CRM, Obieg dokumentów - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima CRM, Obieg dokumentów - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

CRM, Obieg dokumentów

CRM

Poprawiono

1. Makro w wiadomości e-mail. Poprawiono działanie makra {eNumerRachunkuDlaPlatnosci} na szablonie wiadomości e-mail dla faktur sprzedaży w walucie obcej.

2. Formularz wiadomości e-mail. Poprawiono filtrowanie dokumentów dodawanych do wiadomości mailowej na zakładce Dokumenty.

Obieg dokumentów

Poprawiono

1. Skrzynka operatora. Formularz etapu. Poprawiono wyświetlanie formularza etapu z poziomu skrzynki operatora (menu CRM/ Skrzynka operatora). Przycisk lupy „Formularz etapu” podnosi formularz etapu bieżącego.

 




Ogólne

Zmiany

1. Konfiguracja dla plików JPK_V7. Dla operatora bez przypisanych modułów księgowych (Księga Handlowa, Księga Handlowa Plus lub Księga Podatkowa) ale z modułami handlowymi (Faktury, Handel lub Handel Plus) umożliwiono zmianę okresu rozliczenia VAT (Konfiguracja Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe) oraz parametrów wyliczania JPK_V7 (Konfiguracja Programu/ Księgowość / Deklaracje). Umożliwiono również włączenie widoczności plików JPK_V7 w menu programu, udostępniając gałąź Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Deklaracje oraz uzupełnienie danych podatnika w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/VAT, AKC-WW.

2. JPK_V7 – atrybuty dokumentów technicznych. W celu wykazywania w pliku JPK_V7 kwot w polach 33-36 oraz 44-47 należy dodać do rejestru VAT dokument techniczny z odpowiednim atrybutem. Taki sposób kwalifikacji dokumentów umożliwia wykazanie w części ewidencyjnej kwoty podatku należnego oraz korekty podatku naliczonego w innym miesiącu niż jest to wykazywane w części deklaracyjnej pliku. Wykorzystanie atrybutów na dokumentach technicznych jest analogicznym działaniem jak w przypadku plików JPK_VAT. Dotyczy to zarówno miesięcznego, jak i kwartalnego rozliczenia podatku VAT.

Po wprowadzeniu dokumentów technicznych z odpowiednimi atrybutami, na części deklaracyjnej zostaną automatycznie uzupełnione odpowiadające im pola (nie ma potrzeby wpisywania w nich ponownie kwot ręcznie, jak było to w przypadku deklaracji VAT-7). W związku z tym pola 33,34,35,36,46,47 zostały zablokowane do edycji.

Wyjątkiem są pola 44 i 45, które są aktywne do zmiany. Dla tych pól należy dodać dokument techniczny (w celu wykazania w części ewidencyjnej pliku), a dodatkowo na części deklaracyjnej uzupełnić wartość. Wynika to z tego, że te pola są wyliczane automatycznie w pliku JPK_V7 za styczeń bądź pierwszy kwartał jako korekta roczna, w przypadku stosowania szacunkowego współczynnika struktury sprzedaży, i może zaistnieć potrzeba ich ręcznej zmiany.

Obok pól 33-36 oraz 44-47 dostępna jest ikona , po najechaniu na którą pojawia się chmurka z informacją jak należy wprowadzić dokument, aby kwota pojawiła się w danym polu. Na dokumencie technicznym wartość atrybutu (kwota) może zostać wpisana z groszami.

Poniżej znajdują się informacje dotyczące poszczególnych pól:

Aby wartość w polu P_33 (Podatek należny od towarów objętych spisem z natury) została uwzględniona na deklaracji i w części ewidencyjnej pliku należy dodać w rejestrze sprzedaży dokument bez pozycji z atrybutem JPK_V7 o nazwie PODATEK OD SPISU i odpowiednią wartością oraz zaznaczoną datą Rozliczać w VAT.

Aby wartość w polu P_34 (Zwrot odliczonej lub zwróconej kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących) została uwzględniona na deklaracji i w części ewidencyjnej pliku należy dodać w rejestrze sprzedaży dokument bez pozycji z atrybutem JPK_V7 o nazwie ZWROT ZA KASĘ FISKAL i odpowiednią wartością oraz zaznaczoną datą Rozliczać w VAT.

Wartość w polu P_35 (Podatek od wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu) jest częścią pola P_24 (Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów – kwota VAT dokumentów z wybranym rodzajem Środki transportu). Jeśli wartość w polu P_35 nie wynika z pola P_24, wówczas należy dodać w rejestrze sprzedaży dokument bez pozycji z atrybutem JPK_V7 o nazwie WEWN.NABYCIE ŚR.TRAN i odpowiednią wartością oraz zaznaczoną datą Rozliczać w VAT.

Aby wartość w polu P_36 (Podatek od wewn. nabycia towarów art. 103 ust. 5aa) została uwzględniona na deklaracji i w części ewidencyjnej pliku należy dodać w rejestrze sprzedaży dokument bez pozycji z atrybutem JPK_V7 o nazwie WEWN.NAB.PALIW SILN. i odpowiednią wartością oraz zaznaczoną datą Rozliczać w VAT.

Aby wartość w polu P_44 (Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych) została uwzględniona w części ewidencyjnej pliku należy dodać w rejestrze zakupu dokument bez pozycji z atrybutem JPK_V7 o nazwie KOREKTA ŚR. TRWAŁYCH i odpowiednią wartością oraz zaznaczoną datą Rozliczać w VAT.

Aby wartość w polu P_45 (Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć) została uwzględniona w części ewidencyjnej pliku należy dodać w rejestrze zakupu dokument bez pozycji z atrybutem JPK_V7 o nazwie KOREKTA POZ. NABYĆ i odpowiednią wartością oraz zaznaczoną datą Rozliczać w VAT.

Wartość w polu P_46 (Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 1 ustawy) wynika z zapisów korekcyjnych do VAT-ZD. Jeśli nie ma takich zapisów, wówczas należy dodać w rejestrze zakupu dokument bez pozycji z danymi korygowanego dokumentu: np. numerem faktury oraz danymi kontrahenta, z atrybutem JPK_V7 o nazwie VAT-ZD ZAKUP NIEZAPŁ i odpowiednią wartością na minus oraz zaznaczoną datą Rozliczać w VAT.

Wartość w polu P_47 (Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 4 ustawy) wynika z zapisów korekcyjnych do VAT-ZD. Jeśli nie ,ma takich zapisów, wówczas należy dodać w rejestrze zakupu dokument bez pozycji z danymi korygowanego dokumentu: np. numerem faktury oraz danymi kontrahenta, z atrybutem JPK_V7 o nazwie VAT-ZD ZAKUP ZAPŁAC. i odpowiednią wartością na plus oraz zaznaczoną datą Rozliczać w VAT.

Podczas generowania plików JPK_V7 program weryfikuje czy dla dokumentów technicznych wykazywanych w polach P_46 i P_47 w części deklaracyjnej oraz K_46 i K_47 w części ewidencyjnej wpisano kwoty z odpowiednim znakiem. Jeżeli tak nie jest, w logu z tworzenia pliku pojawia się informacja, że wartość na wskazanym dokumencie nie może być dodatnia/ujemna i aby zweryfikować poprawność wpisanych kwot.

Podczas importu dokumentów do rejestrów VAT z plików JPK_V7, dokumenty techniczne z powyższymi atrybutami nie są importowane.

3. JPK_V7 – paragony niefiskalne. Paragony wystawione przez podatników zwolnionych z obowiązku posiadania kas fiskalnych powinny być wykazywane w pliku JPK_V7 z kodem WEW (zamiast RO jak w przypadku paragonów fiskalnych). Jeżeli paragony przenoszone są z modułu Handel do rejestrów VAT, należy zmienić na nich domyślnie dodawany kod RO na WEW. Można posłużyć się operacjami seryjnymi dostępnymi w rejestrach VAT (Dodaj kody JPK_V7). Po wybraniu kodu WEW, kod RO zostanie usunięty z dokumentów. Jeżeli paragony były przenoszone pojedynczo do rejestrów VAT, po zmianie kodu wykazywane są w pliku JPK_V7 jako jeden zapis zbiorczy z kodem WEW dla kontrahenta o nazwie Raport okresowy sprzedaży detalicznej oraz numerze dokumentu: Detal – dokument zbiorczy sprzedaży.

Dokumenty wprowadzane ręcznie do rejestrów VAT powinny zostać wprowadzone jednym zbiorczym zapisem z kodem WEW, ponieważ nie będą agregowane w części ewidencyjnej pliku.

4. JPK_V7 odwrotne obciążenie. Dokumenty zwykłe z rejestru sprzedaży VAT z rodzajem transakcji Krajowa – podatnikiem jest nabywca ze stawką NP wykazywane są w części deklaracyjnej pliku JPK_V7 w polu P_10 (Sprzedaż krajowa zwolniona od podatku) oraz w polu K_10 części ewidencyjnej. Kwalifikacja ta jest niezależna od zaznaczenia parametru Uwzględniać sprzedaż nie podlegającą VAT na VAT-7 w Konfiguracji Programu/ Księgowość/ Deklaracje.

Jeżeli chodzi o transakcje zakupu objęte odwrotnym obciążeniem, dokumenty wewnętrzne sprzedaży z rodzajem transakcji Krajowa – podatnikiem jest nabywca wykazywane są w części deklaracyjnej pliku w polach P_31 (wartość netto) oraz P_32 (wartość VAT), jak również w części ewidencyjnej, odpowiednio w polach K_31 oraz K_32. W zakresie podatku naliczonego stosowane są ogólne zasady prezentowania odliczenia (dokumenty wewnętrzne zakupu wykazywane są w polach P_40 – P_43 w części deklaracyjnej pliku, jak również w części ewidencyjnej).

5. Podgląd pliku JPK_V7. Na podglądzie zawartości pliku JPK_V7 w arkuszu MS Excel na zakładce JPK_V7_SprzedazWiersz zmieniono nazwę kolumny Wartość marży na SprzedazVAT_Marza.

6. JPK_KR – konta pozabilansowe. W pliku JPK_KR (Księgi Handlowe) uwzględniane są dodatkowo konta pozabilansowe. Wykazywane są obroty i salda dla tych kont, jak również występujące na tych kontach zapisy.

7. Kreator nowej firmy- właściciel. Jeżeli w Kreatorze konfiguracji parametrów firmy w kroku Uzupełnij podstawowe dane Twojej firmy zaznaczony zostanie parametr Osoba fizyczna, wówczas w tej bazie firmowej zostanie automatycznie utworzony właściciel. Imię i nazwisko, PESEL oraz data urodzenia pobierane są z Kreatora z kroku Podaj dane właściciela/przedstawiciela i Urzędu Skarbowego. Jako akronim właściciela wstawiane jest jego nazwisko.

8. Dane firmy – prefiks. W Kreatorze konfiguracji parametrów firmy oraz na Pieczątce firmy w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy, w polu z kodami krajów przy numerze NIP, kod PL wyświetlany jest pogrubioną czcionką na początku rozwijalnej listy, zaraz po pustej wartości.

9. Kontrahenci z Wielkiej Brytanii. W związku z opuszczeniem przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej nastąpiły zmiany związane z dodawaniem nowego kontrahenta z tego kraju. Do 31.12.2020 roku, zakładając nową kartę kontrahenta, po wyborze prefiksu GB ustawiany jest tak jak dotychczas status kontrahenta: Wewnątrzunijny. Od 01.01.2021 roku, zakładając nową kartę kontrahenta, po wyborze prefiksu GB ustawiany jest status kontrahenta: Pozaunijny. Weryfikowana jest data systemowa ustawiona na komputerze, na którym znajduje się serwer baz danych.

Uwaga
1 stycznia 2021 należy zmienić status na Pozaunijny dla tych kontrahentów, którzy na swoich kartach mają ustawiony prefiks GB. Można to wykonać w operacji seryjnej Zmień status dostępnej na liście kontrahentów.

Po 1 stycznia 2021 roku, podczas edycji bądź kopiowania karty kontrahenta, który ma wybrany prefiks GB i status wewnątrzunijny, wyświetlone zostanie ostrzeżenie: Od 1 stycznia 2021 r. zmieniły się zasady handlu z Wielką Brytanią. Zmień status kontrahenta na pozaunijny.

10. Kontrahenci z Irlandii Północnej. Na podstawie wynegocjowanej umowy Irlandia Północna będzie od 1 stycznia 2021 traktowana w obrocie z krajami Unii Europejskiej na innych zasadach niż pozostała część Wielkiej Brytanii. W związku z tym do listy kodów krajów przed numerem NIP został dodany kod XI. Należy go wskazać na kartach kontrahentów z Irlandii Północnej. Po wybraniu tego kodu na karcie kontrahenta, jego status ustawiany jest jako wewnątrzunijny.

Uwaga
Zmiany dotyczące Irlandii Północnej zostaną wprowadzone w chmurze Comarch do 21.12.2020 r.

11. Lista kontrahentów – kolumna NIP. Umożliwiono filtrowanie listy kontrahentów po prefiksie w numerze NIP. Po wpisaniu w wierszu pod nagłówkiem kolumny NIP kodu kraju, lista kontrahentów zostanie wyfiltrowana i pozostaną widoczni tylko kontrahenci mający wybrany na swojej karcie ten kod w polu przed numerem NIP.

Poprawiono

1. JPK_V7 – metoda kasowa. W przypadku metody kasowej, jeżeli dokument został częściowo rozliczony, błędnie przenosiły się kwoty do części ewidencyjnej pliku JPK_V7 (kwoty netto i VAT były powiększane o kwotę rozliczoną). Działanie poprawiono – obecnie w pliku wykazana jest poprawnie kwota netto i VAT z dokumentu.

2. JPK_V7 – generowanie pliku. Jeżeli na którymś z dokumentów w rejestrze VAT uwzględnionym w pliku JPK_V7 występowały niedozwolone znaki (np. w numerze dokumentu, nazwie kontrahenta, adresie, NIP-ie), podczas generowania pliku pojawiał się komunikat: Obiekt docelowy wywołania zgłosił wyjątek. Działanie poprawiono.

3. JPK_V7 – generowanie pliku. Jeżeli któryś z dokumentów wykazywany w części ewidencyjnej pliku JPK_V7 miał za długi numer (np. w przypadku zbiorczych dokumentów wewnętrznych utworzonych do wielu faktur), podczas generowania pliku JPK pojawiał się komunikat: Obiekt docelowy wywołania zgłosił wyjątek. String or binary data would be truncated. The statement has been terminated. Działanie poprawiono.

4. Wydruk pliku JPK_V7. Na wydruku części deklaracyjnej pliku JPK_V7, jeżeli wydruk pliku sporządzonego dla podatnika będącego osobą fizyczną wykonywany był z poziomu listy plików, dane podatnika były w odwrotnej kolejności (Imię i Nazwisko zamiast Nazwisko i Imię). Działanie poprawiono.

5. Wydruk pliku JPK_V7. Na wydruku części deklaracyjnej pliku JPK_V7, jeżeli wydruk wykonywany był z poziomu listy plików, pola z wartością 0 przyjmowały opis Format domyślny. Działanie poprawiono.

6. JPK_V7 – zatwierdzenie. Po dodaniu pliku JPK_V7 zawierającego część deklaracyjną, wykonaniu wydruku, a następnie zaznaczeniu Zablokuj deklarację przed zmianami pojawiał się komunikat: Rekord, który edytowałeś, został w międzyczasie zmieniony na innym stanowisku systemu. Działanie poprawiono.

7. Katalog dla plików JPK_V7. Umożliwiono zapisywanie plików JPK w podkatalogu z nazwą bazy firmowej jeżeli w Konfiguracji Stanowiska/ Ogólne / Jednolity Plik Kontrolny wskazano katalog główny dysku.

8. Import dokumentów z plików JPK_V7. Umożliwiono import dokumentów mających w pliku JPK_V7 uzupełniony prefiks kraju bez uzupełnionego numeru NIP.

9. JPK_V7 – przeliczanie. Przyspieszono generowanie części ewidencyjnej pliku JPK_V7.

10. JPK_KR. Umożliwiono wygenerowanie pliku JPK_KR jeżeli w podanym okresie występowały zapisy księgowe z nieuzupełnionym opisem pozycji dekretu.

11. Zadania automatyczne. W Comarch ERP Optima w chmurze Comarch w specyficznych sytuacjach pojedyncze wykonanie zaplanowanego zadania automatycznego mogło zostać pominięte (np. synchronizacja z Comarch e-Sklep, wysłanie przypomnień do Operatorów itd.). Działanie poprawiono.

12. Dane firmy – prefiks. W Kreatorze konfiguracji parametrów firmy po wybraniu kodu kraju przy numerze NIP mógł pojawiać się komunikat: Obiekt jest obecnie używany gdzie indziej. Działanie poprawiono.

13. Sprawdzanie występowania podobnych kontrahentów. Usprawniono mechanizm weryfikacji nazw kontrahentów podczas kontroli ich duplikacji. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Ogólne/ Parametry dla parametru Sprawdzanie wyst. podobnych kontrahentów wybrana jest opcja Blokuj, program pozwala na zapisanie karty kontrahenta jeżeli istnieje inny o podobnej nazwie, ale innych danych adresowych i innym numerze NIP.

14. Grupa kontrahenta. Po wyświetleniu szczegółów kontrahenta z poziomu aplikacji Comarch DMS, na karcie kontrahenta w Comarch ERP Optima usuwane było przypisanie go do grupy. Działanie poprawiono.

15. Wydruki seryjne do pliku. Jeżeli wydruk seryjny (kaskadowy) był eksportowany do pliku PDF, po zamknięciu programu Comarch ERP Optima plik był usuwany z katalogu. Działanie poprawiono.

 

 




Księgowość

Nowości

1. Ewidencja ryczałtowa. Stawka 15%. Na podstawie Ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 2123) dodano możliwość wyboru w programie nowej stawki 15%, obowiązującej od 1 stycznia 2021 r.

Zmiana w Konfiguracji

W Konfiguracji Programu/ Księgowość/ Stawki podatkowe dodano stawkę 15,00%. Stawka jest widoczna dla daty późniejszej niż grudzień 2020 r. Dla daty późniejszej niż grudzień 2020 r. w miejscu stawki 20,00% widoczna jest stawka 0,00%.

Stawki podatkowe w Konfiguracji

Zmiana na formularzu kategorii o typie Przychody

Na formularzu kategorii o typie Przychody umożliwiono w polu Kolumna wybór opcji Stawka 15,00%.

Formularz kategorii o typie Przychody w Ewidencji ryczałtowej

Informacje o nowej stawce przenoszone są podczas importu kategorii z innej bazy danych oraz podczas importu kategorii za pomocą pracy rozproszonej.

Zmiana na dokumentach źródłowych

Na pozycji dokumentu w Rejestrze VAT sprzedaży, w Kwotach dodatkowych na dokumencie w Ewidencji dodatkowej przychodów, na dokumencie różnicy kursowej oraz na dokumencie różnicy kursowej Magazynu Walut umożliwiono w kolumnie Kolumna/ Kolumna Ryczałtu wybór opcji Stawka 15.00%.

Wybór kolumny do księgowania

Stawka 15,00% podpowiada się domyślnie na formularzu różnicy kursowej jeżeli na obu dokumentach biorących udział w rozliczeniu wskazano tę stawkę.

Podczas próby zapisania dokumentu z datą wcześniejszą niż 1 stycznia 2021 r. (pod uwagę brana jest data wskazana w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry w polu Księgowanie dokumentów z datą) z wybraną stawką 15,00% pojawia się komunikat uniemożliwiający zapisanie takiego dokumentu: Na dokumencie wskazano stawkę 15%, która obowiązuje od 01.01.2021 roku. Proszę wskazać prawidłową stawkę do księgowania. W przypadku dokumentu w Ewidencji dodatkowej przychodów z datą wcześniejszą niż 1 stycznia 2021 r. komunikat pojawia się, jeżeli stawkę 15% wskazano w Kwotach dodatkowych. Jeżeli nie uzupełniono Kwot dodatkowych, a w nagłówku dokumentu wybrano kategorię ze stawką 15,00% to pojawia się komunikat: Na kategorii dokumentu wskazano stawkę 15%, która obowiązuje od 01.01.2021 roku. Proszę wskazać prawidłową stawkę do księgowania na kategorii.

Podczas próby księgowania dokumentu z datą wcześniejszą niż 1 stycznia 2021 r. (pod uwagę brana jest data wskazana w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry w polu Księgowanie dokumentów z datą) z wybraną stawką 15,00% pojawia się komunikat uniemożliwiający zaksięgowanie takiego dokumentu: Błąd księgowania dokumentu. Na dokumencie wskazano stawkę 15% dla ryczałtu, która obowiązuje od stycznia 2021. Zmień stawkę. W przypadku dokumentu w Ewidencji dodatkowej przychodów z datą wcześniejszą niż 1 stycznia 2021 r. komunikat pojawia się gdy nie uzupełniono Kwot dodatkowych, a w nagłówku dokumentu wybrano kategorię ze stawką 15,00%. Podczas zbiorczego księgowania dokumentów zapis księgowy nie powstanie jeżeli przynajmniej jeden z dokumentów biorących udział w księgowaniu ma wybraną stawkę 15,00%.

Podczas próby zapisania dokumentu z datą późniejszą niż 31 grudnia 2020 r. (pod uwagę brana jest data wskazana w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry w polu Księgowanie dokumentów z datą) z wybraną stawką 20,00% pojawia się komunikat uniemożliwiający zapisanie takiego dokumentu: Na dokumencie wskazano stawkę 20%, która nie obowiązuje od 01.01.2021 roku. Proszę wskazać prawidłową stawkę do księgowania. W przypadku dokumentu w Ewidencji dodatkowej z datą późniejszą niż 31 grudnia 2020 r. komunikat pojawia się jeżeli stawkę 20% wskazano w Kwotach dodatkowych. Jeżeli nie uzupełniono Kwot dodatkowych, a w nagłówku dokumentu wybrano kategorię ze stawką 20,00% to pojawia się komunikat: Na kategorii dokumentu wskazano stawkę 20%, która nie obowiązuje od 01.01.2021 roku. Proszę wskazać prawidłową stawkę do księgowania na kategorii.

Podczas próby księgowania dokumentu z datą późniejszą niż 31 grudnia 2020 r. (pod uwagę brana jest data wskazana w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry w polu Księgowanie dokumentów z datą) z wybraną stawką 20,00% pojawia się komunikat uniemożliwiający zaksięgowanie takiego dokumentu: Błąd księgowania dokumentu. Na dokumencie wskazano stawkę 20% dla ryczałtu, która nie obowiązuje od stycznia 2021. Zmień stawkę. W przypadku dokumentu w Ewidencji dodatkowej przychodów z datą późniejszą niż 31 grudnia 2020 r. komunikat pojawia się gdy nie uzupełniono Kwot dodatkowych, a w nagłówku dokumentu wybrano kategorię ze stawką 20,00%. Podczas zbiorczego księgowania dokumentów zapis księgowy nie powstanie jeżeli przynajmniej jeden z dokumentów biorących udział w księgowaniu ma wybraną stawkę 20,00%.

Nowe wydruki Ewidencji za rok 2021 zostaną dodane po opublikowaniu ich w Dzienniku Ustaw. Od roku 2021 ukrywane są wydruki: Sprzedaż wg kolumn z ewidencji/ Wzór standard 6 kolumn oraz Wzór standard.

Zmiana na formularzu zapisu w Ewidencji ryczałtowej

Jeżeli data wpisu do ewidencji jest późniejsza niż 31 grudnia 2020 r. to na formularzu zapisu pojawia się możliwość wykazania kwoty w stawce 15%. Ukrywana jest natomiast pozycja dotycząca stawki 20%.

Zapis w Ewidencji przychodów

Uwaga
Na zapisach z datą wpisu do ewidencji późniejszą niż 31 grudnia 2020 r. kwota w stawce 12,5% jest sumowana w pozycji 12. Razem.

Po aktualizacji programu do wersji 2021.1.1, na zapisach dodanych we wcześniejszych wersjach programu do ewidencji przychodów z datą wpisu do ewidencji późniejszą niż 31 grudnia 2020 r., kwoty wprowadzone w stawce 20% są usuwane.

Nowa stawka uwzględniana jest na wydruku Dowód wewnętrzny/ Wzór standard.

Nowe wydruki Ewidencji za rok 2021 zostaną dodane po opublikowaniu ich w Dzienniku Ustaw. Od roku 2021 ukrywane są wydruki: Ewidencja pełna/ Wzór standard 6 stawek, Wzór standard oraz Ewidencja narastająco/ Wzór standard 6 stawek, Wzór standard.

 Zmiana na formularzu kwot indywidualnych właściciela

Na formularzu kwot indywidualnych dodanych od stycznia 2021 r. na zakładce [Dz. gospodarcza] widnieją stawki: 2%, 3%, 5,5%, 8,5%, 10%, 12,5%, 15%, 17% oraz 20% (w której od 2021 r. widnieje zawsze wartość zerowa).

Kwoty indywidualne, zakładka Dz. gospodarcza

Działalność gospodarcza w miesiącu

Zmiana na formularzu zaliczki na PIT-28

W związku z możliwością prowadzenia ewidencji w stawce 15% dodano nowy wzór zaliczki na PIT‑28(14) wraz z jej wydrukiem oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera. Na nowym formularzu ukryto pozycję dotyczącą stawki 20%.

Formularz zaliczki na PIT-28(14)

Po naciśnięciu przycisku plusa na liście zaliczek na PIT-28, dla daty systemowej wcześniejszej niż 20 stycznia 2021 roku, domyślnie dodawana jest zaliczka na PIT-28 w wersji 13. Dla daty systemowej od 20 stycznia 2021 roku domyślnie dodawana jest zaliczka na PIT-28 w wersji 14. Aby w danym okresie dodać zaliczkę na PIT‑28 w wersji innej niż jest domyślnie dodawana, należy rozwinąć dodatkowe menu  (czarna strzałka obok plusa) i wybrać opcję Zaliczka na PIT-28 wersja 13 lub Zaliczka na PIT-28 wersja 14.

Po wskazaniu na formularzu zaliczki na PIT-28 w wersji 14 okresu rozliczeniowego wcześniejszego niż styczeń 2021 roku pojawia się ostrzeżenie uniemożliwiające przeliczenie zaliczki: Formularz służy do rozliczenia za okres od stycznia 2021 roku. Należy naliczyć deklarację na formularzu obowiązującym za dany okres rozliczeniowy.

Po wskazaniu na formularzu zaliczki na PIT-28 w wersji 13 okresu rozliczeniowego późniejszego niż grudzień 2020 roku pojawia się ostrzeżenie uniemożliwiające przeliczenie deklaracji: Formularz służy do rozliczenia za okres do grudnia 2020 roku. Należy naliczyć deklarację na formularzu obowiązującym za dany okres rozliczeniowy.

2. Biuro Rachunkowe. Zaliczka na PIT-28. Z poziomu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe zaliczki liczone do grudnia 2020 roku obliczane są na wersji formularza 13, natomiast od stycznia 2021 zaliczki te są obliczane na wersji formularza 14 uwzględniającej stawkę 15%.

3. Biuro Rachunkowe. Umożliwiono naliczenie deklaracji PIT-11(26), PIT-8AR(9) oraz PIT-4R(10) na nowych formularzach obowiązujących za 2020 rok wraz z możliwością ich podglądu, zatwierdzania oraz wydruku.

Zmiany

1. Księgowość. Limity. W Konfiguracji Programu/ Księgowość/ Limity wprowadzono kwoty limitów obowiązujących od 1 stycznia 2021 r.:

  • Limit – ryczałt: 9 030 600 zł.

2. Rejestry VAT sprzedaży. Na dokumencie technicznym z typem dokumentu RO, tworzonym automatycznie w momencie przenoszenia do rejestru VAT zafiskalizowanej Faktury Sprzedaży z datą sprzedaży od 1 października 2020 r., nie jest zaznaczany parametr wewnętrzny. Dokument taki, pomimo że nie jest dokumentem wewnętrznym to nie generuje płatności. Podczas edycji wygląda jak dokument wewnętrzny.

Użytkownicy ewidencjonujący zafiskalizowane Faktury Sprzedaży z pominięciem modułu Handel, na dokumencie z typem dokumentu RO i rodzajem transakcji innym niż Krajowa nie powinni zaznaczać parametru Dok. wewnętrzny, a na zwykłych fakturach ustawiać status płatności na Nie podlega.

3. Rejestry VAT. Podczas dodawania lub edycji dokumentu o łącznej kwocie brutto nie przekraczającej 15 tys. zł na dokument nie jest przenoszona procedura MPP pomimo uzupełnienia jej na karcie kontrahenta lub kategorii.

4. Rejestry VAT sprzedaży. W przypadku wyboru na dokumencie rodzaju transakcji Dostawa poza terytorium kraju oraz Poza terytorium kraju (stawka NP) nie jest automatycznie zaznaczany parametr Rozliczać w VAT-UE.

5. Rejestry VAT. Podczas próby zapisania dokumentu z datą wystawienia późniejszą niż 31 grudnia 2020 r. z prefiksem kraju GB i rodzajem transakcji Wewnątrzunijna lub Wewnątrzunijna trójstronna lub Wewnątrzunijny – podatnikiem jest nabywca pojawia się komunikat: ’Od 1 stycznia 2021 r. zmieniły się zasady handlu z Wielką Brytanią. Czy chcesz pozostawić rodzaj transakcji jako wewnątrzunijny i zapisać dokument? Zaakceptowanie komunikatu powoduje zapisanie dokumentu. Wybór opcji Nie skutkuje przeniesieniem na zakładkę [Kontrahent] z kursorem ustawionym w polu Rodzaj transakcji.

6. Rejestry VAT. Podczas próby zapisania dokumentu z datą wystawienia wcześniejszą niż 1 stycznia 2021 r. z prefiksem kraju GB i rodzajem transakcji innym niż Wewnątrzunijna lub Wewnątrzunijna trójstronna lub Wewnątrzunijny – podatnikiem jest nabywca pojawia się komunikat: ‚’Od 1 stycznia 2021 r. zmieniły się zasady handlu z Wielką Brytanią. Czy chcesz pozostawić rodzaj transakcji różny od wewnątrzunijnego i zapisać dokument? Zaakceptowanie komunikatu powoduje zapisanie dokumentu. Wybór opcji Nie skutkuje przeniesieniem na zakładkę [Kontrahent] z kursorem ustawionym w polu Rodzaj transakcji.

7. Rejestry VAT. Podczas próby zapisania dokumentu z datą wystawienia późniejszą niż 31 grudnia 2020 r. z prefiksem kraju XI, rodzajem pozycji Usługi oraz rodzajem transakcji Wewnątrzunijna lub Wewnątrzunijna trójstronna lub Wewnątrzunijny – podatnikiem jest nabywca pojawia się komunikat: Dokument jest wystawiony dla kontrahenta z Irlandii Północnej, na dokumencie są usługi. Świadczenie usług przez Irlandię Północną traktowane jest jako obrót pozaunijny. Czy chcesz zmienić rodzaj transakcji? Zaakceptowanie komunikatu powoduje przeniesienie na zakładkę [Kontrahent] z kursorem ustawionym w polu Rodzaj transakcji. Wybór opcji Nie skutkuje zapisaniem dokumentu.

8. Rejestry VAT. Podczas próby zapisania dokumentu z datą wystawienia późniejszą niż 31 grudnia 2020 r. z prefiksem kraju XI, rodzajem pozycji Towary oraz rodzajem transakcji innym niż Wewnątrzunijna lub Wewnątrzunijna trójstronna lub Wewnątrzunijny – podatnikiem jest nabywca pojawia się komunikat: Dokument jest wystawiony dla kontrahenta z Irlandii Północnej, na dokumencie są towary. W obrocie towarowym Irlandia Północna traktowana jest jako państwo członkowskie UE. Czy chcesz zmienić rodzaj transakcji? Zaakceptowanie komunikatu powoduje przeniesienie na zakładkę [Kontrahent] z kursorem ustawionym w polu Rodzaj transakcji. Wybór opcji Nie skutkuje zapisaniem dokumentu.

Poprawiono

1. Wyświetlanie dokumentów w Rejestrze VAT na zakładce [Do VAT/JPK_V7]. Przywrócono szybkość wyświetlania dokumentów w Rejestrze VAT na zakładce [Do VAT/JPK_V7] przy otwieraniu okna oraz przy zmianie parametrów filtra.

2. Księgowość kontowa. Predekretacja. W specyficznych sytuacjach podczas próby wygenerowania predekretacji pojawiał się komunikat: The server threw an exception. (Exception from HRESULT: 0x800010105 (RPC_E_SERVERFAULT). Działanie poprawiono.

3. Księgowość kontowa. Rozrachunki. Na wydruku Struktura wiekowa nie są wyświetlane dokumenty wystawione po dniu, na który wykonywana jest analiza.

4. Rejestry VAT. Przywrócono możliwość wykonania operacji seryjnych z poziomu zakładki [Do VAT/JPK_V7] oraz [Do deklaracji VAT-UE].

5. Księgowość kontowa. Poprawiono nadawanie numeracji ID księgowego na dokumentach źródłowych w przypadku liczby dokumentów powyżej miliona.

6. Rejestry VAT. Po przeniesieniu z modułu Handel dokumentu bez uzupełnionej procedury MPP na dokument w rejestrze VAT nie jest automatycznie dodawany kod MPP.

7. Rejestry VAT. VAT_R.txt. W przypadku importu dokumentów z pliku VAT_R.txt zawierającego maksymalną ilość kolumn nie importowały się kody JPK_V7. Działanie poprawiono.

8. Rejestry VAT. Podczas przenoszenia Faktur Sprzedaży wystawionych za usługi księgowe w firmie Biura rachunkowego z formą płatności gotówka i terminem płatności 0 dni, usuwany był automatycznie utworzony zapis kasowy, a Faktura widniała jako niezapłacona. Działanie poprawiono.

9. Rejestry VAT. W specyficznych sytuacjach podczas próby przeniesienia Faktur Sprzedaży wystawionych za usługi księgowe w firmie Biura rachunkowego bezpośrednio do rejestru VAT zakupu w firmie Klienta pojawiał się komunikat uniemożliwiający wykonanie tej operacji. Działanie poprawiono.

10. Rejestry VAT oraz Ewidencja dodatkowa. Przywrócono aktywność przycisku VIES na dokumentach z prefiksem kraju GB i rodzajem transakcji Wewnątrzunijna lub Wewnątrzunijna trójstronna lub Wewnątrzunijny – podatnikiem jest nabywca.

11. Biuro Rachunkowe. Dodawanie nowej bazy. Poprawiono aktywność przycisków na oknie kreatora nowej bazy danych.

12. Biuro Rachunkowe. Statusy deklaracji i pliku JPK_V7. Poprawiono wyświetlanie statusów w kolumnie Deklaracja VAT-7 dla części deklaracyjnej pliku JPK_V7.




Instalacja i reinstalacja systemu

Instalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima nie jest wspierana na systemach operacyjnych Windows8, Windows 7, Windows Server 2008 R2 i starszych.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2021.1.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 16.11.2020. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 10, Windows 8.1, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows

 

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.

Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.

Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2021.1.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 2021.1.1 jest możliwa zarówno z wcześniejszych wersji 2014 oraz 2013.7.
W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2013.7, a dopiero następnie wersję 2021.1.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2019.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2012. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2021.1.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2019.3.1 i nowsze nie współpracują z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000.

Uwaga
Microsoft SQL Server 2012 nie obsługuje baz pochodzących z wersji Microsoft SQL Server 2000. W przypadku konieczności przeniesienia takich baz do wersji MS SQL 2012, należy to zrobić dwuetapowo, tzn. w pierwszym kroku odtworzyć bazy pochodzące z SQL 2000 na MS SQL w wersji 2005, 2008 lub 2008 R2, wykonać kopię bezpieczeństwa i dopiero te pośrednie kopie odtwarzać na MS SQL 2012.

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2021.1.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Wszystko.pl Aktualna wersja: Wszystko.pl
Comarch e-Sklep2020Zalecana 2020.4
Comarch e-Sale2020.4
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2021.0.1
Comarch Mobile Zarządzanie2019.5.3
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2019.5.3
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2020.0 MSSQL lub wyższa
Comarch ERP Altum2019.5.2
Comarch IBARDNajnowsza

Uwaga
Aplikacja Comarch ERP Mobile Sprzedaż nie jest wspierana na Windows Mobile.




Komunikat ID -2147217900 „Pamięć systemowa w puli zasobów „internal” nie wystarcza do wykonania tego zapytania.”

Komunikat spowodowany jest nieprawidłowym zarządzaniem pamięcią przez serwer SQL. Rozwiązaniem tej sytuacji jest zainstalowanie najnowszych poprawek do serwera SQL zawartych w Service Pack oraz Cumulative Update.

Najnowsze poprawki dla danej wersji SQL Server można znaleźć na stronie: https://docs.microsoft.com/en-us/sql/database-engine/install-windows/latest-updates-for-microsoft-sql-server?view=sql-server-ver15




Czy aplikacja e-Sprawozdania sprawdza poprawność kwot w sprawozdaniu finansowym?

W aplikacji Comarch e-Sprawozdania 2021.0 wprowadzono automatyczną walidację wartości liczbowych w sprawozdaniu finansowym. Odbywa się ona cały czas w tle, nie trzeba jej uruchamiać żadnym dodatkowym przyciskiem. W przypadku gdy stwierdzona zostanie niezgodność kwot między poszczególnymi zestawieniami, wiersz w którym występuje rozbieżność zostaje podświetlony na czerwono. Dla wiersza, w którym wykryto rozbieżność, na prawym panelu zostaje wyświetlona reguła walidacji, która nie spełniła warunków.

Walidacja opiera się na następujących regułach, badających zgodność kwot:

  • Suma bilansowa
    • Aktywa razem
    • Pasywa razem
  • Zysk (strata) netto
    • Zysk (strata) netto w pasywach bilansu
    • Zysk (strata) netto w Rachunku zysków i strat
    • Zysk (strata) netto w Przepływach środków pieniężnych
  • Kapitał własny
    • Kapitał własny w pasywach bilansu
    • Kapitał własny na koniec okresu w Zestawieniu Zmian w Kapitale Środki pieniężne
    • Bilansowa zmiana stanu środków pieniężnych w Rachunku przepływów pieniężnych
    • Zmiana wartości pozycji aktywów obrotowych: środki pieniężne i inne aktywa pieniężne




Komunikat: Stwierdzono niezgodności kwot powiązanych zestawień. Czy pomimo to chcesz zatwierdzić sprawozdanie?

Komunikat „Stwierdzono niezgodności kwot powiązanych zestawień. Czy pomimo to chcesz zatwierdzić sprawozdanie?” może pojawić się podczas zatwierdzenia e-Sprawozdania. Sprawdzana jest wówczas poprawność kwot zawartych w raporcie. Jeśli zostaną wykryte niezgodności, to zostaną one wyszczególnione w treści komunikatu. Użytkownik może wrócić do sprawozdania i dokonać zmian, ewentualnie zaakceptować komunikat, pozostawić niezgodności i podpisać sprawozdanie.




Komunikat: Nie można rozpocząć księgowania dokumentu [numer dokumentu] z dnia [data dokumentu]. Zapis jest dokumentem technicznym służącym prawidłowemu rozliczeniu JPK_V7.

Komunikat „Nie można rozpocząć księgowania dokumentu [numer dokumentu] z dnia [data dokumentu]. Zapis jest dokumentem technicznym służącym prawidłowemu rozliczeniu JPK_V7” pojawia się podczas próby księgowania dokumentu technicznego, który został utworzony do zafiskalizowanej Faktury Sprzedaży, jeśli jako rodzaj księgowości wybrano Księgowość kontową. W przypadku Księgi podatkowej na takim dokumencie jako kolumna do księgowania ustawiana jest opcja Nie księgować.

Dokument techniczny jest tworzony podczas przenoszenia zafiskalizowanych Faktur Sprzedaży do rejestru VAT z datą sprzedaży od 1 października 2020 r. W takim przypadku oprócz przeniesienia samej Faktury z typem dokumentu FP, dodatkowo automatycznie tworzony jest dokument techniczny z typem dokumentu RO. Tym samym dokument zostaje uwzględniony w części deklaracyjnej pliku JPK_V7 oraz jest ujęty w raporcie miesięcznym sprzedaży fiskalnej. Dokument dodawany jest z tym samym kontrahentem, numerem dokumentu, w tej samem kwocie co Faktura Sprzedaży, z opisem Zapis techniczny do rozliczenia JPK_V7 oraz z zaznaczonym parametrem wewnętrzny.




W jaki sposób zaimportować przykładowe schematy księgowań?

Przykładowe schematy księgowań można zaimportować podczas konfiguracji nowej firmy w trakcie pierwszego logowania. W oknie Dla jakiej działalności mamy utworzyć plan kont? znajduje się domyślnie zaznaczony parametr Utwórz wzorcowe schematy księgowe. Schematy tworzone są niezależnie od wybranego typu działalności oraz zespołu kont (4, 5).

Utworzenie wzorcowych schematów księgowych jest również możliwe z poziomu Księgowość/ Inne/ Schematy księgowań, po naciśnięciu przycisku Dodaj wzorcowe schematy księgowe. Naciśnięcie przycisku powoduje otwarcie okna zawierającego parametr „Gdy dodawany schemat już istnieje w bazie docelowej” wraz z możliwością wyboru opcji:

  • Pomiń – wybór opcji powoduje, że jeżeli w firmie istnieje już schemat o takim samym symbolu, to wzorcowy schemat nie zostanie dodany,
  • Dopisz – opcja umożliwia utworzenie wzorcowych schematów pomimo istnienia w firmie schematu o tym samym symbolu. Wzorcowy schemat dodawany jest w takim przypadku z symbolem zawierającym numer po nazwie (przykładowo: ZAKUP-PŁATNOŚCI_1).

Wzorcowe schematy księgowe tworzone są dla następujących typów dokumentów:

  • Amortyzacja środków trwałych,
  •  Deklaracje/JPK,
  • Dokumenty kompensat,
  • Ewidencja kosztów,
  • Ewidencja przychodów,
  • Faktury sprzedaży,
  • Faktury zakupu,
  • Likwidacja środków trwałych,
  • Lista płac
  • Paragony,
  • Raporty kasa/bank,
  • Rejestr sprzedaży VAT,
  • Rejestr zakupów VAT,
  • Rozliczenia,
  • Różnice kursowe,
  • Różnice kursowe MW,
  • Ulepszenie środków trwałych,
  • Wydania zewnętrzne.




W jaki sposób przenieść kody JPK_V7 z kategorii na formularz dokumentu w rejestrze VAT?

Kody JPK_V7 przenoszone są na formularz dokumentu w Rejestrze VAT na zakładkę [JPK] do sekcji Kody JPK_V7 w sposób automatyczny. Warunkiem przeniesienia kodów z kategorii na dokument jest przypisanie ich na formularzu kategorii wybranej w nagłówku dokumentu lub w pozycjach dokumentu (w kolumnie Kategoria oraz Kategoria 2). W sytuacji gdy na dokumencie dodano wcześniej dany kod JPK_V7, który został wpisany na formularz kategorii, to nie zostanie on zdublowany.

Uwaga
W związku z wprowadzeniem funkcji przenoszenia kodów JPK_V7 z formularza kategorii na dokument w rejestrze VAT zalecamy wybór jednego miejsca uzupełniania domyślnych kodów JPK_V7 – albo kartę kontrahenta albo formularz kategorii.

Zmiana kategorii na dokumencie spowoduje usunięcie kodów JPK_V7 przypisanych do kategorii wybranej pierwotnie na dokumencie i przeniesienie kodów JPK_V7 z formularza nowo wybranej kategorii. Kody JPK_V7, które zostaną dodane na dokument ręcznie, zostaną przeniesione z karty kontrahenta lub dodane automatycznie, w sekcji Kody JPK_V7 nie zostaną usunięte przy zmianie kategorii. Wyjątkiem jest kod dotyczący typu dokumentu – jeżeli na kategorii uzupełniono taki kod to po jej wskazaniu wybrany wcześniej na dokumencie typ dokumentu jest usuwany i pozostaje tylko typ dokumentu uzupełniony na kategorii.

Jeśli pozycja dokumentu, w której wskazano kategorię z przypisanymi kodami JPK_V7 zostanie usunięta, to usunięte zostaną również kody JPK_V7 przeniesione z danej kategorii na dokument. Jeśli natomiast kategoria jest już wskazana w nagłówku lub innej pozycji dokumentu albo ten sam kod jest wybrany na innej kategorii, która nadal pozostaje na dokumencie, to takie kody nie zostaną usunięte z formularza dokumentu.

Podczas przenoszenia Faktur Sprzedaży i Faktur Zakupu z modułu Handel, uzupełnione na nich kody JPK_V7 są przenoszone na formularz dokumentu w rejestrze VAT. Nie są natomiast dodawane kody JPK_V7 uzupełnione na formularzu kategorii wybranej na Fakturze. Zmiana kategorii na przeniesionym dokumencie spowoduje dopisanie kodów JPK_V7 z formularza nowo wybranej kategorii.