Jak szybko wskazać dostawy na dokumencie w Comarch ERP Optima? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Jak szybko wskazać dostawy na dokumencie w Comarch ERP Optima? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Jak szybko wskazać dostawy na dokumencie w Comarch ERP Optima?

W programie Comarch ERP Optima, w module Handel Plus, istnieje możliwość wskazania dostaw na dokumentach przychodowych, rozchodowych oraz na korektach.

Krok pierwszy
Otwórz formularz dokumentu, na którym chcesz wskazać partie dostaw.
Krok drugi
Dodaj towar na dokument.
Krok trzeci
Ustaw kursor na pozycji dokumentu typu towar lub otwórz formularz pozycji dokumentu, a następnie użyj skrótu klawiaturowego <ALT>+<C> aby otworzyć okno służące wskazaniu partii dostaw.
Krok czwarty – jeżeli tworzysz dokument przyjmujący towar
Na oknie Zasoby użyj klawisza <INSERT> aby dodać nowy wiersz. Uzupełnij ilość towaru. Jeżeli używasz cech towarów, klawiszem <TAB> przejdź do kolumny z cechą dostawy i uzupełnij jej wartość. Zatwierdź wybór klawiszem <ENTER> i zapisz formularz.

Krok czwarty – jeżeli tworzysz dokument rozchodowujący towar
Na oknie Zasoby wybierz dostawę, z której chcesz rozchodować towar i naciśnij klawisz <ENTER>. Wskaż ilość, jakiej chcesz użyć, ponownie kliknij <ENTER> i zapisz formularz.

 




Informacja ( 34575) Zapis niemożliwy! Dla towaru kod towaru [nazwa towaru] na magazynie MAGAZYN w dniu 2023-06-28 występują braki! Brakuje 2.0000 szt. Zmniejsz ilość lub zwiększ datę.

W zależności od zaznaczenia parametru Nie pozwalaj na wydanie towaru, gdy występują rezerwacje w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Parametry w zakładce [Zamówienia i Rezerwacje], program sprawdza „ilość” lub „ilość dostępną” podczas wydawania towaru z magazynu. Jako ilość dostępną należy rozumieć ilość pomniejszoną o rezerwacje.

W zależności od zaznaczenia parametru może pojawić się komunikat: „Zapis niemożliwy! Dla towaru kod towaru [nazwa towaru] na magazynie MAGAZYN w dniu 2012-06-06 przekroczono stan o 1.0000 szt. Łącznie z innymi rezerwacjami brakuje 2.0000 szt. Zmniejsz ilość lub zwiększ datę.” lub „Zapis niemożliwy! Dla towaru kod towaru [nazwa towaru] na magazynie MAGAZYN w dniu 2012-06-06 występują braki! Brakuje 22.0000 szt. Zmniejsz ilość lub zwiększ datę.” Ilość oraz ilość dostępną towaru na dany dzień można sprawdzić w menu Handel/ Zasoby. Należy pamiętać również, że jeśli wystawiamy dokument z datą wstecz, program sprawdza operacje na towarze, które wykonane zostały po tej dacie.

Jeśli na liście zasobów na dzień wystawienia dokumentu były 3 sztuki towaru, ale wystawiono dokument z datą późniejszą na ten towar, wówczas na dokumencie z datą wcześniejszą już nie będzie można go wydać. Czasami zdarzają się sytuacje, że w bazie jest wprowadzony dokument z datą wprzód (np. pomyłkowo wprowadzony rok), dlatego można wyświetlić listę zasobów ustawiając datę daleko do przodu. Zasoby znajdujące się na magazynie można też wyświetlić na formularzu towaru, na zakładce [Zasoby]. Jeśli w tej zakładce nie wyświetlają się zasoby natomiast na liście Zasobów (Handel/ Zasoby) w kolumnie Ilość/ Ilość dostępna wyświetlają się ilości dostępne z datą bieżącą to towar najprawdopodobniej został wydany z datą wprzód i należy przeanalizować historię danego towaru.

Możemy to zrobić zaznaczając dany towar na liście zasobów, a następnie klikając przycisk , dostępny w menu u góry lub wybierając opcję Historia towaru dostępną w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy. Po przejściu do okna Historii najlepiej odznaczyć parametry: data dokumentu oraz data operacji (jeśli były zaznaczone) oraz wygenerować historię dokumentów przyciskiem czerwonego pioruna.

Przykład
Towar BRULION, na dzień bieżący ilość: 54 szt., ilość dostępna 33 szt (rezerwacje 21 szt.) Gdy parametr Nie pozwalaj na wydanie towaru, gdy występują rezerwacje jest włączony, program nie pozwoli na wydanie ilości większej niż „ilość dostępna” (33 szt). Przy próbie sprzedaży 50 szt. wyświetlony zostanie komunikat: „Zapis niemożliwy! Dla towaru BRULION [Brulion] na magazynie MAGAZYN w dniu 2023-06-29 występują braki ! Brakuje 17.0000 szt. Zmniejsz ilość lub zwiększ datę.” Jeśli parametr Nie pozwalaj na wydanie towaru, gdy występują rezerwacje nie jest włączony, program przy wydawaniu bierze pod uwagę „ilość”, nie „ilość dostępną”, czyli można wydać co najwyżej 54szt. towaru. Jeśli spróbujemy wydać 60szt., pojawi się komunikat: „Zapis niemożliwy! Dla towaru BRULION [Brulion] na magazynie MAGAZYN w dniu 2023-06-29 przekroczono stan o 6.0000 szt. Łącznie z innymi rezerwacjami brakuje 27.0000 szt. Zmniejsz ilość lub zwiększ datę.”




Pytanie(35241) Aby zalogować się do Comarch Shipping uzupełnij NIP w pieczątce firmy (Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy). Czy chcesz teraz uzupełnić NIP?

Komunikat pojawia się gdy użytkownik próbuje zalogować się do usługi Comarch Shipping, a w Pieczątce firmy nie został wskazany NIP. Dla usługi Comarch Shipping NIP jest wymagany.

Wybierając opcję Tak nastąpi przekierowanie do listy Pieczątek firmy, po wybraniu z listy aktualnej pieczątki należy uzupełnić NIP. Wybierając opcję Nie komunikat zostanie zamknięty, jednak nie będzie możliwości nawiązania połączenia z usługą Comarch Shipping. Można uzupełnić NIP przechodząc samodzielnie do menu Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy.




W jaki sposób na wydruku faktury zmienić/usunąć podpis osoby uprawnionej do wystawienia faktury?

Podpis osoby uprawnionej do wystawienia faktury można zmienić lub usunąć w menu System/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na formularzu operatora, na pierwszej zakładce [Ogólne].

Jeżeli Operator nie chce wyświetlać podpisu osoby uprawnionej do wystawienia faktury na generowanych wydrukach faktury, należy wyczyścić zawartość pola Imię i Nazwisko.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 03.07.2023

  1. Podstawa zasiłku chorobowego. Poprawiono wliczanie dodatków okresowych do podstawy zasiłku chorobowego.



W którym polu na formularzu pracownika uzupełnia się informacja o prawie do zasiłku chorobowego ?

Pracownikowi nowozatrudnionemu lub ponownie zatrudnionemu na umowę o pracę automatycznie ustawi się prawo do zasiłku chorobowego na zakładce [6 Inne informacje] w polu: Prawo do zasiłku chorobowego od dnia od daty zatrudnienia, jeśli spełni jeden z poniższych warunków:

    •  pracownik posiada staż pracy poza firmą oraz w tej firmie dłuższy niż 10 lat,
    • pracownik podjął pracę po przerwie nie dłużej niż 30 dni od poprzedniego zatrudnienia odnotowanego w historii zatrudnienia,
    • pracownik jest absolwentem szkoły i podjął pracę w ciągu 90 dni od ukończenia szkoły,
    • pracownik jest zatrudniony w tej firmie ponownie, ale przerwa pomiędzy kolejnymi okresami zatrudnienia jest nie dłuższa niż 30 dni,
    • pracownik posiadał w tej firmie umowę cywilnoprawną, z tytułu której podlegał ubezpieczeniu chorobowemu i przerwa pomiędzy umową, a zatrudnieniem na etat jest nie dłuższa niż 30 dni.



Jak odnotować pracownikowi niepełnosprawnemu nieobecność związaną z przebywaniem na turnusie rehabilitacyjnym?

Aby odnotować nieobecność związaną z przebywaniem przez pracownika na turnusie rehabilitacyjnym należy z poziomu zakładki Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Opisy nieobecności do kart pracy. W pozycji ‘wolne2’ należy wpisać ‘Turnus rehabilitacyjny’. Dodatkowo użytkownik może zdefiniować własny limit dla tego typu nieobecności. W tym celu należy z poziomu Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Limity nieobecności za pomocą ikony dodać nowy limit nieobecności. Następnie z poziomu Start/Konfiguracja/ Firma/Płace/Typy wypłat – dodać nowy składnik ‘Wynagr. za turnus rehabili.’, który jest obliczany na tych samych zasadach co ekwiwalent za urlop.

Na zakładce [1 Ogólne] ustawiamy:
Algorytm 9 – element liczony jak ekwiwalent za urlop
Standardowa [v] ilość miesięcy – przyjmujemy standardową ilość miesięcy, z których będziemy liczyć podstawę, czyli 3 (program wyliczy średnią z trzech miesięcy, jeżeli parametr odznaczymy pole będzie aktywne i wówczas można wpisać inną niż domyślnie ilość miesięcy)
Współczynnik [ ] – można zaznaczyć ‘Pobierany z konfiguracji’
Wartość dzielona przez ilość godzin [ ] – nie zaznaczamy
Liczba dni/miesięcy = nie zaznaczamy

Na zakładce [Podatki/Nieobecności]:
Pozycja na deklaracji PIT- PIT- 4 1a. Wynagrodzenie ze stosunku pracy
Sposób naliczania zaliczki podatku – naliczać wg progów
Sposób naliczania składek ZUS i składki zdrowotnej – naliczać

Następnie z poziomu Start/Konfiguracja/ Firma/Płace/Typy nieobecności należy dodać za pomocą ikony plusa nieobecność ‘Turnus rehabilitacyjny’, skonfigurowaną w następujący sposób:




Jak wprowadzić w programie zatrudnienie niani?

W programie Comarch ERP Optima należy wprowadzić nianię na Listę pracowników, następnie dodać nową umowę cywilnoprawną – na formularzu umowy na zakładce [1.Ogólne] w polu ‘Rodzaj umowy’ wybrać ‘PIT 8B 6.Przychody z osobiście wykonywanej działalności’. Jeśli pracownik (niania) zarabia powyżej wynagrodzenia minimalnego to należy wprowadzić dwie umowy. Jedna z nich powinna być na kwotę minimalnego wynagrodzenia i na zakładce [2.Ubezpieczenia] na formularzu umowy należy wybrać kod ubezpieczenia 0430. Program naliczy wówczas składki emerytalne, rentowe i wypadkowe jako finansowane przez budżet, a chorobowe przez ubezpieczonego. Druga umowa powinna obejmować kwotę stanowiącą nadwyżkę nad kwotę minimalną i należy w niej odnotować kod ubezpieczenia 0431, w której składki są finansowane na zasadach ogólnych.

W programie Comarch ERP Optima dostępne są 2 kody ubezpieczeń niań, które należy stosować, tj.:

    • 04 30 xx – gdzie składki są finansowane przez budżet państwa – do wysokości kwot progowych (wynagrodzenie minimalne dla umów zawartych przed 1.01.2018 lub 50% tego wynagrodzenia – dla umów zawartych po 1.01.2018);
    • 04 31 xx – gdzie składki po połowie są finansowane przez nianie / osobę zatrudniającą (rodzica) – od kwoty nadwyżki ponad limity finansowania przez ZUS.



Jak odnotować zatrudnienie osoby współpracującej jednocześnie zatrudnionej na umowę o pracę /zlecenie?

Gdy osoba współpracująca jest jednocześnie zatrudniona na postawie umowy o pracę/zlecenie to należy ją wprowadzić w systemie dwa razy:

    • Pierwszy raz na Listę właścicieli (Płace i Kadry/ Kadry/ na dole w filtrze Lista: Właściciele). Na Formularzu danych pracownika, na zakładce [3. Etat] należy wybrać rodzaj zatrudnienia jako ‘osoba współpracująca’ oraz w polu Stawka zaznaczyć parametr ‘Dochód deklarowany’ lub jeśli składki maja być naliczane od innej kwoty – wpisać odpowiednią wartość. Na zakładce [4.Ubezpieczenie(etat)] należy wprowadzić kod tytułu dla osoby współpracującej.
    • Drugi raz na Listę pracowników (Płace i Kadry/ Kadry/ na dole w filtrze Lista: Wszyscy) uzupełniając dane zawartej umowy o pracę. W tym przypadku nie należy uzupełniać zakładki [4.Ubezpieczenie(etat)] – raporty dotyczące ubezpieczeń generowane będą z tytułu wypłaty naliczanej na liście ‘W’ (dla osoby współpracującej). W przypadku umowy zlecenie należy uzupełnić dane adresowe pracownika.

W związku z powyższym, wynagrodzenie dla osoby współpracującej należy przeliczyć na dwóch listach. Raz na liście dla właścicieli z datą na koniec miesiąca – na tej liście naliczą się składki – jest to wypłata ‘techniczna’ generowana, aby program miał skąd pobrać dane o składkach do deklaracji ZUS DRA. Drugi raz wypłatę należy naliczyć na liście z pracownikami etatowymi – tu naliczy się podatek oraz kwota do wypłaty, bez składek.




W jaki sposób w programie można zdefiniować i naliczyć pracownikowi premię roczną?

W tym celu należy w konfiguracji dodatku, na zakładce [2. Podatki/Nieobecności], w polu Okres wypłaty ustawić ‘co 12 miesięcy’. Element wynagrodzenia wypłacany jest zawsze na początku zadeklarowanego okresu. Skonfigurowana w ten sposób premia, przypisana pracownikowi od 01.01.2023 r., zostanie wypłacona po raz pierwszy 31.01.2023 r., za okres od 01.02.2022 do 31.01.2023 r.