Informacja (35013) „Zapis Niemożliwy! Nie uzupełniono kodu kraju pochodzenia dla kodu CN [numer kodu]” - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Informacja (35013) „Zapis Niemożliwy! Nie uzupełniono kodu kraju pochodzenia dla kodu CN [numer kodu]” - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Informacja (35013) „Zapis Niemożliwy! Nie uzupełniono kodu kraju pochodzenia dla kodu CN [numer kodu]”

Komunikat pojawia się przy próbie zapisania deklaracji wywozowej Intrastat za miesiąc 01/2022 lub późniejszy, w przypadku, gdy co najmniej jedna pozycja deklaracji nie ma przypisanego kodu kraju pochodzenia i kod CN jest różny od 99500000.

Podanie kodu kraju pochodzenia na deklaracji wywozowej Intrastat jest obowiązkowe od 01.01.2022. Aby móc zapisać deklarację, należy wskazać kod kraju pochodzenia dla pozycji z kodem CN wskazanym w komunikacie.




Co należy zrobić, aby wczytać Fakturę Zakupu w walucie obcej za pomocą OCR?

Mechanizm OCR pozwala na wczytywanie na listę Faktur Zakupu dokumentów walutowych, na których waluta obca to EUR, GBP lub USD. Waluty te muszą być zdefiniowane w Start/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ Waluty. Podczas wczytywania faktur, na których kwoty wyrażone są w jednej z tych trzech walut, istotne jest ustawienie parametrów znajdujących się w Start/Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry, w sekcji Waluty:

  • Zezwalaj na zmianę waluty dokumentu — wczytanie faktury walutowej na listę Faktur Zakupu będzie możliwe tylko, jeśli zaznaczony został ten parametr. Jeśli nie jest on zaznaczony, to podczas wczytywania dokumentu wyświetlone zostanie pytanie, czy zaznaczyć ten parametr w konfiguracji. Po wybraniu odpowiedzi „Tak” parametr zostanie zaznaczony, a faktura zostanie wczytana. Po wybraniu odpowiedzi „Nie” wczytywanie zostanie przerwane.
  • VAT na fakturach w walucie — jeśli na wczytywanej fakturze został naliczony VAT, a parametr jest niezaznaczony, to podczas wczytywania dokumentu wyświetlone zostanie pytanie, czy zaznaczyć ten parametr w konfiguracji. Po wybraniu odpowiedzi „Tak” parametr zostanie zaznaczony, a faktura zostanie wczytana. Po wybraniu odpowiedzi „Nie” wczytywanie zostanie przerwane.
  • Płatność VAT w PLN na fakturach krajowych w walucie — jeśli parametr jest niezaznaczony, to płatność za całą fakturę zostanie określona w walucie obcej, bez względu na to, w jakiej walucie została wyrażona płatność za VAT na fakturze wczytywanej.

Jeśli parametr jest zaznaczony, a VAT na wczytywanej fakturze został określony w PLN, to na formularzu faktury zostanie zaznaczony parametr Płatność VAT w PLN, a wartość VAT zostanie przeliczona na PLN.




„Zapis nie będzie kontynuowany. W konfiguracji brakuje domyślnego schematu numeracji o typie KP – wpłata”

Komunikat pojawia się przy zatwierdzaniu dokumentu faktury oraz wpłaty dokonywanej przy pomocy terminala płatniczego, kiedy w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Kasa/Bank/ Dokumenty nie została uzupełniona definicja dokumentu dla typu KP- wpłata. Należy uzupełnić schemat numeracji w powyższym menu.




Co należy zrobić, aby na fakturze drukował się numer EORI?

Numer EORI można uzupełnić:

– w pieczątce firmy (Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy)

– na karcie kontrahenta (Ogólne/ Kontrahenci):

Warunkiem drukowania numeru EORI na dokumentach jest zaznaczenie parametru Drukuj numer EORI znajdującego się w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry wydruku faktury.

Numer EORI drukowany jest na wydrukach EKO faktur oraz na wydrukach EKO faktur w języku angielskim (Invoice). Drukowany jest również na korektach do tych faktur.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Aktualizacja w dniu 4 listopada 2021

1. Poprawiono wykazywanie danych adresowych na formularzu pracownika aby w przypadku, gdy są one niezgodne ze słownikiem województw, powiatów, gmin i miast nie były modyfikowane, jeśli Użytkownik nie wprowadzał w nich zmian samodzielnie.

2. Poprawiono konwersję daty uniemożliwiającą przekształcenia zamówienia z Comarch e-Sklep powstałych przed aktualizacją programu do dokumentu WZ na starszych wersjach SQL Server.

3. Poprawiono mechanizm synchronizacji, który powodował wysyłanie nadmiarowych potwierdzeń do Comarch e-Sklep, skutkiem czego w dzienniku zdarzeń pojawiał się błąd.




Gdzie w programie można wyszukać listę osób, które należy wysłać na badania lekarskie ze względu na dłuższą nieobecność?.

W informacjach bieżących dotyczących modułu Płace i Kadry jest dostępna analiza‘ Pracownicy po zwolnieniu chorob. powyżej 30 dni’, która umożliwia wyszukanie osób, które należy wysłać na badania lekarskie ze względu na dłuższą nieobecność. Analiza wykazuje pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, którzy w okresie 5 dni przed datą bieżącą i 5 dni po tej dacie mają wprowadzoną nieobecność typu zwolnienie chorobowe, które trwa nieprzerwanie ponad 30 dni (nieobecność może być wprowadzona w kilku częściach, ale muszą być wprowadzone bez dnia przerwy) i wrócili do pracy. W analizie wykazany jest akronim, imię i nazwisko pracownika oraz data zakończenia zwolnienia chorobowego.




Czy w programie jest dostępny raport GUS Z – 03 Sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu?

Tak, wydruk jest możliwy do wykonania z poziomu [Płace i Kadry/Podgląd wydruku lub Wydruk danych/ Wydruki do GUS/ Z – 03 – Sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu].

W sprawozdaniu są wykazywane następujące dane dotyczące przedsiębiorstwa:

  • Przeciętna liczba zatrudnionych,
  • Pracujący w głównym miejscu pracy w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego,
  • Czas faktycznie przepracowany,
  • Kwota wynagrodzenia brutto,
  • Kwoty wypłat z tytułu udziału w zysku lub nadwyżce bilansowej w spółdzielni,
  • Kwota dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
  • Kwota składek społecznych finansowanych przez pracowników.

Raport jest możliwy do wykonania za okres od początku wskazanego przez Użytkownika roku do końca pierwszego, drugiego lub trzeciego kwartału.




Czy w opisie analitycznym jest dostępna informacja o kwotach poszczególnych składek ZUS?

W opisie analitycznym wypłat została dodana informacja o kwotach poszczególnych składek ZUS finansowanych przez pracownika i pracodawcę, czyli składce emerytalnej, rentowej, chorobowej, wypadkowej, FGŚP, FP, FEP. Nowe dane są zapisywane w wypłatach naliczonych w wersji 2022.0.1

Dodatkowo dodano w programie nowy wydruk ‘Opis analityczny wypłat (szczeg. skł. ZUS), w którym wykazane są informacje o kwotach poszczególnych składek ZUS. Wydruk dostępny jest z poziomu otwartego formularza listy płac Wydruk danych/Podgląd wydruku/ Opis analityczny/ Opis analityczny wypłat (szczeg. skł. ZUS).




Jak należy pomniejszyć wynagrodzenie zasadnicze określone w stawce miesięcznej w okresie wyczekiwania na prawo do wypłaty świadczenia chorobowego?

W wersji programu Comarch ERP Optima 2022.0.1 wprowadzono zmianę w sposobie pomniejszania wynagrodzenia zasadniczego określonego w stawce miesięcznej w okresie wyczekiwania na prawo do wypłaty świadczenia chorobowego.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 21 października 2011 r. w sprawie wynagrodzenia za część miesiąca, w którym pracownik był niezdolny do pracy, ale za ten okres nie nabył prawa do wynagrodzenia należy pomniejszyć wynagrodzenie miesięczne proporcjonalnie, czyli miesięczną stawkę wynagrodzenia podzielić przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę pomnożyć przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy.

W konfiguracji firmy dodano parametr Licz pomniejszenie proporcjonalne za okres zwolnienia chorobowego przypadającego w okresie wyczekiwania (domyślnie zaznaczony). Przy zaznaczonym parametrze w przypadku wystąpienia u pracownika okresu wyczekiwania na prawo do wypłaty świadczenia chorobowego wynagrodzenie zasadnicze miesięczne jest pomniejszane proporcjonalnie, Gdy parametr jest odznaczony wynagrodzenie zasadnicze miesięczne jest pomniejszone tak jak dotychczas, czyli o 1/30 za każdy dzień nieobecności.




Weryfikacja dokumentów uwzględnianych podczas automatycznego wyliczania deklaracji Intrastat

Z poziomu formularza deklaracji Intrastat dostępny jest wydruk: Dokumenty niezakwalifikowane do Intrastat. Na wydruku znajduje się lista dokumentów, które nie zostały zakwalifikowane do deklaracji Intrastat wraz z informacją, które dane nie zostały wypełnione dla konkretnych dokumentów.

Na deklaracji przywozowej dostępny jest wydruk dla dokumentów przychodowych niezakwalifikowanych do deklaracji Intrastat. Natomiast z poziomu formularza deklaracji wywozowej – wydruk dla dokumentów rozchodowych niezakwalifikowanych do deklaracji Intrastat. Ten rodzaj wydruku obejmuje zakresem dat dokumenty z miesiąca wskazanego na deklaracji Intrastat, wszystkie dokumenty z datą wywozu (dla deklaracji wywozowych) lub z datą przywozu (dla dokumentów przywozowych) obejmujących dany miesiąc.

Na wydruku dostępne są następujące kolumny:

  • Numer dokumentu – w kolumnie widoczny jest numer dokumentu, który nie spełnia wymagań prawidłowego wyliczania deklaracji Intrastat, warunki te są szczegółowo opisane w artykule: Jakie warunki należy spełnić, aby poprawnie wygenerować deklarację Intrastat?
  • Data – data wywozu dla dokumentów rozchodowych, data przywozu dla dokumentów przychodowych, przenoszona z dokumentu (z zakładki [Dokumenty] – sekcja Intrastat).
  • Kontrahent – nazwa kontrahenta przenoszona z dokumentu.
  • Kod towaru – kolumna wskazuje kod towaru, na którego pozycji nie został wypełniony kod CN lub kod kraju pochodzenia. Kolumna natomiast pozostanie pusta, jeżeli nie będzie na dokumencie jedynie kodu transakcji lub kodu kraju.
  • Kod CN – jest pobierany z karty towaru. Jeśli kod CN będzie uzupełniony, to kolumna pozostanie pusta, w przeciwnym razie kolumna będzie wypełniana informacją: Brak kodu CN.
  • Kod kraju pochodzenia – jest pobierany z formularza pozycji dokumentu. Jeśli pole z kodem pochodzenia będzie puste, to w kolumnie pojawi się informacja Brak kraju pochodzenia. Kolumna pozostanie pusta, jeżeli kod kraju pochodzenia będzie wypełniony.
  • Kod kraju – jest pobierany z formularza dokumentu, z zakładki [Dokumenty]. Z sekcji Intrastat dla dokumentów wywozowych będzie to kod kraju wysyłki, a dla dokumentów przywozowych – kod kraju przywozu. Jeśli kod kraju nie będzie uzupełniony, to w kolumnie będzie widoczna informacja: Brak kodu kraju. Kolumna pozostanie pusta, jeżeli pole to będzie wypełnione na dokumencie.
  • Kod transakcji – kod transakcji jest przenoszony z dokumentu (z zakładki [Dokumenty] – sekcja Intrastat). Jeśli kod transakcji nie będzie uzupełniony, to w kolumnie pojawi się informacja: Brak kodu transakcji. Kolumna pozostanie pusta, jeżeli pole to będzie wypełnione na dokumencie.

W przypadku, gdy któraś z wymienionych danych: kod CN, kraj pochodzenia, kod kraju, kod transakcji nie będzie wypełniona, to informacja ta przeniesie się na wydruk do konkretnej kolumny, odpowiednio:

  • dla kolumny Kod CN – Brak kodu CN,
  • dla kolumny Kod kraju pochodzenia – Brak kraju pochodzenia,
  • dla kolumny Kod kraju – Brak kodu kraju,
  • dla kolumny Kod transakcji – Brak kodu transakcji.

Z poziomu formularza deklaracji Intrastat dostępny jest wydruk: Dokumenty zakwalifikowane do Intrastat. Wydruk ten zawiera kolumny: Lp., Numer dokumentu, Data, Kontrahent. Na wydruku będą wyszczególnione wszystkie dokumenty, które zostały uwzględnione w trakcie wyliczenia deklaracji Intrastat. Dla deklaracji wywozowej na wspomnianym wydruku ujęte są: dokumenty rozchodowe, korekty wartości i stawki VAT (liczone od brutto) oraz korekty ilości dokumentów przychodowych. Z kolei dla deklaracji przywozowej dostępny jest wydruk, uwzględniający dokumenty przychodowe, korekty wartości i stawki VAT (liczone od brutto) oraz korekty ilości do dokumentów rozchodowych.