Fakturowanie opakowań niezwróconych w terminie - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Fakturowanie opakowań niezwróconych w terminie - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Fakturowanie opakowań niezwróconych w terminie


Cel: wystawienie Faktury Sprzedaży na opakowania, które nie zostały zwrócone w terminie

  • Zmieniamy datę w programie na +6 dni, tak, by termin zwrotu opakowań minął (menu Narzędzia/ Data bieżąca).
  • Na liście dokumentów WKA zaznaczamy parametr Pierwotne niezafakturowane i Pierwotne niezwrócone w terminie:
    • program filtruje dokumenty WKA, dla których termin zwrotu już minął i nie zostały jeszcze zafakturowane
    • zaznaczamy dokumenty WKA/1/2013 i WKA/2/2013
  • Tworzymy FA na podstawie dokumentów WKA:
    • wciskamy przycisk FS,
    • program tworzy FA, gdzie jako pozycje uwzględnione są opakowania:
      • BUTELKA: 80 szt. (100 szt. z WKA1 + 30 szt. z WKA2 – 50 szt. z WKAKOR)
      • SKRZYNKA: 5 szt. z WKA1
  • Płatności do FA:
    • w polu Kwota do zapłaty widoczna jest kwota 18.78 PLN, związana z dokumentem WKA/2/2013, na którym nie była naliczana kaucja (opłata)
    • w Preliminarzu powstaje płatność na kwotę 18.78 PLN, związana z FA
    • płatność na pozostałe opakowania jest nadal widoczna w Preliminarzu jako odrębna pozycja związana z dokumentem WKA/1/2013
    • na zakładce [Płatności] w polu Suma płatności dok. kaucyjnych widoczna jest kwota-różnica pomiędzy wartością WKA/1/2013 i późniejszego dokumentu korygującego




Zwrot opakowań kaucjonowanych przez kontrahenta

Cel: skorygowanie ilości opakowań zwrotnych pobranych przez kontrahenta (kontrahent zwraca część opakowań)

  • Otwieramy listę dokumentów WKA (menu Handel/ Inne (Magazyn)/ Wydanie kaucji)
  • Ustawiamy kursor na dokumencie WKA/1/2013
  • Wciskamy przycisk 
    • program proponuje zwrot całkowity opakowań związanych z wystawioną FA
    • kontrahent zwraca jedynie 50 butelek, w związku z czym modyfikujemy zwracaną ilość:
      • BUTELKA: – 50 szt.
      • SKRZYNKA: usuwamy
    • ponieważ na FA naliczona była kaucja za opakowania – na zakładce [Płatności] program automatycznie wylicza kwotę kaucji do zwrotu: – 31.30 PLN
  • Zatwierdzamy dokument na trwałe:
    • opakowania zostają wprowadzone do magazynu
    • w Preliminarzu płatności po stronie rozchodu widoczna jest płatność na kwotę 31.00 PLN
      • płatność związaną z dokumentem WKA i korektą do WKA można skompensować.




Sprzedaż towaru z towarzyszącymi opakowaniami zwrotnymi

Faktura Sprzedaży 1

  • Wystawiamy Fakturę Sprzedaży:
    • kontrahent: TERRA
    • forma płatności: przelew
    • towar: NAWÓZ w ilości 100 szt. i cenie 10.00 PLN
    • wartość brutto FA: 1 230.00 PLN
  • Ustalamy opakowania zwrotne towarzyszące transakcji:
    • przechodzimy na zakładkę [Kaucje]
    • wciskamy ikonę pioruna
    • program wylicza opakowania: 100 butelek i 5 skrzynek
  • Kontrahent płaci kaucję za pobrane opakowania:
    • zaznaczamy parametr płatności
    • w tabeli powstaje płatność w kwocie 153.90 PLN
    • ustalamy termin zwrotu opakowań za 5 dni.
  • Zatwierdzamy FA z zaznaczonym parametrem WZ. Tworzone są dwa odrębne dokumenty:
    • WZ na towar NAWÓZ
    • WKA na opakowania kaucjonowane
  • W Preliminarzu powstają dwie odrębne płatności:
    • związaną z FA na kwotę 1 230.00 PLN
    • związaną z WKA na kwotę 153.90 PLN

Faktura Sprzedaży 2

  • Wystawiamy Fakturę Sprzedaży:
    • kontrahent: TERRA
    • forma płatności: przelew
    • towar: NAWÓZ w ilości 50 szt. i cenie 10.00 PLN
    • wartość brutto FA: 615.00 PLN
  • Ustalamy opakowania zwrotne towarzyszące transakcji:
    • przechodzimy na zakładkę [Kaucje]
    • wciskamy ikonę pioruna
    • program wylicza opakowania: 50 butelek i 2 skrzynki
    • załóżmy, że kontrahent rezygnuje ze skrzynek i 20 butelek przynosi „na wymianę”:
      • w pozycji BUTELKA zmieniamy ilość na 30 szt. (różnica pomiędzy wydawanymi a przyjętymi)
      • pozycję SKRZYNKA usuwamy
      • wartość opakowań wydanych kontrahentowi to 23.10
  • Kontrahent nie płaci kaucji za pobrane opakowania:
    • parametr Płatności pozostaje niezaznaczony
    • ustalamy termin zwrotu opakowań za 5 dni.
  • Zatwierdzamy FA z zaznaczonym parametrem WZ. Tworzone są dwa odrębne dokumenty:
    • WZ na towar NAWÓZ
    • WKA na opakowania kaucjonowane
  • W Preliminarzu powstaje tylko jedna płatność związaną z FA na kwotę 615.00 PLN




Zakup towaru z towarzyszącymi opakowaniami zwrotnymi

Cel ćwiczenia: Wprowadzenie do magazynu towaru handlowego wraz z opakowaniami kaucjonowanymi.

  • Wystawiamy Fakturę Zakupu:
    • kontrahent: LAS
    • forma płatności: przelew
    • towar: nawóz 500 szt. w cenie 8.00 PLN
    • wartość brutto towarów handlowych: 4 920.00 PLN
  • Ustalamy ilość opakowań zwrotnych towarzyszących transakcji:
    • przechodzimy na zakładkę [Kaucje]
    • wciskamy ikonę pioruna
    • program wylicza opakowania:
      • butelki: 500 szt (dla każdego nawozu naliczana jest jedna butelka)
      • skrzynki: 25 szt. (skrzynka jest naliczana dla każdych zakupionych 20 nawozów)
  • Załóżmy, dostawca pobiera kaucję (opłatę) za wydane opakowania zwrotne.
    • zaznaczamy parametr Płatności
    • w tabeli płatności pojawia się kwota 617.50 PLN do zapłaty za opakowania płatna przelewem
  • Zatwierdzamy FZ (bez zaznaczonego parametru PZ):
    • w magazynie zarówno ilość towaru jak i opakowań jest widoczna w kolumnie Zamówienia
    • w Preliminarzu płatności powstają dwie odrębne płatności:
      • na 4 920 PLN – związane z zakupem towaru
      • na 617.50 PLN – związane z opłatą kaucyjną
  • Wprowadzamy towar i opakowania do magazynu:
    • na liście Faktur Zakupu ustawiamy kursor na wystawionym FZ
    • wciskamy przycisk PZ/K
    • program tworzy dwa odrębne dokumenty:
      • PZ wprowadzający towar
      • PKA wprowadzający opakowania zwrotne




Powiązanie towaru ze schematem opakowań

Aby program w chwili sprzedaży towaru automatycznie naliczał towarzyszące opakowania zwrotne należy powiązać towar handlowy ze schematem. Jeden schemat może być wykorzystany dla wielu towarów handlowych.

  • Dodajemy towar handlowy skojarzony z opakowaniami kaucjonowanymi:
    • kod: NAWÓZ
    • nazwa: Nawóz w butelkach
    • stawka VAT zakupu/ sprzedaży: 23%
    • podstawowa: szt.
    • cena zakupu: 8.00 PLN
    • ceny sprzedaży odpowiednio: 8.80 PLN, 9.60 PLN, 10.00 PLN i cena detaliczna: 12.79 PLN
  • Przypisujemy do towaru schemat opakowań kaucjonowanych:
    • wciskamy przycisk Schemat opakowań
    • z listy wybieramy schemat SO1
    • zatwierdzamy kartę




Ćwiczenie: Plan kont

Cel ćwiczenia: w ćwiczeniu określamy konta syntetyczne i analityczne, na które wprowadzane będą zapisy księgowe.

Z menu Księgowość otwieramy Plan kont. W nowej bazie danych, w której użytkownik nie skorzystał z generowania planu kont za pomocą Konfiguratora bazy danych, istnieje możliwość zbudowania własnego planu kont lub wygenerowania wzorcowego planu kont, który można później dowolnie zmodyfikować. Na formatce Plan kont jest wtedy dostępna ikona , za pomocą której można wygenerować wzorcowy plan kont.

W ćwiczeniu 4.2 generowaliśmy wzorcowy plan kont za pomocą Konfiguratora bazy danych. Konfigurator utworzył wzorcowy plan kont. W niniejszym ćwiczeniu zmodyfikujemy ten plan kont.

  1. Ustawiamy kursor na dowolnym koncie syntetycznym i klawiszem <Ins> lub ikoną dodajemy konto syntetyczne:
    • Numer konta: 233
    • Nazwa: Rozrachunki ze zleceniobiorcami
    • zaznaczamy parametr: Konto rozrachunkowe
    • Korekta kosztów: pole puste
    • Typ konta: Aktywa-Pasywa
    • Kontrola salda: brak
    • Słownikowe: Pracownicy i wspólnicy
    • zapisujemy formatkę.
  2. Do wygenerowanych kont syntetycznych dodajemy konta analityczne:
  3. Dodajemy konto analityczne do konta syntetycznego 203 Rozrachunki walutowe:

    • aby dodać analitykę do konta 203, w pierwszej kolejności ustawiamy kursor na danym koncie i klikamy w przycisk rozwiń obok ikony plusa.
    • z otwartego menu opcji wybieramy Dodaj konto analityczne. Różnica pomiędzy definiowaniem konta syntetycznego a analitycznego polega na tym, iż w drugim przypadku podajemy tylko kolejną część numeru konta.
    • Wybieramy kontrahenta z listy kontrahentów AURELIA:
    • Numer konta: początek jest dziedziczony z konta syntetycznego, końcówka pojawi się po uzupełnieniu kontrahenta AURELIA (pełny numer konta to 203-AURELIA)
    • zmieniamy walutę na EUR
    • Nazwa konta: Panorama Aurelia
    • Typ konta: Aktywa-Pasywa
    • Kontrola salda: brak
    • zatwierdzamy dane.
  4. Dodajemy konto analityczne do konta syntetycznego 330 Towary handlowe:

    • aby dodać analitykę do konta 330, w pierwszej kolejności ustawiamy kursor na danym koncie i klikamy w przycisk rozwiń obok ikony plusa.
    • z otwartego menu opcji wybieramy Dodaj konto analityczne. Różnica pomiędzy definiowaniem konta syntetycznego a analitycznego polega na tym, iż w drugim przypadku podajemy tylko kolejną część numeru konta.

Uwaga
Większość danych pobierana jest z arkusza konta syntetycznego.

  • Numer konta: początek jest dziedziczony z konta syntetycznego, więc dodajemy tylko końcówkę 1 (pełny numer konta to 330-1)
  • Nazwa konta: AKCESORIA
  • Typ konta: Aktywa
  • Kontrola salda: brak
  • zatwierdzamy dane.

5. Do konta 330-1 dodajemy konto na tym samym poziomie:

  • ustawiamy kursor na koncie 330-1 a następnie przyciskiem rozwiń obok ikony plusa rozwijamy dostępne opcje wybierając Dodaj konto na tym samym poziomie
  • Numer konta: początek jest dziedziczony z konta syntetycznego, więc dodajemy tylko końcówkę 2 (pełny numer konta to 330-2).
  • Nazwa konta: ROŚLINY
  • Typ konta: Aktywa
  • Kontrola salda: Brak
  • zatwierdzamy dane.

W taki sam sposób dodajemy pozostałe konta wymienione w tabeli poniżej. Będą one potrzebne w kolejnych ćwiczeniach. Dodając konto analityczne do konta, które jest zdefiniowane jako słownikowe – należy wybrać ze słownika: kontrahenta/pracownika/towar/środek trwały itp., z którym dane konto będzie powiązane.

Symbol konta

Nazwa konta

SyntetyczneAnalityczne I poziomAnalityczne II poziomAnalityczne III poziom
ZESPÓŁ 1 – ŚRODKI PIENIĘŻNE
131Rachunek bankowy
131-BPHRachunek bankowy w BPH
131-BPH-PLNRachunek bankowy w BPH (waluta złoty)
131-BPH-EURRachunek bankowy w BPH (waluta euro)
131-PKORachunek bankowy w PKO
ZESPÓŁ 2 - ROZRACHUNKI
201Rozrachunki z odbiorcami
201-2Pozostałe jednostki
201-2-1do 12 miesięcy
201-2-1-ALOZARozrachunki z ALOZA
201-2-1-BIUROWIECRozrachunki z BIUROWIEC
201-2-1-GALERIARozrachunki z GALERIA
201-2-1-SOFTLANDRozrachunki z SOFTLAND
202Rozrachunki z dostawcami
202-2Pozostałe jednostki
202-2-1do 12 miesięcy
202-2-1-BIUROWIECRozrachunki z BIUROWIEC
227Rozrachunki z ZUS
227-51Ubezpieczenie społeczne
227-52Ubezpieczenie zdrowotne
227-53Fundusz pracy i FGŚP

Uwaga
Aby konta słownikowe były widoczne na liście należy zaznaczyć parametr Pokazuj konta słownikowe.

W tym Ćwiczeniu  podepniemy konta dodane do wzorcowego planu kont do zestawień księgowych. Modyfikując plan kont należy pamiętać o podpięciu nowych kont do zestawień księgowych (zwłaszcza zestawień systemowych, za pomocą których przeliczane są zaliczki na deklaracje PIT-36/PIT-36L i CIT-8).

 




Tworzenie schematów opakowań kaucjonowanych

Cel ćwiczenia: utworzenie schematu, na podstawie którego program będzie wyliczał ilość opakowań kaucjonowanych towarzyszących transakcji Ogólne/ Inne/ Schematy opakowań

  • Otwieramy listę schematów w menu
  • Dodajemy nowy schemat (przycisk Dodaj):
    • kod: SO1
    • nazwa: schemat opakowań 1
  • Dodajemy pozycje do schematu:
    • przy sprzedaży jednej sztuki towaru handlowego wydawana jest automatycznie 1 butelka; na schemacie dodajemy pozycję: butelka, dla ilości towaru: 1
    • przy sprzedaży 20 sztuk towaru handlowego dodatkowo wydawana jest skrzynka; na schemacie dodajemy drugą pozycję: skrzynka, dla ilości towaru: 20
    • zatwierdzamy wpisany schemat




Wprowadzanie opakowań kaucjonowanych

Cel ćwiczenia: wprowadzenie informacji o opakowaniach kaucjonowanych w programie

Uwaga
Aby w programie dostępne były opcje związane z obsługą opakowań zwrotnych należy w Start/Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Kaucje zaznaczyć parametr Obsługa opakowań kaucjonowanych.

  • Zakładamy kartę (Ogólne/ Cennik/ Karta towaru) dla opakowania Butelka:
    • kod: butelka
    • nazwa: butelka zwrotna
    • stawka VAT zakupu/ sprzedaży: 23%
    • opakowanie/kaucja: parametr zaznaczony
    • jednostka podstawowa: szt.
    • ceny zakupu i sprzedaży: netto: 0.50 PLN, brutto: 0.62 PLN
    • zatwierdzamy kartę
  • Zakładamy kartę ewidencyjną dla opakowania Skrzynka
    • kod: skrzynka20
    • nazwa: skrzynka zwrotna (20 butelek)
    • stawka VAT zakupu/ sprzedaży: 23%
    • opakowanie/ kaucja: parametr zaznaczony
    • jednostka podstawowa: szt.
    • ceny zakupu i sprzedaży: netto: 10.00 PLN, brutto: 12.30 PLN
    • zatwierdzamy kartę




Kilka magazynów w firmie

Cel ćwiczenia: zapoznanie się z podstawowymi zasadami obsługi kilku magazynów w firmie

Lista magazynów w firmie

  • Listę magazynów ustalamy z poziomu menu Ogólne/ Inne/ Magazyny
    • na liście wprowadzony jest magazyn główny (MAGAZYN)
    • dopiszmy jeszcze magazyn dodatkowy (MAG_DOD)
  • Na liście zasobów (menu Handel/ Zasoby) w Magazynie głównym mamy pewną ilość towaru wynikającą z przeprowadzonych wcześniej ćwiczeń:
    • na liście zasobów należy wybrać Magazyn: MAGAZYN
    • w magazynie jest m.in. 50 szt. towaru CYKLAMEN
  • W utworzonym Magazynie dodatkowym nie ma żadnego towaru
    • na liście zasobów należy wybrać Magazyn: MAG_DOD

Przesunięcie towaru pomiędzy magazynami

  • Aby przesunąć towar pomiędzy magazynami należy wystawić dokument Przesunięcia Międzymagazynowego (menu Handel/ Inne (Magazyn)/ Przesunięcia Międzymagazynowe):
    • dodajemy nowy dokument
    • jako magazyn źródłowy określamy MAGAZYN (magazyn główny)
    • jako magazyn docelowy określamy MAG_DOD (magazyn dodatkowy)
    • wpisujemy towar: CYKLAMEN 30 szt.
  • W wyniku zatwierdzenia dokumentu (na trwałe):
    • z MAGAZYNU zostaje zdjęte 30 szt. towaru (jest 20 szt.)
    • w MAG_DOD pojawia się 30 szt. towaru
    • ilość ogólna towaru (Magazyny: wszystkie) nie ulega zmianie (50 szt.)

Wystawienie dokumentu sprzedaży w Magazynie dodatkowym

  • Z poziomu listy Faktur Sprzedaży dodajemy nowy dokument:
    • kontrahent: TERRA (dane dotyczące płatności wypełniają się automatycznie)
    • magazyn: MAG_DOD (zmieniamy z proponowanego domyślnego MAGAZYNU)
    • na fakturze wpisujemy pozycje : 25 szt. towaru CYKLAMEN
    • zatwierdzamy dokument na trwałe (z zaznaczonym parametrem WZ)
  • Zajrzyjmy na listę zasobów (menu Magazyn: Zasoby):
    • na liście wszystkich zasobów (pole Magazyn: wyczyścić) widać 25 szt. towaru (ogólnie faktura zdjęła 25 szt.)
    • na liście zasobów w MAGAZYNIE (Magazyn: MAGAZYN) widać, że nadal jest 20 szt. (bez zmian)
    • na liście zasobów w MAG_DOD (Magazyn: MAG_DOD) widać, że jest tylko 5 szt. towaru (faktura zdjęła z tego magazynu 25 szt. towaru).




Produkcja

Cel ćwiczenia: zapoznanie się z mechanizmem produkcji (kompletacji) w systemie Comarch ERP Optima – zdefiniowanie receptury, przyjęcie produktu na magazyn, rozchodowanie składników.

Założenie karty ewidencyjnej dla produktu

  • Z poziomu menu Handel/ Zasoby dodajemy nową kartę ewidencyjną:
    • kod: ZESTAW_ROŚLIN
    • nr katalogowy: ZE/0002
    • grupa: zestawy
    • typ: towar złożony
    • nazwa: Zestaw roślin (iglaki)
    • stawka VAT: 23%
    • kategoria: SPRZED.PRODUKCJI
    • jednostka podstawowa: sztuka
    • ceny zakupu i sprzedaży nie uzupełniamy. Pozostawiamy zaproponowany sposób wyliczania cen sprzedaży (pobrany z konfiguracji) po to, by w chwili wyprodukowania zestawu program wyliczył ceny sprzedaży w zależności od kosztu.
    • zatwierdzamy kartę ewidencyjną

Ustalenie receptury

  • Edytujemy ponownie kartę ewidencyjną towaru – zakładka [Receptury].

Dodajemy recepturę (przycisk Dodaj):

  • kod: RECEPTURA_1
  • dla ilości : 1 szt. (podawane będą składniki potrzebne do wyprodukowania jednej sztuki produktu)
  • dodajemy składniki (lista poniżej):
    • IGLAKI_CYPRYS 1 szt.
    • IGLAKI_JAŁOWIEC 2 szt.
  • Zatwierdzamy kartę ewidencyjną towaru

Produkcja

  • Otwieramy menu Handel/ Inne (Magazyn)/ Kompletacja – przyjęcia produktów
  • Dodajemy nowy dokument PWP
    • wpisujemy towar ZESTAW_ROŚLIN: 5 szt.
    • w górnej części okna widoczne są znaczniki: pobranie oraz rezerwacja, decydujące o tym, czy składniki mają być tylko zarezerwowane, czy od razu zdjęte z magazynu przed trwałym zapisaniem dokumentu PWP.
    • zapisujemy dokument na trwałe (odznaczony Bufor)
    • program wylicza koszt wyprodukowania składnika
  • Wyświetlana jest tabela z aktualnymi cenami sprzedaży. Ceny wyliczone są w oparciu o wyliczony koszt oraz wartość procentową marży podaną na karcie ewidencyjnej produktu. Zatwierdźmy ją.
  • Dokument PWP pojawia się na liście:
    • ma status RWS, co oznacza, że równocześnie powstał dokument rozchodu zdejmujący składniki z magazynu
  • Produkt zostaje wprowadzony do magazynu (widoczny jest w kolumnie Ilość oraz Ilość dostępna do sprzedaży)
  • Równocześnie na liście dokumentów rozchodu składników (menu Magazyn/ Kompletacja – Rozchody składników) pojawił się dokument RWS:
    • dokument nie jest edytowalny
    • na podstawie dokumentu zostały zdjęte składniki zgodnie z określoną recepturą: 5 szt. składnika IGLAKI_CYPRYS oraz 10 szt. składnika IGLAKI_JAŁOWIEC (5 x 2 szt.)