Czy podczas zakładania nowej firmy istnieje możliwość skopiowania ustawień z innej bazy? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Czy podczas zakładania nowej firmy istnieje możliwość skopiowania ustawień z innej bazy? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Czy podczas zakładania nowej firmy istnieje możliwość skopiowania ustawień z innej bazy?

Podczas zakładania nowej firmy istnieje możliwość przeniesienia części danych słownikowych oraz ustawień parametrów konfiguracji z już istniejącej do nowo zakładanej firmy. Taka opcja pojawia się, jeśli w Kreatorze konfiguracji parametrów firmy:

  • w kroku Jak będziesz używał tego programu wybrana została opcja Standardowo
  • w kroku Które obszary programu chcesz skonfigurować wybrano Kadry i płace i/lub Księgowość

Po uzupełnieniu podstawowych danych firmy w kreatorze pojawia się krok Czy chcesz kopiować ustawienia konfiguracji i dane z innej bazy? Po wybraniu odpowiedzi „Nie chcę kopiować ustawień” następuje przejście do kolejnych kroków kreatora, gdzie uzupełniane są wszystkie dostępne parametry. Natomiast po wybraniu drugiej opcji pojawia się możliwość wskazania bazy firmowej, z której ustawienia mają zostać skopiowane. Na liście widoczne są bazy aktywne, do których dany operator nie ma ustawionego zakazu i do których już się zalogowano (uzupełniono Kreator konfiguracji parametrów firmy). Poniżej znajduje się lista parametrów podzielona na 4 grupy:

  • Parametry konfiguracyjne firmy – po zaznaczeniu tej opcji skopiowane zostaną:
    • Wszystkie parametry konfiguracji firmy z gałęzi Kasa/Bank, Ogólne, Płace oraz Środki trwałe
    • Parametry konfiguracji firmy z gałęzi Księgowość z wyjątkiem rodzaju księgowości oraz parametru Firma wielozakładowa
    • Ustawienia konfiguracji firmy z gałęzi Księgowość/ Księgowość kontowa z wyjątkiem okresów obrachunkowych
    • Ustawienia z konfiguracji firmy z gałęzi Księgowość/ Okresy obrachunkowe. Parametry kopiowane są z ostatniego okresu obrachunkowego, który znajduje się w bazie źródłowej. Dane które nie są przenoszone, ponieważ są definiowane w kreatorze bazy danych to: data otwarcia okresu obrachunkowego, jego długość oraz parametr Zaliczki uproszczone na CIT.
  • Wspólne
    • Definicje atrybutów
    • Definicje dokumentów
    • Serie dokumentów
    • Formy płatności
    • Grupy kontrahentów
    • Kategorie
    • Miejscowości
    • Obieg dokumentów – statusy dokumentów (jeśli pobrano moduł Obieg Dokumentów)
    • Katalogi dokumentów (jeśli pobrano moduł Obieg Dokumentów)
  • Księgowość (grupa widoczna jeżeli wskazano że skonfigurowany ma być obszar księgowości)
    • Grupy kont
    • Grupy środków trwałych i w.n.p
    • Kręgi kosztów
    • Księgowania okresowe
    • Nazwy dzienników (w przypadku zaznaczenia, przenoszone są wyłącznie dzienniki ze wskazanej bazy, nie są tworzone standardowe nazwy dzienników)
    • Nazwy rejestrów VAT
    • Nazwy rejestrów Ewidencji dodatkowej
    • Plan kont (bez kont słownikowych)
    • Wymiary opisu analitycznego
    • Schematy księgowe
    • Zestawienia księgowe
    • Zestawienia księgowe systemowe (PIT, CIT)
  • Kadry i płace (grupa widoczna jeżeli wskazano że skonfigurowany ma być obszar kadr i płac)
    • Kody zawodu
    • Przyczyny zwolnienia
    • Definicje stref
    • Serie kalendarzy
    • Kalendarze
    • Wzorce płacowe
    • Typy wypłat
    • Limity nieobecności
    • Typy nieobecności
    • Wskaźniki
    • Rodzaje dni wolnych

Domyślnie wszystkie grupy są zaznaczone, ale możliwe jest odznaczenie wybranych grup bądź pozycji w ramach tych grup. Wówczas zostaną one pominięte podczas kopiowania z innej firmy. Ustawienia dotyczące wybranej bazy wzorcowej oraz zaznaczeń w ramach grup parametrów zapamiętywane są dla operatora – tak, aby przy tworzeniu kolejnej firmy proponowane były te same ustawienia co dla poprzedniej.

Jeżeli zaznaczono grupę Księgowość, w kroku kreatora W jaki sposób prowadzisz księgowość domyślnie zaznaczony jest rodzaj księgowości, który ustawiony był we wskazanej bazie wzorcowej. Jeżeli w bazie wzorcowej wybrana była księgowość kontowa, natomiast podczas logowania nie pobrano modułu Księga Handlowa lub Księga Handlowa Plus, wówczas w kreatorze domyślnie zaznaczone będzie opcja Księga podatkowa. Jeżeli w kreatorze wybrana jest opcja Księgowość kontowa, wówczas pomijane są kroki dotyczące planu kont i zestawień księgowych (są one kopiowane ze wskazanej bazy wzorcowej).

Uwaga
Funkcja nie jest dostępna jeżeli wskazano że program ma być modułem płacowym dla Comarch XL bądź Comarch Altum lub modułem handlowym dla Comarch XL. W wersji 2021.0.1 nie są kopiowane ustawienia dotyczące modułów handlowych, dlatego też opcja importu danych będzie ukryta jeżeli wskazano, że skonfigurowany w bazie Comarch ERP Optima ma być wyłącznie obszar sprzedaży. Możliwość skopiowania danych z innej bazy nie pojawi się również wtedy, kiedy zakładana będzie pierwsza firma w programie




Informacja ID 34865 Ustawiłeś kategorię, która ma przypisane domyślne kody JPK_V7, a kontrahent ma już uzupełnioną zakładkę JPK.

Komunikat: Ustawiłeś kategorię, która ma przypisane domyślne kody JPK_V7, a kontrahent ma już uzupełnioną zakładkę JPK pojawia się podczas wskazywania domyślnej kategorii sprzedaży bądź zakupu dla kontrahenta, do której przypisane są kody JPK_V7 podczas gdy kontrahent na zakładce [JPK] ma już przypisany przynajmniej jeden domyślny kod.

Jeżeli natomiast kontrahent ma już wskazaną domyślną kategorię sprzedaży/zakupu, do której przypisany jest co najmniej jeden kod JPK_V7, podczas dodawania na karcie kontrahenta na zakładce [JPK] domyślnego kodu pojawia się informacja: Dodajesz kod(y) na zakładkę JPK, a kontrahent ma już uzupełnioną kategorię domyślną z kodami JPK.

Powyższe komunikaty mają charakter informacyjny i nie blokują operacji wykonywanych przez użytkownika.




W jaki sposób pobrać rachunki bankowe kontrahentów z Wykazu podatników VAT (tzw. Białej listy)?

Od wersji 2021.0.1 programu Comarch ERP Optima jest możliwość automatycznego pobierania rachunków bankowych kontrahentów z Wykazu podatników VAT (tzw. Białej listy). Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Ogólne/ Parametry zaznaczony jest parametr Automatyczne pobieranie rachunków bankowych z Wykazu podatników VAT, wówczas podczas wprowadzania nowego kontrahenta (bądź edycji istniejącego) po wpisaniu numeru NIP następuje pobranie listy rachunków bankowych tego kontrahenta z Wykazu podatników VAT. Jeżeli liczba rachunków kontrahenta jest większa od 5, wówczas przed pobraniem listy rachunków pojawia się pytanie: Liczba rachunków bankowych kontrahenta w Wykazie podatników VAT wynosi X. Czy pobrać wszystkie? Po wybraniu opcji Tak następuje pobranie listy rachunków kontrahenta. Wybór opcji Nie powoduje, że rachunki bankowe kontrahenta nie zostaną pobrane. Dla każdego pobranego rachunku pojawia się informacja, że na dzień bieżący występuje on w Wykazie podatników VAT. Pierwszy z zaimportowanych rachunków jest oznaczany jako Domyślny. W przypadku edycji numeru NIP istniejącego kontrahenta, jeżeli na jego karcie były już wprowadzone numery rachunków bankowych, zostaną one przed automatycznym importem usunięte.

Możliwe jest również zaimportowanie rachunków bankowych kontrahenta na żądanie użytkownika. Na karcie kontrahenta na zakładce [Płatności] dostępny jest przycisk Import rachunków kontrahenta. Po jego kliknięciu wykonywany jest import rachunków z Wykazu podatników VAT na podstawie numeru NIP kontrahenta. Podobnie jak w przypadku importu wykonywanego automatycznie, jeżeli liczba rachunków kontrahenta jest większa od 5, wówczas przed pobraniem listy rachunków pojawia się pytanie czy pobrać wszystkie. Jeżeli na karcie kontrahenta były już wprowadzone numery rachunków bankowych, podczas importu nie są one usuwane ani nadpisywane.

Od wersji 2021.5.1 istnieje możliwość seryjnego importu rachunków bankowych dla zaznaczonych kontrahentów. W tym celu na liście kontrahentów została dodana funkcja Importuj rachunki bankowe w menu Operacji seryjnych. Po jej wybraniu następuje dodanie, dla zaznaczonych na liście kontrahentów, rachunków bankowych z Wykazu podatników VAT. Jeżeli żaden kontrahent nie jest zaznaczony, import następuje dla kontrahenta podświetlonego na liście. Rachunki bankowe importowane są wyłącznie dla kontrahentów z polskim numerem NIP.




wszystko.pl

wszystko.pl to przyjazne miejsce do prowadzenia biznesu w Internecie. Na platformie sprzedażowej wszystko.pl zapewnimy Ci najlepsze warunki do prowadzenia biznesu w Internecie. Zarabiaj jeszcze więcej i korzystaj ze wszystkich rozwiązań, które napędzą Twoją sprzedaż!
Aby oferta produktowa z Comarch ERP Optima była prezentowana na platformie sprzedażowej wszystko.pl, należy uprzednio założyć konto sprzedawcy oraz przeprowadzić konfigurację po stronie Comarch ERP Optima

Instrukcja konfiguracji wszystko.pl




Comarch e-Sklep

Comarch e-Sklep powstał w celu zaspokojenia potrzeb rynkowych przedsiębiorstw w zakresie sprzedaży on line. Comarch e-Sklep jest rozwiązaniem poszerzającym funkcjonalność Comarch e-Sale. Jeżeli potrzebujesz więcej funkcjonalności aniżeli sprzedaż na eBay czy Allegro załóż swój własny sklep internetowy. Comarch e-Sklep dedykowany jest dla firm, które chcą poszerzyć możliwości dotarcia do klientów poprzez oferowanie swoich towarów w ogólnodostępnym sklepie internetowym.

Zobacz sklepy demo:

https://demo-agat.comarchesklep.pl/
https://demo-opal.comarchesklep.pl/
https://demo-szafir.comarchesklep.pl/
https://demo-topaz.comarchesklep.pl/
https://demo-bursztyn.comarchesklep.pl/

Instrukcja konfiguracji Comarch e-Sklep w programie Comarch ERP Optima




Comarch e-Sale

Comarch e-Sale to prosta w obsłudze aplikacja, za pośrednictwem której można wystawiać swoje produkty na popularnych serwisach aukcyjnych takich jak Allegro czy eBay z asortymentu dostępnego w systemie Comarch ERP.

Jest to proste rozwiązanie odpowiadające potrzebom zarówno firm, stawiających pierwsze kroki w handlu internetowym, jak i doświadczonych sprzedawców branży e-Commerce.

Instrukcja konfiguracji Comarch e-Sale w programie Comarch ERP Optima
Zamów wersję demo
Zobacz cennik




Komunikat. Dozwolona liczba backupów baz danych została osiągnięta

Oznacza to, że po stronie serwera (IBARD) osiągnięty został limit zdefiniowanych zadań backupu baz danych.
Limit zadań backupów baz danych zależy od posiadanego pakietu

W przypadku pakietów dla Klientów Comarch ERP jest nielimitowany backup ilości baz danych.
Szczegółowe informacje zostały opisane w cenniku https://www.ibard.com/pl/cennik-erp/.

W standardowej ofercie występują natomiast limity według poszczególnych pakietów.

  • Pakiet Ekonomiczny – limit dwóch zadań backupów baz danych,
  • Pakiet Standard – limit czterech zadań backupów baz danych,
  • Pakiet Biznes – brak limitu zadań backupów baz danych.

Jeżeli limit został przekroczony można rozszerzyć pakiet na taki, który wspiera większą ilość zadań.
Potrzebne informacje znajdują się w cenniku https://www.ibard.com/pl/cennik.

Ewentualnie można usunąć niepotrzebne zadania backupów.
W tym celu należy zalogować się do aplikacji IBARD do panelu webowego aplikacji IBARD –https://www.ibard.com/app i przejść do zakładki Zadania backupu, zaznaczyć nieaktualne pozycje oraz wybrać ikonę kosza. Po zatwierdzeniu wykonania operacji wybrane zadania zostaną usunięte.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Aktualizacja w dniu 20 listopada 2020 r.

  1. Wydajność przeliczania pliku JPK_V7. Poprawiono czas przeliczania części deklaracyjnej pliku JPK_V7 przy dużej ilości dokumentów w danym okresie.
  2. Wyświetlanie dokumentów w Rejestrze VAT na zakładce [Do VAT/JPK_V7]. Przywrócono szybkość wyświetlania dokumentów w Rejestrze VAT na zakładce [Do VAT/JPK_V7] przy otwieraniu okna oraz przy zmianie parametrów filtra.



Jakie kody nadawane są automatycznie na dokumentach handlowych ?

  • Dla wszystkich wystawionych w programie Paragonów nadawana jest procedura RO. Dla Faktur Sprzedaży zafiskalizowanych lub powstałych z przekształcenia Paragonu nadawana jest procedura FP. Kod FP nie jest przenoszony na korektę utworzoną do zafiskalizowanej faktury.
  • Odpowiednie procedury dodawane są również automatycznie w przypadku faktur VAT Marża. Po wskazaniu na Fakturze VAT Marża procedury marży, do dokumentu zostanie automatycznie dopisana odpowiednia procedura dla JPK_V7: MR_T, MR_UZ.
  • Program umieszcza również automatycznie procedurę TP w przypadku dodawania faktur dla kontrahenta powiązanego. Aby tak się stało, kontrahent na swojej karcie, na zakładce [Handlowe] powinien mieć zaznaczony parametr Kontrahent powiązany.
  • Na Fakturze Zakupu dla kontrahenta, który na swojej karcie, na zakładce [Handlowe] ma zaznaczony parametr Rolnik, automatycznie jest dodawana procedura VAT_RR. Po przekształceniu FRR do FZ, Faktura Zakupu automatycznie otrzymuję procedurę VAT_RR.
  • Na Fakturze Zakupu dla kontrahenta o statusie Pozaunijny/ Pozaunijny (zwroty VAT), automatycznie jest dodawana procedura IMP.
  • Procedura WEW dodawana jest automatycznie na dokument Faktury Wewnętrznej Sprzedaży (FWS) tworzony z poziomu menu Handel/ Inne (Handel)/ Dokumenty wewnętrzne Sprzedaży. Nie jest dodawana na FWS powstałą z przekształcenia Faktury Zakupu (FZ).
    Na Fakturę Wewnętrzną Sprzedaży powstałą z przekształcenia Faktury Zakupu nie są przenoszone kody JPK_V7 z FZ. Kody z FZ są przenoszone tylko na Fakturę Wewnętrzną Zakupu .



Jakie dokumenty wyświetlane są w Rejestrze VAT w zakładce Do VAT/JPK_V7?

W zakładce Do VAT/JPK_V7 wyświetlane są dokumenty kwalifikujące się do części deklaracyjnej pliku JPK_V7 w danym miesiącu. Dokumenty które uwzględniane są jedynie w części ewidencyjnej pliku JPK_V7 (np. faktury z kodem JPK_V7: FP ) nie są widoczne w tej zakładce.