Jak ustawić promocje czasowe w Comarch ERP Optima? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Jak ustawić promocje czasowe w Comarch ERP Optima? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Jak ustawić promocje czasowe w Comarch ERP Optima?

Rabaty terminowe mogą odzwierciedlać promocje czasowe, wyprzedaże towaru. Dzięki temu sprzedawcy mogą sprzedać asortyment w określonym czasie w niższej cenie zachęcającej klientów.

Promocje czasowe w programie możemy zdefiniować na liście rabatów.

W pierwszej kolejności należy zdecydować o typie rabatu (procentowy lub stała cena), a także o rodzaju rabatu.

Rodzaje rabatów procentowych opisane w są tutaj.

Rodzaje rabatów typu stała cena opisane są tutaj. 

W artykule zostanie opisany przykład zdefiniowania rabatu procentowego typu jeden kontrahent / jeden towar. Definicja innych rodzajów rabatów jest analogiczna do przedstawionego przykładu.

Krok pierwszy:
Otwieramy menu Ogólne/ Rabaty, zaznaczamy rabat jeden kontrahent / jeden towar.

Krok drugi
W polu Towar wskazujemy towar, dla którego chcemy ustawić rabat terminowy.

Krok trzeci:
Naciskając na ikonę zielonego plusa dodajemy pozycję, a naciskając na ikonę trzech kropek możemy wybrać kontrahenta.

Krok czwarty:
W kolumnie Rabat wskazujemy wartość % udzielanego rabatu, natomiast w kolumnie Opis możemy wskazać powód rabatu lub umieścić dowolny tekst.

Krok piąty:
W celu określenia okresu obowiązywania promocji uzupełniamy wartości w kolumnach Data rozpoczęcia promocji oraz Data zakończenia promocji.




Jak seryjnie zdefiniować rabaty w Comarch ERP Optima?

W programie Comarch ERP Optima istnieje możliwość seryjnego definiowania nowych rabatów Funkcjonalność ta działa w obrębie danego rodzaju rabatu.

Krok pierwszy:
Przejdź do menu Ogólne/Rabaty, a następnie wybierz zakładkę ([Procentowe] lub [Stała cena]) oraz rodzaj rabatu. W przykładzie zostanie omówiony rabat procentowy: jeden kontrahent/ jeden towar.

Krok drugi:
Wybierz towar, dla którego zdefiniujemy rabat.

Rozwiń menu kontekstowe przycisku operacji seryjnych, naciskając strzałkę i wybierz opcję Dodaj rabaty.

Krok trzeci:
W zależności od wyboru rodzaju rabatu oraz jego typu okna będą się różnić. Dla rabatu jeden kontrahent / jeden towar, na oknie będzie dostępny przycisk Wskaż kontrahentów.

Dla pozostałych rodzajów rabatów na oknie seryjnego dodawania rabatu dostępne będą odpowiednio przyciski:

  • Rabaty grupa kontrahenta: Wskaż grupy kontrahentów.
  • Rabaty grupa towarów: Wskaż grupę towarów.
  • Rabaty jeden towar: Wskaż towary.

Uzupełnij wartość rabatu w polu Rabat, a następnie wskaż kontrahentów, którym chcesz ten rabat nadać.

W przykładzie zostanie dodany rabat w wysokości 20% dla trzech kontrahentów. W okresie obowiązywania od 01.05.2023 do 31.05.2023 z opisem: Promocja majowa




Jak seryjnie zmodyfikować istniejące rabaty w Comarch ERP Optima?

W programie Comarch ERP Optima istnieje możliwość seryjnej modyfikacji już istniejących rabatów. Dzięki tej funkcji możemy wydłużyć promocję na kolejny okres oraz zmienić wysokość rabatu.
Funkcjonalność działa w obrębie danego rodzaju rabatu.

Krok pierwszy:
Przejdź do menu Ogólne/Rabaty, a następnie wybierz zakładkę (Procentowe lub Stała cena) oraz rodzaj rabatu. W przykładzie zostanie omówiony rabat procentowy: jeden kontrahent/ jeden towar.

Krok drugi:
Zaznacz na liście rabaty, które mają zostać poddane modyfikacji.

Krok trzeci:
Rozwiń menu kontekstowe przycisku operacji seryjnych naciskając strzałkę i wybierz opcję
Zmień rabaty . Wyświetli się poniższe okno:

Krok czwarty:
Należy wskazać parametry, które mają zostać zmienione dla utworzonych wcześniej rabatów.

W omawianym przykładzie zmienimy wysokość rabatu na 30%, ustawimy Datę rozpoczęcia promocji: 1.06.2023 i Datę zakończenia promocji: 30.06.2023 oraz zmienimy opis promocji na: Promocja czerwcowa. W tym celu należy zaznaczyć właściwe parametry na formularzu i uzupełnić odpowiednie pola.

Po wskazaniu parametrów i uzupełnieniu odpowiednich pól należy zapisać seryjną modyfikację przyciskiem zatwierdzenia

Pozostałe rodzaje i typy rabatów modyfikujemy analogicznie do powyższego przykładu.




Ostrzeżenie (35242) „Konto użytkownika nie ma dostępu w Comarch Shipping do firmy o numerze NIP podanym w konfiguracji. Dostęp musi być nadany przez administratora firmy w Comarch Shipping.”

Ostrzeżenie pojawia się, jeżeli w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy został wprowadzony NIP, na który nie ma zarejestrowanego konta w Comarch Shipping. W Pieczątce firmy należy wprowadzić poprawny numer NIP, na który zostało założone konto w Comarch Shipping.




Informacja (35248) „Operator nie posiada uprawnień do odbierania e-Faktur z KSeF”

Informacja pojawia się, jeżeli dla danego operatora nie został umożliwiony import faktur z KSeF. Aby odbierać faktury z KSeF należy na formularzu operatora dostępnym w Konfiguracji Programu/ Użytkowe/ Operatorzy na zakładce [Parametry cd] zaznaczyć domyślnie odznaczony parametr Prawo do odbierania e-Faktur. Po jego zaznaczeniu domyślnie zaznaczana jest opcja Zakupu. Jeżeli użytkownik chce importować faktury do rejestru VAT sprzedaży to powinien również zaznaczyć opcję Sprzedaży.




Ostrzeżenie (35243) „Wystąpił błąd podczas pobierania listu przewozowego dla zgłoszenia [numer Zlecenia Nadania Przesyłki]: Niepoprawny format wydruku etykiety”

Ostrzeżenie pojawia, jeżeli format etykiety wybrany z poziomu Start/Konfiguracja/ Firma/ Przesyłki/ Comarch Shipping nie jest obsługiwany przez danego kuriera. Należy z poziomu konfiguracji Comarch Shipping zdefiniować odpowiedni format wydruku etykiety.




Ostrzeżenie (35239) „Zamówienie kuriera niemożliwe. Kurier nie obsługuje tej opcji lub na szablonie wybrano opcję: Stały odbiór”

Ostrzeżenie pojawia się przy próbie zamówienia kuriera, dla którego opcja zamówienia kuriera nie jest dostępna lub na szablonie spedycji w Comarch Shipping wybrano opcję: Stały odbiór.




Jakie warunki muszą być spełnione żeby kod QR pojawił się na wydruku w Comarch ERP Optima?

W programie Comarch ERP Optima kod QR do płatności drukowany jest na wydruku sPrint Faktury Sprzedaży, Faktury Zaliczkowej, Faktury Finalnej i Faktury VAT Marża.

Jeżeli w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry wydruku faktury jest zaznaczony parametr Drukuj kod QR do przelewu, to na Fakturze będzie drukowany kod QR, jeśli dokument spełnia poniższe warunki:

  • dokument musi być wystawiony w walucie PLN,
  • forma płatności na dokumencie musi być powiązana z rejestrem bankowym,
  • dokument musi być zatwierdzony,
  • dokument musi posiadać status nierozliczony lub częściowo rozliczony,
  • dokument nie może być rozliczany mechanizmem podzielonej płatności (split payment).

Uwaga
Kod QR nie jest drukowany dla Faktur Sprzedaży wystawionych dla dokumentu Wydania Kaucji.




Jak udostępnić na fakturze kod QR do płatności w Comarch ERP Optima?

W programie Comarch ERP Optima na wydruku sPrint dla Faktury Sprzedaży, Faktury Zaliczkowej, Faktury Finalnej i Faktury VAT Marża możliwe jest wydrukowanie kodu QR pozwalającego na szybkie uzupełnienie danych w aplikacji bankowej w celu opłacenia Faktury.

Krok pierwszy
Przejdź do menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry wydruku faktury i w sekcji Parametry dotyczące wydruków sPrint zaznacz parametr Drukuj kod QR do przelewu. Zapisz wprowadzone zmiany.

Krok drugi
Utwórz Fakturę Sprzedaży w menu Handel/ Faktury lub przekształć Fakturę Pro Forma do Faktury Zaliczkowej lub Faktury Finalnej. Pamiętaj, aby na dokumencie wybrać formę płatności, która jest powiązana z rejestrem bankowym (np. przelew).

Krok trzeci
Po zatwierdzeniu dokumentu, kod QR jest widoczny na wydruku Faktura VAT (sPrint) dostępnym po kliknięciu w strzałkę znajdującą się przy przycisku  Wydruk danych lub Podgląd wydruku.




Jak szybko wystawić dokument WZ na zakupioną partię towaru w Comarch ERP Optima?

W programie Comarch ERP Optima, w module Handel Plus, istnieje możliwość automatycznego przenoszenia cech dostaw z dokumentu Przyjęcia zewnętrznego na dokument Wydania zewnętrznego.

Krok pierwszy
Przejdź do menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Parametry/ Cechy na zasobach i zaznacz parametry Obowiązek wyboru partii na dokumentach rozchodowych oraz Automatyczny wybór ocechowanych dostaw. Zapisz zmiany.

Krok drugi
Przejdź na listę Przyjęć zewnętrznych i kliknij ikonę Dodaj aby dodać dokument.

Krok trzeci
Dodaj towar na dokument, a następnie kliknij ikonę Wskaż partie dostaw lub użyj skrótu klawiszowego <ALT>+<C>. Uzupełnij partie dostaw, zapisz formularz i zapisz dokument.

Krok czwarty
Na liście Przyjęć zewnętrznych zaznacz dokument i kliknij ikonę Utworzenie dokumentu wydania zewnętrznego.

Krok piąty
Cechy dla towaru zostały automatycznie pobrane z dokumentu PZ. Jeżeli chcesz to zweryfikować lub wprowadzić zmiany, kliknij ikonę Wskaż partie dostaw lub użyj skrótu klawiszowego <ALT>+<C>. Zapisz dokument.