Ogólne i Kasa/Bank - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Ogólne i Kasa/Bank - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Zmiany

  1. Comarch Deklaracje podatkowe. Na deklaracjach otwieranych w aplikacji Comarch Deklaracje podatkowe ustawiony jest format daty DD.MM.RRRR bez względu na ustawienia formatu daty systemu operacyjnego.
  2. Import kontrahentów. W przypadku importu kontrahentów z innej bazy danych, dla kontrahentów będących osobami fizycznymi zaznaczany jest parametr Nie wysyłaj dokumentu do KSeF jeżeli u kontrahenta w bazie źródłowej również jest on zaznaczony.
  3. Informacje o firmie. W przypadku kiedy nie nastąpiło zalogowanie do modułu Handel lub Handel Plus, w oknie Informacje o firmie na zakładce [Handel] nie są wyświetlane sekcje: Dokumenty do realizacji na dzisiaj, Zamówienia przeterminowane, Rezerwacje przeterminowane oraz Dokumenty WZ bez faktur.
  4. Informacje o firmie. Wyłączono możliwość personalizacji aktywnego okna dla okna Informacje o firmie.
  5. ChatERP. W przypadku kiedy w wyniku zapytania zwracanych jest kilka wartości, są one wyświetlane w osobnych liniach.
  6. Druki IPS. Usunięto funkcje dodatkowe dotyczące druków IPS. Ich producent nie udostępnia już takiej integracji.
  7. Stawki VAT. Usunięta została 10% stawka podatku VAT dla Republiki Czeskiej. Jeżeli Użytkownik we wcześniejszej wersji programu dodał samodzielnie w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Stawki VAT stawkę podatku VAT dla Republiki Czeskiej w wysokości 10%, taka stawka jest usuwana podczas konwersji bazy danych.
  8. Adres e-mail w Konfiguracji. Umożliwiono wpisanie do 126 znaków w adresie e-mail dla przedstawiciela CIT (w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ PIT-4R, CIT, ZUS-DRA, IFT-2R) oraz przedstawiciela VAT / AKC-WW / CUK (w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ VAT, AKC-WW, CUK).
  9. Przechowywanie skanów dokumentów. Jeżeli w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Parametry zaznaczono opcję zapisu na dysku dla przesyłanych skanów dokumentów, skany będą zapisywane w ramach wskazanego folderu w podfolderach o nazwach zgodnych z nazwami firm.
  10. Stawki VAT. Usunięta została 10% stawka podatku VAT dla Republiki Czeskiej. Jeżeli Użytkownik we wcześniejszej wersji programu dodał samodzielnie w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Stawki VAT stawkę podatku VAT dla Republiki Czeskiej w wysokości 10%, taka stawka jest usuwana podczas konwersji bazy danych.
  11. Wybór pliku dla kopii bazy danych. Po kliknięciu ikony Wybór pliku w kreatorze odtwarzania bazy z kopii / wykonywania kopii bezpieczeństwa, jeżeli serwer baz danych znajduje się na innym komputerze oraz procedura xp_cmdshell jest włączona na serwerze, pokazywany jest komunikat: Aby przeglądać foldery na serwerze zdalnym potrzebne jest odblokowanie na serwerze SQL użycia procedury xp_cmdshell. Czy chcesz, aby została teraz odblokowana?
    Po wciśnięciu przycisku Tak, następuje odblokowanie procedury xp_cmdshell i pokazywane jest okno z listą dysków i folderów na serwerze. Po wciśnięciu przycisku Nie następuje powrót do okna kreatora.
  12. Zmiana hasła loginu CDNOperator. Na oknie Zmiana hasła loginu CDNOperator dodany został parametr Zapisz hasło dla wszystkich użytkowników Windows. Jeżeli jest on zaznaczony (domyślne ustawienie) wówczas zmienione hasło jest zapamiętywane dla wszystkich użytkowników Windows. W przypadku niezaznaczenia parametru, hasło jest zapamiętywane jedynie dla obecnie zalogowanego użytkownika i w przypadku uruchomienia programu na innym użytkowniku Windows, nowe hasło będzie musiało zostać wprowadzone.

Poprawiono

  1. Podgląd plików JPK. Podczas próby podglądu w MS Excel zawartości plików JPK o znacznej wielkości mógł pojawiać się komunikat: Brak pamięci operacyjnej do wykonania tego polecenia. Działanie poprawiono.
  2. Domyślny rachunek kontrahenta. Po zaznaczeniu na formularzu rachunku bankowego kontrahenta parametru Domyślny, jeżeli dla tej waluty już jest domyślny rachunek bankowy kontrahenta, po zapisaniu formularza ten rachunek jest oznaczany jako domyślny, a na wcześniejszym rachunku parametr zostaje odznaczony.
  3. Autonumeracja kodów kontrahentów. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Ogólne/ Parametry włączona jest autonumeracja kodów kontrahentów przy dodawaniu i dodatkowo w schemacie numeracji jeden z członów to: Grupa, natomiast pole Domyślna grupa nie jest uzupełnione, podczas dodawania nowego kontrahenta pole Grupa pozostaje nieuzupełnione.
  4. Informacje o firmie. Po kliknięciu na oknie Informacje o firmie przycisku Pokaż znajdującego się na zakładce [Handel] w sekcji Dokumenty WZ bez faktur, otwierana jest odpowiednio wyfiltrowana lista Wydań zewnętrznych.
  5. Informacje o firmie. Na oknie Informacje o firmie w sekcji Deklaracje poprawiono wyświetlany status deklaracji.
  6. Import urzędów. Podczas pobierania listy urzędów w kreatorze konfiguracji parametrów firmy, w logu operacji pojawiał się komunikat o błędzie dotyczącym importu Lubelskiego Urzędu Skarbowego, który już jest w nowo zakładanej bazie. Działanie poprawiono.
  7. Nieaktywna baza firmowa. Jeżeli do bazy konfiguracyjnej podłączone były 2 bazy firmowe mające tę samą nazwę, przy czym jedna z nich była nieaktywna i nieskonwertowana do bieżącej wersji, podczas pracy na bazie aktywnej przy otwieraniu okien mogły pojawiać się komunikaty: Invalid column name. Działanie poprawiono.
  8. Raport SMS. Przy próbie otwarcia raportów SMS mógł pojawiać się komunikat: Object reference not set to an instance of an object. Działanie poprawiono.
  9. Kopia bazy danych. Podczas odtwarzania bazy danych lub wykonywania kopii bezpieczeństwa, jeżeli ścieżka do pliku z kopią została uzupełniona ręcznie bądź wklejona oraz zablokowane zostało używanie procedury xp_cmdshell , pojawiał się komunikat: SQL Server blocked access to procedure sys.xp_cmdshell of component xp_cmdshell because this component is turned off as part of the security configuration for this server. A system administrator can enable the use of xp_cmdshell by using sp_configure. For more information about enabling xp_cmdshell, search for xp_cmdshell in SQL Server Books Online. Działanie poprawiono, umożliwiając wykonanie kopii lub odtworzenie bazy bez weryfikacji poprawności ścieżki.

 

Kasa/Bank

Nowości

  1. Automatyczna wymiana danych z bankiem PKO Bank Polski. Wprowadziliśmy bezpośrednią wymianę danych z bankiem PKO Bank Polski. Użytkownicy Comarch ERP Optima korzystający z iPKO biznes (po włączeniu w bankowości elektronicznej usługi Integra ERP) mogą:
    • pobierać aktualny stan środków na swoich rachunkach bankowych,
    • pobierać historię rachunku z banku,
    • wysyłać przelewy krajowe (w tym przelewy MPP/Split Payment, przelewy do ZUS, przelewy podatkowe),
    • wysyłać przelewy zagraniczne (w tym również SEPA),
    • akceptować płatności za pomocą certyfikatu imiennego banku lub podpisu kwalifikowanego,
    • aktualizować stan płatności wysłanych do banku.

    Korzystanie z bezpośredniej wymiany danych z PKO Bankiem Polskim wymaga złożenia wniosku w serwisie iPKO biznes o aktywację usługi Integra ERP oraz samodzielnej konfiguracji uprawnień do usługi Integra przez administratora iPKO biznes. W przypadku chęci korzystania z nowego rozwiązania prosimy o kontakt z doradcą PKO BP.
    Szczegółowe informacje na temat eksportu/importu przelewów w systemie Comarch ERP Optima dostępne są w artykule OPT092 – Szybki import i eksport przelewów przez bankowość internetową iPKO biznes

Zmiany

  1. Konfiguracja. Formy płatności. Dodano nowe formy płatności: karta, bon, mobilna w Konfiguracji Firmy/ Kasa/Bank/ Formy płatności w nowych firmach oraz w firmach zaktualizowanych z wcześniejszych wersji programu (jeżeli te formy płatności nie były wcześniej dodane przez użytkownika). W nowych firmach wszystkim formom płatności przypisano odpowiednią płatność KSeF. W firmach zaktualizowanych z wcześniejszych wersji programu dla form płatności, które już istniały, nie zmieniono przypisania płatności KSeF, dla nowych form płatności przypisano płatność KSeF.



Handel z magazynem

Informacja
Wersja 2024.2 jest ostatnią wspierającą integrację Comarch ERP Optima Offline (stanowisko handlowe dla Comarch ERP XL).

Poprawiono

  1. Waga dla przesyłki kurierskiej DPD. Poprawiono przesyłanie wagi paczki z wartościami dziesiętnymi podczas rejestracji przesyłki u kuriera DPD.



Płace i Kadry

Poprawiono

  1. Pakiet mobilności. Poprawiono wyliczanie podstawy składek społecznych dla pracowników objętych pakietem mobilności. W niektórych sytuacjach podstawa była zaniżana, jeśli był wypłacany składnik, który nie stanowił podstawy składek ZUS.



Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 29.02.2024

  1. Deklaracja CIT-8(33). Z poziomu listy deklaracji CIT-8 udostępniono wydruki deklaracji CIT-8(33) wraz z załącznikami za rok 2023.



Pytanie (35317) Co oznacza zakończenie projektu wszystko.pl?

W programie Comarch ERP Optima w wersji 2024.2.2 pojawił się komunikat informujący o braku kontynuacji projektu wszystko.pl:

Projekt wszystko.pl nie będzie kontynuowany. Zachęcamy do skorzystania z innych produktów e-Commerce: Comarch e-Sklep oraz Comarch e-Sale.

Do 30.04.2024r. korzystanie z platformy wszystko.pl odbywa się jak dotychczas.

W programie nadal będzie możliwe realizowanie dotychczasowych zamówień oraz zarządzanie ofertami.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w pomocy wszystko.pl.




Ogólne

Zmiany

  1. Ważne aktualizacje. Jeżeli nowa wersja Comarch ERP Optima nie wymaga konwersji baz i w poprzedniej wersji ważne aktualizacje dotyczące baz danych zostały już pobrane, są one od razu widoczne w nowej wersji. Jeżeli zostały zainstalowane w poprzedniej wersji, w nowej również widnieją jako zainstalowane.



Księgowość

Nowości

  1. Deklaracja CIT-8(33). Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznej CIT-8(33) wraz z załącznikami: CIT 8/O(19), CIT-D(8), CIT-BR(10), CIT/IP(5), CIT/PM(1), CIT/MIT(3), CIT/8S(6), CIT/KW(4), CIT/WW(3) na formularzu obowiązującym za rok 2023 wraz z jej wydrukiem z aplikacji Comarch Deklaracje Podatkowe oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
    .
    Jeżeli podczas dodawania deklaracji CIT-8(33) wybrany zostanie okres obrachunkowy rozpoczynający się przed 1 stycznia 2022 r. to pojawi się ostrzeżenie informujące o tym, że formularz deklaracji obowiązuje za okres od 01.01.2022.
    .
    Załącznik CIT/WW(3)
    .
    Z poziomu formularza deklaracji rocznej CIT-8(33) wprowadzono możliwość dodania załącznika CIT/WW(3) Informacja o wysokości dochodu osiągniętego z odpłatnego zbycia walut wirtualnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Użytkownik ma możliwość dodania jednego załącznika CIT/WW do deklaracji CIT-8. Kwoty na załączniku należy uzupełnić ręcznie, nie są one pobierane z żadnego miejsca w programie..
    .
    Załącznik Korekta podatku
    .
    Do deklaracji CIT-8(33) nie jest już dołączany załącznik CIT/WZ. W związku z tym, że obowiązek naliczenia korekty nadal istnieje, nie trzeba natomiast wysyłać informacji o poszczególnych dokumentach na podstawie których korekta została wyliczona, w sekcji Załączniki zmieniono nazwę dotychczasowego formularza Załącznik CIT/WZ na: Korekta podatku. Na podstawie formularza Korekta podatku wyliczana jest sekcja E.5. Zmniejszenia i zwiększenia podstawy opodatkowania (straty) o wysokość wierzytelności i zobowiązań wynikających z transakcji handlowych.

    Formularz Korekta podatku nie jest wysyłany do systemu e-Deklaracje.

Poprawono

  1. Deklaracja CIT-8. W specyficznych przypadkach nie można było edytować deklaracji CIT-8 z dużą liczbą załączników. Działanie poprawiono na formularzu deklaracji CIT-8 w wersji 33.



Do czego można wykorzystać Comarch ChatERP?

Comarch ChatERP wspiera Użytkowników programu Comarch ERP Optima w 3 obszarach:

  • informowanie o funkcjach programu,
  • informowanie o danych zgromadzonych w programie,
  • wykonywanie wybranych czynności w programie.

 

Inteligentny asystent Comarch, korzystając z informacji znajdujących się w dokumentacji programu, ułatwia pracę wyjaśniając jak działają funkcje programu i jak wykonać określone operacje. Przykładowe pytania które mogą zostać zadane to:

  • Jak mogę dodać nowego kontrahenta?
  • Jak wystawić fakturę?
  • Jak wygenerować potwierdzenie salda?
  • Jak zaznaczyć pracownikowi nieobecność?

 

Comarch ChatERP umożliwia szybkie uzyskanie informacji o danych zgromadzonych w systemie. Dzięki temu inteligentny asystent wspiera Użytkownika w podejmowaniu trafnych decyzji, oszczędzając czas oraz przyspieszając realizację procesów biznesowych. Przykładowe pytania jakie mogą zostać zadane to:

  • Ile jest na stanie towaru Sekator?
  • Wyświetl 5 ostatnich faktur na których znajduję się towar Grabie ogrodnicze
  • Wyświetl listę faktur sprzedaży dla kontrahentów z Krakowa
  • Podaj trzech kontrahentów z najwyższą sumą zaległości
  • Wyświetl listę nierozliczonych faktur dla kontrahenta ADM
  • Podaj dane kontaktowe kontrahenta Aloza
  • Wyświetl produkty z kodem CN: 07099990
  • Wyświetl 3 kontrahentów dla których była największa sprzedaż w roku 2023
  • Czy plik JPK_V7 za grudzień 2023 został już wysłany?
  • Ile wynosi podatek vat z pliku JPK_V7 za 12/2023 do zapłaty?
  • Czy odpis dla Maszyna ogrodnicza za 12/2023 został już wygenerowany?
  • Którzy pracownicy mają uprawnienie do obsługi koparki?
  • Pokaż pracowników bez wybranego urzędu skarbowego
  • Pokaż kto jest dzisiaj nieobecny

 

Comarch ChatERP wspomaga również Użytkownika w wykonywaniu codziennych, powtarzalnych operacji w programie, przyczyniając się do zwiększenia efektywności wykonywanej pracy. Inteligentny asystent wykona wybrane czynności zlecone przez Użytkownika. Wykonywane przez Comarch ChatERP operacje mogą dotyczyć zarówno danych słownikowych, jak i dokumentów. Przykłady takich poleceń skutkujących wykonaniem określonych czynności w programie to:

  • Ustaw limit kredytu 15000 PLN na kontrahencie Aloza
  • Ustaw formę płatności kredyt dla kontrahenta ADM
  • Zablokuj wystawianie dokumentów sprzedaży dla kontrahenta ADM
  • Ustaw minimalną ilość 100 szt zamówienia dla towaru Sekator
  • Wystaw zamówienie na towar Grabie do liści na dodatkowe 200 sztuk
  • Dodaj fakturę sprzedaży na towar Sekator 300 sztuk dla kontrahenta ADM
  • Zatwierdź fakturę o numerze FA/6/2024
  • Dodaj urlop wypoczynkowy pracownikowi Nowak na dzień 2024-02-02
  • Wpisz pracę zdalną pracownikowi Kowalski na dzień 2024-01-31
  • Dodaj pracownikowi Kowalski dodatek Ubezpieczenie grupowe od dnia 2024-01-01
  • Dodaj pracownikowi Nowak atrybut Wirtualna dieta
  • Zmień pracownikowi Kowalski wydział na Magazyn od dnia 2024-01-15
  • Dodaj pracownikowi Nowak datę przystąpienia do PPK od dnia 2024-02-01
  • Dodaj dekret księgowy z generowaniem płatności z numerem PK/1/2024, kontem Wn 429, kontem Ma 202-2-1-ADM i kwotą 500
  • Zmień na fakturze FA/14/2024 rejestr na SPRZEDAŻ z aktualizacją identyfikatora księgowego
  • Dodaj fakturę do rejestru ZAKUP na kontrahenta Aloza, z numerem FZ/10/2024 z pozycją 23% i kwotą 1000 płatną gotówką, aby się od razu rozliczyła
  • Dodaj i zablokuj deklarację VAT-UE za miesiąc 1 roku 2024

 

Jak widać na powyższych przykładach, Comarch ChatERP to nie tylko szybkie wyświetlanie wyników zadanych pytań – np. wyświetlenie listy firm będących dłużnikami, ale również możliwość szybkiego wykonywania zadań w systemie – np. zablokowania transakcji z największymi dłużnikami. Inteligentny asystent będzie nadal rozwijany i jego możliwości wspierania Użytkowników w korzystaniu z Comarch ERP Optima będą stale rosły.




Gdzie można znaleźć pliki XML wysyłane do Krajowego Systemu e-Faktur ?

Plik XML z dokumentem przesłanym do KSeF można znaleźć na dysku lokalnym (C:)\ ProgramData \ Comarch ERP Optima\ Deklaracje, następnie należy wybrać folder odpowiadający Firmie, która ma skonfigurowaną integracje z KSeF, kolejno folder KSeF. W folderze KSeF pliki są posegregowane według dat.

 




Dlaczego wysyłane wiadomości nie są dostarczane do adresatów użytkujących skrzynkę Gmail/Yahoo? – zmiana zasad Google i Yahoo dla nadawców wiadomości na rok 2024

Zgodnie z polityką bezpieczeństwa Google oraz Yahoo od 1 lutego 2024r. zmieniły się wymagania dotyczące nadawców wiadomości wysyłających na skrzynki Gmail/Yahoo. Aby zapobiec blokowaniu wysyłki wiadomości i oznaczaniu ich jako SPAM nadawcy zobligowani są do włączenia uwierzytelniania poczty e-mail za pomocą SPF lub DKIM w swojej domenie. Zmianę należy wykonać bezpośrednio w konfiguracji skrzynki mailowej od strony dostawcy usługi pocztowej.

W przypadku niespełniania warunków program Comarch ERP Optima przekaże informację zwrotną z serwera Gmail/Yahoo o treści:

550-5.7.26 This mail has been blocked because the sender is unauthenticated.
550-5.7.26 Gmail/Yahoo requires all senders to authenticate with either SPF or DKIM.
550.5.7.26 Authentication results: DKIM = did not pass, SPF = did not pass

Wskazówka
Więcej na temat zmian możesz przeczytać w dokumentacji Google – przejdź do artykułu.