Księgowość - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Księgowość - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Księgowość

Nowości

  1. Księgowość. Deklaracje. Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznych na nowych formularzach obowiązujących za rok 2023 wraz z ich wydrukami, wysyłką do systemu e-Deklaracje oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera:
    • PIT-28(26) z załącznikami: PIT-28/B(20), PIT/O(28), PIT/D(31), PIT/2K(9).
    • PIT-36(31) z załącznikami: PIT/B(21), PIT/O(28), PIT/D(31), PIT/2K(9), PIT/ZG(8), PIT/Z(11), PIT/BR(7), PIT/IP(5), PIT/PM(1), PIT/MIT(2).
    • PIT-36L(20) z załącznikami: PIT/B(21), PIT/ZG(8), PIT/Z(11), PIT/BR(7), PIT/O(28), PIT/IP(5), PIT/PM(1), PIT/MIT(2).

    Podczas dodawania deklaracji PIT-28(26), PIT-36(30), PIT‑36L(19) domyślnie ustawiany jest rok 2023. Użytkownik ma możliwość jego zmiany na rok późniejszy. Jeżeli wybrany zostanie rok 2022 lub wcześniejszy to pojawia się ostrzeżenie informujące o tym, że formularz służy do rozliczenia dochodów za rok 2023.

    Deklaracja PIT-28(26)
    Od 1 stycznia 2023 r. najem prywatny opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W programie istnieje możliwość dodania deklaracji PIT-28(26) niezależnie od rodzaju księgowości wskazanego w Konfiguracji.Deklaracja PIT-28(26) dla ewidencji ryczałtowej

    Do deklaracji PIT-28(26) nie jest już dołączany załącznik PIT/WZR. W związku z tym, na zakładce [Załączniki] dotychczasowy formularz Załącznik PIT/WZR zastąpiono formularzem Korekta podatku. Na podstawie formularza Korekta podatku wyliczana jest sekcja H.1 Zwiększenia przychodów oraz H.2 Zmniejszenia przychodów.

    Formularz Korekta podatku nie jest wysyłany do systemu e-Deklaracje.

    Z poziomu formularza deklaracji PIT-28(26) dostępny jest wydruk Korekta podatku/ Zestawienie dokumentów do korekty podatku.

    Deklaracja PIT-28(26) dla księgi podatkowej/ księgowości kontowej

    Jeżeli w Konfiguracji jako rodzaj księgowości wybrana jest Księga podatkowa lub Księgowość kontowa, to deklaracja PIT-28(26) służy do rozliczenia tylko najmu prywatnego. Do deklaracji PIT-28(26) służącej tylko do rozliczenia najmu prywatnego nie ma możliwości dodania załączników PIT-28/B(20), PIT/O(28), PIT/D(31), PIT/2K(9) oraz Korekty podatku. Zakładka [Załączniki] na deklaracji PIT-28 będzie niewidoczna. Na wydruku Formularz deklaracji PIT-28(26)/ Deklaracja PIT-28 z załącznikami są uwzględnione tylko załączniki UPO I ORD-ZU.

    Kwoty przychodów z najmu prywatnego oraz odliczenia straty od przychodów z najmu prywatnego na deklaracji PIT-28(26) pobierane są z kwot właściciela.

    Przychody z najmu prywatnego nie są pomniejszane o zwolnienia podatnika z tytułu ulg: Osoba powyżej 60/65 lat niepobierająca emerytury, Osoba wychowująca co najmniej czworo dzieci oraz Osoba, która przeniosła miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

    Na deklaracji PIT-28 służącej do rozliczenia tylko najmu prywatnego nie są uwzględniane zobowiązania i wierzytelności zwiększające/ zmniejszające przychody. Sekcje H.1 Zwiększenia przychodów oraz H.2 Zmniejszenia przychodów są nieaktywne.

    Jeżeli w Konfiguracji jako rodzaj księgowości wybrana jest Księga podatkowa lub Księgowość kontowa, to na deklaracji PIT-28(26) są nieaktywne również następujące sekcje: C. Przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolnione od podatku, E.4. Odliczenia na podstawie art.11 ust. 1a i 3a ustawy, F.2. Obliczenie przysługujących odliczeń z poz.106 (pozycje 120 – 128), J.1. Wierzytelności i zobowiązania nieodliczone w latach poprzednich (pozycja 183), N. Obliczenie należnego ryczałtu (pozycje 232 oraz 233), O. Informacje o zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 6-13 ustawy z domyślnie zaznaczonym polem Nie, R. Przychody osiągnięte w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, U. Informacje o załącznikach.

    Jeżeli w Konfiguracji jako rodzaj księgowości wybrana jest Księga podatkowa lub Księgowość kontowa, to:

    1. Z poziomu deklaracji PIT-28(26) po naciśnięciu przycisku Udziały i kwoty deklaracji są widoczne zakładki: [Odliczenia] oraz [Najem prywatny].
    2. Z poziomu deklaracji PIT-28(26) po naciśnięciu przycisku Informacje o przychodach i kosztach podatnika/małżonka widoczna jest tylko zakładka [Najem].
    3. Na liście zaliczek na PIT-28 zaliczki są widoczne od wersji 17. Deklaracje roczne na PIT-28 są widoczne od wersji 26.

    Deklaracja PIT-36(31)

    Jeżeli kwota w poz. 296 Podatek należy jest niewystarczająca, aby odliczyć ulgę na dzieci to do poz. 404 Składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przenoszona jest łączna wartość składek społecznych i zdrowotnych uzupełnionych na karcie właściciela za dany rok.

    Na formularzu korekty deklaracji PIT-36(31) w poz. 344 Razem zapłacony podatek sumowana jest kwota z poz. 312-317 oraz z poz. 338-343 Zapłacony podatek w miesiącu/kwartale.

    Z poziomu deklaracji PIT-36(31) po naciśnięciu przycisku Informacje o przychodach i kosztach podatnika/małżonka nie jest widoczna zakładka [Najem]. Od 2023 roku najem prywatny jest rozliczany tylko na PIT-28.

    Jeżeli na formularzu PIT-36(31) zostanie zaznaczone pole korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt63a lub 63b ustawy (odpowiednio poz. 42 dla podatnika oraz poz. 43 dla małżonka), a następnie użytkownik w poz. 510 PIT/SE wskaże wartość: 0 to poz. 42 i/lub poz. 43 zostanie odznaczona.

    Na formularzu załącznika PIT/BR(7) po uzupełnieniu kwoty w poz. Koszty kwalifikowane nieodliczone w poprzednich latach (dotyczy kosztów z pozycji 13 – 30) w polu z rokiem w wierszu, w którym uzupełniona została kwota, pojawia się ostrzeżenie informujące o tym, że pole nie może być puste.

    Do deklaracji PIT-36(31) nie jest już dołączany załącznik PIT/WZ. W związku z tym, że obowiązek naliczenia korekty nadal istnieje, nie trzeba natomiast wysyłać informacji o poszczególnych dokumentach na podstawie których korekta została wyliczona, na zakładce [Załączniki] zmieniono nazwę dotychczasowego formularza Załącznik PIT/WZ na: Korekta podatku. Na podstawie formularza Korekta podatku wyliczana jest sekcja H.3 Zwiększenia / zmniejszenia straty o wartość wierzytelności i zobowiązań wynikających z transakcji handlowych zawartych w ramach działów specjalnych produkcji rolnej oraz H.4. Zwiększenia / zmniejszenia straty o wartość wierzytelności i zobowiązań wynikających z transakcji handlowych zawartych w ramach działalności polegającej na sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych. Nie ma możliwości uzupełnienia kwot w sekcji H.3 oraz H.4 ręcznie, należy skorzystać z formularza Korekta podatku.

    Formularz Korekta podatku nie jest wysyłany do systemu e-Deklaracje.

    Z poziomu formularza deklaracji PIT-36(31) dostępny jest wydruk Korekta podatku/ Zestawienie dokumentów do korekty podatku

    Deklaracja PIT-36L(20)

    Kwota w poz. 41 Składki na ubezpieczenie zdrowotne – art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy ograniczana jest do kwoty limitu obowiązującego w 2023 r.: 10 200 zł.

    Na formularzu załącznika PIT/BR(7) dodanego do deklaracji PIT-36L(20) po uzupełnieniu kwoty w poz. Koszty kwalifikowane nieodliczone w poprzednich latach (dotyczy kosztów z pozycji 13 – 30) w polu z rokiem w wierszu, w którym uzupełniona została kwota, pojawia się ostrzeżenie informujące o tym, że pole nie może być puste.

    Do deklaracji PIT-36L(20) nie jest już dołączany załącznik PIT/WZ. W związku z tym, że obowiązek naliczenia korekty nadal istnieje, nie trzeba natomiast wysyłać informacji o poszczególnych dokumentach na podstawie których korekta została wyliczona, na zakładce [Załączniki] zmieniono nazwę dotychczasowego formularza Załącznik PIT/WZ na: Korekta podatku. Na podstawie formularza Korekta podatku wyliczana jest sekcja G.2 Zwiększenia / zmniejszenia straty w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz G.3 Zwiększenia / zmniejszenia straty w ramach działów specjalnych prod. rolnej. Nie ma możliwości uzupełnienia kwot w sekcji G.2 oraz G.3 ręcznie, należy skorzystać z formularza Korekta podatku.

    Formularz Korekta podatku nie jest wysyłany do systemu e-Deklaracje.

    Z poziomu formularza deklaracji PIT-36L(20) dostępny jest wydruk Korekta podatku/ Zestawienie dokumentów do korekty podatku.

  1. Rejestry VAT. Umożliwiono wczytywanie paragonów do rejestru VAT za pomocą usługi Comarch OCR.
  2. Biuro Rachunkowe. Deklaracje roczne PIT-36/PIT-36L/PIT-28. Z Poziomu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe udostępniono możliwość seryjnego naliczania deklaracji rocznej PIT-36(31), PIT-36L(20) oraz PIT-28(26) na nowych formularzach obowiązujących za rok 2023, wraz z możliwością podglądu, zatwierdzania, wysyłki do systemu e-Deklaracje, odbioru UPO, wydruku oraz eksportu do Comarch ERP Pulpit Menadżera.
    Dane o rocznych deklaracjach uwzględniane są w informacjach dla Klientów o podatkach i składkach ZUS oraz w generowanych z poziomu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe raportach: Dokumenty modyfikowane, Dokumenty niezaksięgowane, Przychody/Koszty PIT, Wprowadzone dokumenty, Podatki do zapłaty oraz Statusy e-Deklaracji.
  3. Biuro Rachunkowe. Eksport deklaracji ZUS DRA do ZUS. Udostępniono możliwość seryjnego eksportu deklaracji ZUS DRA  bezpośrednio do ZUS. Po naliczeniu deklaracji Użytkownik ma możliwość wysłania deklaracji bezpośrednio do ZUS lub wygenerowania pliku xml i zaczytanie do programu Płatnik.  W celu wysyłki deklaracji bezpośrednio  do ZUS należy w panelu Operacji seryjnych na zakładce  Deklaracje/Zaliczki/JPK  wybrać  funkcję Przygotowanie ZUS DRA do wysyłki do ZUS   .

    Następnie  należy  zatwierdzić deklarację  i poziomu  zakładki e-Deklaracje/Wyślij JPK wybrać opcję Wyślij ZUS DRA bezpośrednio do ZUS .

    Przetworzenie nadesłanych dokumentów w ZUS powoduje wygenerowanie potwierdzenia, które zawiera informacje o przyjęciu dokumentów lub przyczynie ich odrzucenia. Aby sprawdzić status przesłanych deklaracji należy odebrać potwierdzenie wysyłki wybierając opcję Odbierz potwierdzenie wysyłki do ZUS .Pliki z wysłaną deklaracją do ZUS oraz pobranym potwierdzeniem odbioru są zapisywane w lokalizacji wskazanej w konfiguracji stanowiska (Start/ Konfiguracja/ Stanowisko/ Płace/ Parametry), w polu Deklaracje ZUS – katalog dla plików xml w przypadku korzystania z programu w wersji stacjonarnej lub w folderze Moje dokumenty danego Użytkownika w przypadku wersji w chmurze.

 

Zmiany

  1. Księgowość. Stare wzory deklaracji. Zablokowano możliwość dodawania starych wersji formularzy deklaracji PIT-28(20), PIT-36(25) oraz PIT-36L(14). Naliczenie korekty deklaracji, jej wydruk oraz wysyłka do systemu e‑Deklaracje na starszej wersji formularza dostępne będą jeżeli w bazie naliczono deklarację pierwotną za dany okres czasu w odpowiedniej wersji formularza.
  2. Księgowość. Podczas wyliczania deklaracji rocznych PIT-28/ PIT-36/ PIT-36L dla podatnika korzystającego ze zwolnienia z PIT z tytułu Osoba, która przeniosła miejsce zamieszkania na terytorium Polski zwolnienie będzie stosowane do końca roku wskazanego na formularzu właściciela w polu obowiązuje do końca roku (jeżeli wcześniej nie przekroczono limitu zwolnienia).
  3. Księgowość. Zaliczki i deklaracje roczne dostępne na listach PIT-28/ PIT-36/ PIT-36L wyświetlane są w kolejności od najnowszego do najstarszego formularza.
  4. Rejestr VAT. Jeżeli na karcie kontrahenta dodano kod TT_WNT to podczas generowania dowodów wewnętrznych kod ten przenoszony jest na dowód wewnętrzny sprzedaży.
  5. Rejestr VAT sprzedaży. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe zaznaczono parametr Rozliczanie VAT metodą: kasową lub na dokumencie w rejestrze VAT sprzedaży zaznaczono parametr Metoda kasowa to dokument jest kwalifikowany do JPK_V7 w miesiącu z daty rozliczenia.
  6. Kwoty indywidualne. Na formularzu kwot indywidualnych właściciela dodanych od stycznia 2024 r. na zakładce [PIT-36L] nie jest dostępne pole Darowizny na przeciwdziałanie COVID-19.
  7. Dodano możliwość zmiany środowiska pracy z KSeF z produkcyjnego na demo.
  8. Biuro Rachunkowe. Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznej PIT-28(26) z wydrukiem, wysyłką do systemu e-Deklaracje oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera bez względu na rodzaj księgowości wskazany w Konfiguracji.

Poprawiono

  1. Księgowość. Poprawiono zaokrąglanie udziałów na deklaracji PIT-28(26), w sekcji F.2 Obliczenie przysługujących odliczeń z poz.106.
  2. Biuro Rachunkowe. Informacje o podatkach i składkach ZUS. W przypadku, gdy dla właściciela w danym miesiącu wygenerowana była deklaracja ZUS DRA a następnie za ten sam miesiąc dodana została druga deklaracja ZUS DRA na kwotę ujemną, na wydruku z informacjami o podatkach i składkach ZUS kwota dot. deklaracji ZUS DRA była błędnie wyświetlana. Działanie poprawiono.
  3. Praca rozproszona. W specyficznych przypadkach podczas importu pliku xml pojawiał się komunikat Wystąpił nieznany błąd podczas parsowania pliku. Plik może być uszkodzony. Działanie poprawiono.



Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Nowości

  1. Comarch ChatERP. Udostępniona została wersja BETA Comarch ChatERP – inteligentnego asystenta, który dzięki algorytmom sztucznej inteligencji udzieli informacji o danych zgromadzonych w systemie, wyjaśni jak działają funkcje programu oraz wykona wybrane czynności zlecone przez Użytkownika.
    .
    Uprawnienia do Comarch ChatERP
     

    Comarch ChatERP jest wersją demonstracyjną (BETA) przeznaczoną dla Użytkowników, którym administrator programu nadał do niej uprawnienia. W związku z tym na karcie operatora w Konfiguracji Programu/ Użytkowe/ Operatorzy został dodany na zakładce [Ogólne] parametr Prawo do korzystania z ChatERP.Wyłącznie operator mający ten parametr zaznaczony może korzystać z Inteligentnego asystenta Comarch. Domyślnie żaden operator w programie nie ma zaznaczonego tego parametru. Zaznaczając go Użytkownik otrzymuje komunikat informujący o usłudze:Comarch ChatERP to eksperymentalna usługa inteligentnego asystenta w fazie testów BETA. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przesłanie danych zawartych w pytaniach i odpowiedziach do firmy Comarch lub podwykonawców technologicznych. Dane zawarte w pytaniach zależą od Ciebie i zobowiązujesz się do nieprzekazywania w nich danych osobowych. Więcej na temat usługi znajdziesz w pomocy.

    Jeżeli operator, który nie ma zaznaczonego na swojej karcie parametru Prawo do korzystania z ChatERP ale posiada uprawnienia administratora, uruchomi Inteligentnego asystenta Comarch, otrzyma komunikat o tej samej treści, jak włączając parametr z poziomu Konfiguracji.Po kliknięciu na przycisk Rozpocznij rozmowę taki Użytkownik przejdzie do Comarch ChatERP a parametr Prawo do korzystania z ChatERP na jego karcie zostanie zaznaczony.

    W przypadku użytkownika bez prawa do korzystania z ChatERP który nie jest administratorem, przy próbie uruchomienia funkcji pojawia się informacja: W celu włączenia funkcji skontaktuj się z administratorem programu w Twojej firmie.Korzystanie z Comarch ChatERP

    W menu Sztuczna inteligencja w sekcji Asystent AI dodana została funkcja  ChatERP. Po jej wybraniu przez operatora z nadanymi uprawnieniami do korzystania z Comarch ChatERP otwierane jest okno Inteligentnego asystenta Comarch:

     

    W dolnej części okna dostępne jest pole służące do wpisania treści pytania. Po wpisaniu treści i kliknięciu przycisku  Wyślij lub naciśnięciu klawisza <Enter> następuje przesłanie zapytania i wyświetlenie przygotowanej przez asystenta odpowiedzi:

     

    Przykładowe pytania jakie mogą zostać zadane to:

    • Ile jest na stanie towaru Sekator?
    • Wyświetl 5 ostatnich faktur na których znajduję się towar Grabie ogrodnicze
    • Wyświetl listę faktur sprzedaży dla kontrahentów z Krakowa
    • Czy plik JPK_V7 za grudzień 2023 został już wysłany?
    • Ile wynosi podatek vat z pliku JPK_V7 za 12/2023 do zapłaty?
    • Czy odpis dla Maszyna ogrodnicza za 12/2023 został już wygenerowany?
    • Którzy pracownicy mają uprawnienie do obsługi koparki?
    • Pokaż pracowników bez wybranego urzędu skarbowego
    • Pokaż kto jest dzisiaj nieobecny
  2. W zależności od zadanego pytania, zwracane przez Comarch ChatERP odpowiedzi mogą wskazywać konkretną wartość (np. stan magazynowy towaru) lub wymieniać wiele pozycji (np. kontrahentów czy dokumentów) spełniających warunek z zadanego pytania.

    W przypadku, kiedy Comarch ChatERP nie jest w stanie odpowiedzieć na zadane przez Użytkownika pytanie, udzielana jest informacja o treści: Przepraszam, ale na podstawie dostępnych danych nie mogę udzielić odpowiedzi na Twoje pytanie.

    Comarch ChatERP może również wykonywać wybrane operacje w programie na podstawie poleceń wydawanych przez Użytkownika.

    Przykłady takich poleceń skutkujących wykonaniem określonych czynności w programie to:

    • Ustaw limit kredytu 15000 PLN na kontrahencie Aloza
    • Wystaw zamówienie na towar Grabie do liści na dodatkowe 200 sztuk
    • Dodaj fakturę sprzedaży na towar Sekator 300 sztuk dla kontrahenta ADM

    Comarch ChatERP jest funkcją udostępnioną Użytkownikom Comarch ERP Optima w ramach testów BETA. W związku z tym jej zakres jest ograniczony, a działanie może być obarczone wadami.

    Dane z zadawanych pytań i udzielanych odpowiedzi są przesyłane do firmy Comarch oraz Open AI w celu świadczenia usługi. Odpowiedzi udzielane przez Comarch ChatERP są generowane przez algorytmy sztucznej inteligencji (AI). Zadawane pytania i udzielane odpowiedzi są zapisywane i wykorzystywane do doskonalenia działania usługi. Dopuszczane są tylko odpowiedzi które nie generują skutku przetwarzania danych osobowych. Kontrahenci w zadawanych pytaniach są wyszukiwani po nazwie.

    W przypadku zadawanych pytań licencje, blokady oraz uprawnienia operatorów w wersji BETA Comarch ChatERP nie są uwzględniane. Są natomiast brane pod uwagę podczas wykonywania poleceń przez inteligentnego asystenta.

    Informacje o Comarch ChatERP zostały również dodane w formie kafelka na oknie Automatyzacje systemu Comarch ERP Optima dostępnym z poziomu menu Sztuczna inteligencja/ Sztuczna inteligencja.

Zmiany

  1. Zapisywanie załączników. W wersji stacjonarnej Comarch ERP Optima w przypadku pracy rozproszonej oraz Internetowej Wymiany Dokumentów umożliwiono określenie sposobu zapisywania załączników (plików PDF lub obrazów) powiązanych z przesyłanymi dokumentami. Podobnie jak w przypadku Comarch OCR można wskazać opcję zapisu w bazie, na dysku lub w Comarch IBARD.W związku z nowymi opcjami zmieniono układ pozycji w gałęziach konfiguracji. Gałąź Internetowa Wymiana Dokumentów została przeniesiona z Konfiguracji Programu/ Ogólne bezpośrednio do Konfiguracji Programu. W ramach Internetowa Wymiana Dokumentów dostępne są 2 pozycje konfiguracji:
    • Aktywacja – jest to dotychczasowe okno służące konfigurowaniu Internetowej Wymiany Dokumentów; zmianie uległa nazwa pierwszej zakładki z [Konfiguracja] na [Ogólne] oraz trzeciej zakładki z [Parametry] na [Opcje]:
    • Parametry – nowa pozycja Konfiguracji umożliwiająca wskazanie miejsca przechowywania załączników do przesyłanych dokumentów:
  2. Możliwe jest zaznaczenie jednej z 3 opcji:

    • zapisz w bazie (domyślnie zaznaczona opcja),
    • zapisz w IBARD (po zaznaczeniu tej opcji staje się aktywne pole Folder dla plików na IBARD; po kliknięciu ikony wyboru folderu pojawi się okno logowania do Comarch IBARD, jeżeli operator wcześniej się nie zalogował),
    • zapisz na dysku (po zaznaczeniu tej opcji pojawia się możliwość określenia domyślnego folderu dla wszystkich stanowisk oraz ewentualnie dodatkowo dedykowanego folderu dla tego stanowiska); po zaznaczeniu opcji zapisz na dysku jeżeli domyślny folder dla wszystkich stanowisk nie był wskazany, podpowiadana jest ścieżka C:\ProgramData\Comarch ERP Optima\Wymiana danych z możliwością wskazania innego folderu.

    W przypadku opcji zapisu na dysku dedykowany dla stanowiska folder przechowywania załączników może być również określony w Konfiguracji Stanowiska/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Parametry:

    Jeżeli Użytkownik wybrał opcję zapisywania załączników na dysku i uzupełnił folder dedykowany dla stanowiska, załączniki będą zapisywane w tym wskazanym katalogu. Jeżeli folder dla stanowiska nie został wskazany, załączniki będą zapisywane w folderze dla wszystkich stanowisk, określanym w Konfiguracji Programu/ Internetowa Wymiana Dokumentów/ Parametry.

    W przypadku Comarch ERP Optima w Chmurze Standard załączniki zawsze zapisywane są w bazie i nie ma możliwości wskazania innego miejsca ich zapisu.

    Jeżeli skonfigurowany jest automatyczny import paczek IWD przy wykorzystaniu Serwisu Operacji Automatycznych, załączniki mogą być zapisywane w bazie lub na dysku. Jeżeli w Konfiguracji wybrana jest w takim przypadku opcja zapisu w Comarch IBARD, załączniki zapisywane są w bazie danych.

  3. Lista podobnych kontrahentów. Podczas dodawania nowego kontrahenta, jeżeli istnieje już podobny kontrahent w bazie a operator ma ustawiony filtr obowiązkowy który tego podobnego kontrahenta ukrywa, na oknie Lista podobnych kontrahentów ten filtr obowiązkowy również jest stosowany. Ukrywany przez filtr kontrahent jest wyświetlany na liście, ale widoczny jest jedynie jego akronim, w pozostałych polach są wyświetlane kreski zamiast rzeczywistych danych.
    W przypadku takich kontrahentów nieaktywna jest również ikona lupy służąca do podejrzenia karty odnalezionego kontrahenta.
  4. Edycja definicji wydruków. Umożliwiono eksport i import definicji wydruków w przypadku pracy programu w trybie tylko do odczytu.
  5. Kreator konfiguracji parametrów firmy. Jeżeli w 4 kroku kreatora (Uzupełnij podstawowe dane Twojej firmy) zaznaczono opcję Osoba fizyczna, wówczas automatycznie uzupełni się indywidualny rachunek podatkowy firmy. Rachunek podatkowy zostanie wygenerowany na podstawie numeru NIP.

 

Poprawiono

  1. Naliczanie wypłat i zaliczek na PIT dla właścicieli. Przyspieszono naliczanie wypłat dla właścicieli oraz przeliczanie zaliczek deklaracji PIT, jak również poprawiono wyświetlanie danych na kwotach indywidualnych właściciela.
  2. Informacje o firmie. Podczas otwierania okna Informacje o firmie mógł pojawiać się komunikat: Brak wiersza w pozycji 0. Działanie poprawiono.
  3. Import urzędów. Podczas pobierania listy urzędów w kreatorze konfiguracji parametrów firmy, w logu operacji pojawiał się komunikat o błędzie dotyczącym importu urzędu: DRUGI US WARSZAWA-ŚR, który już jest w nowo zakładanej bazie. Działanie poprawiono.
  4. Stawki VAT. Jeżeli w Konfiguracji Programu występują zduplikowane stawki VAT dla danego kraju, wówczas podczas konwersji usuwane są duplikaty i pozostawiana jest jedna stawka w określonej wartości.

Kasa/Bank

Nowości

  1. Lista zapisów kasowych/bankowych. Na liście zapisów kasowych/bankowych w menu kontekstowym dodano funkcję Rozlicz. Umożliwia ona rozliczenie podświetlonego zapisu kasowego/bankowego bezpośrednio z listy zapisów, bez konieczności edycji formularza.

Zmiany

  1. Santander Webservice. Dostosowano działanie kreatora certyfikatów do komunikacji z Santander Bank Polska (iBiznes24 Connect) do zmian wprowadzonych przez bank.

Poprawiono

  1. BNP Paribas Webservice. W niektórych przypadkach przy automatycznym imporcie przelewów z banku BNP Paribas pojawiał się komunikat: ‘Wyciąg nie został wczytany z powodu błędu: Odwołanie do obiektu nie zostało ustawione na wystąpienie obiektu’. Działanie poprawiono
  2. Wydruk – Ponaglenie zapłaty. Na wydruku ponaglenia zapłaty, na którym były wykazywane odsetki, kwota Razem pozostaje do zapłaty w wierszu Słownie była prezentowana niepoprawnie. Działanie poprawiono.



Instalacja i reinstalacja systemu

Instalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima nie jest wspierana na systemach operacyjnych Windows 8.1, Windows 8, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2012 i starszych.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2024.1.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 30.10.2023. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows Server 2022, Windows Server 2019, Windows Server 2016
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.

Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.

Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2024.1.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 2024.1.1 jest możliwa zarówno z wcześniejszych wersji 2014 oraz 2013.7.
W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2013.7, a dopiero następnie wersję 2024.0.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2023.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2014. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2024.1.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2023.3.1 i nowsze nie współpracują z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2012, 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000. 

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2024.1.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Wszystko.pl Aktualna wersja: Wszystko.pl
Comarch e-Sklep2024 lub wyższy
Comarch e-Sale2024 lub wyższy
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2024.1 lub wyższy
Comarch PPK2024.1 lub wyższy
Comarch Mobile Zarządzanie2023.0.1 lub wyższy
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2023.0.1 lub wyższy
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2023.2 lub wyższa
Comarch ERP Altum2024.0.1
Comarch IBARDNajnowsza
Comarch e-Sprawozdania2024.0.0
Comarch DMS2022.0, 2023.0 lub 2023.1

Uwaga
Aplikacja Comarch ERP Mobile Sprzedaż nie jest wspierana na Windows Mobile.




Nie dodano dokumentu [numer dokumentu]. Nie można utworzyć dokumentu korygującego. Dokument został już całkowicie skorygowany (zwrócony).

Komunikat występuje jeżeli użytkownik importuje z KSeF do handlu korektę dokumentu, który został już wcześniej ręcznie skorygowany, w programie.

Przykład
Firma X wystawia Firmie Y Fakturę Sprzedaży i eksportuje ją na platformę KseF. Firma Y importuje Fakturę z platformy KseF i przenosi ją do handlu. Sprzedawany towar okazuje się wadliwy, Firma X wystawia dokument korygujący na całość sprzedanego towaru, przekazuje dokument na platformę KseF. Firma Y w pierwszej kolejności wystawia ręcznie dokument korygujący do Faktury Zakupu, dokument zostaje zatwierdzony. Następnie Firma Y importuje dokument korygujący z platformy KseF i próbuje przenieść go do handlu – występuje komunikat.




Nie dodano dokumentu [numer dokumentu]. Na liście faktur zakupu nie istnieje dokument, do którego jest utworzona korekta.

Komunikat występuje w sytuacji kiedy użytkownik próbuje przenieść z KSeF do handlu korektę dokumentu, który nie został jeszcze zakwalifikowany do handlu. Jeżeli dokument korygowany występuje w KSeF, należy przenieść go do handlu w pierwszej kolejności. W przypadku jeżeli dokument korygowany nie figuruje w KSeF, istnieje możliwość wprowadzenia Faktury Zakupu pierwotnej wskazując tylko numer pierwotny, na podstawie którego również będzie odbywała się identyfikacja.




Informacja (35119) „W KSeF nie istnieje dokument, do którego jest utworzona korekta”.

Komunikat pojawia się przy wysyłce korekty Faktury do Krajowego Systemu e-Faktur, jeżeli dla dokumentu korygowanego nie zostało pobrane UPO. W celu wysłania dokumentu do KSeF należy dla dokumentu korygowanego pobrać UPO i ponowić wysyłkę korekty.




Pytanie (352270) „Dokument wystawiony w walucie z naliczoną płatnością VAT w PLN. Aby wczytać dokument należy w Konfiguracji/ Firma/ Handel/ Parametry zaznaczyć parametr: Płatność VAT w PLN na fakturach krajowych w walucie. Czy chcesz zmienić ustawienia tego parametru?”

Importowany dokument został wystawiony w walucie z naliczoną płatnością VAT w PLN, w celu przeniesienia dokumentu do handlu należy w Konfiguracji/ Firma/ Handel/ Parametry zaznaczyć parametr: Płatność VAT w PLN na fakturach krajowych w walucie.

Wybór opcji Tak spowoduje zaznaczenie parametru w Konfiguracji. Jeśli wybierzemy Nie, wówczas dokument nie zostanie wczytany na listę, a w podsumowaniu pojawi się informacja Nie dodano dokumentu [numer_dokumentu] do handlu.

Jeśli operator posiada blokadę: Parametry pracy modułu handlowego – firma – Zmiana, wówczas nie pojawią się komunikaty, z poziomu których można zmienić ustawienia parametrów w konfiguracji.




W jaki sposób ograniczyć widoczność sekcji Informacje o firmie dla wybranego Operatora w Comarch EPR Optima?

W programie Comarch ERP Optima sekcja Informacje o firmie to dashboard Comarch ERP Optima zawierający przygotowane analizy dotyczące różnych modułów. Po kliknięciu ikony Informacje o firmie otwiera się okno Informacje o firmie podzielone na zakładki związane określonymi modułami.

Krok pierwszy

W celu ograniczenia widoczności sekcji Informacje o firmie przejdź do menu Start/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy) na zakładkę [Informacje].

Krok drugi

W celu ograniczenia dostępu do informacji dotyczących konkretnego modułu należy odznaczyć odpowiednie opcje.
Krok trzeci

Jeżeli określony operator nie posiada uprawnień do żadnych danych, w sekcji Informacje o firmie na zakładce [Bieżące] będzie wyświetlana następująca informacja:

Dodatkowo w menu Widok istnieje możliwość odznaczenia opcji Pokaż informacje o firmie. Jeżeli opcja Pokaż informacje o firmie będzie odznaczona – wówczas okno nie będzie automatycznie otwierane po zalogowaniu określonego operatora.

 




Jak naliczyć przychód z tytułu PPK po zwolnieniu pracownika, gdy podatek od składek naliczany jest na podstawie składek z poprzedniego miesiąca ?

O automatycznym naliczeniu przychodu z tytułu PPK po zwolnieniu pracownika decyduje zaznaczenie parametru Przychód z tytułu PPK liczony automatycznie po zwolnieniu pracownika, dostępnego z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametr/ 2. Naliczanie wypłat.

Parametr jest aktywny (istnieje możliwość jego zaznaczenia), gdy nie jest zaznaczony parametr Nalicz podatek od składek PPK na podstawie składek z bieżącej wypłaty.

Jeśli parametr „Przychód z tytułu PPK liczony automatycznie po zwolnieniu pracownika” będzie zaznaczony, a pracownik w zapisie historycznym przypadającym na okres naliczanego wynagrodzenia ma odnotowana datę zwolnienia (i nie ma wpisanej informacji o przedłużeniu zatrudnienia), wówczas w momencie naliczania wypłaty za ostatni okres zatrudnienia zostanie automatycznie (w tle) utworzona lista płac o rodzaju ‘Przych. PPK po zwolnieniu’, na której pracownikowi zostanie naliczona wypłata.

W wypłacie zostanie naliczony element ‘Przychód z tytułu PPK’ odpowiedni dla rodzaju przychodu naliczonego w ostatniej wypłacie (Przychód z tytułu PPK/E dla wypłat etatowych, przychód PPK powiązany z daną umową w przypadku umów cywilnoprawnych) – w wysokości wynikającej ze składek PPK finansowanych przez pracodawcę z ostatniej wypłaty.

Kwota przychodu PPK naliczonego po zwolnieniu pracownika jest automatycznie uaktualniana w przypadku zmiany kwot lub elementów wypłaty za ostatni miesiąc zatrudnienia mających wpływ na kwotę składek PPK.

Uwaga
Od tego przychodu nie zostanie naliczona zaliczka podatku, ponieważ od przychodu PPK powstałego po okresie zatrudnienia pracownika / zleceniobiorcy nie będzie już możliwości pobrania zaliczki na podatek.




Dlaczego podstawa chorobowego została wyliczona z bieżącego miesiąca (bieżącej wypłaty)?

Podstawa chorobowego może być wyliczana z bieżącego miesiąca (na Formularzu podstawy obliczeniowej jest zaznaczona opcja „Podstawa wyliczona z bieżącej wypłaty’), w sytuacji gdy ustalana jest:

  • w pierwszym miesiącu zatrudnienia,
  • w drugim miesiącu zatrudnienia, jeżeli zatrudnienie rozpoczęło się w trakcie miesiąca,
  • po zmianie wymiaru etatu.

Jeśli powyższe sytuacje nie miały miejsca i pracownik powinien mieć podstawę wyliczoną z dłuższego okresu, na wyliczenie podstawy z bieżącego miesiąca mogą mieć wpływ niepoprawne lub niekompletne dane pracownika, a także ustawienia w konfiguracji programu, np:

    • brak lub niepoprawnie wprowadzona informacja o ubezpieczeniu pracownika – należy zweryfikować zapisy na Formularzu danych pracownika na zakładce [4 Ubezpieczenie (etat)] w każdym z zapisów historycznych;
    • wpisanie informacji o wyrejestrowaniu z ubezpieczeń na Formularzu danych pracownika – na zakładce [4 Ubezpieczenie (etat)] wpisano niepotrzebną/niepoprawną informacji o wyrejestrowaniu z ubezpieczeń;
    • ustawienie w konfiguracji firmy naliczania średniej do chorobowego z bieżącego miesiąca – z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Zasiłki w polu Okres wyliczania podstawy (liczba miesięcy) wprowadzono 0;
    • brak informacji o dniach pracy w Zestawieniu czasu pracy (jeśli pracownik jest rozliczany „wg zestawienia”);
    • niepoprawny okres ‘od-do’ na listach płac – listy płac powinny być tworzone za pełne miesiące np. 1.05 – 31.05;
    • brak naliczonych wypłat za miesiące poprzedzające nieobecność;
    • brak naliczonego składnika ‘Wynagrodzenie zasadnicze’ w wypłatach za miesiące poprzedzające nieobecność;
    • brak lub niepoprawny kod tytułu ubezpieczenia w wypłatach poprzedzających nieobecność – na Formularzu wypłaty, na zakładce [4 Ubezpieczenie] nie jest zapisany kod lub jest widoczny niepoprawny kod, np. kod 3000 XX;
    • brak informacji o czasie pracy za miesiące poprzedzając nieobecność dla wypłat (BO) importowanych do programu – jeśli były importowane BO do chorobowego i pracownik jest rozliczany wg zestawienia, to w okresie, za który był wykonywany import BO w danych kadrowych pracownika (w zapisach historycznych pracownika) powinna być ustawiona opcja rozliczania czasu pracy ‘wg kalendarza’ lub powinny być uzupełnione zestawienia czasu pracy za miesiące wliczane do podstawy chorobowego;
    • import wynagrodzeń za pomocą pracy rozproszonej – wypłaty zaimportowane pracą rozproszoną nie są uwzględniane przy wyliczaniu chorobowego.