Informacje o firmie – Księgowość - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Informacje o firmie – Księgowość - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Informacje o firmie – Księgowość

Informacje o firmie są prezentowane na oknie Start dostępnym w menu Start. Po naciśnięciu przycisku Informacje o firmie otwiera się okno Informacje o firmie podzielone na zakładki związane określonymi modułami.

Na górze okna znajduje się nazwa firmy której dotyczą informacje oraz data i godzina ostatniego zaczytania danych. Dane prezentowane są na dzień zgodny z ustawieniem daty bieżącej w programie (Narzędzia / Data bieżąca). Ikona służy do odświeżenia danych.

Informacje o firmie wspólne dla KP – Księga Podatkowa oraz KH – Księga Handlowa:

Deklaracja INTRASTAT do zrealizowania – informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 3-go do 10-go dnia miesiąca. Jeśli brak zatwierdzonej deklaracji INTRASTAT za poprzedni miesiąc to z pozycji Informacji bieżących dwuklikiem możemy przejść bezpośrednio do listy deklaracji INTRASTAT i naliczyć deklaracje. Funkcja ta dostępna jest w przypadku kiedy Użytkownik nie posiada modułu Handel.

Deklaracja VAT-7 – informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 18-go do 25-go dnia miesiąca. Jeśli brak zatwierdzonej deklaracji VAT-7 za poprzedni miesiąc to z pozycji Informacji bieżących dwuklikiem możemy przejść bezpośrednio do listy deklaracji JPK_V7 i naliczyć deklaracje.

Deklaracja VAT-9M – informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 18-go do 25-go dnia miesiąca. Jeśli brak zatwierdzonej deklaracji VAT-9M za poprzedni miesiąc to z pozycji Informacji bieżących dwuklikiem możemy przejść bezpośrednio do listy deklaracji VAT-9M i naliczyć deklaracje.

Zaliczka na PIT-36 – informacja o konieczności przygotowania zaliczki PIT-36 – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem płatności zaliczki, czyli od 13-go do 20-go dnia miesiąca. Jeżeli w bazie brak zaliczki na PIT-36 w danym miesiącu to pojawia się informacja o braku wyliczonej zaliczki. W przypadku gdy brak zatwierdzonej zaliczki na PIT-36 to z pozycji Informacji bieżących dwuklikiem możemy przejść bezpośrednio do listy zaliczek na PIT-36 i naliczyć zaliczkę.

Deklaracja VAT-UE – informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 18-go do 25-go dnia miesiąca. Jeśli brak zatwierdzonej deklaracji VAT-UE za poprzedni miesiąc to z pozycji Informacji bieżących dwuklikiem możemy przejść bezpośrednio do listy deklaracji VAT-UE i naliczyć deklaracje.

 

Informacje o firmie dla KP – Księga Podatkowa:

Zaliczka na PIT-4R – informacja o konieczności przygotowania deklaracji – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem złożenia deklaracji, czyli od 13-go do 20-go dnia miesiąca, jeśli brak zatwierdzonej zaliczki na PIT-4R (deklaracji pomocniczej) za poprzedni miesiąc. Z pozycji Informacji bieżących możemy bezpośrednio przejść do listy deklaracji PIT-4R i naliczyć deklaracje.

 

Informacje o firmie dla KH – Księga Handlowa:

Zaliczka na CIT-8 – informacja o konieczności przygotowania zaliczki CIT-8 – wyświetlana domyślnie na 7 dni przed terminem płatności zaliczki, czyli od 13-go do 20-go dnia miesiąca. Jeżeli w bazie brak zaliczki na CIT-8 w danym miesiącu to pojawia się informacja o braku wyliczonej zaliczki. Z pozycji Informacji bieżących możemy klikając na informacji bezpośrednio przejść do listy zaliczek i naliczyć/zatwierdzić zaliczkę na CIT-8.

 




Informacje o firmie – Handel

Sekcja Informacje o firmie to dashboard Comarch ERP Optima zawierający przygotowane analizy dotyczące różnych modułów. Po kliknięciu ikony  otwiera się okno Informacje o firmie podzielone na zakładki związane określonymi modułami.

 

Informacje o firmie – Handel:

Na górze okna znajduje się nazwa firmy której dotyczą informacje oraz data i godzina ostatniego zaczytania danych. Dane prezentowane są na dzień zgodny z ustawieniem daty bieżącej w programie (Narzędzia / Data bieżąca). Ikona służy do odświeżenia danych.

Faktury wystawione dzisiaj  – zestawienie prezentuje sumę wartość netto Faktur Sprzedaży oraz Faktur Zakupu, , których data wystawienia jest zgodną z datą bieżącą programu. Wartości te prezentowane są również na wykresie. Używając opcji Pokaż możemy przejść na listę Faktur Sprzedaży lub Faktur Zakupu, która będzie zawężona wyłącznie do dokumentów z datą bieżącą. Lista dokumentów nie uwzględnia faktur w buforze i anulowanych.

Dokumenty do realizacji dzisiaj – zestawienie wyświetla ilość oraz sumę netto Zamówień u dostawców, których termin dostawy przypada na datę bieżącą programu. W zestawieniu zawarta jest również informacja o ilości oraz łącznej wartości netto Rezerwacji, których termin rezerwacji to dzień bieżący. Użytkownik może przejść do listy Rezerwacji Odbiorcy lub Zamówień u dostawców używając ikony . Lista nie uwzględnia dokumentów w buforze, zamkniętych, anulowanych i w całości zrealizowanych.

Zamówienia przeterminowane – zestawienie uwzględnia zamówienia, których termin dostawy jest mniejszy niż data bieżąca. Nie uwzględnia zamówień w buforze, anulowanych, całkowicie zrealizowanych i zamkniętych

Rezerwacje przeterminowane – zestawienie prezentuje ilość oraz łączną wartość netto rezerwacji których termin rezerwacji jest wcześniejszy niż data bieżąca. Nie uwzględnia Rezerwacji zamkniętych, w buforze, anulowanych i w całości zrealizowanych.

Dokumenty WZ bez faktur – zestawienie uwzględnia WZ nieprzekształcone do FS/PA, których data wystawienia jest mniejsza od daty bieżącej o 6 dni, nie uwzględnia WZ, których data wystawienia jest równa dacie bieżącej. Nie uwzględnia dokumentów w buforze, anulowanych, korekt.

Dostęp do danej sekcji (raportu zależny jest od modułów, na które zalogował się operator oraz ustawień dostępu do informacji, określanych na karcie danego operatora (Konfiguracja Programu/ Użytkowe/ Operatorzy) na zakładce [Informacje].

Jeżeli w menu Widok zaznaczona jest opcja Pokaż informacje o firmie, okno Informacje o firmie jest automatycznie otwierane po zalogowaniu określonego operatora.




Informacje o firmie – Kasa i bank

Informacje o firmie są prezentowane w menu Start. Po naciśnięciu przycisku Informacje o firmie otwiera się okno Informacje o firmie, które jest podzielone na zakładki związane określonymi modułami. Dla każdego Użytkownika możemy zdefiniować indywidualny zestaw raportów.  Jeżeli w menu Widok zaznaczono opcję Pokaż informacje o firmie to okno z wybranymi raportami będzie pojawiało się automatycznie po zalogowaniu się do programu.

Dane prezentowane są na dzień zgodny z ustawieniem daty bieżącej w programie (Narzędzia / Data bieżąca). W celu odświeżenia danych należy użyć ikony .

Dla modułu Kasa i Bank raporty zostały podzielone na 3 grupy: Środki finansowe, Należności i zobowiązania oraz Dokumenty przeterminowane.

Środki finansowe dostarczają informacji o łącznej kwocie środków finansowych na rachunkach bankowych i kasowych w firmie. Dodatkowo prezentowana jest informacja o stanie środków w rozbiciu na poszczególne rejestry kasowe/bankowe. Informacja ta, to stan końcowy ostatniego raportu dla danego rejestru kasowego/bankowego.

Domyślnie wyświetlane są trzy pierwsze rejestry kasowe/bankowe oraz informacja o ilości ukrytych rejestrów, które pojawią się po kliknięciu w tą informację , w tym przypadku +1 rejestr więcej.

Należności i zobowiązania to raporty informujące o wszystkich należnościach / zobowiązaniach, które prezentujemy w podziale na przeterminowane, aktualne na dziś, na jutro.  Mamy dostępne następujące raporty:

Należności przeterminowane – zestawienie nierozliczonych należności, których termin realizacji jest mniejszy niż data bieżąca.

Należności na dzisiaj – zestawienie nierozliczonych należności, których termin realizacji jest zgodny z datą bieżącą w programie.

Należności na jutro – zestawienie nierozliczonych należności, których data realizacji przypada jutro (data bieżąca w programie + 1).

Zobowiązania przeterminowane – zestawienie nierozliczonych zobowiązań, których termin realizacji jest mniejszy niż data bieżąca.

Zobowiązania na dzisiaj – zestawienie nierozliczonych zobowiązań, których termin realizacji jest zgodny z datą bieżącą w programie.

Zobowiązania na jutro – zestawienie nierozliczonych zobowiązań, których termin realizacji przypada jutro (datą bieżącą w programie + 1).

Dokumenty przeterminowane to raporty pomocne przy ustalaniu korekty podatku VAT (VAT-ZD) i korekty podatku dochodowego. Mamy tutaj informacje o:

Dok. przychodowe przeterminowane do VAT – zestawienie dokumentów przychodowych, które zostały zakwalifikowane do JPK_V7 i termin płatności został przekroczony o co najmniej 90 dni.

Dok. rozchodowe przeterminowane do VAT – zestawienie płatności do dokumentów rozchodowych, które zostały zakwalifikowane do deklaracji JPK_V7 i termin płatności został przekroczony o co najmniej 90 dni.

Dok. rozchodowe przeterminowane do dochodowego – zestawienie płatności do dokumentów rozchodowych, które kwalifikują się do ulgi na złe długi.

Dok. przychodowe przeterminowane do dochodowego – zestawienie płatności do dokumentów przychodowych zakwalifikowanych do ulgi na złe długi.




Wystawianie Faktur Zakupu/Sprzedaży oraz Paragonów ze wskazaniem wielu magazynów

Funkcjonalność umożliwia wystawienie Faktur Zakupu, Faktur Sprzedaży oraz Paragonów, zawierających towary pochodzące z różnych magazynów.

Na poziomie pozycji dokumentu handlowego można zdecydować na jaki magazyn zostanie wprowadzona dana pozycja towarowa lub z jakiego zdjęta, natomiast podczas generowania dokumentów magazynowych do dokumentów handlowych tworzonych jest wiele dokumentów magazynowych, w zależności od informacji zapisanych na elementach dokumentu handlowego – na każdy magazyn osobny dokument WZ/PZ.

Na dokumentach handlowych (FZ, FA, PA) można w dowolnej chwili zmieniać magazyn, zarówno ten dla poszczególnych pozycji, jak też magazyn ogólny dla całego dokumentu.




Deklaracja ZIUA

Deklarację ZUS ZIUA wypełnia się dla osób zgłoszonych do ubezpieczeń, gdy zmieniły się lub wymagają korekty dane identyfikacyjne ubezpieczonego (tj. numer PESEL, NIP, seria i numer dowodu osobistego albo paszportu, nazwisko, pierwsze imię, data urodzenia).

W celu wygenerowania deklaracji ZIUA należy przez aktualizację wprowadzić odpowiednie zmiany na formularzu danych kadrowych pracownika a następnie z poziomu danego pracownika wywołać listę deklaracji ZIUA. Po wciśnięciu klawisza <Insert> na ekranie pojawi się formularz deklaracji ZIUA, na którym należy podać:

  • plik KEDU do którego zostanie zapisana deklaracja,
  • określić datę aktualności danych pracownika,
  • podać datę wypełnienia deklaracji,
  • przeliczyć deklaracje <F8>,
  • zapisać do pliku i ewentualnie od razu przesłać do Programu Płatnika.

 




Wymiana danych

Sekcja Wymiana danych zawiera pozycje:

  • Wyślij dane – po rozwinięciu dostępne są opcje:
    • Wyślij dane dotąd nieeksportowane i zmienione
    • Wyślij wszystkie dane

Po kliknięciu wysyłane są dane zgodnie z wybraną opcją. Ich zakres zależy od programu używanego przez Klienta który ma je odebrać. W przypadku Comarch ERP XT/MBR są to:

  • Kontrahenci,
  • Kategorie,
  • Faktury za usługi księgowe,
  • Płatności do deklaracji

W przypadku Comarch ERP Optima są to wszystkie dane możliwe do zaznaczenia w menu Narzędzia/ Praca rozproszona/ Eksport.

  • Odbierz dane – po rozwinięciu dostępne są opcje:
    • Odbierz tylko nowe dane
    • Odbierz nowe i zmienione dane

Po kliknięciu odbierane są dane zgodnie z wybraną opcją. Importowane są wszystkie dane możliwe do zaznaczenia w menu Narzędzia/ Praca rozproszona/ Import (wszystkie słowniki i wszystkie rodzaje dokumentów).

  • Historia wymiany – po kliknięciu otwierane jest okno zawierające informacje dotychczas dostępne na oknie Skrzynka IWD w menu Narzędzia. Okno zawiera zakładki Wysłane i Odebrane:

Jeżeli w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/Aktywacja nie jest zaznaczony parametr Aktywuj wymianę danych przez serwer Comarch, wówczas po kliknięciu w którąś z opcji w sekcji Wymiana danych pojawia się komunikat:

Aby wymieniać dane z Klientem przez Internet utwórz konto w portalu iKsiegowosc24.pl, a następnie aktywuj wymianę w Konfiguracja -> Program -> Internetowa Wymiana Dokumentów->Aktywacja. Czy chcesz teraz przejść do konfiguracji?
Po kliknięciu opcji Tak otwierane jest okno w Konfiguracji, gdzie operator może włączyć wymianę danych przez serwer Comarch.

Ustawienia w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Aktywacja są podzielone na trzy zakładki:

  • Konfiguracja – zawierająca ustawienia dotyczące biura rachunkowego lub oddziału oraz datę ważności certyfikatu
  • Klienci – tabela z listą baz Klientów. Kolumna Aplikacja, może przyjmować wartości: brak, XT/MBR lub Optima.
  • Opcje – zakładka jest widoczna jeżeli zalogowano się do programu na klucz z modułami dla Biur Rachunkowych. Na zakładce dostępne są parametry:
    • Wymagaj opisywania dokumentów kosztowych – parametr domyślnie zaznaczony. W przypadku zaznaczenia tej opcji Klient korzystający z Comarch Moje BR lub Comarch ERP XT wprowadzając dokumenty, które prześle do Biura Rachunkowego, będzie obowiązkowo uzupełniał pola opisujące dokumenty, ułatwiając ich odpowiednie zaksięgowanie w Biurze.
    • Udostępniaj pakiet Comarch OCR swoim Klientom – parametr jest domyślnie niezaznaczony. W przypadku jego zaznaczenia Klient korzystający z Comarch Moje BR lub Comarch ERP XT może skorzystać z pakietu Comarch OCR wykupionego przez Biuro Rachunkowe podczas dodawania dokumentów kosztowych ze skanów.




Seryjne usuwanie limitów nieobecności

Należy zaznaczyć na liście pracowników, którym zostaną usunięte limity nieobecności. Seryjne usuwanie limitów nieobecności jest dostępne z poziomu listy pracowników w kadrach i wypłat pracowników w menu rozwijanym przy przycisku  Po wybraniu tej opcji pojawi się okno Seryjne usuwanie limitu nieobecności, na którym należy wskazać rodzaj limitu oraz rok dla którego ma być usunięty limit. Po wypełnieniu pól należy nacisnąć przycisku Usunięcie limitów zaznaczonym pracownikom . Pojawi się okno informujące o przebiegu operacji.

 




Renumeracja dokumentów w e-Teczce

Funkcja Renumeracja dokumentów w e-Teczce wykorzystywana jest w przypadku zmiany schematu numeracji dla e-Teczki. Umożliwia przenumerowanie wprowadzonych wcześniej dokumentów. Zmiana  numeracji  jest wprowadzona zgodnie ze schematem, który jest ustawiony jako domyślny w konfiguracji (Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Dokumenty).

Renumeracja jest możliwa jedynie, gdy schemat domyślny umożliwia numerowanie dokumentów w obrębie pracownika i części e-Teczki. Przed wykonaniem renumeracji należy wykonać kopię zapasową bazy danych. Renumeracja spowoduje ponowne ustawienie numerów dokumentów znajdujących się w poszczególnych częściach e-Teczki danego pracownika. Numerowanie wykona się oddzielnie dla każdego pracownika i jeszcze dodatkowo w obrębie jego części e-Teczki. Numer bez zer lub z zerami w pełnym numerze dokumentu dla dokumentu znajdującego się w danej części e-Teczki pracownika zostanie ustalony na podstawie daty dodania dokumentu (pole PRT_TS_Zal w tabeli CDN.PracTeczki).

Po wykonaniu renumeracji Użytkownik będzie miał dostępną informację o przenumerowanych dokumentach. Dokument, którego numer został zmieniony za pomocą renumeracji będzie miał zapisaną odpowiednią informację w historii zmian




Płace i Kadry

Nowości

1. Wskaźniki:
Konfiguracja/Program/Płace/Wynagrodzenia


Wskaźniki obowiązujące od 01.03.2021r.
przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 5457,98 zł.
– minimalna stawka uczniów I roku: 272,90 zł.
– minimalna stawka uczniów II roku: 327,48 zł.
– minimalna stawka uczniów III roku: 382,06 zł.
– przyuczenie: 218,32 zł.
– najniższa emerytura: 1250,88 zł.
Kwota wolna od potrąceń dotycząca zasiłków ZUS:
– potrącenia alimentacyjne – 555,19 zł
– potrącenia z innych tytułów – 916,07 zł

Wskaźniki obowiązujące od 01.04.2021r.
– wskaźnik waloryzacji: 108,6%
Podstawa prawna:
Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 lutego 2021 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2020 r. (M.P. 2021, poz. 136)

Komunikat Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy dla osób całkowicie niezdolnych do pracy, kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy dla osób częściowo niezdolnych do pracy, kwoty najniższej emerytury, kwoty renty rodzinnej, kwoty świadczenia przedemerytalnego, kwoty miesięcznego progu uprawniającego do świadczenia wyrównawczego i kwoty miesięcznego progu uprawniającego do świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (M.P. 2021, poz. 223).

Komunikat Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie miesięcznej kwoty przeciętnej emerytury, miesięcznej kwoty przeciętnej renty z tytułu niezdolności do pracy, miesięcznej kwoty przeciętnej renty rodzinnej, wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, kwoty dodatku za tajne nauczanie, dodatku kombatanckiego, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwoty świadczenia pieniężnego przysługującego żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych, kwoty świadczenia pieniężnego przysługującego osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytury lub renty oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń (M.P. 2021, poz. 222).

Obwieszczenie Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 15 lutego 2021 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w II kwartale 2021 r. (M.P. 2021, poz. 193)

2. Deklaracje podatkowe:

  • Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznych na formularzach obowiązujących za rok 2021: PIT-4R (12), PIT-8AR (11), PIT-11 (27).
  • Dodano nowe wzory wydruków dla deklaracji podatkowych: PIT-4R (12), PIT-8AR (11), PIT-11 (27).
  • Umożliwiono przekazanie nowych wzorów deklaracji PIT-4R (12), PIT-8AR(11), PIT-11(27) do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
  • Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki deklaracji PIT-11(27) do systemu e Deklaracje.

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 28 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. 2020 poz. 2432).

3. Numeracja dokumentów w e-Teczkach. Wprowadzono zmiany w numeracji e-Teczek. Umożliwiono numerowanie dokumentów oddzielnie dla każdego pracownika i części jego e-Teczki. W schemacie numeracji dostępnym z poziomu [Start/Konfiguracja/Firma/Definicje dokumentów/Płace/e-Teczka] dodano dwa nowe obowiązkowe człony [akronim pracownika] oraz [część e-Teczki]. Podczas próby zapisu schematu numeracji bez nowych członów wyświetli się odpowiedni komunikat. Standardowy schemat numeracji EDOK domyślnie będzie miał następujące ustawienie: symbol dokumentu, akronim pracownika, część e-Teczki, numer bez zer. Podczas aktualizacji bazy do wersji 2021.4 ustawienia schematu EDOK zostaną zmienione jedynie, gdy w bazie danych nie ma żadnych dokumentów w e-Teczce. Dodatkowo w schemacie numeracji dla dokumentów w e-Teczce zablokowano możliwość ustawienia członów rok obrachunkowy oraz miesiąc.

W przypadku korzystania ze schematu odwołującego się do pracownika i części e-Teczki podczas dodawania dokumentu do e-Teczki akronim pracownika zostanie pobrany z ostatniego zapisu historycznego. Jako część e-Teczki ustawi się nazwa części e-Teczki, do której dokument został dodany.

W zakładce Narzędzia > Korekty danych została dodana nowa funkcja Renumeracja dokumentów w e-Teczce, która umożliwia przenumerowanie wprowadzonych wcześniej dokumentów w e Teczkach zgodnie ze schematem, który jest ustawiony jako domyślny dla e-Teczki w konfiguracji [Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Dokumenty]. Renumeracja jest możliwa jedynie, gdy schemat domyślny umożliwia numerowanie dokumentów w obrębie pracownika i części e-Teczki. Przed wykonaniem renumeracji należy wykonać kopię zapasową bazy danych. Renumeracja spowoduje ponowne ustawienie numerów dokumentów znajdujących się w poszczególnych częściach e-Teczki danego pracownika. Numerowanie wykona się oddzielnie dla każdego pracownika i jeszcze dodatkowo w obrębie jego części e-Teczki. Numer bez zer lub z zerami w pełnym numerze dokumentu dla dokumentu znajdującego się w danej części e-Teczki pracownika zostanie ustalony na podstawie daty dodania dokumentu (pole PRT_TS_Zal w tabeli CDN.PracTeczki). Jeśli w numerze dokumentu jest wykorzystywana seria należy ją dodać w konfiguracji definicji dokumentów (Konfiguracja/Firma/Definicje dokumentów/Płace/Serie dokumentów) i ustawić jako domyślną w konfiguracji dokumentów płacowych (Konfiguracja/Firma/Płace/Dokumenty).

Po wykonaniu renumeracji Użytkownik będzie miał dostępną informację o przenumerowanych dokumentach. Dokument, którego numer został zmieniony za pomocą renumeracji będzie miał zapisaną odpowiednią informację w historii zmian.

4. Słownik kodów zawodów. W związku z planowanym wprowadzeniem obowiązku przekazywania przez płatników składek informacji o kodzie wykonywanego zawodu w formularzach ZUS ZUA i ZUS ZZA, do słownika kodów zawodów dostępnego z poziomu formularza danych kadrowych pracownika na zakładce [3.Etat] dodano listę klasyfikacji zawodów i specjalności zgodną z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu ich stosowania. W przypadku aktualizacji bazy danych do wersji 2021.4, gdy w dotychczasowym słowniku kodów zawodu Użytkownik dodał kody, których nie ma wymienionych w rozporządzeniu nadal, będą one dostępne w słowniku. Jeżeli w słowniku znajdowały się kody zawodów o symbolach dłuższych niż 7 znaków, zostaną on skrócone do pierwszych 7 znaków. Jeśli Użytkownik wprowadził wcześniej kod znajdujący się w rozporządzeni, jego nazwa zostanie zamieniona na wynikającą z rozporządzenia. Użytkownik nadal może dodawać własne pozycje do słownika kodów zawodu. Kod zawodu może mieć 6 znaków, a nazwa maksymalnie 130 znaków.

W związku z dodaniem słownika kodów zawodów zmieniono sposób zapisu kodu zawodu w danych pracownika w bazie. Kod zawodu będzie zapisywany jako symbol w nowym polu PRE_KodZawoduSymbol.

5. Formularz umowy cywilnoprawnej. Na formularzu umowy cywilnoprawnej na zakładce [2.Ubezpieczenie] dodano pole Kod zawodu. Kod można wybrać z dostępnego słownika.
6. Seryjne usuwanie limitów nieobecności. Dodano możliwość seryjnego usuwania limitów nieobecności dla zaznaczonych pracowników. Seryjne usuwanie limitów nieobecności jest dostępne z poziomu listy pracowników w kadrach i wypłat pracowników w menu rozwijanym przy przycisku Po wybraniu nowej opcji pojawi się okno Seryjne usuwanie limitu nieobecności, na którym należy wskazać rodzaj limitu oraz rok, z którego ma być usunięty limit. Po wypełnieniu pól należy nacisnąć przycisku Usunięcie limitów zaznaczonym pracownikom . Pojawi się okno informujące o przebiegu operacji.

Zmiany

1. Przekroczenie ulgi dla młodych. Wprowadzono zmiany w naliczaniu zaliczki podatku po przekroczeniu rocznego limitu przychodów uprawniających do skorzystania z ulgi dla młodych. Ulga dla młodych przysługuje do ściśle określonego rocznego limitu zarobków (85.528 zł) W miesiącu, w którym pracownik przekracza powyższy limit od wynagrodzenia ponad limit należy naliczyć zaliczkę podatku. Do tej pory w programie w miesiącu przekroczenia limitu zwolnienia do całości wynagrodzenia stosowane było zwolnienie z PIT. Zaliczka podatku była naliczana od następnego miesiąca. Obecnie podczas naliczania wypłaty pracownika korzystającego z ulgi dla młodych program sprawdza czy bieżące wynagrodzenie łącznie z wynagrodzeniem wypłaconym od początku roku, do którego było stosowane zwolnienie z podatku przekracza limit zwolnienia. Jeśli tak, to od wynagrodzenia ponad limit zostanie naliczona zaliczka podatku. Podczas wyliczania zaliczki podatku zostaną uwzględnione składki społeczne oraz składka zdrowotna odliczona naliczone jedynie od przychodu ponad limit zwolnienia. Składka zdrowotna pobrana jest ograniczana tylko w przypadku, gdy jej kwota przewyższyłaby hipotetyczną zaliczkę podatku naliczoną od wynagrodzenia, gdyby do jego części nie stosowano ulgi dla młodych. W przypadku pracowników oddelegowanych podatek jest naliczany bez zmian, czyli w następnym miesiącu po przekroczeniu limitu zwolnienia.
Na formularzu wypłaty oraz zestawieniu wypłat na zakładce [Podatki] wprowadzono zmiany w wyświetlaniu danych dotyczących składek i podstawy opodatkowania przychodów pracowników korzystających z ulgi dla młodych.

Dodano nowe pole W tym przychód podlegający zwolnieniu z PIT dla młodych, w którym wykazywany jest przychód, do którego było stosowane zwolnienie z PIT dla młodych. W polu W tym podlegające odliczeniu od podstawy opodat. – nie są wykazywane składki społeczne naliczone od elementów, od których było stosowane zwolnienie z PIT dla młodych. W wypłatach, w których całość przychodu podlega zwolnieniu w polach ‘Koszty uzyskania przychodu’, Ulga podatkowa i Naliczona zaliczka podatku nie są wykazywane kwoty służące jedynie do wyliczenia hipotetycznej zaliczki podatku. Jeżeli w wypłacie naliczone zostaną elementy, które podlegają zwolnieniu oraz te, od których należy naliczyć zaliczkę podatku w polach dotyczących kosztów oraz ulgi będą wykazywane faktycznie odliczone koszty i ulga.
W nowym polu Składka na ubezpieczenie zdrowotne odlicz. od przych. zwol: wykazywana jest składka zdrowotna odliczona od przychodu naliczonego od elementów, od których było stosowane zwolnienie z PIT dla młodych. W przypadku wypłaty, w której dochodzi do przekroczenia limitu wykazywana jest różnica między kwotą składki odliczonej naliczonej od pełnego przychodu i kwotą składki zdrowotnej odliczonej od przychodu faktycznie opodatkowanego.
Na PIT-11 przychód do limitu zwolnienia zostanie wykazany w sekcji G, a przychód powyżej limitu w sekcji E w pozycji 2, 6 lub 9 odpowiednio w zależności od rodzaju przychodu. Składki społeczne i zdrowotna naliczone od przychodu mieszczącego się w limicie zostaną wykazane w polach 77 i 80, a składki od przychodu powyżej limitu w 76 i 79.

2. Naliczanie deklaracji PIT-11 w wersji 27. Na formularzu PIT-11 wprowadzono zmiany związane z wykazywaniem przychodów, które w konfiguracji mają ustawioną pozycję na deklaracji PIT jako ‘PIT-11. Należności z tytułu praktyk absolwenckich lub staży uczniowskich’:

  • W części E w pozycji:
    • 8. ‘Należności z tytułu praktyk absolwenckich lub staży uczniowskich’ wykazywane są przychody wypłacone pracownikowi po ukończeniu 26 lat.
    • 9. ‘Należności z tytułu wymienionego w wierszu 8, otrzymane przez podatników do ukończenia 26. roku życia’ wykazywane są przychody pracowników poniżej 26 roku życia, od których pracodawca pobierał podatek. W tej pozycji uwzględniany jest także przychód w wysokości przekraczającej kwotę limitu zwolnienia z podatku.
  • W części G w polu 95 wykazywany jest przychód, do którego było zastosowane zwolnienie z podatku dla pracowników do 26 lat.

 

3. Deklaracje podatkowe. Ukryto możliwość naliczenia deklaracji: PIT-4R w wersji 3 i 4, PIT-8AR w wersji 2 i 3, PIT-11 w wersji 19 i 20, IFT-1/1R wersje 9 i 10, PIT-8C wersje 3, 4, 5, 6.

4. Naliczanie wynagrodzenia za czas urlopu. Wprowadzono zmiany w naliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu zgodnie z datą wypłaty w przypadku, gdy pracownik otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze i elementy zmienne w różnych terminach. W niektórych przypadkach elementy zmienne należne za trzy miesiące były dzielone przez czas pracy z czterech miesięcy. Do wyliczenia średniej z elementów zmiennych zostanie uwzględniony czas, za który przysługuje dodatek zmienny, jeśli był wypłacony w danym miesiącu, a jeśli nie było elementu zmiennego czas za okres, za który było w danym miesiącu wypłacone wynagrodzenie zasadnicze. W związku ze zmianami usunięto z Konfiguracji firmy / Płace / Parametry parametr Pomijać czas pracy z wypłat bez zmiennych składników do urlopu liczonego wg daty wypł.

5. Urlop bezpłatny. Zmieniono nazwę standardowej nieobecności 'Urlop bezpłatny (112)/inny pracodawca’ na 'Urlop bezpłatny (112)/odrębne ustawy’. Podczas aktualizacji bazy do wersji 2021.4, jeśli wcześniej była wprowadzona niestandardowa nieobecność o takiej nazwie zostanie ona zmodyfikowana.

6. Plan pracy/(Nie)obecności. Wprowadzono zmiany w wyświetlaniu planu pracy/ czasu pracy pracownika wywołanego z poziomu listy pracowników. Dane są wykazywane zgodnie z datą ustawioną na liście pracowników w polu ‘Data aktualności’. Wcześniej dane podpowiadały się zgodnie z ustawioną datą bieżącą programu.

7. Eksport do pliku Z-12:

  • Obsłużono wykazywanie czasu przestoju odnotowanego za pomocą standardowych stref (‘czas przestoju płatny 50%’, ‘czas przestoju płatny 60%’, ‘czas przestoju płatny 100%’) w polach: C6, C7, D6, D7, D8.
  • Umożliwiono eksport danych do pliku *.csv za rok 2020.

 

8. Import danych z innej bazy danych. W związku z dodaniem słownika kodów zawodów usunięto możliwość importu słownika kodów zawodu z innej bazy.

9. Wydruk Informacja o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej. Dostosowano treść wydruku dla pracowników, którzy zostali zatrudnieni przed 1.01.2019 roku i których okres przechowywania dokumentacji wynosi 50 lat.

Poprawiono

1. Podstawa wynagrodzenia za czas urlopu:

  • W przypadku wliczania do podstawy urlopu elementów zmiennych metodą wg daty wypłaty gdy występował mieszany system wypłat program uwzględniał niewłaściwy czas dla składników zmiennych. Działanie poprawiono.
  • Jeśli w konfiguracji firmy był zaznaczony parametr Pomijać czas pracy z wypłat bez zmiennych składników do urlopu liczonego wg daty wypł. a pracownik przed urlopem miał wprowadzoną dłuższą nieobecność to do podstawy były wliczane elementy zmienne z mniej niż 3 miesięcy. Działanie poprawiono.

 

2. Podstawa ekwiwalentu. Dopłaty za nadgodziny dobowe i średniotygodniowe zawsze były dopełniane do podstawy ekwiwalentu nawet gdy zaznaczono parametr Dopłaty za nadgodziny i godziny nocne wliczane do ekwiwalentu za urlop bez dopełnienia. Działanie poprawiono.

3. Naliczanie składki na FEP. W przypadku, gdy w wypłacie naliczone były elementy ‘Wynagrodzenie powyżej normy’ i ‘Wynagrodzenie poniżej normy’ podstawa składki na FEP była zaniżona o kwotę wynagrodzenia poniżej normy. Działanie poprawiono

4. Naliczanie wypłat dla pracowników oddelegowanych:

  • W przypadku naliczenia kilku list płac za okres oddelegowania dotyczących tego samego miesiąca deklaracji dla pracownika nie płacącego podatku w Polsce, w każdej wypłacie element ”Podstawa podatku zagr.” był pomniejszany o wartość kosztów uzyskania. Działanie poprawiono.
  • W wypłatach naliczanych za okres oddelegowania od zasiłku macierzyńskiego /ojcowskiego (kod 1240) naliczała się składka na PPK. Działanie poprawiono.

 

5. Limit urlopu wypoczynkowego:

  • W przypadku gdy pracownik w trakcie roku nabył prawo do wyższego wymiaru urlopu w limitach nie była przepisywana ręczna korekta. Działanie poprawiono.
  • W przypadku gdy na formularzu limitu nieobecności zaznaczono parametr Korekta pomniejszająca i pracownik wykorzystał więcej urlopu niż mu przysługiwało niepoprawnie wyświetlał się limit pozostałego urlopu do wykorzystania. Działanie poprawiono.
  • Niepoprawnie wyświetlał się limit pozostały do wykorzystania, gdy odnotowano korektę pomniejszającą w ilości przewyższającej należny limit.
  • Jeśli pracownik miał odnotowaną aktualizację danych kadrowych, która wpływała na przeliczenie limitu nieobecności (np. przedłużenie umowy na czas nieokreślony) limit urlopu wypoczynkowego nie był pomniejszany o czas urlopu wychowawczego. Działanie poprawiono.
  • W przypadku gdy pracownik w trakcie roku powrócił z urlopu wychowawczego i jednocześnie ze względu na staż pracy nabył prawo do wyższego limitu urlopu wypoczynkowego, limit urlopu wypoczynkowego nie pomniejszał się proporcjonalnie za okres nieobecności. Działanie poprawiono.
  • W przypadku gdy pracownik był zatrudniony na niepełny wymiar etatu i przekroczył w ciągu roku 10-letni staż pracy, limit urlopu nie był zaokrąglany do pełnych dni. Działanie poprawiono.
  • Jeśli pracownik w trakcie roku miał odnotowany urlop bezpłatny oraz zmianę wymiaru etatu niepoprawnie naliczał się limit urlopu wypoczynkowego. Działanie poprawiono.
  • W przypadku gdy pracownik w trakcie roku nabył prawo do wyższego wymiaru urlopu, miał odnotowaną zmianę wymiaru etatu oraz przedłużenie umowy na czas nieokreślony, w limicie nieobecności nie był uwzględniany wykorzystany urlop. Działanie poprawiono.
  • Poprawiono naliczanie limitu urlopu w przypadku, gdy pracownik w ciągu roku zyskał prawo do wyższego wymiaru, a następnie miał trzy razy zmieniany wymiar etatu.
  • Jeśli pracownik po przekroczeniu 10-letniego staż pracy został zwolniony, a następnie w tym samym roku ponownie zatrudniony i miał odnotowaną zmianę wymiaru etatu w limitach niepoprawnie wyliczała się liczba dni urlopu proporcjonalnego. Działanie poprawiono.
  • Jeśli pracownik podjął pracę po raz pierwszy i w trakcie zatrudnienia miał dwa razy zmieniany wymiar etatu, przy czym za drugim razem wrócił do pierwotnego, w naliczonych limitach nie było widać pierwszej zmiany wymiaru etatu. Działanie poprawiono.
  • Niepoprawnie wyliczał się limit urlopu w przypadku, gdy pracownik przebywał na urlopie bezpłatnym i w trakcie roku nabył prawo do wyższego wymiaru urlopu. Działanie poprawiono.

 

6. Seryjne dodawanie limitu nieobecności. Jeżeli za pomocą seryjnego dodawania limitu nieobecności próbowano naliczyć limit osobie, która w danym roku nie była zatrudniona w logu pojawiał się niepoprawny komunikat. Działanie poprawiono.

7. Formularz umowy cywilnoprawnej. Po odnotowaniu rezygnacji pracownika z PPK na formularzu umowy cywilnoprawnej zawartej po 1.01.2021 r. były wykazywane składki PPK. Działanie poprawiono.

8. Deklaracja ZUS DRA. W przypadku gdy w konfiguracji firmy był zaznaczony parametr Generuj zerowe RCA/RZA dla umów cywilnoprawnych bez wypłat generowały się podwójne raporty RSA:

  • dla pracownika zatrudnionego na umowie o pracę pobierającego zasiłek, który dodatkowo miał wprowadzoną umowę cywilnoprawną, do której nie była naliczona wypłata,
  • dla zleceniobiorcy przebywającego na zasiłku, któremu po naliczeniu wypłaty usunięto zerowa umowę i pozostawiono tylko zasiłek. Działanie poprawiono.

 

9. Deklaracja PIT-11. Poprawiono wykazywanie na deklaracji PIT-11 zaliczki podatku w przypadku, gdy pracownik otrzymał wynagrodzenie uwzględnione w pozycji 1 i 2.

10. Akordy pracownika- praca w trybie ‘tylko do odczytu’. W trakcie pracy w trybie ‘tylko do odczytu’ na formularzu akordu były aktywne pola ‘kwota’ w przypadku akordu prostego oraz przycisk ‘Aktualizacja akordu’. Dodatkowo Użytkownik nie mógł zamknąć listy akordów pracownika ponieważ pojawiał się komunikat Aplikacja pracuje w trybie tylko do odczytu. Zapis nie jest możliwy’. Działanie poprawiono.

11. Eksport do programu Klasyka. W pliku tekstowym wyeksportowanym z poziomu Funkcje dodatkowe/Eksport do programu Klasyka/Eksport listy płac i Eksport listy płac ze skł. PPK Przychód PPK był wykazywany w pozycji zasiłki. Działanie poprawiono.

12. Wydruk-Pracownicy z przychodami. Jeśli w momencie generowania wydruku ‘Pracownicy z przychodami’ lista pracowników była posortowana po kolumnie z wartościami dotyczącymi zatrudnienia np. Stawka pojawiał się komunikat błędu i nie można było wygenerować wydruku. Działanie poprawiono.

13. Wydruk-Oświadczenie o przychodach emeryta/rencisty. Na wydruku były niepoprawnie wykazywane okresy nieskładkowe w sytuacji, gdy pracownik miał odnotowaną nieobecność na przełomie roku. Działanie poprawiono.




Księgowość

Nowości

1. Księgowość. Deklaracje. Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznej CIT-8(30) wraz z załącznikami: CIT 8/O(17), CIT-D(7), CIT-ST(7), CIT-ST/A(5), CIT-BR(8), CIT/IP(3), CIT/PM(1), CIT/MIT(3), CIT/WZ(2) na formularzu obowiązującym za rok 2020 wraz z jej wydrukiem, wysyłką do sytemu e-Deklaracje oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
Istnieje możliwość dodania deklaracji CIT-8(30) dla okresu obrachunkowego rozpoczynającego się przed 1 stycznia 2020 r.

Kwota w poz. 130 Podstawa opodatkowania na formularzu CIT-8(30) podlega edycji.

Na załączniku CIT-8/O(17) w sekcji B.2.2 Straty z zysków kapitałowych z lat ubiegłych i B.2.3 Straty z innych źródeł przychodów z lat ubiegłych wartość w poszczególnych poz. Kwota straty odliczona w latach poprzednich ograniczana jest do wysokości kwot w odpowiadającym im poz. Kwota poniesionej straty.

2. Księgowość. CIT-8. Umożliwiono naliczenie zaliczek na CIT oraz deklaracji CIT-8(30) dla spółek komandytowych, które zostaną objęte podatkiem CIT od maja 2021 r. i podjęły decyzję o sporządzaniu sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. oraz o zamknięciu ksiąg rachunkowych dla celów podatkowych na dzień 30 kwietnia 2021 r. (bez sporządzania sprawozdania finansowego).

Zmiana na formularzu zaliczki na CIT-8

Na formularzu zaliczki zwykłej na CIT-8(23) dodano parametr Okres podatkowy inny niż obrachunkowy. Parametr jest widoczny jeżeli miesiąc maj 2021 r. zawiera się w danym okresie obrachunkowym i nie jest pierwszym miesiącem tego okresu. Parametr nie jest widoczny dla okresu obrachunkowego rozpoczynjącego się po 30 kwietnia 2021 r.

Parametr Okres podatkowy inny niż obrachunkowy jest możliwy do zaznaczenia na zaliczce za miesiąc maj 2021 r. Zaznaczenie parametru powoduje ustawienie daty od 2021-05-01 do 2021-05-31 (w przypadku zaliczek kwartalnych daty od 2021-05-01 do 2021-06-30). Daty te nie podlegają edycji.

Po zaznaczeniu parametru Okres podatkowy inny niż obrachunkowy zaliczka na CIT-8 jest obliczana dla przychodów i kosztów oraz odliczeń uwzględnionych na CIT-8/O od maja 2021 r. Kwoty z wcześniejszych miesięcy należących do tego okresu obrachunkowego nie są uwzględniane. Na formularz ulgi na złe długi w podatku dochodowym dokumenty są kwalifikowane od początku okresu obrachunkowego.

Jeżeli na formularzu zaliczki na CIT-8 za miesiąc maj 2021 r. zaznaczono parametr Okres podatkowy inny niż obrachunkowy to jest on automatycznie zaznaczany na zaliczkach dodanych za kolejne miesiące należącego do tego okresu obrachunkowego, bez możliwości jego odznaczenia. Parametr jest możliwy do odznaczenia tylko na formularzu zaliczki na CIT-8 za miesiąc maj 2021. Podczas próby odznaczenia parametru Okres podatkowy inny niż obrachunkowy na zaliczce za maj 2021 r., jeżeli w kolejnych miesiącach naliczono już zaliczki pojawia się komunikat: Wybrałeś inne rozpoczęcie okresu podatkowego niż obrachunkowego przy liczeniu zaliczki na CIT-8. Jeśli chcesz powrócić do liczenia zaliczek za okres pełnego roku obrachunkowego należy usunąć wszystkie zaliczki i naliczyć je ponownie nie zaznaczając parametru: „Okres podatkowy inny niż obrachunkowy”.

Podczas próby zaznaczenia parametru Okres podatkowy inny niż obrachunkowy na zaliczce na CIT-8 za miesiąc maj 2021 r., jeżeli w kolejnych miesiącach naliczono już zaliczki bez zaznaczenia tego parametru, pojawia się komunikat: Masz obliczone zaliczki za późniejsze miesiące bieżącego okresu obrachunkowego. Aby skorzystać z możliwości wyliczenia zaliczki za okres od maja 2021 roku należy usunąć zaliczki za kolejne miesiące bieżącego okresu obrachunkowego.

Ustawienie parametru Okres podatkowy inny niż obrachunkowy przenoszone jest na formularz korekty zaliczki na CIT-8, bez możliwości zmiany.

Zmiana na formularzu deklaracji CIT-8(30)

Na formularzu deklaracji CIT-8(30) dodano parametr Okres podatkowy inny niż obrachunkowy. Parametr jest widoczny jeżeli miesiąc maj 2021 r. zawiera się w danym okresie obrachunkowym i nie jest pierwszym miesiącem tego okresu. Parametr nie jest widoczny dla okresu obrachunkowego rozpoczynjącego się po 30 kwietnia 2021 r.

Parametr Okres podatkowy inny niż obrachunkowy jest możliwy do zaznaczenia jeżeli w okresie obrachunkowym nie dodano żadnej zaliczki na CIT-8. Zaznaczenie parametru powoduje ustawienie daty od 2021-05-01 do 2021-12-31. Daty te nie podlegają edycji.

Jeżeli na zaliczce na CIT-8 za miesiąc maj 2021 r. zaznaczono parametr Okres podatkowy inny niż obrachunkowy to jest on automatycznie zaznaczany na formularzu CIT-8(30), bez możliwości jego odznaczenia. Jeżeli na zaliczkach nie zaznaczono parametru Okres podatkowy inny niż obrachunkowy to jest on odznaczony na formularzu CIT-8(30), bez możliwości jego zaznaczenia.

Po zaznaczeniu parametru Okres podatkowy inny niż obrachunkowy deklaracja CIT-8(30) jest obliczana dla przychodów i kosztów oraz odliczeń uwzględnionych na CIT-8/O od maja 2021 r. Kwoty z wcześniejszych miesięcy należących do tego okresu obrachunkowego nie są uwzględniane. Na formularz załącznika CIT/WZ(2) dokumenty są kwalifikowane od początku okresu obrachunkowego.

3. Księgowość kontowa. Zestawienia księgowe. Umożliwiono opisanie zestawień Bilans oraz Rachunek zysków i strat dla organizacji pozarządowych, tak aby mogły być zaimportowane w aplikacji Comarch e-Sprawozdania. Na formularzu nagłówka zestawienia na zakładce [Ogólne] w polu Rodzaj podatnika dodano możliwość wyboru opcji: Organizacja pozarządowa. Po wskazaniu tej opcji, w polu Typ zestawienia użytkownik ma możliwość wyboru: Bilans lub Rachunek zysków i strat.
Ustawienie przenoszone jest podczas importu zestawień księgowych z innej bazy danych.

4. Księgowość kontowa. Schematy księgowań. Dodano możliwość księgowania deklaracji CUK-1. Jeżeli pobrano moduł Księga Handlowa lub Księga Handlowa Plus oraz jako rodzaj księgowości wskazano Księgowość kontową to użytkownik ma możliwość zaksięgowania kwot z deklaracji CUK-1 z poziomu Handel/ Inne/ Deklaracje CUK-1 lub Księgowość/ Dokumenty źródłowe/ Deklaracje CUK-1.
W schematach księgowych o typie Deklaracje dodano nowe makra:

  • W polu Kwota:
    • @Cuk1DoZaplaty – umożliwia księgowanie kwoty opłaty cukrowej do zapłaty,
    • @Cuk1KorygDoZaplaty – umożliwia księgowanie różnicy pomiędzy kwotą opłaty cukrowej do zapłaty na deklaracji korygującej a kwotą opłaty cukrowej do zapłaty na deklaracji pierwotnej CUK 1,
  • W polu Warunek (w nagłówku schematu oraz w elemencie schematu):
    •  @Cuk1Korygujaca – pozwala na zawężenie księgowania w zależności od tego, czy jest to deklaracja CUK-1 pierwotna, czy też korygująca.

 

Dotychczasowe makro @Dokument dostępne w polu Opis (w nagłówku schematu oraz w elemencie schematu) w przypadku księgowania deklaracji CUK-1 generuje opis: DEK/Miesiąc/Rok/CUK-1.

5. Księgowość. Deklaracje. Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki deklaracji PIT-36(28) z załącznikami: PIT/B(18), PIT/O(25), PIT/D(29), PIT/2K(8), PIT/ZG(7), PIT/Z(9), PIT/BR(4), PIT/IP(2), PIT/PM(1), PIT/MIT(2), PIT/WZ(1) do systemu e Deklaracje.

6. Biuro Rachunkowe. Udostępniono możliwość naliczania deklaracji rocznej CIT-8(30) na nowym formularzu obowiązującym za rok 2020, wraz z możliwością podglądu, zatwierdzania, wydruku, wysyłki, odbioru UPO oraz eksportu do Comarch ERP Pulpit Menadżera.

Zmiany

1. Księgowość. Zaktualizowano listę Organizacji Pożytku Publicznego zgodnie z Wykazem organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych za 2020 rok zgodnie z art. 27a ust. 1 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1057.

2. Księgowość. Korekta deklaracji CIT-8(28) za 2019 r. Na formularzu załącznika CIT-8/O(15) w sekcji B.2.2 Straty z zysków kapitałowych z lat ubiegłych i B.2.3 Straty z innych źródeł przychodów z lat ubiegłych:

  • jeżeli w poz. Kwota straty odliczona w latach poprzednich kwota jest większa od zera to kwota w poz. Kwota straty do odliczenia w roku bieżącym ograniczana jest do wysokości 50% kwoty w poz. Kwota poniesionej straty,
  • jeżeli w poz. Kwota straty odliczona w latach poprzednich wynosi zero to kwota w poz. Kwota straty do odliczenia w roku bieżącym ograniczana jest do wysokości kwoty w poz. Kwota poniesionej straty (nie więcej niż 5 000 000).

 

3. Księgowość. Korekta podatku dochodowego. Zapłacone zobowiązania i zapłacone wierzytelności oraz niezapłacone zobowiązania uwzględnione na formularzu deklaracji rocznej CIT/PIT na załączniku CIT/WZ/ PIT/WZ nie są wykazywane w kolejnym roku na zaliczkach na CIT/PIT. Niezapłacone wierzytelności, uwzględnione w korekcie podatku dochodowego na zaliczkach, a nie uwzględnione w korekcie na deklaracji rocznej, kwalifikowane są do korekty na zaliczce w kolejnym roku.

4. Księgowość. Korekta podatku dochodowego. Na zaliczkach na PIT-36/ PIT-36L dodawanych od kwietnia 2020 r. umożliwiono uzupełnienie ręcznie kwoty w poz. Kwoty zwiększające/zmniejszające podstawę opodatkowania o ulgę na złe długi (odpowiednio poz. 45 na PIT-36 oraz poz. 29 na PIT-36L). Kwota zmniejszenia (na minus) ograniczana jest do wysokości podstawy opodatkowania.

Przykładowo, jeżeli Podstawa opodatkowania wynosi 1000, to w poz. Kwoty zwiększające/zmniejszające podstawę opodatkowania o ulgę na złe długi można wpisać kwotę nie mniejszą niż: – 1000. Próba wpisania kwoty: -1500 powoduje ograniczenie do kwoty: -1000.

5. Księgowość. Deklaracji PIT-28. Podczas próby wysyłki deklaracji PIT-28 z załącznikiem PIT/O, na którym uzupełniono pozycje związane z darowiznami, a nie uzupełniono pozycji dotyczących obdarowanych, pojawia się komunikat: Deklaracja nie została wyeksportowana z powodu błędów. Na formularzu PIT-O uzupełnione zostały pola z darowiznami 11, 13, 15, 17, 19, 21 lub 23. Aby poprawnie wyeksportować deklarację proszę uzupełnić również informacje o obdarowanych w sekcji D.

Poprawiono

1. Księgowość. Korekta podatku dochodowego. Dokumenty uwzględnione w tym samym roku w korekcie podatku dochodowego na zaliczkach na CIT/PIT jako niezapłacone, a następnie zapłacone, nie są wykazywane w korekcie w roku następnym.

2. Księgowość. Korekta podatku dochodowego. Jeżeli w danym miesiącu występowała strata, a w miesiącu poprzedzającym wykazano dochód lub na korekcie występowała strata, a na pierwotnej zaliczce dochód to na zaliczce/ korekcie zaliczki na CIT/PIT do poz. Kwoty zwiększające/zmniejszające podstawę opodatkowania o ulgę na złe długi przenoszona była kwota ulgi z poprzedniej zaliczki/ zaliczki pierwotnej. Działanie poprawiono.

3. Księgowość. Korekta podatku dochodowego. Z poziomu formularza ulgi na złe długi naliczonego do korekty zaliczki na CIT/PIT umożliwiono usuwanie dokumentów niezapłaconych, nie uwzględnionych na formularzu ulgi w kolejnych miesiącach.

4. Księgowość. Deklaracja PIT-36(28) oraz PIT-36L(17). Kwota straty z działów specjalnych produkcji rolnej [odpowiednio poz. 30 na PIT-36L oraz poz. 86 (dla podatnika) i poz. 87 (dla małżonka) na PIT-36] przenoszona jest do poz. Strata z działów specjalnej produkcji rolnej po zmniejszeniach [odpowiednio poz. 47 na PIT-36L oraz poz. 223 (dla podatnika) i poz. 224 (dla małżonka) na PIT-36].

5. Księgowość. Deklaracja PIT-36(28). Kwota straty z pozarolniczej działalności gospodarczej (odpowiednio poz. 80 dla podatnika i poz. 137 dla małżonka) przenoszona jest do poz. Strata z pozarolniczej działalności gospodarczej po zmniejszeniach (odpowiednio poz. 221 dla podatnika i poz. 222 dla małżonka).

6. Księgowość. Deklaracja CIT-8(29 i 30). Załącznik CIT/D(7). Kwoty w sekcji D w poz. Kwota odliczonej darowizny ograniczane są do wysokości dwukrotności odpowiadających im kwot w poz. Kwota przekazanej darowizny.

7. Księgowość. Deklaracja CIT-8(29 i 30).Poprawiono przenoszenie danych na wydruk załącznika CIT/D(7) do poz. 113 Imię i nazwisko osoby/osób uprawnionych lub upoważnionych za podanie wymaganych danych oraz 114 Data wypełnienia formularza.

8. Księgowość. Deklaracja CIT-8(29 i 30).Poprawiono przenoszenie danych na wydruk załącznika CIT-ST(7) do poz. 21 Poczta.

9. Księgowość. Deklaracja CIT-8(29). Umożliwiono przeniesienie wartości niezapłaconych zobowiązań z załącznika CIT/WZ(1) na deklarację CIT-8(29) w przypadku zerowej podstawy opodatkowania po odliczeniach (pole 113=0).

10. Księgowość. Deklaracja CIT-8(29). Poprawiono przenoszenie kwot z załącznika CIT/WZ(1) w przypadku braku podstawy opodatkowania po odliczeniach (pole 113=0) i równocześnie braku straty (pole 109=0).

11. Księgowość. Zaliczka na CIT-8. Poprawiono przenoszenie kwot z formularza ulgi na złe długi w przypadku braku podstawy opodatkowania po odliczeniach (pole 113=0) i równocześnie braku straty (pole 109=0).

12. Księgowość. Deklaracja PIT-36(28). W specyficznych przypadkach podczas próby zapisania formularza korekty deklaracji PIT-36(28) pojawiał się komunikat: Wyjątek od HRESULT: 0x80050468. Działanie poprawiono.

13. Księgowość. Deklaracja PIT-28(23). Do poz. 7 Nazwa pełna spółki na formularzu załącznika PIT-28/B(17) przenoszona jest pełna nazwa uzupełniona w Konfiguracji Firmy/ Dane Firmy/ PIT-28.

14. Rejestry VAT. Podczas seryjnej weryfikacji statusu VAT kontrahenta z poziomu listy dokumentów w rejestrze VAT, jeżeli dla podmiotu na dzień wystawienia dokumentu nie istnieje zapis w historii weryfikacji, a po tym dniu taki wpis istnieje, to na kartę kontrahenta dodawany jest wpis w historii weryfikacji z datą bieżącą.

15. Rejestry VAT. Deklaracja VAT-UE oraz VAT-UEK. Przywrócono możliwość wyboru kodu GB w sekcji F. KOREKTA INFORMACJI O PRZEMIESZCZENIACH TOWARÓW W PROCEDURZE MAGAZYNU TYPU CALL-OFF STOCK NA TERYTORIUM PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO INNE NIŻ TERYTORIUM KRAJU.

16. Środki trwałe. Dla środków trwałych/ wartości niematerialnych i prawnych o nazwie grupy dłuższej niż 19 znaków umożliwiono:

  • filtrowanie na liście środków trwałych po polu Grupa,
  • księgowanie za pomocą makr odwołujących się do grup środków trwałych.

 

17. Rejestry VAT. Poprawiono aktualizowanie danych kontrahenta przy wczytywaniu dokumentów za pomocą usługi Comarch OCR.