OPT087 – Praktyczne wykorzystanie Opisu analitycznego w Księdze Handlowej - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima OPT087 – Praktyczne wykorzystanie Opisu analitycznego w Księdze Handlowej - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

OPT087 – Praktyczne wykorzystanie Opisu analitycznego w Księdze Handlowej

Wstęp

Funkcjonalność opisu analitycznego pozwala na dokładniejsze opisanie dokumentu. Obecny opis na dokumencie lub wskazanie kategorii czasem bywa niewystarczające zwłaszcza w firmach gdzie są mocno rozbudowane koszty. Również właściciel firmy może na podstawie opisanych dokumentów analizować wszelkie koszty i przychody z nimi związane oraz robić dowolne analizy.

Wykorzystanie opisu analitycznego

W dziale księgowym przy księgowaniu dokumentów

Możemy założyć, że np. firma budowlana posiada plan kont mocno rozbudowany pod kątem kosztów. Występują konta zespołu „4” jak i zespołu „5”.

Konta „5” dzielą się na poszczególne budowy a w ramach budowy jeszcze odpowiedniki kont zespołu „4”.

W planie kont są konta:

401- amortyzacja

411 – zużycie materiałów

419 – energia

W menu Ogólne w kategoriach założono kategorie, które będą poszczególnymi budowami, np.:

1_19 – kolejny numer budowy w roku

2_19

Konto „5” ostatecznie powinno wyglądać tak: „5”-Kategoria-„4”, np.

501-1_19-411

501-2_19-411

Aby uzyskać taką sytuację można właśnie wykorzystać opis analityczny oraz kategorie – gdzie wymiarami będą wymiar o typie kategoria (BUDOWY) i drugi wymiar o typie z planu kont (KONTA_4).

 

Przykładowo dokument w rejestrze VAT zakupu może dotyczyć dwóch różnych budów a dotyczyć tych samych kosztów zużycia energii.

Na dokumencie można również wykorzystać kategorię nagłówka, która byłaby np. numerem konta „5”. Czyli na liście kategorii pojawiłyby się również „5”.

Ewentualnie zamiennie kategoria, która jest „4” a wymiar „5”.

Opis analityczny takiego dokumentu mógłby wyglądać następująco:

Budowa 1 – 45% kosztów a Budowa 2 pozostałe 55% kosztów.

W schemacie księgowym w pozycji Konto można wpisać następujące wyrażenie:

@KategoriaNag+’-’+@OpisAnalitycznyElement(’BUDOWY’)+’-’+@OpisAnalitycznyElement(’KONTA_4′)

W pozycji Kwota należy wybrać opcję Opis analityczny – Kwota opisu – @OpisAnalitycznyKwota

Jeśli mamy w Konfiguracji Firmy – Księgowość – Księgowość kontowa ustawione automatyczne zakładanie kont niesłownikowych to po zaksięgowaniu pojawi się w planie kont konto:

501-1_19-411

W powyższym przykładzie w schemacie odwołujemy się do nazwy elementu wymiaru @OpisAnalitycznyElement – 1_19 i 411.

Można również odwołać się do segmentu konta podpiętego na kategorii konkretnej budowy wykorzystanym później w wymiarze BUDOWY jak i bezpośrednio do konta księgowego „4”. Wtedy w schemacie w koncie można wpisać poniższą formułę:

@KategoriaNag+’-’+@OpisAnalitycznyKonto1(’BUDOWY’)+’-’+@OpisAnalitycznyKonto1(’KONTA_4′)

Można również zamiast zakładania poszczególnych kategorii dla każdej budowy zdefiniować wymiar o typie Opisowy o nazwie BUDOWY i do niego dodawać kolejne elementy, które będą poszczególnymi budowami.

Schemat księgowy pozostanie taki sam.

Analiza kondycji firmy albo poszczególnych projektów prowadzonych przez firmę

 

Firma zaangażowana jest w realizacje różnych projektów, które są z kolei realizowane przez różne zespoły w różnych oddziałach.

Załóżmy, że nad projektem1 pracuje zespół1 w Lublinie i 2 zespoły (zespół2 i zespół 3) w Krakowie.

Nad projektem2 tylko zespół1 i zespół3 w Krakowie.

Część osób z zespołu1 pracuje w Krakowie a część w Lublinie.

 

W takim przypadku można utworzyć wymiary:

PROJEKTY – typ opisowy – elementy P1, P2

ODDZIAŁ – typ opisowy – elementy LUBLIN, KRAKÓW

ZESPÓŁ – typ opisowy – elementy Z1, Z2, Z3

 

Firma zakłada poniższy podział kosztów na projekty, zespoły i oddziały:

– podział na zespoły: Z1 40%, Z2 50%, Z3 10%,

– podział na projekty: P2 10%, P1 90%

– podział na lokalizacje: Kraków 65%, Lublin 35%.

 

Aby rozpisać przytoczony przykład można zastosować następujące rozbicie:

Zespół      Projekt      Oddział           Procent

Z1              P1                LUBLIN          35%

Z2              P1                KRAKÓW       50%

Z3             P1              KRAKÓW       5%

Z1              P2                KRAKÓW       5%

Z3              P2                KRAKÓW        5%

 

Po wykonaniu analizy z poziomu Analiz BI lub po zaksięgowaniu dokumentu na poszczególne konta odpowiedzialne za zespoły, projekty czy lokalizacje możemy stwierdzić jaka wartość kosztów zespołu1 pracującego w Krakowie przypada na np. projekt 2.

Mając fakturę na 35000 możemy ją rozpisać następująco:

W naszym przypadku 5% kosztów dotyczy Z1 z Krakowa pracującego nad P2, czyli po wyliczeniu będzie to 1750.

Jak zdefiniować opis analityczny w programie Optima?

W tym rozdziale zostaną opisane podstawowe funkcje opisu analitycznego.

W menu Ogólne po naciśnięciu przycisku  użytkownik ma możliwość dodania wymiarów służących do opisania słowników oraz dokumentów. W programie dostępne są predefiniowane wymiary:

Lista predefiniowanych wymiarów analitycznych

Lista wymiarów może składać się z dowolnej liczby poziomów, gdzie pierwszy poziom to wymiar, kolejne to podwymiary, a ostatni poziom w przypadku wymiarów opisowych to elementy. Każdy wymiar może posiadać dowolną ilość podwymiarów, a w ramach podwymiarów opisowych dowolną ilość elementów. Istnieje możliwość zwijania listy  oraz rozwijania listy.

Kod wymiaru analitycznego/ podwymiaru/ elementu wymiaru powinien być unikalny w obrębie jednego poziomu. Kod wymiaru analitycznego nie może zaczynać się od cyfry, wyrażeń typu AND, OR, ALL itp. Po wpisaniu w kodzie znaków: , ,, -, ‘,’’,<>, [], (), ^, ~, !, ?, @, #, %, &, $, *, |, /\, +, = lub spacji, są one zamieniane na znak podkreślenia dolnego. Kod wymiaru będzie nieaktywny jeżeli jego element zostanie wybrany na dokumencie/słowniku. Jeżeli wymiar będzie miał podwymiar i dopiero ten podwymiar będzie miał element to zablokowany będzie kod podwymiaru a wymiar będzie ciągle aktywny do zmiany.

Po rozwinięciu strzałki obok przycisku plusa oraz w menu kontekstowym dostępnym pod prawym przyciskiem myszy widoczne są opcje:

  • Dodaj wymiar pozwala na dodanie formularza wymiaru analitycznego,
  • Dodaj podwymiar opcja aktywna jeżeli na liście wskazano wymiar lub podwymiar,
  • Dodaj element – opcja aktywna jeżeli na liście wskazano wymiar lub podwymiar opisowy.

Wymiar

Formularz wymiaru analitycznego

Na formularzu wymiaru należy określić typu wymiaru:

  • Opisowy– w przypadku wymiaru opisowego istnieje możliwość dodania elementu bezpośrednio do wymiaru (z pominięciem podwymiaru).
  • Z planu kont – pozwala na wskazanie konta z planu kont bieżącego okresu obrachunkowego (zarówno syntetyki, jak i analityki). Jeżeli wybrane zostanie konto syntetyczne to na dokumencie/słowniku lista elementów zostanie zawężona do tego konta syntetycznego i wszystkich jego analityk. Jeżeli użytkownik nie wskaże żadnego konta to na dokumencie/słowniku widoczne będą wszystkie konta z bieżącego okresu obrachunkowego.odpoczynku dobowego i tygodniowego,
  • Kategoria – pozwala na wskazanie kategorii ogólnej lub szczegółowej z listy kategorii. Jeżeli wybrana zostanie kategoria główna to na dokumencie/słowniku lista elementów zostanie zawężona do tej kategorii i jej kategorii podrzędnych. Jeżeli użytkownik nie wskaże żadnej kategorii to na dokumencie/słowniku widoczna będzie pełna lista kategorii. Nie można usunąć z programu kategorii użytej w definicji wymiaru.zakazu pracy w niedziele i święta (a gdy jest dozwolona praca w niedzielę – wyznaczenie jednej na 4 tygodnie niedzieli wolnej od pracy).
  • Słownik – pozwala na wybór jednego ze słowników: Kontrahent, Bank, Pracownik, Wspólnik, Środek trwały, Towar lub Urząd. Jeżeli wybrany zostanie konkretny element słownika to na dokumencie/słowniku lista elementów zostanie zawężona do tej konkretnej pozycji. Jeżeli użytkownik nie wskaże żadnego elementu słownika to na dokumencie/słowniku widoczna będzie pełna lista elementów danego słownika.

Zmiana typu wymiaru nie jest możliwa jeżeli wykorzystano jego element do opisania dokumentu/słownika, a w przypadku wymiaru o typie Opisowy nie jest również możliwa jeżeli dodano do niego podwymiar/element.

Na formularzu wymiaru użytkownik powinien wskazać, na jakich dokumentach/słownikach wymiar może zostać wykorzystany.

Użytkownik ma możliwość oznaczenia wymiaru jako wymaganego. Powoduje to konieczność wybrania jego elementu podczas dodawania opisu analitycznego na dokumencie/słowniku. Jeżeli wymiar oznaczony został jako wymagany to podczas próby zapisania pozycji bez wskazanego elementu pojawia się komunikat: Opis analityczny jest niepełny. Nie wybrano elementu dla wymiaru [Kod wymiaru]. 

Podczas próby dodania wymiaru o kodzie WYDZIAŁ pojawia się komunikat: Nie można dodać wymiaru o kodzie [WYDZIAŁ], gdyż jest zarezerwowany dla opisu analitycznego w płacach.Analogicznie dla wymiaru o kodzie PROJEKT i LOKALIZACJA pojawia się odpowiedni komunikat.

Podwymiar

Podczas dodawania podwymiaru domyślnie zaznaczany jest typ Opisowy. Do wymiarów o typie Opisowy można dodawać kolejnej podwymiary nawet jeżeli wymiar/podwymiar posiada elementy.

Elementy wymiaru

Elementy wymiaru można dodawać tylko dla wymiarów/podwymiarów o typie Opisowy. Na formularzu elementu istnieje możliwość wskazania konta księgowego, które istnieje w bieżącym okresie obrachunkowym oraz możliwe jest wpisanie „z ręki” konta, które nie istnieje w planie kont, a może posłużyć do przyszłego księgowania.

Formularz elementu wymiaru opisowego

Użytkownik ma możliwość seryjnego usunięcia z listy wymiarów tych pozycji, które nie zostały wykorzystane w programie do wygenerowania opisu analitycznego. Nie ma możliwości usunięcia domyślnie zdefiniowanych wymiarów/podwymiarów. W przypadku pozycji wykorzystanych do opisania dokumentów/słowników można oznaczyć je jako nieaktywne. Jeżeli na formularzu wymiaru/ podwymiaru/ elementu zaznaczono parametr Nieaktywny to jest on widoczny na liście w kolorze czerwonym pod warunkiem wskazania w filtrze opcji Nieaktywne. Zaznaczenie/odznaczenie parametru przenosi się z gałęzi nadrzędnej na podrzędną. Nie ma możliwości odznaczenia parametru na gałęzi podrzędnej, jeżeli został on zaznaczony na gałęzi nadrzędnej. Możliwe jest zaznaczenie parametru na gałęzi podrzędnej, bez zaznaczenia na gałęzi nadrzędnej.

Generowanie opisu analitycznego

Opis analityczny dla słownika/dokumentu można wprowadzić z listy dokumentów/słowników lub z poziomu otwartego formularza dokumentu/słownika po naciśnięciu przycisku  lub za pomocą skrótu klawiaturowego <Ctrl>+<F7> . Na oknie opisu analitycznego nie można usunąć żadnej kolumny.

Opis analityczny na słownikach

Opis analityczny na formularzu konta księgowego

Dodając opis analityczny na słowniku należy wskazać co najmniej jeden element dla dowolnego wymiaru. Nie można zapisać pozycji bez wskazanych elementów.

Wprowadzając opis na słowniku program pilnuje poprawności opisu, tzn. słownik musi być opisany w 100% – czyli suma procentów na słowniku musi wynosić 100%. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwości zapisania opisu na słowniku. Przy próbie zapisu opisu pojawi się odpowiedni komunikat.

Opis analityczny dodany na koncie syntetycznym przenoszony jest na wszystkie jego konta analityczne (w tym na konta dodane już po uzupełnieniu opisu analitycznego na koncie nadrzędnym). Istnieje możliwość jego edycji. Opis analityczny przenosi się podczas dodawania nowego okresu obrachunkowego na podstawie kont z poprzedniego okresu oraz podczas aktualizacji planu kont z poprzedniego okresu, ale tylko w stosunku do kont nowo dodawanych. Dla kont analitycznych nowo dodawanych opis przenoszony jest zawsze z syntetyki danego konta. Zmiana opisu analitycznego na koncie syntetycznym powoduje zmianę opisu na wszystkich jego kontach analitycznych (ewentualne indywidualne ustawienia konta analitycznego są usuwane). Opis analityczny nadawany jest również w momencie zakładania konta poprzez grupę kont – przenosi się z konta syntetycznego, do którego dodano analitykę.

Opis analityczny dodany na grupie towarowej przenosi się na jej podgrupy oraz na wszystkie towary znajdujące się w danej grupie. Podczas dodawania nowego towaru opis analityczny przenosi się z grupy wskazanej jako domyślna dla towaru. Jeżeli towar należy do wielu grup towarowych to opis na towar przenosi się z ostatnio modyfikowanej grupy, do której towar należy. Usunięcie opisu z grupy towarowej usuwa opis z jej podgrup towarowych oraz z towarów należących do danej grupy.

Opis analityczny na dokumentach

W programie Comarch ERP Optima istnieje możliwość dodania opisu analitycznego do następujących dokumentów:

  • Dokument TaxFree,
  • Dokument wewnętrzny sprzedaży,
  • Dokument wewnętrzny zakupu,
  • Ewidencja kosztów,
  • Ewidnecja przychodów,
  • Faktury sprzedaży,
  • Faktury zakupu,
  • Kompletacja przyjęcie produktów,
  • Kompletacja rozchód składników
  • Paragony,
  • Przesunięcia międzymagazynowe,
  • Przyjęcie kaucji,
  • Przyjęcie wewnętrzne,
  • Przyjęcie zewnętrzne,
  • Rejestr sprzedaży,
  • Rejestr zakupu,
  • Rozchód wewnętrzny,
  • Wydanie kaucji,
  • Wydanie zewnętrzne.

Aby „ręcznie” opisać dokument należy:

  1. Dodać pozycję opisu wybierając w kolumnie Pozycja odpowiednią wartość, którą użytkownik chce opisać z dokumentu.
  2. Uzupełnić wymiary elementami.
  3. Określić, jaki procent danej pozycji ma zostać w ten sposób opisany – wyliczy się wartość lub:
  4. Wpisać wartość pozycji, co spowoduje automatyczne wyliczenie procentu.

Aby wygenerować opis analityczny na podstawie słownika należy nacisnąć ikonę    lub przycisk <F8>.

Okno opisu analitycznego na dokumencie zawiera domyślne kolumny: Pozycja, Procent oraz Wartość. Dla każdego typu dokumentu w kolumnie Pozycja do wyboru są inne wartości. Nie można zapisać opisu analitycznego na dokumencie bez uzupełnienia kolumny Pozycja.

W programie istnieje kontrola 100% oraz wartości dokumentu lub pozycji – sumarycznie musi się zgadzać z wartością dokumentu lub pozycji. Jeżeli ze wskazanego procentu podczas podziału kwoty wyniknie różnica groszowa to różnica groszowa jest dodawana do ostatniej pozycji z kwotą. Analogicznie jeżeli ze wskazanej wartości podczas podziału procentu wyniknie konieczność zaokrąglenia procentu to jest on aktualizowany w ostatniej pozycji.

Po zmianie kwot na pozycji, dodaniu nowej pozycji lub usunięciu pozycji na dokumencie należy ponownie wprowadzić opis analityczny.

Opis analityczny na dokumencie zapisywany jest w bazie danych w momencie zapisywania dokumentu. Jeżeli dokument został zablokowany przed zmianami to opis analityczny można dodać tylko z poziomu listy dokumentów.

Uwaga
Dodanie opisu analitycznego na dokumencie, a następnie zapisanie dokumentu nie powoduje modyfikacji w polach WprowadziłZmodyfikował.

 

Opis na podstawie słownika lub ręczny

Dokumenty handlowe oraz magazynowe

Użytkownik może uzupełnić opis analityczny na dokumentach handlowych oraz magazynowych „ręcznie” lub wygenerować go za pomocą ikony   lub przycisku <F8> na podstawie zdefiniowanego wcześniej opisu na towarze.

Aby opis analityczny ze słownika (towaru, konta) w całości przeniósł się na dokument należy ustawić takie same wymiary na słowniku, jak i na dokumencie, na którym wybierany jest dany słownik. Jeżeli wymiary będą różne to na dokument zostanie przeniesiony tylko opis z elementami dla wymiarów, które pokrywają się na słowniku i na dokumencie. Ponowne użycie ikony pioruna powoduje nadpisanie poprzedniego opisu nowo wygenerowanym.

Na dokumentach handlowych oraz magazynowych użytkownik ma możliwość wyboru pozycji:

  • Pozycja/Lp/Kod towaru/[Kwota netto pozycji],
  • Pozycja/Dokument/[Kwota netto dokumentu].

Na dokumencie WZ użytkownik dodatkowo ma możliwość wyboru pozycji:

  • Pozycja/Koszt_zakupu/Lp/Kod towaru/[Kwota kosztu zakupu pozycji],
  • Pozycja/Koszt_zakupu/Dokument/[Kwota kosztu zakupu dokumentu.

Uwaga
Opis analityczny na dokumencie WZ należy wygenerować dopiero po zapisaniu dokumentu. Wynika to z tego, iż w przypadku WZ koszt zakupu wyliczany jest po zapisaniu dokumentu. Ponadto jeżeli użytkownik dokona zmian na dokumencie WZ (np. zmieni ilość) to po zapisaniu dokumentu powinien zmodyfikować opis analityczny (nie aktualizuje się on automatycznie).

Opisu analitycznego nie można generować dla faktur pierwotnych, faktur korygujących dane, faktur anulowanych oraz not korygujących. Jeżeli przed anulowaniem dokumentu dodano do niego opis analityczny, w momencie anulowania faktury jest on usuwany.

Rejestr VAT zakupu oraz sprzedaży

Opis analityczny na dokumentach w rejestrze VAT należy uzupełnić „ręcznie”.

Na dokumencie w rejestrze VAT zakupu oraz sprzedaży użytkownik ma możliwość wyboru pozycji:

  • Pozycja/Lp/Netto, Stawka VAT/[Kwota netto pozycji],
  • Pozycja/Dokument/Netto/[Kwota netto dokumentu],
  • Pozycja/Lp/Kwota dodatkowa/[Kwota z pozycji kwot dodatkowych].

Na oknie opisu analitycznego związanego z dokumentem w rejestrze VAT zakupu w kolumnie Pozycja wyświetlane są poszczególne pozycje w wartości zależnej od wybranego rodzaju odliczeń:

  • odliczenia Tak i Warunkowo:
    • Pozycja/Lp/Netto, Stawka VAT/[Kwota netto pozycji],
    • Pozycja/Lp/Koszt, Stawka VAT/[Kwota netto pozycji],
    • Pozycja/Lp/VAT_KOSZT, Stawka VAT/[0.00].
  • odliczenia Nie:
    • Pozycja/Lp/Netto, Stawka VAT/[Kwota netto pozycji],
    • Pozycja/Lp/Koszt, Stawka VAT/[Kwota brutto pozycji],
    • Pozycja/Lp/VAT_KOSZT, Stawka VAT/[Kwota VAT pozycji].

Ewidencja dodatkowa kosztów oraz przychodów

Opis analityczny na dokumentach w ewidencji dodatkowej należy uzupełnić „ręcznie”.

Na dokumencie w ewidencji dodatkowej kosztów oraz przychodów użytkownik ma możliwość wyboru pozycji:

  • Pozycja/Dokument/[Kwota dokumentu],
  • Pozycja/Lp/Kwota dodatkowa/[ Kwota z pozycji kwot dodatkowych].

Opis analityczny można uzupełnić również na dokumentach zaksięgowanych, z uzupełnioną predekretacją, wyeksportowanych lub przekształconych do wewnętrznych.

Dokument polecenia księgowania

Na dokumencie PK Użytkownik może uzupełnić opis analityczny „ręcznie” lub wygenerować za pomocą ikony   lub przycisku <F8> na podstawie zdefiniowanego wcześniej opisu na koncie księgowym.

Na dokumencie PK użytkownik ma możliwość wyboru pozycji:

  • Pozycja/Lp/Numer konta/[Kwota pozycji] Strona Wn,
  • Pozycja/Lp/Numer konta/[Kwota pozycji] Strona Ma.

Uwaga
Jeżeli na dokumencie dodano opis analityczny związany z wymiarem, na formularzu którego odznaczono później dany typ dokumentu to na tym dokumencie nie ma możliwości modyfikacji istniejących pozycji opisu analitycznego. Użytkownik może je usunąć, a następnie wprowadzić nowe. Na nowych dokumentach tego wymiaru już nie będzie widać ale na dokumentach, które były wcześniej wprowadzone i opisane tym wymiarem nadal będzie można podglądnąć jakimi elementami ten wymiar był opisany.




Czy niewykorzystane strony przechodzą na kolejny miesiąc?

Tak, niewykorzystane faktury przechodzą na kolejne miesiące, jeżeli w kolejnych miesiącach nadal zakupiony będzie pakiet OCR. W przypadku wznowienia usługi Comarch OCR po okresie przerwy również niewykorzystane strony dodawane są do zakupionego pakietu.




Handel z magazynem

Handel

Nowości

Poczta Polska

  1. Nowe formaty dla przesyłek poleconych. Od kwietnia bieżącego roku Poczta Polska dla przesyłek poleconych stosuje oznaczenie – format S, M, L. Jeżeli jednak klient ma zagwarantowaną niezmienność warunków w umowie, to nadal ma możliwość nadawania przesyłek w formie gabarytów A/B.

W związku z tym w konfiguracji Poczty Polskiej (menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Przesyłki/ Poczta Polska) na zakładce [Ogólne] dodano parametr Posiadam umowę na nadawanie przesyłek poleconych według gabarytów A/B:

  • jeśli jest niezaznaczony, wówczas w konfiguracji na zakładce [Szablon spedycji] – parametry przesyłki oraz na Zleceniu Nadania Przesyłki dla usługi Przesyłka polecona w kolumnie Gabaryt dostępne są do wyboru formaty S, M, L zamiast dotychczasowych gabarytów A i B.
  • jeśli parametr jest zaznaczony, działanie programu jest takie jak dotychczas – na zakładce [Szablon spedycji] – parametry przesyłki oraz na Zleceniu Nadania Przesyłki dla usługi Przesyłka polecona w kolumnie Gabaryt dostępne są do wyboru gabaryty A i B.
  • jeśli Użytkownik wyłączy parametr w trakcie pracy, w konfiguracji na zakładce [Szablon spedycji] – parametry przesyłki, dla usługi Przesyłka polecona w kolumnie Gabaryt wartość A zostanie domyślnie zastąpiona formatem S, wartość B zostanie zastąpiona formatem M. Analogiczna zmiana zostanie wykonana na niewysłanych Zleceniach.
  • dla baz zaktualizowanych do bieżącej wersji programu pozostaje ustawione nadawanie przesyłek poleconych wg gabarytów, w nowo wykreowanych bazach ustawione domyślnie jest nadawanie wg formatów.
  • na skopiowanych Zleceniach gabaryt przesyłki jest ustawiany zgodnie z aktualnym ustawieniem parametru w konfiguracji.
  1. Imię i nazwisko operatora na liście przewozowym. W menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Przesyłki/ Poczta Polska, na zakładce [Szablon spedycji/ Parametry przesyłki] dodano parametr Dodaj imię i nazwisko operatora do adresu nadawcy. Opcja jest domyślnie zaznaczona. Po jej wyłączeniu imię i nazwisko operatora nadającego przesyłkę nie będzie dodawane do adresu nadawcy i tym samym nie będzie wydrukowane na liście przewozowym.

Pozostałe nowości

  1. JPK_FA(2). Dostosowaliśmy plik JPK_FA(2) do nowej struktury udostępnionej przez Ministerstwo Finansów, obowiązującej od 1 lipca 2019.
  2. Zgodnie z ustawą o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, wszystkie podmioty skupujące określone płody rolne są zobowiązane do naliczania, pobierania i odprowadzania wpłat na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych. Na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno – spożywczych został utworzony nowy fundusz: Fundusz promocji roślin oleistych. Opłata na fundusz naliczana jest na FRR automatycznie na podstawie kodu PKWiU danego towaru. Na wydrukach Faktur dla Rolnika Ryczałtowego:

  • Faktura RR (GenRap) oraz Faktura Zakupu (GenRap) – Potrącenia na fundusze promocji produktów rolnych – drukowana jest informacja o potrąceniu na Fundusz promocji roślin oleistych oraz oświadczenie nabywcy o dokonaniu potrąceń. Kwota Razem do zapłaty oraz Kwota płatności jest pomniejszona o sumę potrąceń.
  • Lista faktur (GenRap)/ Potrącenia na fundusze promocji produktów rolnych – dodano podsumowanie potrąceń na Fundusz promocji roślin oleistych.
  1. Drukarki fiskalne online. Umożliwiono współpracę z drukarkami fiskalnymi w wersji online: Novitus Bono OnLine oraz Posnet Thermal XL2 Online.

Poprawiono

  1. Grupy towarowe – filtrowanie. Po ponownym otwarciu okna Lista zasobów (menu Handel/ Zasoby) pamiętana jest grupa ostatnio podświetlona w drzewie grup.

Detal

Poprawiono

  1. Kontrola zasobów przy synchronizacji. Prawidłowo działa kontrola zasobów dla stanowiska w detalu przy współpracy z Comarch Mobile Sprzedaż.

 




Instalacja i reinstalacja systemu

Instalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2019.5.1 nie jest wspierana na systemie operacyjnym Windows XP, Windows Vista, Windows 8 oraz Windows Server 2003, 2008 i 2008 R2.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2019.6.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 26.06.2019. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Uwaga
Comarch ERP Optima od wersji 2014.5.1 dla baz konfiguracyjnych utworzonych w tej wersji wymaga zainstalowania aplikacji Comarch ERP Menadżer Kluczy w wersji 2014.5.1 lub wyższej. Nie jest to konieczne dla baz konfiguracyjnych skonwertowanych z wersji wcześniejszych niż 2014.5.1.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 10, Windows 8.1, Windows 7, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów: ComarchERPOptimasql.exe (zawiera program + silnik SQL), ComarchERPOptima.exe. Jednoplikowe instalatory dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych. Do reinstalacji zaleca się użycie pliku ComarchERPOptima.exe, gdyż ma on mniejszy rozmiar i krócej trwa jego pobieranie.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .Net Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.

Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.

Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2019.5.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 2019.5.1 jest możliwa zarówno z wcześniejszych wersji 2014 oraz 2013.7.
W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2013.7, a dopiero następnie wersję 2019.5.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2019.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2012. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2019.3.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2019.2.1 i nowsze nie współpracują z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000.

Uwaga
Microsoft SQL Server 2012 nie obsługuje baz pochodzących z wersji Microsoft SQL Server 2000. W przypadku konieczności przeniesienia takich baz do wersji MS SQL 2012, należy to zrobić dwuetapowo, tzn. w pierwszym kroku odtworzyć bazy pochodzące z SQL 2000 na MS SQL w wersji 2005, 2008 lub 2008 R2, wykonać kopię bezpieczeństwa i dopiero te pośrednie kopie odtwarzać na MS SQL 2012.

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2019.6.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Wszystko.pl Aktualna wersja: Wszystko.pl
Comarch e-Sklep2019.3 lub wyższa
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2019.1.1 lub wyższa
Comarch Mobile Zarządzanie2019.0.3
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2019.0.3
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2018.2
Comarch ERP Altum2019.0
Comarch IBARDNajnowsza

Uwaga
Aplikacja Comarch ERP Mobile Sprzedaż nie jest wspierana na Windows Mobile.




Księgowość

Księgowość

Nowości

  1. Księgowość. Uproszczone wynagrodzenia. Dostosowano program do Ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, obowiązującej od 1 sierpnia 2019 r. Ustawa zwalnia przychody podatnika, który nie ukończył 26 roku życia, z podatku dochodowego, jeżeli nie przekroczą one kwoty 35 636,67 zł (za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2019 r.). W kolejnych latach limit będzie wynosił 85 528 zł.

Na formularzu pracownika na zakładce [Szczegółowe] dodano domyślnie odznaczony parametr Zwolnienie z PIT dla młodych.

Formularz pracownika, parametr Zwolnienie z PIT dla młodych

Zaznaczenie parametru na formularzu pracownika powoduje automatyczne zaznaczenie parametru Zwolnienie z PIT dla młodych na formularzu uproszczonego wynagrodzenia.

Formularz wynagrodzenia, parametr Zwolnienie z PIT dla młodych

Użytkownik ma możliwość odznaczenia parametru Zwolnienie z PIT dla młodych na formularzu uproszczonego wynagrodzenia jeżeli w polu Wypłata z tytułu wybrano opcję Inne.

Jeżeli na formularzu pracownika zaznaczono parametr Zwolnienie z PIT dla młodych oraz w polu Wypłata z tytułu wybrano opcję Etat to parametr Zwolnienie z PIT dla młodych na formularzu uproszczonego wynagrodzenia nie jest możliwy do odznaczenia.

Jeżeli na formularzu pracownika nie zaznaczono parametru Zwolnienie z PIT dla młodych to na formularzu uproszczonego wynagrodzenia parametr Zwolnienie z PIT dla młodych nie jest możliwy do zaznaczenia.

Kwota do zapłaty do US nie zostanie wyliczona na uproszczonym wynagrodzeniu jeżeli spełnione zostaną wszystkie poniższe warunki:

  • na formularzu pracownika zaznaczono parametr Zwolnienie z PIT dla młodych,
  • na formularzu uproszczonego wynagrodzenia zaznaczono parametr Zwolnienie z PIT dla młodych,
  • pracownik nie ukończył 26 roku życia,
  • data wypłaty wynagrodzenia >= 1 sierpnia 2019 r.,
  • nie został przekroczony limit przychodów opodatkowanych z zaznaczonym parametrem Zwolnienie z PIT dla młodych – 35 636,67 zł (za okres od 01.08.2019 r. – 31.12.2019 r.). W kolejnych latach limit będzie wynosił 85 528 zł.

Formularz wynagrodzenia, Kwota do zapłaty do US

Uwaga
W miesiącu przekroczenia limitu lub ukończenia przez podatnika 26 roku życia kwota do zapłaty do US nadal nie zostanie wyliczona. W kolejnym miesiącu będzie już natomiast liczona według standardowych zasad.

Zmiany

  1. Rejestry VAT. Deklaracja VAT-7(19). W przypadku, gdy kwota ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących jest wyższa od nadwyżki podatku należnego nad naliczonym, umożliwiono wykazanie w poz. 55 Kwota wydatkowana na zakup przysługująca do zwrotu pozostałej nieodliczonej w poz. 52 kwoty ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących. Kwota uzupełniona w poz. 55 jest automatycznie przenoszona do pozycji 56 Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym.

Poprawiono

  1. Księga Podatkowa. Zaliczka na PIT-36 oraz PIT-36L. Przywrócono możliwość uwzględnienia kwoty różnicy remanentowej na formularzu zaliczki na PIT-36/PIT-36L.
  2. Księga Podatkowa. Poprawiono księgowanie w koszty dokumentów, na których wybrano kategorię z zaznaczonym parametrem Księguj w koszty i % określonym z dokładnością do jednej lub dwóch cyfr po przecinku.
  3. Księgowość. Deklaracja PIT-36/PIT-36S(26) oraz PIT-36L/PIT-36LS(15). Załącznik PIT/B(16). Informacja o dodatkowych działalnościach jest przenoszona do pliku xml i równocześnie do systemu e-Deklaracje również w przypadku, gdy kwoty przychodów i kosztów są zerowe.
  4. Księgowość kontowa. Zaliczka na PIT-36 oraz PIT-36L. Przywrócono możliwość uwzględnienia kwot pobieranych z innej bazy danych na kwartalnym rozliczeniu PIT-36/PIT-36L.
  5. Księgowość kontowa. Deklaracja CIT-8(27). Jeżeli na deklaracji w poz. 29a Podatnik przeniósł tymczasowo składniki majątku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wybrano opcję Nie to do pliku xml i równocześnie do systemu e-Deklaracje przenoszone jest ustawienie tej pozycji.
  6. Księgowość kontowa. Plan kont. Po dokonaniu synchronizacji planu kont w oparciu o grupę kont, na kontach księgowych dodanych w wyniku synchronizacji w polu Wprowadził oraz Zmodyfikował widnieje imię i nazwisko operatora, który dokonał synchronizacji.
  7. Księgowość kontowa. Zestawienia księgowe. Po przeliczeniu zaliczek na PIT-36 za poszczególne miesiące dla właściciela posiadającego 100% udziału w działalności, naciśnięcie dla zestawienia księgowego systemowego PIT-36 przycisku Wyniki zestawienia powodowało wyświetlenie wyników tylko dla stycznia. Działanie poprawiono.
  8. Księgowość kontowa. Przeszacowanie walut. Przywrócono komunikat: Brak powiązania konta [Numer konta] z planem kont w przyszłym okresie, pojawiający się podczas księgowania na początku okresu w sytuacji, gdy w planie kont kolejnego okresu obrachunkowego nie ma konta uwzględnionego w przeszacowaniu.
  9. Środki trwałe. Migrator. W niektórych sytuacjach nie można było wykonać importu dokumentów środków trwałych. Działanie poprawiono.
  10. Rejestr VAT. Przy próbie kopiowania bądź utworzenia dokumentów wewnętrznych do dokumentu, który został dodany za pomocą OCR w niektórych przypadkach pojawiał się błąd. Działanie poprawiono.

Aktualizacja w dniu 27 września 2019 

Księgowość. Zaliczki na PIT-36. W związku z nowelizacją Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącą obniżeniem progu podatkowego z 18% na 17% oraz podwyższenia kosztów uzyskania przychodu, zmieniono sposób liczenia zaliczek na PIT-36 w okresie przejściowym, tj.:

  • Zaliczki/korekty zaliczek za miesiąc wrzesień, październik, listopad oraz grudzień 2019 r. liczone są według skali podatkowej, gdzie pierwszy próg to 17,75%, z uwzględnieniem kwoty wolnej w wysokości 548,30 zł (niezależnie od ustawień w Konfiguracji).
  • Zaliczki za miesiące od stycznia do sierpnia 2019 r. liczone są według skali podatkowej i kwoty wolnej z Konfiguracji – pierwszy próg: 18% i ulga podatkowa: 556,02 zł.
  • Wszystkie korekty zaliczek na PIT-36 za rok 2019 po dacie 30 września 2019 liczone są wg stawki 17,75%, z uwzględnieniem kwoty wolnej w wysokości 548,30 zł (niezależnie od ustawień w Konfiguracji).

Od nowego roku 2020 zaliczki liczone będą według skali podatkowej  i kwoty wolnej z Konfiguracji – pierwszy próg: 17% i ulga podatkowa: 525,12 zł.




Płace i Kadry

Płace i Kadry

Nowości

  1. Aktualne wskaźniki.

Konfiguracja / Program / Płace / Wynagrodzenia

Wskaźniki obowiązujące od dnia: 01.07.2019 r.:

  • Wskaźnik waloryzacji: 108,10%

Podstawa prawna:

Obwieszczenie Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w III kwartale 2019 r. (M.P. 2019, poz. 601).

  1. Zwolnienie z podatku dochodowego dla osób poniżej 26 lat. Dostosowano program do zmian wynikających z nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, dotyczących wprowadzenia zwolnienia z podatku dochodowego dla osób poniżej 26 roku życia.

Na formularzu danych pracownika, w zakładce 2. Nr ident./podatki dodano nowy parametr Zwolnienie z PIT dla młodych. Ustawienie parametru decyduje czy w wypłacie pracownika, który ma poniżej 26 lat zostanie zastosowane zwolnienie z podatku dochodowego. Wiek pracownika jest ustalany na podstawie daty urodzenia. Zgodnie z ustawą, w 2019 roku podatek nie będzie pobierany od wynagrodzenia pracowników, którzy złożą odpowiedni wniosek. Użytkownik ma możliwość ustawienia parametru dla zaznaczonych pracowników za pomocą seryjnej zmiany wartości pola dostępnej w module Płace i Kadry Plus.

Formularz danych pracownika – zakładka 2. Nr ident./podatki

Podczas naliczania wypłat, które mają ustawiony miesiąc deklaracji 8/2019 lub późniejszy dla pracownika, który ma poniżej 26 lat i ma zaznaczony parametr Zwolnienie z PIT dla młodych zaliczka podatku automatycznie nie będzie naliczana. Ustawienie parametru jest sprawdzane w zapisie historycznym, który obowiązuje na ostatni dzień miesiąca zgodnego z miesiącem deklaracji z listy płac. Zwolnienie dotyczy przychodów ze stosunku pracy, stosunku służbowego, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zleceń. Przychody z tytułu umowy o dzieło nie podlegają zwolnieniu. Zaliczka podatku nadal będzie naliczana od standardowej umowy PIT-8B  6.Umowa o dzieło 20% i niestandardowych umów, które mają ustawioną pozycję na deklaracji PIT jako PIT-8B 6. Przychody z osobiście wykonywanej działalności w tym umowy o dzieło oraz zasiłków ZUS. Podczas naliczania wypłaty, w celu ustalenia właściwej wysokości składki zdrowotnej, na zakładce 3.Podatki pojawia się informacja związana z odliczonymi kosztami uzyskania i ulgą podatkową.

Przychody objęte zwolnieniem z podatku dochodowego będą wykazywane w dedykowanych polach na nowych wzorach deklaracji PIT-11 obowiązujących za 2019 rok. Na deklaracji PIT-11 w wersji 24 przychód zwolniony jest wykazywany jako przychód opodatkowany.

Uwaga
W konfiguracji typów wypłat dodano nową pozycję na deklaracji PIT: PIT-8B 6. Przychody z osobiście wykonywanej działalności w tym umowy o dzieło, która pozwala na odróżnienie umów o dzieło od umów zleceń. W niestandardowych umowach o dzieło, które mają ustawioną pozycję na deklaracji PIT PIT-8B 6. Przychody z osobiście wykonywanej działalności w tym umowy zlecenie, należy zmienić ją na PIT-8B 6. Przychody z osobiście wykonywanej działalności w tym umowy o dzieło.

Zwolnienie będzie stosowane do miesiąca włącznie, w którym pracownik ukończy 26 lat lub przekroczy limit przychodów zwolnionych w wysokości 35636,67 zł w 2019 r. i 85528 zł w 2020 r. i późniejszych. Do limitu uwzględniane są przychody, do których zastosowano zwolnienie z PIT na podstawie danych ustawionych na formularzu pracownika. Przychody te dodatkowo są oznaczane w bazie danych (tabela CDN.WypElementy w polu WPE_ZalFisZwol). W przypadku pracowników oddelegowanych do pracy za granicę odprowadzających zaliczkę podatku w Polsce do limitu zalicza się przychód pracownika bez pomniejszania o 30% diet. Składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne będą naliczane w wysokości w jakiej byłyby należne, gdyby pracownik miał pobieraną zaliczkę na podatek dochodowy.

W sytuacji, gdy pracownik przekroczy 26 lat lub limit przychodów, zaliczka podatku zostanie naliczona według ogólnych zasad. Przychody, do których zastosowano zwolnienie zostaną uwzględnione przy naliczaniu osiągniętego dochodu w danym roku przez pracownika, od którego zależy wysokość procentowa zaliczki podatku.

 

  1. Deklaracje ZUS. W związku z wejściem w życie Ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 2215 ze zm.), dostosowano wykazywanie kwot wpłat na PPK finansowanych przez pracodawcę w deklaracji ZUS RCA. Dla uczestników PPK, w raporcie ZUS RCA, kwoty finansowane przez pracodawcę, zostaną wykazane w bloku III. B. w polu 27.

Zmiany

  1. Deklaracja zgłoszeniowa ZUS. Obsłużono przenoszenie do deklaracji zgłoszeniowej ZUS ZUA zagranicznego adresu pracownika. W przypadku osób, które w adresie zameldowania, zamieszkania lub korespondencyjnym mają ustawiony kod kraju inny niż PL lub brak w deklaracji w sekcjach XI, XII, XII kod pocztowy wraz z kodem kraju będzie wykazany w polu 08, a nie w polu 01 tak jak dotychczas.
  2. Typy wypłat. Dodano nową pozycję na deklaracji PIT PIT-8B 6. Przychody z osobiście wykonywanej działalności w tym umowy o dzieło umożliwiającą rozróżnienie umów zleceń od umów o dzieło. Dotychczasowa pozycja PIT-8B 6. Przychody z osobiście wykonywanej działalności w tym umowy zlecenia i o dzieło została zmieniona na PIT-8B 6. Przychody z osobiście wykonywanej działalności w tym umowy zlecenia. W niestandardowych umowach o dzieło należy zmienić pozycję PIT na PIT-8B 6. Przychody z osobiście wykonywanej działalności w tym umowy o dzieło.
  3. Dane pracownika. Podczas dodawania pracownika w adresie zameldowania, zamieszkania oraz korespondencyjnym automatycznie podpowiada się kod kraju jako PL. Podczas konwersji bazy danych do wersji 2019.6 dla pracowników, którzy w adresie zamieszkania/zameldowania/korespondencyjnym mają podany Kraj jako Polska Kod kraju automatycznie ustawi się jako PL.
  4. W standardowych elementach: Przychód z tytułu PPK/E, Przychód z tytułu PPK/E (oddel.), Przychód z tytułu PPK/IFT-1, Przychód z tytułu PPK/PIT-8A, Przychód z tytułu PPK/U zmieniono ustawienie parametru Stanowi koszt pracodawcy. Po zmianie parametr nie jest zaznaczony.

Poprawiono

  1. Wydruki:

  • Na wydruku Listy płac – szczegółowej z czasem pracy oraz na wydruku Kwitka wypłaty, w przypadku pracowników rozliczanych według zestawienia, w podsumowaniu nie była generowana liczba dni rozliczonych nieobecności. Poprawiono.
  • Na wydruku Listy płac – szczegółowej z czasem pracy, w podsumowaniu nie była uwzględniana norma czasu pracy, pracowników rozliczanych według zestawienia. Poprawiono.

Aktualizacja z dnia 27 września 2019

1. Aktualne wskaźniki

Konfiguracja / Program / Płace / Stałe podatkowe

Wskaźniki obowiązujące od 1.10.2019

  • Progi podatkowe – podatek dochodowy od osób fizycznych:
    • dochód do 85528,00 zł – 17,00 %
    • dochód ponad 85528,00 – 32,00 %
  • Koszty uzyskania: 250 zł
  • Koszty uzyskania podwyższone: 300 zł
  • Ulga podatkowa (kwota miesięczna): 43,76 zł
  • Ulga podatkowa (kwota roczna): 548 zł 30 zł
  • Procent zaliczki podatku dla umów: 17,00 %

2. Naliczanie wypłat. Wprowadzono zmiany w naliczaniu wypłat w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku naliczania wynagrodzeń z datą wypłaty od 1.10.2019 r. będzie stosowana stawka podatku 17% , nowe wartości kosztów uzyskania przychodu oraz ulgi podatkowej.

Uwaga
Na formularzu umowy cywilnoprawnej pracownika w polu ‘Procent zaliczki podatku’ wartość podpowiadana jest w oparciu o datę zawarcia umowy. Jeżeli data zawarcia umowy jest wcześniejsza niż 01.10.2019 r., wówczas procent zaliczki podatku będzie wyświetlany zgodnie z przepisami, obowiązującymi do końca września.

3. Stałe podatkowe. Na oknie Stałe podatkowe dostępnym z poziomu [Konfiguracja/Program/Płace/Stałe podatkowe] odblokowano pole ‘miesiąc’. Poprzednio Użytkownik miał tylko możliwość zmiany roku.




Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Zmiany

  1. Filtrowanie kolumn liczbowych. Dla kolumn z wartościami liczbowymi udostępniono możliwość filtrowania z opcjami: Zawiera, Nie zawiera, Podobne do, Nie jest podobne, Rozpoczyna się od oraz Kończy się na. Dotyczy to również kolumn użytkownika z wybranym typem formatu wyświetlania: Numeric.

Poprawiono

  1. Automatyczna kopia na IBARD. Umożliwiono ponowne uruchomienie kreatora automatycznej kopii na IBARD w przypadku przerwania jego działania.
  2. Bazy danych. Po przejściu do Konfiguracji Programu/ Użytkowe/ Bazy danych mógł pojawiać się komunikat: „Kolumna [Nazwa] nie należy do tabeli”. Działanie poprawiono.
  3. Dodawanie kontrahenta. Podczas dodawania nowego kontrahenta z poziomu wprowadzanego do rejestru VAT dokumentu mógł pojawiać się komunikat ”Odwołanie do obiektu nie zostało ustawione na wystąpienie obiektu”. Działanie poprawiono.
  4. Filtrowanie w kolumnach liczbowych. Umożliwiono poprawne filtrowanie w kolumnach z wartościami liczbowymi w przypadku wklejenia wartości zawierającej separator tysięczny.
  5. Filtrowanie w kolumnach z numerem NIP. Po wyfiltrowaniu listy za pomocą kolumny zawierającej numer NIP i zmianie położenia kursora, ciąg znaków wpisany w nagłówku tej kolumny był usuwany. Działanie poprawiono.
  6. Filtrowanie list. Podczas filtrowania list o strukturze drzewiastej (np. Cennik), wpisana w nagłówku kolumny treść jest wyszukiwana również w niewidocznych, zwiniętych podgałęziach listy.
  7. Podsumowanie kolumn użytkownika. Po dodaniu na formularzu dokumentu kolumny użytkownika i próby podsumowania wartości w tej kolumnie z włączoną opcją Agreguj tylko zaznaczone, pojawiał się komunikat „Wartość nie może być zerowa. Nazwa parametru: item”. Działanie poprawiono.
  8. Szerokość kolumn. W przypadku zmienionej wielkości czcionki w systemie oraz zmodyfikowanej szerokości kolumn na oknie o strukturze drzewiastej (np. Plan kont czy Obroty i salda), po każdym otwarciu takiego okna kolumny samoczynnie zmieniały swoją szerokość. Działanie poprawiono.
  9. Pozycja cennika. Poprawiono wyświetlanie okna Pozycja cennika przy powiększonej czcionce w programie.

Kasa/ Bank

Zmiany

  1. mBank WebService. Niepodpisany przelew po wysłaniu do mBanku otrzymuje status Do autoryzacji.

Poprawiono

  1. mBank WebService. Przy imporcie wyciągu bankowego przelewy dotyczące tego samego dnia w programie Comarch ERP Optima i na wyciągu mBanku miały inną kolejność. Działanie poprawiono.
  2. Eksport przelewów do pliku. Poprawiono działanie formatów eksportu przelewów, na których wybrano kodowanie iso-8859-2 lub UTF8.



Komunikat: Połączenie z serwerem SQL zostało utracone. Konieczne jest ponowne uruchomienie programu. Jeżeli problem będzie się powtarzał skontaktuj się z administratorem sieci.

Przyczyną pojawienia się takiego komunikatu jest zerwanie połączenia sieciowego lub niedostępność jednego z zainstalowanych na komputerze/ serwerze interfejsów sieciowych (dodatkowa karta sieciowa USB, ExpressCard, PCI itp.) Rozwiązaniem w tym przypadku jest utworzenie aliasu dla instalacji silnika bazy dedykowanej dla Comarch ERP Optima. Instrukcję, jak skonfigurować alias do serwera SQL przedstawiono w pytaniu: Nie mogę się połączyć z serwerem SQL – co zrobić?




Komunikat: Pobranie fabryki klasy COM dla składnika o identyfikatorze CLSID … nie powiodło się z powodu następującego błędu: 80080005. Klucz podaje informację – „Uruchamianie programu”.

Jeśli pojawi się taki komunikat należy przeinstalować sterowniki klucza HASP. W tym celu w katalogu, w którym zainstalowany jest Comarch ERP Menadżer Kluczy (domyślnie: C:\Program Files (x86)\Comarch ERP Menadżer Kluczy) odszukać plik haspinst.exe i uruchomić go parametrem -r (odinstaluj) a następnie -i (zainstaluj), tzn. po wpisaniu w pasku eksploratora plików ścieżki do tego pliku stawiamy myślnik, a następnie wpisujemy odpowiedni parametr. Sposób uruchomienia pliku z parametrem został przedstawiony na poniższym zrzucie.




Podczas uruchamiania programu pojawia się komunikat „Nazwa zawierała nieprawidłowy znak”

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy ustawienia regionalne wskazane w systemie Windows są nieprawidłowe. Dla prawidłowego działania programu powinny być ustawione jako polskie. Należy również sprawdzić, czy w Panelu sterowania/ Region/ Administracyjne/ Zmień ustawienia regionalne systemu nie zostało zaznaczone pole „Użyj formatu Unicode UTF-8 do obsługi języków z całego świata”. Jeżeli tak, to należy odznaczyć ten parametr.