Odnotowanie nieobecności i nadgodzin w kalendarzu

Cel ćwiczenia: Wprowadzenie na kalendarzu pracownika rzeczywistego czasu pracy wraz z nieobecnością,

  • Na Liście pracowników podświetlamy wybranego pracownika Jan Kowalski.
  • Na dole okna otwieramy przycisk (Nie)obecności – na ekranie pojawi się Formularz czasu pracy.
  • Na zakładce Nieobecności – dodajemy nieobecność Urlop wypoczynkowy na okres tylko 1 dnia pracy (w drugim tygodniu zatrudnienia) dodatkowo zaznaczamy pole „Na żądanie” i zapisujemy formularz nieobecności.
  • Przechodzimy na zakładkę Kalendarz – widzimy, że czas pracy został pomniejszony o 7h (taka jest dzienna norma pracy dla tego pracownika). W części Nieobecności (dni) widzimy informację o 1 dniu nieobecności typu Urlop. Natomiast w dniu, w którym wpisano urlop, zamiast informacji o czasie pracy, wyświetlany jest skrót nazwy nieobecności.
  • Dodatkowo na zakładce Kalendarz – edytujemy inny dzień pracy (z czasem pracy) – również w drugim tygodniu zatrudnienia – na wyświetlonym Formularzu dnia modyfikujemy godzinę zakończenia pracy z 14:00 na 16:00 (W związku z tym, że norma dobowa w dniu typu „Pracy” została przekroczona, pracownik otrzyma w wypłacie dopłaty do nadgodzin 50%).
  • Akceptujemy formularz dnia pracy – widzimy, że czas pracy został zwiększony o 2 godziny.
  • Zapisujemy wprowadzone zmiany




Przypięcie potrącenia składki PZU

Cel ćwiczenia: Uzupełnienie listy dodatkowych elementów wynagrodzenia o dodatek typu potrącenie.

  • Zatrudnionemu pracownikowi oprócz wynagrodzenia zasadniczego będziemy, co miesiąc potrącać z wypłaty składkę PZU. W tym celu w Kadrach podświetlamy wybranego pracownika (Jan Kowalski).
  • Na dole okna naciskamy przycisk Dodatkowe elementy wynagrodzenia – wyświetli się lista dodatków na której dodajemy kolejne elementy wynagrodzenia o stałym charakterze.
    • Jako Typ składnika wybieramy zdefiniowaną wcześniej Składkę PZU
    • Wprowadzamy informacje o okresie, w jakim potrącenie będzie pobierane z wypłaty pracownika: Od: 1-szy dzień miesiąca z daty zatrudnienia daty Do nie wypełniamy
    • Zapisujemy formularz dodatku i listę dodatkowych elementów.




Przyznanie premii procentowej

Jeśli jest to premia stała tzn. będzie ona wypłacana regularnie przez dłuższy czas, należy ten fakt odnotować w danych pracownika.

Cel ćwiczenia: Uzupełnienie listy dodatkowych elementów wynagrodzenia o dodatek typu premia.

  1. Zatrudnionemu pracownikowi oprócz wynagrodzenia zasadniczego będziemy, co miesiąc wypłacać premię procentową na osobnej liście INNA. W tym celu w Kadrach (Płace i Kadry/ Kadry) podświetlamy wybranego pracownika (np. Jan Kowalski).
  2. Na dole okna naciskamy przycisk Dodatkowe elementy wynagrodzenia  – wyświetli się lista dodatków na której dodajemy kolejne elementy wynagrodzenia o stałym charakterze.
    • W celu wprowadzenia na listę nowego elementu wciskamy przycisk Dodaj (klawisz <INSERT> lub polecenie Dodaj z menu kontekstowego, wywołanego prawym klawiszem myszy).
    • Jako Typ składnika wybieramy zdefiniowaną wcześniej Premię procentową
    • Wprowadzamy informacje o okresie, w jakim dodatek przysługuje pracownikowi: Od: 1-szy dzień miesiąca z daty zatrudnienia daty Do nie wypełniamy – dodatek będzie wypłacany przez cały czas
    • Wartość dodatku będzie wyliczana na wypłacie jako procent wynagrodzenia nominalnego
    • W polu Symbol listy płac wybieramy „I” – Inna wypłata
    • Zapisujemy formularz dodatku i listę dodatkowych elementów.




Ustalamy schemat płatności gotówka/ROR, inny odbiorca płatności, wieloetatowość

Ćwiczenie nr 1

Cel ćwiczenia: Wprowadzenie informacji o koncie bankowym pracownika, na które będą przekazywane wynagrodzenia.

  1. Edytujemy Formularz danych personalnych pracownika (Jan Kowalski).
  2. Wybieramy przycisk Schemat płatności
    • W polu „Forma płatności” zmieniamy na przelew
    • Domyślnie odbiorcą płatności jest sam pracownik, dlatego w polu Pracownik wyświetla się jego Akronim
    • Z listy słownikowej wybieramy bank PKO o numerze rozliczeniowym 10202906
    • Uzupełniamy pełny numer rachunku bankowego pracownika w standardzie IBAN (należy wpisać 16 dowolnych cyfr, po wpisaniu i naciśnięciu klawisza <Tab> zostanie wyliczona cyfra kontrolna)
    • W procencie płatności deklarujemy 100%. Cała kwota wynagrodzenia będzie przekazywana na konto bankowe. Zapisujemy formularz płatności i formularz pracownika.

Ćwiczenie nr 2

Cel ćwiczenia:  W tym ćwiczeniu opisana jest sytuacja, gdy wynagrodzenie pracownika częściowo będzie wypłacone gotówkę, a częściowo przelewem.

  1. Edytujemy Formularz danych kadrowych pracownika,

Uwaga
Gdy zmieniamy schemat płatności na inny (na przykład z gotówki na przelew), a są już naliczone wypłaty, to należy wprowadzić taki zapis przez aktualizację.

  1. Wybieramy Schemat płatności  (ikona po prawej stronie okna),
  2. Dodajemy pierwszą płatność: W polu Forma płatności wybieramy przelew,
  3. Z listy słownikowej wybieramy bank oraz numer oddziału banku, konto uzupełniamy o numer rachunku bankowego pracownika,
  4. Deklarowana wysokość przelewu na to konto to 50 %,
  5. Zaznaczamy parametr Nadwyżki nad zdeklarowane kwoty dodawane do tej płatności. Spowoduje to, że w przypadku, gdy nie będzie możliwości podzielenia wypłaty netto na dwie równe części (kwestia zaokrągleń groszy), nadwyżki zostaną przekazane na to właśnie konto. Np.: kwota. 1.000,33 zł. nie może być podzielona na dwie równe części – w tym przypadku na konto bankowe zostanie przekazana kwota 500,17 zł. a do kasy 500,16 zł.,
  6. Zapisujemy Formularz płatności.
  7. Ikoną  dodajemy kolejną formę płatności, tym razem wybierając jako formę płatności – gotówka,
  8. W procencie płatności deklarujemy 100 % (!). Ponieważ gotówka została zadeklarowana jako druga forma płatności, to wpisane 100% oznacza wielkość, która pozostaje po zrealizowaniu pierwszej płatności (przelew 50%),
  9. Zapisujemy formularz płatności, listę płatności i formularz danych kadrowych pracownika.

Uwaga
Dla pracownika nie można wskazywać formy płatności, dla której jest ustawiony konkretny płatnik (np. wskazany kontrahent).

Ćwiczenie nr 3

Cel ćwiczenia: Wprowadzenie informacji o koncie bankowym innego odbiorcy płatności.

Przykładowo 600,00 zł. wynagrodzenia pracownika Zenona Sokołowskiego – jest przekazywane na konto jego córki Elżbiety Sokołowskiej:

  1. Jeśli Pani Elżbieta nie jest i nigdy nie była pracownikiem firmy w której pracuje Z. Sokołowski, należy ją dodać  na Listę pracowników jako niezatrudnioną, tj. wystarczy wpisać imię, nazwisko i akronim. W sytuacji, gdy osoba jest już w bazie nic nie modyfikujemy. (Można ją oznaczyć statusem Archiwalny [v], by nie była widoczna na listach).
  2. Edytujemy  Formularz danych kadrowych pracownika Z. Sokołowskiego.
  3. Przechodzimy do Schematu płatności , dodajemy  lub <INS> nową płatność, typ Przelew. z listy wywołanej przyciskiem Pracownik wybieramy E. Sokołowską. Wskazujemy Bank i uzupełniamy numer rachunku. W polu Opis rachunku można wpisać treść np. Alimenty dla córki. Następnie deklarujemy przekazywaną kwotę np. 600,00 zł.
  4. A Płatność pracownika (przelew) jako 0% dostępnej wartości i zaznaczony parametr Nadwyżki nad zadeklarowane kwoty… [v]. 
  5. Zmiany należy zapisać . Na liście form płatności pojawią się zadeklarowane pozycje.

Automatycznie zostaną przepisane do schematu płatności w wypłacie pracownika i docelowo w zdarzeniach w Preliminarzu płatności (Kasa/Bank).
Wydruk przelewu dla innego Odbiorcy płatności (E. Sokołowskiej) drukujemy z poziomu modułu Kasa/Bank/  Preliminarz płatności – po wejściu do zdarzenia. W Preliminarzu płatności, na zakładce [Wg podmiotu], taka płatność będzie widoczna jako płatność dla podmiotu (pracownika) E. Sokołowska wskazanej jako Odbiorca, a nie na liście płatności pracownika, dla którego naliczono wypłatę.

Ćwiczenie nr 4

Cel ćwiczenia: Wprowadzenie informacji o tym samym koncie bankowym na różnych etatach (wieloetatowość).

Pracownik zatrudniony przykładowo na 2 etatach. Ma naliczone dwie wypłaty zostanie wygenerowany jeden przelew na konto pracownika (całość wynagrodzenia płacone na konto).

  1. Należy edytować formularz Etatu podstawowego pracownika,
  2. Wyświetlić Schemat płatności  i dodać płatność jako Przelew, wskazujemy Bank i uzupełniamy numer rachunku. W polu Odbiorca płatności domyślnie pojawia się akronim edytowanego pracownika, zapisujemy formularz.
  3. Następnie edytujemy formularz Etatu dodatkowego pracownika, przechodzimy do schematu płatności,
  4. Edytujemy  istniejącą płatność typu Gotówka (domyślnie jest dodawana) i zamieniamy ją na typ Przelew, jako Odbiorcę płatności wskazujemy Etat podstawowy  (czerwona chorągiewka) tego pracownika. Wybieramy Bank i uzupełniamy numer rachunku zgodny z zapisem w Etacie Można dodatkowo wypełnić Opis rachunku. Pozostawić bez zmian: Przypadająca na tę płatność część z kwoty do wypłaty: 100% dostępnej wartości + kwota 0,00zł i zaznaczony parametr [v] Nadwyżki nad zadeklarowane kwoty dodawane do tej płatności. Następnie zapisujemy formularz.

Płatności generowane automatycznie w wypłatach będą mieć jako podmiot (Odbiorcę) Akronim pracownika przypisany do jego Etatu podstawowego.

Z poziomu Kasa/Bank – Preliminarz płatności/ Preliminarz podmiotu będą widoczne płatności pracownika i można wygenerować zbiorczy przelew. Po wskazaniu etatu podstawowego jako Podmiotu (zakładka [Wg Podmiotu] w Preliminarzu płatności).

 




Zatrudniamy pracownika etatowego na czas określony

Cel ćwiczenia: Uzupełnienie informacji o etacie pracownika i ubezpieczeniach ZUS.

  • W Kadrach wyświetlamy Listę pracowników Bez zatrudnienia i ponownie otwieramy formularz danych kadrowych (Jan Kowalski).
  • Przechodzimy na zakładkę Etat w celu odnotowania informacji o zatrudnieniu.
    • W polu Data zatrudnienia wprowadzamy 1-szy dzień bieżącego miesiąca.
    • Jako Rodzaj umowy wybieramy ze słownika umowę na czas określony
    • Wpisujemy Datę zwolnienia na 31 grudnia bieżącego roku
    • Stanowisko: Konsultant – uzupełniamy słownik stanowisk o taką pozycję
    • Wybieramy z listy własny Kalendarz 35-godzinny (pracownik posiada znaczny stopień niepełnosprawności, więc może pracować tylko 7 godzin dziennie, 35 tygodniowo)
    • Podajemy Wymiar etatu 1/1 i Stawkę zaszeregowania w wysokości 2 400.00 zł za miesiąc
    • Norma dobowa do urlopu dla pełnego wymiaru etatu – ustawiamy na 7h (norma dla tego pracownika jest obniżona do 7 godzin dziennie)
  • Przechodzimy na zakładkę Ubezpieczenie (etat), aby uzupełnić informacje o ubezpieczeniach pracownika:
    • Kod tytułu ubezpieczenia 0110 – dwie dodatkowe cyfry (ustalone prawo do emerytury lub renty i kod stopnia niepełnosprawności) są automatycznie dopisywane na podstawie informacji wprowadzonych na zakładce Ubezpieczenie cd. Jeśli poprawnie wykonaliśmy to pełny kod tytułu ubezpieczenia jest wyświetlany jako 0110 23.
    • Po wybraniu kodu program proponuje objęcie pracownika obowiązkowymi ubezpieczeniami i daty zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego zgodne z odnotowaną datą zatrudnienia.
  • Akceptujemy formularz pracownika (uzupełniony o dane etatowe) i na Liście pracowników widzimy go na listach: Wszyscy i Etat
    • Nie widzimy go już na listach: Bez zatrudnienia i Umowa




Dodanie pracownika na listę

Cel ćwiczenia: Dodanie nowej osoby do listy pracowników.

  • Z menu Płace i Kadry wybieramy opcję Nowy pracownik.
  • W nowym formularzu uzupełniamy wymagane pola: Akronim, Imię i Nazwisko
    • Akronim: 005/E
    • Nazwisko: Kowalski
    • Imię (pierwsze): Jan
    • Zapisujemy te podstawowe informacje.
  • W Kadrach wyświetlamy Listę pracowników Wszyscy. Dodany pracownik pojawia się na liście osób. Aby uzupełnić dane osobowe pracownika otwieramy formularz za pomocą ikony lupy.
  • Uzupełniamy pola dotyczące adresu:
    • Województwo: małopolskie (wybór z zamkniętej listy)
    • Miejscowość: Kraków (uzupełniamy wywołany słownik o taką pozycję)
    • Powiat/gmina: Kraków
    • Adres: 31-100 Kraków, ul. Szeroka 12
    • Poczta: Kraków (korzystamy ze słownika)
  • Zakładka Nr ident./podatki
    • Wprowadzamy podwyższone koszty uzyskania przychodu – Pod przyciskiem „koszty uzyskania z tytułu” wybieramy pozycję 3.
    • „Zerujemy” pracownikowi mnożnik ulgi podatkowej (jest rencistą)
    • Przypisujemy mu Urząd Skarbowy Kraków – Stare Miasto (wybierając z listy urzędów)
  • Zakładka Ubezpieczenie cd używając kodów z dostępnych słowników zaznaczamy, że pracownik:
    • Ma przyznane prawo do renty (kod-2)
    • Posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (kod-3)
    • Zapisujemy formularz pracownika




Definiujemy potrącenie netto

Cel ćwiczenia: Dodanie nowego elementu wypłaty typu potrącenie.

 Wskaźniki:

  • W konfiguracji (Firma/ Płace/ Wskaźniki) ustawiamy miesiąc styczeń bieżącego roku (aby dopisywany wskaźnik miał datę obowiązywania od dnia 1 stycznia b.r.)
  • Dodajemy nową stałą okresową o nazwie Składka PZU z wartością 35.00.

Typy wypłat:

  • W konfiguracji (Firma/ Płace/ Typy wypłat) dodajemy nowy Formularz definicji wypłaty.
  • Na zakładce Ogólne:
    • Podajemy nazwę: Składka PZU oraz skrót: Skł.PZU
    • Wybieramy Algorytm 1 – kwota
    • Jako Stałą okresową wybieramy wskaźnik firmy Składka PZU
    • Zaznaczamy parametr „Potrącenie”
    • Automatyczne korygowanie wynagrodzenia za czas nieobecności – jest wyłączone
  • Zakładka Podatki/Nieobecności:
    • Po zaznaczeniu opcji „Potrącenie” wszystkie pozycji naliczania zostały ustawione w trybie „Nie dotyczy/ Nie naliczać/ Nie wliczać”
    • Okres wypłaty potrącenia: co 1 miesiąc
  • Zakładka Szczegółowe:
    • Pozostawiamy zaokrąglenie z dokładnością do 0.01 zł,
    • Potrącenie nie będzie przyrównywane do najniższego wynagrodzenia
    • Wpływa na kwotę do wypłaty
    • Nie będzie uwzględniane przy liczeniu dopłat za nadgodziny
  • Akceptujemy formularz – na liście typów wypłat jest widoczna zdefiniowana przez nas Składka PZU.




Definiujemy premię procentową

Cel ćwiczenia: Modyfikacja istniejącego elementu wynagrodzenia.

  • W konfiguracji (Firma/ Płace/ Typy wypłat) otwieramy ikona lupy formularz definicji wypłaty o nazwie Premia procentowa.
  • Na zakładce Ogólne:
    • Algorytm 2 – procent wynagrodzenia
    • Procent – wpisujemy 10,00%
    • Zasadnicze – zmieniamy na zasadnicze nominalne (stawka wpisana w Kadrach)
    • Automatyczne korygowanie wynagrodzenia (kwoty dodatku) zaznaczamy w przypadku urlopu i nieobecności płatnej oraz zwolnienia lekarskiego, pozostawiając proporcjonalne pomniejszenie za zwolnienie lekarskie. Nie wypełniamy pól „składnik związany” ani „Tylko za okres zwolnienia”.
  • Zakładka Podatki/Nieobecności:
    • Pozycja na deklaracji PIT: pozostawiamy jako PIT-4.1a czyli Wynagrodzenia ze stosunku pracy…
    • Zaliczka podatku będziemy naliczać wg progów (zgodnie z obowiązującą skalą podatkową)
    • Koszty uzyskania przychodu standardowe – co oznacza, że od tego elementu wypłaty potencjalnie mogą być odliczone koszty, gdyby wypłata nastąpiła na osobnej liście płac wypłacanej w pierwszej kolejności.
    • Pozycja na deklaracji ZUS (RSA) nie dotyczy – premia nie jest świadczeniem ani przerwą w opłacaniu składek
    • Od dodatku będziemy naliczać zarówno składki na ubezpieczenia społeczne, jak i na ubezpieczenie zdrowotne
    • Okres wypłaty, czyli częstotliwość, z jaką będzie wypłacany dodatek ustawiamy: co 1 miesiąc
    • Do podstawy zasiłków chorobowych kwotę wypłacanego dodatku będziemy Dopełniać wg dni, dodatek jest zależny od czasu pracy, jego kwota jest pomniejszana za czas zwolnienia lekarskiego.
    • Do podstawy wynagrodzenia za urlop kwotę wypłacanego dodatku będziemy wliczać po przeliczeniu wg aktualnej stawki zaszeregowania, co oznacza że kwota wypłaconego składnika będzie przeliczana w przypadku zmiany stawki nominalnej pracownika w okresie wykorzystywania urlopu.
    • Do podstawy ekwiwalentu za urlop będziemy wliczać po przeliczeniu i dopełnieniu dodatku, czyli oprócz przeliczania na nową wartość będzie on dopełniany o ewentualne nieobecności pracownika.
  • Zakładka Szczegółowe:
    • Pozostawiamy zaokrąglenie z dokładnością do 0.01 zł,
    • Dodatek będzie przyrównywany do najniższego wynagrodzenia
    • Wpływa na kwotę do wypłaty
    • Nie będzie uwzględniany przy liczeniu dopłat za nadgodziny
  • Zapisujemy zmiany w formularzu Premii procentowej.




Definiujemy kalendarz za pomocą serii


Cel ćwiczenia: Utworzenie nowego kalendarza (dla pracowników niepełnosprawnych) i szybkie zdefiniowanie dni przy użyciu serii.

  • W konfiguracji (Firma/ Płace/ Kalendarze) otwieramy nowy Formularz kalendarza.
  • Na zakładce Ogólne:
    • Nazwa: 35-godzinny
    • Akronim: 35h
    • Pozostawiamy zaznaczenie w polu „Uwzględniaj wymiaru etatu”
    • Nadgodziny: pozostawiamy zaznaczone pola: „Rozliczaj nadgodziny”, „Licz standardowe dopłaty do nadgodzin”, „Licz standardowe wynagrodzenie powyżej/powyżej normy”, „Licz standardowe dopłaty do godzin nocnych”, norma według kalendarza
  • Przechodzimy na zakładkę Kalendarz – widzimy niezdefiniowane dni, które są wyświetlane jako .
  • Po wciśnięciu przycisku Kalendarz otwiera się formularz wstawiania serii. Na zakładce Ustawienia podajemy okres, na który będzie naniesiona nasza seria – od dnia do dnia.

Uwaga
Zakres dat należy podać w ten sposób, aby rozpoczynał się od poniedziałku, jako początku tygodnia pracy.

  • W części Pozostaw bez zmian – odznaczamy wszystkie parametry.
  • Przechodzimy na zakładkę Seria i wybieramy z listy naszą zdefiniowaną serię. Pojawiają się zdefiniowane dni serii.
  • Uruchamiamy nanoszenie serii dni na kalendarz używając ikony pioruna. Po naniesieniu serii w kalendarzu obok daty pojawia się godzina rozpoczęcia pracy, a w nawiasie liczba godzin do przepracowania (norma).
  • Następnie nanosimy święta – naciskamy przycisk Wstawianie świąt i określamy okres (wybrany rok), na jaki wprowadzamy standardowe święta. W części Wstaw – pozostawiamy zaznaczone pole [√] święta. Jak również pole Zamieniaj zdefiniowane dni powinno być zaznaczone [√], aby zdefiniowane wcześniej dni w kalendarzu zostały zamienione na świąteczne.
  • Jeśli w danym roku występują święta przypadające w soboty należy odnotować dodatkowe dni wolne za te święta (podstawa prawna: art. 130 § 2 K.p.).
  • W prawym górnym rogu wyświetlona jest norma czasu pracy ustalona w oparciu o naniesioną serię i dni świąteczne. Jeśli godziny i dni normy pracy się zgadzają z naszymi oczekiwaniami, zapisujemy zdefiniowany Kalendarz.




Dodajemy serię dla kalendarza z 35-godzinnym tygodniem pracy

Cel ćwiczenia: Wprowadzenie pomocniczej serii kalendarza (w celu wykorzystania jej w definiowaniu kalendarza czasu normatywnego).

  • W konfiguracji (Firma/ Płace/ Serie kalendarzy) otwieramy nowy Formularz serii.
  • Na zakładce Ogólne:
    • Nazwa: Tydzień 35h
    • Symbol: 35h
  • Przechodzimy na zakładkę Pozycje i tutaj dodajemy poszczególne dni:
    • Pierwszy dzień serii – wypełniamy:
      • Typ dnia: Pracy
      • Od godziny 07:00
      • Do godziny: 14:00
      • Strefa: Czas pracy podstawowy
    • Drugi dzień pracy (aż do piątego) – tutaj możemy wykorzystać funkcję „kopiuj” z menu kontekstowego, czyli podświetlamy ostatnio dodaną pozycję i naciskamy prawy przycisk myszki. W ten sposób dodajemy 4 kolejne dni pracy.
    • Szósty dzień typu Wolny – z zerowym czasem pracy i bez wskazania strefy
    • Siódmy dzień typu Święto – z zerowym czasem pracy i bez wskazania strefy
  • Na koniec zapisujemy formularz serii.