania faktur do dokumentów wewnętrznych.
Rejestry VAT – wstęp
Podatnikom, którzy są płatnikami podatku VAT, Ewidencja VAT pozwala na wprowadzanie dokumentów do Rejestrów VAT. Dokumenty z Ewidencji VAT są przenoszone do Księgi Handlowej, Księgi przychodów i rozchodów lub Ewidencji ryczałtowej. Na podstawie dokumentów w Ewidencji VAT program drukuje rejestry VAT oraz automatycznie generuje deklaracje VAT-7 wraz z załącznikiem VAT‑ZD, VAT-UE, VAT-8, VAT-9M, VAT-27, VIU-DO, a także pliki JPK_VAT, JPK_FA oraz JPK_V7.
Rejestry VAT
Rejestry VAT można wyświetlić poprzez wciśnięcie przycisku Rejestry VAT w Menu NawigacjiComarch ERP Optima/ Rejestry VAT lub poprzez wywołanie z menu programu Rejestry VAT/ Rejestry VAT.
Ewidencja VAT dzieli się na dwa podstawowe rejestry:
Rejestr Zakupu VAT,
Rejestr Sprzedaży VAT.
W oknie zawierającym listę rejestrów VAT – rejestry te są wyróżnione poprzez zakładki pionowe.
Uwaga
Rejestry Sprzedaży i Zakupu VAT posiadają wiele cech wspólnych, mają takie same zakładki i takie same operacje można dokonać na każdym z nich, dlatego zostaną one omówione tylko raz.
Program pozwala na tworzenie dowolnej ilości podrejestrów VAT, zarówno w ramach Rejestru Sprzedaży, jak i Zakupu. W razie potrzeby wybrany podrejestr można następnie ustawić jako nieaktywny w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Rejestry Sprzedaży VAT i Rejestry Zakupów VAT. Nieaktywny rejestr nie jest dostępny na rozwijanych listach w obrębie Rejestru VAT, ale dokumenty wprowadzone do nieaktywnego rejestru są widoczne na liście.
Niezależnie od wyboru zakładki pionowej (oznaczającej Rejestr Zakupów lub Sprzedaży), na oknie listy zapisów w rejestrze VAT znajdują się cztery zakładki poziome:
[Rejestr VAT]
[Do VAT/JPK_V7]
[Do deklaracji VAT- UE]
[Wg atrybutów].
Wszystkie zakładki bezpośrednio wpływają na sposób prezentowanych danych i możliwe do wykonania funkcje.
Z poziomu listy faktur lub z poziomu otwartego formularza faktury po wybraniu ikony z paska menu dostępna jest lista dokumentów rozliczających. Okno to jest podnoszone wyłącznie dla dokumentów całkowicie lub częściowo rozliczonych.
Po wybraniu ikony z paska menu dla dowolnej zakładki [Rejestru VAT] dostępna jest funkcja kontroli duplikacji. Po uruchomieniu kontroli podnosi się okienko z zakresem dat i listą parametrów kontroli.
Parametry kontroli duplikacji w rejestrze VAT
Jeśli parametr Zakres dat zaznaczony – kontrola działa wg zakresu dat (zakres dat przejmowany jest z listy zapisów rejestru VAT). Jeśli parametr odznaczony to działa dla wszystkich zapisów w rejestrach VAT bez względu na datę.
Parametry kontroli są te same co w konfiguracji i zaznaczone jak w konfiguracji. Można jednak zaznaczyć dowolne inne parametry (minimum dwa) i sprawdzić kontrolę po tych parametrach. Ikona pioruna oraz klawisz <F8> uruchamia kontrolę.
Ponowne otwarcie kontroli podpowiada tylko ostatnie ustawienia parametrów kontroli, bez parametru zaznaczenia/odznaczenia zakresu dat.
Z poziomu listy oraz z poziomu otwartego formularza dokumentu, na pasku menu dostępna jest ikona odwołująca się do zapisu księgowego w Księdze Handlowej/ KPiR/ Ewidencji ryczałtowej, powstałego do danej faktury – dla otwartego formularza dokumentu dostępna tylko wtedy, gdy dokument został zaksięgowany. Odwołanie do zapisu księgowego dostępne jest również poprzez skrót klawiaturowy <CTRL>+<F6>.
Jeżeli jako rodzaj księgowości wybrano Księgowość kontową to z poziomu listy dokumentów na pasku menu dostępna jest ikona po naciśnięciu której użytkownik ma możliwość uzupełnienia predekretacji na dokumencie. Okno można również otworzyć po za pomocą skrótu klawiszowego <Ctrl>+<F8>. Szczegóły funkcjonalności opisane zostały w artykule Podgląd zapisu – zakładka Predekretacja.
Jeżeli Użytkownik korzysta z Opisu analitycznego to z poziomu listy oraz z poziomu otwartego formularza dokumentu, na pasku menu dostępna jest ikona po naciśnięciu której użytkownik ma możliwość wprowadzenia opisu analitycznego na dokumencie w rejestrze VAT. Okno można również otworzyć po za pomocą skrótu klawiaturowego <Ctrl>+<F7>.
Ewidencja ryczałtowa – scenariusze
Jak skonfigurować firmę – Ryczałt
W celu skonfigurowania programu dla prowadzenia ryczałtu należy:
Otworzyć konfigurację firmy, poprzez kliknięcie przycisku Konfiguracja w menu Nawigacji Comarch ERPOptima/ Ogólne lub wybierając z menu:
Zaznaczyć Rodzaj księgowości – Ewidencja ryczałtowa.
Zatwierdzić formularz Konfiguracja firmy klikając przycisk Zapisz zmiany lub wciskając klawisz <ENTER>.
W nowej bazie na zakładce [Operacje automatyczne] domyślnie zaznaczony jest parametr Automatyczne księgowanie dokumentów z pominięciem zbiorczych księgowań wraz z wszystkimi rodzajami dokumentów. Użytkownik powinien zweryfikować, czy chce, aby wszystkie rodzaje dokumentów były automatycznie księgowane do Ewidencji Ryczałtowej w momencie ich zapisu.
W przypadku baz zaktualizowanych z wcześniejszych wersji programu parametr Automatyczne księgowanie dokumentów z pominięciem zbiorczych księgowań jest domyślnie odznaczony. Jeżeli użytkownik chce, aby dokumenty były automatycznie księgowane do Ewidencji Ryczałtowej to powinien zaznaczyć ten parametr i wskazać rodzaje dokumentów, które mają być księgowane automatycznie.
Jak dodać nowy zapis do ewidencji?
Aby wprowadzić do bazy danych nowy zapis należy:
Otworzyć listę Ewidencja ryczałtowa przez kliknięcie przycisku Ewidencja ryczałtowa w menu NawigacjiComarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość/ Ewidencja ryczałtowa.
Określić, czy chcemy dodać zapis do bufora czy do ewidencji, przez wybór odpowiedniej opcji .
Określić, czy chcemy dodać zapis do ewidencji przychodów czy do ewidencji produktów rolnych, przez wybór odpowiedniej opcji .
Wybrać zapisy za dzień lub za miesiąc i określić odpowiednią datę dla zapisu.
Kliknąć przycisk Dodaj lub wcisnąć klawisz <INSERT>, lub dodać zapis w trybie kopiowania przez naciśnięcie tych dwóch przycisków z klawiszem <CTRL>.
Wypełnić kolejno dane dotyczące dokumentu na formatce, która służy dodaniu nowego zapisu.
Uwaga
Program wymaga, aby na formularzu zapisu bezwzględnie wypełnione było pole Nr Dokumentu.
Po uzupełnieniu formularza dodania nowego zapisu należy go zapisać klikając przycisk Zapisz zmiany lub wciskając klawisz <ENTER>. Jeżeli chcemy wycofać się z edycji bez zapisywania formularza, należy kliknąć przycisk Anuluj lub wcisnąć klawisz <ESC>.
Jak przenieść zapis z bufora do ewidencji?
Aby przenieść zapis z bufora do ewidencji należy:
Otworzyć listę zapisów w buforze przez naciśnięcie klawisza Ewidencja ryczałtowa w menu NawigacjiComarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość / Ewidencja ryczałtowa.
Wybrać listę zapisów w buforze .
Wybrać listę zapisów w ewidencji przychodów lub w ewidencji produktów rolnych .
Wybrać zapisy za dzień lub za miesiąc i określić odpowiednią datę dla zapisów.
Zaznaczyć dokumenty, które mają być przeniesione do ewidencji przez ustawienie się na danym zapisie i naciśnięciu klawisza <SPACJA> lub naciśnięciu prawego klawisza myszy i wybraniu opcji Zaznacz. Aby zaznaczyć wszystkie dokumenty, można wykorzystać kombinacje klawiszy <CTRL>+<A> lub po naciśnięciu prawego klawisza myszy wybrać Zaznacz wszystkie.
Uwaga
Aby przenieść zapisy z bufora do ewidencji, wybrane dokumenty muszą zostać zaznaczone. W przypadku, gdy żaden dokument nie jest zaznaczony, program wyświetla odpowiedni komunikat.
Nacisnąć przycisk lub klawisz <F7>, który odpowiada za przeniesienie zaznaczonych dokumentów do ewidencji.
Program prosi o potwierdzenie, czy dane dokumenty przenieść do ewidencji.
Po dokonaniu przeniesienia program pokazuje zestawienie informacji o zdarzeniach, które miały miejsce.Program prosi o potwierdzenie, czy dane dokumenty przenieść do ewidencji.
Jak dokonać zamknięcia dnia?
Aby zamknąć ewidencję ryczałtową do wskazanego dnia należy:
Otworzyć listę zapisów w ewidencji przez naciśnięcie klawisza Ewidencja ryczałtowa w menu NawigacjiComarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość / Ewidencja ryczałtowa.
Wybrać listę zapisów w ewidencji .
Wybrać listę zapisów w ewidencji przychodów lub w ewidencji produktów rolnych .
Wybrać zapisy za dzień lub za miesiąc i określić odpowiednią datę dla zapisów.
Nacisnąć przycisk lub klawisz <F7>.
Jeżeli wybrano zapisy za dzień, ewidencja zostanie zamknięta do dnia określonego na liście zapisów. Jeżeli wybrano zapisy za miesiąc, ewidencja zostanie zamknięta do ostatniego dnia miesiąca określonego na liście zapisów.
Uwaga
Po zamknięciu ewidencji nie ma możliwości dokonywania jakichkolwiek zmian na liście zapisów księgowych z datą wcześniejszą od dnia zamknięcia włącznie
Jak zmienić zapis w buforze?
Aby zmienić zapis należy:
Otworzyć listę zapisów klikając przycisk Ewidencja ryczałtowa w menu NawigacjiComarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość/ Ewidencja ryczałtowa.
Odszukać zapis na liście i ustawić na nim kursor (podświetlić wybrany wiersz).
Kliknąć przycisk Zmień lub wcisnąć klawisze <CTRL>+<ENTER>.
Program wyświetli formatkę zmiany zapisu, na której można wówczas dokonać wymaganych zmian.
Uwaga
W przypadku zapisów znajdujących się w buforze, przy zmianie daty poza okres określonego miesiąca należy pamiętać, że spowoduje to również zmiany w kwotach wykazywanych na formularzu: Zaliczka na podatek ryczałtowy za wybrany okres
Po dokonaniu zmian należy je zapisać klikając przycisk Zapisz zmiany lub wciskając klawisz <ENTER>. Jeżeli chcemy wycofać się z edycji bez zapisywania dokonanych zmian, należy kliknąć przycisk Anuluj lub wcisnąć klawisz <ESC>.
Uwaga
Program pozwala na zmianę wyłącznie zapisów będących w buforze. Zapisy w ewidencji nie podlegają edycji. Ponadto, dla zapisów będących efektem księgowania z rejestru VAT, program nie pozwala na edycję kwot zapisów, aby zachować zgodność pomiędzy zapisami źródłowymi a zapisami w ewidencji ryczałtowej.
Jak usunąć zapis z bufora?
Aby usunąć zapis z bufora należy:
Otworzyć listę zapisów klikając przycisk Ewidencja ryczałtowa w menu NawigacjiComarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość/ Ewidencja ryczałtowa.
Odszukać zapis na liście w buforze i ustawić na nim kursor (podświetlić wybrany wiersz).
Kliknąć przycisk Usuń lub wcisnąć klawisz <DELETE>.
Program wyświetli pytanie: Czy chcesz skasować podświetlony rekord?. Po potwierdzeniu wybrany rekord zostanie skasowany.
Uwaga
Program pozwala na kasowanie wyłącznie zapisów będących w buforze. Zapisy w ewidencji głównej nie podlegają kasowaniu – zapis taki można jedynie skreślić. W przypadku skasowania zapisu będącego efektem księgowania z rejestru VAT, po jego skasowaniu z zapisów źródłowych zostaje usunięty wskaźnik zaksięgowania.
Jak skreślić zapis z ewidencji?
Aby skreślić zapis z ewidencji głównej, należy:
Otworzyć listę zapisów klikając przycisk Ewidencja ryczałtowa w menu NawigacjiComarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość / Ewidencja ryczałtowa.
Odszukać zapis na liście i ustawić na nim kursor (podświetlić wybrany wiersz).
Kliknąć przycisk Usuń lub wcisnąć klawisz <DELETE>.
Program wyświetli pytanie: Czy chcesz skreślić podświetlony zapis?
Po potwierdzeniu zapis zostanie skreślony, dokument na wydruku jest przekreślony i nie jest brany pod uwagę przy podsumowywaniu zapisów. Na ekranie zapis taki jest wyróżniony kolorem czerwonym.
Uwaga
W przypadku skreślenia zapisu będącego efektem księgowania z rejestru VAT, po jego skreśleniu z zapisów źródłowych zostaje usunięty wskaźnik zaksięgowania.
Jak skasować zapis z ewidencji ryczałtowej z poziomu dokumentu źródłowego?
Istnieją dwa sposoby usuwania zapisów znajdujących się w Ewidencji ryczałtowej. Pierwszy z nich został opisany scenariuszu Jak usunąć zapis z bufora. Natomiast druga metoda jest dostępna tylko w przypadku, jeśli zapis w ewidencji jest efektem księgowania z rejestru sprzedaży VAT, ewidencji dodatkowej przychodów, różnic kursowych lub różnic kursowych MW. Taki sposób umożliwia usunięcie zapisów z poziomu dokumentów źródłowych, bez konieczności odszukiwania zapisu w Ewidencji ryczałtowej.
Aby usunąć zapisy księgowe należy zaznaczyć dokumenty źródłowe, które zostały wcześniej zaksięgowane, a następnie z menu kontekstowego (pod prawym przyciskiem myszy) wybrać opcję Usuń zapisy księgowe. Po zaakceptowaniu komunikatu: Czy chcesz usunąć zapis księgowy? następuje usunięcie zapisów księgowych ze wskazanych dokumentów.
Uwaga
Podobnie jak w przypadku kasowania zapisów z poziomu Ewidencji ryczałtowej, operacja ta będzie możliwa pod warunkiem, że dokument nie został zaksięgowany „na czysto” tzn. znajduje się w buforze.
Jak uporządkować zapisy chronologicznie?
Aby przenumerować zapisy w ewidencji ryczałtowej należy:
Otworzyć listę zapisów klikając przycisk Ewidencja ryczałtowa w menu NawigacjiComarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość / Ewidencja ryczałtowa.
Określić, czy chcemy dokonać renumeracji zapisów w buforze czy w ewidencji głównej, przez wybór odpowiedniej opcji .
Wybrać listę zapisów w ewidencji przychodów lub w ewidencji produktów rolnych .
Zaznaczyć zapisy Za miesiąc i wybrać miesiąc, w którym chcemy przenumerować ewidencję.
Po wyświetleniu zapisów Ewidencji ryczałtowej, w celu przenumerowania należy nacisnąć przycisk lub klawisz <F8>.
Uwaga
W przypadku, gdy zapisy nie były wprowadzane do bufora chronologicznie, w momencie przeksięgowywania do ewidencji głównej są automatycznie numerowane wg dat.
Jak wyszukiwać zapis?
Aby odszukać zapis w ewidencji ryczałtowej, można posłużyć się kilkoma metodami, zależnie od tego, jakie posiadamy informacje o poszukiwanym dokumencie. Przed rozpoczęciem poszukiwania należy najpierw otworzyć zapisy ewidencji klikając przycisk Ewidencja ryczałtowa w menu NawigacjiComarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość / Ewidencja ryczałtowa.
Następnie, w zależności od posiadanych informacji, możemy posłużyć się jedną z poniższych metod:
Aby znaleźć dokument, jeżeli znamy Numer dokumentu lub zawartość pola Uwagi należy skorzystać z filtru uproszczonego.
Otworzyć listę zapisów.
Wstępnie określić zakres wyświetlanych dokumentów poprzez wybór odpowiedniej zakładki, zaznaczenie, czy interesują nas zapisy z bufora czy ewidencji głównej oraz określenie okresu, w którym poszukujemy dokumentu.
Ustawić kursor w polu Filtr i wpisać tam poszukiwany fragment numeru dokumentu lub uwagi.
Jeżeli pinezka (widoczna obok ikony filtrowania) jest włączona, zmiany będą widoczne od razu.
Jeżeli pinezka jest wyłączona , po wpisania poszukiwanego fragmentu należy kliknąć przycisk . Na liście zostaną wyświetleni wyłącznie pracownicy spełniający zadane kryterium.
Poszukiwanie faktury o numerze FA 5/2010
2. Jeżeli znamy inne dane faktury możemy posłużyć się Konstruktorem filtra. Szczegółowy opis działania filtra opisany jest w podręczniku Comarch ERP Optima – Ogólne i Konfiguracja.
Jak wyliczyć zaliczkę ryczałtową?
Aby wyliczyć zaliczkę podatku należy:
Otworzyć z menu głównego Księgowość/ Zaliczki na PIT-28.
Po otwarciu listy zaliczek nacisnąć przycisk Dodaj lub klawisz <INSERT>.
Po wyborze miesiąca i podatnika, dla którego ma być liczona zaliczka nacisnąć przycisk Przelicz lub klawisz <F8>.
Aby zapamiętać wyliczoną deklarację, należy nacisnąć przycisk Zapisz zmiany lub kombinację klawiszy <CTRL>+<ENTER>.
Po zapamiętaniu pojawi się wyliczona zaliczka na Liście zaliczek na podatek ryczałtowy z informacją, za jaki okres jest wyliczona i dla którego podatnika.
Jak zmienić lub ponownie przeliczyć zaliczkę?
Aby ponownie wyliczyć zaliczkę należy:
Otworzyć z menu głównego Księgowość/ Zaliczki na PIT-28.
Po wyświetleniu listy zaliczek ustawić kursor na tym zapisie (podświetlić wiersz), który chcemy ponownie przeliczyć i nacisnąć przycisk Zmień lub wcisnąć klawisze <CTRL>+<ENTER>.
Program wyświetli formatkę zmiany zapisu, ponowne przeliczenie następuje przez naciśnięcie przycisku Przelicz lub klawisza <F8>.
Po dokonaniu zmian należy je zapisać klikając przycisk Zapisz zmiany lub wciskając klawisz <ENTER>. Jeżeli chcemy wycofać się z edycji bez zapisywania dokonanych zmian, należy kliknąć przycisk Anuluj lub wcisnąć klawisz <ESC>.
Uwaga
Jeżeli zaliczka została zablokowana przed zmianami, nie ma możliwości jej ponownego przeliczenia i zapisania. Aby zmienić taką zaliczkę, należy najpierw dokonać jej odblokowania.
Jak usunąć wyliczoną zaliczkę?
Aby usunąć wyliczoną zaliczkę należy:
Otworzyć listę zaliczek wybierając z menu: Księgowość/ Zaliczki na PIT-28.
Odszukać zapis na liście i ustawić na nim kursor (podświetlić wybrany wiersz).
Kliknąć przycisk Usuń lub wcisnąć klawisz <DELETE>.
Program wyświetli pytanie: Czy chcesz skasować podświetlony rekord?. Po potwierdzeniu wybrany rekord zostanie skasowany.
Uwaga
Jeżeli zaliczka została zablokowana przed zmianami, nie ma możliwości jej usunięcia. Aby usunąć taką zaliczkę, należy najpierw dokonać jej odblokowania.
Jak odblokować zaliczkę?
Aby dokonać odblokowania zaliczki, która została zablokowana przed zmianami, należy:
Otworzyć z menu głównego Księgowość/ Zaliczki na PIT-28.
Odszukać zapis na liście i kliknąć na nim prawy klawisz myszy.
Z menu kontekstowego wybrać Odblokuj deklarację.
Program wyświetli pytanie z prośbą o potwierdzenie operacji odblokowania i po potwierdzeniu deklaracja zostanie odblokowana.
Deklaracja roczna PIT-28
Uwaga
Deklaracja roczna PIT-28 w wersji 24 dostępna jest od wersji 2022.2.1 programu Comarch ERP Optima
W programie istnieje możliwość wyliczenia deklaracji rozliczenia rocznego dla podatników rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wraz z deklaracją PIT‑28 dostępne są także załączniki: PIT‑28/B, PIT/O, PIT/D, PIT-2K, PITWZR.
Deklaracja roczna PIT‑28 dostępna jest na liście zaliczek na podatek ryczałtowy (z poziomu Księgowość/ Zaliczki na PIT-28) jako kolejna pozycja w menu rozwijanym przy ikonie plusa .
Deklaracja obliczana jest na podstawie zapisów ewidencji ryczałtowej wprowadzonych w ciągu roku, listy kwot do deklaracji na karcie właściciela (kwoty odliczeń od dochodu i podatku, kwoty przychodów z innych działalności prowadzonych w formie ryczałtu – w tym również najmu) oraz listy zaliczek podatku za poszczególne miesiące.
Uwaga
W sytuacji gdy użytkownik posiada moduł Płace i Kadry jest możliwość drukowania adresu zamieszkania na deklaracji rocznej PIT-28. Adres zamieszkania przenosi się na deklaracje jeżeli jest wypełniony na formularzu właściciela z poziomu Ogólne/ Inne/ Właściciele w dodatkowych danych kadrowych oraz na drugiej zakładce [Nr ident./podatki] jest zaznaczony parametr Adres zamieszkania zamiast adresu zameldowania na deklaracji PIT.
Załączniki do deklaracji dostępne są z poziomu samej deklaracji PIT‑28. Załączniki te tworzone automatycznie na podstawie ustawień konfiguracyjnych oraz informacji zawartych w kwotach do deklaracji właściciela. Istnieje możliwość wskazania dodatkowego załącznika przez wybór typu załącznika w sekcji O. INFORMACJA o ZAŁĄCZONYCH FORMULARZACH.
W menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/PIT‑28 znajdują się ogólne informacje dotyczące deklaracji PIT‑28 i jej załączników:
Nazwa – pełna nazwa firmy pobrana z Pieczątki firmy,
Adres – przeniesione z Pieczątki firmy pola: Kod pocztowy, Poczta, Ulica, Nr domu i lokalu,
Działalność – pole, uzupełniane ręcznie, dotyczące rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej,
Typ – wskazanie rodzaju prowadzonej działalności dla właściwego przeniesienia na PIT‑28 przychodów zaewidencjonowanych w programie w ciągu roku: Gospodarcza (domyślnie zaznaczona) oraz Najem, dzierżawa.
Pole pobierające treść z Pieczątki firmy są edytowalne – użytkownik może ręcznie wprowadzić ewentualne zmiany.
Konfiguracja – PIT-28
Obliczona deklaracja roczna widoczna jest bezpośrednio na liście zaliczek na podatek ryczałtowy – w kolumnie Miesiąc wyświetlane jest Roczna.
Lista zaliczek na podatek ryczałtowy – deklaracja roczna
Oznaczenie kolorystyczne dla poszczególnych stanów deklaracji:
zielony – deklaracja w buforze,
czarny – deklaracja zatwierdzona (zamknięta),
czerwony – deklaracja skorygowana (zamknięta).
W menu kontekstowym, pod prawym przyciskiem myszy, istnieje opcja Odblokuj deklarację powodująca cofnięcie zatwierdzonej deklaracji do bufora. Nie można cofnąć do bufora deklaracji, dla której wygenerowana jest korekta.
Po zapisaniu obliczonej deklaracji w preliminarzu płatności tworzy się odpowiednia płatność:
Jeśli na deklaracji PIT-28 zostanie wykazana kwota do zapłaty generowana jest płatność o kierunku „Rozchód”,
Jeśli na deklaracji PIT-28 zostanie wykazana nadpłata generowana jest płatność o kierunku „Przychód”.
Dotyczy wersji: 2020.2.1
Płatność do deklaracji PIT-28 generowana jest z Terminem płatności na koniec lutego.
W przypadku, gdy podatnik zrobi korektę deklaracji do preliminarza płatności generowana jest kolejna pozycja – na taką kwotę, aby łączna wartość zdarzeń w preliminarzu była w wysokości kwoty do zapłaty/zwrotu z ostatniej deklaracji.
Płatność utworzona jest dla urzędu skarbowego podatnika – wybranego na karcie właściciela, dla którego deklaracja została obliczona.
Dla zaliczki na podatek dotyczącej grudnia/IV kwartału zdarzenie zapisywane do preliminarza płatności uzyskuje status Nie podlega rozliczeniu.
Korekty deklaracji PIT-28
Możliwość wyboru opcji złożenie zeznania / korekta zeznania istnieje przy dodawaniu nowego formularza oraz poprzez skopiowanie danych (również liczbowych) z pierwotnej deklaracji. Zapisanie korekty deklaracji nastąpi dopiero po jej przeliczeniu za pomocą ikony pioruna. Może w tym wypadku nastąpić potrzeba uzupełnienia niektórych wyliczanych pól na deklaracji gdyż po ponownym przeliczeniu mogą zostać wyzerowane. Aby sporządzić korektę deklaracji należy pierwotną deklarację zablokować przed zmianami, a następnie ustawić się na tej deklaracji na liście i wcisnąć przycisk . W przypadku wystawiania korekty do korekty na zakładkę [ORD-ZU] nie są kopiowane ustawienia z poprzedniej deklaracji korygującej.
Uwaga
Po zaznaczeniu na formularzu deklaracji PIT-28 parametru korekta zeznania i wskazaniu w poz. 6a Rodzaj korekty opcji 2. korekta art. 81b par 1a Ordynacji podatkowej pojawia się komunikat: Jeśli w pozycji 6a zaznaczono kwadrat nr 2, to podatnik powinien wypełnić załącznik ORD-ZU. Jeżeli zaznaczono opcję nr 2 i nie uzupełniono uzasadnienia przyczyn złożenia korekty to nie jest możliwe zatwierdzenie deklaracji PIT-28. Użytkownik powinien uzupełnić uzasadnienie na załączniku ORD-ZU lub wskazać w poz. 6a opcję 1. korekta art. 81 Ordynacji podatkowej.
Po zapisaniu, na liście deklaracji oprócz pierwotnej deklaracji, która zostanie wyświetlona w kolorze czerwonym, pojawi się dodatkowo korekta deklaracji. W kolumnie Korekta nowo powstały dokument otrzyma wartość oznaczającą kolejny numer korekty.
Pierwsza deklaracja PIT-28 musi być oznaczona jako złożenie zeznania – program nie pozwoli zapisać pierwszej deklaracji PIT-28 jako korekty zeznania.
Jeżeli oryginał będzie się znajdował w buforze, podczas zapisywania korekty wyświetlany jest komunikat: Błąd obliczania deklaracji. Poprzednia deklaracja nie została zamknięta. Nie można dodać deklaracji korygującej, jeśli poprzednia deklaracja lub korekta nie została zamknięta. Proszę zamknąć poprzednią deklarację i spróbować ponownie.
Uwaga
W sytuacji gdy naliczono już deklarację PIT-28, a następnie zmieniono udziały na formularzu podatnika, na generowanej korekcie deklaracji przychody i koszty wykazywane na PIT/B podpowiadają się zawsze z pierwotnej deklaracji. Dlatego w takim przypadku po wygenerowaniu korekty należy usuwać załącznik PIT/B i dopiero przeliczać deklarację.
Odblokować (funkcja Odblokuj deklarację z menu kontekstowego) można tylko ostatnią deklarację za dany okres; na wcześniejszych deklaracjach za dany okres funkcja jest nieaktywna.
Z poziomu otwartego formularza deklaracji PIT-28 w pasku menu dostępna jest ikona , po kliknięciu w którą pojawia się Lista kwot deklaracji właściciela.
Formularz deklaracji PIT-28
Informacje ogólne
Pole Zestawienie do PIT‑28 za rok: jest aktywne – użytkownik określa, za który okres będzie obliczana deklaracja.
Jeżeli nie został wybrany Właściciel, bądź na formularzu wybranego właściciela nie ma wprowadzonego Urzędu Skarbowego deklaracji nie można obliczyć.
Identyfikator podatkowy – wybór identyfikatora podatkowego NIP czy PESEL.
Parametr Uwzględniać zapisy w buforze jest domyślnie zaznaczany. Zdjęcie znacznika spowoduje pobranie do obliczenia przychodów wartości tylko zatwierdzonych zapisów.
Zaznaczenie parametru Zablokuj deklarację przed zmianami i zapisanie formularza oznacza zablokowanie wszystkich pól wcześniej edytowalnych.
Okno zawiera także informacje o użytkowniku, który deklarację wprowadził i zmodyfikował – wraz z odpowiednimi datami.
Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja A – C
W sekcji A dostępne są opcje złożenie zeznania (domyślnie zaznaczane) oraz korekta zeznania.
Pola od 19 do 50 oraz 59-77 są nieaktywne – wartości pobierane są z załącznika PIT‑28/B. Pola od 51-58 są aktywne i pobierane z PIT-28/B, ale można je również uzupełnić ręcznie. Jeżeli na deklaracji PIT-28 jest dodany załącznik PIT-28/B, a poz. 51-58 uzupełniono ręcznie to ponowne przeliczenie deklaracji powoduje nadpisanie tych pól kwotami z załącznika PIT-28/B.
PIT-28– zakładka „1. A-C”
Formularz deklaracji PIT-28– sekcja D – E
Pola: Straty z lat ubiegłych oraz Składki na ubezpieczenie społeczne – wartości przenoszone są z kwot do deklaracji wspólnika
Pole: Odliczenia – wykazane w części B załącznika PIT/O – wykazywana jest wartość przeniesiona z załącznika PIT/O.
Do poz. 82 oraz 84 wartości pobierane są z załącznika PIT/D lub gdy nie ma załącznika a składa go np. małżonek (pole 224) to pola są edytowalne do ręcznego uzupełnienia – tak samo pole 193.
Kwota w poz. 97 Wydatki podlegające odliczeniu od przychodów określonych przez organ podatkowy na podstawie art. 17 ustawy jest wyliczana przez program i podlega edycji do wysokości sumy kwot z poz. 51 58
Kwoty w sekcji E.2 Obliczenie przysługujących odliczeń z poz. 86 wyliczane są na podstawie udziału kwoty przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanego według danej stawki ryczałtu w ogólnej kwocie przychodu z działalności gospodarczej. Jeżeli wyliczona kwota przychodu będzie stanowiła wartość niepodzielną, wówczas powstałe zaokrąglenia na 1 grosz zostaną ujęte w pozycji dotyczącej ostatniej stawki, w której podatnik osiąga przychody.
Kwota w poz. 105 Wydatki podlegające odliczeniu od przychodów określonych przez organ podatkowy na podstawie art. 17 ustawy jest możliwa tylko do ręcznego uzupełnienia do wysokości sumy kwot z poz. 51-58 pomniejszonej o kwotę z poz. 97.
PIT-28 – zakładka „2. D-E”
Formularz deklaracji PIT 28 – sekcja F – G.1
Kwota w poz. 116 Przychody określone przez organ podatkowy na podstawie art. 17 ustawy – po odliczeniach jest wyliczana przez program i podlega edycji.
Do poz. 118 Wartość zobowiązań i wierzytelności zwiększających przychody, o których mowa w art. 11 ust. 4 pkt 1 ustawy przenoszona jest z formularza PIT/WZR kwota niezapłaconych zobowiązań oraz zapłaconych wierzytelności.
Kwoty w sekcji G.1 Zwiększenia przychodów wyliczane są w następujący sposób:
pole dotyczące stawki 2% wyliczane jest na podstawie udziału kwoty przychodu ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych opodatkowanych stawką 2% w ogólnej kwocie przychodu ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych i pozarolniczej działalności gospodarczej,
pola dotyczące pozostałych stawek wyliczane są na podstawie udziału kwoty przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanego według danej stawki ryczałtu w ogólnej kwocie przychodu ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych i pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jeżeli wyliczona kwota przychodu będzie stanowiła wartość niepodzielną, wówczas powstałe zaokrąglenia na 1 grosz zostaną ujęte w pozycji dotyczącej ostatniej stawki, w której podatnik osiąga przychody.
Kwota w poz. 127 Wartość zobowiązań i wierzytelności zwiększających przychody określone przez organ podatkowy na podstawie art. 17 ustawy jest możliwa tylko do ręcznego uzupełnienia i nie jest ograniczana do wysokości kwot w innych pozycjach.
Uwaga
Użytkownik powinien zweryfikować w sekcji G kwoty w pozycjach dotyczących poszczególnych stawek oraz dokonać ewentualnej korekty w pozycjach dotyczących stawek, w których osiąga przychody.
PIT-28 – zakładka „3. F-G.1”
Formularz deklaracji PIT 28 – sekcja G.2 – H
Do poz. 129 Wartość wierzytelności i zobowiązań zmniejszających przychody, o których mowa w art. 11 ust. 4 pkt 1 ustawy przenoszona jest z formularza PIT/WZR kwota niezapłaconych wierzytelności oraz zapłaconych zobowiązań.
Kwoty w sekcji G2. Zmniejszenia przychodów wyliczane są w następujący sposób:
pole dotyczące stawki 2% wyliczane jest na podstawie udziału kwoty przychodu ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych opodatkowanych stawką 2% w ogólnej kwocie przychodu ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych i pozarolniczej działalności gospodarczej,
pola dotyczące pozostałych stawek wyliczane są na podstawie udziału kwoty przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanego według danej stawki ryczałtu w ogólnej kwocie przychodu ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych i pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jeżeli wyliczona kwota przychodu będzie stanowiła wartość niepodzielną, wówczas powstałe zaokrąglenia na 1 grosz zostaną ujęte w pozycji dotyczącej ostatniej stawki, w której podatnik osiąga przychody.
Kwota w poz. 138 Wartość zobowiązań i wierzytelności zmniejszających przychody określone przez organ podatkowy na podstawie art. 17 ustawy jest możliwa tylko do ręcznego uzupełnienia i nie jest ograniczana do wysokości kwot w innych pozycjach.
Kwota w poz. 149 Przychody określone przez organ podatkowy na podstawie art. 17 ustawy po zwiększeniach i zmniejszeniach jest wyliczana przez program i podlega edycji.
PIT 28 – zakładka „4. G.2-H”
Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja I – J
Kwoty w sekcji I.2 Obliczenie przysługujących odliczeń nieodliczonych w latach poprzednich wyliczane są w następujący sposób:
pole dotyczące stawki 2% wyliczane jest na podstawie udziału kwoty przychodu ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych opodatkowanych stawką 2% w ogólnej kwocie przychodu ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych i pozarolniczej działalności gospodarczej,
pola dotyczące pozostałych stawek wyliczane są na podstawie udziału kwoty przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanego według danej stawki ryczałtu w ogólnej kwocie przychodu ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych i pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jeżeli wyliczona kwota przychodu będzie stanowiła wartość niepodzielną, wówczas powstałe zaokrąglenia na 1 grosz zostaną ujęte w pozycji dotyczącej ostatniej stawki, w której podatnik osiąga przychody.
Kwota w poz. 160 Odliczenia od przychodów określonych przez organ podatkowy na podstawie art. 17 ustawy jest możliwa tylko do ręcznego uzupełnienia i nie jest ograniczana do wysokości kwot w innych pozycjach.
Kwota w poz. 171 Przychody określone przez organ podatkowy na podstawie art. 17 ustawy po odliczeniach jest wyliczana przez program i podlega edycji.
PIT 28 – zakładka „5. I-J”
Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja K – N
Kwota w polach: Przychody opodatkowane osiągnięte za granicą – art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a, Przychody opodatkowane osiągnięte za granicą – art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b-g, Ryczałt od przychodów – art. 17 ustawy podlega edycji.
Pole Doliczenia do ryczałtu jest edytowalne – użytkownik może sam wprowadzić odpowiednią kwotę.
Pole: Składka na ubezpieczenie zdrowotne … – wartość pobierana jest z kwot do deklaracji właściciela,
Pole: Odliczenia– wykazane w części C załącznika PIT/O – kwota wynika z wartości wprowadzonych w załączniku PIT/O Razem odliczenia od podatku,
Wydatki mieszkaniowe – wykazane w części C.2 załącznika PIT/D – kwota wynika z wartości wprowadzonych na załączniku PIT/D.
Poz. 195 i 196 – służą do wprowadzenia roku objętego zwolnieniem oraz wpisania odpowiedniej kwoty
Sekcja N określa parametr dotyczący zwolnienia z zapłaty podatku w całości lub w części. Możliwość wyboru opcji:
Tak, od całości przychodów,
Tak, od części przychodów,
Nie (domyślnie zaznaczane).
Wybór zwolnienia z zapłaty podatku od całości przychodów powoduje zablokowanie do edycji pól w sekcji O i P.
PIT-28 – zakładka „6. K-N”
Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja O-R
PIT 28 – zakładka „7. O-R”
SekcjaP: w sekcji P wykazywana jest kwota zaliczek z poszczególnych okresów rozliczeniowych wpłaconych przez podatnika w roku podatkowym, za które jest sporządzane zeznanie roczne. W zależności od tego czy podatnik rozlicza się kwartalnie czy miesięcznie sumy pojawiają się w odpowiednich rubrykach – za poszczególne miesiące od stycznia do listopada lub I, II i III kwartał (poz. 201 do 211). (Z poziomu System/ Konfiguracja/ Firma/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe dostępny jest parametr Rozliczanie ryczałtu w okresach kwartalnych).
W pozycji213 proponowana jest kwota przeniesiona z formularza zaliczki za grudzień lub ostatni kwartał roku podatkowego – pole jest edytowalne.
W sekcji Q zawarte są dane dotyczące Organizacji Pożytku Publicznego. Kwota 1% podatku jest automatycznie wyliczana po uzupełnieniu na formularzu deklaracji rocznej Numeru KRS organizacji. Wnioskowaną kwotę można pomniejszyć.
Uwaga
Program Comarch ERP Optima oferuje możliwość swobodnego wyboru wspieranej Organizacji Pożytku Publicznego kwotą z tytułu 1% podatku należnego.
Uwaga
Import Organizacji Pożytku Publicznego z serwera Comarch jest dostępny wyłącznie dla Klientów z aktualną gwarancją.
Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja S-V
W sekcjiS deklaracji wprowadzane są informacje o liczbie poszczególnych załączników do formularza oraz inne informacje wpisywane przez użytkownika ręcznie:
PIT/O – jeśli w ciągu roku podatnik wprowadził odliczenia na formularzu kwot indywidualnych to jako liczba załączników PIT/O automatycznie ustawiane jest „1”. Istnieje możliwość dodania dowolnej liczby załączników PIT/O na zakładce Załączniki].
PIT/D, PIT‑2K – wartość w polu dotyczącym liczby załączników ustawiana jest automatycznie jako „1” jeżeli użytkownik dodał załącznik PIT-D oraz PIT-2K na zakładce [Załączniki].
PIT‑28/B – wartość w polu dotyczącym liczby załączników ustawiana jest automatycznie w zależności od liczby załączników dodanych na zakładce [Załączniki].
PIT/WZR – wartość w polu dotyczącym liczby załączników ustawiana jest automatycznie jako „1” jeżeli użytkownik dodał załącznik PIT/WZR.
W sekcjiT użytkownik ma możliwość zaznaczenia opcji Podatnik posiada ważną KDR (tak).
Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe od początku danego roku zaznaczono parametr Rozliczenie ryczałtu w okresach kwartalnych to po przeliczeniu deklaracji w sekcji U Informacje dodatkowe automatycznie zaznaczana jest. poz. 228 podatnik wybrał kwartalny sposób opłacania ryczałtu na podstawie art. 21 ust. 1a ustawy. Użytkownik ma możliwość odznaczenia tej opcji.
Rys 108. PIT 28 – zakładka „8. S-V”
Formularz deklaracji PIT‑28 – Załączniki
Na zakładce [Załączniki] użytkownik ma możliwość dodawania, edycji oraz usuwania załączników PIT‑28/B, PIT/O, PIT/D, PIT-2K, PIT/WZR.
Od wersji PIT-28(22) nie ma już załącznika PIT-28/A i działalność gdzie właściciel ma 100% udziałów jest wykazywana bezpośrednio na deklaracji głównej z pominięciem załącznika.
Uwaga
Dla deklaracji z terminem płatności późniejszym niż 31.12.2019 r., podczas zapisywania formularza zaliczki następuje weryfikacja czy uzupełniony został indywidualny numer podatkowy właściciela, który ma pojawić się na płatności. Jeżeli nie został określony, wówczas pojawia się komunikat:
Na oknie z komunikatem dostępny jest link do Generatora mikrorachunku wraz z polem do uzupełnienia numeru Indywidualnego rachunku podatkowego. Po jego uzupełnieniu i zapisaniu zmian za pomocą ikony , numer rachunku zostaje zapisany na karcie właściciela. Podany tu numer rachunku umieszczony zostaje na płatności z deklaracji.
Wybór opcji Anuluj zmiany (kliknięcie ikony )powoduje zapisanie deklaracji i wygenerowanie płatności bez uzupełnionego numeru rachunku bankowego. Należy uzupełnić go na płatności przed eksportem przelewów do banku bądź wydrukowaniem formularza przelewu
Formularz deklaracji PIT‑28 – e‑Deklaracje
Na zakładce [e-Deklaracje] znajdują się informacje o statusie deklaracji, numerze referencyjnym, dacie wysłania deklaracji, dacie odebrania UPO.
Uwaga
Przy próbie ponownego eksportu deklaracji rocznej PIT-28 pojawia się komunikat: Deklaracja została już wysłana i zostało odebrane Urzędowe Poświadczenie Odbioru, ponowna wysyłka spowoduje utratę Urzędowego Poświadczenia Odbioru. Czy chcesz kontynuować?
Uwaga
Dostępny jest mechanizm automatycznego pobierania aktualizacji umożliwiających wysyłanie deklaracji PIT-28 drogą elektroniczną w przypadku, gdy w czasie udostępnienia wersji nie był znany schemat dokumentu elektronicznego. Przy pierwszej wysyłce w danej sesji pracy następuje łączenie się z serwerem Comarch i sprawdzanie, czy aktualizacja jest dostępna. Jeżeli tak, zostanie ona pobrana. Funkcja jest dostępna tylko dla programów na gwarancji.