Comarch ChatERP - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Comarch ChatERP - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Comarch ChatERP

Comarch ChatERP to inteligentny asystent wykorzystujący algorytmy sztucznej inteligencji (AI – od ang. Artificial Intelligence), która jest sukcesywnie rozwijana w Comarch ERP Optima. Wykorzystanie zaawansowanych mechanizmów AI ma na celu usprawnienie pracy przedsiębiorstw poprzez zautomatyzowanie powtarzalnych czynności oraz ułatwienie obsługi programu. Dzięki temu Użytkownicy zostają w znacznym stopniu odciążeni od rutynowych czynności, zyskując jednocześnie lepszy wgląd do znajdujących się w programie danych.

Comarch ChatERP umożliwia komunikację Użytkownika z programem za pomocą języka naturalnego. Komunikacja z Comarch ChatERP przypomina zwykłą konwersację międzyludzką – asystent nie tylko odpowiada na pytania, ale także pamięta historię rozmów i jest w stanie kontynuować wątki rozmowy, dostosowując swoje odpowiedzi do kontekstu. Dzięki temu, jak również dzięki odporności na literówki, Comarch ChatERP pozwala na swobodną komunikację na poziomie mowy ludzkiej. Możliwość komunikacji w języku naturalnym znacznie ułatwia i przyspiesza proces wdrażania nowych Użytkowników.

Comarch ChatERP może udzielić informacji o danych zgromadzonych w systemie, wyjaśni jak działają funkcje programu oraz wykona wybrane czynności zlecone przez Użytkownika.

Uprawnienia do Comarch ChatERP

Comarch ChatERP jest wersją demonstracyjną (BETA) przeznaczoną dla Użytkowników, którym administrator programu nadał do niej uprawnienia. W związku z tym na karcie operatora w Konfiguracji Programu/ Użytkowe/ Operatorzy dostępny jest na zakładce [Ogólne] parametr Prawo do korzystania z ChatERP.

Wyłącznie operator mający ten parametr zaznaczony może korzystać z Inteligentnego asystenta Comarch. Domyślnie żaden operator w programie nie ma zaznaczonego tego parametru. Zaznaczając go Użytkownik otrzymuje komunikat informujący o usłudze:

Comarch ChatERP to eksperymentalna usługa inteligentnego asystenta w fazie testów BETA. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przesłanie danych zawartych w pytaniach i odpowiedziach do firmy Comarch lub podwykonawców technologicznych. Dane zawarte w pytaniach zależą od Ciebie i zobowiązujesz się do nieprzekazywania w nich danych osobowych. Więcej na temat usługi znajdziesz w pomocy.

Jeżeli operator, który nie ma zaznaczonego na swojej karcie parametru Prawo do korzystania z ChatERP ale posiada uprawnienia administratora, uruchomi Inteligentnego asystenta Comarch, otrzyma komunikat o tej samej treści, jak włączając parametr z poziomu Konfiguracji.

Po kliknięciu na przycisk Rozpocznij rozmowę taki Użytkownik przejdzie do Comarch ChatERP a parametr Prawo do korzystania z ChatERP na jego karcie zostanie zaznaczony.

W przypadku użytkownika bez prawa do korzystania z ChatERP który nie jest administratorem, przy próbie uruchomienia funkcji pojawia się informacja: W celu włączenia funkcji skontaktuj się z administratorem programu w Twojej firmie.

Korzystanie z Comarch ChatERP

W menu Sztuczna inteligencja w sekcji Asystent AI dostępna jest funkcja  ChatERP. Po jej wybraniu przez operatora z nadanymi uprawnieniami do korzystania z Comarch ChatERP otwierane jest okno Inteligentnego asystenta Comarch:

W dolnej części okna dostępne jest pole służące do wpisania treści pytania. Po wpisaniu treści i kliknięciu przycisku  Wyślij lub naciśnięciu klawisza <Enter> następuje przesłanie zapytania i wyświetlenie przygotowanej przez asystenta odpowiedzi:

Przykładowe pytania jakie mogą zostać zadane to:

  • Ile jest na stanie towaru Sekator?
  • Wyświetl 5 ostatnich faktur na których znajduję się towar Grabie ogrodnicze
  • Wyświetl listę faktur sprzedaży dla kontrahentów z Krakowa
  • Czy plik JPK_V7 za grudzień 2023 został już wysłany?
  • Ile wynosi podatek vat z pliku JPK_V7 za 12/2023 do zapłaty?
  • Czy odpis dla Maszyna ogrodnicza za 12/2023 został już wygenerowany?
  • Którzy pracownicy mają uprawnienie do obsługi koparki?
  • Pokaż pracowników bez wybranego urzędu skarbowego
  • Pokaż kto jest dzisiaj nieobecny

 

W zależności od zadanego pytania, zwracane przez Comarch ChatERP odpowiedzi mogą wskazywać konkretną wartość (np. stan magazynowy towaru) lub wymieniać wiele pozycji (np. kontrahentów czy dokumentów) spełniających warunek z zadanego pytania. W przypadku kiedy w wyniku zapytania zwracanych jest kilka wartości, są one wyświetlane w osobnych liniach.

W przypadku, kiedy Comarch ChatERP nie jest w stanie odpowiedzieć na zadane przez Użytkownika pytanie, udzielana jest informacja o treści: Przepraszam, ale na podstawie dostępnych danych nie mogę udzielić odpowiedzi na Twoje pytanie.

Comarch ChatERP może również wykonywać wybrane operacje w programie na podstawie poleceń wydawanych przez Użytkownika.

Przykłady takich poleceń skutkujących wykonaniem określonych czynności w programie to:

  • Ustaw limit kredytu 15000 PLN na kontrahencie Aloza
  • Wystaw zamówienie na towar Grabie do liści na dodatkowe 200 sztuk
  • Dodaj fakturę sprzedaży na towar Sekator 300 sztuk dla kontrahenta ADM

 

Comarch ChatERP jest funkcją udostępnioną Użytkownikom Comarch ERP Optima w ramach testów BETA. W związku z tym jej zakres jest ograniczony, a działanie może być obarczone wadami.

Dane z zadawanych pytań i udzielanych odpowiedzi są przesyłane do firmy Comarch oraz Open AI w celu świadczenia usługi. Odpowiedzi udzielane przez Comarch ChatERP są generowane przez algorytmy sztucznej inteligencji (AI). Zadawane pytania i udzielane odpowiedzi są zapisywane i wykorzystywane do doskonalenia działania usługi. Dopuszczane są tylko odpowiedzi które nie generują skutku przetwarzania danych osobowych. Kontrahenci w zadawanych pytaniach są wyszukiwani po nazwie.

W przypadku zadawanych pytań licencje, blokady oraz uprawnienia operatorów w wersji BETA Comarch ChatERP nie są uwzględniane. Są natomiast brane pod uwagę podczas wykonywania poleceń przez inteligentnego asystenta.




Robotyzacja

Moduł Robotyzacja RPA (ang. Robotic Process Automation) zawiera dostępne w programie funkcje automatyczne ułatwiające pracę poprzez wykonywanie powtarzalnych czynności. Często działają one w tle i są domyślnie włączone. Są to następujące funkcje:

  • Pobieranie kursów walut z NBP
  • Pobieranie wskaźników
  • Weryfikowanie statusu w VAT kontrahenta
  • Weryfikowanie rachunków bankowych kontrahentów
  • Pobieranie danych kontrahentów przez integrację z GUS
  • Wymiana danych z bankami za pośrednictwem Internetu
  • IWD – wymiana danych z biurem lub oddziałem
  • Windykacja należności
  • Faktury cykliczne
  • Przypomnienia dla pracowników/operatorów i klientów
  • Kopie bezpieczeństwa do IBARD

 

Na liście funkcji w module Robotyzacja można zapoznać się z ich krótkim opisem, zweryfikować czy określona funkcja jest aktywna oraz po kliknięciu na dostępny przy każdej funkcji link przejść do strony www opisującej szczegółowo tę funkcjonalność w programie:




Sztuczna inteligencja

Moduł Sztuczna inteligencja AI (ang. Artificial Intelligence) zawiera funkcje, które wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji automatyzują pracę w programie. Po wybraniu tej funkcji otwierane jest okno zawierające informacje o Comarch ChatERPComarch OCR oraz Sugerowaniu faktur cyklicznych. Można na nim zweryfikować czy usługa jest aktywna oraz po kliknięciu na znajdujący się tutaj link przejść do strony www opisującej szczegółowo ten produkt oraz informującej o sposobie jego zamówienia.




Parametry

W tym miejscu użytkownik ma możliwość wskazania dedykowanego folderu, do którego na tym stanowisku będą zapisywane załączniki do dokumentów (w przypadku kiedy w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Parametry wybrano opcję zapisu skanów na dysku).

 




Parametry

Możliwe jest wskazanie miejsca przechowywania załączników do przesyłanych dokumentów. Gałąź Konfiguracji niedostępna w przypadku Comarch ERP Optima w Chmurze Standard.

Możliwe jest zaznaczenie jednej z 3 opcji:

  • zapisz w bazie (domyślnie zaznaczona opcja),
  • zapisz w IBARD (po zaznaczeniu tej opcji staje się aktywne pole Folder dla plików na IBARD; po kliknięciu ikony wyboru folderu  pojawi się okno logowania do Comarch IBARD, jeżeli operator wcześniej się nie zalogował),
  • zapisz na dysku (po zaznaczeniu tej opcji pojawia się możliwość określenia domyślnego folderu dla wszystkich stanowisk oraz ewentualnie dodatkowo dedykowanego folderu dla tego stanowiska); po zaznaczeniu opcji zapisz na dysku jeżeli domyślny folder dla wszystkich stanowisk nie był wskazany, podpowiadana jest ścieżka C:\ProgramData\Comarch ERP Optima\Wymiana danych z możliwością wskazania innego folderu.

W przypadku opcji zapisu na dysku dedykowany dla stanowiska folder przechowywania załączników może być również określony w Konfiguracji Stanowiska/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Parametry.

Jeżeli Użytkownik wybrał opcję zapisywania załączników na dysku i uzupełnił folder dedykowany dla stanowiska, załączniki będą zapisywane w tym wskazanym katalogu. Jeżeli folder dla stanowiska nie został wskazany, załączniki będą zapisywane w folderze dla wszystkich stanowisk, określanym w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Parametry.

W przypadku Comarch ERP Optima w Chmurze Standard załączniki zawsze zapisywane są w bazie i nie ma możliwości wskazania innego miejsca ich zapisu.

Jeżeli skonfigurowany jest automatyczny import paczek IWD przy wykorzystaniu Serwisu Operacji Automatycznych, załączniki mogą być zapisywane w bazie lub na dysku. Jeżeli w Konfiguracji wybrana jest w takim przypadku opcja zapisu w Comarch IBARD, załączniki zapisywane są w bazie danych.




Aktywacja

Internetowa Wymiana Dokumentów to rozwiązanie za pomocą którego każda firma pracująca na oprogramowaniu Comarch może elektronicznie przesyłać i odbierać dokumenty do/z Biura rachunkowego lub oddziału.

Jak skonfigurować usługę krok po kroku opisano w biuletynie OPT039 Internetowa Wymiana Dokumentów z Klientem Comarch ERP XT / Comarch Moje BR

Poniżej znajdziesz opis fragmentu procesu dotyczącego konfiguracji wykonywanej przez Biuro rachunkowe w Optimie w gałęzi Konfiguracja/Program/Internetowa Wymiana Dokumentów.

Pamiętaj! Przed przystąpieniem do konfiguracji, należy zarejestrować się na portalu iksiegowosc24.pl

W tej gałęzi konfiguracji dostępne są 2 zakładki: [Ogólne] oraz [Klienci]. Trzecia zakładka [Opcje] jest widoczna widoczna jeżeli zalogowano się do programu na klucz z modułami dla Biur Rachunkowych.

Na zakładce [Konfiguracja] znajdują się przyciski:

  • Aktywuj wymianę przez serwer Comarch – jeżeli parametr zostanie zaznaczony, otwierane jest okno Podaj dane:

Należy na nim uzupełnić pola:

  • Numer Klienta (ID) – numer ewidencyjny Comarch
  • PIN – numer PIN przydzielony Klientowi Comarch do korzystania z Asysty Comarch
  • Ustaw hasło – w to pole należy wpisać hasło, które będzie wymagane przy jakiejkolwiek zmianie ustawień konta na serwerze Comarch
  • Potwierdź hasło

 

Po zapisaniu zmian konto Internetowej Wymiany Dokumentów jest aktywowane.

Poniżej znajdziesz opis pozostałych opcji widocznych na oknie.

Na oknie dostępne są przyciski:

  • Zarządzanie Oddziałami – opcja umożliwia zarządzanie oddziałami w ramach Internetowej Wymiany Dokumentów. W przypadku konfigurowania wymiany po raz pierwszy, po aktywowaniu konta zakładany jest automatycznie oddział o symbolu Centrala. Dane adresowe dla tego oddziału pobierane są z bazy REGON na podstawie numeru NIP zapisanego w kluczu, z którego pobrano moduły podczas logowania do programu. Automatycznie założony oddział podpowiadany jest jako domyślny.
    Uwaga
    Wskazanie domyślnego oddziału jest konieczne. Zwróć uwagę czy ten oddział jest uzupełniony.
  • Zmień hasło – opcja umożliwia zmianę hasła dostępu do konta na serwerze Comarch.
  • Odnowienie certyfikatu – opcja służy odnowieniu certyfikatu Internetowej Wymiany Dokumentów.

 

Po uzupełnieniu powyższych danych należy skonfigurować wymianę z Klientem. W tym celu każdy podmiot z którym chcemy wymieniać dokumenty należy dodać na oknie Klienci biura dostępnym na wstążce programu w sekcji iKsięgowość24. Nowego Klienta można również dodać po zalogowaniu do portalu iksiegowosc24.pl w zakładce Moi Klienci. Po otrzymaniu potwierdzenia mailowego po każdym zgłoszonym Kliencie przystępujemy do uruchomienia wymiany danych między Biurem rachunkowym a Klientem.

W tym celu należy, w kontekście bazy, w której będą importowane/z której będą eksportowane dane, uzupełnić w tabeli znajdującej się na zakładce [Klienci]:

  • Wymieniam dane – jaką rolę będzie pełnić dana baza.
  • Numer Klienta (ID), z którym wymieniam dane – numer Klienta Comarch, który jest partnerem wymiany dla danej bazy.
  • Oddział, z którym wymieniam dane – symbol oddziału partnera wymiany, z którym ma następować komunikacja; nieuzupełniany w przypadku typu wymiany z Klientemz Oddziałem.
  • Aplikacja Klienta – program używany przez Klienta, z którym będzie odbywała się wymiana – należy wybrać XT/MBR lub Optima.

 

W przypadku wyboru opcji z Centralą bądź z Oddziałem, w kolumnie Numer Klienta (ID), z którym wymieniam dane automatycznie uzupełniany jest numer ID ten, który podano podczas aktywowania wymiany.

Jeżeli przy bazie firmowej w kolumnie Wymieniam dane wybrana zostanie opcja z Klientem, wówczas po zapisaniu zmian dla tej bazy Klienta w Konfiguracji Firmy/ Ogólne/ Praca rozproszona ustawiana jest opcja księgowość, a w polu Identyfikator księgowości wpisywane jest: KSIEG.

 

Automatyczna synchronizacja

Dla bazy danych można określić, że dana baza będzie automatycznie synchronizowana poprzez zaznaczenie przy niej parametru Automatyczna synchronizacja. Po zaznaczeniu otwiera się okno z konfiguracją automatycznego importu i eksportu paczek IWD dla wybranej bazy.

Okno konfiguracji automatycznego importu i eksportu paczek IWD dla wybranej bazy może również zostać wywołanie poprzez kliknięcie ikony  .

W nagłówku okna znajduje się informacja o nazwie bazy danych, wybranym typie wymiany oraz identyfikatorze partnera (numerze ID Klienta Comarch). Okno składa się z dwóch zakładek. Zakładka [Harmonogram] zawiera następujące informacje:

  • parametr Automatyczna synchronizacja Internetowej Wymiany Dokumentów – parametr domyślnie zaznaczony; jego odznaczenie powoduje wyłączenie automatycznej synchronizacji IWD dla tej bazy,
  • pole umożliwiające wskazanie operatora, w imieniu którego będą automatycznie synchronizowane dane IWD; ten operator będzie ustawiany na importowanych dokumentach,
  • parametry dotyczące eksportu danych:
    • dzień w którym będzie wykonywany eksport – dostępne są opcje: codziennie, 5-tego dnia miesiąca, 10-tego dnia miesiąca, 20-tego dnia miesiąca,
    • częstotliwość eksportu – możliwość wyboru jednego z następujących ustawień: 1 h, 2 h, 3 h, 4 h, 5 h, 6 h, 12 h,
    • zakres godzin w jakich będzie się odbywał eksport,
    • zakres czasowy eksportowanych dokumentów. Do wyboru będą opcje: wszystkie, poprzedni miesiąc, bieżący miesiąc.
    • parametr Usuwaj bazy dane starsze niż – dotyczy tylko Comarch ERP Optima w Chmurze standard, określa ilość dni, po których plik z nieazaimportowanym danymu zostanie usunięty z bazy

W przypadku wybrania opcji wszystkie eksportowane będą wszystkie dokumenty, które nie zostały jeszcze wyeksportowane (nie mają znacznika E).

Po wybraniu opcji poprzedni miesiąc eksportowane będą dokumenty z datą wystawienia z poprzedniego miesiąca w stosunku do daty bieżącej ustawionej w programie, które nie zostały jeszcze wyeksportowane.

Po wybraniu opcji bieżący miesiąc eksportowane będą dokumenty z datą wystawienia z miesiąca na podstawie daty bieżącej ustawionej w programie, które nie zostały jeszcze wyeksportowane.

Data dokumentów określana jest następująco:

      • w przypadku dokumentów handlowych, magazynowych, rejestru VAT oraz ewidencji dodatkowej znaczenie ma data wystawienia dokumentu,
      • w przypadku list płac jest to okres wypłaty określany na formularzu listy płac,
      • w przypadku raportów k/b jest to data zamknięcia raportu,
      • w przypadku płatności i dokumentów kompensaty jest to data dokumentu,
      • w przypadku rozliczeń jest to data rozliczenia,
      • w przypadku danych słownikowych eksportowane są wszystkie dane, które nie zostały jeszcze wyeksportowane.
  • Parametry dotyczące importu danych:
    • zakres godzin w jakich będzie się odbywał import,
    • częstotliwość importu – możliwość wyboru jednego z następujących ustawień: 1 h, 2 h, 3 h, 4 h, 5 h, 6 h, 12 h.

Znajdująca się na oknie ikona  wywołuje listę logów z operacji eksportu i importu paczek IWD wykonywanych przez Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych dla tej bazy danych.

Na dole okna znajduje się sekcja z informacją o stanie uruchomienia usługi Serwis Operacji Automatycznych wraz z przyciskiem odsyłającym do okna konfiguracji usługi SOA (Konfiguracja Stanowiska/ Serwis Operacji Automatycznych/ Parametry) w razie gdyby usługa SOA nie była uruchomiona. W przypadku Comarch ERP Optima w modelu usługowym sekcja ta nie jest dostępna.

Zakładka [Eksportowane dokumenty] zawiera listę danych słownikowych oraz typów dokumentów, które dla tej bazy mają być automatycznie przesyłane za pomocą IWD. Analogicznie do dotychczasowej funkcjonalności pracy rozproszonej lista zawiera różne pozycje w zależności od wybranego dla bazy danych typu wymiany.

 

W sytuacji kiedy Użytkownik skonfiguruje do synchronizacji jedną bazę, przy zapisywaniu pojawia się pytanie: Czy chcesz ustawić takie same parametry automatycznej synchronizacji dla pozostałych baz o tym samym typie wymiany? Odpowiedź Tak powoduje zapisanie takich samych ustawień dla pozostałych baz o tym samym typie wymiany. Odpowiedź Nie powoduje że zapisywane są ustawienia wyłącznie dla tej bazy.

Dodatkowo aby ułatwić konfigurowanie Serwisu Operacji Automatycznych (SOA) dla kolejnych baz, po zaznaczeniu dla bazy parametru Automatyczna synchronizacja otwiera się okno z ustawieniami z poprzednio konfigurowanej bazy danych.

W przypadku importu raportów kasowych/bankowych może mieć miejsce sytuacja, że zostanie zaimportowany raport k/b, a przy kolejnym imporcie w paczce będzie ten sam raport jednak z większą ilością zapisów k/b. W związku z tym aby zaimportować zapisy kasowe/bankowe do już istniejącego raportu k/b operator wskazany na oknie Serwisu Operacji Automatycznych (SOA) powinien mieć na swojej karcie w Konfiguracji Programu/ Użytkowe/ Operatorzy zaznaczony parametr Prawo importu zapisów k/b do otwartych raportów. W momencie konfigurowania Serwisu Operacji Automatycznych (SOA) przy wyborze operatora następuje sprawdzenie czy ma on zaznaczony wspomniany parametr. Jeżeli okaże się że nie ma, wówczas zostanie on automatycznie zaznaczony i Użytkownik otrzyma informację: Dla prawidłowego działania importu na operatorze [KOD_OPERATORA] został dodatkowo zaznaczony parametr „Prawo importu zapisów k/b do otwartych raportów” w Konfiguracji Programu-> Użytkowe-> Operatorzy.

 

Usuwanie archiwalnych danych z serwera Comarch

Paczki przesłane na serwer Comarch przechowywane są na nim przez 90 dni. Później zostają usunięte z serwera.

W przypadku Comarch ERP Optima w modelu usługowym niezaimportowane dane z paczek IWD , które były importowane automatycznie, są zapisywane w postaci plików XML w folderze na serwerze Comarch, do którego dostęp mają wszyscy Użytkownicy danej firmy. Pliki XML starsze niż 30 dni są automatycznie usuwane z serwera Comarch.

Na zakładce [Opcje] dostępne są 2 opcje:

Wymagaj opisywania dokumentów kosztowych – w przypadku jej zaznaczenia (opcja domyślna) Klient korzystający z Comarch Moje BR lub Comarch ERP XT wprowadzając dokumenty, które prześle do Biura Rachunkowego, będzie obowiązkowo uzupełniał pola opisujące dokumenty, ułatwiając ich odpowiednie zaksięgowanie w Biurze.

Udostępniaj pakiet Comarch OCR swoim Klientom – w przypadku zaznaczenia parametru Klient korzystający z Comarch Moje BR lub Comarch ERP XT może skorzystać z pakietu Comarch OCR wykupionego przez Biuro Rachunkowe podczas dodawania dokumentów kosztowych ze skanów.




CRM, Obieg dokumentów

CRM

Nowości

  1. Faktury cykliczne. Na fakturze cyklicznej na formularzu pozycji dodano zakładkę [Atrybuty], na której umożliwiono przypisanie i modyfikowanie atrybutów towaru. Do pozycji można przypisać dowolną liczbę atrybutów, a jeden atrybut może być przypisany do pozycji wiele razy (na przykład z różnymi wartościami).Atrybuty prezentowane są w formie listy z możliwością edycji wartości.

    Na liście widoczne są kolumny:

    • Lp – numer kolejny atrybutu,
    • Kod – kod atrybutu,
    • Wartość – wartość atrybutu w formacie tekst, liczba, lista lub data. Pole edytowalne.
  2. Na liście dostępne są przyciski:

    1) Zapisz zmiany  / Anuluj zmiany  – odpowiednio powodujące zapis lub zaniechanie zapisu zmian na oknie oraz jego zamknięcie.
    2) Dodanie atrybutu – umożliwia dodawanie atrybutów poprzez edycję bezpośrednio na liście, bez konieczności podnoszenia formularza atrybutu. Naciśnięcie przycisku powoduje utworzenie nowego wiersza dla atrybutu, gdzie możemy wprowadzić kod atrybutu lub za pomocą przycisku , otworzyć listę atrybutów. Jeśli podamy nieistniejący kod atrybutu lub naciśniemy otworzy się lista atrybutów zdefiniowana w menu Ogólne/ Atrybuty na zakładce Towaru (z pominięciem atrybutów o formacie binaria).
    3) Edycja atrybutu – umożliwia edycję na liście dla wartości z kolumny Kod lub Wartość atrybutu
    4) Usunięcie atrybutu

    Dodatkowo w menu kontekstowym, uruchamianym prawym klawiszem myszy, dostępna jest opcja Dodaj seryjnie, wywoływana również skrótem klawiszowym <ALT>+<INSERT>. Dodawanie seryjne, w odróżnieniu od dodawania pojedynczego <INSERT>, po zatwierdzeniu dodawanej pozycji powoduje dodanie kolejnej. Wyjście z trybu dodawania seryjnego następuje poprzez wycofanie się z nowo dodanej pozycji klawiszem <ESC> lub anulowanie formularza. 

    Na liście można zmieniać dowolnie kolejność atrybutów metodą „przeciągnij i upuść”, przestawiając poszczególne atrybuty z wciśniętym lewym klawiszem myszy.

    Możliwe jest również kopiowanie atrybutów wraz z wartościami. Po ustawieniu się w wybranym wierszu należy nacisnąć kombinację klawiszy <CTRL>+<INSERT> lub przytrzymać <CTRL> i nacisnąć ikonę zielonego plusa. Skopiowany atrybut pojawi się w ostatnim wierszu.

    Dwukrotne kliknięcie w kolumnie [Wartość] na konkretnym atrybucie, uruchamia edycję bezpośrednio na liście.

    Dla atrybutów typu lista możliwe jest dodanie nowej wartości dla definicji atrybutu, bezpośrednio z poziomu formularza pozycji dokumentu. Wprowadzając atrybut typu lista dla pozycji dokumentu, możemy wskazać opcję <Nowa> z rozwijanej listy wartości. Po jej wybraniu podnoszone jest okno Nowa wartość – zostanie dodana, w którym można zdefiniować nową wartość listy.

    Atrybuty są przenoszone na wszystkie faktury z wzorca. Podczas przekształcania Faktury Cyklicznej do Faktur, domyślnie dodawane są również atrybuty z pozycji cennika, które mają zaznaczony parametr przenoś na transakcje. Natomiast na formularz faktury cyklicznej nie są przenoszone atrybuty przypisane na pozycji cennikowej. Dodatkowo pomijane są te atrybuty z karty cennikowej, które zostały dodane na wzorzec ręcznie. Weryfikacja odbywa się na podstawie kodu atrybutu.

    Przykład

    Na karcie towaru Towar1  przypisany został Atrybut KOLOR z zaznaczonym parametrem przenoś na transakcje, na fakturze cyklicznej wskazano Towar1 i przypisano Atrybut DATA. W takiej sytuacji oba atrybuty zostaną przeniesione na wygenerowane faktury.

    Przykład

    Na karcie towaru Towar1  przypisany został Atrybut KOLOR z zaznaczonym parametrem przenoś na transakcje, na fakturze cyklicznej wskazano Towar1 i przypisano Atrybut KOLOR. W takiej sytuacji atrybut zostanie przeniesiony razem z wartością na wygenerowane faktury tylko z faktury cyklicznej, z karty towaru zostanie pominięty.

    Przykład

    Na karcie towaru Towar1  przypisano kilka razy ten sam Atrybut KOLOR z zaznaczonym parametrem przenoś na transakcje, ale różnymi wartościami, na fakturze cyklicznej wskazano Towar1 i przypisano tylko jeden raz  Atrybut KOLOR. W takiej sytuacji atrybut zostanie przeniesiony razem z wartością na wygenerowane faktury tylko z faktury cyklicznej, z karty towaru zostaną pominięte wszystkie Atrybuty o kodzie KOLOR. W takiej sytuacji użytkownik musi przypisać kilka razy ten sam atrybut bezpośrednio na fakturze cyklicznej.

  3. Kreator faktury potencjalnie cyklicznej . W kreatorze faktury potencjalnie cyklicznej na pozycji dokumentu dodano zakładkę [Atrybuty]. Dodawanie atrybutów działa analogicznie jak na pozycji faktury cyklicznej.

Poprawiono

  1. Automat faktur cyklicznych. Poprawiono generowanie wydruków w formacie GenRap, podczas automatycznej wysyłki faktur cyklicznych.

 

Obieg dokumentów

Zmiany

  1. Podgląd dokumentu z biblioteki. Jeśli z dokumentem w module Handel powiązany jest tylko jeden załącznik, wówczas po kliknięciu w ikonę Podgląd dokumentu z biblioteki wyświetlany jest numer powiązanego dokumentu OBD oraz nazwa załącznika.




Deklaracja PIT-28 dla księgi podatkowej/ księgowości kontowej

Od 1 stycznia 2023 r. najem prywatny opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W związku z tym w programie istnieje możliwość dodania deklaracji PIT-28(26) niezależnie od rodzaju księgowości wskazanego w Konfiguracji.

Jeżeli w Konfiguracji jako rodzaj księgowości wybrana jest Księga podatkowa lub Księgowość kontowa, to deklaracja PIT-28(26) służy do rozliczenia tylko najmu prywatnego. Do deklaracji PIT-28(26) służącej tylko do rozliczenia najmu prywatnego nie ma możliwości dodania załączników PIT-28/B(20), PIT/O(28), PIT/D(31), PIT/2K(9) oraz Korekty podatku. Zakładka [Załączniki] na deklaracji PIT-28 jest niewidoczna. Na wydruku Formularz deklaracji PIT-28(26)/ Deklaracja PIT-28 z załącznikami są uwzględnione tylko załączniki UPO I ORD-ZU.

Kwoty przychodów z najmu prywatnego oraz odliczenia straty od przychodów z najmu prywatnego na deklaracji PIT-28(26) pobierane są z kwot właściciela.

Przychody z najmu prywatnego nie są pomniejszane o zwolnienia podatnika z tytułu ulg: Osoba powyżej 60/65 lat niepobierająca emerytury, Osoba wychowująca co najmniej czworo dzieci oraz Osoba, która przeniosła miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Na deklaracji PIT-28 służącej do rozliczenia tylko najmu prywatnego nie są uwzględniane zobowiązania i wierzytelności zwiększające/ zmniejszające przychody. Sekcje H.1 Zwiększenia przychodów oraz H.2 Zmniejszenia przychodów są nieaktywne.

Jeżeli w Konfiguracji jako rodzaj księgowości wybrana jest Księga podatkowa lub Księgowość kontowa, to na deklaracji PIT-28(26) są nieaktywne również następujące sekcje: C. Przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolnione od podatku, E.4. Odliczenia na podstawie art.11 ust. 1a i 3a ustawy, F.2. Obliczenie przysługujących odliczeń z poz.106 (pozycje 120 – 128), J.1. Wierzytelności i zobowiązania nieodliczone w latach poprzednich (pozycja 183), N. Obliczenie należnego ryczałtu (pozycje 232 oraz 233), O. Informacje o zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 6-13 ustawy z domyślnie zaznaczonym polem Nie, R. Przychody osiągnięte w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, U. Informacje o załącznikach.

Jeżeli w Konfiguracji jako rodzaj księgowości wybrana jest Księga podatkowa lub Księgowość kontowa, to:

  1. Z poziomu deklaracji PIT-28(26) po naciśnięciu przycisku Udziały i kwoty deklaracji są widoczne zakładki: [Odliczenia] oraz [Najem prywatny].
  2. Z poziomu deklaracji PIT-28(26) po naciśnięciu przycisku Informacje o przychodach i kosztach podatnika/małżonka widoczna jest tylko zakładka [Najem].
  3. Na liście zaliczek na PIT-28 zaliczki są widoczne od wersji 17. Deklaracje roczne na PIT-28 są widoczne od wersji 26.



Handel z magazynem

Informacja
Planowana na styczeń wersja 2024.2 będzie ostatnią wspierającą integrację Comarch ERP Optima Offline (stanowisko handlowe dla Comarch ERP XL).

Nowości

  1. Wydruk Świadectwa jakości paliw stałych i Oświadczenia o kraju pochodzenia węgla.
      • Na wydrukach Świadectwa jakości paliw stałych oraz Oświadczenia o kraju pochodzenia węgla umożliwiono wykazanie informacji o adresie punktu sprzedaży i miejscu wystawienia dokumentu. W tym celu należy użyć odpowiednich atrybutów kontrahenta o nazwie Adres punktu sprzedaży węgla i Miejsce wystawienia dokumentu.Atrybuty domyślnie mają format listy, gdzie konieczne jest uzupełnienie pozycji tej listy.

        Powyższe atrybuty można przypisać do karty kontrahenta, na zakładce [Atrybuty], z zaznaczonym parametrem Przenosić na transakcje lub wskazać bezpośrednio na dokumencie, w zakładce [Atrybuty/JPK].

      • Udostępniono pojedyncze wydruki Świadectwo jakości paliw stałych (sPrint) i Oświadczenie o kraju pochodzenia węgla (sPrint), dostępne z poziomu pozycji dokumentu oraz wydruki zbiorcze Faktura/ świadectwo jakości/ oświadczenie (sPrint), Paragon ze świadectwem jakości (sPrint), WZ ze świadectwem jakości (sPrint), które widoczne są z poziomu formularza dokumentu.
  1. KSeF – Krajowy System e-Faktur. Przy eksporcie Faktur Sprzedaży do Krajowego Systemu e-Faktur uwzględniono dodatkowe dane takie jak opis dokumentu oraz opis dla pozycji.
  2. Automatyczna realizacja zamówień. Na liście Rezerwacji Odbiorcy dodano operację seryjną Zrealizuj zamówienie, umożliwiającą automatyczną realizację zamówień.

 

Zmiany

  1. Krajowy System e-Faktur. Umożliwiono zmianę środowiska wymiany danych z KSeF, ze środowiska produkcyjnego na środowisko demo. W bazie danych zapamiętywana jest zawsze data uruchomienia pracy w trybie produkcyjnym.

Poprawiono

  1. Poprawiono wyświetlanie siódmego atrybutu w podglądzie pozycji dokumentu, na zakładce [Zasoby].
  2. Przekształcanie dokumentów. Wykluczono zbędne generowanie korekty wartości, w sytuacji przekształcania dokumentów PZ lub WZ do dokumentów handlowych, gdzie występuje agregacja pozycji.
  3. Import raportu sprzedaży z kasy fiskalnej. Usunięto problem pojawiający się podczas wykonywania importu raportu sprzedaży, przy skonfigurowaniu więcej niż jednej kasy fiskalnej.

 

Współpraca z Comarch e-Sklep

Nowości

  1. Generowanie przesyłki. Dla zamówienia z Comarch e-Sklep, na Zleceniu nadania przesyłki zostanie wskazany kurier zgodny z ustawieniem na formularzu Rezerwacji Odbiorcy.

Poprawiono

  1. Zdjęcie Opiekuna towaru. Poprawiliśmy sposób przesyłania zdjęcia Opiekuna towaru do e-Sklep.
  2. Automat realizacji zamówień. Wprowadziliśmy weryfikację dostępności towaru na magazynie. W przypadku jego braku, zamówienie nie zostanie automatycznie realizowane.

Współpraca z wszystko.pl

Nowości

  1. Edycja tytułu oferty. Wprowadziliśmy możliwość edycji tytułu aktywnej oferty. Dla oferty aktywnej na platformie wszystko.pl istnieje możliwość edycji jej tytułu:W sytuacji jeśli oferta została sprzedana, zmiana tytułu na platformie wszystko.pl będzie niedostępna.
  2. Zdjęcie w formacie URL. Wprowadziliśmy możliwość dodania zdjęcia w formacie URL. Z poziomu Cennika/Zasobów na zakładce atrybuty dodaliśmy możliwość dodania zdjęcia w formacie URL:




Płace i Kadry

Nowości

  1. Wskaźniki
    .
    .
    Konfiguracja / Program / Płace / Wynagrodzenia
    .

    Wartości obowiązujące od 1.12.2023:
    .
    – przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 7 194,95zł,
    – minimalne wynagrodzenie uczniów I roku: 575,60 zł,
    – minimalne wynagrodzenie uczniów II roku: 647,55,
    – minimalne wynagrodzenie uczniów III roku: 719,50 zł,
    – młodociany – przyuczenie: 503,65 zł.
    .
    Wartości obowiązujące od 01.01.2024:
    .
    – wskaźnik waloryzacji: 101,00%,
    – współczynnik ekwiwalentu: 20,92.

    Podstawa prawna:
    Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 10 listopada 2023 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w trzecim kwartale 2023 r (M.P. z 2023, poz. 1216)
    Obwieszczenie Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w I kwartale 2024 r. (M.P. z 2023, poz.1225).

  1. Eksport deklaracji ZUS DRA do ZUS. Udostępniono możliwość eksportu deklaracji ZUS DRA bezpośrednio do ZUS.Po naliczeniu deklaracji Użytkownik ma możliwość wysłania deklaracji bezpośrednio do ZUS lub wygenerowania pliku xml i zaczytanie do programu Płatnik. W menu przy przycisku Eksport deklaracji została dodana opcja ‘Wyślij bezpośrednio do ZUS’.
    Wybranie opcji Wyślij bezpośrednio do ZUS rozpocznie proces wysyłki deklaracji, W pierwszym kroku zostaną przygotowane dane. Po ich przygotowaniu Użytkownik zostanie poinformowany o możliwości ich weryfikacji: „Czy chcesz zweryfikować deklaracje przed wysłaniem ich do ZUS?”
    Jeżeli zostanie wybrana opcja NIE, Użytkownik zostanie przekierowany do kolejnych kroków wysyłki.
    Jeśli zostanie wybrana opcja TAK, wówczas na formularzu deklaracji automatycznie otwiera się zakładka [4 Dokumenty], w której dostępne są formularze naliczonych deklaracji. Z tego poziomu możliwy jest podgląd, edycja i usunięcie deklaracji utworzonych na podstawie danych w programie.Wybierając opcję Dodaj  możliwe jest dodanie innych załączników do danej deklaracji.Dokumenty otwierają się w aplikacji Comarch Deklaracje Podatkowe. Dane wykazane w formularzu aplikacji podlegają edycji.Po sprawdzeniu deklaracji, można je przesłać do ZUS wybierając ponownie opcję ‘Wyślij bezpośrednio do ZUS’. Użytkownik zostanie poproszony o wskazanie certyfikatu, który posłuży do podpisywania deklaracji.Po wskazaniu certyfikatu i podaniu numeru PIN, wyświetli się log z przebiegu eksportu, który kolejno będzie wskazywał jakie czynności są wykonywane: przygotowanie, walidacja, podpisywanie. Podczas walidacji sprawdzane jest czy wszystkie wymagane pola na deklaracji są uzupełnione. Przy braku wymaganych danych pojawia się odpowiedni komunikat informujący, które pole należy uzupełnić.
    Deklaracjom przesłanym do ZUS zostanie nadany identyfikator. Identyfikator udostępniany jest po zakończeniu transmisji dokumentów do ZUS. Otrzymanie identyfikatora oznacza, że plik z dokumentami dotarł do ZUS, lecz nie nastąpiła jeszcze deszyfracja, weryfikacja ważności podpisu cyfrowego oraz sprawdzenie poprawności dokumentów ubezpieczeniowych. W takiej sytuacji wyświetlany jest komunikat: Nie udało się pobrać danych o przesyłce. Spróbuj ponownie później.Przetworzenie nadesłanych dokumentów w ZUS powoduje wygenerowanie potwierdzenia, które zawiera informacje o przyjęciu dokumentów lub przyczynie ich odrzucenia. Aby sprawdzić status przesłanych deklaracji należy odebrać potwierdzenie wysyłki wybierając w menu Eksportu deklaracji opcję Odbierz potwierdzenie wysyłki. Po poprawnym przetworzeniu deklaracji przez ZUS i odebraniu potwierdzeniu zostanie wyświetlony komunikat: Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobrano potwierdzenie.Po zakończeniu wysyłki, na formularzu deklaracji  pojawi się zakładka  [5 e-ZUS], w której wyświetlane są informacje o: statusie deklaracji, numerze referencyjnym,  operatorze wysyłającym i odbierającym, dacie wysłania i odebrania.


    Pliki z wysłaną deklaracją do ZUS oraz pobranym potwierdzeniem odbioru są zapisywane w lokalizacji wskazanej w konfiguracji stanowiska (Start/ Konfiguracja/ Stanowisko/ Płace/ Parametry), w polu Deklaracje ZUS – katalog dla plików xml w przypadku korzystania z programu w wersji stacjonarnej lub w folderze Moje dokumenty danego Użytkownika w przypadku wersji w chmurze.

    Dokumenty ZUS przekazywane są za pośrednictwem systemu Elektronicznej Wymiany Dokumentów. W konfiguracji programu (Start/ Konfiguracja/ Program/ Ogólne / e-Deklaracje/JPK/CUK), w sekcji ZUS zostały wskazane adresy usługi EWD ZUS, na które wysyłane są przesyłki ZUS.

    https://www.ewd2.warszawa.zus.pl/
    https://www.ewd2.wroclaw.zus.pl/

  1. Biuro Rachunkowe. Eksport deklaracji ZUS DRA do ZUS. Udostępniono możliwość seryjnego eksportu deklaracji ZUS DRA bezpośrednio do ZUS z poziomu Biura Rachunkowego. Po naliczeniu deklaracji Użytkownik ma możliwość wysłania deklaracji bezpośrednio do ZUS lub wygenerowania pliku xml i zaczytanie do programu Płatnik. W celu wysyłki deklaracji bezpośrednio do ZUS należy w panelu Operacji seryjnych na zakładce Deklaracje/Zaliczki/JPK wybrać funkcję Przygotowanie ZUS DRA do wysyłki do ZUS Następnie należy zatwierdzić deklarację i poziomu zakładki e-Deklaracje/Wyślij JPK wybrać opcję Wyślij ZUS DRA bezpośrednio do ZUS Przetworzenie nadesłanych dokumentów w ZUS powoduje wygenerowanie potwierdzenia, które zawiera informacje o przyjęciu dokumentów lub przyczynie ich odrzucenia. Aby sprawdzić status przesłanych deklaracji należy odebrać potwierdzenie wysyłki wybierając opcję Odbierz potwierdzenie wysyłki do ZUS  .

    Pliki z wysłaną deklaracją do ZUS oraz pobranym potwierdzeniem odbioru są zapisywane w lokalizacji wskazanej w konfiguracji stanowiska (Start/ Konfiguracja/ Stanowisko/ Płace/ Parametry), w polu Deklaracje ZUS – katalog dla plików xml w przypadku korzystania z programu w wersji stacjonarnej lub w folderze Moje dokumenty danego Użytkownika w przypadku wersji w chmurze.

  2. Pakiet mobilności. Wprowadzono obsługę należności stanowiących zwrot kosztów poniesionych przez kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.Na formularzu typu wypłaty dostępnym z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Typy wypłat, na zakładce [3 Szczegółowe] został dodany parametr Zwrot kosztów dla pracownika – kierowcy. Zaznaczenie parametru powoduje automatyczne wyszarzenie i ustawienie w konfiguracji dodatku, na zakładce [2 Podatki/ Nieobecności] takich pozycji jak:
      • Pozycja PIT – ‘Nie dotyczy’
      • Sposób naliczenia zaliczki – ‘nie naliczać’
      • Zawsze naliczać ulgę – niezaznaczone
      • Sposób naliczenia kosztów – ‘nie naliczać’
      • Sposób naliczania składek ZUS –‘naliczać’
      • Sposób naliczania skł. na ubezp. zdrow.- ‘naliczać’

  3. Typ wypłaty z zaznaczonym parametrem Zwrot kosztów dla pracownika – kierowcy w przypadku, gdy przychód pracownika będzie wyższy niż przeciętne prognozowane wynagrodzenie (w 2023 r. jest to kwota 6 935 zł) będzie traktowany jako element nieoskładkowany, a gdy przychód będzie niższy, automatycznie będzie stanowił podstawę składek na ubezpieczenie społeczne.

    Przykład

    Pracownik ma stawkę 10 000 zł/ miesięcznie, kwota diety za październik 4 000 zł, dodatkowo ma dodatek z zaznaczonym parametrem Zwrot kosztów dla pracownika – kierowcy na kwotę 2 000 zł.

    1. Ustalenie jaki jest przychód pracownika w danym miesiącu deklaracji.
    Przychód pracownika to 10 000 zł.
    Przychód jest większy niż 6 935 zł (przeciętne prognozowane wynagrodzenie w 2023 r.), dlatego dodatek z zaznaczonym parametrem Zwrot kosztów dla pracownika – kierowcy, traktujemy jako nieoskładkowany.

    2. Ustalenie podstawy składek ZUS.
    Suma elementów oskładkowanych wynosi 10 000 zł.
    10 000 zł > 6935 zł, dlatego od podstawy odejmujemy diety.
    10 000 – 4 000 (diety) = 6000 zł.
    6 000 zł < 6 935 zł, podstawa po odjęciu diet jest mniejsza niż minimalna podstawa składek, dlatego zostaje podwyższona do kwoty 6 935 zł.
    Podstawa składek społecznych wynosi 6 935 zł

    Przykład

    Pracownik ma stawkę 5 000 zł/ miesięcznie, kwota diety za październik 1 000 zł, dodatkowo ma dodatek z zaznaczonym parametrem Zwrot kosztów dla pracownika – kierowcy na kwotę 1 000 zł. Naliczamy wypłatę za październik 2023 r.

    1. Ustalenie jaki jest przychód pracownika w danym miesiącu deklaracji.

    Przychód pracownika to 5 000 zł.
    Przychód jest mniejszy niż 6 935 zł (przeciętne prognozowane wynagrodzenie w 2023r.), dlatego dodatek z zaznaczonym parametrem Zwrot kosztów dla pracownika – kierowcy traktujemy jako oskładkowany.

    2. Ustalenie podstawy składek ZUS

    5 000 + 1 000 = 6 000 zł.
    6 000 < 6 935 zł, suma wynagrodzenia jest mniejsza niż 6 935, dlatego przy wyliczaniu podstawy ZUS nie są odliczane diety.
    6 000 zł, to kwota podstawy ZUS.

  1. Kontrola wykorzystania pracy zdalnej okazjonalnej. Umożliwiono odnotowanie liczby dni okazjonalnej pracy zdalnej, wykorzystanej u poprzedniego pracodawcy. W związku ze zmianami na formularzu historii zatrudnienia, zmieniono nazwę zakładki [2 Urlop wypoczynkowy] na [2 Nieobecności/Praca zdalna] i dodano w niej pole Wykorzystana praca zdalna okazjonalna, w którym Operator może odnotować dla nowo zatrudnionego pracownika, informację o wykorzystaniu w danym roku kalendarzowym, limitu okazjonalnej pracy zdalnej u poprzednich pracodawców. Informacje odnotowane w Historii zatrudnienia, będą uwzględnione w trakcie sprawdzania wykorzystania limitu rocznego pracy zdalnej w bieżącej firmie.
  2. Deklaracje podatkowe
      • Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznej PIT-8AR(13), na formularzu obowiązującym za rok 2023.
      • Dodano nowy wzór wydruku dla deklaracji podatkowej PIT‑8AR(13).
      • Dodano nowy formularz oraz wydruk zaliczki podatku na PIT-8AR w wersji 16. Domyślnie podczas dodawania zaliczki na PIT-8AR podpowiada się nowy formularz.
      • Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki deklaracji PIT-4R(13) do systemu e-Deklaracje.
  1. Wynagrodzenie płatnika podatku. Wprowadzono zmiany w naliczaniu wynagrodzenia płatnika podatku. Od 01.01.2024 kwota wynagrodzenia przysługującego płatnikowi od przekazywanego do urzędu skarbowego podatku naliczanego z zastosowaniem skali podatkowej, będzie wynosić 0,30% tej kwoty. W związku z tym, wprowadzono zmiany w konfiguracji firmy w gałęzi ‘Podatki’. Podczas aktualizacji programu do wersji 1. w polu Procent wynagrodzenia należnego płatnikowi od naliczonego podatku z zastosowaniem skali podatkowej (PIT-4R) z datą od 1.01.2024 zostanie ustawiona nowa wartość 0,30%, jeśli na 31.12.2023 w tym polu była inna wartość niż 0%.Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (Dz.U. 2022, poz 1377).
  2. Zaświadczenia ZUS Z-3. Dostosowano zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3 do wzoru opublikowanego w dniu 13.11.2023r.na stronach ZUS.
  3. Współbieżne naliczanie deklaracji PIT-11. Wprowadzono współbieżność (równoległość) naliczania deklaracji PIT-11, co przełożyło się na znaczne zwiększenie wydajności tej operacji. Zmiany w naliczaniu są uzależnione od ustawienia parametru Współbieżne naliczanie deklaracji PIT-11, dostępnego z poziomu Start/ Konfiguracja/ Stanowisko/ Płace/ Parametry. Gdy parametr jest zaznaczony, deklaracje naliczane są współbieżnie (równolegle), jeśli nie to tak jak dotychczas szeregowo. Parametr jest domyślnie zaznaczony.
  4. Algorytm 12. W algorytmie 12, w funkcjach Nieobec() oraz NieobecCalodzienne(), umożliwiono odwołanie się do przyczyny nieobecności. W drugim parametrze odnoszącym się do rodzaju nieobecności, dodano nową pozycję Const.Przyczyna. W pozycji 3, w cudzysłowie należy podać przyczynę nieobecności zgodnie ze słownikiem dostępnym z poziomu formularza nieobecności. Ustawienie nowego parametru spowoduje zwrócenie liczby dni, w których pracownik ma wprowadzoną nieobecność ze wskazaną przyczyną.

 

Zmiany

  1. Płatności do korekty deklaracji DRA. Wprowadzono zmiany w sposobie ustalania płatności do korekty deklaracji DRA. Do tej pory w przypadku korekty, naliczała się nowa płatność w pełnej wysokości. Obecnie generowana jest płatność będąca różnicą kwoty wynikającej z  korekty i kwoty deklaracji o niższym identyfikatorze, utworzonych za ten sam miesiąc dla tego podmiotu.
  2. Formularz wypłaty. Po zaznaczeniu parametru Korekta podatku i ubezp., umożliwiono edycję pola Pomniejszenie o diety.
  3. Przychód PPK po zwolnieniu. Przychód PPK  jest automatycznie usuwany z listy PPK, gdy wypłata do której był naliczony, została anulowana.
  4. Podstawy obliczeniowe. Uniemożliwiono usuwanie podstaw obliczeniowych z poziomu okna listy podstaw obliczeniowych pracownika.
  5. Strefa nieaktywna. Uniemożliwiono ustawienie w czasie/planie pracy nieaktywnych stref.
  6. Informacje o firmie. Z analizy Kończący się termin ważności badań zostali wykluczeni właściciele.
  7. Import/eksport danych kadrowych. Umożliwiono import/eksport z/do arkusza Excel oraz za pomocą Comarch Migrator, dodatkowych danych:
      • daty zatrudnienia i rozpoczęcia pracy,
      • kodu kraju w danych adresowych,
      • obywatelstwa i kodu kraju obywatelstwa,
      • kodu zawodu na umowie cywilnoprawnej,
      • informacji o uldze podatkowe na umowie cywilnoprawnej.
    Umożliwiono również import/eksport z/do arkusza Excel informacji o przystąpieniu pracownika do PPK i wysokości składek. Szczegóły dotyczące nowych pozycji znajdują się w artykule Struktura arkusza kalkulacyjnego i dokumentacji do Comarch ERP Migrator.
  1. Wydruk Karta podatkowa i Pracownicy z przychodami. Wprowadzono zmiany w wykazywaniu składki zdrowotnej. Na wydrukach uwzględniana jest składka zdrowotna pobrana z wynagrodzenia pracownika, także od tych przychodów, które nie są opodatkowane.
  2. Wydruki sPrint.Dodano wydruk sPrint ‘Wypowiedzenie warunków pracy’.
  3. Współpraca z Comarch ERP XL. W związku ze zmianami po stronie Comarch ERP XL, w konfiguracji firmy (Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry współpracy z XL ) wyszarzono  pola  związane z synchronizacją z systemem XL. Aktywne pozostaje pole dotyczące wyboru operatora dla zapisów z programu Comarch ERP XL.

Poprawiono

  1. Deklaracja PIT.
      • Poprawiono wykazywanie na deklaracji PIT-11 kwoty dodatku z zaznaczonym w konfiguracji parametrem Waluta z umowy cywilnoprawnej.
      • Poprawiono wyświetlanie milionowych kwot w podglądzie wydruku i wydruku deklaracji PIT-8AR.
  1. Naliczanie wypłat.
      • W przypadku rozliczenia wypłat zgodnie z pakietem mobilności, korekta składki zdrowotnej powodowała, że w wypłacie nie było podziału na składki ZUS opodatkowane i nieopodatkowane. Działanie poprawiono.
      • Jeżeli pracownik rozliczany zgodnie z pakietem mobilności, w tym samym miesiącu deklaracji miał naliczone 2 wypłaty za różne miesiące i w drugiej zapisanej wypłacie zmieniono wartość któregoś elementu, to pomniejszenie o diety w tej wypłacie uwzględniało diety z dwóch miesięcy.
      • W przypadku gdy w wypłacie umowy zlecenie kierowcy był naliczany dodatek nieopodatkowany, który w konfiguracji, w polu Pozycja na deklaracji PIT miał zaznaczoną opcję 'Nie dotyczy’, to nie był on uwzględniany przy wyliczeniu podstawy składek zgodnie z zasadami pakietu mobilności. Działanie poprawiono.
      • W przypadku gdy zleceniobiorca, który złożył wniosek o niepobieranie zaliczki podatku (dochód do 30 000 zł), w wypłacie miał naliczany składnik 'Wyrównanie do minimalnej stawki (umowa)’, to od tego składnika naliczał się podatek. Działanie poprawiono.
      • W przypadku gdy wypłata umowy za okres oddelegowania była naliczana jako druga w miesiącu, a w pierwszej krajowej wypłacie był naliczony element nieozusowany, to podstawa ZUS w drugiej wypłacie była wyliczana z uwzględnieniem tego dodatku. Działanie poprawiono.
  1. Podstawa zasiłku chorobowego. Poprawiono wliczanie dodatków rocznych do podstawy zasiłku chorobowego.
  2. Algorytm 12.
      • Jeżeli dodatek odwołujący się do funkcji Nieobec(), przy normie do urlopu innej niż 8h, był dodawany w zapisanej wypłacie, to zwracał niepoprawną wartość. Działanie poprawiono.
      • W niektórych przypadkach funkcja Nadgodz() zwracała niepoprawną wartość, gdy pracownik miał odnotowane  w czasie  pracy niedogodziny i nadgodziny.
      • Wzorzec płacowy, w którym jako rodzaj wartości ustawiono 'Podatek’, nie uwzględniał zaliczki podatku naliczonej od przychodu PPK . Działanie poprawiono.
  1. Zajęcie wynagrodzenia.
      • Gdy przeliczono zajęcie komornicze w wypłacie naliczonej po dacie zwolnienia pracownika, była ustalana niepoprawna kwota wolna, ponieważ przy jej wyliczeniu była uwzględniona ulga podatkowa. Działanie poprawiono.
      • Podczas przeliczania zajęcia wynagrodzenia przy użyciu funkcji 'Przelicz zajęcia komornicze’, w wypłacie korygującej nadmiarowo było uwzględniane wynagrodzenie z wypłaty anulowanej, przez co kwota zajęcia była zawyżona. Działanie poprawiono.
  1. Bilansowanie nadgodzin.
      • Nadgodziny średniotygodniowe były bilansowane z godzinami nieobecności 'Zwolnienie (Siła wyższa)’. Działanie poprawiono.
      • Poprawiono bilansowanie nadgodzin dobowych w okresie rozliczeniowym dłuższym niż 1 miesiąc, gdy we wcześniejszym miesiącach okresu rozliczeniowego występowały nadgodziny dobowe.
      • Niepoprawnie naliczały się dopłaty do nadgodzin średniotygodniowych, gdy w planie pracy pracownik miał zaplanowaną mniejszą liczbę godzin pracy niż ta, która wynikała z k.p. art. 130., a pracownik przepracował więcej godzin niż wynika z normy i w konfiguracji kalendarza było ustawione  bilansowanie jako: tylko średniotygodniowe.  Działanie poprawiono.
  1. Dopłata za pracę w nocy.
      • Jeżeli pracownik w ostatnim miesiącu zatrudnienia miał naliczone dwie wypłaty etatowe za ten sam okres i w pierwszej z nich była naliczona dopłata do godzin nocnych, to w drugiej wypłacie etatowej ponownie naliczała się dopłata za te same godziny.
      • Dopłata za pracę w nocy rozliczona w poprzednim miesiącu niepotrzebnie naliczała się ponownie w wypłacie na liście z opcją ‘Mies. wstecz’, jeśli w trakcie poprzedniego miesiąca była odnotowana aktualizacja i godziny nocne wystąpiły w okresie przed datą aktualizacji. Działanie poprawiono.
  1. Korygowanie wypłat. Nie można było anulować korekty wypłaty umowy, w przypadku gdy na liście płac zleceniobiorca miał naliczonych kilka wypłat. Działanie poprawiono.
  2. Historia zatrudnienia pracownika. W momencie wejścia do formularza Historia zatrudnienia pojawiał się niepotrzebnie komunikat „Ta operacja wymaga zapisania bieżącego zapisu historycznego pracownika. Czy zapisać?” Działanie poprawiono.
  3. Wydruku zaliczki na PIT-4 wersja 19. Poprawiono uzupełnienie sekcji Oświadczenie płatnika lub osoby wyznaczonej do obliczenia i pobrania podatku.
  4. Wydruk Rachunek do umowy. Kwota w polu Suma elementów wypłaty była zawyżona o wartość elementu wypłaty Dni pobytu za granicą (liczba diet). Działanie poprawiono.
  5. Wydruk Lista obecności (GenRap)/ Lista obecności wg kalendarza (GenRap). W lutym 2024 r. była wykazywana liczba dni 28 zamiast 29. Działanie poprawiono.
  6. Wydruk Deklaracja rezygnacji z PPK. Poprawiono treść deklaracji oraz przypis.
  7. Wydruk Umowa o pracę. Poprawiono treść w wydruku ‘Umowa o pracę’.