Ostrzeżenie 24301 „Lista płac jest wyeksportowana. Nie masz uprawnień do zmiany statusu dokumentów wyeksportowanych.”

Ostrzeżenie pojawia się przy próbie modyfikacji listy płac, która wcześniej została wyeksportowana do drugiej bazy danych za pomocą mechanizmu pracy rozproszonej. W celu odblokowania dokonywania zmian na takiej liście płac należy przejść kolejno do System/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy, następnie otworzyć wybraną kartę Operatora, przejść na zakładkę ‘Parametry’ i zaznaczyć parametr ‘Zmiana dokumentów wyeksportowanych’ w sekcji ‘Praca rozproszona’.

Uwaga
 Do zmiany wspomnianego powyżej parametru konieczne jest zalogowanie się na Użytkownika z prawami administratora.




Ostrzeżenie 24228 „Nie można zapisać elementu spłaty lub zaniechania pożyczki bez wybrania pożyczki, której ta spłata lub zaniechanie dotyczy.”

Ostrzeżenie pojawia się przy próbie wprowadzenia na listę płac elementu, który stanowi spłatę (rata kapitałowa) lub zaniechanie pożyczki bez wskazania właściwej pożyczki, do której wywołany element się odnosi. Pożyczkę należy wskazać przy dodawaniu spłaty/zaniechania w polu ‘Lista pożyczek’.




Jaka wysokość limitu urlopu wypoczynkowego przysługuje osobie powracającej z urlopu bezpłatnego/urlopu wychowawczego (121) ?

Pomniejszenie wysokości limitu urlopu wypoczynkowego reguluje Kodeks Pracy art. 1552 §1 i §2. Program automatycznie, proporcjonalnie pomniejsza wysokość limitu urlopu dla pracowników przebywających na urlopach bezpłatnych lub urlopach wychowawczych.

Gdy pracownik po co najmniej miesięcznej nieobecności typu: nieobecność nieusprawiedliwiona (152), służba wojskowa (350), urlop bezpłatny (111)-wniosek pracownika, urlop bezpłatny (112)-wniosek pracownika, wraca do pracy w ciągu roku kalendarzowego, program pomniejsza wysokość limitu urlopu wypoczynkowego.

W przypadku, gdy nieobecność typu ‘Urlop bezpłatny’ lub ‘Urlop wychowawczy’:

  • trwa w ciągłości cały rok, program naliczy limit urlopu wypoczynkowego w wysokości 0
  • rozpoczyna się w trakcie roku i trwa co najmniej do końca roku, wysokość limitu urlopu wypoczynkowego nie jest pomniejszana proporcjonalnie
  • rozpoczyna się w trakcie roku i pracownik powrócił do pracy przed końcem roku, wysokość limitu urlopu wypoczynkowego nie jest pomniejszana proporcjonalnie (tylko w przypadku powrotu z urlopu wychowawczego)
  • rozpoczyna się od początku roku i pracownik powrócił do pracy przed końcem roku, wysokość limitu urlopu wypoczynkowego jest pomniejszana proporcjonalnie.



Dlaczego na ZUS RSA nie wykazywane są osoby z kodem świadczenia przerwy zaczynającym się od wartości 1XX?

W przypadku firm, w których wypłaty realizowane są z przesunięciem, np. za okres 05.2022 z datą wypłaty 10.06.2022, nieobecności z kodem 1XX (np. urlop bezpłatny, urlop wychowawczy, nieobecność usprawiedliwiona, nieobecność nieusprawiedliwiona) będą wykazywane na ZUS RSA na deklaracji za miesiąc, w którym wystąpiły.

Przykład
Firma realizuje wypłaty z przesunięciem za 05.2022 z datą wypłaty 10.06.2022. Pracownik przebywał na urlopie bezpłatnym od 01-15.05.2022. Rozliczenie tej nieobecności występuje w miesiącu 06.2022. Taka nieobecność nie będzie wykazana na ZUS RSA za miesiąc 06.2022. Informacja o urlopie bezpłatnym pojawi się na deklaracji za miesiąc 05.2022, czyli deklaracji za miesiąc w którym wystąpiła nieobecność. Aby informacja o urlopie bezpłatnym pojawiła się na deklaracji za miesiąc 05.2022 muszą zostać naliczone wypłaty za 05.2022 z datą wypłaty 10.06.2022.




Dlaczego wynagrodzenie zasadnicze pracownika jest podzielone?

Podział wynagrodzenia zasadniczego wynika z prowadzenia zapisu aktualizacyjnego w trakcie miesiąca.

Zmiany odnotowane przez aktualizację zapisu możemy sprawdzić na liście zapisów historycznych.

Zapisy Historyczne dostępne są z poziomu Płace i Kadry/ Kadry należy ustawić się na pracowniku i z górnego menu wybrać przycisk „Zapisy historyczne”.

W zapisach historycznych pracownika powstaje zapis, zgodnie z datą  wprowadzoną podczas wykonywania „Aktualizacji zapisu” .

W wersji 2022.5.1 wprowadzono przypomnienie o konieczności odnotowywania istotnych zmian w danych pracownika wpływających na wysokość wypłaty przez aktualizację zapisu pracownika. W przypadku gdy Użytkownik zmieni dane poprzez edycję formularza, a nie za pomocą aktualizacji zapisu podczas zapisu kartoteki pojawi się odpowiedni komunikat :

W przypadku wybrania opcji dodania nowego zapisu historycznego utworzy się nowy zapis od daty podanej w oknie komunikatu.




Skąd pobierane są wartości do wyliczenia składki zdrowotnej właściciela?

Z poziomu listy zaliczek  na  PIT-36/ PIT-36L dostępna jest zakładka Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej. Na formularzu zestawienia dla podatnika rozliczającego według skali lub liniowo wyliczana jest kwota dochodu z działalności gospodarczej narastająco od początku roku.

W kolumnie Kwota wykazywana jest wartość dochodu (suma przychodów zwolnionych i dochodów opodatkowanych narastająco od początku roku) pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne.

W celu wyliczenia podstawy składki zdrowotnej konieczne jest ustalenie dochodu za poprzedni miesiąc.

Wyliczając dochód za poprzedni miesiąc system pomniejsza wartość z kolumny Kwota z miesiąca poprzedzającego miesiąc naliczenia wypłaty o wartość Dochodu za poprzednie miesiące z zakładki 4 Ubezpieczenie ( Zdrow.) policzonych od początku roku składkowego wypłat właściciela.




Proces uruchomienia współpracy z Comarch e-Sklep oraz Comarch e-Sale

Uwaga
Funkcjonalność opisana w tym artykule dostępna jest od wersji 2022.5.1 programu Comarch ERP Optima.

W systemie Comarch ERP Optima umożliwiono uruchomienie usługi Comarch e-Sklep/e-Sale bezpośrednio z Comarch ERP Optima.

Więcej informacji o Comarch e-Sklep znajduje się tutaj.
Więcej informacji o Comarch e-Sale znajduje się tutaj.

Założenie darmowej usługi e-Commerce jest możliwe z poziomu okna Oferty Comarch ERP dostępnym bezpośrednio po zalogowaniu do programu lub z poziomu Ogólne > Włącz nowe funkcje.

Zamawianie nowego produktu Comarch e-Sklep/e-Sale

Po wybraniu jednej z wymienionych pozycji pojawi się okno Zamówienia usługi Comarch e-Sklep lub Comarch e-Sale.

Okno składa się z następujących informacji:

  • Wybór usługi – W zależności od zaznaczonego Radio Buttona, dla klienta zostanie założony e-Sklep lub e-Sale
  • E-mail – Adres na który zostanie wysłane potwierdzenie założenia sklepu
  • Nazwa sklepu – Nazwa sklepu wykorzystywana w Comarch ERP Optima
  • Dodatkowo na oknie znajduje się parametr do zaznaczenia z informacją o zapoznaniu oraz zaakceptowaniu Regulaminu oraz Cennika
  • Przycisk Pomoc – po kliknięciu przycisku następuje przekierowanie do artykułu opisującego mechanizm zamawiania sklepu Demo.
  • Po wybraniu opcji Zamów następuje założenie darmowego e-Sklep/e-Sale

Podczas tego etapu zakładany jest dla Ciebie nowa usługa Comarch e-Sklep/e-Sale. Cała operacja nie powinna trwać dłużej niż minutę.

W trakcje realizacji zamówienia usługi e-Commerce, mogą pojawić się następujące okna:

Jeżeli założenie e-Sklepu/e-Sale przebiegnie pomyślnie zostanie wyświetlone okno z informacją oraz możliwością przejścia do sklepu. Informacje dotyczące logowania do e-Sklep/e-Sale zostaną przesłane również na adres e-mail podanym na oknie zamówienia.

Jeżeli nie udało się założyć e-Sklep/e-Sale zostanie wyświetlone okno z informacją oraz możliwością przejścia do strony Asysty Comarch

Dodatkowe informacje:

Jeżeli w bazie nie było żadnego produktu e-Commerce to przy pierwszym otwarciu okna zamówienia, zostaje założona karta kosztu przesyłki o nazwie „Koszt przesyłki e-Commerce” i cenie 0 PLN. Kartoteka ta zostaje automatycznie wprowadzona do konfiguracji sklepu w pole Koszt przesyłki.
Jeżeli w bazie był produkt e-Commerce, to dla nowego e-Sklepu zostanie podstawiona kartoteka cennikowa Kosztu przesyłki z pierwszego, aktywnego e-Sklepu/e-Sale napotkanego w bazie danych.
Grupa udostępniana w e-Sklep ustawiona zostaje jako „Grupa Główna”.




Zmiana formy opodatkowania z PIT-28 na PIT-36 na zaliczkach

W trakcie roku 2022 podatnik ma możliwość zmiany formy opodatkowania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na rozliczenie na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Może tego dokonać na dwa sposoby:

  • poprzez utworzenie kopii bazy danych, odtworzenie jej pod inną nazwę, a następnie zmianę w odtworzonej bazie rodzaju księgowości w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry i usunięcie na formularzu właściciela kwot indywidualnych za okres styczeń – czerwiec 2022 r.
  • poprzez zmianę w dotychczasowej firmie rodzaju księgowości w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry a następnie zaznaczenie parametru Zmiana formy opodatkowania na skalę podatkową w trakcie 2022 roku na formularzu kwot indywidualnych.

Na formularzu kwot indywidualnych właściciela dodanych za miesiące lipiec – grudzień 2022 r. na zakładce 1 PIT-36 dostępny jest parametr Zmiana formy opodatkowania na skalę podatkową w trakcie 2022 roku. Parametr jest możliwy do zaznaczenia tylko w miesiącu lipcu 2022 r. Jeżeli na formularzu kwot indywidualnych za miesiąc lipiec zaznaczono parametr Zmiana formy opodatkowania na skalę podatkową w trakcie 2022 roku to jest on automatycznie zaznaczany na kwotach indywidualnych dodanych za kolejne miesiące, bez możliwości jego odznaczenia.

Po zaznaczeniu parametru Zmiana formy opodatkowania na skalę podatkową w trakcie 2022 roku zaliczka na PIT-36(21) jest obliczana dla przychodów i kosztów oraz odliczeń od miesiąca lipca 2022 r. Kwoty z wcześniejszych miesięcy 2022 r. nie są uwzględniane.
Po zaznaczeniu parametru Zmiana formy opodatkowania na skalę podatkową w trakcie 2022 roku Zestawienie dochodu pod składki zdrowotne jest obliczane dla przychodów i kosztów oraz składek społecznych od lipca 2022 r. Kwoty z wcześniejszych miesięcy 2022 r. nie są uwzględniane.




Jak skonfigurować skrzynkę pocztową Gmail w programie Comarch ERP Optima?

W tym artykule dowiesz się w jaki sposób wygenerować indywidualne hasło dla konfiguracji konta e-mail w Comarch ERP Optima korzystając z konta Gmail.

Zgodnie z polityką bezpieczeństwa Google, w celu korzystania z konta mailowego Gmail w aplikacji zewnętrznej, należy wygenerować dedykowane hasło, a następnie wprowadzić je w programie Comarch ERP Optima.

Wskazówka
Zmiany zostały wprowadzone 30 maja 2022 roku. Więcej na ten temat możesz przeczytać w dokumentacji Google.

Aby móc wysyłać i odbierać wiadomości przez skrzynkę pocztową Gmail w programie Comarch ERP Optima, należy wykonać konfigurację uwierzytelniania dwuskładnikowego i wygenerować hasło do programu Comarch ERP Optima.

 Włączanie weryfikacji dwuetapowej:

Krok 1. Zaloguj się na swoje konto mailowe Gmail i przejdź do jego ustawień bezpieczeństwa (Zarządzaj kontem Google > Bezpieczeństwo – zrzut z ekranu w krok 2).

Krok 2. Włącz weryfikację dwuetapową dla swojego konta.

Krok 3. Przejdź sekcji Hasła do aplikacji i wygeneruj dedykowane hasło dla Comarch ERP Optima.

Po rozwinięciu listy Wybierz aplikację wybrać opcję Inna opcja (własna nazwa), nadać nazwę dla aplikacji i przejść do opcji Wygeneruj.

Krok 4. Wygenerowane w ten sposób hasło skopiuj i uzupełnij podczas konfiguracji konta e-mail w programie Comarch ERP Optima.

 

Krok 5. Skonfiguruj połączenie z kontem Gmail w programie Comarch ERP Optima.

W tym celu przejdź w programie do zakładki System > Konfiguracja > Program > CRM > Konta e-mail:

Za pomocą ikony zielonego plusa dodaj nową skrzynkę pocztową. Następnie w oknie Właściwości konta email na zakładce Ogólne uzupełnij nazwę oraz adres skrzynki pocztowej.

W zakładce Serwery należy poprawnie ustawić Typ konta, pocztę przychodzącą oraz wychodzącą. Wygenerowane wcześniej hasło w Krok 4 należy wprowadzić w pole Hasło.

Po wyborze typu konta, dane serwera uzupełnij według informacji dostępnych na stronie:

Typ konta POP3

https://support.google.com/mail/answer/7104828

Typ konta IMAP

https://support.google.com/mail/answer/7126229

Więcej informacji o konfiguracji nowego konta e-mail w programie Comarch ERP Optima znajduje się w poniższym linku:

https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2022/index.php/dokumentacja/konta-e-mail/

 




Formularz banku – zakładka Import/Eksport

Zakładka [Import / Eksport] zawiera  formaty wykorzystywane podczas elektronicznej wymiany danych z bankiem.

Format eksportu dla przelewów zwykłych – system Comarch ERP Optima obsługuje standardowe formaty predefiniowane w programie:

  • Alior Bank WebService,
  • BANKZKH,
  • BNP Paribas WebService,
  • BPH BusinessNet (import)/PekaoBIZNES24 (import),
  • Citi Handlowy – API
  • Citi Handlowy – Przelewy krajowe (CDFF),
  • Citi Handlowy – Przelewy krajowe (Elixir),
  • Citi Handlowy – Przelewy krajowe, w tym MPP (xml),
  • Citi Handlowy – Przelewy międzynarodowe (CDFF),
  • Citi Handlowy – Przelewy międzynarodowe (xml),
  • Citi Handlowy – Przelewy MPP (CDFF),
  • Citi Handlowy – Przelewy MPP (Elixir),
  • Citi Handlowy – Przelewy podatkowe (CDFF),
  • Citi Handlowy – Przelewy podatkowe (Elixir),
  • Citi Handlowy – Przelewy podatkowe (xml),
  • Citi Handlowy – Przelewy SEPA (CDFF),
  • Citi Handlowy – Przelewy SEPA (xml),
  • CitiBank,
  • CitiDirect,
  • Elixir-O – BPH,
  • Elixir-O – BPH (mechanizm podzielonej płatności)
  • Elixir-O iBRE,
  • ING WebService,
  • KASABUF.TXT i BANKBUF.TXT (import),
  • KASAZKH,
  • KB24 – Kredyt Bank (eksport),,
  • mBank WebService,
  • Millennium WebService,
  • Pekao WebService,
  • Przelewy krajowe (xml),
  • Przelewy SEPA (xml),
  • Przelewy SEPA BZWBK (xml),
  • Przelewy walutowe (xml),
  • Santander WebService
  • US – Bank Śląski,
  • Videotel
  • ZUS – Bank Śląski

oraz formaty utworzone przez użytkownika. Jeśli firma nie korzysta z elektronicznej wymiany danych – wybieramy opcję – brak -. Format ten będzie wykorzystywany przez program do eksportu przelewów zwykłych.

 Format eksportu dla MPP– format, który będzie wykorzystywany przy eksporcie przelewów, dla których na płatności wybrano  mechanizm podzielonej płatności ( MPP – podzielona płatność).

Format eksportu dla przelewów US – format, który będzie wykorzystywany przez program do eksportu przelewów do urzędów skarbowych. Pole niewidoczne, gdy dla eksportu przelewów zwykłych wybrano jeden z formatów WebService.

Format eksportu dla przelewów ZUS – format, który będzie wykorzystywany przez program do eksportu przelewów do ZUS. Pole niewidoczne, gdy dla eksportu przelewów zwykłych wybrano jeden z formatów WebService.

Uwaga
Przelewy do ZUS z datą 01.01.2018 lub późniejszą powinny być eksportowane jako przelewy zwykłe. W przypadku korzystania z formatów definiowalnych w polu Format eksportu dla przelewów do ZUS należy wskazać format taki, jak dla przelewów zwykłych.

Format importu wyciągów bankowych – format, który będzie wykorzystywany przez program do importu wyciągów bankowych. Oprócz formatów wyżej wymienionych (z wyjątkiem formatów xml) do importu użytkownik może wybrać jeden z predefiniowanych w programie formatów niemodyfikowalnych: Citi Handlowy – MT940 i MT942 (standardowy), Citi Handlowy – XML (import) (standardowy), MT940 (standard), MT940 (BGŻ), MT940 (BRE), MT940 (IDEA BANK) oraz MT940 (PBS).