Przekazywanie Faktur i płatności - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Przekazywanie Faktur i płatności - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Przekazywanie Faktur i płatności

W programie Comarch ERP Optima istnieje możliwość przekazywania Faktur do Comarch Apfino, by użytkownik mógł po zsynchronizowaniu dokumentów i płatności z nimi związanymi podjąć dalsze kroki (np. zawnioskować o finansowanie) już bezpośrednio z poziomu samej platformy. Do prawidłowego działania funkcjonalności wymagane jest posiadanie konta w Comarch Apfino i połączenie go z kontem w Comarch ERP Optima. W takiej sytuacji nie jest wymagane podpisanie umowy faktoringu  ani uruchomienie usługi windykacji. Przekazywanie Faktur nie jest działaniem automatycznym. W celu uruchomienia funkcjonalności Użytkownik powinien skorzystać z opcji Faktury/ płatności – synchronizuj  dostępnej z poziomu formularza dokumentu, na górnej wstążce menu lub w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy. Przekazywanie Faktur działa dla zaznaczonych dokumentów na liście. Jeżeli żaden dokument nie będzie zaznaczony, to program zaproponuje przesłanie do platformy Comarch Apfino wszystkich Faktur kwalifikujących się do przekazania.

Warunki, które muszą spełniać dokumenty przekazywane do platformy Comarch Apfino:

  • Faktury nie zostały już wcześniej przekazane do platformy,
  • przekazywane są Faktury Sprzedaży (w tym Faktury finalne i korygujące) zatwierdzone na stałe, nie są przekazywane: Faktury zaliczkowe, VAT marża, Faktury pierwotne, Faktury zapisane w buforze, anulowane,
  • są wystawione na kontrahenta (Domyślnego płatnika) o rodzaju transakcji: krajowy,
  • na dokumencie został wybrany kontrahent z uzupełnionym numerem NIP,
  • posiadają formę płatności: przelew,
  • inne dane mogą być dowolne.

Jeżeli użytkownik zaznaczył wybrane dokumenty do przekazania bądź skorzystał z propozycji systemu, by wysłać wszystkie dokumenty wykonywane są następujące kroki:

  • Jeśli w menu Start/Konfiguracja/Firma/Dane firmy/Comarch Apfino nie został uzupełniony klucz wymiany pojawi się okno z możliwością uzupełnienia kodu. Kod wpisany w tym miejscu zostanie automatycznie zapisany w Konfiguracji firmy.
  • Jeśli klucz wymiany jest uzupełniony w Konfiguracji lub został uzupełniony w poprzednim punkcie, to program weryfikuje czy użytkownik posiada odpowiednio skonfigurowane konto w Comarch Apfino. W przypadku braku konta pojawi się okno z możliwością ponownego uzupełnienia kodu klucza wymiany.
  • Jeśli klucz wymiany zostanie uzupełniony, a użytkownik posiada skonfigurowane konto, to dokumenty i płatności z nimi związane zostaną przekazane do platformy Comarch Apfino. Po zakończeniu procesu pojawią się informacje o poprawnym przekazaniu danej Faktury lub ostrzeżenia o odrzuceniu dokumentu: Błąd przekazywania faktury. Faktura nie spełnia warunków do przesłania do Comarch Apfino.

Uwaga
Faktury, która już została zgłoszona do faktoringu / windykacji, nie można anulować. Przy próbie anulowania dokumentu wyświetli się komunikat: Nie można anulować dokumentu. Dokument został zgłoszony do finansowania i/lub windykacji!




Jak odszukać Faktury przekazane do faktoringu lub windykacji?

W obszarze filtra, pod listą Faktur Sprzedaży (w menu Handel / Faktury) znajduje się opcja Faktoring / Windykacja. Funkcja służy zawężeniu listy faktur do tych dokumentów, które można zgłosić do finansowania, windykacji lub do tych już zgłoszonych. Działa ona wg warunków określonych dla wybranego faktora SMEO/Faktoria, z którym Klient ma podpisaną umowę o faktoring w Comarch Apfino.

Z poziomu rozwijanej listy istnieje możliwość zawężenia wyświetlanej listy Faktur wg poniższych opcji:

  • -wszystkie- – wszystkie dokumenty
  • Faktoring – wszystkie – Faktury kwalifikujące się do faktoringu oraz zgłoszone do faktoringu i odrzucone w faktoringu
  • Faktoring – możliwe do finansowania – faktury spełniające warunki kwalifikowania do finansowania (Faktury już zgłoszone do faktoringu i/lub odrzucone nie są widoczne)
  • Faktoring – wnioskowane o finansowanie – Faktury zgłoszone do finansowania, niezależnie od statusu ich rozliczenia
  • Faktoring – odrzucone – Faktury zgłoszone i odrzucone przez faktora
  • Windykacja – wszystkie – wszystkie Faktury kwalifikujące się do windykacji oraz zgłoszone do windykacji i odrzucone w windykacjiWindykacja – możliwe do odzyskania – wszystkie faktury spełniające warunki kwalifikowania do windykacji (nie są wyświetlane Faktury wcześniej zgłoszone do windykacji i/lub odrzucone)
  • Windykacja – zgłoszone do odzyskania – wszystkie Faktury już zgłoszone do windykacji
  • Windykacja – odrzucone – wszystkie Faktury zgłoszone, które zostały odrzucone w windykacji

Ustawienia w filtrze są zawsze zapamiętywane przez program. Wraz ze zmianą obszaru filtra na liście Faktur Sprzedaży ujednolicono filtry na wszystkich pozostałych listach dokumentów handlowo- magazynowych w programie.

Na liście Faktur sprzedaży znajdują się kolumny:

  • Faktoring – kolumna może przyjąć następujący status:
    • pusta – Faktura nie zgłoszona do faktoringu, niespełniająca warunków kwalifikujących do finansowania,
    • Finansuj fakturę – Faktura, która spełnia warunki kwalifikujące do finansowania, a nie została jeszcze zgłoszona, w przypadku Faktorii – tym statusem są również oznaczone Faktury odrzucone ze względu na brak limitu kontrahenta,
    • W trakcie faktoringu – Faktura zgłoszona do faktoringu (finansowania),
    • Faktoring odrzucony – Faktura zgłoszona do faktoringu (finansowania), ale odrzucona.
  • Windykacja – kolumna  może przyjąć następujący status:
    • pusta – Faktura nie zgłoszona do windykacji, niespełniająca warunków kwalifikujących do windykacji,
    • Odzyskaj pieniądze – Faktura, która spełnia warunki kwalifikujące do windykacji, a nie została jeszcze zgłoszona. Bezpośrednio po kliknięciu w napis Odzyskaj pieniądze można zgłosić fakturę do windykacji.
    • W trakcie windykacji – Faktura zgłoszona do windykacji,
    • Windykacja odrzucona – Faktura zgłoszona do windykacji, ale odrzucona.

 




Co należy zrobić, aby wysłać dokument do faktoringu lub windykacji?

Na karcie operatora w menu Start/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy, na zakładce [Parametry cd], dodano nową sekcję Comarch Apfino z parametrami nadającymi prawa dostępu do usług Comarch Apfino.

Dla operatorów z prawami administratora wszystkie parametry w sekcji Comarch Apfino są zaznaczone.

W programie istnieje kilka możliwości wysłania danego dokumentu do faktoringu lub windykacji poprzez:

  • skorzystanie z przycisku Usługi finansowe w menu głównym, na liście Faktur Sprzedaży,
  • skorzystanie z opcji Usługi Finansowe odzyskanie pieniędzy w menu głównym, z poziomu otwartego formularza Faktury,
  • skorzystanie z przycisku Usługi Finansowe w menu kontekstowym na liście Faktur.

Wskazówka
Do faktoringu i windykacji: można wysyłać seryjnie wiele Faktur, odpowiedź o przyjęciu/odrzuceniu z platformy Comarch Apfino przesyłana jest automatycznie po zgłoszeniu dokumentu, a raz odrzuconej Faktury nie można zgłosić ponownie.

Dla otwartego formularza Faktury Sprzedaży ora dla listy Faktur Sprzedaży na wstążce znajduję się przycisk Usługi Finansowe, z rozwijalnej listy do wyboru są następujące opcje:

  • Faktoring – finansuj faktury – opcja dotyczy wszystkich zaznaczonych dokumentów na liście. Po jej wybraniu program weryfikuje czy wszystkie zaznaczone Faktury spełniają warunki do finansowania, jeżeli tak, to uruchamiany jest proces zgłoszenia ich do faktoringu. Jeśli warunki nie są spełnione to odpowiednio do ilości zgłaszanych dokumentów pojawi się komunikat:
    Faktura nie spełnia warunków do zgłoszenia do faktoringu./ Część z zaznaczonych faktur nie spełnia warunków do zgłoszenia do faktoringu. Skorzystaj z filtra Faktoring / Windykacja: Faktoring – możliwe do finansowania aby zobaczyć, które dokumenty spełniają kryteria do finansowania.

Wskazówka
W przypadku Finansowania we współpracy z Faktorią Sp. z o.o.  należy najpierw wprowadzić kontahentów do Comarch Apfino. Operację można wykonać ręcznie – na stronie Comarch Apfino lub przekazując kontrahentów bezpośrednio z Comarch ERP Optima:

  • z poziomu listy kontrahentów za pomocą operacji seryjnej Przekaż do Comarch Apfino
  • podczas przekazywania Faktur do finansowania kontrahent zostanie przekazany automatycznie.
  • Windykacja – odzyskaj pieniądze – do windykacji można zgłaszać wiele Faktur jednocześnie, w tym również Faktury wystawione dla różnych kontrahentów. Opcja dotyczy wszystkich zaznaczonych dokumentów na liście. Po jej wybraniu program weryfikuje czy wszystkie zaznaczone Faktury spełniają warunki do windykacji, jeżeli tak, to uruchamiany jest proces zlecenia odzyskania pieniędzy. Jeśli warunki nie są spełnione to odpowiednio do ilości zleconych dokumentów pojawi się komunikat:
    Faktura nie spełnia warunków do zgłoszenia do windykacji./ Część z zaznaczonych faktur nie spełnia warunków do zgłoszenia do windykacji. Skorzystaj z filtra Faktoring / Windykacja: Windykacja – możliwe do odzyskania aby zobaczyć, które dokumenty spełniają kryteria windykacji.
  • Faktury/ płatności – synchronizuj – po wybraniu tej opcji do platformy Comarch Apfino zostaną przekazane wszystkie zaznaczone dokumenty na liście oraz płatności z nimi związane, a jeżeli żaden nie zostanie zaznaczony, to system zaproponuje przekazanie wszystkich dokumentów do platformy. Więcej informacji odnośnie przekazywania faktur do platformy Comarch Apfino zostało opisane w dalszej części rozdziału.
  • Płatności – generuj link do płatności – opcja dostępna tylko na liście Faktur Sprzedaży. Po jej wybraniu generowany jest link do płatności i pojawia się komunikat Pobrano link do płatności dla X faktury.

W menu kontekstowym dostępnym na liście Faktur Sprzedaży, pod prawym przyciskiem myszy są dostępne opcje analogiczne do przycisków dodanych na wstążce formularza Faktury/listy Faktur Sprzedaży.

Wskazówka
Do faktoringu lub windykacji można zgłosić także fakturę bezpośrednio z poziomu listy faktur, po kliknięciu w kolumnie Faktoring w napis Finansuj fakturę lub w kolumnie Windykacja, w napis Odzyskaj pieniądze.

Jeżeli Użytkownik podejmie próbę wysłania Faktury do finansowania/zgłoszenia Faktur do windykacji/przesłania faktur do platformy usług finansowych Comarch Apfino bez zaznaczonego odpowiedniego parametru na karcie operatora, to pojawi się odpowiednio do wybranej opcji następujący komunikat:

Nie masz prawa zgłaszania faktur do finansowania./Nie masz prawa zgłaszania faktur do windykacji./ Nie masz prawa przesyłania faktur do platformy usług finansowych Comarch Apfino. Skontaktuj się z administratorem w celu nadania odpowiednich uprawnień.




Jakie dokumenty można przekazać do windykacji?

Do windykacji można zgłaszać faktury, które spełniają następujący algorytm:

  • zatwierdzone na stałe Faktury Sprzedaży (w tym Faktury finalne). Nie są wysyłane: Faktury zaliczkowe, VAT marża, Faktury pierwotne, Faktury zapisane w buforze oraz dokumenty korygujące
  • Faktury przeterminowane – termin płatności na Fakturze jest o co najmniej 1 dzień wcześniejszy niż data bieżąca. Jeśli Faktura ma kilka płatności z różnymi terminami, to system bierze pod uwagę najpóźniejszy termin.
  • Faktura jest nierozliczona lub częściowo rozliczona (Kwota zgłaszana do windykacji to saldo faktury czyli kwota pozostała do opłacenia).
  • Faktura z formą płatności: przelew.
  • rodzaj kontrahenta (Domyślnego płatnika): krajowy
  • status kontrahenta (Domyślnego płatnika): podmiot gospodarczy,
  • na dokumencie został wybrany kontrahent z uzupełnionym numerem NIP,
  • odpowiednio wypełnione dane adresowe kontrahenta (Domyślnego płatnika) – pola obligatoryjne to: ulica, kod pocztowy, miasto.

Dodatkowe informacje:

  • brak maksymalnej daty przeterminowania – nie ma określonej najstarszej daty terminu płatności,
  • kwota i waluta dokumentu – bez ograniczeń,
  • mogą być wysyłane również Faktury, które wcześniej były zgłaszane do faktoringu i np. zostały odrzucone.

Proces przekazywania Faktur do windykacji został opisany w artykule Jak przekazać Faktury do windykacji?




Jakie dokumenty można przekazać do faktoringu

Do finansowania (faktoringu) do SMEO można zlecać faktury, które spełniają następujące wymogi:

  • zatwierdzone na stałe Faktury Sprzedaży (w tym Faktury finalne). Nie są wysyłane: Faktury zaliczkowe, VAT marża, Faktury pierwotne, Faktury zapisane w buforze oraz dokumenty korygujące
  • kwota netto na dokumencie jest większa lub równa 500 zł (lub 100 EUR w przypadku dokumentów walutowych),
  • waluta dokumentu to PLN lub EUR (dokumenty w innych walutach będą pomijane w faktoringu),
  • termin płatności:
    • jest większy lub równy 7 dni, ale jest mniejszy niż 90 dni – liczony od daty wystawienia,
    • nie jest mniejszy niż 3 dni – liczone od daty bieżącej,
    • jeśli Faktura ma kilka płatności z różnymi terminami, to system bierze pod uwagę zawsze najpóźniejszy termin.
  • data wystawienia Faktury nie może być późniejsza niż data bieżąca,
  • Faktura jest nierozliczona lub częściowo rozliczona (finansowane jest saldo Faktury, czyli kwota pozostała do spłaty),
  • rodzaj kontrahenta na dokumencie (Domyślnego płatnika): krajowy,
  • na dokumencie został wybrany kontrahent z uzupełnionym numerem NIP,
  • Faktura z formą płatności: przelew
  • Inne dane z dokumentu mogą być dowolne.

Do finansowania (faktoringu) we współpracy z Faktorią Sp. z o.o można zlecać Faktury, które spełniają następujące wymogi:

  • zatwierdzone na stałe Faktury Sprzedaży (w tym Faktury finalne), nie są wysyłane Faktury zaliczkowe, VAT marża, Faktury pierwotne, Faktury zapisane w buforze oraz dokumenty korygujące,
  • waluta dokumentu to PLN lub EUR (dokumenty w innych walutach będą pomijane w faktoringu),
  • termin płatności:
    • jest większy lub równy 7 dni, ale maksymalnie 90 dni – liczony od daty wystawienia,
    • jeśli Faktura ma kilka płatności z różnymi terminami, to system bierze pod uwagę zawsze najpóźniejszy termin.
  • data wystawienia Faktury nie może być późniejsza niż data bieżąca,
  • Faktura jest nierozliczona lub częściowo rozliczona (finansowane jest saldo Faktury, czyli kwota pozostała do spłaty),
  • Faktura z formą płatności: przelew,
  • Inne dane z dokumentu mogą być dowolne.

Uwaga
W przypadku Finansowania we współpracy z Faktorią Sp. z o.o. – finansowane mogą być Faktury tylko w ramach przyznanego limitu kontrahenta. W tym celu należy najpierw wprowadzić kontrahentów do Comarch Apfino. Operację można wykonać ręcznie –  na stronie Comarch Apfino lub przekazując kontrahentów bezpośrednio z Comarch ERP Optima:

  • z poziomu listy kontrahentów za pomocą operacji seryjnej Przekaż do Comarch Apfino
  • podczas przekazywania Faktur do finansowania kontrahent zostanie przekazany automatycznie.

Proces przekazywania Faktur do faktoringu został opisany w artykule Jak zgłosić Faktury do finansowania (faktoringu)?




Pytanie 4102 „Nie wszystkie czynności związane z tym zleceniem zostały wykonane. Czy zamknąć zlecenie i zakończyć czynności?”

Komunikat pojawia się po wybraniu z menu kontekstowego opcji Zamknij zlecenie lub odznaczeniu parametru Zlecenie otwarte na formularzu zlecenia serwisowego, jeżeli czynności związane ze zleceniem nie zostały oznaczone jako zakończone.

Jeśli zostanie wybrana opcja TAK, zlecenie serwisowe zostanie zamknięte, a czynności zostaną zakończone.

Po wybraniu opcji NIE zlecenie pozostaje otwarte i należy zweryfikować na zakładce [Czynności] czy wszystkie czynności są oznaczone jako Zakończone.




Informacja (25126) Czy anulować dokument? Operacji nie można odwrócić.

Komunikat pojawia się w momencie wyboru przez Użytkownika opcji anulowania dokumentu.

Anulowanego dokumentu nie można przywrócić do poprzedniego stanu. Istnieje natomiast możliwość ponownego wystawienia takiego samego dokumentu z wykorzystaniem numeru dokumentu anulowanego. Anulowany dokument będzie widoczny na liście w kolorze szarym.

Więcej informacji w tym temacie znajduje się w artykule: Anulowanie dokumentu.




Błąd przenoszenia dokumentu nr [nr Faktury], Kontrahent [Kod_Kontrahenta] nie ma podpiętej firmy, do której mają zostać przeniesione faktury.

Jeżeli w Konfiguracji Programu/ Biuro Rachunkowe/ Parametry zaznaczono parametr Automatyczne przeniesienie faktur za usługi księgowe do rejestru VAT Klienta, to po wyborze na liście Faktur Sprzedaży, w menu kontekstowym opcji Zatwierdź dokumenty lub po odznaczeniu na Fakturze Sprzedaży parametru Bufor, Faktury za usługi księgowe przenoszone będą automatycznie do bazy Klienta do rejestru VAT zakupu.

Natomiast jeśli w bazie Biura Rachunkowego, na karcie kontrahenta, na zakładce [Księgowe] nie wskazano bazy Klienta, to podczas próby przeniesienia Faktury wystawionej dla takiego kontrahenta pojawi się komunikat: „Błąd przenoszenia dokumentu nr [nr dokumentu], Kontrahent [Kod_Kontrahenta] nie ma podpiętej firmy , do której mają zostać przeniesione faktury.” 

Z kolei odznaczenie parametru Automatyczne przeniesienie faktur za usługi księgowe do rejestru VAT Klienta spowoduje, że Faktury za usługi księgowe nie będą przenoszone automatycznie przy zatwierdzaniu.

Więcej informacji na temat tej funkcjonalności opisano w artykule Przenoszenie Faktur Sprzedaży wystawionych za usługi księgowe w firmie Biura rachunkowego bezpośrednio do rejestru VAT zakupu w firmie Klienta.




Ostrzeżenie (35057) Nieprawidłowy klucz wymiany. Skopiuj ponownie klucz wymiany z portalu Comarch Apfino.

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Comarch Apfino uzupełniony klucz wymiany jest niepoprawny. W takim przypadku należy zweryfikować poprawność klucza, można skopiować go ponownie z portalu Comarch Apfino .

 




Dla jakich faktur jest generowany link do płatności online?

W programie Comarch ERP Optima link do płatności online jest generowany automatycznie w momencie zatwierdzenia Faktury sprzedaży i drukowany na wydruku Eko Faktura. Po założeniu konta na platformie Comarch Apfino i zintegrowaniu go z programem Comarch ERP Optima, na platformie Comarch Apfino w menu Ustawienia/ Płatności należy zaznaczyć parametr Uruchom bezpłatne dodawanie linku do płatności na moich fakturach.

Link do płatności online jest tworzony w momencie zatwierdzania Faktury, jeżeli jednak z jakiegoś powodu link nie powstał (np. w momencie zatwierdzania Faktury Klient nie posiadał jeszcze konta w Comarch Apfino) to można link wygenerować „na żądanie” dla zaznaczonych Faktur. Na liście Faktur sprzedaży należy zaznaczyć dokumenty i wybrać opcję w menu kontekstowym Pobierz link do płatności online. Wówczas dla zaznaczonych Faktur zostaną utworzone linki do płatności.

Linki zostaną utworzone dla Faktur, które nie mają jeszcze wygenerowanego linka i spełniają poniższe warunki:

  • są zatwierdzone, nierozliczone, a co najmniej jedna płatność trafia do rejestru bankowego,
  • są wystawione w walucie PLN,
  • nie są rozliczane mechanizmem podzielonej płatności (split payment),
  • kwota płatności nie przekracza równowartości 1000 euro (przy zastosowaniu średniego kursu NBP obowiązującego w dniu dokonywania transakcji).

Więcej informacji dotyczących przesyłania płatności online znajduje się tutaj.