Parametry
Ustawiaj odliczenia na NIE w rejestrze VAT zakupu – parametr domyślnie odznaczony. Po zaznaczeniu parametru, w rejestrze VAT zakupu na każdym dokumencie dodanym za pomocą usługi Comarch OCR odliczenia ustawiane są automatycznie na Nie.
Ustawiaj odliczenia na NIE w rejestrze VAT zakupu – parametr domyślnie odznaczony. Po zaznaczeniu parametru, w rejestrze VAT zakupu na każdym dokumencie dodanym za pomocą usługi Comarch OCR odliczenia ustawiane są automatycznie na Nie.
Na formularzu umowy na zakładce [Ogólne] dostępna jest sekcja Oddelegowanie do pracy za granicą (widoczna tylko w module Płace i Kadry Plus). Po zaznaczeniu parametru Oddelegowany do pracy za granicą uaktywniają się dodatkowe opcje związane z oddelegowaniem:
W konfiguracji typu wypłaty (Start /Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Typy wypłat) można wskazać czy kwota dodatku w wypłacie ma być wyliczana zawsze w PLN (waluta systemowa), czy w walucie wskazanej w umowie, z którą jest naliczany. Na zakładce [Ogólne] w sekcji Waluta w wypłacie została dodana opcja ‘Waluta z umowy cywilnoprawnej’.
Dodatek z takim ustawieniem, który jest powiązany z daną umową lub jest wypłacany z umową jest naliczany w takiej samej walucie jak umowa.
W celu naliczenia wypłaty umowy za okres oddelegowania na formularzu listy płac o rodzaju ‘Umowa’ został dodany parametr Lista tylko dla zleceniobiorców oddelegowanych do pracy za granicę (domyślnie niezaznaczony). Po jego zaznaczeniu uaktywnia się sekcja: Kraj oddelegowania i waluty, w której należy wskazać kraj oddelegowania oraz walutę rozliczenia i diety. Jeśli został wybrany kraj oddelegowania, wówczas waluta rozliczenia i diety podpowiada się zgodna z walutą przypisaną do wskazanego kraju. Zaproponowana waluta rozliczenia podlega edycji przez Użytkownika. Waluta diety jest edytowalna tylko w przypadku braku kraju oddelegowania.
Jeśli na liście płac został wybrany kraj oddelegowania, to wypłaty zostaną naliczone tylko dla umów, które również mają wskazany ten kraj.
Dodatkowo podczas naliczenia wypłaty sprawdzana jest zgodność waluty rozliczenia umowy i listy płac. W przypadku wypłaty umowy, w której na zakładce [Ogólne] wskazano inną walutę niż waluta zadeklarowana, na liście płac pojawi się odpowiedni komunikat.
W wypłacie za okres oddelegowania elementy wypłaty naliczane są w walucie:
Informacja o walucie dla poszczególnych elementów wypłaty jest wyświetlana na zakładce [Elementy wypłaty]. Po wejściu do elementu wypłaty naliczonego w walucie widoczna jest kwota tego elementu po przeliczeniu na PLN. Przeliczanie elementów wypłaty w walucie obcej jest realizowane według określonego kursu ustawionego dla listy płac, na której jest wypłata. Taki sam kurs stosowany jest dla wszystkich wypłat na danej liście płac.
Dni pobytu za granicą, potrzebne do ustalania ilości diet do odliczenia od podstaw składek ZUS, są liczone na podstawie okresu od-do rozliczonej umowy. Liczba dni kalendarzowych umowy jest pomniejszona o dni nieobecności w dniach kalendarzowych odnotowane w tym okresie.
Wyliczona ilość dni za które przysługują diety jest widoczna w wypłacie i tam też w razie potrzeby może być modyfikowana. Zmiana liczby dni diety powoduje automatyczne przeliczenie podstawy składek ZUS w wypłacie.
Podstawa składek ZUS oddelegowanych zleceniobiorców jest wyliczana od sumy oskładkowanych elementów. Jeśli podlegające ubezpieczeniom wynagrodzenie, które pracownik otrzymał w danym miesiącu deklaracji, jest wyższe od przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, wówczas podstawa jest pomniejszana o równowartość diet za pobyt za granicą,
Jeśli podstawa składek po pomniejszeniu o diety jest niższa od kwoty minimalnej podstawy składek ZUS, to jest wyrównywana do kwoty przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia.
W przypadku, kiedy przychód pracownika w danym miesiącu jest niższy od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, wówczas podstawę składek stanowi kwota faktycznie otrzymanego wynagrodzenia.
Kwota przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia zapisana jest w konfiguracji programu w gałęzi Płace / Wynagrodzenia w polu Minimalna podstawa skł. ZUS dla oddeleg.
Podczas liczenia wypłaty umowy z tytułu dla oddelegowania podstawa składek ZUS wyliczana jest według tych zasad, z uwzględnieniem kwot zarówno z liczonej właśnie wypłaty, jak i kwot zapisanych w wypłatach naliczonych wcześniej do tego samego miesiąca deklaracji dla tego zleceniobiorcy.
Na formularzu wypłaty naliczonej na liście płac dla oddelegowanych, na zakładce [Waluty], wykazane są informacje o: walucie rozliczenia oraz diety wraz z kursem, kwocie sumy elementów wypłaty, składkach ZUS, PPK, składce zdrowotnej, zaliczce podatku, kwocie do wypłaty w walucie oraz w PLN, stawce diety za dzień.
Wliczając do podstawy chorobowego wynagrodzenie z miesiąca, w którym była naliczona wypłata umowy cywilnoprawnej za okres oddelegowania uwzględniona jest podstawa składek społecznych pomniejszona o składki ZUS. W podstawie są uwzględniane wszystkie elementy, które stanowiły podstawę składek społecznych, niezależnie od tego czy mają ustawione w konfiguracji wliczanie do podstawy zasiłku.
Komunikat pojawia się podczas próby dodania faktury do rejestru VAT, gdy ta faktura została już dodana do listy faktur w module Handel.
Aby przenieść fakturę z modułu Handel do Rejestrów VAT należy kliknąć na nią prawym przyciskiem myszy a następnie z menu kontekstowego wybrać opcję Przeniesienie do Rejestrów VAT.
Komunikat pojawia się przy zapisie Faktury Pierwotnej Sprzedaży lub Faktury Pierwotnej Zakupu, w przypadku braku uzupełnienia numeru KSeF na formularzu dokumentu.
W programie Comarch ERP Optima jest możliwość wysyłki Faktur korygujących do KSeF, dla Faktur pierwotnych, które nie zostały wcześniej przesłane do KSeF. Na formularzu Faktury Sprzedaży pierwotnej umożliwiono uzupełnienie numeru KSeF. Podczas wysyłania korekty do Faktury pierwotnej, numer ten jest pobierany do pliku w celu powiązania korekty z dokumentem korygowanym na platformie KSeF. Na podstawie tej informacji dokument wysłany do KSeF otrzyma odpowiedni znacznik. Jeżeli użytkownik nie posiada numeru KSeF dla dokumentu źródłowego to identyfikacja odbywa się na podstawie numeru pierwotnego lub numeru systemowego.
Analogicznie jak w przypadku Faktur Sprzedaży na formularzu Faktury Zakupu pierwotnej widnieje pole Nr KSeF, w którym użytkownik może wpisać numer identyfikujący Fakturę korygowaną w KSeF, jeżeli taki posiada. W przypadku, jeżeli dokument pierwotny nie figuruje w KSeF, istnieje możliwość wprowadzenia Faktury Zakupu pierwotnej wskazując tylko numer pierwotny, na którego podstawie również będzie odbywała się identyfikacja.
Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy w bazie nie ma uzupełnionego NIP-u w pieczątce firmy.
Aby była możliwość wygenerowania tokenu należy z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy, stworzyć pieczątkę firmy, na której zostanie uzupełniony NIP.
Komunikat pojawia się w sytuacji kiedy użytkownik próbuje dodać do Rejestru VAT fakturę, która już się w nim znajduje. Komunikat pojawi się również w sytuacji, kiedy użytkownik podejmie próbę dodania faktury do listy faktur w module Handel gdy dana faktura jest już dodana do Rejestru VAT.
Taki komunikat pojawia się, gdy dany dokument został zarchiwizowany z poziomu zakładki KSeF za pomocą funkcji Archiwizuj dostępnej na liście faktur w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy.
Aby cofnąć taką operację należy na liście faktur w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy wybrać opcję Przywróć.
Po przejściu z serwera demo na produkcyjny wszystkie dane dotyczące współpracy ze środowiskiem demo zostaną usunięte zarówno na fakturach wyeksportowanych jak i odebranych z KSeF. Z dotychczas zaimportowanych faktur zostaną usunięte numery KSeF i będą one traktowane jak dokumenty dodane ręcznie. Na liście Faktury z KSeF wszystkie dokumenty ściągnięte z serwerów demo zostaną usunięte. Po przejściu na środowisko produkcyjne każda faktura powinna być rejestrowana w KSeF. Po wysłaniu lub odebraniu pierwszego dokumentu z KSeF nie będzie możliwości powrotu do demo.
Wpisany numer KSeF jest błędny, nie znaleziono dokumentu o podanym numerze KSeF. Wpisany numer faktury lub NIP kontrahenta są błędne, nie znaleziono dokumentu o podanym numerze faktury i NIP-ie kontrahenta.
Należy zweryfikować czy wpisywane numery są prawidłowe oraz czy dana faktura została rzeczywiście wystawiona.
Komunikat pojawia się przy generowaniu tokenu z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ KSeF w przypadku gdy zostanie wybrany błędny certyfikat.
Program Comarch ERP Optima generuje token na podstawie numeru NIP uzupełnionego w menu Start/ Konfiguracja/ Firma/Dane firmy/ Pieczątka firmy, token jest szyfrowany. Po naciśnięciu na przycisk Generuj token zostanie wyświetlona lista dostępnych certyfikatów, a Użytkownik powinien wybrać ten, za pomocą którego będzie identyfikował się w KSeF. Certyfikat jest poświadczeniem podpisu kwalifikowanego, umożliwia on weryfikację osoby składającej podpis.
W polu Token istnieje również możliwość dodania tokenu wygenerowanego wcześniej bezpośrednio w systemie KSeF, udostępnionym przez Ministerstwo Finansów.