Księgowość - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Księgowość - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Księgowość

Nowości

1. Księgowość. Zestawienie dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej. Umożliwiono wyliczenie dochodu dla składki zdrowotnej w przypadku sprzedaży środka trwałego kupionego w latach poprzednich.

Na formularzu kwot indywidualnych właściciela dodanych od stycznia 2022 r. dodano pole Zwiększenie / zmniejszenie dochodu pod składkę zdrowotną. Pole jest widoczne jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry jako rodzaj księgowości wskazano opcję Księga podatkowa lub Księgowość kontowa. Pole jest możliwe do uzupełnienia przez Użytkownika (nie jest wyliczane automatycznie). Pole przyjmuje zarówno wartości dodatnie, jak i ujemne.

Formularz kwot indywidualnych, zakładka PIT-36

Formularz kwot indywidualnych, zakładka PIT-36L

Kwota uzupełniona w polu Zwiększenie / zmniejszenie dochodu pod składkę zdrowotną przenoszona jest na formularz zestawienia dochodów do wyliczenia składki zdrowotnej narastająco od początku roku do poz. Zwiększenie / zmniejszenie dochodu. Kwota podlega edycji i nie jest ona ograniczana do wysokości innych kwot.

Po dokonaniu edycji w poz. Zwiększenie / zmniejszenie dochodu, w kolejnych miesiącach kwota w tej poz. jest wyliczana jako suma wartości uzupełnionych na formularzu kwot indywidualnych właściciela w polu Zwiększenie / zmniejszenie dochodu pod składkę zdrowotną narastająco od początku roku.

Kwota uzupełniona w poz. Zwiększenie / zmniejszenie dochodu uwzględniana jest w poz. Dochód dla składki zdrowotnej – kwota dodatnia powoduje zwiększenie dochodu, kwota ujemna powoduje zmniejszenie dochodu.

Kwota uzupełniona na formularzu kwot indywidualnych właściciela w polu Zwiększenie / zmniejszenie dochodu pod składkę zdrowotną nie jest uwzględniania podczas wyliczenia zaliczki na PIT-36/ PIT-36L.

2. Biuro Rachunkowe. Seryjna konwersja baz. Rozszerzenie pliku kopii bezpieczeństwa. Zmieniono format tworzenia się kopii bezpieczeństwa na format BAC podczas seryjnej konwersji baz danych.

Zmiany

1. Księgowość. Przywrócono możliwość naliczenia zaliczek na PIT-28(14), PIT-36(18), PIT-36L(7) za rok 2021.

2. Księgowość kontowa. Plan kont. Zmieniono treść komunikatu pojawiającego się podczas aktualizacji planu kont z poprzednim okresem, w przypadku gdy w bieżącym okresie istnieje już konto analityczne dla kontrahenta, o innym numerze niż w poprzednim okresie: Nie można dodać konta księgowego [Numer konta w poprzednim okresie] ponieważ istnieje już w bieżącym okresie obrachunkowym.

Poprawiono

1. Rejestry VAT. Poprawiono podgląd załącznika dodanego do dokumentu.

2. Rejestry VAT. Deklaracja VIU-DO. Poprawiono wydruk deklaracji VIU-DO.




Zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3

Zaświadczenie ZUS Z-3 służy do ustalenia i obliczenia wysokości zasiłku chorobowego oraz innych świadczeń wypłacanych przez ZUS (zasiłek macierzyński czy opiekuńczy) dla pracownika. Zawiera informacje zarówno o płatniku składek (pracodawcy), o ubezpieczonym (pracowniku), jak i o uzyskanym przez niego wynagrodzeniu. Zaświadczenie to sporządza się za pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę.

Zaświadczenie ZUS Z-3 sporządzane jest przez:

  • płatników składek (pracodawców), którzy nie są płatnikami zasiłków (czyli zatrudniają mniej niż 20 pracowników),oraz
  • płatników, którzy za okres po ustaniu zatrudnienia przekazują wypłatę zasiłku do ZUS-u (dla pracownika zwolnionego należy wprowadzić nieobecność przypadającą po okresie zatrudnienia).

Zaświadczenia płatnika składek Z-3 w formacie xml, można wczytać do  Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).

Zaświadczenie można utworzyć pojedynczo dla wskazanego pracownika z poziomu listy pracowników w Kadrach po wybraniu opcji Deklaracje ZUS dostępnej przy przycisku i następnie wskazaniu w polu lista Z-3.

Przed wygenerowaniem zaświadczenia należy wskazać:

  • datę nieobecności, dla której generowane jest zaświadczenie (dla pracownika zwolnionego również należy wprowadzić nieobecność przypadającą po okresie zatrudnienia)
  • sposób ustalania okresu wyliczenia składników wynagrodzenia. Dostępne są opcje:.
    • automatycznie – zaznaczenie tej opcji spowoduje automatyczne ustawianie zakresu dat, z jakiego mają być wykazane składniki miesięczne oraz okresowe na podstawie wpisanej daty nieobecności w polu „Podaj datę nieobecności, dla której chcesz wykonać ZUS Z-3.
    • ręcznie – po jej zaznaczeniu Użytkownik ma możliwość ręcznego wprowadzenia zakresu dat składników miesięcznych i okresowych

Po naciśnięciu przycisku   otworzy się aplikacja Comarch Deklaracje i będzie dostępny formularz  Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 z danymi pobranymi z Comarch ERP Optima.

Na zaświadczeniu domyślnie będzie wykazywany adres zamieszkania pracownika, a jeśli nie ma go wprowadzonego w danych kadrowych to adres zameldowania. Jeśli pracownik ma przekazywane wynagrodzenie na rachunek bankowy zostanie on także domyślnie podany na zaświadczeniu.

Dane wykazane na formularzu zaświadczenia podlegają edycji/ usunięciu.  Jeżeli nie uzupełniono wszystkich wymaganych pól podczas próby zapisania formularza wyświetlany jest komunikat: Niektóre pola nie zostały uzupełnione. Popraw błędy na formularzu.

Wydruki Z-3 jest dostępny z poziomu otwartego formularza deklaracji pod przyciskiem   .

Podgląd wydruku jest dostępny z poziomu otwartego formularza deklaracji pod przyciskiem   .

Po zapisaniu dokumentu po stronie aplikacji Comarch Deklaracje zaświadczenie będzie dostępne na liście deklaracji ZUS pracownika. Po ustawieniu się na danym zaświadczeniu można je wyeksportować do pliku xml  za pomocą  przycisku Eksport do PUE ZUS 

W oknie ‘Parametry eksportu zaświadczenia ZUS Z-3 należy wskazać lokalizację, w której ma się zapisać plik xml. Wyeksportowane plik można zaczytać do portalu PUE ZUS.

Plik xml można zaczytać w PUE z poziomu panelu Ogólny lub Płatnik. Z bocznego menu należy wybrać [Dokumenty i Wiadomości]>[Dokumenty robocze] i następnie kliknąć w opcję [Importuj] > [Importuj dokumenty]. Na oknie importu należy wybrać Dodaj dokumenty, wskazać plik xml Z-3. Dokument zostanie dodany na listę dokumentów roboczych, skąd można go wysłać do ZUS.

Jeżeli import pliku wykonywany jest z panelu Płatnika weryfikowana jest zgodność danych zalogowanego płatnika z danymi z pliku, dlatego przed wyeksportowaniem Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 należy uzgodnić dane identyfikacyjne płatnika w ZUS PUE oraz w Comarch ERP Optima.




Instalacja i reinstalacja systemu

Instalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima nie jest wspierana na systemach operacyjnych Windows8, Windows 7, Windows Server 2008 R2 i starszych.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2022.7.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 20.06.2022. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows 8.1, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows

 

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.
Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.
Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2022.7.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 2022.7.1 jest możliwa zarówno z wcześniejszych wersji 2014 oraz 2013.7.
W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2013.7, a dopiero następnie wersję 2022.7.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2019.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2012. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2022.7.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2019.3.1 i nowsze nie współpracują z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000.

Uwaga
Microsoft SQL Server 2012 nie obsługuje baz pochodzących z wersji Microsoft SQL Server 2000. W przypadku konieczności przeniesienia takich baz do wersji MS SQL 2012, należy to zrobić dwuetapowo, tzn. w pierwszym kroku odtworzyć bazy pochodzące z SQL 2000 na MS SQL w wersji 2005, 2008 lub 2008 R2, wykonać kopię bezpieczeństwa i dopiero te pośrednie kopie odtwarzać na MS SQL 2012.

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2022.7.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Wszystko.pl Aktualna wersja: Wszystko.pl
Comarch e-Sklep2022.3 lub wyższy
Comarch e-Sale2022.3 lub wyższy
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2022.5.1 lub wyższy
Comarch Mobile Zarządzanie2021.1.1 lub wyższy
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2021.1.1 lub wyższy
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2021.1 MSSQL lub wyższa
2021.1 PostgreSQL lub wyższa
Comarch ERP Altum2022.1
Comarch IBARDNajnowsza

Uwaga
Aplikacja Comarch ERP Mobile Sprzedaż nie jest wspierana na Windows Mobile.




Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Nowości

1. Logowanie serwisowe bez pobierania licencji. W Comarch ERP Optima w Chmurze Standard umożliwiono logowanie do programu bez pobierania licencji. Po zaznaczeniu parametru, operator ADMIN uzyskuje pełny dostęp do konfiguracji oraz do wszystkich funkcji serwisowych dostępnych w programie z poziomu Narzędzia.

Zmiany

1. Przycisk wszystko.pl. Z dolnego paska programu usunięto przycisk wszystko.pl .

2. Parametr Wyświetlaj oferty wszystko.pl. Na karcie operatora na zakładce [Ogólne] usunięto parametr Wyświetlaj oferty wszystko.pl.

3. Automatyczne aktualizacje. W przypadku klientów Comarch ERP Optima w Chmurze Standard wyłączono komunikat odnośnie automatycznych aktualizacji oraz usunięto przycisk Ważne aktualizacje.

Poprawiono

1. Kod kontrahenta. W specyficznych przypadkach przy wprowadzaniu na dokumencie kodu kontrahenta zaznaczana była dotychczas wprowadzona wartość. Skutkowało to jej skasowaniem przy wprowadzaniu kolejnych znaków. Działanie poprawiono.

2. Import danych z GUS. Poprawiono wydajność weryfikacji. W szczególnych przypadkach sprawdzenie trwało do kilkudziesięciu sekund.

 

Kasa/Bank

Nowości

1. Automatyczna wymiana danych z Santander Bank Polska (iBiznes24 Connect). Wprowadziliśmy automatyczną wymianę danych z bankiem Santander. Użytkownicy Comarch ERP Optima korzystający z usługi iBiznes24 Connect banku Santander mają możliwość:

  • pobrania stanu środków na rachunkach bankowych
  • wysłania przelewów krajowych (w tym przelewów MPP i przelewów do ZUS), przelewów podatkowych, zagranicznych, SEPA wraz z ich akceptacją za pomocą kodu SMS, tokena, podpisu kwalifikowanego
  • aktualizacji stanu płatności wysłanych do banku
  • pobrania potwierdzenia transakcji
  • importowania wyciągów i historii rachunku (przelewów)

 

Szczegółowe informacje na temat eksportu/importu przelewów dostępne są w artykule OPT090 – Szybki import i eksport przelewów przez bankowość internetową Santander Bank Polska – iBiznes24.

Zmiany

1. Odsetki od zaległości w transakcjach handlowych. W Konfiguracji / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nową wartość odsetek od zaległości w transakcjach handlowych. Od 01.07.2022 roku odsetki te wynoszą 16.00%.

2. Odsetki podatkowe. W Konfiguracji / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nowe wartości odsetek podatkowych. Od 09.06.2022 roku wynoszą one 15.00%, od 08.07.2022 roku 16.00%.

3. Odsetki ustawowe od zaległości. W Konfiguracji / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nową wartość odsetek ustawowych od zaległości. Od 09.06.2022 roku wynoszą one 11.50%, od 08.07.2022 roku ich wartość to 12.00%.

4. Diety i ryczałty. W Konfiguracji / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nową wartość diety z tytułu podróży służbowej na terenie kraju, ryczałtu za nocleg , ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejskiej oraz limitu za nocleg . Od 28.07.2022 roku dieta w czasie podróży krajowej wynosi 38 zł, ryczałt za nocleg to 57 zł , ryczałt za dojazd wynosi 7,60 zł, limit wydatków za nocleg wzrósł do 760 zł.

W programie kwoty diety z tytułu podróży służbowej, ryczałtu za nocleg, ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejskiej oraz limit za nocleg podpowiadają się w zależności od daty rozliczenia delegacji. W przypadku, gdy okres delegacji obejmuje 28.07.2022 roku i przy rozliczeniu delegacji mają być zastosowane 2 stawki diet (ryczałtów) proponujemy delegację podzielić na 2 etapy, pierwszy etap do 27.07.2022 roku, drugi od 28.07.2022 roku i w zależności od daty rozliczenie skorygować kwotę diety (ryczałtów).
Przykład
Delegacja trwa od 25 do 30.07.2022, data rozliczenia 30.07.2022.
Etap od 25 do 27.07.2022 – ze względu na datę rozliczenia delegacji program zaproponuje dietę wg stawki obowiązującej od 28.07.2022, możemy ją samodzielnie zmienić z 38.00 zł na 30.00 zł.
Etap od 28 do 30.07.2022 – program zaproponuje dietę obowiązującą od 28.07.2022 (38.00 zł).

5. Preliminarz płatności. Na liście płatności rejestru bankowego obsługującego WebService zmieniono nazwy kolumn. Nowe nazwy to: Data komunikatu z banku, Data wysłania do banku, Komunikat z banku.

Poprawiono

1. Delegacje. Przy zapisie skopiowanej delegacji pojawiał się komunikat o duplikacji numeru. Działanie poprawiono.

2. Lista zapisów kasowych/bankowych. Przy seryjnym dodawaniu zapisów po użyciu klawisza <Tab> następowała zmiana z KW na KP. Działanie poprawiono.




Ostrzeżenie (34587) Zapis niemożliwy! Dla towaru [kod towaru] elementy korekcyjne dotyczą dokumentu w buforze (numer dokumentu).

Komunikat pojawia się podczas próby zapisu korekty dokumentu dostawy (PZ / PW / RW / BOM) jeżeli występują dokumenty rozchodowe, wydające towar z tej dostawy i zapisane do bufora. Aby umożliwić zapis korekty należy zapisać wszystkie dokumenty występujące w buforze.




Czytanie kodów EAN oraz filtrowanie na liście

W przypadku, gdy kolejne pozycje na dokumenty są dodawane za pomocą czytnika kodów kreskowych, a sam czytnik jest skonfigurowany w taki sposób aby zwracał sekwencję „Insert + EAN + Enter”, aby w łatwy sposób przełączyć czytnik w tryb filtrowania należy:
• Ustawić brak kodowania na czytniku przycisku „Insert” , wówczas możliwe będzie korzystanie na filtrach z czytnika. Konieczne w tym wypadku jest włączenie trybu dodawania seryjnego „ Alt + Insert ”.

• Utworzyć prosty filtr „Szukaj” po kolumnach, który zostanie wykorzystany do filtrowania. W celu utworzenia filtru użytkownik przechodzi do ikony konstruktora filtra, który dostępny jest w prawym, dolnym rogu ekranu, a następnie użytkownik wpisuje odpowiednie wartości służące do wyszukiwania. Po uruchomieniu filtru, przycisk „INSERT” zostaje dezaktywowany co powoduje sytuację, iż filtrowane są informacje komunikowane przez sam czytnik. Lista zostaje przefiltrowana przez dane pobrane z czytnika kodów.




Komunikat ID 34562 „ Nie można anulować dokumentu, do którego istnieją późniejsze aktywne korekty”

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy użytkownik utworzył dokument np. faktury sprzedaży, a następnie utworzył do niego kolejno korekty (np. korekty danych oraz stawki vat). Podczas próby anulowania korekty utworzonej jako pierwszej (korekty danych) pojawia się komunikat informujący użytkownika o tym, iż istnieją późniejsze aktywne korekty oraz operacja anulowania dokumentu nie jest możliwa.

Rozwiązaniem tej sytuacji jest anulowanie korekty utworzonej w późniejszym etapie (korekty stawki vat), a kolejno anulowanie korekty, która została wystawiona jako pierwsza.




Czy w module Handel można zaczytać dokumenty korygujące przez OCR?

W programie Comarch ERP Optima w module Handel nie ma możliwości zaczytania dokumentów korygujących do faktur zakupu poprzez OCR.




Komunikat ID 34075 „Nie można anulować dokumentu. Faktura pro forma jest skojarzona z dokumentem RO.”

Komunikat pojawia się w sytuacji, kiedy podjęta zostaje próba anulowania dokumentu faktury pro forma, do której istnieją dokumenty rezerwacji odbiorcy.

Należy otworzyć dokument Faktury pro forma, który będzie anulowany, przejść na zakładkę Dokumenty i sprawdzić, z którym dokumentem RO jest powiązana faktura. W celu anulowania faktury pro forma należy najpierw anulować powiązane RO.




Nie można zalogować się do wybranej bazy danych. Baza danych nie istnieje lub brak praw dostępu.

Należy zalogować się do innej firmy, na której ten komunikat nie występuje lub utworzyć nową pustą bazę.

Po zalogowaniu przechodzimy do Start/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Bazy danych podświetlamy na liście problematyczną bazę i klikamy w ikonę lupy.
Parametr Login zintegrowany NT nie powinien być zaznaczony.

Jeżeli była zmieniana nazwa komputera/serwera (bądź podłączono bazę poprzednio używaną na innym serwerze) należy wykonać funkcję Aktualizuj nazwy serwerów w menu Narzędzia/Serwer baz danych, po czym zrestartować serwer SQL.

Komunikat może pojawiać się również, gdy baza znajdująca się na liście firm została usunięta z serwera – aby to wykluczyć można wskazać bazę jeszcze raz na serwerze (jeżeli nadal się tam znajduje), wybierając Logowanie/Firma/Podłącz istniejącą bazę danych.