W jaki sposób seryjnie zaimportować rachunki bankowe kontrahentów z Wykazu podatników VAT? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima W jaki sposób seryjnie zaimportować rachunki bankowe kontrahentów z Wykazu podatników VAT? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

W jaki sposób seryjnie zaimportować rachunki bankowe kontrahentów z Wykazu podatników VAT?

Seryjny import rachunków bankowych z Wykazu podatników VAT jest możliwy z poziomu Listy kontrahentów. W menu Operacji seryjnych jest dostępna funkcja Importuj rachunki bankowe. Po jej wybraniu następuje dodanie, dla zaznaczonych na liście kontrahentów, rachunków bankowych z Wykazu podatników VAT. Jeżeli żaden kontrahent nie jest zaznaczony, import następuje dla kontrahenta podświetlonego na liście. Rachunki bankowe importowane są wyłącznie dla kontrahentów z polskim numerem NIP.

Podczas importu nie są usuwane istniejące rachunku kontrahenta, a jedynie dopisywane kolejne (inne niż znajdujące się na karcie kontrahenta). Podczas weryfikacji istniejących rachunków w celu uniknięcia zduplikowanych pozycji, rachunki z przedrostkiem PL i bez przedrostka są traktowane jako ten sam rachunek. Podczas porównywania pomijane są również występujące w numerach rachunków spacje i kreski. Dla każdego zaimportowanego rachunku bankowego uzupełniana jest historia weryfikacji w Wykazie podatników VAT.




Wskaż prawidłowy kraj unijny odbiorcy na zakładce OSS.

Komunikat zostaje wyświetlony w momencie dodawania nowej pozycji na zakładce Ogólne na dokumencie Rejestru VAT Sprzedaży. Komunikat pojawia się po zmianie rodzaju transakcji na Procedurę OSS oraz wybraniu prefiksu kraju odbiorcy na zakładce OSS, który nie należy do kraju unijnego.




Transakcja kwalifikowana do procedury OSS powinna mieć uzupełniony prefiks kraju.

Komunikat pojawia się podczas próby zapisania dokumentu w Rejestrze VAT Sprzedaży po zmianie rodzaju transakcji na Procedurę OSS oraz nieuzupełnieniu prefiksu kraju odbiorcy na zakładce OSS.




Na dokumencie wskazano stawki VAT różne od polskich. Czy chcesz zweryfikować stawki VAT? Wybierając Tak możesz zmienić stawki VAT, wybierając Nie zapiszesz dokument.

Komunikat pojawia się podczas próby zapisania dokumentu w Rejestrze VAT Sprzedaży po zmianie rodzaju transakcji z Procedura OSS na inny, jeżeli na dokumencie dodano przynajmniej jedną pozycję w stawce VAT nieobowiązującej w Polsce. Zaakceptowanie komunikatu powoduje przeniesienie na zakładkę [Ogólne] gdzie użytkownik ma możliwość zmiany stawki VAT. Wybór opcji Nie powoduje zapisanie dokumentu.




Część stawek VAT na pozycjach dokumentu nie odpowiada stawkom kraju OSS. Czy chcesz zweryfikować stawki VAT? Wybierając Tak możesz zmienić stawki VAT, wybierając Nie zapiszesz dokument.

Komunikat pojawia się podczas próby zapisania dokumentu w Rejestrze VAT Sprzedaży, na którym dokonano zmiany rodzaju transakcji na Procedura OSS, jak również po zmianie prefiksu kraju na zakładce [OSS], jeżeli dodano pozycję w stawce nieobowiązującej w kraju wskazanym na zakładce [OSS]. Zaakceptowanie komunikatu powoduje przeniesienie na zakładkę [Ogólne] gdzie użytkownik ma możliwość weryfikacji stawki VAT. Wybór opcji Nie powoduje zapisanie dokumentu.




Jakie stawki VAT są możliwe do wskazania na dokumencie w Rejestrze VAT Sprzedaży z rodzajem transakcji Procedura OSS?

Podczas dodawania pozycji na dokumencie z rodzajem transakcji Procedura OSS, stawki VAT są ograniczane do tych, które obowiązują w kraju unijnym wskazanym na zakładce [OSS] w polu Kraj odbiorcy. W przypadku braku stawki dla danego kraju unijnego, możliwe do wyboru są stawki obowiązujące w Polsce.

Podczas próby dodawania pozycji na dokumencie z rodzajem transakcji Procedura OSS bez uzupełnionego prefiksu kraju na zakładce [OSS] lub z prefiksem kraju nienależącego do Unii Europejskiej pojawia się komunikat: Wskaż prawidłowy kraj unijny odbiorcy na zakładce OSS. Dodanie pozycji na dokumencie jest możliwe po wskazaniu na zakładce [OSS] prefiksu kraju należącego do Unii Europejskiej. Stawki pobierane są z Konfiguracji lub z formularza kategorii.

Na dokumencie z rodzajem transakcji Procedura OSS, po wybraniu w pozycji dokumentu kategorii na formularzu której uzupełniono domyślną stawkę w sekcji Stawki VAT (procedura OSS), stawka ta jest ustawiana na pozycji dokumentu pod warunkiem, że obowiązuje ona w kraju wskazanym na zakładce [OSS]. Jeżeli na formularzu kategorii nie wskazano takiej stawki lub w pozycji dokumentu nie wybrano kategorii to ustawiana jest stawka podstawowa dla danego kraju pobierana z Konfiguracji.

Stawki VAT obowiązujące we wszystkich krajach Unii Europejskiej są dostępne do podglądu bądź edycji w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Stawki VAT. Na formularzu stawki znajduje się informacja czy jest to stawka podstawowa czy też obniżona oraz wskazany jest prefiks kraju (pole obowiązkowe), którego dana stawka VAT dotyczy.




W jaki sposób uwarunkować księgowanie dokumentu w zależności od tego, czy jest przypisany do niego kod JPK_V7?

Aby uwarunkować księgowanie dokumentu w zależności od tego czy i jakie kody JPK_V7 są na nim wskazane należy odpowiednio zmodyfikować schemat księgowy.

Od wersji 2021.5.1. na schematach służących do księgowania dokumentów, na których istnieje możliwość wskazania kodów JPK_V7 (Dokumenty wewnętrzne sprzedaży, Dokumenty wewnętrzne zakupu, Faktury sprzedaży, Faktury zakupu, Paragony, Rejestr sprzedaży VAT oraz Rejestr zakupów VAT ) istnieje możliwość uwarunkowania księgowania tylko dla dokumentów, na których występuje jakikolwiek kod JPK_V7 lub konkretne kody JPK_V7 wskazane w warunku schematu.

W nagłówku schematu oraz w elemencie schematu w polu Warunek można skorzystać z następujących opcji:

  • Kod JPK_V7/ Kod JPK_V7 – po wyborze tej opcji pojawia się okno z listą kodów JPK_V7. Po wskazaniu przez użytkownika konkretnego kodu JPK_V7 pojawia się okno Czy jest kod JPK_V7 na dokumencie? z możliwością wyboru wariantu Tak lub Nie.

Przykład
Jeżeli użytkownik w polu Warunek w elemencie schematu księgowego wybierze opcję Kod JPK_V7/ Kod JPK_V7 i wskaże np. kod GTU_01, a następnie w oknie Czy jest kod JPK_V7 na dokumencie? wartość Tak, to za pomocą tej pozycji schematu będą księgowane tylko dokumenty, na których wybrano kod GTU_01.

  • Kod JPK_V7/ Czy jest kod JPK_V7 – po wyborze tej opcji pojawia się okno Czy jest kod JPK_V7 na dokumencie? z możliwością wyboru wariantu Tak lub Nie.

Przykład
Jeżeli użytkownik w polu Warunek w nagłówku schematu księgowego wybierze opcję Kod JPK_V7/ Czy jest kod JPK_V7 i w oknie Czy jest kod JPK_V7 na dokumencie? wskaże wartość Tak, to za pomocą tej pozycji schematu będą księgowane tylko dokumenty, na których wybrano co najmniej jeden kod JPK_V7.




Co należy zrobić, aby numer zagranicznego numeru rachunku bankowego pojawił się na wydruku faktury?

Standardowo program Comarch ERP Optima umożliwia zamieszczenie zagranicznego numeru rachunku bankowego na wydruku faktury.

W tym celu należy przejść do Start/Konfiguracja/Firma/Kasa/Bank/Formy płatności dla formy płatności przelew (można również dodać nową formę np. przelew1 przy pomocy ikony zielonego plusa) w polu typ wybrać przelew, w polu Rejestr nazwę rejestru w PLN, natomiast w sekcji Rejestry walutowe należy wskazać odpowiedni rejestr w walucie oraz samą walutę.

Przy skonfigurowanej w ten sposób formie płatności wystawiając dokument faktury w PLN po wybraniu tej danej formy płatności, na wydruku będzie się podpowiadał numer rachunku bankowego złotówkowego. W przypadku, gdy walutą dokumentu będzie waluta zagraniczna, na wydruku faktury pojawi się numer zagranicznego rachunku bankowego.

Należy pamiętać, że skonfigurowana w ten sposób forma płatności nie zaktualizuję się na dokumentach zatwierdzonych wstecz. Tylko w przypadku nowo wystawionych dokumentów po wybraniu standardowego wydruku numer rachunku bankowego pojawi się na wydruku faktury.

 




Ostrzeżenie ID 34418 „Dla towaru [kod towaru] na dostępnych magazynach występuje brak ilości: [ilość towaru]. Niektóre dokumenty, do których będą wygenerowane subelementy korekcyjne mogą być w buforze – skasuj lub zaakceptuj dokumenty w buforze”

Komunikat wyświetla się przy zatwierdzaniu dokumentów magazynowych oraz handlowych w sytuacji, kiedy zasób towaru występuje na innych dokumentach będących w buforze. Może to być np. korekta do przyjęcia zewnętrznego w buforze.

Zalecaną metodą weryfikacji jest sprawdzenie historii danego towaru, a następnie zatwierdzenie dokumentów znajdujących się w buforze.

W oknie historii towaru należy zaznaczyć wszystkie typy dokumentów, nie zawężać dat, pola Magazyn, Kontrahent i Operator pozostawić puste. Po ustawieniu parametrów uruchomić raport ikoną pioruna.




Jak wyeksportować/ zaimportować cennik z danymi e-Handel dla sklepu?

Opcja eksportu i importu cennika poprzez plik w formacie MS Excel umożliwia dodawanie/aktualizację informacji dla towarów przesyłanych do sklepów internetowych (Comarch e-Sklep lub/i Comarch e-Sale). Funkcjonalność dostępna jest dla użytkowników posiadających licencję na moduł Handel lub Handel Plus.

Eksport:

Aby wyeksportować cennik wraz z danymi e-Handel, należy na oknie Eksport cennika (menu Ogólne/ Cennik, ikona Eksportuj cennik) zaznaczyć parametr eksportuj parametry e-Handel dla sklepu i wskazać nazwę sklepu z listy.

Tak wyeksportowany plik będzie zawierał dodatkowe arkusze z danymi e-Handel:

  • arkusz eHandel – zawierający parametry, które wprowadzone zostały na formularzu towaru, na zakładce [e-Handel], na pionowej zakładce [Główne],
  • arkusz eHandelJezyki – zawierający ustawienia języków, wprowadzone na formularzu towaru, na zakładce [e-Handel], na pionowej zakładce [Główne], w sekcji Języki,
  • arkusz eHandelJednostki – zawierający pomocnicze jednostki miary, wprowadzone na formularzu towaru, na zakładce [e-Handel], na pionowej zakładce [Dodatkowe].

Arkusz eHandelJezyki zostanie wyeksportowany tylko w przypadku gdy operator zalogowany jest na moduł Handel Plus.

Dokładny opis pól znajdujących się w arkuszu zawiera biuletyn OPT009 – Import danych z arkusza Microsoft Excel.

Import:

Aby zaimportować cennik wraz z danymi e-Handel, należy na oknie Parametry importu cennika (menu Ogólne/ Cennik, ikona Importuj cennik) zaznaczyć parametr importuj parametry e-Handel dla sklepu i zaznaczyć sklepy, dla których mają zostać zaimportowane dane.

Jeśli operator nie będzie zalogowany na moduł Handel Plus, a w pliku będzie się znajdował arkusz eHandelJezyki, zaimportowane zostaną tylko nazwy i opisy w języku polskim.

Podczas importu sprawdzane jest prawidłowe przypisanie domyślnej grupy dla sklepu (czy grupa jest wysyłana do sklepu oraz, czy nie jest to grupa główna dla sklepu). Jeśli przypisana została nieprawidłowa grupa, w logu importu pojawi się stosowna informacja.