Jak otworzyć raport kasowy/ bankowy bez otwierania wszystkich późniejszych raportów? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Jak otworzyć raport kasowy/ bankowy bez otwierania wszystkich późniejszych raportów? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Jak otworzyć raport kasowy/ bankowy bez otwierania wszystkich późniejszych raportów?

Należy z poziomu listy raportów kasowych/ bankowych zaznaczyć dany raport i wejść do niego za pomocą ikony lupy. Następnie na otwartym oknie odznaczamy parametr Zamknięty i zapisujemy zmiany.




Czemu „Waluta rozl.” jest nieaktywna do zmiany?

Walutę rozliczania można zmieniać tylko wtedy, gdy:

  • waluta dokumentu to PLN,
  • stan płatności to Do realizacji lub Wysłane,
  • dokument nie posiada rozliczeń,
  • dokument nie posiada predekretacji/ zapisu księgowego wykonanego schematem, w którym użyto makra @KwotaPlatnosci.



Czy zmiana podstawowych ustawień e-Sprawozdania jest możliwa po jego wygenerowaniu ?

Tak, większość podstawowych ustawień wybranych przez użytkownika na etapie kreatora jest możliwa do późniejszej zmiany.
Ostatnią zakładką roboczą jest Podsumowanie, na której widoczne są podstawowe informacje o utworzonym raporcie, a także jego data sporządzenia.
Z tego poziomu możliwa jest także zmiana ustawień powstałych po przejściu przez kreator sprawozdania np. zwiększenie szczegółowości lub dodanie kolejnego zestawienia.
W przypadku zmiany wariantu zestawienia wszystkie informacje, które były na nim zawarte zostają utracone.
Zmiana typu jednostki nie jest możliwa. W przypadku gdy w Optimie zestawienie księgowe zostało zdefiniowane dla innego typu jednostki, należy utworzyć nowe zestawienie w aplikacji e-Sprawozdania.




Jaka wersja serwera SQL instalowana jest przez instalator Comarch ERP Optima

Od wersji 2023.5.1 instalator Comarch ERP Optima instaluje SQL Server 2022 Express. Wymagania minimalne dla tej wersji SQL’a to Windows 10 TH1 1507 i Windows Server 2016 w wersjach 64 bitowych.




Jak naliczyć wynagrodzenie powyżej/poniżej normy w oparciu o normę kodeksową (k.p. art. 130)?

W programie istnieje możliwość naliczenia wynagrodzenia zasadniczego powyżej/poniżej normy, w oparciu o normę k.p. art. 130, wówczas gdy zostaną zaznaczone parametry:

    • Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element wypłaty’ (dostępny z poziomu Start/Konfiguracja/Firma /Płace/Parametry)
    • Ręczna edycja parametrów związanych z dopłatami do nadgodzin > Wynagrodzenie zasad. powyżej/poniżej normy liczone zgodnie z normą k.p. art. 130. (dostępny z poziomu System /Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Kalendarze na formularzu kalendarza, , w sekcji ‘Wynagrodzenie za nadgodziny’

Zaznaczenie parametru Wynagrodzenie zasad. powyżej/poniżej normy liczone zgodnie z normą k.p. art. 130 powoduje, że stawka wynagrodzenia zasad. powyżej/poniżej normy za jedną nadgodzinę/ niedogodzinę liczona jest w oparciu o normę czasu pracy wynikającą z art. 130 k.p.
Jeśli parametr nie jest zaznaczony, to przy wyliczeniu stosowana jest norma czasu pracy wynikająca z planu pracy pracownika. Powyższe ustawienia dotyczą tylko pracowników, którzy są rozliczani według danego kalendarza.

 

Przykład

W konfiguracji zostały zaznaczone w/w parametry:
– Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element wypłaty
– Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone zgodnie z normą k.p. art. 130
– Dopłaty do nadgodzin liczone zgodnie z normą k.p. art. 130

Parametr Bilansowanie powyżej/poniżej normy (w obrębie strefy czasu pracy) – niezaznaczony (Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry).

Pracownik zatrudniony od 1 stycznia 2023. Stawka zaszeregowania 4000 zł. Naliczane jest wynagrodzenie za lipiec 2023r.
Norma kodeksowa (art. 130)- 168 godz.
Norma w planie pracy pracownika: – 160 godzin,
W kalendarzu pracownika (czas pracy) zostały odnotowane 2 nadgodziny (za które zostanie naliczone wynagrodzenie powyżej normy) oraz 1 niedogodzinę (za które zostanie naliczone wynagrodzenie poniżej normy.
W wypłacie zostaną naliczone elementy:

Wynagrodzenie powyżej oraz poniżej normy zostało naliczone z zastosowaniem normy k.p. 130 dla lipca, tj. 168 godz:
Wynagr. zasad. powyżej normy za 2 godz.: 47,62 zł (4000/168h * 2h = 47,62 zł)
Wynagr. zasad. Poniżej normy za 1 godz.: -23,81 zł (4000/168h * 1h = 23,81 zł)

W wersji programu Comarch ERP Optima 2023.5.1 funkcjonalność wyliczanie wynagrodzenia zasadniczego, w oparciu o wymiar liczony zgodnie z art.130 kodeksu pracy, została rozszerzona o możliwość wyliczenia wynagrodzenia dla pracownika zatrudnionego/ zwolnionego w trakcie miesiąca.

W konfiguracji firmy (Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry/ 2 Naliczanie wypłat), został dodany parametr Licz wynagr.zasadnicze/mies. wg normy art.130 k.p. w miesiącu zatrudnienia/ zwolnienia (domyślnie niezaznaczony).

Zaznaczenie parametru powoduje, że w przypadku zatrudnienia/ zwolnienia w trakcie miesiąca pracownika, mającego stawkę miesięczną, pomniejszenie za okres niezatrudnienia będzie naliczone z zastosowaniem normy czasu pracy wynikającej z art. 130 k.p. Miesięczna stawka zaszeregowania zostanie pomniejszona o wynagrodzenie za okres niezatrudnienia. Wynagrodzenie za okres niezatrudnienia zostanie ustalone poprzez podzielenie stawki miesięcznej pracownika przez ilość godzin wynikającą z miesięcznej normy wg art. 130 k.p., i pomnożenie przez liczbę godzin przypadająca na okres niezatrudnienia pracownika z jego planu pracy.

Jeśli parametr nie jest zaznaczony, to przy wyliczeniu wynagrodzenia zasadniczego stosowana jest norma czasu pracy wynikająca z planu pracy pracownika.

 




Czy można wliczyć dodatkowy składnik, np. dodatek funkcyjny, do wynagrodzenia za nadgodziny?

Podczas naliczania w programie wynagrodzenia za nadgodziny, tj. wynagrodzenia za godziny przepracowane powyżej normy oraz dopłaty do nadgodzin, sumowana jest stawka zaszeregowania pracownika oraz elementy wynagrodzenia, które mają zaznaczoną opcję uwzględniania przy dopłatach za nadgodziny /wynagrodzeniu zasadniczym powyżej / poniżej normy.

W celu oznaczenia dodatku, który ma być uwzględniany przy wyliczeniu wynagrodzenia za nadgodziny w konfiguracji typu wypłaty na zakładce [3 Szczegółowe] należy zaznaczyć odpowiedni parametr / parametry:

  • Uwzględnij przy dopłatach za nadgodziny
  • Uwzględnij przy wynagrodzeniu zasadniczym powyżej normy
  • Uwzględnij przy wynagrodzeniu zasadniczym poniżej normy

Dodatkowo należy zaznaczyć parametr:
Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element wypłaty’ (ustawienie parametru z poziomu Start/Konfiguracja/Firma /Płace/Parametry).

Przy naliczeniu wynagrodzenia za nadgodziny znaczenie ma także ustawienie parametrów:

Wynagrodzenie zasad. powyżej/poniżej normy liczone zgodnie z normą k.p. art. 130. – na formularzu kalendarza (Start /Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Kalendarze).
Zaznaczenie parametru Wynagrodzenie zasad. powyżej/poniżej normy liczone zgodnie z normą k.p. art. 130 powoduje, że stawka wynagrodzenia zasad. powyżej/poniżej normy za jedną nadgodzinę/ niedogodzinę liczona jest w oparciu o normę czasu pracy wynikającą z art. 130 k.p.

Dopłaty do nadgodzin liczone zgodnie z normą k.p. art. 130 -na formularzu kalendarza (Start /Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Kalendarze)
Zaznaczenie parametru powoduje, że stawka dopłaty za jedną nadgodzinę liczona z wynagrodzenia zasadniczego w stawce miesięcznej, liczona jest w oparciu o normę czasu pracy wynikającą z art. 130 k.p. Jeśli parametr nie jest zaznaczony, to przy wyliczeniu stosowana jest norma czasu pracy wynikająca z planu pracy pracownika. W przypadku okresu rozliczeniowego dłuższego niż miesiąc, stawka dopłaty za jedną nadgodzinę będzie wyliczona w zależności od ustawienia parametru, według normy czasu pracy wynikającej z planu pracy pracownika lub normy kodeksowej za ostatni miesiąc okresu rozliczeniowego.

Podczas naliczania wynagrodzenia za nadgodziny, tj. elementu ‘wynagrodzenie zasad. powyżej normy’ oraz do wyliczenia jego kwoty będzie sumowana stawka zaszeregowania pracownika oraz elementy wynagrodzenia, które mają zaznaczony parametr Uwzględnij przy wynagrodzeniu zasad. powyżej normy.
Do wyliczeń przyjmowana jest pełna kwota dodatku bez pomniejszania o ewentualne nieobecności. Przy wyliczaniu uwzględniane są elementy, które zostały wypłacone za miesiąc zgodny z miesiącem, za który wyliczane jest wynagrodzenie zasad. powyżej normy. Dodatkowe elementy są wliczane zarówno, gdy pracownik ma stawkę miesięczną jak i godzinową.

 

Przykład

Pracownik zatrudniony na pełen etat z stawką zaszeregowania 5 000 zł. Pracownik otrzymuje dodatek funkcyjny w wysokości 500 zł, który został przypięty na jego listę dodatków. Na formularzu dodatku zaznaczone zostały automatyczne korygowanie wynagrodzenia z tytułu zwolnienia lekarskiego oraz parametry Uwzględnij przy wynagrodzeniu zasad. powyżej normy, Uwzględnij przy wynagrodzeniu zasad. poniżej normy i Uwzględnij przy dopłatach za nadgodziny.

Zaznaczony parametr Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element wypłaty (ustawienie parametru z poziomu Start/Konfiguracja/ Firma / Płace/ Parametry).

W lipcu 2023 roku pracownik miał 2 nadgodziny, 1 niedogodzinę oraz zwolnienie chorobowe w dniu 13.07.2023. Norma w miesiącu lipcu to 168 godzin

Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy są liczone jako oddzielne elementy wypłaty. W wypłacie zostanie naliczone:

– Wynagrodzenie zasad. powyżej normy 65,48 zł (5 500 (stawka zaszeregowania 5 000 zł + dodatek funkcyjny 500 zł)/ 168h norma * 2h = 65,48)
– Wynagrodzenie zasad. poniżej normy -32,74 zł (5500 (stawka zaszeregowania 5000 zł + dodatek funkcyjny 500 zł)/ 168h norma * 1h = 32,74 zł).

 




Pytanie ID 24479 „Czy można w programie wygenerować oraz wysłać seryjnie hasła do wydruków PDF dla pracowników?”

W celu wygenerowania oraz wysłania haseł do wydruków dla pracowników należy:

1. Nadać operatorowi uprawienia do generowania haseł.

Na formularzu danego operatora z poziomu zakładki Start/ Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy, na zakładce ‘[Ogólne]’, w sekcji odnoszącej się do parametrów wspólnych, należy zaznaczyć parametr Prawo do generowania i podglądu haseł dla plików PDF. Operator z zaznaczonym parametrem ma możliwość generowania haseł pojedynczo/seryjnie dla pracowników oraz właścicieli.

2. Wygenerować hasła dla pracowników.

Z poziomu Płace i kadry/ Kadry należy zaznaczyć pracowników, a następnie na pasku pod przyciskiem Inne wybrać opcję 'Generowanie hasła dla plików PDF’. Opcje dotyczące generowania / wysyłania / eksportu haseł – są widoczne jedynie dla operatora z nadanym uprawnieniem do generowania haseł.

Hasła zostaną utworzone oraz zapisane na formularzu pracownika.

W celu automatycznego nadawania haseł dla nowo zatrudnionych pracowników należy zaznaczyć parametr ’Automatyczne generowanie haseł plików PDF nowo zatrudnionym pracownikom’ (dostępny z poziomu Start/Konfiguracja /Firma / Place / Parametry’).

W sytuacji braku zaznaczenia w konfiguracji parametru ’Automatyczne generowanie haseł plików PDF nowo zatrudnionym pracownikom’ po uruchomieniu opcji ‘’Generowanie hasła dla plików PDF’ dodatkowo wyświetlany jest komunikat ‘Istnieje możliwość automatycznego generowania haseł dla plików PDF przy zapisie formularza nowego pracownika. Czy chcesz, aby dla nowo zatrudnionych pracowników hasła były generowane automatycznie?
Przy wyborze ‘TAK’ – w konfiguracji firmy zostanie automatycznie zaznaczony parametr ’Automatyczne generowanie haseł plików PDF nowo zatrudnionym pracownikom’.

3. Wysłać hasło SMS / wyeksportować hasła do pliku MS Excel

‘Wyślij hasło – SMS’ powoduje wysyłkę haseł do zaznaczonych pracowników na numer telefonu podany jako Telefon SMS w kartotece pracownika.

‘Eksport hasła do pliku MS Excel’ powoduje utworzenie pliku w MS Excel z hasłami dla zaznaczonych pracowników.

4. Udostępnić pracownikowi wydruk zabezpieczony hasłem.
Podczas generowania wydruku z hasłem program sprawdza czy pracownik, dla którego wysyłany jest wydruk, posiada uzupełnione pole hasło na formularzu pracownika/właściciela. Jeżeli tak, to pracownik będzie mógł otworzyć plik PDF tylko po podaniu tego hasła. Jeśli hasło nie będzie uzupełnione to hasłem dla wydruku będzie PESEL lub data urodzenia pracownika.




Czy w programie można dodać pracownikowi nieobecność Urlop bezpłatny na czas odbycia ćwiczeń wojskowych lub pełnienia okresowej służby wojskowej?

W programie jest dostępna nieobecność ‘Urlop bezpłatny (111) /służba wojskowa’ służącą do odnotowania urlopu bezpłatnego na okres służby wykonywanej przez pracownika powołanego do pełnienia terytorialnej służby wojskowej rotacyjnie (art. 305 ust. 1 ustawy o obronie ojczyzny).
Nieobecność:
– pomniejsza wynagrodzenie oraz czas pracy pracownika,
– nie pomniejsza limitu urlopu wypoczynkowego,
-w raporcie ZUS RSA jest wykazywana z kodem 111.
Okres urlopu bezpłatnego związanego ze służbą wojskową jest wykazywany w świadectwie pracy w punkcie 6 podpunkt 2 dot. urlopu bezpłatnego oraz w punkcie 6 podpunkt 10 dot. służby wojskowej.




Jak wykazać w deklaracji PIT-11 (wersja 29) odliczenie od dochodu z tytułu opłaconych składek członkowskich?

W celu wykazania w deklaracji PIT-11 kwoty opłaconych składek, na formularzu typu wypłaty, dostępnym z poziomu Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Typy wypłat, na zakładce [3 Szczegółowe] należy zaznaczyć parametr Składka członkowska na rzecz związków zawodowych.

Elementy, w których ustawiono parametr na deklaracji PIT-11 w wersji 29, zostaną wykazane w polu 123 „Składki członkowskie na rzecz związków zawodowych pobrane przez płatnika, podlegające odliczeniu od dochodu, o których mowa w art.. 26 ust. 1 pkt 2c ustawy”. Składki członkowskie zostaną wykazywane w PIT-11 wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 500 zł.




Ostrzeżenie (24223) Nie można usunąć zaksięgowanej listy płac.

Listy płac zaksięgowanej (kolor niebieski) nie można kasować.