Jak ustalana jest podstawa składki właściciela opodatkowanego liniowo, gdy dane o dochodzie są pobierane z modułów księgowych? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Jak ustalana jest podstawa składki właściciela opodatkowanego liniowo, gdy dane o dochodzie są pobierane z modułów księgowych? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Jak ustalana jest podstawa składki właściciela opodatkowanego liniowo, gdy dane o dochodzie są pobierane z modułów księgowych?

Jeżeli podstawa składki zdrowotnej właściciela ma być ustalona na podstawie danych o dochodzie pobranych z modułów księgowych należy na formularzu danych kadrowych właściciela na zakładce [6 Ubezpieczenie (zdrow.)] ustawić opcję ‘Zasady ogólne – podatek liniowy’ i zaznaczyć parametr ‘Pobieraj dane o dochodzie właściciela z deklaracji’ i wskazać Firmę, w której ten właściciel ma naliczany dochód.

Uwaga
Właściciel jest identyfikowany za pomocą numeru NIP lub PESEL, dlatego powinien mieć uzupełniony chociaż jeden z wymienionych identyfikatorów niezależnie czy dane są pobierane z firmy, w której ma naliczaną wypłatę czy z innej.

Dane dotyczące kwoty dochodu, która będzie uwzględniona przy wyliczaniu podstawy składki zdrowotnej będą pobierane z Zestawienia dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej dostępnego z poziomu Księgowość >Zaliczki na PIT-36L.

Zestawienie może zostać utworzone automatycznie w momencie naliczenia Zaliczki na PIT-36L lub wypłaty właściciela lub zostać dodane bezpośrednio na liście przez Użytkownika.

Po wyliczeniu zaliczki na PIT, wartości dochodów z zaliczki PIT przenoszone są na zestawienie dochodów. Na formularzu zestawienia dla podatnika rozliczającego liniowo wyliczana jest kwota dochodu z działalności gospodarczej narastająco od początku roku.

Do pozycji Składki społeczne na formularzu pierwszego zestawienia przenoszona jest suma kwot uzupełnionych na formularzu kwot indywidualnych właściciela narastająco od początku roku Kwota podlega edycji i nie jest ona ograniczana do wysokości innych kwot. W kolejnych miesiącach kwota w poz. Składki społeczne wyliczana jako suma składek z poprzedniego zestawienia oraz kwoty składki uzupełnionej na formularzu kwot indywidualnych właściciela w bieżącym miesiącu.

Szczegółowe informacje dotyczące zestawień dochodów do wyliczeń składki zdrowotnej są dostępne tutaj

Przy wyliczeniu dochodu do wyliczenia składki zdrowotnej w danym miesiącu uwzględniana jest kwota z pola Dochód dla składki zdrowotnej z zestawienia za poprzedni miesiąc w stosunku do miesiąca, za który liczymy wypłatę pomniejszona o dochód uwzględniony przy liczeniu podstawy składki zdrowotnej w wypłatach za poprzednie miesiące roku składkowego.

Wypłata za lipiec 2023r. Przy wyliczeniu podstawy składki zdrowotnej dochód powinien być ustalony narastająco od początku roku do miesiąca poprzedzającego miesiąc, za który liczymy wypłatę i pomniejszany o składki ZUS zapłacone od początku roku do poprzedniego miesiąca i o dochód przyjęty do wyliczenia podstawy zdrowotnej za poprzednie miesiące w roku składkowym.

Przykład

Właściciel od stycznia do czerwca miał naliczane zaliczki na PIT-36 L. Na ich podstawie automatycznie było generowane ‘Zestawienia dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej’.

Dochód za czerwiec 2023r. wyniósł 20000,00 zł

W ‘Zestawieniu dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej’ za czerwiec 2023((tj. miesiąc poprzedni w stosunku do miesiąca, za który liczymy składkę zdrowotną)  wykazano:

Przychód narastająco od stycznia 2023 = 120000,00 zł

Koszty narastająco od stycznia 2023 = 12000,00 zł

Dochód 108000

Składki społeczne pomniejszające dochód= 6389,34 zł (suma kwot uzupełnionych na formularzu kwot indywidualnych właściciela)

Dochód do składki zdrowotnej= 101610,66 zł

Podstawa za lipiec 2023 = Kwota z pola ‘Dochód dla składki zdrowotnej’ – dochód zapisany w wypłatach od lutego (rok składkowy zaczyna się w lutym) do czerwca w polu ‘dochód za poprzedni miesiąc’

Podstawa składki zdrowotnej: 101610,66 – 82 674,89 (suma dochodów z wypłat za poprzednie miesiące roku składkowego) = 18935,11
Składka zdrowotna: 18935,11 * 4,9% = 927,82




Jak naliczana jest składka zdrowotna właściciela opłacającego podatek dochodowy w formie podatku liniowego?

Od lutego 2022 roku miesięczną podstawę wymiaru składki dla osób prowadzących działalność gospodarczą i opłacają podatek dochodowy w formie podatku liniowego stanowi dochód z działalności gospodarczej w miesiącu poprzedzającym miesiąc, za który opłacana jest składka.
Miesięczny dochód ustalany jest następująco:

  • Za pierwszy miesiąc roku składkowego jest różnicą między osiągniętymi przychodami a poniesionymi kosztami uzyskania przychodów zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ustalony w ten sposób pomniejsza się o kwotę składek na ubezpieczenia społeczne – jeżeli nie zaliczono ich do kosztów uzyskania przychodów.
  • W kolejnych miesiącach roku składkowego ustalany jest narastająco jako różnica między przychodami i kosztami od początku roku do miesiąca poprzedzającego miesiąc, za który liczymy wypłatę. Dodatkowo jest pomniejszany o składki ZUS zapłacone od początku roku do poprzedniego miesiąca i o dochód przyjęty do wyliczenia podstawy zdrowotnej za poprzednie miesiące w roku składkowym.

Stopa procentowa składki na ubezpieczenie zdrowotne wyniesie 4,9%. Jeżeli jednak składka zdrowotna obliczona w ten sposób będzie niższa niż kwota 9% minimalnego wynagrodzenia (w 2022 r. – 270,90 zł) należy podnieść wysokość składki do tej kwoty.

W programie Comarch ERP Optima składka zdrowotna może być obliczana przez program na podstawie kwoty dochodu pobranej z modułów księgowych lub kwoty wprowadzonej ręcznie przez Użytkownika na formularzu danych kadrowych właściciela.




Jak odnotować informacje o dochodzie, gdy właściciel jest opodatkowany według skali i nie ma naliczanych zestawień w modułach księgowych?

Jeśli właściciel nie ma naliczanych zestawień w modułach księgowych kwotę dochodu do podstawy składki zdrowotnej należy wprowadzić na formularzu danych kadrowych właściciela na zakładce [6 Ubezpieczenie (zdrow.)] po zaznaczeniu opcji ‘Podaj dane o dochodzie’. Po kliknięciu w przycisk należy podać kwotę dochodu za poszczególne miesiące pomniejszone o składki społeczne, jeśli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów np. dodając miesiąc styczeń 2023 r. należy podać dochód za styczeń 2023 r., dodając miesiąc luty 2023 r. należy podać dochód za luty 2023 r.

Podczas wyliczania podstawy składki zdrowotnej zostanie uwzględniony dochód za poprzedni miesiąc, w stosunku do miesiąca, za który liczymy podstawę np. licząc wypłatę za luty 2023 r. zostanie uwzględniony dochód za styczeń 2023.




Jak jest ustalana podstawa składki właściciela opodatkowanego według skali, gdy dane o dochodzie są pobierane z modułów księgowych?

Jeżeli podstawa składki zdrowotnej właściciela ma być ustalona na podstawie danych o dochodzie pobranych z z modułów księgowych należy na formularzu danych kadrowych właściciela na zakładce [6 Ubezpieczenie (zdrow.)] ustawić opcję ‘Zasady ogólne – podatek według skali’ i zaznaczyć parametr ‘Pobieraj dane o dochodzie właściciela z deklaracji’ i wskazać Firmę, w której ten właściciel ma naliczany dochód.

Uwaga
Właściciel jest identyfikowany za pomocą numeru NIP lub PESEL, dlatego powinien mieć uzupełniony chociaż jeden z wymienionych identyfikatorów niezależnie czy dane są pobierane z firmy, w której ma naliczaną wypłatę czy z innej.

Dane dotyczące kwoty dochodu, która będzie uwzględniona przy wyliczaniu podstawy składki zdrowotnej będą pobierane z Zestawienia dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej dostępnego z poziomu Księgowość >Zaliczki na PIT-36.

Zestawienie może zostać utworzone automatycznie w momencie naliczenia Zaliczki na PIT-36 lub wypłaty właściciela lub zostać dodane bezpośrednio na liście przez Użytkownika.

Po wyliczeniu zaliczki na PIT, wartości dochodów z zaliczki PIT przenoszone są na zestawienie dochodów. Zestawienie dochodu pod składki zdrowotne zawiera dane dotyczące dochodu narastająco od początku roku.

Do pozycji Składki społeczne na formularzu pierwszego zestawienia przenoszona jest suma kwot uzupełnionych na formularzu kwot indywidualnych właściciela narastająco od początku roku Kwota podlega edycji i nie jest ona ograniczana do wysokości innych kwot. W kolejnych miesiącach kwota w poz. Składki społeczne wyliczana jako suma składek z poprzedniego zestawienia oraz kwoty składki uzupełnionej na formularzu kwot indywidualnych właściciela w bieżącym miesiącu.

Szczegółowe informacje dotyczące zestawień dochodów do wyliczeń składki zdrowotnej są dostępne tutaj

Przy ustalaniu dochodu do wyliczenia podstawy składki zdrowotnej w danym miesiącu uwzględniana jest kwota z pola ‘Dochód dla składki zdrowotnej’ z zestawienia za poprzedni miesiąc w stosunku do miesiąca, za który liczymy wypłatę, po pomniejszeniu o dochód uwzględniony przy liczeniu podstawy składki zdrowotnej w wypłatach za poprzednie miesiące roku składkowego.

Przykład

Wypłata za lipiec 2023r. Przy wyliczeniu podstawy składki zdrowotnej dochód powinien być ustalony narastająco od początku roku do miesiąca poprzedzającego miesiąc, za który liczymy wypłatę i pomniejszany o składki ZUS zapłacone od początku roku do poprzedniego miesiąca oraz o dochód przyjęty do wyliczenia podstawy zdrowotnej za poprzednie miesiące w roku składkowym.

Właściciel od stycznia do czerwca miał naliczane zaliczki na PIT-36. Na ich podstawie automatycznie było generowane ‘Zestawienia dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej’.

Dochód za czerwiec 2023r. wyniósł 10000,00 zł

W ‘Zestawieniu dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej’ za czerwiec 2022 ((tj. miesiąc poprzedni w stosunku do miesiąca, za który liczymy składkę zdrowotną) wykazano:

Przychód narastająco od stycznia 2023 = 70000,00 zł

Koszty narastająco od stycznia 2023 = 4000,00 zł

Składki społeczne pomniejszające dochód= 6389,34 zł (suma kwot uzupełnionych na formularzu kwot indywidualnych właściciela)

Dochód do składki zdrowotnej= 59610,66 zł

Podstawa za lipiec 2023 = Kwota z pola ‘Dochód dla składki zdrowotnej’ – dochód zapisany w wypłatach od lutego do czerwca (rok składkowy zaczyna się w lutym) w polu ‘dochód za poprzedni miesiąc’

Podstawa składki zdrowotnej: 59610,66 – 54 675,55 (suma dochodów z wypłat za poprzednie miesiące roku składkowego) = 4 935,11
Składka zdrowotna: 4 935,11* 9%=  444,16




Jak naliczana jest składka zdrowotna właściciela przy rozliczaniu skalą podatkową?

Od lutego 2022 roku miesięczną podstawę wymiaru składki dla osób prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się według skali stanowi dochód z działalności gospodarczej w miesiącu poprzedzającym miesiąc, za który opłacana jest składka.

Miesięczny dochód ustalany jest następująco:

  • Za pierwszy miesiąc roku składkowego jest różnicą między osiągniętymi przychodami a poniesionymi kosztami uzyskania przychodów zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ustalony w ten sposób pomniejsza się o kwotę składek na ubezpieczenia społeczne – jeżeli nie zaliczono ich do kosztów uzyskania przychodów.
  • W kolejnych miesiącach roku składkowego ustalany jest narastająco jako różnica między przychodami i kosztami od początku roku do miesiąca poprzedzającego miesiąc, za który liczymy wypłatę. Dodatkowo jest pomniejszany o składki ZUS zapłacone od początku roku do poprzedniego miesiąca i o dochód przyjęty do wyliczenia podstawy zdrowotnej za poprzednie miesiące w roku składkowym.

Stopa procentowa składki na ubezpieczenie zdrowotne dla osób rozliczających się według skali wynosi 9% podstawy.

W przypadku gdy dochód właściciela jest niższy od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę lub odnotowano stratę, to składka zdrowotna jest liczona od kwoty wynagrodzenia minimalnego, które w 2023 roku wynosi 3 490 zł.

W programie Comarch ERP Optima składka zdrowotna może być obliczana przez program na podstawie kwoty dochodu pobranej z modułów księgowych lub kwoty wprowadzonej ręcznie przez Użytkownika na formularzu danych kadrowych właściciela.




e-Sklep/e-Sale

Na zakładce [e-Sklep/e-Sale] można przeprowadzić konfigurację sklepu internetowego oraz Comarch e-Sale.

Z jedną bazą danych Comarch ERP Optima skonfigurować można wiele sklepów internetowych:

Konfiguracja e-Sklep/e-Sale

Do każdego sklepu należy przeprowadzić oddzielną konfigurację:

Zakładka [Ogólne]

Konfiguracja Comarch e-sklep_e-sale – zakładka Ogólne

Nazwa sklepu – należy podać nazwę Comarch e-Sklep/Comarch e-Sale

Nieaktywny – parametr odpowiedzialny za dezaktywację danego stanowiska e-Sklepu. Taka operacja skutkować będzie zaprzestaniem współpracy tego e-Sklepu/e-SaleComarch ERP Optima, tj. brakiem wykonywania synchronizacji oraz brakiem możliwości modyfikacji oferty wysyłanej do tego e-Sklepu/e-Sale po stronie Comarch ERP Optima

Waluty:

  • Domyślna waluta – waluta, w jakiej będą prezentowane ceny w Comarch e-Sklep (domyślnie PLN). Użytkownik może wskazać dowolną walutę spośród zdefiniowanych w Konfiguracji programu/ Ogólne/Waluty. Możliwość zmiany waluty jest blokowana po wykonaniu pierwszej synchronizacji z Comarch e‑Sklep.
  • Dostępne waluty – Klient Comarch e-Sklep ma możliwość wyboru waluty, w której będą prezentowane ceny w  sklepie spośród walut zdefiniowanych w Comarch ERP Optima. Do wyboru są waluty wskazane w tabeli Dostępne waluty. Dla każdej waluty można określić kurs ręcznie lub zaznaczyć parametr pobierz kurs z konfiguracji, wówczas cena towaru w Comarch e-Sklep będzie przeliczana na wybraną przez Użytkownika walutę po bieżącym notowaniu kursu domyślnego z Comarch ERP Optima (Start/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ Waluty).

Ceny

  • Cena domyślna – należy wybrać cenę, która będzie wysyłana do sklepu internetowego.
  • Cena poprzednia – pole wykorzystywane dla wyświetlania cen promocyjnych w Comarch e-Sklep, kiedy użytkownik chce wyświetlić w sklepie cenę przed promocją – wówczas wyświetlana jest cena określona w tym polu.

Pomijaj towary z ceną 0,00 – jeśli dla danego towaru w cenniku nie ustalono ceny (wynosi ona domyślnie 0 zł), wówczas aby uniknąć sytuacji, kiedy do Comarch e-Sklep zostanie wyeksportowany towar o cenie 0zł należy zaznaczyć ten parametr. Jeżeli dla towaru już sprzedawanego w sklepie zmieniono po stronie Comarch ERP Optima cenę na 0,00 PLN, przy kolejnej synchronizacji cennika z Comarch e‑Sklep towar zostanie usunięty ze sklepu.

Uwaga
Uwaga: Parametr Pomijaj towary z ceną 0,00 nie dotyczy indywidualnych cenników dla klientów, a jedynie ceny domyślnej. Przypisując klientom indywidualne cenniki należy zdefiniować ceny na towarach, które zostały użyte do określenia ceny domyślnej w wybranym e-sklepie (karta kontrahenta/ zakładka e-Sklep). W przeciwnym razie w Comarch e-Sklep wyświetli się cena 0,00.

Rezerwacje

  • Definicja RO – schemat numeracji dla zamówień tworzonych przy synchronizacji z Comarch e‑Sklep/e-Sale,
  • Seria – seria wykorzystywana w definicji schematu numeracji dla RO wskazanej powyżej,
  • Koszt przesyłki – należy przypisać pozycję usługową z cennika, która będzie odpowiednikiem kosztu przesyłki w sklepie. Nazwa i koszt usługi będą przesyłane ze sklepu wraz zamówieniem.

Zakładka [Zasoby]

Konfiguracja Comarch e-Sklep_e-Sale – zakładka Zasoby

Zasoby:

  • Grupa towarów – należy wybrać grupę towarową, która stanowi trzon drzewa towarów dla Comarch e‑Sklep/Comarch e-Sale; do sklepu trafią wszystkie grupy będące podgrupami wybranej grupy wraz z kolejnymi poziomami drzewa.
  • Wyślij zasoby – parametr odpowiedzialny za wysyłanie stanów magazynowych do Comarch e-Sklep/e-Sale:
  • jeśli parametr jest zaznaczony (domyślnie), do sklepu zostaną wysłane informacje o stanie magazynowym z magazynu domyślnego zgodnie z ilością na tym magazynie, widoczną na zakładce [Zasoby] na karcie towaru. Jeżeli magazyn domyślny nie jest wybrany, to stany magazynowe nie będą wysyłane,
  • jeśli parametr jest odznaczony, do Comarch e-Sklep/e-Sale nie zostaną wysłane stany magazynowe.
  • Stany na dzień – parametr odpowiedzialny za wysyłanie stanów magazynowych z datą bieżącą (datą, z którą pracuje program Comarch ERP Optima), dostępny tylko po zaznaczeniu parametru Wyślij zasoby:
  • jeśli parametr jest zaznaczony do Comarch e-Sklep/e-Sale zostaną wysłane informacje o stanie magazynowym z pola Ilość dostępna (ilość towaru na magazynie pomniejszona o rezerwacje),
  • jeśli parametr nie jest zaznaczony do Comarch e-Sklep/e-Sale zostaną wysłane o stanie magazynowym zgodnie z ilością dla wybranego magazynu, widoczną na zakładce [Zasoby] na karcie towaru.

Wysyłane do Comarch e-Sklep/e-Sale stany magazynowe nie uwzględniają ilości towaru na magazynach o typie serwisowy. Przesyłane dane dotyczą tylko ilości na magazynach o typie lokalny.

Wyślij cechy partii – użytkownicy modułu Handel Plus mają możliwość sprzedaży towaru w Comarch e‑Sklep w oparciu o ocechowane partie. Klient może wybrać konkretną sztukę towaru opisaną przez cechy. Do sklepu wysyłane są wraz z towarami cechy, które mają zaznaczony parametr udostępniaj w Comarch e-Sklep oraz jako format wybrany: lista (Klient Comarch e-Sklep z listy wybiera konkretną wartość cechy). Sposób przyjmowania towaru na magazyn z podziałem na partie został opisany w podręczniku Comarch ERP OptimaHandel.

Na zamówieniu zaimportowanym do Comarch ERP Optima informacja o wybranych przez Klienta Comarch e-Sklep cechach towaru widoczna jest na RO, na zakładce [Dodatkowe]polu Opis/ Atrybuty. Rezerwację Odbiorcy można przekształcić tylko do dokumentów, które zdejmą konkretną dostawę z magazynu: Wydania Zewnętrznego, Faktury Sprzedaży/ Paragonu z opcją pobrania towaru z magazynu. Przekształcenie RO do FS/ PA z opcją rezerwacji nie jest możliwe.

Magazyny:

Dodając na listę magazyny, użytkownik decyduje z których magazynów lokalnych mają zostać wysłane zasoby do Comarch e-Sklep/e-Sale. Określając magazyn domyślny, wybierany jest magazyn, na który będą tworzone rezerwacje. W przypadku, gdy nie wskazano magazynu domyślnego, rezerwacje tworzone będą na magazyn Operatora (jeśli wskazano) lub na magazyn główny. Wartość Tak może przyjąć tylko jedna pozycja na liście.

Zakładka [Dodatkowe]

Konfiguracja Comarch e-Sklep – zakładka Dodatkowe

Na zakładce [Dodatkowe] formularza Comarch e-Sklep/e-Sale należy uzupełnić:

Generuj klucz wymiany – dostępnym po wciśnięciu ikony „Klucza” .  w oknie należy wskazać nazwę firmy, sklepu oraz PIN (w polu: Hasło). Dane te Klient otrzymuje w osobnym e-mailu po złożeniu zapotrzebowania na Comarch e-Sklep/Comarch e-Sale.

Konfiguracja Comarch e-Sklep – zakładka Dodatkowe, Generowanie klucza wymiany

Formy płatności Standardowe (dotyczy tylko Comarch e-Sklep) :

  • Gotówka – należy wybrać formę płatności, która będzie odpowiednikiem GotówkiComarch e‑Sklep,
  • On-line – należy wybrać formę płatności, która będzie odpowiednikiem płatności On-lineComarch e‑Sklep (dla płatności o typie on-line jest możliwość wskazania płatności wg. słownika e-Sklep na pionowej zakładce Online) ,
  • Przelew – należy wybrać formę płatności, która będzie odpowiednikiem PrzelewuComarch e‑Sklep,
  • Raty – należy wybrać formę płatności, która będzie odpowiednikiem płatności Raty w Comarch e‑Sklep,
  • Dodatkowa 1,2 – należy wybrać formę płatności, która będzie odpowiednikiem płatności Dodatkowa 1,2Comarch e-Sklep.

 

Formy płatności Online (dotyczy tylko Comarch e-Sklep):

Na zakładce [Online] jest możliwość zmapowania form płatności o typie on-line wg pobranych definicji z Comarch e-Sklep (np. Dotpay, PayPal, eCard, Przelewy24, PayU etc. – czyli serwisów pośredniczących przy przekazywaniu płatności). Używane Używane formy płatności należy dodać na listę, na której nazwa w kolumnie Nazwa Comarch e-Sklep odpowiada nazwie słownikowej pobranej z e-Sklep.

Podczas przypisywania płatności dla zamówienia z formą płatności typu on-line (wskazaną w e-Sklep) priorytet ma powiązanie na zakładce 2. Online.

W przypadku braku takiego powiązania płatność o typie on-line będzie przypisywana wg mapowania na zakładce 1. Standardowe dla typu ON-LINE.

Jeżeli na zakładce 1. Standardowe również nie zostanie wskazany odpowiednik formy płatności w Optimie dla typu ONLINE, wówczas takie zamówienie będzie wczytywane z f. płatności: gotówka.

Przykład
Na zakładce Standardowe mamy wskazaną formę płatności ONLINE jako powiązaną z formą płatności o nazwie PayPal. Na zakładce Online nie wskazujemy żadnej formy płatności.

Przy takim ustawieniu gdy z e-Sklep wczytywane jest zamówienie z płatnością o typie online (np.”Dotpay”, “PayPal”) wówczas wczytywane jest jako PayPal.

Przykład

Na zakładce Standardowe mamy wskazaną formę płatności ONLINE jako powiązaną z formą płatności o nazwie PayPal. Na zakładce Online wskazujemy formy płatności odpowienio “DotPay” i “PayPal”.

Przy takim ustawieniu gdy z e-Sklep wczytywane jest zamówienie z płatnością o typie online “Dotpay” wówczas wczytywane jest jako DotPay.

Gdy wczytywane jest zamówienie z płatnością o typie online “PayPal” wówczas wczytywane jest jako PayPal.

Gdy wczytywane jest zamówienie z płatnością o typie online ale nazwie innej niż “DotPay” i “PayPal” (np.”PayU”,”eCard”) wówczas zostaje wczytane wg. Mapowania z zakładki Standardowe jako PayPal.

Inne

  • Mapowanie kontrahenta: Po NIP, Po email – parametr ten pozwala na kontrolowanie podczas importu istnienia takich samych kontrahentów na podstawie nr NIP lub/i adresu e-mail. Jeżeli w bazie Comarch ERP Optima znajduje się kontrahent o danym numerze NIP czy adresie e-mail, podczas importu do Comarch ERP Optima nie jest tworzona nowa karta dla takiego kontrahenta,Funkcja eksportu faktur w formacie pdf dostępna jest bez modułu Obieg dokumentów, natomiast użytkownicy posiadający moduł Obieg dokumentów mają dostęp do Faktur w formacie PDF również w Archiwum Wydruków.

Uwaga
W przypadku, gdy na karcie konfiguracji sklepu zaznaczone jest mapowanie Po NIP i Po email oraz klient zakładając konto w Comarch e-Sklep posłuży się adresem e‑mail i NIP – podczas importu kontrahentów sprawdzany jest adres e-mail i NIP. Jeżeli będzie rozbieżność w adresie e-mail lub NIP-ie – zostanie założona nowa karta kontrahenta, bez względu na parametr Sprawdzenie wystepowania podobnych kontrahetów w konfiguracji (Firma/ ogólne/ Parametry).

  • Grupa kontrahenta – kontrahenci będą importowani z Comarch e-Sklep/e-Sale do wskazanej grupy (grupy kontrahentów tworzymy w Konfiguracji firmy/ Ogólne/ Grupy kontrahentów),
  • Eksport faktur w formacie pdf – jeżeli na wydruku Faktury Sprzedaży zaznaczono parametr kopia elektroniczna (menu Wydruk danych/ Konfiguracja wydruków), podczas wydruku/ wysyłania e-mailem Faktury Sprzedaży wystawionej do Rezerwacji Odbiorcy, tworzona jest Faktura Sprzedaży w formacie PDF. Faktura w PDF jest wysyłana podczas synchronizacji do Comarch e-Sklep. Z poziomu Comarch e-Sklep będzie wówczas możliwość jej zapisania i wydruku.

Funkcja eksportu faktur w formacie pdf dostępna jest bez modułu Obieg dokumentów, natomiast użytkownicy posiadający moduł Obieg dokumentów mają dostęp do Faktur w formacie PDF również w Archiwum Wydruków.

 

 




OPT090 – Szybki import i eksport przelewów przez bankowość internetową iBiznes24 – Santander Bank Polska



Jak skonfigurować wymianę danych z iBiznes24?

Wymiana danych z iBiznes24  dostępna jest w systemie Comarch ERP Optima od wersji 2022.6.1.
W systemie Comarch ERP Optima należy:

  • ustawić format wymiany danych
  • uzupełnić informację o numerze NIK firmy
  • podpiąć certyfikat transportowy i aplikacyjny
  • uzupełnić NIK użytkownika
  • dla przelewów walutowych wskazać, kto ponosi opłaty

Formularz banku – zakładka Import / Eksport

Na formularzu banku na zakładce [2 Import / Eksport] w polach:

  • Format importu wyciągów bankowych
  • Format eksportu dla przelewów zwykłych
  • Format eksportu dla MPP

 

wybieramy właściwy dla banku format obsługujący wymianę za pomocą usługi sieciowej. W naszym przypadku jest to format Santander WebService (standardowy). Wybrany format będzie się później podstawiał jako domyślny podczas eksportu i importu przelewów.

Formularz banku, zakładka Import / Eksport

Formularz banku – zakładka Ustawienia usługi sieciowej

Po wybraniu formatu Santander WebService na formularzu banku pojawia się dodatkowa zakładka [3 Ustawienia usługi sieciowej]. Na zakładce tej:

  • wprowadzamy ustawienia dotyczące przelewów walutowych
  • w sekcji Certyfikaty dla Santander Bank Polska podpinamy certyfikat transportowy i aplikacyjny. W sytuacji, gdy nie mamy tych certyfikatów możemy je wygenerować i zainstalować z poziomu formularza banku w Comarch ERP Optima.

 

Po wybraniu przycisku  uruchomiony zostanie kreator certyfikatów do komunikacji z Santander Bank Polska, który w kilku krokach przeprowadzi nas przez proces tworzenia, instalowania i podpinania certyfikatu transportowego i aplikacyjnego. Należy przygotować NIK firmy oraz NIK użytkownika. Certyfikaty transportowy i aplikacyjny dotyczą całej firmy. W przypadku pracy wielostanowiskowej, utworzone wcześniej certyfikaty należy zainstalować na stanowiskach, na których ma być uruchamiana współpraca z iBiznes24. W celu przeniesienia certyfikatów z jednego stanowiska na kolejne należy wyeksportować certyfikat transportowy i aplikacyjny z listy certyfikatów. W tym celu należy uruchomić Panel sterowania/Opcje internetowe/Zawartość/Certyfikaty. Na liście certyfikatów w zakładce Osobisty odszukać certyfikat transportowy i aplikacyjny (przyjazna nazwa tych certyfikatów to NIK firmy – certyfikat aplikacyjny i NIK firmy – certyfikat transportowy). Po wybraniu Eksportuj w drugim kroku kreatora eksportu certyfikatów proszę zaznaczyć parametr Tak, eksportuj klucz prywatny, w trzecim kroku dodatkowo zaznaczyć parametr Eksportuj wszystkie właściwości rozszerzone, w czwartym kroku ustalić hasło. Na nowym stanowisku komputerowym należy wykonać instalację certyfikatów (Panel sterowania/Opcje internetowe/Zawartość/Certyfikaty/Osobisty – Importuj).

Poszczególne kroki kreatora certyfikatów zostały opisane w artykule Kreator certyfikatów do komunikacji z Santander Bank Polska iBiznes24.

Gdy wygenerujesz certyfikat zgodnie z instrukcją dostarczoną przez Santander Bank Polska należy go zapisać na dysku, a następnie zainstalować w systemie Windows.

Instalację uruchamiamy poprzez dwuklik na wybranym certyfikacie lub Zainstaluj PFX, które jest dostępne w menu kontekstowym.

Po poprawnym zainstalowaniu certyfikatu w magazynie certyfikatów osobistych systemu Windows wchodzimy w programie Comarch ERP Optima na formularz banku, na zakładkę [Ustawienia usługi sieciowe]. W sekcji Certyfikaty dla Santander Bank Polska z rozwijanego menu (strzałka obok przycisku ) wybieramy rodzaj certyfikatu, np. aplikacyjny. Wyświetli się lista zainstalowanych w systemie certyfikatów, odszukujemy właściwy certyfikat, wskazujemy go kursorem, a następnie wybór potwierdzamy wciskając przycisk Wybierz. Certyfikat pojawi się na formularzu banku.

  • W sekcji NIK użytkowników (operatorów) podajemy NIK użytkownika w iBiznes24.

 

Formularz banku, zakładka Ustawienie usługi sieciowej

Formularz rejestru bankowego

Na formularzu rejestru bankowego związanego z iBiznes24 należy uzupełnić NIK firmy. Jest to unikalny identyfikator klienta iBiznes24. Brak tej informacji lub błędne dane uniemożliwią wymianę danych za pomocą iBiznes 24 Connect.

Rejestr bankowy, NIK firmy

Eksport za pomocą usługi sieciowej

Możliwy jest eksport przelewów krajowych (w tym do Urzędu Skarbowego i ZUS) oraz przelewów walutowych.

Przelewy walutowe wysyłane są jako przelewy zagraniczne lub przelewy SEPA.

Przelewy bankowe eksportowane są do iBiznes24 w formie paczek.

Eksport za pomocą usługi sieciowej iBiznes24 Connect możemy wykonać z poziomu preliminarza płatności z listy płatności oraz z listy paczek przelewów.

Eksport z listy Płatności

W preliminarzu płatności na liście płatności:

      • wybieramy odpowiedni rejestr bankowy, dla którego wybrano format wymiany danych za pomocą usługi sieciowej (w naszym przypadku Santander WebService)
      • na liście powinny wyświetlać się tylko zdarzenia nierozliczone lub rozliczone częściowo

 

Preliminarz płatności – parametry

Po spełnieniu tych warunków w preliminarzu płatności będzie dostępna ikona Eksportuj polecenia przelewu         

Domyślnie wybranie ikony powoduje wywołanie okna Eksport przelewów.

Okno eksportu przelewów poprzez usługę sieciową iBiznes24 Connect

Po wybraniu opcji Eksportuj przelewy pokazuje się okno, na którym można ustawić wybrane opcje eksportu.

Data przelewu – do wyboru mamy cztery opcje: dzisiejsza, termin płatności, data realizacji, inna (samodzielnie ustalona).

Przelewy zbiorczo wg podmiotów – po zaznaczeniu tej opcji przelewy zostaną pogrupowane wg podmiotu, numeru rachunku bankowego (wypełnionego na zdarzeniu) oraz waluty i wysyłane jako jeden, zbiorczy przelew. Po zaznaczeniu opcji Grupuj wg dat utworzonych zostanie tyle zbiorczych przelewów, ile jest różnych dat (terminów płatności/ dat realizacji/ dat dokumentu).

Eksportuj wszystkie linie opisu do banku – parametr jest widoczny po zaznaczeniu Przelewy zbiorczo wg podmiotów. Parametr ten powoduje, że w zbiorczym przelewie umieszczamy kolejne pełne opisy z przelewów cząstkowych, aż do wyczerpania ilości znaków wymaganych przez iBiznes24.

Dziel przelewy wg długości opisu – parametr jest widoczny po zaznaczeniu Przelewy zbiorczo wg podmiotów. Spowoduje on, że program utworzy dla danego podmiotu kilka przelewów zbiorczych, przy czym na każdym z nich będzie umieszczony pełny opis do banku z przelewów cząstkowych. Parametr Dziel przelewy wg długości opisu może być stosowany razem z pozostałymi parametrami dotyczącymi przelewów zbiorczych.

Eksport uruchamiamy ikoną pioruna . Eksportowane są zarówno przelewy w PLN, jak również w walucie obcej. W momencie wysyłania przelewów pojawi się okno z możliwością wyboru właściwego sposobu akceptacji przelewów. Do wyboru jest akceptacja za pomocą kodu SMS, tokena, podpisu kwalifikowanego. Można też wysłać płatności bez akceptacji, będą one oczekiwały w iBiznes24 na ich zatwierdzenie i przekazanie do realizacji.

Płatności – metody akceptacji płatności

Akceptacja przelewów za pomocą kodu SMS wymaga podania kodu SMS, który zostanie wysłany na numer telefonu Użytkownika. W przypadku podania błędnego kodu SMS lub w sytuacji, gdy kod SMS wygasł mamy możliwość wysłania prośby o przesłanie nowego kodu SMS.

Płatności – akceptacja transakcji za pomocą kodu SMS

Akceptacja transakcji za pomocą tokena wymaga wpisania wygenerowanego w Comarch ERP Optima kodu do tokena i przepisanie odpowiedzi z tokena do programu.

Płatności – akceptacja transakcji za pomocą tokena

Akceptacja za pomocą podpisu kwalifikowanego wymaga wybrania odpowiedniego certyfikatu z listy.

Płatności – akceptacja transakcji za pomocą podpisy kwalifikowanego

W momencie eksportu przelewów program utworzy z nich paczkę przelewów. W paczce znajdą się przelewy, które wcześniej nie zostały wyeksportowane, nie zostały dodane do innej paczki, mają uzupełniony opis do banku, adres beneficjenta oraz uzupełniony jego numer rachunku bankowego. Paczka uzyska unikalny numer oraz domyślną nazwę Paczka z dnia XX.XX.XXXX , gdzie XX.XX.XXXX to dzień wykonania eksportu do iBiznes24.

Jeżeli w preliminarzu płatności wybierzemy rejestr, który obsługuje wymianę danych poprzez usługę sieciową, na liście dostępne są kolumny:

      • Data wysłania do banku
      • Komunikat z banku
      • Data komunikatu z banku

 

W kolumnach tych informacje są zapisywane przy eksporcie do usługi sieciowej oraz przy każdorazowym sprawdzeniu stanu przelewów w iBiznes24.

W przypadku, gdy paczka przelewów jest przetwarzana w iBiznes24 w kolumnie Komunikat z banku może wyświetlać się informacja:

      • Import odrzucony – paczka została odrzucona.
      • Import przetworzony (przyjęty do realizacji) – paczka przelewów została przetworzona.
      • Import przetwarzany –  trwa proces przetwarzania paczki przelewów.
      • Import oczekujący (na skompletowanie) –  trwa proces przetwarzania paczki przelewów.

 

Ostatnie dwa komunikaty mogą pojawić się dla paczki/paczek zawierających dużą ilość przelewów. W takim przypadku przetwarzanie paczek  może trwać do kliku minut. Po tym czasie zalecamy wykonanie aktualizacji stanów przelewów.

Po przetworzeniu paczki przez bank płatność może posiadać jeden ze stanów:

      • Wprowadzona – płatność wysłana do iBiznes24 bez podpisów
      • Częściowo zaakceptowana – komunikat pojawia się w sytuacji podpisu w schemacie wieloosobowej akceptacji.
      • Zaakceptowana – przelew posiada komplet podpisów.
      • Przyjęta/przetwarzana do realizacji w Banku – komunikat pojawia się w przypadku, gdy zaakceptowany przelew został przekazany do realizacji.
      • Zaksięgowana w Banku – płatność obciążyła rachunek bankowy.
      • Wycofana – płatność została w iBiznes24 wycofana.
      • Odrzucona, Niewprowadzona – komunikat pojawia się w przypadku, gdy ze względu na brak środków nie można zrealizować zlecenia.
      • Paczka usunięta – status dla przelewów, gdy w iBiznes24 paczka została usunięta.

 

Preliminarz płatności – kolumny związane z usługą WebService

Na liście płatności możemy sprawdzić aktualny stan wysłanych przelewów do iBiznes24 oraz możemy pobrać w formie pliku pdf potwierdzenia wykonania przelewu.

Obie te opcje Aktualizuj stany przelewów i Pobierz potwierdzenie transakcji dostępne są z menu, które pojawia się po wciśnięciu strzałki obok przycisku .

Eksport z listy Paczki przelewów

Eksport płatności możemy wykonać także z zakładki [2 Paczki przelewów]. Lista ta zawiera paczki, które powstały w momencie wykonywania eksportu przelewów z zakładki [1 Płatności] oraz paczki utworzone samodzielnie przez Użytkownika programu. Paczki, które zostały wysłane do iBiznes24 wyświetlają się w kolorze niebieskim.

Preliminarz płatności – Paczki przelewów

W celu dodania nowej paczki na liście paczek musimy wybrać rejestr bankowy związany z rachunkiem, z którego chcemy wysyłać daną paczkę przelewów. Dodając nową paczkę możemy podać jej nazwę oraz opis. Unikalny numer paczki nadawany jest automatycznie w momencie zapisu paczki.

 

Paczka przelewów

Za pomocą przycisku lub klawisza <Insert> dodajemy płatności, które mają być wyeksportowane do iBiznes24 w danej paczce. Program wyświetla listę płatności wybranego rejestru, które nie zostały wysłane do iBiznes24 i nie zostały dodane do innej paczki. Po wybraniu wszystkich płatności należy zmienić stan paczki.
Paczka Zatwierdzona może być:

      • Zaakceptowana (podpisana)
      • Wyeksportowana do iBiznes24

 

W programie jest możliwość wybrania jednej z trzech metod akceptacji, kod SMS, token lub podpis kwalifikowany. Domyślnie podpowiada się kod SMS.

W zależności od wybranej metody akceptacji Użytkownik zostanie poproszony o podanie danych uwierzytelniających. Zasada akceptacji (podpisywania) paczki przelewów jest analogiczna jak podpisywanie przelewów w momencie ich wysyłania do iBiznes24.

Z poziomu listy paczek przelewów mamy możliwość akceptowania paczek, eksportowania paczek do iBiznes24, pobierania stanu wysłanych w danej paczce przelewów oraz pobierania w formie pliku pdf potwierdzeń transakcji.

 

Eksportuj paczki przelewów – opcja powoduje wysłanie wybranych paczek przelewów do iBiznes24.

Paczki przelewów – eksport do banku

Aktualizuj stany przelewów – następuje pobranie stanu przelewów z iBiznes24. Informacja widoczna jest na liście płatności i na formularzu paczki w kolumnie Komunikat z banku.

Akceptuj paczki przelewów – powoduje akceptację (podpisanie) wybranych paczek przelewów. Analogicznie jak przy wysyłaniu przelewów na formularzu paczki mamy możliwość wybrania jednej z trzech metod akceptacji (kod SMS, token, podpis kwalifikowany).

Pobierz potwierdzenie transakcji – dla płatności Zaksięgowanych w Banku pobierane jest potwierdzenie wykonania transakcji.

Import za pomocą usługi sieciowej

W Comarch ERP Optima mamy możliwość importu danych z banku Santander. Import dotyczy:

      • stanu rachunku bankowego
      • wyciągów bankowych
      • historii operacji, gdy nie ma wyciągów

Import informacji o stanie rachunku bankowego można wykonać z poziomu:

      • listy rejestrów kasowych/bankowych
      • listy zapisów kasowych/bankowych
      • preliminarza płatności

 

Import wyciągów/historii wykonujemy z list zapisów kasowych/bankowych.

Na liście zapisów wybieramy odpowiedni rejestr bankowy  i wskazujemy raport bankowy.

Lista zapisów kasowych/bankowych – Import przelewów

Import uruchamiamy przyciskiem Importuj polecenia przelewu . Na oknie Import przelewów ustalamy parametry importu, czyli:

      • wybieramy format wymiany (domyślnie podpowie się format importu ustalony na formularzu banku)
      • określamy definicję dla zapisów KP i KW
      • ustalamy okres za jaki będą importowane przelewy (domyślnie jest to okres odczytany z raportu bankowego)
      • możemy zaznaczyć opcję automatycznego rozliczania płatności przy imporcie

 

Po ustaleniu parametrów przyciskiem uruchamiamy pobranie danych z banku. W tym momencie na oknie Import danych wyświetli się lista przelewów, które za pomocą przenosimy do Comarch ERP Optima.

Importując przelewy program pomija duplikaty. Dzięki temu zaimportowane zostaną tylko te płatności, których nie ma jeszcze w danym raporcie bankowym.

Duplikaty sprawdzane są wg następujących kryteriów:

      • data księgowania
      • numer rachunku kontrahenta
      • kwota
      • waluta
      • opis przelewu

Eksport i import przelewów za pomocą usługi sieciowej – najczęściej zadawane pytania

      • Co należy ustawić w programie Comarch ERP Optima, aby móc skorzystać z Eksportu i importu przelewów za pomocą usługi sieciowej?

 

Odpowiedź: Na formularzu banku (Ogólne/ Inne/ Banki) w polach Format importu wyciągów bankowych oraz Format eksportu dla przelewów zwykłych (druga zakładka) należy wskazać format obsługujący wymianę za pomocą usługi sieciowej. Następnie na 3 zakładce [Ustawienia usługi sieciowej] Użytkownik wprowadza ustawienia dotyczące przelewów walutowych oraz podpina certyfikat transportowy i aplikacyjny oraz podaje NIK użytkownika iBiznes24. Na formularzu rejestru bankowego należy uzupełnić NIK firmy iBiznes24.

      • Jakie warunki powinny spełniać certyfikaty wykorzystywane podczas wysyłki, aby odbyła się ona prawidłowo?

 

Odpowiedź: Certyfikat transportowy i aplikacyjny powinny znajdować się w sekcji Osobiste, mieć aktualną datę ważności oraz posiadać informację o obsługujących je kluczach prywatnych.

      • Czy można zobaczyć w pliku dane, które zostały wyeksportowane/zaimportowane z banku?

 

Odpowiedź: Tak, jest taka możliwość. W Konfiguracji Stanowiska/ Kasa/Bank/ Parametry możemy zaznaczyć parametr Zapisuj dane wymieniane z bankiem do plików XML i Zapisuj szczegółowe logi z komunikacji z bankiem. Pliki zapisywane będą w katalogu z logami programu Comarch ERP Optima, w podkatalogu WebserwisyBankowe (%appdata%\Comarch\Opt!ma\Logs). Domyślnie parametry nie są zaznaczone.

      • Mam kilka stanowisk, czy muszę przechodzić kreator na każdym stanowisku?

 

Odpowiedź: Nie. Certyfikaty są generowane dla firmy. Kreator tworzy i instaluje certyfikaty na stanowisku na którym został on uruchomiony. Wykreowane certyfikaty należy wyeksportować i zainstalować na pozostałych stanowiskach, na których będzie uruchamiana współpraca z iBiznes24 Connect. Uwaga: Ponowne wykreowanie certyfikatu aplikacyjnego powoduje unieważnienie poprzedniego certyfikatu aplikacyjnego.

      • Jak przenieść certyfikaty transportowy i aplikacyjny na inne stanowisko?

 

Odpowiedź: W celu przeniesienia certyfikatu transportowego i aplikacyjnego na inne stanowisko należy wyeksportować certyfikaty z listy certyfikatów. W tym celu należy uruchomić Panel sterowania/Opcje internetowe/Zawartość/Certyfikaty. Na liście certyfikatów w zakładce Osobisty odszukać certyfikat transportowy i aplikacyjny (przyjazna nazwa tych certyfikatów to NIK firmy – certyfikat aplikacyjny i NIK firmy – certyfikat transportowy). Po wybraniu Eksportuj w drugim kroku kreatora eksportu certyfikatów proszę zaznaczyć parametr Tak, eksportuj klucz prywatny, w trzecim kroku dodatkowo zaznaczyć parametr Eksportuj wszystkie właściwości rozszerzone, w czwartym kroku ustalić hasło. Na nowym stanowisku komputerowym należy wykonać instalację certyfikatów (Panel sterowania/Opcje internetowe/Zawartość/Certyfikaty/Osobisty – Importuj).




Handel z magazynem

Poprawiono

1. Cennik. Poprawiono wyświetlanie grup towarowych w cenniku i na liście zasobów.

2. Karta cennikowa. Poprawiono zapisywanie modyfikowanej karty cennikowej.

3. Konwersja bazy. Poprawiono aktualizację struktur baz danych w przypadku, gdy w programie anulowane zostały faktury pierwotne.

4. Kolumny. Poprawiono wyświetlanie kolumn z atrybutami na listach.

 




CRM, Obieg dokumentów i Serwis

CRM

Poprawiono

1. Sprawdzanie faktur potencjalnie cyklicznych. Poprawiono wydajność mechanizmu sprawdzającego które faktury są potencjalnie cykliczne.

2. Przenoszenie treści i załączników wiadomości na IBARD. Po przeniesieniu wiadomości mailowych na IBARD poprawiono usuwanie ich treści i załączników z bazy danych.

 

Obieg dokumentów

Poprawiono

1. Numeracja dokumentów. Poprawiono numerację na kopiowanych dokumentach.

 

Serwis

Poprawiono

1. Numeracja zleceń serwisowych. Na skopiowanym zleceniu serwisowym poprawiono numerowanie dokumentu po zmianie daty.




Płace i Kadry

Nowości

1. Zaświadczenie płatnika składek Z-3. Wprowadzono możliwość generowania Zaświadczenia płatnika składek Z-3 w formacie xml, umożliwiającym jego złożenie za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).

Zaświadczenie można utworzyć pojedynczo dla wskazanego pracownika z poziomu listy pracowników w Kadrach po wybraniu opcji Deklaracje ZUS dostępnej przy przycisku i następnie wskazaniu w polu lista Z-3.

Po naciśnięciu , otworzy się okno, w którym należy wskazać:

  • datę nieobecności, dla której generowane jest zaświadczenie
  • sposób ustalania okresu wyliczenia składników wynagrodzenia. Dostępne są opcje:.
    • automatycznie – zaznaczenie tej opcji spowoduje automatyczne ustawianie zakresu dat, z jakiego mają być wykazane składniki miesięczne oraz okresowe na podstawie wpisanej daty nieobecności w polu „Podaj datę nieobecności, dla której chcesz wykonać ZUS Z-3.
    • ręcznie – po jej zaznaczeniu Użytkownik ma możliwość ręcznego wprowadzenia zakresu dat składników miesięcznych i okresowych

 

Po naciśnięciu przycisku otworzy się aplikacja Comarch Deklaracje i będzie dostępny formularz Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 z danymi pobranymi z Comarch ERP Optima.

Na zaświadczeniu domyślnie będzie wykazywany adres zamieszkania pracownika, a jeśli nie ma go wprowadzonego w danych kadrowych to adres zameldowania. Jeśli pracownik ma przekazywane wynagrodzenie na rachunek bankowy zostanie on także domyślnie podany na zaświadczeniu.

Dane wykazane na formularzu zaświadczenia podlegają edycji/ usunięciu. Jeżeli nie uzupełniono wszystkich wymaganych pól podczas próby zapisania formularza wyświetlany jest komunikat: Niektóre pola nie zostały uzupełnione. Popraw błędy na formularzu.

Wydruki Z-3 jest dostępny z poziomu otwartego formularza deklaracji pod przyciskiem .

Podgląd wydruku jest dostępny z poziomu otwartego formularza deklaracji pod przyciskiem .

Po zapisaniu dokumentu po stronie aplikacji Comarch Deklaracje zaświadczenie będzie dostępne na liście deklaracji ZUS pracownika. Po ustawieniu się na danym zaświadczeniu można je wyeksportować do pliku xml za pomocą przycisku Eksport do PUE ZUS .

W oknie ‘Parametry eksportu zaświadczenia ZUS Z-3 należy wskazać lokalizację, w której ma się zapisać plik xml. Wyeksportowane plik można zaczytać do portalu PUE ZUS.

Plik xml można zaczytać w PUE z poziomu panelu Ogólny. Z bocznego menu należy wybrać [Dokumenty i Wiadomości]>[Dokumenty robocze] i następnie kliknąć w opcję Importuj. Na oknie importu należy wybrać Dodaj dokumenty, wskazać pliki xml Z-3, Dokumenty zostaną dodane na listę dokumentów roboczych, skąd można je wysłać do ZUS.

2. Wynagrodzenie płatnika podatku. Wprowadzono zmiany w naliczaniu wynagrodzenia płatnika podatku. Od 1.07.2022 kwota wynagrodzenia przysługującego płatnikowi od przekazywanego do urzędu skarbowego podatku naliczanego z zastosowaniem skali podatkowej wynosi 0,60% tej kwoty. Wynagrodzenie z tytułu pozostałych podatków nadal wynosi 0,30%. W związku z tym wprowadzono zmiany w konfiguracji firmy w gałęzi ‘Podatki’. W sekcji ‘Wynagrodzenie płatnika podatku’ dostępne są dwa parametry określające procent wynagrodzenia dla płatnika podatku:

  • Procent wynagrodzenia należnego płatnikowi od naliczonego podatku z zastosowaniem skali podatkowej (PIT-4R) – wartość wykorzystywana do wyliczania wynagrodzenia płatnika z tytułu podatku przekazanego jako zaliczka na PIT-4R. Od lipca ustawiono nową wartość 0,60%. Podczas aktualizacji programu do wersji 2022.6 nowa wartość zostanie ustawiona jedynie, gdy w dotychczasowym polu ‘Procent wynagrodzenia należnego płatnikowi od naliczonego podatku’ była inna wartość niż 0%.
  • Procent wynagrodzenia należnego płatnikowi od naliczonych pozostałych podatków (PIT-8AR) – z wartością 0,30 obowiązującą od 1.01.1999, która będzie służyła do wyliczenia wynagrodzenia płatnika w przypadku zaliczki podatku na PIT-8A. Podczas aktualizacji programu do wersji 2022.6 wartość w tym polu zostanie ustawiona taka sama jaka była w dotychczasowym polu ‘Procent wynagrodzenia należnego płatnikowi od naliczonego podatku’.

 

Dodatkowo na tym oknie ‘Podatki’ odblokowano pole ‘miesiąc’. Poprzednio Użytkownik miał tylko możliwość zmiany roku.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa Dz.U 2022, poz. 1377.

3. Deklaracje podatkowe. Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki następujących deklaracji do systemu e Deklaracje: PIT-4R(12), IFT-1/1R(16).

Zmiany

1. Deklaracje PIT pracowników. Umożliwiono podpisywanie deklaracji PIT-11 w wersji 28 podpisem niekwalifikowanym z poziomu listy deklaracji dostępnej z poziomu Deklaracje PIT pracowników.

2. Konfiguracja PPK. W konfiguracji firmy w gałęzi Płace/Pracownicze Plany Kapitałowe w polu ‘Instytucja finansowa’ na liście instytucji zmieniono nazwę instytucji ‘Aviva Investors Poland Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A’. na ‘Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Allianz Polska S.A. (d.Aviva)’. Zmiana spowodowana jest połączeniem Aviva Investors Poland Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. oraz Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych Allianz Polska S.A.

Poprawiono

1. Naliczanie deklaracji ZUS DRA. Przywrócono możliwość naliczenia deklaracji ZUS DRA w przypadku, gdy pracownikowi zostało wypłacone wyrównanie zasiłku.

2. Wypłata właściciela:

  • Poprawiono naliczanie wypłaty dla właściciela, który miał kilka form opodatkowania i tylko dla niektórych z nich były pobierane dane do wyliczenia składki zdrowotnej z modułów księgowych.
  •  W przypadku, gdy właściciel ma ustawioną formę opodatkowania jako podatek według skali lub liniowy i dane do wyliczenia podstawy składki zdrowotnej są pobierane z modułów księgowych podczas naliczania wypłaty za miesiąc zgodny z datą rozpoczęcia działalności (datą zatrudnienia) niepotrzebnie weryfikowane były kwoty udziałów w poprzednim miesiącu. Działanie poprawiono.

3. Naliczanie wypłat dla wieloetatowca. W przypadku, gdy pracownik wieloetatowy na jednym z etatów miał odnotowane oddelegowanie, w czasie którego podatek był płacony za granicą w niektórych przypadkach nie można było naliczyć wypłaty za okres oddelegowania. Działanie poprawiono.

4. Podstawa składek PPK. Poprawiono naliczanie podstawy składek PPK dla pracownika będącego kierowcą, który ma pomniejszaną podstawę składek społecznych o diety.

5. Deklaracja PIT-11(28). W sekcji E w wierszu 5 nie były wykazywane przychody z działalności wykonywanej osobiście np. przychody z tytułu umowy o dzieło, kontraktu menadżerskiego. Działanie poprawiono.

6. Kalkulator wynagrodzeń:

  • przy wyliczeniu wynagrodzenia pracownika etatowego oraz z tytułu umowy cywilnoprawnej nie było stosowane ograniczenie składki zdrowotnej do wysokości zaliczki podatku według zasad z 31.12.2021 gdy ustawiono datę wypłaty po 01.07.2022 r. Działanie poprawiono.
  • w przypadku gdy uruchomiono kalkulator po 1.07.2022 r. to w polu ‘Ulga dla pracowników’ ustawiała się opcja ‘tak’ mimo, że od 01.07.2022 nie powinna być już naliczana. Działanie poprawiono.

 

7. Wydruk Kwitek wypłaty (GenRap). Poprawiono wykazywanie procentu podatku na wydruku kwitka wypłaty (GenRap).

8. Karta pracy. Na wydruku karty pracy pracowników rozliczanych według obecności nadmiarowo był wykazywany czas pracy odnotowany poza okresem zatrudnienia. Działanie poprawiono.

9. Wydruk Oświadczenie do celów świadczenia rehab.(Znp-7). Poprawiono wykazywane danych płatnika w polu 'Nazwa albo imię i nazwisko’.