Współpraca modułu Płace i Kadry z modułem w wersji Plus

Zasady, których należy przestrzegać, przy pracy na tej samej bazie danych korzystając na różnych stanowiskach z modułów: Płace i Kadry (PK) i Płace oraz Płace i Kadry Plus (PKP):

  • W Konfiguracji firmy/ Płace/ Typy wypłat utworzono typy wypłat za pomocą algorytmu 11 i/lub 12. Wypłaty, w których mogą wystąpić tak zdefiniowane dodatki muszą być wyliczane na stanowisku PKP (w PK nie są obsługiwane te dwa algorytmy płacowe);
  • Pracownicy mają przypięte na Liście dodatków dodatki, które w definicji typu wypłaty (w konfiguracji) mają ustawiony Okres wypłaty dłuższy niż 1 miesiąc (np. co 3 miesiące, co 12 miesięcy). Dodatki dla tych pracowników wyliczą się automatycznie w wypłatach z częstotliwością zgodną z okresem wypłaty ustawionym w konfiguracji, jeśli wypłaty będą wyliczane na stanowisku PKP (w PK wszystkie dodatki przypisane do pracownika proponują się do wypłaty co miesiąc i Operator sam decyduje, w którym miesiącu zapisać je w wypłacie);
  • W Konfiguracji firmy/ Płace/ Kalendarze w definicji kalendarza ustawiono okres rozliczeniowy dla nadgodzin dłuższy niż 1 miesiąc (np. co 4 miesiące). Wypłaty etatowe dla osób, które mają przypisane kalendarze z takim sposobem rozliczania nadgodzin, należy obliczać na stanowisku PKP (w PK nadgodziny są zawsze liczone w 1‑miesięcznym cyklu rozliczeniowym);
  • Opis analityczny pracownika. W module PKP podczas wpisywania nowego pracownika jest dla niego automatycznie dodawany domyślny opis analityczny, przyporządkowany do pracownika opis jest domyślnie kopiowany do nowego zapisu historycznego (przy aktualizacji danych), jest też kopiowany do dopisywanych pracownikowi w kadrach dodatków, akordów i umów (w module PK opis analityczny nie jest dodawany ani kopiowany);
  • W Konfiguracji firmy/ Płace/ Parametry zaznaczono parametr Automatyczne generowanie opisu analitycznego w wypłacie. Opis analityczny zgodnie z opisem wynikającym z danych kadrowych, wygeneruje się w wypłatach pod warunkiem, jeśli są naliczane w module PKP (w module PK opis analityczny w wypłacie nie jest generowany);
  • W schemacie numeracji listy płac jako jeden z członów numeracji występuje wydział. Numer pełny naliczanej wypłaty zawiera symbol wydziału, jeśli jest liczona w module PKP (moduł PK nie obsługuje struktury wydziałowej);
  • Odnotowanie na formularzu danych kadrowych pracownika ‘oddelegowania’, nie spowoduje właściwego naliczenia wynagrodzenia na liście płac w module PK (funkcjonalność ‘oddelegowanie’ jest dostępna w module PKP);
  • Zaznaczenie na zakładce [Etat], na formularzu danych kadrowych pracownika flagi Pracownik tymczasowy w module PKP, nie spowoduje poprawnego naliczenia wynagrodzenia, na liście płac w module PK;
  • Zajęcia komornicze dodane w module PKP nie będą automatycznie naliczane w wypłatach w module PK i nie wygenerują się płatności dla komornika;
  • Blokady dostępu do wydziałów. Blokowanie dostępu Operatora do wybranych wydziałów jest możliwe tylko w module PKP (moduł PK nie obsługuje struktury wydziałowej, a więc również blokad opartych na wydziałach);
  • Zapisanie więcej niż jednego wejścia w ciągu dniaKalendarzu obecności pracownika – np. wpisanie nadgodzin jako drugie wejście, albo odnotowanie dodatkowej przerwy w pracy. Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy wyliczane jest z uwzględnieniem wszystkich wejść tylko w module PKP (w module PK nie można wpisać więcej niż jednego wejścia w ciągu dnia i wynagrodzenie powyżej/poniżej normy jest liczone z uwzględnieniem czasu pracy w zapisanego tylko pierwszym wejściu).




Współpraca Comarch ERP Optima z Formularzami IPS

Uwaga
Opcja dostępna tylko w wersji stacjonarnej programu Comarch ERP Optima. Współpraca z formularzami IPS jest niedostępna w wersji usługowej Comarch ERP Optima.

Programy Formularze IPS i Biuro Rachunkowe IPS oferują niemal 3 000 wzorów różnego rodzaju druków i formularzy. Dzięki integracji programu Formularze IPS z systemem Comarch ERP Optima Klienci obydwóch systemów mają możliwość szybszego wypełniania formularzy – dane identyfikacyjne i adresowe mogą być pobierane z bazy Comarch ERP Optima.

Z poziomu słownika pracowników oraz z poziomu formularza pracownika, udostępniono pod ikoną  – funkcję dodatkową: Formularze IPS / Lista druków. Funkcja umożliwia wywołanie listy druków z najnowszej wersji programu Formularze IPS.

Na wybrane druki np. NIP-1, VAT-R itd. przenoszą się tylko dane identyfikacyjne i/lub teleadresowe:

  • firmy (np. na formularze z grupy VAT przenoszą się dane z gałęzi Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ VAT‑7,VAT-UE, poza danymi identyfikacyjnymi można przenosić również numery firmowych rachunków bankowych),
  • pracowników, wspólników,
  • kontrahentów.

Po wybraniu formularza z listy, jeżeli formularz pobiera dane pracownika, wspólnika lub kontrahenta – wyświetli się lista podmiotów, z której należy wybrać odpowiedni podmiot.

Producent programu Formularze IPS udostępnia również narzędzie: IpsOptimaTools, za pomocą którego można wypełniać kolejne formularze lub modyfikować istniejące. Instrukcja obsługi tego narzędzia dostępna jest w programie Formularze IPS oraz na stronie producenta: http://www.ips-infor.com.pl/dlaoptimy/.

Funkcję dodatkową można podłączyć na dowolnej liście lub formularzu w systemie Comarch ERP Optima z każdego miejsca w programie użytkownik będzie miał wtedy dostęp do wszystkich rodzajów formularzy zgodnie z posiadaną licencją autora.

Wszelkie informacje dotyczące zakupu licencji dostępne są na stronie: http://www.ips-infor.com.pl/dlaoptimy/.

W szczególności funkcja może zostać udostępniona w każdym z miejsc gdzie jest dostępna ikona Funkcji dodatkowych. Aby to zrobić należy:

  • Z poziomu Ogólne / Pracownicy uruchomić Konfigurację funkcji dodatkowych <CTRL+F11>.
  • W oknie „Konfiguracja funkcji dodatkowych” nacisnąć i przytrzymać klawisz <CTRL> a następnie kliknąć na zestaw „Formularze IPS”, przytrzymać, przesunąć, a następnie upuścić na gałęzi najwyższej czyli „Procedury”.

Jeżeli decyzją Administratora systemu nie każdy z użytkowników ma mieć dostęp do tej funkcjonalności należy użyć standardowych blokad dla funkcji dodatkowych.

 




Udostępnianie wydruków w Comarch ERP Optima do aplikacji Comarch HRM

W Comarch ERP Optima jest możliwość udostępnienia wydruków do aplikacji Comarch HRM. Wydruki w Comarch HRM będą widoczne dla zalogowanego użytkownika. W Comarch ERP Optima można udostępnić wydruki dotyczące pracowników z poziomu:

  • formularza danych kadrowych pracownika,
  • listy pracowników,
  • formularza wypłaty,
  • listy wypłat,
  • formularza deklaracji pracownika: PIT-11, IFT-1/1R, PIT-8C,
  • listy deklaracji pracowników.

W Comarch ERP Optima można wskazać, które wydruki mają być udostępnione w aplikacji Comarch HRM z dwóch poziomów:

  • z menu Wydruk danych,
  • w Archiwum wydruków.

W celu udostępnienia wydruku na przykład Skierowanie na badanie lekarskie należy wejść na formularz pracownika, wybrać Wydruk danych, wskazać odpowiedni wydruk i wybrać opcję Udostępnij do Comarch HRM.

Wydruk danych – udostępnianie wydruku

Po wybraniu tej opcji w module Obieg dokumentówArchiwum wydruków pojawia się udostępniony wydruk. W analogiczny sposób można udostępnić seryjnie wydruki dla wielu pracowników (PIT-11, Raport roczny ZUS RMUA, kwitki wypłat), korzystając z wydruków seryjnych na przykład kwitek wypłaty (wiele plików – e-mail).

Archiwum wydruków – udostępniony wydruk do Comarch HRM

Drugi sposób udostępniania wydruków do Comarch HRM dostępny jest  po wejściu w Archiwum wydruków (moduł Obieg dokumentów).

Z poziomu Archiwum wydruków udostępniamy te kopie elektroniczne, które mają:

  • uzupełnioną nazwę wydruku,
  • powiązane są z pracownikiem.

Udostępnienie wydruku wywołujemy z menu kontekstowego. Z tego też poziomu możemy zablokować wyświetlanie wydruku w aplikacji Comarch HRM.

Menu kontekstowe

W Archiwum wydruków kolumny Comarch HRM oraz Nazwa wydruku można wywołać na listę poprzez wybór kolumn. W kolumnie Comarch HRM znajduje się informacja czy wydruk jest dostępny w aplikacji Comarch HRM. W kolumnie Nazwa wydruku jest informacja pod jaką nazwę dany wydruk będzie widoczny w Comarch HRM.




Archiwum wydruków

Uwaga
Podgląd elektronicznych kopii wydruków jest możliwy tylko w przypadku posiadania licencji na moduł Comarch ERP Optima Obieg Dokumentów.

Funkcjonalność została szczegółowo opisana w Archiwum wydruków.

Dodatkowo lista rodzajów jest uzależniona od pobranych modułów. Jest zawężana do takich, jakie są dostępne w ramach wykorzystywanych modułów. Przykładowo, jeśli użytkownik nie zalogował się do modułu Comarch ERP Optima Kadry i Płace – automatycznie nie będzie widział wydruków wykonywanych z poziomu tego modułu.

Wydruki zapisywane jako kopia elektroniczna (widoczne w Archiwum wydruków) zawierają informacje pozwalające na ich łatwe zidentyfikowanie (wyszukanie):

  • wydruki wykonane z poziomu formularza pracownika – nazwisko i imię pracownika,
  • wydruki wykonane z poziomu formularza umowy cywilnoprawnej – nazwisko i imię pracownika, numer umowy i okres jej trwania,
  • wydruki wykonane z poziomu formularza wypłaty pracownika – nazwisko i imię pracownika, numer wypłaty, jej rodzaj (np. etat, umowa) i okres za jaki została naliczona,
  • wydruki wykonane z poziomu formularzy deklaracji podatkowych pracownika – nazwisko i imię pracownika, typ deklaracji (np. PIT-11) i rok za który została naliczona.




Wydruki wysyłane za pośrednictwem e-maila

Wysyłanie wydruku jako załącznik wiadomości e-mail

Z poziomu Formularza danych kadrowych pracownika, formularza deklaracji podatkowej pracownika (PIT-11, PIT-8C, IFT-1R/IFT-1), Formularza wypłaty pracownika oraz Formularza umowy możliwe jest wysłanie wybranego wydruku na E-mail podany na formularzu danych kadrowych (zakładka [Ogólne]).

W momencie wybrania odpowiedniego wydruku z opcji Wyślij (dostępnej na wstążce) podnosi się okno wiadomości z uzupełnionym odbiorcą e-maila (adres e-mail pracownika) oraz załącznikiem (do nazwy załącznika wstawia się na początku Nazwisko_Imię, a na końcu dodatkowo data i godzina, np.: Zama_Robert_Wydruki kadrowe_Karta pracy_20110210_120323.pdf).

Wydruk kaskadowy do e-maila

Z poziomu listy Deklaracje PIT pracowników dostępne są dla deklaracji PIT-11, PIT-8C i IFT-1/1R (dla najnowszych wersji tych deklaracji) wydruki kaskadowe do emaila z zapisem wydruku dla każdej zaznaczonej pozycji do oddzielnego pliku PDF. Omawiane wydruki są oznaczone jako nazwa wydruku plus informacja wiele plików – e-mail np.: PIT11(XX) – (wiele plików e-mail).

Z poziomu listy Wypłaty pracowników dostępne są również wydruki kaskadowe Kwitek wypłaty (wiele plików e‑mail), Kwitek wypłaty dla oddeleg.(wiele plików – e-mail) i Rachunek do umowy (wiele plików – e-mail).

Jeżeli użytkownik posiada licencję na moduł Comarch ERP Optima CRM i ma skonfigurowaną skrzynkę pocztową w programie Comarch ERP Optima, to może te wydruki wykorzystać do seryjnej wysyłki e-maili do pracowników. W takiej sytuacji dla każdego z zaznaczonych pracowników zostanie utworzona oddzielna wiadomość pocztowa z jego adresem i załączonym wydrukiem, dotyczącym konkretnego pracownika.

 




Wydruki do Worda (XML)

Poza standardowymi wydrukami program Comarch ERP Optima został wzbogacony o najczęściej używane wydruki, które są edytowane w programie Word i pozwalają na modyfikację jego treści.

Uwaga

Parametr Nazwa programu dla wydruków do Worda (XML): dostępny z poziomu Konfiguracji /Stanowisko /Ogólne/ Wydruki, pozwala na określenie domyślnego programu, w którym będą edytowane standardowe wydruki do Worda (XML).

Standardowo podpowiada się winword.exe co oznacza, że wydruki podnoszą się w aplikacji MS Word, również wtedy, gdy oprócz niego zainstalowany na stanowisku jest Open Office Writer.

Jeżeli w konfiguracji wpisany został swriter.exe, to wydruki edytowane są poprzez Open Office Writer, również wtedy, gdy na stanowisku zainstalowany jest także MS Word.

W pozostałych sytuacjach program Comarch ERP Optima nie będzie generował poprawnych wydruków. Jeżeli zostanie wprowadzony dowolny ciąg znaków, niepozwalający na uruchomienie wskazanej aplikacji, to w momencie wywołania wydruku pojawi się komunikat Błąd uruchamiania programu [Nazwa_programu]. Nie można odnaleźć określonego pliku.

Uwaga
Wydruki edytowalne w programie MS Word (oznaczone jako Wydruki do Worda (XML)) dostępne są tylko z poziomu przycisku Wydruk danych . Nie jest możliwe wygenerowanie wydruku za pomocą Podglądu wydruku.




Standardowe wydruki w programie Comarch ERP Optima Płace i Kadry

W programie istnieje wiele standardowych wydruków, dostępnych z poziomów list i formularzy. Wydruki seryjne związane z  zatrudnieniem, struktura zatrudnienia i inne raporty dotyczące zatrudnienia dostępne są z poziomu Listy pracowników. Wydruki dotyczące konkretnych pracowników, takie jak np. świadectwo pracy, umowa o pracę, zaświadczenia  dostępne są z poziomu otwartego formularza danych kadrowych pracownika.

Zestawienia i podsumowania list płac dostępne są z poziomu zakładki listy płac. Natomiast  bardziej szczegółowe  wydruki dotyczące wypłat np. Kwitki wypłat dostępne są z poziomu otwartego formularza listy płac lub z poziomu zakładki [Wypłaty pracowników].

Aby sprawdzić z jakiego poziomu dostępny jest konkretny wydruk należy z dowolnego poziomu programu wybrać przycisk Podgląd wydruku/ Wydruk danych i wybrać opcję Szukaj…. a następnie wpisać opis wydruku.

Wyświetli się lista wydruków, które w nazwie mają ten opis z informacją z jakiego poziomu wydruk jest dostępny

Kilka uwag do wydruków:  

  • Świadectwo pracy (Crystal, xml) – okresy nieskładkowe – na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z FUS do okresów nieskładkowych należą: wynagrodzenia chorobowe, zasiłki chorobowe, opiekuńcze, rehabilitacyjne, nieobecności usprawiedliwione (kod świadczenia/przerwy 151) oraz inna nieobecność 350.W przypadku urlopu wychowawczego jako okres nieskładkowy będzie wykazywany ten, który wystąpił do 31.12.1998r. oraz urlop wychowawczy, który miał miejsce po 31.12.1998, jeśli wystąpił chociaż jeden miesiąc, w trakcie którego w wypłacie była zerowa podstawa składki emerytalnej.
  • Tylko standardowo zdefiniowana nieobecność służba wojskowa (kod 350) zostanie wydrukowana wyłącznie w pkt 7. świadectwa pracy. Nieobecność zdefiniowana przez użytkownika (nawet skopiowana ze standardowej) będzie wykazana w okresach nieskładkowych, a nie będzie jej w pkt. 7.
  • Wydruk Nieobecności RSA uwzględnia następujące „pozycje na deklaracji ZUS”: 111,112, 121, 122, 151, 152, 155, 350, 311, 312, 313, 314, 321, 322, 331, 332, 333, 334.
  • Nieobecności ZUS – warunki do wykazywania nieobecności na tym raporcie: wykazywane są wszystkie nieobecności, które w konfiguracji mają ustawiony typ nieobecności „zwolnienie ZUS”, wykazywane są również nieobecności, które w konfiguracji maja ustawiony typ nieobecności „usprawiedliwiona” i jednocześnie jedną z „pozycji na deklaracji ZUS”: 155, 311, 312, 313, 314, 321, 322, 331, 332, 333, 334.
  • Podsumowanie list płac wg deklaracji / wg okresu – nie wymaga zaznaczenia odpowiednich list. Ustawienia filtra na oknie list płac nie ma wpływu na ten wydruk – jedynym kryterium wykazywania wypłat jest wskazany w parametrach przed wydrukiem miesiąc deklaracji/okres wypłaty.  
  • W sytuacji, gdy na liście pracowników w filrze w polu Lista wskazana jest opcja Etaty z poziomu Podgląd wydruku/ Wydruk danych ukrywana jest gałąź ‘Lista pracowników’.
  • W przypadku wykonywania wydruków wykorzystujących zaznaczenia lub eksportu takiego wydruku do pliku, jeżeli na liście nie zaznaczono żadnych pozycji, wykonany wydruk uwzględni pozycję aktualnie podświetloną na liście.



  • Informacje bieżące

    Dostępność zakładki [Informacje bieżące] dla operatora jest zależna od ustawienia w menu Widok/ Pokaż okno Informacji bieżących. Po włączeniu tej opcji, w programie widoczna jest pionowa zakładka [Informacje bieżące]:

    Zadaniem okna Informacji bieżących jest przedstawienie informacji aktualnych na chwilę (dzień) wywoływania raportu, czyli po uruchomieniu okna informacji bieżących. Dane są wyświetlane na dzień zgodny z datą bieżącą programu ustawioną w menu Narzędzia/Data bieżąca.

    Raport (informacje) wywoływany jest po wciśnięciu zakładki [Informacje Bieżące]. Dla każdego użytkownika możemy zdefiniować indywidualny zestaw raportów, jaki będzie z nim związany. Szczegóły tutaj.

    W module Płace i Kadry (Plus, Comarch ERP XL oraz Comarch ERP Altum) – można wyświetlać następujące informacje:

    Zaliczka na PIT-4R do zrealizowania – informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 13-go do 20-go dnia miesiąca, jeśli brak zatwierdzonej zaliczki na PIT-4R (deklaracji pomocniczej) za poprzedni miesiąc. z pozycji Informacji bieżących możemy bezpośrednio przejść do listy deklaracji PIT-4R i naliczyć deklaracje.

    Podatek na PIT-8AR do zrealizowania – informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 13-go do 20-go dnia miesiąca, jeśli brak zatwierdzonej deklaracji pomocniczej PIT-8A za poprzedni miesiąc. z pozycji Informacji bieżących możemy bezpośrednio przejść do listy deklaracji pomocniczych PIT-8A i naliczyć deklarację pomocniczą do PIT-8AR.

    Deklaracja DRA do realizacji – informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji. z pozycji Informacji bieżących możemy bezpośrednio przejść do listy deklaracji DRA i naliczyć deklaracje.

    Termin składania deklaracji ZUS należy ustawić w konfiguracji firmy (System/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Zobowiązania wobec ZUS/PFRON).

    Deklaracja PFRON do realizacji – informacja o konieczności przygotowania deklaracji do – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 13-go do 20-go dnia miesiąca. z pozycji Informacji bieżących możemy bezpośrednio przejść do listy deklaracji PFRON i naliczyć deklaracje.

    Lista umów nierozliczonych – lista umów cywilnoprawnych zakończonych (wpisana data zakończenia umowy), ale nierozliczonych. Aby umowa pokazała się na liście muszą być jednocześnie spełnione trzy warunki:  

    • od daty zakończenia zapisanej w umowie do daty bieżącej upłynęło, co najmniej o 10 dni,
    • data zakończenia umowy jest wcześniejsza niż 1-szy dzień bieżącego miesiąca,
    • umowa nie jest w całości rozliczona.

    Wygasające umowy o pracę – wyświetlana lista pracowników, dla których data rozwiązania umowy o pracę zawiera się w okresie 5 dni wokół daty bieżącej (domyślny termin ‘5 dni przed i 5 dni po terminie’). Np. przy dacie bieżącej ustawionej na 10.01.2021 r. będą wyświetlone osoby, dla których umowa o pracę wygasa w okresie 6-14.01.2021 r. z pozycji Informacji bieżących możemy bezpośrednio przejść do formularza pracownika i przedłużyć umowę.

    Pracownicy do badania – wyświetlana lista pracowników, dla których data ważności badań okresowych zawiera się w okresie 30 dni wokół daty bieżącej (domyślny termin ‘30 dni przed i 30 dni po terminie’). Np. przy dacie bieżącej ustawionej na 30.01.2021r. będą wyświetlone osoby, dla których ważność badań okresowych wygasa w okresie 1.01.-28.02.2021. z pozycji Informacji bieżących możemy bezpośrednio przejść do formularza pracownika. Datę wygaśnięcia ważności badań lekarskich należy wprowadzić na zakładce [7 PPK/Dodatkowe].

    Wygasające uprawnienia pracownika – informacja ta pojawia się, jeśli Użytkownik na liście słownikowej uprawnień (kwalifikacji) pracownika zaznaczy parametr Przypomnienie o terminie ważności oraz wpisze datę ważności uprawnienia.

    Informacje o kwalifikacjach danego pracownika należy wprowadzić na formularzu pracownika po rozwinięciu  menu dostępnych opcji obok przycisku Dodatkowe dane kadrowe i wybraniu zakładki [Kwalifikacje].

    W raporcie wyświetlana jest lista pracowników, dla których data ważności uprawnienia zawiera się w okresie 30 dni wokół daty bieżącej (domyślny termin ‘30 dni przed i 30 dni po terminie’). Np. przy dacie bieżącej ustawionej na 30.01.2021 r. będą wyświetlone osoby, dla których ważność uprawnień wygasa w okresie 1.01.-28.02.2021. z pozycji Informacji bieżących możemy bezpośrednio przejść do formularza pracownika.

    Liczba zatrudnionych na dzień (Comarch HRM) – analiza przedstawia liczbę zatrudnionych  na etat, liczbę osób z umowami cywilno-prawnymi, liczbę osób niebędących pracownikami, mających ustawiony dostęp do aplikacji Comarch HRM oraz łączną wartość ustaloną na dany dzień. Wartość w kolumnie Umowy jest wyświetlana w zależności od ustawienia parametru w System/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Comarch HRM Uwzględniaj osoby z umowami cywilnoprawnymi w Comarch HRM.

    Pracownik zatrudniony na kilku etatach jednocześnie (wieloetatowiec) wliczany jest zgodnie z ilością posiadanych etatów (sumowany jest etat główny i etaty dodatkowe).

    Do liczby zatrudnionych pracowników etatowych wlicza się pracowników archiwalnych, u których nie odnotowano daty zwolnienia.

    Pracownicy po zwolnieniu chorobowym powyżej 30 dni – analiza umożliwia wyszukanie osób, które należy wysłać na badania lekarskie ze względu na dłuższą nieobecność. Analiza wykazuje pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, którzy w okresie 5 dni przed datą bieżącą i 5 dni po tej dacie mają wprowadzoną nieobecność typu zwolnienie chorobowe, które trwa nieprzerwanie ponad 30 dni (nieobecność może być wprowadzona w kilku częściach, ale muszą być wprowadzone bez dnia przerwy) i wrócili do pracy. W analizie wykazany jest akronim, imię i nazwisko pracownika oraz data zakończenia zwolnienia chorobowego.

    Uwaga

    • Aby zmienić domyślne terminy należy z poziomu Konfiguracji programu/Informacje/Informacje bieżące za pomocą przycisku lupy edytować konkretną analizę, odznaczyć parametr termin domyślny i za pomocą przycisku Termin wskazać standardowy termin lub dodać własny czasowy termin (z odpowiednio zdefiniowanym zakresem dat np.: 14 dni przed i 14 dni po dla analizy Wygasające umowy o pracę).
    • W analizach Lista umów nierozliczonych, Pracownicy do badania, Wygasające umowy o pracę, Wygasające uprawnienia pracownika nie będą wykazywani pracownicy, którzy w zapisie historycznym aktualnym na datę bieżącą ustawioną w programie mają przypisany wydział, do którego zalogowany operator ma zakaz do podglądu danych kadrowych.



    Struktura arkusza kalkulacyjnego

    Uwaga

    Niezależnie od ustawień regionalnych pola z datami zapisywane są w arkuszu w formacie RRRR-MM-DD (np. 2010-10-01)

    Komórki w arkuszu MS Excel w formacie gg:mm, w przypadku godzin jednocyfrowych, wyświetlane są w postaci ‘7:00’ (bez zera na początku).

    Komórki liczbowe nie mają domyślnie wstawianych w arkuszu nieznaczących miejsc po przecinku (jeżeli liczba całkowita) – np. stawka zaszeregowania wyświetlana będzie w postaci ‘3000’, a nie ‘3000,00’

    Kolumna Plec – dopuszczalne wartości kolumny to „K” i „M” zapisane dużymi literami jeżeli w kolumnie płeć zostały zapisane małe litery „k” i „m” nie importuje się płeć do Comarch ERP Optima

    Kolumna Wojewodztwo – importują się tylko nazwy województw zapisane małymi literami (tak, jak na liście słownikowej pola Województwo) – jeżeli województwo zostało wpisane „dużymi literami” nie importuje się do Comarch ERP Optima.

    RCP – można eksportować tylko jeden zapis RCP – eksportuje się ostatni względem daty z pola OkresOd.

    Liczba kolumn zawierająca informacje z kolejnych wejść/wyjść (czas przepracowany/plan pracy) w obrębie jednego dnia w kalendarzu jest ustalana dynamicznie.

    Dane kadrowe

    Rodzaj danychNazwa kolumnyOpis zawartości pola
    Dane identyfikacyjneKodkod pracownika
    Nazwiskonazwisko pracownika
    Imiepierwsze imię pracownika
    Archiwalny0 – pracownik bez statusu Archiwalny,
    1 – pracownik o statusie Archiwalny.
    Dane kadrowe zaimportowane z baz danych programów Comarch ERP Klasyka do arkusza Excel za pomocą programu Migrator w kolumnie Archiwalny przyjmą wartość domyślną 0. Programy kadrowo – płacowe Comarch ERP Klasyka nie mają odpowiednika tego pola.
    Arkusze Excel utworzone we wcześniejszych wersjach Migrator, tym samym nieposiadające kolumny Archiwalny również są importowane do programu Comarch ERP Optima. Wówczas, podczas importu danych kadrowych:
    nowego pracownika - parametr Archiwalny domyślnie nie jest zaznaczony (pole przyjmuje wartość 0),
    ponowny import z opcją ‘Nadpisz’ - nie modyfikuje ustawienia parametru Archiwalny już istniejącego w bazie Comarch ERP Optima.
    Eksport danych kadrowych oraz wypłat pracowników archiwalnych do pliku Excel jest możliwy, pod warunkiem zaznaczenia przed eksportem osób o tym statusie.
    Drugie_imiedrugie imię pracownika
    Data_urodzeniadata urodzenia
    Miejsce_urodzeniamiejsce urodzenia
    Imie_ojcaimię ojca
    Imie_matkiimię matki
    Nazwisko_rodowenazwisko rodowe
    Nazwisko_rodowe_matkinazwisko rodowe matki
    PlecK - kobieta,
    M - mężczyzna
    Peselnr Pesel
    NIPnr NIP
    Dowod_osobistyseria i nr dowodu osobistego
    Dowod_wydany_przez
    Dowod_data_wydaniadata wydania dowodu osobistego
    Dowod_data_ waznoscidata ważności dowodu osobistego
    Paszportseria i nr paszportu
    Wydzialnazwa wydziału (Płace i Kadry Plus)
    Wydzial_adres_wezlaAdres węzła wydziału, unikalny, występuje w strukturze organizacyjnej (Płace i Kadry Plus)
    RCP_Numernumer karty RCP (Płace i Kadry Plus)
    RCP_OkresOdokres od (Płace i Kadry Plus)
    RCP_OkresDookres do (Płace i Kadry Plus)
    Dane adresoweKrajnazwa kraju
    Wojewodztwonazwa województwa
    Powiatnazwa powiatu
    Gminanazwa gminy
    Miejscowoscnazwa miejscowości
    Ulicanazwa ulicy
    Nr_domunr domu
    Nr_lokalunr lokalu
    Kod_pocztowykod pocztowy np. 10-210
    Pocztanazwa poczty
    Rodzaj_miejscowosci0 - miasto,
    1 - wieś
    Kod_gminykod gminy na podstawie specyfikacji NFZ
    Telefonnr. telefonu
    EmailAdres E-mail
    Kraj_zamieszkaniaNazwa kraju w adresie zamieszkania
    Wojewodztwo_zamieszkaniaNazwa województwa w adresie zamieszkania
    Powiat_zamieszkaniaNazwa powiatu w adresie zamieszkania
    Gmina_zamieszkaniaNazwa gminy w adresie zamieszkania
    Miejscowosc_zamieszkaniaNazwa miejscowości w adresie zamieszkania
    Ulica_zamieszkaniaNazwa ulicy w adresie zamieszkania
    Nr_domu_zamieszkaniaNumer domu w adresie zamieszkania
    Nr_lokalu_zamieszkaniaNumer lokalu w adresie zamieszkania
    Kod_pocztowy_zamieszkaniaKod pocztowy w adresie zamieszkania
    Poczta_zamieszkaniaNazwa poczty w adresie zamieszkania
    Kraj_korespondencjaNazwa kraju w adresie korespondecyjnym
    Wojewodztwo_korespondencjaNazwa województwa w adresie korespondencyjnym
    Powiat_korespondencjaNazwa powiatu w adresie korespondencyjnym
    Gmina_korespondencjaNazwa gminy w adresie korespondencyjnym
    Miejscowosc_korespondencjaNazwa miejscowości w adresie korespondencyjnym
    Ulica_korespondencjaNazwa ulicy w adresie korespondencyjnym
    Nr_domu_korespondencjaNumer domu w adresie korespondencyjnym
    Nr_lokalu_korespondencjaNumer lokalu w adresie korespondencyjnym
    Kod_pocztowy_korespondencjaKod pocztowy w adresie korespondencyjnym
    Poczta_korespondencjaNazwa poczty w adresie korespondencyjnym
    Dane etatoweData_zatrudnieniadata zatrudnienia
    Data_zwolnieniadata zwolnienia
    Rodzaj_zatrudnienia0-pracownik,
    1-właściciel,
    2-os. współp.,
    4-uczeń i roku,
    5-II roku,
    6-III roku,
    7-młodociany
    Rodzaj_umowyna czas określony, na czas wykonywania określonej pracy, na okres próby, na czas nieokreślony, na czas określony (zastępstwo)
    Stanowiskonazwa stanowiska
    Licznik_wymiaru_etatuLicznik wymiaru etatu
    np. 1 dla 1/1
    Mianownik_wymiaru_etatuMianownik wymiaru etatu np. 2 dla 1/2
    Rodzaj_stawki1 - miesięczna,
    2 - godzinowa,
    0 - brak etatu
    Czy_stawka_minimalna0 - nie,
    1 - stawka minimalna
    Stawkawartość stawki zaszeregowania,
    ZestawienieCzasuPracyPracownik rozliczany
    0 – wg Kalendarza
    1 – wg Obecności
    2 – wg Zestawienia
    Procent_minimalnejWartość odczytywana z etatu pracownika, pole Gwarant%min (standardowo 100)
    Dobowa_norma_do_urlopuStandardowo wartość 8h w przeliczeniu na minuty, czyli 480
    Limit_nadgodzin_w_minutachIndywidualny limit nadgodzin danego pracownika (na formularzu etatu)
    Kod_zawoduKod zawodu zgodny ze specyfikacją GUS
    Kod_oddzialu_NFZKod oddziału NFZ
    Data_przyst_do_NFZData przystąpienia do NFZ
    Kod_wyksztalceniaKod wykształcenia funkcjonujący w ZUS
    Kod_wyksztalcenia_PFRONInformacja zgodna z listą słownikową kodów wykształcenia PFRON dostępną na formularzu pracownika
    Wiek_emerytalnyData osiągnięcia przez pracownika wieku emerytalnego
    Procent_Zasadniczego_Koszty50Informacja o procencie wynagrodzenia zasadniczego z 50% kosztami uzyskania przychodu
    Badania okresoweData badania okresowego
    Koszty_uzyskania_mnoznikStandardowo wartość 1, dla kosztów uzyskania podwyższonych 1,25
    Ulga_podatkowa_licznikStandardowo wartość 1 (czyli ulga jest potrącana), w przypadku gdy ma jej nie być wartość 0
    Ulga_podatkowa_mianownikStandardowo wartość 12 (czyli ulga jest wyliczana jako 1/12 kwoty wolnej czyli 300 zł)
    Bez_FP_ponizej_minimalnej0 – Fundusz Pracy będzie naliczany zawsze,
    1 – Fundusz Pracy będzie naliczany dla podstawy równej lub wyższej od płacy minimalnej
    US_akronimAkronim urzędu skarbowego, do którego przypisany jest pracownik
    US_nazwaNazwa urzędu skarbowego (pracownika)
    US_miejscowoscMiejscowość, w której znajduje się urząd skarbowy pracownika
    US_ekodKod urzędu skarbowego
    US_ulicaUlica, przy której jest urząd skarbowy
    US_nr_domuNumer budynku urzędu skarbowego
    US_kod_pocztowyKod pocztowy urzędu skarbowego
    UbezpieczeniaKod_tytułu_ubezpieczeniakod tytułu ub. bez zer z przodu
    Prawo_do_renty_i_emerytury0 - bez prawa,
    1 - do emer.,
    2 - do renty
    Stopien_niepełnosprawnoscinumer zgodny ze specyfikacją Programu Płatnik
    Niepelnosprawnosc_odWskazanie zakresu dat ustalenia stopnia niepełnosprawności
    Niepelnosprawnosc_do
    Ubezpieczenie_ZUS_oddata powstania obowiązkowych ubezp. społ.
    Emerytalne0 - brak ubezp.,
    1 - ubezpieczenie
    Rentowe0 - brak ubezp.,
    1 - ubezpieczenie
    Chorobowe0 - brak ubezp.,
    1 - ubezpieczenie
    Wypadkowe0 - brak ubezp.,
    1 - ubezpieczenie
    Ubezpieczenia_zdrowotne_oddata powstania obowiązkowego ubezp. zdr.
    Emerytalne_dobrUbezp.dobrowolne
    0 - brak ubezpieczenia,
    1 - ubezpieczenie
    Emerytalne_dobr_odData, od której obowiązuje ub.dobrow.
    Rentowe_dobrUbezp.dobrowolne
    0 - brak ubezpieczenia,
    1 - ubezpieczenie
    Rentowe_dobr_odData, od której obowiązuje ub.dobrow.
    Chorobowe_dobrUbezp.dobrowolne
    0 - brak ubezpieczenia,
    1 - ubezpieczenie
    Chorobowe_dobr_odData, od której obowiązuje ub.dobrow.
    Zdrowotne_dobrUbezp.dobrowolne
    0 - brak ubezpieczenia,
    1 - ubezpieczenie
    Zdrowotne_dobr_odData, od której obowiązuje ub.dobrow.
    Praca_w_szczeg_warunkKod pracy w szczególnych warunkach zgodny z wytycznymi ZUS (pole 9-znakowe)
    Praca_w_szczeg_warunk_oddata od której, pracownik świadczył pracę w szczególnych warunkach
    Praca_w_szczeg_warunk_dodata do której pracownik świadczył pracę w szczególnych warunkach
    Szczeg_warunki_FEP_kodKod pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze – istotny z punktu widzenia naliczania i odprowadzania od pracownika składki na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP)
    Szczeg_warunki_FEP_oddata od której pracownik świadczył pracę w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze
    Szczeg_warunki_FEP_dodata do której pracownik świadczył pracę w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze
    Nie_naliczac_FPnie naliczać Funduszu Pracy
    0 – nie jest zwolniony z opłacania składek
    1 – zaznaczone zwolnienie z opłacania składek
    Nie_naliczac_FP_od_datyokres zwolnienia z opłacania składek FP – data od
    Nie_naliczac_FP_do_datyokres zwolnienia z opłacania składek FP – data do
    Nie_naliczac_FGSPnie naliczać Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
    0 – nie jest zwolniony z opłacania składek
    1 – zaznaczone zwolnienie z opłacania składek
    Nie_naliczac_FGSP_od_datyokres zwolnienia z opłacania składek FGŚP – data od
    Nie_naliczac_FGSP_do_datyokres zwolnienia z opłacania składek FGŚP – data do
    Inne daneKategoriakod kategorii z formularza kategorii
    Opis_kategoriiopis kategorii
    Opis_pracownikaopis pracownika

     

    Formy płatności

    Rodzaj danychNazwa kolumnyOpis zawartości pola
    Dane identyfikacyjneKodkod pracownika
    Nazwiskonazwisko pracownika
    Imiepierwsze imię pracownika
    Lpkolejność zapisów
    Forma_platnosci_nazwagotówka, czek, przelew, kredyt, inna
    Forma_platnosci_typ1 – gotówka,
    2 – przelew
    Bank_akronimakronim banku
    Bank_numernr rozliczeniowy banku
    Bank_nazwanazwa banku
    IBAN0 - zwykły standard,
    1 - standard IBAN
    Numer_rachunkupełny numer rachunku
    Procentprzypadająca na tą płatność część z kwoty do wypłaty – procent
    Kwotaprzypadająca na tą płatność część z kwoty do wypłaty – kwota
    Reszta0 - brak nadwyżek,
    1- nadwyżki nad zadeklarowane kwoty

     

    Akordy

    Rodzaj danychNazwa kolumnyOpis zawartości pola
    Dane identyfikacyjneKodkod pracownika
    Nazwiskonazwisko pracownika
    Imiepierwsze imię pracownika
    Nazwanazwa akordu
    Rodzajrodzaj akordu (prosty, progresywny, grupowy)
    Miesiacakordy za miesiąc
    Rokakordy za rok
    Iloscilość wykonanych jednostek
    Czas_w_minutachczas wykonania w minutach
    Kwota_akordu_grupowegokwota całościowa akordu grupowego
    Udzial_akordu_grupowegoUdział akordu grupowego. Jest to współczynnik proporcjonalności przemnożony przez ilość godzin przepracowanych w akordzie.

     

    Atrybuty

    Rodzaj danychNazwa kolumnyOpis zawartości pola
    Dane identyfikacyjneKodkod pracownika
    Nazwiskonazwisko pracownika
    Imiepierwsze imię pracownika
    Nazwanazwa atrybutu
    Typtyp atrybutu (1 – flaga,
    2 – tekst, 3 – liczba, 4 – lista,
    5 – sql, 6 – url)
    Data_odokres obowiązywania od
    Data_dookres obowiązywania do
    Wartoscodpowiadająca typowi wartość atrybutu

     

    Nieobecności

    Rodzaj danychNazwa kolumnyOpis zawartości pola
    NieobecnościKodkod pracownika (akronim)
    Nazwiskonazwisko pracownika (informacyjnie)
    Imiepierwsze imię pracownika (informacyjnie)
    Nazwa_do_importunazwa nieobecności
    Nazwa_zrodlowaPrzy eksporcie przepisywana nazwa; przy imporcie - ignorowana
    Data_odData rozpoczęcia nieobecności
    Data_doData zakończenia nieobecności
    PrzyczynaPrzyczyna nieobecności – przy eksporcie tekst w arkuszu zapisywany zgodnie z wyświetlanym w słowniku przyczyn, przy imporcie tekst z arkusza zamieniamy na jego odpowiednią wartość w bazie
    Nieobecnosc_na_czesc_dniaCzas nieobecności na część dnia w minutach. Kolumna powinna być uzupełniona tylko w przypadku nieobecności typu urlop.
    Urlop_na_zadanieUrlop na żądanie. Kolumna powinna być uzupełniona w przypadku wystąpienia urlopu na żądanie
    0 – zwykły urlop wypoczynkowy
    1 – urlop wypoczynkowy na żądanie

     

    Plan pracy

    Rodzaj danychNazwa kolumnyOpis zawartości pola
    Plan pracyLpLiczba porządkowa nr wiersza z danymi
    Kodkod pracownika (akronim)
    Nazwiskonazwisko pracownika (informacyjnie)
    Imiepierwsze imię pracownika (informacyjnie)
    Data
    TypDniaPraca / wolny / święto – przy eksporcie do arkusza zapisywane jako odpowiadające im oznaczenia literowe, odpowiednio P, W, S. Przy imporcie – opisy z arkusza zapisywane jako odpowiadające im wartości w bazie P=1, W=2, S=3
    RodzajDniaWolRodzaj dnia wolnego- kolumna powinna być uzupełniona tylko w przypadku gdy TypDnia to Wolny lub Świeto. Przy eksporcie pobrana jest wartość z pola ‘Rodzaj dnia wolnego’ z planu pracy pracownika.
    Podczas importu jeśli w arkuszu nie ma oznaczenia lub znajduje się oznaczenie, którego nie ma w bazie w gałęzi ‘Opisy rodzajów dni wolnych do kart pracy’ dla dni wolnych domyślnie ustawia się ‘W’, dla dni świątecznych ‘ND’
    Wxx_GodzOdGodzina Od w  wejściu oznaczonym numerem xx w formacie gg:mm
    Wxx_GodzDoGodzina Do w  wejściu oznaczonym numerem xx w formacie gg:mm
    Wxx_StrefaAkronim strefy w  wejściu oznaczonym numerem xx
    Wxx_WydzialNazwa wydziału w  wejściu (pole informacyjne) oznaczonym numerem xx
    Wxx_Wydzial_adres_wezlaAdres węzła wydziału w  wejściu (potrzebne do importu) oznaczonym numerem xx
    Wxx_ProjektNazwa projektu w  wejściu (informacyjne) oznaczonym numerem xx
    Wxx_Projekt_adres_wezlaAdres węzła projektu w pierwszym wejściu oznaczonym numerem xx

     

    Czas przepracowany

    Rodzaj danychNazwa kolumnyOpis zawartości pola
    Czas przepracowanyKodkod pracownika (akronim)
    Nazwiskonazwisko pracownika (informacyjnie)
    Imiępierwsze imię pracownika (informacyjnie)
    Data
    TypDniaOznaczenie dnia: Pracy / Wolny / Święto / Nieobecność.
    Przy eksporcie do arkusza zapisywane jako odpowiadające im oznaczenia literowe, odpowiednio:
    P - pracy,
    W - wolny,
    S - święto,
    N - nieobecność.
    Przy imporcie wartości P, w i S są ignorowane – niezapisywane w bazie, oznaczają tylko, że dany dzień może podlegać importowi. Wartość N (nieobecność) przy eksporcie domyślnie kolejne kolumny (godziny, strefy itp.) niewypełniane. Przy imporcie taki wiersz nie jest wczytywany do kalendarza pracownika, nawet jeśli byłyby dla niego wypełnione wejścia
    Wxx_GodzOdGodzina Od w  wejściu oznaczonym numerem xx w formacie gg:mm
    Wxx_GodzDoGodzina do w  wejściu oznaczonym numerem xx (gg:mm)
    Wxx_StrefaAkronim strefy w  wejściu oznaczonym numerem xx
    Wxx_Opis_NadgWartości odpowiadające dostępnym w kolumnie ‘Nadg’ w wejściu oznaczonym numerem xx – opisy ustawiane przy eksporcie zgodne z wyświetlanymi przy edycji dnia w kalendarzu. Przy imporcie zapisywane jako odpowiadające im wartości w bazie. Puste pole (brak zapisu)=1,
    O.BM=2, O.NM=3, W.PŁ=4, W.NP=5.
    Czas przepracowany c.d.Wxx_WydzialNazwa wydziału w  wejściu oznaczonym numerem xx (informacyjnie)
    Wxx_Wydzial_adres_wezlaAdres węzła wydziału w  wejściu oznaczonym numerem xx (ważny do importu)
    Wxx_ProjektNazwa projektu w  wejściu oznaczonym numerem xx (informacyjnie)
    Wxx_Projekt_adres_wezlaAdres węzła projektu w  wejściu (ważny do importu)

     

    Czas zestawienia

    Rodzaj danychNazwa kolumnyOpis zawartości pola
    Czas zestawieniaKodkod pracownika (akronim)
    Nazwiskonazwisko pracownika (informacyjnie)
    Imiepierwsze imię pracownika (informacyjnie)
    PozycjaZestawieniaNumer kolejnej pozycji zestawienia:
    0 – dla wiersza nagłówkowego,
    1 (do n) – dla pozycji zestawienia, widoczne na 2-ej zakładce
    DataOdData Od z zestawienia– uzupełniania zarówno dla wierszy nagłówkowych zestawienia (odpowiadających zapisowi na zakładce Ogólne) jak i wierszy z pozycjami zestawienia – pole pozwalające powiązać pozycje zestawienia z odpowiednim nagłówkiem w przypadku, gdy jeden pracownik ma wiele zestawień.
    DataDoData do z zestawienia – uzupełniania zarówno dla wierszy nagłówkowych zestawienia (odpowiadających zapisowi na zakładce Ogólne) jak i wierszy z pozycjami zestawienia – pole pozwalające powiązać pozycje zestawienia z odpowiednim nagłówkiem w przypadku, gdy jeden pracownik ma wiele zestawień.
    CzasPracyGodzLiczba przepracowanych godzin – odpowiednio dla nagłówka lub danej pozycji zestawienia – wyświetlana w formacie gg:mm
    CzasPracyDniLiczba przepracowanych dni – odpowiednio dla nagłówka lub danej pozycji zestawienia
    Nadgodziny50Liczba nadgodzin płatnych 50%, odpowiednio dla nagłówka lub danej pozycji zestawienia (format gg:mm)
    Nadgodziny100Liczba nadgodzin płatnych 100%, odpowiednio dla nagłówka lub danej pozycji zestawienia (format gg:mm)
    GodzinyNocneLiczba godzin nocnych, odpowiednio dla nagłówka lub pozycji zestawienia (format gg:mm)
    StrefaAkronim strefy dla danej pozycji zestawienia. Dla nagłówka nieuzupełniany przy eksporcie i ignorowany przy imporcie
    WydzialNazwa wydziału dla danej pozycji zestawienia (informacyjnie), dla nagłówka nieuzupełniany
    Wydzial_adres_wezlaAdres węzła wydziału dla danej pozycji zestawienia (do importu). Dla nagłówka nieuzupełniany przy eksporcie i ignorowany przy imporcie
    ProjektNazwa projektu dla danej pozycji zestawienia (informacyjnie), dla nagłówka nieuzupełniany
    Projekt_adres_wezlaAdres węzła projektu dla danej pozycji zestawienia (do importu). Dla nagłówka nieuzupełniany przy eksporcie i ignorowany przy imporcie

     

    Umowy

    Uwaga
    Symbole są w bazie unikalne (Konfiguracja / Definicje dokumentów). Jeśli w arkuszu *.xls (kolumna Symbol_listy) podano już istniejący w bazie symbol dokumentu np. PA (paragon) to zaimportuje się umowa bez symbolu.

    Rodzaj danychNazwa kolumnyOpis zawartości pola
    UmowyKodkod pracownika
    Nazwiskonazwisko pracownika
    Imiepierwsze imię pracownika
    Symbol_numeracjiWypełniając pole należy sprawdzić, czy w Konfiguracji firmy / Definicje dokumentów / Płace / Umowa istnieje definicja dokumentu, która została podana w arkuszu.
    W przypadku wpisania w arkuszu symbolu, który nie istnieje w Definicji dokumentów umowa nie zostanie zaimportowana.
    Opis_umowyTreść pojawi się w polu Opis umowy
    Data_zawarciaData zawarcia umowy
    Data_odData rozpoczęcia umowy
    Data_doData zakończenia umowy
    Rodzaj_umowyNazwa typu wypłaty (rodzaju umowy)
    Wartosc_bruttoWartość umowy (kwota brutto)
    Stawka_godzStawka umowy godzinowej
    Przyrownanie_do_minimumPrzyjmowane wartości:
    0 – parametr niezaznaczony, 1 – parametr zaznaczony
    Czas_pracyCzas pobierany: 0 - z kalendarza nieobecności, 1 - z uproszczonego zestawienia w umowie
    TytulTytuł umowy
    Kwota_nastepnej_wyplatyKwota następnej wypłaty brutto
    Kod_tytulu_ubezpieczeniabez zer z przodu (np.411, nie 0411)Kod tytułu ubezpieczenia
    Ubezpieczenie_ZUS_odData zgłoszenia do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych
    Emerytalne1 – podlega obowiązkowemu emerytalnemu;
    0 – nie podlega
    Rentowe1 – podlega obowiązkowemu rentowemu;
    0 – nie podlega
    Chorobowe1 – podlega obowiązkowemu chorobowemu;
    0 – nie podlega
    Wypadkowe1 – podlega obowiązkowemu wypadkowemu;
    0 – nie podlega
    Ubezpieczenie_zdrowotne_odData zgłoszenia do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego
    Emerytalne_dobr1 – podlega dobrowolnemu emerytalnemu;
    0 – nie podlega;
    Emerytalne_dobr_odData zgłoszenia do dobrowolnego ub. emerytalnego
    Rentowe_dobr1 – podlega dobrowolnemu rentowemu;
    0 – nie podlega
    Rentowe_dobr_odData zgłoszenia do dobrowolnego ub. rentowego
    Chorobowe_dobr1 – podlega dobrowolnemu chorobowemu;
    0 – nie podlega
    Chorobowe_dobr_odData zgłoszenia do dobrowolnego ub. Chorobowego
    Zdrowotne_dobr1 – podlega dobrowolnemu zdrowotnemu;
    0 – nie podlega
    Zdrowotne_dobr_odData zgłoszenia do dobrowolnego ub. zdrowotnego
    Data_wyrejestrowaniaData wyrejestrowania z ubezpieczeń
    Kod_wyrejestrowaniaKod przyczyny wyrejestrowania
    Symbol_listySymbol listy płac, z którą ma być powiązana umowa
    Czas przepracowanyKodAkronim pracownika
    NazwiskoNazwisko pracownika,
    ImieImię pracownika
    DataKolejne dni ze wskazaniem okresu,
    TypDniaP - jako pracy,
    W - wolny
    S - święto
    W1 GodzODGodzina od pierwszego wejścia
    W1 GodzDoGodzina do pierwszego wejścia
    W1 StrefaStrefa czasu pracy w danym wejściu
    W1_Opis_Nadg Ustawienie w polu ‘Odbiór nadgodzin’ w danym wejściu,
    W1_Wydzial Ustawiony wydział w danym wejściu
    W1_Wydzial_adres_wezla Adres węzła ustawionego wydziału w czasie pracy
    W1_Projekt Projekt ustawiony w danym wejściu
    W1_Projekt_adres_wezlaAdres węzła ustawionego projektu w czasie pracy
    Zestawienia umowaKodAkronim pracownika
    Nazwisko Nazwisko pracownika,
    ImięImię pracownika,
    Numer_umowyPełny numer dokumentu,
    MiesiącMiesiąc, za który jest zestawienie,
    RokRok, za który jest zestawienie
    Czas_pracyIlość godzin pracy w formacie
    ggg:mm, czyli ilość godzin i minut
    Diety kierowcyKodkod pracownika (akronim)
    Nazwiskonazwisko pracownika (informacyjnie)
    Imiępierwsze imię pracownika (informacyjnie)
    Data_odData rozpoczęcia pobytu
    Data_doData zakończenia pobytu
    Kwota dietyKwota diety kierowcy międzynarodowego
    KrajKraj w którym przebywał kierowca.




    Eksport danych kadrowych

    Eksport danych kadrowych dostępny jest pod przyciskiem  na liście pracowników w kadrach (Płace i Kadry /Kadry). Pozwala na wyeksportowanie informacji o pracowniku do arkusza *.xls programu MS Excel. Eksportowany plik można zapisać na dysku lokalnym lub w IBARD.

    Uwaga
    Wymagane rozszerzenie pliku docelowego Eksportu danych kadrowych to *.xls. Warunek konieczny także dla stanowisk, gdzie wykonywany jest eksport, a jest zainstalowany tylko arkusz kalkulacyjny Open Office.

    Zakres informacji exportu do arkusza Excel:  

     

    • Dane identyfikacyjne (kod, nazwisko, imię, drugie imię, data urodzenia, miejsce urodzenia, imię ojca, imię matki, nazwisko rodowe, nazwisko rodowe matki, płeć, PESEL, NIP, dowód osobisty, data ważności dowodu, paszport wydział),
    • Dane adresowe adres zameldowania, zamieszkania oraz korespondencyjny  (kraj, województwo, powiat, gmina, miejscowość, ulica, numer domu, numer lokalu, kod pocztowy, poczta, rodzaj miejscowości, kod gminy, telefon, E-mail),
    • Dane etatowe (data zatrudnienia, data zwolnienia, rodzaj zatrudnienia, rodzaj umowy, stanowisko, licznik wymiaru etatu, mianownik wymiaru etatu, rodzaj stawki, stawka minimalna, stawka, procent wynagrodzenia zasadniczego z 50% kosztami uzyskania przychodu),
    • Dane dotyczące ubezpieczeń (kod tytułu ubezpieczenia, prawo do renty lub emerytury, stopień niepełnosprawności, data zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, rodzaj ubezpieczenia – emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe, data ubezpieczenia zdrowotnego, informacja o nie naliczaniu składek FP/FGŚP, okresy od do nie naliczania FP/FGŚP),
    • Inne dane (numer RCP, kategoria, opis kategorii, opis pracownika),

    Uwaga

    Można eksportować tylko jeden zapis RCP – najbardziej aktualny na liście.

    Podczas eksportu, jeśli pracownik w obrębie wypłaty ma więcej niż jeden tytuł ubezpieczenia, to dla takiego pracownika kwoty z wypłat będą podzielone na tyle wierszy ile ma tytułów ubezpieczenia w wypłatach na danej liście – np. osoba przebywająca przez część miesiąca na urlopie macierzyńskim będzie miała w wypłacie elementy z kodem 1240xx (zasiłek macierzyński i składki od niego) i elementy z kodem 0110xx (wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca).

    • Formy płatności – tj. dane związane ze schematem płatności pracownika (lp., forma płatności, typ formy płatności, numer banku, nazwa banku, IBAN, numer rachunku, procent wynagrodzenia, kwota wynagrodzenia, reszta wynagrodzenia wynikająca z podziału procentowego lub kwotowego),
    • Akordy (nazwa akordu, rodzaj akordu, miesiąc wykonywania akordu, rok wykonywania akordu, ilość wykonanych jednostek akordowych, czas wykonywania akordu, kwota akordu grupowego),
    • Atrybuty (opcja dostępna w module Płace i Kadry Plus) – nazwa atrybutu, typ atrybutu, daty obowiązywania atrybutu od – do, wartość atrybutu,
      • Ustaw w kolumnie 'Data od’ datę zgodnie z okresem eksportu. Przy zaznaczonym parametrze, jeśli pracownik ma atrybut w danym miesiącu, podczas eksportu arkusza Excel, w kolumnie Data od ustawia się data będąca pierwszym dniem okresu, za który jest eksport.
    • Plan pracy (kalendarz normatywny),
    • Czas przepracowany z kalendarza – odczytywany czas pracy z kalendarza tylko dla pracowników rozliczanych wg Kalendarza i wg Obecności do/z Kalendarza (Nie)obecności,
    • Nieobecności,
    • Zestawienia czasu pracy,
    • Umowy – w przypadku eksportu umów, dostępne są dodatkowo 2 opcje:
      • Tylko umowy nierozliczone – jeśli zostanie zaznaczona to zostaną wyeksportowane tylko te umowy, które nie są w bazie oznaczone jako Spłacone. Jeśli nie jest zaznaczona – eksport niezależnie od tego, czy umowa jest spłacona;
      • Tylko umowy rozpoczynające się w okresie od – do – dotyczy zawężenia eksportu do umów, które są zawarte w okresie Od-Do (istotna data zawarcia). Jeśli nie zostanie zaznaczona, to pola z zakresem dat nieaktywne – wyeksportowane zostaną wszystkie umowy.
    • Czas pracy zleceniobiorców:
      • Czas przepracowany z kalendarza – czas przepracowany przez zleceniobiorców pobrany z kalendarza (Nie)obecności.
      • Uproszczone zestawienie czasu pracy – czas pracy pobrany z zakładki Zestawienie czasu pracy z umowy. Dane zostaną wyeksportowane tylko w sytuacji, gdy pracownik posiada umowę cywilnoprawną rozliczaną według uproszczonego zestawienia.
    • Diety kierowcy międzynarodowegokwota diet, okres od- do za który przysługują oraz kraj 

    Aby ułatwić sobie przygotowanie pustego arkusza z prawidłowymi nagłówkami poszczególnych kolumn i zakładek należy:

    • zalogować się do przygotowanej, pustej bazy w Comarch ERP Optima,
    • z zakładki Płace i Kadry wybrać Kadry,
    • jeśli lista pracowników jest pusta należy wprowadzić jeden zapis, w tym celu naciskamy przycisk plusa lub <INSERT>. Wystarczy uzupełnić pola: akronim, nazwisko, imię, następnie zapisać formularz,
    • aktywny stanie się przycisk eksportu danych kadrowych . Po naciśnięciu przycisku pojawi się okno z parametrami eksportu danych kadrowych można wybrać zakres danych, które użytkownik chce zapisać w formacie pliku *.xls.

    W sytuacji, gdy w bazie znajdują się już dane kadrowe pracowników, a użytkownik chciałby wyeksportować dane do pliku *.xls należy zaznaczyć pracowników i nacisnąć ikonę eksportu , a następnie wybrać zakres eksportowanych danych.

    Eksport czasu pracy i nieobecności

    Przy każdej pozycji znajdują się pola dotyczące okresu eksportu. Daty od/ do można wpisywać „ z ręki” lub nacisnąć prawy klawisz myszy, pojawi się kalendarz.

    Eksport danych dotyczący czasu pracy wykonywany jest dla zaznaczonych pracowników.

    Eksport czasu pracy, nieobecności dostępny jest z tego samego miejsca, co eksport danych kadrowych tj. z listy pracowników w kadrach. Chcąc przygotować eksport czasu pracy, nieobecności należy:

    • wyświetlić listę pracowników (Kadry),
    • zaznaczyć pracowników, których dane o czasie pracy i / lub nieobecnościach chcemy umieścić w arkuszu *.xls,
    • następnie nacisnąć przycisk eksportu .

    W oknie eksportu należy zaznaczyć właściwą opcję dotyczącą czasu pracy, czy nieobecności.

    Przy eksporcie czasu pracy do arkusza *.xls sprawdzany jest sposób rozliczania czasu pracy z etatu pracownika z zapisu historycznego aktualnego na dzień zgodny z datą aktualności na liście pracowników.

    Jeśli pracownik ma aktualizację związaną ze zmianą rodzaju rozliczenia w obrębie okresu, za który użytkownik chce wykonać eksport przykładowo: Zmiana z wg kalendarza na wg zestawienia od 15.10.2006 i wyeksportować do arkusza informacje o czasie pracy za cały miesiąc październik, należy:

    • wykonać eksport Czasu przepracowanego (arkusz wypełniany dla rozliczenia wg kalendarza i wg obecności) przy dacie aktualności ustawionej na dzień przypadający w okresie między 1 – 14.10.2006 (pracownik był wtedy rozliczany np. wg kalendarza),
    • wykonać eksport Zestawienia (arkusz wypełniany dla rozliczenia wg zestawienia) przy dacie aktualności ustawionej na dzień przypadający w okresie 15-31.10.2006 (pracownik był wtedy rozliczany wg zestawienia).

    Eksport planu pracy – kalendarza normatywnego – wykonywany jest dla zadanego okresu. Jest realizowany w identyczny sposób dla wszystkich pracowników, niezależnie od tego, według jakiej metody mają rozliczany czas pracy (wg kalendarza, wg obecności, wg zestawienia).

    Uwaga
    Eksport planu pracy – jest wykonywany za cały miesiąc, nawet jeśli osoba nie była zatrudniona od 1-go danego miesiąca.

    Eksport czasu przepracowanego (obecności) dotyczy pracowników rozliczanych:

    • Wg Kalendarza,
    • Wg Obecności.

    W arkuszu *.xls znajdą się informacje o czasie przepracowanym dla poszczególnych dni (i wejść w tych dniach) we wskazanym okresie.

    Dla pracowników rozliczanych wg Zestawienia jest możliwość wyeksportowania do arkusza *.xls informacji o czasie przepracowanym zapisanym w zestawieniu za wskazany miesiąc. Zestawienia podlegają eksportowi wraz z pozycjami tych zestawień dla poszczególnych stref. Przy opcji eksportu zestawienia czasu przepracowanego jest parametr Tylko pracownicy z wypełnionym zestawieniem:

    • Zaznaczony [√] – w arkuszu znajdą się pracownicy rozliczani wg zestawienia, którzy wskazany okres mieli uzupełnione w programie Zestawienie,
    • Niezaznaczony [ ] – dla pracowników rozliczanych ‘wg zestawienia’, którzy w danym miesiącu nie posiadali żadnego zestawienia utworzy się puste zestawienie czasu pracy z wypełnionym Akronimem, Nazwiskiem i Imieniem pracownika. Okres Od Do nie jest wypełniany, należy go samodzielnie uzupełnić w arkuszu *.xls.

    Eksport czasu pracy zleceniobiorcy dotyczy pracowników z dodanymi umowami cywilnoprawnymi. W zależności od sposobu rozliczania czasu pracy, dostępne są dwie opcje:

    • Czas przepracowany z kalendarza – zaznaczenie tego parametru, umożliwi wskazanie okresu, za który ma zostać eksportowany czas pracy zleceniobiorcy z kalendarza (Nie)obecności. Podczas eksportu sprawdzane jest czy pracownicy, których dane są eksportowane, w podanym okresie mają dodaną umowę cywilnoprawną.
    • Uproszczone zestawienie czasu pracy – zaznaczenie tej opcji oraz wskazanie okresu, spowoduje, że zostanie wyeksportowany czas pracy pobrany z uproszczonego zestawiania czasu pracy, odnotowanego w umowie. Podczas eksportu sprawdzane jest czy pracownicy, których dane są eksportowane mają w umowie cywilnoprawnej wprowadzone zestawienie czasu pracy za wskazany okres.

    Eksport nieobecności do Excela za wskazany okres. Dostępny jest parametr Tylko pracownicy z nieobecnościami. Operator za pomocą tego parametru określi, czy chce eksportować dodatkowo wiersze niewypełnione nieobecnością dla osób, które w zadanym okresie nie mają ani jednego dnia nieobecności.

    • Zaznaczony [√] – w arkuszu znajdą się tylko zaznaczeni pracownicy, którzy w zadanym okresie mają odnotowane w programie nieobecności,
    • Niezaznaczony [ ] – do arkusza zostaną wyeksportowani zaznaczeni pracownicy, również Ci, którzy nie mają w zadanym okresie nieobecności, będą mieć wypełnione w arkuszu tylko kolumny z kodem, imieniem i nazwiskiem, a kolejne komórki arkusza są puste. Ta opcja eksportu nieobecności ma na celu automatyczne przygotowanie arkusza o wymaganym formacie, co ułatwi klientom skorzystanie z importu nieobecności (wystarczy tylko uzupełnić informacje o nieobecnościach i zaimportować).

    Uwaga
    Eksport nieobecności jest wykonywany jednakowo dla wszystkich zaznaczonych pracowników, niezależnie od tego, jaki sposób rozliczenia czasu pracy ustawiono dla danego pracownika.