Wynagrodzenie zasadnicze/mies., a pomniejszanie o nieobecności

Obowiązują dwie metody obliczania wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w stawce miesięcznej w przypadku przepracowania części miesiąca, uzależnione od rodzaju nieobecności w pracy. Określają je przepisy Rozporządzenia MPiPS z dnia 29 maja 1996 r. W sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy… (Dz.U. z 2003r., nr 230, poz.2292).

Metoda 1 – pomniejszenie o 1/30

W przypadku nieobecności spowodowanej chorobą lub innej nieobecności, za okres której przysługują świadczenia z ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego, wynagrodzenie zasadnicze/miesięczne za przepracowaną część miesiąca ustala się: 

  • dzieląc pełne wynagrodzenie przez 30,
  • i mnożąc tak otrzymaną kwotę przez liczbę dni wskazanych w zaświadczeniu lekarskim,
  • następnie odejmując tak obliczone wynagrodzenie od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.

Powyższa metoda jest dostosowana do sposobu obliczania świadczeń za okres tych nieobecności, które wypłaca się za każdy dzień, nie wyłączając niedziel, świąt i dni wolnych od pracy.

Przykład
Pracownik ma ustalone wynagrodzenie zasadnicze/mies. 2.800,00zł. W okresie 3 do 8 czerwca 2017r. przebywał na zwolnieniu lekarskim. Nieobecność trwała 6 dni kalendarzowych (proszę nie mylić z dniami roboczymi). Za taką też liczbę dni pracownik otrzymał wynagrodzenie za czas choroby.

Wynagrodzenie za czas przepracowany w czerwcu 2017 zostało obliczone w następujący sposób:
(2.800,00 zł : 30dni)* 6 dni = 560,00 zł,
2.800,00 zł – 560,00 zł = 2.240,00 zł (wynagrodzenie za pracę).

Metoda 2 – pomniejszenie proporcjonalne

Wynagrodzenie zasadnicze/miesięczne w przypadku innych nieobecności (a także w sytuacji podjęcia lub zakończenia zatrudnienia w trakcie miesiąca) ustala się przez:

  • podzielenie wynagrodzenia zasadniczego/mies. przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu,
  • pomnożenie tak otrzymanej kwoty przez liczbę godzin nieprzepracowanych,
  • odjęcie tak obliczonej kwoty od wynagrodzenia zasadniczego przysługującego za cały miesiąc.

Przykład
Pracownik (przykład wcześniejszy), wystąpił z wnioskiem o rozwiązanie stosunku pracy na mocy porozumienia stron z dniem 16 stycznia 2017. Pracownik wykonywał pracę w normach podstawowych od poniedziałku do piątku. Obliczenie wynagrodzenia:
(2.800,00 zł : 168 godz.) x 72 godz. nieprzepracowanych = 1200,00 zł,
2.800,00 zł – 1200,00 zł = 1600,00 zł (wynagrodzenie za pracę).

W przypadku odnotowania w Nieobecnościach absencji w pracy z różnych przyczyn, należy obliczyć pomniejszenia wynagrodzenia zasadniczego/mies. stosownie do metody obowiązującej dla poszczególnych rodzajów nieobecności, a następnie odjąć obliczone kwoty pomniejszenia od pełnego wynagrodzenia zasadniczego/mies.

Przykład
Pracownik został przyjęty do pracy 7 czerwca 2017. Pracuje w normach podstawowych od poniedziałku do piątku. Wynagrodzenie zasadnicze/mies. wynosi 2.500,00 zł. W dniu 13.06.2017 pracownik przebywał na urlopie wypoczynkowym. Od 14-23.06.2017 (10 dni kalendarzowych) przebywał na zwolnieniu lekarskim z prawem do wynagrodzenia chorobowego.

Obliczenie wynagrodzenia:
Kwota pomniejszająca wynagrodzenie zasadnicze/mies. za okres nieprzepracowany z tytułu podjęcia pracy w trakcie miesiąca:
(2.500,00/168 godz.)* 32 godz. = 476,19 zł
2.500,00 – 476,19 = 2023,81 zł (wynagrodzenie jakie by pracownik osiągnął w  czerwcu, gdyby pracował)
Kwota pomniejszająca wynagrodzenie zasadnicze/mies. za okres nieobecności – Urlop wypoczynkowy:(2500,00/168 godz.)*8godz. = 119,05 zł (pomniejszenie wynagrodzenia o urlop)
Kwota pomniejszenia wynagrodzenia zasadniczego/mies. za okres nieprzepracowany z tytułu zwolnienia lekarskiego:
(2.500,00/30dni)*10 dni = 833,33 zł.
Obliczenie wynagrodzenia zasadniczego/mies.:
2023,81 zł – (119,05 zł + 833,33 zł) = 1071,43 zł.

W sytuacji, gdy pracownik nie przepracował ani jednego dnia pomniejszanie wynagrodzenia zasadniczego/mies. wygląda następująco:

  • Oddzielnie liczone są pomniejszenia proporcjonalne,
  • Oddzielnie pomniejszenia o 1/30.

Przy zbiegu nieobecności obu typów (tzn. pomniejszanych o 1/30 i proporcjonalnie np. zwolnienie chorobowe i urlop) suma oddzielnie liczonych pomniejszeń nie zawsze jest równowartością nominalnego wynagrodzenia zasadniczego/mies. Wówczas mogą zadziałać dodatkowe mechanizmy korygujące.

Sytuacja 1

Suma wyliczonych oddzielnie pomniejszeń za czas nieobecności przekracza wartość stawki zaszeregowania – tak wyliczone wynagrodzenie zasadnicze byłoby więc kwota ujemną. Wówczas następuje automatyczna korekta pomniejszenia dotyczącego ostatniej w danym miesiącu nieobecności tak, by wynagrodzenie zasadnicze było zerowe (pracownik nie może dopłacać za to, że był nieobecny).

Przykład
Pracownik ma stawkę zaszeregowania 3.000,00zł/mies.
Zwolnienie lekarskie 1-28.05.2017 (28/30)
Urlop wypoczynkowy 29-05.2017 (24/168)

Obliczenie wynagrodzenia:
(3.000,00 / 30 dni ) * 28 dni zwolnienia = 2800,00
(3.000,00 / 168 godz. ) * 24 godz. urlopu = 428,57
3.000,00 – (2800,00 + 428,57) = -228,57 daje ujemne wynagrodzenie zasadnicze. W takiej sytuacji, zadziała automatyczna korekta pomniejszenia dotyczącej ostatniej nieobecności w danym miesiącu nieobecności tak, aby wynagrodzenie zasadnicze/mies. było zerowe 0,00.

Sytuacja 2

Suma wyliczonych oddzielnie pomniejszeń za czas nieobecności jest niższa od nominalnego wynagrodzenia zasadniczego/mies. Wówczas, po potrąceniu pomniejszeń za nieobecności pozostaje do wypłaty jeszcze dodatkowa niezerowa kwota wynagrodzenia zasadniczego/mies.

W takiej sytuacji, korekta pomniejszenia dotyczącego ostatniej w danym miesiącu nieobecności, czyli docelowo wyzerowanie wynagrodzenia zasadniczego/mies. nastąpi wyłącznie wtedy, gdy wprowadzone nieobecności obejmują wszystkie dni kalendarzowe w miesiącu.

Jeśli jest co najmniej jeden dzień bez odnotowanej nieobecności (może to być dzień wolny, czy świąteczny), to nie nastąpi korekta wynagrodzenia zasadniczego do zera i pracownik otrzyma w wypłacie kwotę będąca różnicą pomiędzy nominalnym wynagrodzeniem zasadniczym/mies., a kwotą wynikającą z pomniejszeń. Decyzja należy do użytkownika.

Przykład
Pracownik ma stawkę zaszeregowania 3000,00zł. i odnotowane nieobecności:
Zwolnienie chorobowe 1-24.12.2016
Urlop wypoczynkowy 28-30.12.2016

Obliczenie wynagrodzenia:
(3000,00/30dni) * 24 dni = 2400,00 (pomniejszenie o zwolnienie)
(3000,00/168godz.) * 24godz.= 428,57 (pomniejszenie o urlop)
3000,00 – (2400,00 + 428,57) = 171,43 obliczone wynagrodzenie zasadnicze/mies. do wypłaty (pracownik nie przepracował ani jednego dnia).
W sytuacji, gdy Użytkownik programu odnotowałby urlop wypoczynkowy pracownika w dniach 25-31.12.2016 (sztuczne wydłużenie o wolne i świąteczne) – wówczas nastąpi automatyczna korekta wynagrodzenia zasadniczego/mies. tj. jego wyzerowanie.
Zwolnienie chorobowe 1-24.12.2016
Urlop wypoczynkowy 25-31.12.2016 (urlop wydłużony o dni wolne, świąteczne)
Obliczenie wynagrodzenia:
(3000,00/30dni) * 24 dni = 2400,00 (pomniejszenie o zwolnienie)
(3000,00/168godz.) * 24godz.= 428,57 Kwota pomniejszenia o urlop zostaje automatycznie skorygowana do kwoty 600,00.
3000,00 – (2400,00 + 600,00) = 0,00 skorygowane wynagrodzenie zasadnicze/mies. (pracownik nie przepracował ani jednego dnia).




Wypłata Ekwiwalentu za urlop

Dotyczy wersji: 2018.6.1
Program Comarch ERP Optima automatycznie wylicza Ekwiwalent za niewykorzystany urlop na liście płac rodzaju Etat.

W celu naliczenia ekwiwalentu za urlop należy:

  1. Uzupełnić datę zwolnienia pracownika,
  2. Przeliczyć Limit urlopu wypoczynkowego pracownika,
  3. Zapisać  formularz danych kadrowych pracownika,
  4. Naliczyć ostatnią wypłatę etatową. Program automatycznie wyliczy ekwiwalent za ilość godzin urlopu, która pozostała pracownikowi do rozliczenia.
  5. Wypłatę należy zapisać.

Uwaga

Wysokość współczynnika ekwiwalentu jest pobierana jako wskaźnik. Jeśli współczynnik do obliczania ekwiwalentu za urlop jest nieprawidłowy, należy sprawdzić do jakiego kalendarza przypisany jest pracownik (formularz danych kadrowych/ zakładka [Etat – Zatrudnienie], pole Kalendarz). Następnie wejść do Konfiguracji/ Firma/ Płace/ Kalendarze i sprawdzić czy kalendarz jest zdefiniowany na cały rok, czy są wprowadzone wszystkie święta i dni wolne. Jest to konieczne. Program na podstawie poprawnie zdefiniowanego kalendarza oblicza współczynnik.

Może się również zdarzyć, że użytkownik ma wpisany współczynnik do obliczenia ekwiwalentu za urlop w typie wypłaty (Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Typy wypłat/ Ekwiwalent za niewykorzystany urlop). Wówczas należy wpisać taki jaki obowiązuje w danym roku dla pełnego etatu.

Uwaga
Użytkownik ma możliwość wyłączenia automatycznego naliczania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Z poziomu [Konfiguracja /Firma/ Płace/Parametry] należy odznaczyć parametr ‘Ekwiwalent za urlop liczony automatycznie po zwolnieniu pracownika’. Parametr domyślnie jest zaznaczony.




Seryjne wypłacanie dodatku

  1. Na listach płac, należy dodać listę płac typu
  2. Należy sprawdzić, czy zamknięte są inne listy płac.
  3. Następnie w płacach wybrać zdefiniowaną wcześniej listę płac Inna i zaznaczyć pracowników, dla których mają być naliczone dodatki.
  4. Następnie po naciśnięciu  obok ikony  dostępna będzie funkcja Wypłać seryjnie dodatek.
  5. Pojawi się okno z możliwością wyboru dodatku, który chcemy wypłacić dla zaznaczonych pracowników na przykład Premia uznaniowa.
  6. Naciskamy przycisk , pojawi się log z informacją o przebiegu operacji.
  7. Chcąc dodać różne dodatki do wypłaty, należy tą czynność powtórzyć, wybierając właściwy dodatek.



Faktury zaliczkowe

Cel ćwiczenia: zawarcie umowy z kontrahentem (Faktura Pro-Forma), wystawienie faktury zaliczkowej do pobranej zaliczki, wystawienie faktury finalnej.

Rejestrujemy umowę z klientem (Faktura Pro-Forma)

  • Otwieramy listę Faktur Pro-Forma (w menu Handel)
  • Dodajemy nowy dokument:
    • kontrahent: ADM
    • towary: ZIEMIA_5L (100 szt. w cenie 1.50 zł) oraz KORA_S80 (100 szt. w cenie 5.28 zł)
    • wartość brutto dokumentu: 833.94 zł
  • Zatwierdzamy dokument na trwałe.

Wystawiamy Fakturę zaliczkową

  • Na liście Faktur Pro-Forma wyświetlamy menu dostępne pod przyciskiem strzałki obok przycisku „Faktura sprzedaży” i wybieramy opcję Faktura zaliczkowa.
  • Wyświetlony zostaje formularz, na którym można uzupełnić informację o kwocie wpłacanej zaliczki.
  • Istnieje konieczność podania kwoty zaliczki wpłacanej dla poszczególnych pozycji z Faktury Pro-Forma. W kolumnie Zaliczka max. widoczna jest maksymalna kwota, jaka może być wpłacona do poszczególnych towarów.
    • w przypadku naszej faktury maksymalna kwota zaliczki, jaka może zostać wpłacona to wartość brutto poszczególnych towarów
    • jeśli do danej umowy (Faktury Pro-Forma) wcześniej były już wpłacane zaliczki (tworzone faktury zaliczkowe) to kwota widoczna w kolumnie Zaliczka max. jest pomniejszona o wcześniejsze wpłaty.
    • Kwota zaliczki deklarowanej dla poszczególnych towarów nie może przekroczyć kwoty widocznej w kolumnie Zaliczka max.
  • Załóżmy, że kontrahent wpłaca zaliczkę w wysokości 300 zł. Można ją wpisać na fakturę zaliczkową na dwa sposoby:
    • Wpisywać ręcznie kwoty do poszczególnych pozycji w polu Zaliczka tak, aby ich suma dała kwotę wpłacanej zaliczki.
    • Automatycznie rozbić kwotę zaliczki na poszczególne pozycje przy pomocy ikony pioruna.
  • Zaliczkę 300 zł rozbijamy automatycznie na pozycje z Faktury Pro Forma:
    • Wciskamy ikonę pioruna ;
    • Podajemy kwotę zaliczki 300 zł i zatwierdzamy;
    • Program proporcjonalnie rozbija podaną kwotę pomiędzy towary ZIEMIA_5L i KORA_S80;
    • Wartość faktury zaliczkowej: 300 zł.
  • Klient wpłaca zaliczkę bezpośrednio do kasy – forma płatności na fakturze zaliczkowej to gotówka.
  • Zatwierdzamy fakturę zaliczkową:
    • Potwierdzamy wpłatę gotówki do kasy;
    • Faktura zaliczkowa jest widoczna na liście Faktur Sprzedaży, ze statusem ZL;
    • Faktura Pro Forma otrzymuje status ZL, co oznacza, że na jej podstawie została utworzona faktura zaliczkowa (numer Faktury zaliczkowej jest widoczny na zakładce [Dokumenty]).

Faktura Sprzedaży pomniejszona o zaliczkę

Po zrealizowaniu umowy należy wystawić Fakturę, przy czym jej wartość powinna być pomniejszona o wartość wpłaconej wcześniej zaliczki.

  • Na liście Faktur Pro-Forma zaznaczamy Fakturę Pro-Forma, do której została wpłacona zaliczka.
  • Z menu widocznego dostępnego pod przyciskiem strzałki obok przycisku „Faktura sprzedaży” wybieramy opcję Faktura Sprzedaży.
  • Faktura Sprzedaży jest widoczna na liście Faktur Sprzedaży. Ma status PF, co oznacza, że została utworzona na podstawie Faktury Pro Forma:
    • na fakturze finalnej widoczne są wszystkie pozycje z Faktury Pro Forma;
    • pozycje podlegają edycji: można je korygować, usuwać, dodawać nowe.
  • Wartość faktury jest domyślnie pomniejszona o wpłacone wcześniej zaliczki i wynosi 533.94 zł
    • w tabeli VAT (zakładka [Płatności]) widoczne są pozycje z kwotami ujemnymi – kwoty te odpowiadają wartości wystawionych wcześniej zaliczek;
    • na zakładce [Płatności] znajduje się również tabela Faktury zaliczkowe, w której można ustawić jakie kwoty, z których Faktur Zaliczkowych będą uwzględniane na Fakturze Finalnej. Domyślnie uwzględniane są pełne kwoty wszystkich Faktur Zaliczkowych powiązanych z Fakturą Pro Forma.
  • Ustalamy pozostałe dane:
    • kontrahent – jest przepisywany z Faktury Pro Forma;
    • forma płatności – przelew;
    • zaznaczamy parametr WZ – towar zostanie zdjęty z magazynu.
  • Zatwierdzamy Fakturę Sprzedaży:
    • towar zostaje zdjęty z magazynu;
    • w preliminarzu płatności odnotowana zostaje należność na kwotę 533.94 zł (wartość Faktury Sprzedaży).




Rozliczenie zaliczki

Cel ćwiczenia: rozliczenie z poziomu Faktury Sprzedaży zaliczki wpłaconej wcześniej przez kontrahenta

Rejestrujemy zaliczkę w programie

  • Otwieramy menu Kasa/Bank/ Zapisy kasowe/ bankowe
  • Zaliczka zostanie zarejestrowana w kasie gotówkowej (rejestr KASA)
  • Wprowadzamy wpłaconą zaliczkę od kontrahenta:
    • dokument: KP
    • kwota: 200 zł
    • kontrahent: TWÓJ OGRÓD
    • status: nie rozliczono (rozliczenie nastąpi z poziomu Faktury Sprzedaży)

Wystawiamy Fakturę Sprzedaży

  • Otwieramy menu Handel/ Faktury
  • Dodajemy nową fakturę:
    • kontrahent: TWÓJ OGRÓD
    • forma płatności: PRZELEW
  • Wprowadzamy towary:
    • TUJE_3L: 100 szt. w cenie 7.50 zł
  • Wartość brutto faktury 922.50 zł

Rozliczamy zaliczkę

  • Otwieramy zakładkę [Płatności]
  • Klikamy ikonę plusa z wykrzyknikiem i na liście wybieramy wprowadzony wcześniej zapis na kwotę 200 zł.
  • Zatwierdzamy fakturę na trwałe (nie do bufora). Zaznaczmy parametr WZ (towar zostanie zdjęty z magazynu)
    • na podglądzie faktury widać kwotę zapłaconą 200 zł, pozostaje do zapłaty 722.50 zł
    • zapis kasowy otrzymał status R – Rozliczony całkowicie
    • zdarzenie w Preliminarzu powiązane z fakturą posiada status C – rozliczony częściowo: rozliczono 200 zł, pozostaje 722.50 zł.




Faktura płatna w ratach

Cel ćwiczenia: sprzedaż towaru na fakturze płatnej w ratach

  • Z menu Handel/ Faktury otwieramy listę faktur. Przy pomocy przycisku Dodaj, dodajemy nowy dokument.
  • Otwarty zostaje formularz faktury, który uzupełniamy:
    • kontrahent: TERRA – automatycznie uzupełniane są informacje o kategorii oraz formie płatności przypisanej kontrahentowi (przelew i termin 7 dni)
    • faktura jest wystawiana w cenach netto (kontrahent jest podmiotem gospodarczym)
  • Uzupełniamy pozycję:
    • towar IGLAKI_CYPRYS: 80 szt. w cenie 3.00 zł
    • usługę PROJ_ZIELENI: 10 godz. w cenie 25.00 zł
    • wartość brutto faktury wynosi 602.70 zł
  • Załóżmy, że klient płaci w dwóch równych ratach. Z poziomu zakładki [Płatności] uzupełniamy informację o płatnościach:
    • program proponuje płatność przelewem na całość kwoty 602.70
    • kwotę płatności przelewem z terminem 7-dniowym zmieniamy na 202.70
    • dodajemy drugą płatność: przelew. Program proponuje pozostałą kwotę (400.00). Ustalamy termin płatności za 14 dni.
  • Zaznaczamy parametr WZ, po to, aby w chwili zatwierdzenia powstał równocześnie dokument Wydania Zewnętrznego zdejmujący towar z magazynu. Zatwierdzamy fakturę (na trwałe, nie do bufora).
  • Na liście pojawia się faktura. Po jej podglądnięciu widać, że w polu zapłacono wpisane jest 0, natomiast pozostało do zapłaty 602.70 zł.
  • W Preliminarzu płatności dla rejestru PKO (z którym skojarzona jest forma płatności przelew) na liście dokumentów nierozliczonych pojawiły się dwa zdarzenia związane z wystawioną fakturą:
    • zdarzenie na kwotę 202.70 z terminem 7 dni
    • zdarzenie na kwotę 400.00 z terminem 14 dni.
  • Kiedy otrzymujemy pierwsze potwierdzenie wpłaty należy fakturę częściowo rozliczyć:
    • w raporcie bankowym (rejestr PKO) wprowadzamy zapis kasowy KP na kwotę 202.70 zł od kontrahenta TERRA
    • z poziomu zakładki [Rozliczenia] wprowadzamy rozliczenie ze zdarzeniem odpowiadającym pierwszej racie faktury
    • po zatwierdzeniu zapisu otrzymuje on status Rozliczony
    • w Preliminarzu płatności zdarzenie otrzymuje status Rozliczone i jest widoczne na liście zdarzeń rozliczonych.
    • Rozliczenie jest widoczne również z poziomu faktury: na formularzu widać, że kwota zapłacona to 202.70 (pierwsza rata), natomiast pozostaje do zapłaty 400.00 (druga rata).

 




Faktura dla osoby fizycznej płatna gotówką

Cel ćwiczenia: jaki wpływ mają warunki sprzedaży ustalone dla kontrahenta na wystawiane dokumenty sprzedaży

  • Otwieramy menu Handel/ Faktury.
  • Na wyświetlonej liście dokumentów dodajemy nową fakturę.
  • Wypełniamy dane w nagłówku:
    • dokument: proponowany jest domyślny schemat numeracji FA
    • numer: zostanie nadany automatycznie w chwili zatwierdzenia faktury
    • kontrahent: KOWALSKI
    • automatycznie wypełniane są informacje pobrane z karty kontrahenta:
      • kategoria: PRZYCHODY
      • płatność: GOTÓWKA z bieżącym terminem płatności
      • faktura liczona od: brutto zgodnie z algorytmem liczenia dokumentu ustawionym na karcie kontrahenta
  • Wpisujemy towar na fakturę (tym razem posłużymy się jednostką pomocniczą)
    • CYKLAMEN 2 opak. w cenie 95.90 (cena 1 szt. brutto to 9.59, opakowanie zawiera 10 szt., więc program wylicza cenę dla opakowania 95.90 zł)
  • Wartość brutto faktury to 80 (całość pozostaje do zapłaty)
  • Zatwierdzamy fakturę na trwałe (nie do bufora) z zaznaczonym parametrem WZ (towar zostanie zdjęty z magazynu). Odznaczamy parametr Fiskalizuj!!!

Współpraca z modułem Kasa/Bank:

  • W chwili zatwierdzania faktury, pojawia się okienko z potwierdzeniem wpłaty na kwotę 191.80 zł. Zatwierdzamy je.
  • Na liście pojawia się faktura. Po jej podglądnięciu widać, że w polu Zapłacono wpisana jest wartość faktury, natomiast pozostało do zapłaty 0.
  • Na liście zapisów kasowych/bankowych w rejestrze KASA pojawił się zapis kasowy na kwotę 191.80 zł ze statusem Rozliczony całkowicie (program automatycznie skojarzył go z fakturą).
  • W Preliminarzu płatności pojawiło się zdarzenie związane z wystawioną fakturą, z tym, że jest ono widoczne od razu na liście dokumentów rozliczonych (program w chwili przyjęcia gotówki automatycznie rozliczył go z zapisem).




Kontrahent o statusie osoba fizyczna

Cel ćwiczenia: zarejestrowanie w systemie kontrahenta będącego osobą fizyczną

  • Otwieramy menu Ogólne/ Kontrahenci.
  • Dodajemy kolejnego kontrahenta:
    • kod: KOWALSKI
    • grupa: ODB_FINALNI (odbiorcy finalni)
    • rodzaj: odbiorca
    • NIP: 222-222-22-22
    • nazwa: Kowalski Jan
    • adres: ul. Długa 100/29, 30-148 Kraków, woj. Małopolskie
    • kategoria: Przychody (typ kategorii: przychody)
  • Na zakładce [Płatności] ustalamy warunki sprzedaży:
    • forma płatności: gotówka (pole dotyczące terminu płatności nie jest edytowalne)
    • cena domyślna: detaliczna (brutto)
    • dokument liczony od: brutto
  • Na zakładce [Handlowe] ustalamy status kontrahenta:
    • status: osoba fizyczna, odbiorca krajowy
  • Zatwierdzamy kartę – kontrahent pojawia się na liście.




Ustalenie warunków sprzedaży dla kontrahenta

Cel ćwiczenia: ustalenie warunków sprzedaży dla kontrahenta zarejestrowanego w systemie

  • Otwieramy Ogólne/ Kontrahenci. Na liście widoczni są wszyscy kontrahenci wprowadzeni do bazy.
  • Edytujemy kartę wprowadzonego wcześniej kontrahenta GALERIA (jeśli nie ma takiego na liście należy go dopisać zgodnie z ćwiczeniem 6.3).
  • Na zakładce [Handlowe] ustalamy warunki sprzedaży:
    • status: podmiot gospodarczy, odbiorca krajowy
    • domyślna: hurtowa 3 (przy każdej sprzedaży proponowana będzie dla klienta cena 3 – dla której domyślna marża wynosi 30%)
    • rabat standardowy: 3% (od ceny hurtowej 3 klient przy każdej sprzedaży otrzyma rabat 3%)
  • Zatwierdzamy kartę.




Wprowadzenie Bilansu Otwarcia

Cel ćwiczenia: wprowadzenie towaru do magazynu w chwili rozpoczęcia pracy z programem

  • Otwieramy menu Handel/ Inne (Magazyn)/ Bilans Otwarcia. Lista jest pusta.
  • Przy pomocy przycisku plusa dodajemy nowy dokument. Towar zostaje wprowadzony do magazynu głównego, więc w polu Magazyn zostawiamy MAGAZYN.
  • Wprowadzamy towary z grupy ROŚLINY (wyświetlaną listę możemy zawęzić do wybranej grupy):
    • CYKLAMEN: 200 szt. w cenie 6 zł
    • IGLAKI_CYPRYS: 200 szt. w cenie 2.50 zł
    • IGLAKI_JAŁOWIEC: 200 szt. w cenie 2.80 zł
    • JABŁONIE: 200 szt. w cenie 6.20 zł
    • RÓŻA_PN: 200 szt. w cenie 3.70 zł
    • TUJE_3L: 200 szt. w cenie 6.25 zł
  • Wprowadzamy towary z grupy DODATKI (wyświetlaną listę możemy zawęzić do wybranej grupy):
    • KORA_S80: 500 szt. w cenie 4.40 zł
    • ZIEMIA_5: 500 szt. w cenie 1.25 zł
  • Wartość Bilansu Otwarcia to 8 315.00 zł
  • Zatwierdzamy Bilans Otwarcia (na trwałe, nie do bufora). Towar zostaje wprowadzony do magazynu (uwaga: w trakcie zatwierdzania pojawi się okienko z aktualizacją cen sprzedaży. Należy je zatwierdzić przyciskiem z dyskietką).