Komunikat ID 26065 „Brak okresu obrachunkowego dla numeracji dokumentu”. - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Komunikat ID 26065 „Brak okresu obrachunkowego dla numeracji dokumentu”. - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Komunikat ID 26065 „Brak okresu obrachunkowego dla numeracji dokumentu”.

Komunikat pojawia się w przypadku, gdy dodajemy dokument BO a w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Definicje dokumentów/ Księgowość/ Bilans otwarcia w schemacie numeracji dokumentu został zawarty okres obrachunkowy oraz w menu Narzędzia/ Bieżąca data została wybrana data, która nie mieści się w żadnym okresie obrachunkowym zdefiniowanym w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Księgowość/ Okresy obrachunkowe. W takiej sytuacji należy uzupełnić listę okresów obrachunkowy, zmienić datę bieżącą lub zmodyfikować schemat numeracji dokumentu jeśli nie został wybrany na żadnym dokumencie BO.




Komunikat ID 31800 „Nie został zdefiniowany urząd skarbowy dla deklaracji. Proszę podać właściwy urząd skarbowy w Konfiguracji -> Firma -> Dane firmy -> Deklaracje.”

W menu Start/Konfiguracja/Firma/Dane firmy/Deklaracje należy określić urząd skarbowy właściwy dla danego rodzaju deklaracji, a następnie ponownie przeliczyć deklarację i zapisać formularz. Lista Urzędów Skarbowych dostępnych w programie definiowana jest w menu Ogólne/ Inne/ Urzędy na zakładce pierwszej.




Komunikat ID 26093 „Miesiąc [miesiąc dla którego jest generowana amortyzacja] roku [symbol roku] jest poza okresem obrachunkowym”.

W menu System> Konfiguracja> Firma> Księgowość> Okresy obrachunkowe należy dodać okres obrachunkowy dla którego generowana jest amortyzacja.




Błąd „Nie znaleziono konta księgowego o symbolu [numer konta]”.

W pozycji zestawienia księgowego odwołano się do konta, które nie istnieje w planie kont. Należy dodać takie konto z poziomu Księgowość> Plan kont bądź na odpowiedniej pozycji zestawienia zaznaczyć parametr „Nie sprawdzaj istnienia kont” (zaznaczenie tego pola pozwala na przeliczenie wybranego Zestawienia również w przypadku braku w planie kont konta o numerze podanym w pozycji Zestawienia), lub usunąć odwołanie do tego konta z poziomu pozycji zestawienia.

Komunikat pojawia się również w przypadku, gdy na jednej z pozycji przeliczanego zestawienia odwołano się do innego zestawienia, które w jednej z pozycji ma wskazane konto wymienione w komunikacie. W takim przypadku parametr „Nie sprawdzaj istnienia kont” należy zaznaczyć na pozycji zestawienia, do którego się odwołujemy w przeliczanym zestawieniu.

Program sprawdza istnienie kont dla wszystkich okresów, za które przeliczane jest zestawienie.




Komunikat ID 32039 „Z dokumentem istnieje powiązany dokument wewnętrzny [numer dokumentu]”.Usuń dokument powiązany a następnie powtórz operację.

Nie można usuwać dokumentów, do których wystawione są dokumenty wewnętrzne. Aby usunąć taki dokument należy najpierw usunąć wszystkie dokumenty wewnętrzne, które są z nim powiązane.

Listę dokumentów powiązanych z danym dokumentem można znaleźć podglądając dokument w rejestrze VAT ikoną Lupy, na zakładce Dokumenty.

Program do dokumentu kosztowego wprowadzonego do rejestru VAT zakupu generuje dokument wewnętrzny sprzedaży, a następnie do niego dokument wewnętrzy zakupu. W celu usunięcia należy je kasować w odwrotnej kolejności niż są tworzone.




Nie został zdefiniowany urząd skarbowy na formularzu właściciela/wspólnika. Czy chcesz go teraz uzupełnić?

Po zaakceptowaniu komunikatu w programie otwiera się Formularz danych wspólnika. Na zakładce Szczegółowe należy uzupełnić Urząd Skarbowy właściwy dla danego podatnika. W przypadku, kiedy Użytkownik posiada moduł Kadry i Płace urząd uzupełniamy na formularzu właściciela na zakładce 2.Nr. Ident./podatki.
Po zapisaniu formularza, ponownie przeliczamy deklarację.




Nie można usunąć konta posiadającego zapisy księgowe.

Nie można usunąć konta, na którym istnieją zapisy. W celu usunięcia konta należy usunąć wszystkie zapisy księgowe danego konta z poziomu Księgowość> Dzienniki, również zapisy tego konta z dokumentu bilansu otwarcia (Księgowość> Inne> Dokumenty BO).




Komunikat ID 26007 „Księgowanie poza bieżącym okresem obrachunkowym”.

Data księgowania dokumentu wykracza poza zakres dat w aktualnym okresie obrachunkowym. Program próbuje zaksięgować dokument poza aktualnym okresem obrachunkowym.

Należy zweryfikować pod jaką datą ujmujemy dokument w księdze, ustawienia dostępne na zakładce Predekretacja Data księgowania lub na aktualnie używanym schemacie księgowań. Rozwiązaniem może być również zmiana okresu obrachunkowego

Na formularzu Zapisy księgowe [okres obrachunkowy], należy ustawić datę, nie wykraczającą poza wybrany okres obrachunkowy. Okres ten można zmienić z poziomu Narzędzia> Bieżący okres obrachunkowy, lub System> Konfiguracja> Firma> Księgowość> Księgowość kontowa.

Dodając Bilans otwarcia należy upewnić się, że w zakładce Narzędzia/Data bieżąca wybrana jest data z tego okresu obrachunkowego, którego dotyczy BO.

W celu ustawienia takiej daty należy odznaczyć parametr Program ma działać z datą bieżącą i wpisać datę z odpowiedniego okresu obrachunkowego, np. 1 stycznia 2020.




Komunikat ID 30162 „Poprzedni okres obrachunkowy nie został zamknięty. Zaimportowane dane mogą być niekompletne. Czy kontynuować?”

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy na dokumencie BO zostanie wybrana opcja Inicjalizuj bilans otwarcia a poprzedni rok obrachunkowy nie został jeszcze zamknięty. Odpowiedź twierdząca spowoduje, że zostaną zaimportowane dane ale mogą być one niekompletne, dlatego też należy po imporcie sprawdzić je z saldami kont na koniec poprzedniego okresu obrachunkowego. Aby komunikat się nie pojawiał należy w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Księgowość/ Okresy obrachunkowe, na formularzu poprzedniego okresu obrachunkowego, z którego program ma przenieść salda jako BO – zaznaczyć parametr „Zamknięty”. Na formularzu okresu obrachunkowego można zaznaczyć parametr „Zamknięty” jeżeli wszystkie zapisy w tym okresie obrachunkowym zostały przeniesione z bufora księgowego do księgi głównej oraz zatwierdzony jest dokument BO (odznaczony parametr „bufor”).

Jak zamknąć poprzedni okres obrachunkowy znajdziesz tutaj.




Nie można kasować zapisów zaksięgowanych (Dekrety).

Aby skasować dokument np. fakturę z rejestru VAT należy najpierw usunąć dekret związany z danym dokumentem. W tym celu na liście faktur w rejestrze VAT należy ustawić się na danej fakturze i w menu kontekstowym dostępnym pod prawym przyciskiem myszy wybrać opcję Usuń zapis księgowy.