Nowości i zmiany w wersji 2024.0.1

Płace i Kadry

Nowości

  1. Wskaźniki. Konfiguracja / Program / Płace / Wynagrodzenia

    Wartości obowiązujące od 1.09.2023:

    • przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 7005,76 zł,
    • minimalne wynagrodzenie uczniów I roku: 560,46 zł
    • minimalne wynagrodzenie uczniów II roku: 630,52 zł
    • minimalne wynagrodzenie uczniów III roku: 700,58 zł
    • młodociany – przyuczenie: 490,40 zł
  2. Wartości obowiązujące od 1.10.2023:

    • wskaźnik waloryzacji: 104,0%.

    Wartości obowiązujące od 1.01.2024:

    • Najniższe wynagrodzenie dla etatu: 4242,0zł,
    • Minimalna stawka godzinowa dla umów: 27,70 zł
    • Limit zwolnień ZFŚS: 1000 zł

    Wartości obowiązujące od 1.07.2024:

    • Najniższe wynagrodzenie dla etatu: 4300,00 zł
    • Minimalna stawka godzinowa dla umów: 28,10 zł.
    Podstawa prawna: Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 sierpnia 2023r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2023 r. Obwieszczenie Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 10 sierpnia 2023r. w sprawie wskaźnika waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w IV kwartale 2023 r. (M.P. z 2023, poz. 846). Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. 2023, poz. 1893).
  3. Oddelegowanie osób na umowie cywilnoprawnej. Umożliwiono naliczanie wynagrodzenia z tytułu umowy cywilnoprawnej dla osób oddelegowanych do pracy za granicę. Funkcjonalność dostępna jest w module Płace i Kadry Plus. Ewidencja oddelegowania w umowach cywilnoprawnych. Na formularzu umowy na zakładce [Ogólne] została dodana sekcja Oddelegowanie do pracy za granicą (widoczna tylko w module Płace i Kadry Plus).  Po zaznaczeniu parametru Oddelegowany do pracy za granicą uaktywniają się dodatkowe opcje związane z oddelegowaniem:
    • Kraj oddelegowania – pole służące do ustawienia kraju, do którego pracownik jest oddelegowany. Jeśli pracownik wykonuje pracę za granicą w kilku krajach, wówczas należy dodać kilka umów cywilnoprawnych.
    • Dieta/dzień – pole wykorzystywane przy wyliczaniu podstawy składek ZUS. Po wybraniu kraju oddelegowania ze słownika automatycznie podpowiada się aktualna stawka diety przypisana do danego kraju (pobrana z konfiguracji programu). Dieta powiązana z krajem oddelegowania jest nieedytowalna. Użytkownik może wpisać kwotę diety tylko wtedy, gdy nie wybrano kraju oddelegowania.
    • Zaliczka podatku odprowadzana w Polsce – w przypadku, gdy parametr jest zaznaczony (domyślne ustawienie) w wypłacie będzie naliczana zaliczka podatku. Jeśli parametr jest odznaczony, wtedy zaliczka podatku nie zostanie naliczona.
    • Metoda proporcjonalnego odliczenia – parametr jest aktywny po odznaczeniu opcji Zaliczka podatku odprowadzana w Polsce. Parametr ma znaczenie informacyjnie, wpływa na wykazywanie kwot na deklaracji PIT-11.
    • Waluta rozliczenia – pole dostępne jest obok wartości umowy lub stawki za godzinę. Jeśli w umowie został wskazany kraj oddelegowania, wówczas podpowiada się waluta taka sama jak waluta diety. Użytkownik może ją zmienić.
  4. Uwaga
    Symulacja rozliczenia umowy widoczna na formularzu umowy na zakładce [Ogólne] w sekcji Szczegóły umowy nie uwzględnia odliczenia diet. W umowie za okres oddelegowania nie ma możliwości wyliczenia kwoty umowy od netto.
    Dodatkowe elementy wynagrodzenia. W konfiguracji typu wypłaty (Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Typy wypłat) można wskazać czy kwota dodatku w wypłacie ma być wyliczana zawsze w PLN (waluta systemowa), czy w walucie wskazanej w umowie, z którą jest naliczany. Na zakładce [Ogólne] w sekcji Waluta w wypłacie została dodana opcja ‘Waluta z umowy cywilnoprawnej’. Dodatek z takim ustawieniem, który jest powiązany z daną umową lub jest wypłacany z umową jest naliczany w takiej samej walucie jak umowa.
    Uwaga
    Jeśli z umową jest wypłacany oskładkowany dodatek lub zasiłek, to informację o ubezpieczeniu zleceniobiorcy należy uzupełnić także na formularzu danych pracownika na zakładce [Ubezpieczenie].
    Listy płac. W celu naliczenia wypłaty umowy za okres oddelegowania na formularzu listy płac o rodzaju ‘Umowa’ został dodany parametr Lista tylko dla zleceniobiorców oddelegowanych do pracy za granicę (domyślnie niezaznaczony). Po jego zaznaczeniu uaktywnia się sekcja: Kraj oddelegowania i waluty, w której należy wskazać kraj oddelegowania oraz walutę rozliczenia i diety. Jeśli został wybrany kraj oddelegowania, wówczas waluta rozliczenia i diety podpowiada się zgodna z walutą przypisaną do wskazanego kraju. Zaproponowana waluta rozliczenia podlega edycji przez Użytkownika. Waluta diety jest edytowalna tylko w przypadku braku kraju oddelegowania. Jeśli na liście płac został wybrany kraj oddelegowania, to wypłaty zostaną naliczone tylko dla umów, które również mają wskazany ten kraj. Dodatkowo podczas naliczenia wypłaty sprawdzana jest zgodność waluty rozliczenia umowy i listy płac. W przypadku wypłaty umowy, w której na zakładce [Ogólne] wskazano inną walutę niż waluta zadeklarowana, na liście płac pojawi się odpowiedni komunikat. Wypłaty zleceniobiorców. W wypłacie za okres oddelegowania elementy wypłaty naliczane są w walucie:
    • umowa – nalicza się w walucie ustawionej na formularzu umowy,
    • dodatki, które mają ustawioną opcję ‘waluta z umowy cywilnoprawnej’ i zostały powiązane z umową lub są wypłacane w tej samej wypłacie co umowa – naliczane są w walucie pobranej z umowy,
    • dodatki, które mają ustawioną ‘walutę systemową’ – wyliczane są w walucie PLN,
    • wszystkie typy wypłat służące do rozliczeń standardowych nieobecności ZUS – liczone są zawsze w walucie systemowej (PLN).
    Informacja o walucie dla poszczególnych elementów wypłaty jest wyświetlana na zakładce [Elementy wypłaty]. Po wejściu do elementu wypłaty naliczonego w walucie widoczna jest kwota tego elementu po przeliczeniu na PLN. Przeliczanie elementów wypłaty w walucie obcej jest realizowane według określonego kursu ustawionego dla listy płac, na której jest wypłata. Taki sam kurs stosowany jest dla wszystkich wypłat na danej liście płac. Liczba diet. Dni pobytu za granicą, potrzebne do ustalania ilości diet do odliczenia od podstaw składek ZUS, są liczone na podstawie okresu od-do rozliczonej umowy. Liczba dni kalendarzowych umowy jest pomniejszona o dni nieobecności w dniach kalendarzowych odnotowane w tym okresie. Wyliczona ilość dni za które przysługują diety jest widoczna w wypłacie i tam też w razie potrzeby może być modyfikowana. Zmiana liczby dni diety powoduje automatyczne przeliczenie podstawy składek ZUS w wypłacie. Wyliczanie podstawy składek ZUS. Podstawa składek ZUS oddelegowanych zleceniobiorców jest wyliczana od sumy oskładkowanych elementów. Jeśli podlegające ubezpieczeniom wynagrodzenie, które pracownik otrzymał w danym miesiącu deklaracji, jest wyższe od przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, wówczas podstawa jest pomniejszana o równowartość diet za pobyt za granicą, Jeśli podstawa składek po pomniejszeniu o diety jest niższa od kwoty minimalnej podstawy składek ZUS, to jest wyrównywana do kwoty przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia. W przypadku, kiedy przychód pracownika w danym miesiącu jest niższy od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, wówczas podstawę składek stanowi kwota faktycznie otrzymanego wynagrodzenia. Kwota przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia zapisana jest w konfiguracji programu w gałęzi Płace / Wynagrodzenia w polu Minimalna podstawa skł. ZUS dla oddeleg. (w 2023r. jest to kwota 6935 zł). Podczas liczenia wypłaty umowy z tytułu dla oddelegowania podstawa składek ZUS wyliczana jest według tych zasad, z uwzględnieniem kwot zarówno z liczonej właśnie wypłaty, jak i kwot zapisanych w wypłatach naliczonych wcześniej do tego samego miesiąca deklaracji  dla tego zleceniobiorcy.
    Uwaga
    W przypadku zleceniobiorców oddelegowanych do pracy za granicę  podstawa  podatku nie jest pomniejszana o 30% diet należnych za okres pracy wykonywanej za granicą.
    Waluty. Na formularzu wypłaty naliczonej na liście płac dla oddelegowanych, na zakładce [Waluty], wykazane są informacje o: walucie rozliczenia oraz diety wraz z kursem, kwocie sumy elementów wypłaty, składkach ZUS, PPK, składce zdrowotnej, zaliczce podatku, kwocie do wypłaty w walucie oraz w PLN, stawce diety za dzień. Wyliczanie podstawy zasiłków/ Z-3a. Wliczając do podstawy chorobowego wynagrodzenie z miesiąca, w którym była naliczona wypłata umowy cywilnoprawnej za okres oddelegowania uwzględniona jest podstawa składek społecznych pomniejszona o składki ZUS. W podstawie są uwzględniane wszystkie elementy, które stanowiły podstawę składek społecznych, niezależnie od tego czy mają ustawione w konfiguracji wliczanie do podstawy zasiłku.
  5. Przychód z tytułu PPK po zwolnieniu pracownika. Umożliwiono automatyczne naliczanie przychodu z tytułu PPK w przypadku zwolnienia pracownika lub zakończenia umowy zleceniobiorcy w firmie, w której składki PPK są przekazywane do instytucji w kolejnym miesiącu w stosunku do ich pobrania z wypłaty (z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametr/ 2. Naliczanie wypłat nie jest zaznaczony parametr Nalicz podatek od składek PPK na podstawie składek z bieżącej wypłaty.Automatyczne naliczenia przychodu z tytułu PPK na podstawie kwoty składki PPK finansowanej przez pracodawcę z ostatniej wypłaty pracownika lub zleceniobiorcy jest uzależnione od parametru Przychód z tytułu PPK liczony automatycznie po zwolnieniu pracownika znajdującego się w konfiguracji firmy Start/ Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry/ 2 Naliczanie wypłat.Przy zaznaczonym parametrze, gdy:
    • pracownik etatowy w zapisie historycznym przypadającym na okres wynagrodzenia ma odnotowana datę zwolnienia i nie ma wpisanej informacji o przedłużeniu zatrudnienia,
    • zleceniobiorca ma umowę, która kończy się w miesiącu, za który jest naliczana wypłata i nie ma wprowadzonej informacji o kolejnej umowie, której okres od – do zawiera chociaż jeden dzień z kolejnego miesiąca w stosunku do naliczanej wypłaty
  6. podczas naliczania wypłaty za ostatni okres zatrudnienia pracownika etatowego lub zakończenia umowy cywilnoprawnej zostanie automatycznie (w tle) utworzona lista płac o rodzaju ‘Przych. PPK po zwolnieniu’, na której pracownikowi zostanie naliczona wypłata. Lista płac wygenerowana automatycznie (w tle) będzie miała okres od – do odnoszący się do kolejnego miesiąca w stosunku do okresu deklaracji na liście płac z ostatnim wynagrodzeniem. Mechanizm dotyczy wynagrodzeń naliczanych na liście płac o rodzaju: Etat, Umowa, Zaliczka brutto, Inne dla osoby zwolnionej, będącej uczestnikiem PPK. Dla danego miesiąca deklaracji lista płac o rodzaju ‘Przych. PPK po zwolnieniu’ może być tylko jedna. Gdy użytkownik ręcznie utworzy kolejną listę płac, wyświetli się odpowiedni komunikat. W wypłacie naliczonej do listy płac o rodzaju ‘Przych. PPK po zwolnieniu’ zostanie naliczony element ‘Przychód z tytułu PPK’ odpowiedni dla przychodu naliczonego w ostatniej wypłacie (Przychód z tytułu PPK/E dla wypłat etatowych, przychód PPK powiązany z daną umową w przypadku umów cywilnoprawnych) w wysokości wynikającej ze składek PPK finansowanych przez pracodawcę z ostatniej wypłaty. Kwota przychodu PPK naliczonego po zwolnieniu pracownika jest automatycznie uaktualniana w przypadku zmiany kwot lub elementów wypłaty za ostatni miesiąc zatrudnienia mających wpływ na kwotę składek PPK. Od tego przychodu nie zostanie naliczona zaliczka podatku, ponieważ od przychodu PPK powstałego po okresie zatrudnienia pracownika / zleceniobiorcy nie będzie już możliwości pobrania zaliczki na podatek. Kod tytułu ubezpieczenia będzie zgodny z danymi ustawionymi na formularzu danych kadrowych. W wypłacie naliczonej do listy płac rodzajuPrzych. PPK po zwolnieniu’ jest możliwość edycji naliczonych kwot lub dodania elementów, ale jedynie tych, które stanowią Przychód PPK / mają zaznaczony w konfiguracji parametr Przychód PPK dla umów cywilnoprawnych. Kwota przychodu z tytułu PPK zostanie wykazana:
    • w deklaracji PIT-11 – za rok, zgodny z rokiem deklaracji ustawionym na liście, na której naliczono przychód PPK po zwolnieniu,
    • w deklaracji ZUS RCA – w miesiącu zgodny z miesiącem deklaracji ustawionym na liście, na której naliczono przychód PPK po zwolnieniu.
     
  7. Deklaracje podatkowe:
    • Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznej PIT-4R (13) na formularzu obowiązującym za rok 2023. W związku z brakiem schem na czas udostępnienia wersji Comarch ERP Optima 2024.0.1 wysyłka deklaracji PIT-4R(13) do systemu e-Deklaracje została zablokowana. Podczas próby wysyłki pojawi się odpowiedni komunikat.
    • Dodano nowy wzór wydruku dla deklaracji podatkowej PIT‑4R(13)
    • Dodano nowy formularz oraz wydruk zaliczki podatku na PIT-4R w wersji 19. Domyślnie podczas dodawania zaliczki na PIT-4R podpowiada się nowy formularz.
    • Umożliwiono przekazanie nowych wzorów deklaracji oraz wydruku zaliczki podatku na PIT‑4R(13) do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
  8. Filtr lista pracowników. Na ‘Liście pracowników’ w polu Filtr zostały dodane filtry:
    • #(G) Pracownicy do badania – domyślnie filtr wyświetla listę pracowników, dla których data ważności badań okresowych zawiera się w okresie 30 dni wokół daty bieżącej.
    • #(G) Kończące się umowy o pracę – filtr domyślnie wyświetla listę pracowników, dla których data rozwiązania umowy o pracę zawiera się w okresie 5 dni wokół daty bieżącej. Filtry wyświetlają te same osoby co analizy ‘Pracownicy do badania’ i ‘Kończące się umowy o pracę’ w Informacjach o firmie. Domyślne zakresy dat filtra można zmienić ustawiając termin w analizie z poziomu  Start Konfiguracja/ Program/ Informacje/ Informacje bieżące.
  9. Wydruk Rozwiązanie umowy o pracę. Dodano wydruk Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron. Wydruk jest dostępny z poziomu formularza pracownika Wydruki kadrowe/ Rozwiązanie umowy o pracę (sPrint) po zaznaczeniu w oknie Ustalenie wartości parametrów wydruku opcji ‘za porozumieniem stron’.
  10. Comarch Migrator. Umożliwiono przenoszenie danych dotyczących dochodu zwolnionego z podatku dla pracowników oddelegowanych. W arkuszu nowe dane powinny być oznaczone odpowiednią wartością w kolumnie Pozycja_PIT (PIT-11_Dochod_zwol, PIT-11_Dochod_zwol_emeryt , PIT-11_Dochod_zwol_26lat). Zastosowanie nowych pozycji PIT w arkuszu Bilans PIT-11 pozwoli na naliczenie wypłat będących bilansem otwarcia PIT-11, z odpowiednimi elementami oraz wykazanie tych kwot na deklaracji PIT-11. Szczegóły dotyczące nowych pozycji znajdują się w dokumentacji do Comarch ERP Migrator.

Zmiany

  1. Praca zdalna. Wprowadzono kontrolę wykorzystania limitu rocznego pracy zdalnej okazjonalnej podczas:
    • seryjnego wstawiania dni do planu pracy i czasu pracy z poziomu planu pracy /czasu pracy pracownika,
    • wklejania na planie pracy / czasie pracy skopiowanego dnia ze strefą czas pracy okazjonalnej.W sytuacji przekroczenia limitu odpowiedni komunikat pojawia się w momencie zapisu planu pracy/ kalendarza.
  2. Przychód z tytułu PPK. Umożliwiano edycję standardowych typów wypłat dotyczących przychodu z tytułu PPK: ‘Przychód z tytułu PPK/E’, ‘Przychód z tytułu PPK/U’, ‘Przychód z tytułu PPK/IFT-1’, ‘Przychód z tytułu PPK/PIT-8A’, ‘Przychód z tytułu PPK/kontrakt menedż’., ‘Przychód z tytułu PPK/rada nadzorcza’, ‘Przychód z tytułu PPK/umowa o dzieło’.
  3. Świadczenie rehabilitacyjne. Wprowadzono zmiany w ustalaniu podstawy świadczenia rehabilitacyjnego. W przypadku gdy do podstawy zasiłku przyjęto kwotę minimalnego wynagrodzenia pomniejszoną o składki ZUS, w związku z tym, że faktyczna podstawa ustalona z wypłat była niższa niż minimalna, waloryzacji będzie podlegała faktyczna podstawa, a nie ta wyrównana do minimalnej jak do tej pory. Na wydruku Naliczanie podstawy zasiłku’ wykonywanego dla świadczenia rehabilitacyjnego dodano informację o wskaźniku waloryzacji oraz kwocie podstawy po waloryzacji.
  4. Grupy ograniczeń potrąceń. Zmieniono domyślne ustawienie parametru Proporcjonalnie do liczby dni zasiłku. Od wersji 2024.0 w nowych bazach domyślnie jest zaznaczona opcja ‘TAK’.
  5. Zdjęcie pracownika. Ograniczono możliwość zaczytania zdjęcia do plików o formacie jpg, png i gif.
  6. Świadectwo pracy:
    • w punkcie dotyczącym pracy w szczególnych warunkach wykazywane są dane wpisane na formularzu pracownika na zakładce [Ubezpieczenie cd] w polu Kod FEP oraz Kod pracy w warunkach szczególnych z wszystkich zapisów historycznych pracownika, które dotyczą okresu do 31.12.2008.
    • w punkcie W okresie zatrudnienia pracownik wykonywał pracę wykazywany jest okres od-do, w którym pracownik zajmował dane stanowisko. Wcześniej był wykazywana tylko data od kiedy było pełnione dane stanowisko.
  7. Wydruk GUS Z-06.W sprawozdaniu GUS Z-06 dział 1 w wierszu 6 wprowadzono zmiany w ustalaniu osób, które otrzymują wynagrodzenie w kwocie minimalnej i niższej. Przy ustalaniu czy pracownik otrzymał w grudniu danego roku wynagrodzenie w kwocie co najwyżej minimalnego wynagrodzenia są uwzględniane także dodatki, które pracownik miał przypięte na liście stałych dodatków lub zostały dodane w wypłacie, które mają zaznaczony w konfiguracji parametr Przyrównuj do najniższego wynagrodzenia oraz są wliczane do GUS. Do tej pory uwzględniane było jedynie wynagrodzenie wynikające ze stawki zaszeregowania.
  8. Wydruki crystal. Dodano wydruki Crystal: PIT-2, Deklaracja rezygnacji z PPK.
  9. Wydruki sPrint. Dodano wydruki sPrint: Informacja o dokumentacji pracowniczej, Wniosek o okazjonalną pracę zdalną, Wniosek o urlop, Rozwiązanie umowy o pracę.
  10. Wydruk Zaświadczenie o zatrudnieniu. Na wydruku dodano informację o numerze NIP i REGON firmy oraz dacie urodzenia i numerze PESEL lub numerze paszportu pracownika. Wprowadzono także zmiany w opisie.
  11. Wydruk Podsumowanie list płac. Na wydruku dodano informację o zaliczce podatku naliczonej od poszczególnych elementów oraz o składkach ZUS finansowanych z budżetu państwa.
  12. Wydruki pracownicze. Wprowadzono zmiany na wydrukach Umowa o pracę, Aneks do umowy. Dodano informację o numerze NIP firmy oraz dacie urodzenia i numerze PESEL lub numerze paszportu pracownika.
  13. Wydruk rachunek do umowy. Na wydruku dodano informację o numerze PESEL lub numer paszportu pracownika oraz procencie podatku pobranego z naliczonej umowy dla umów, które mają ustawiony sposób naliczania zaliczki podatku jako ‘procent’ lub ‘procent jak dla umów’.

Poprawiono

  1. Deklaracja ZUS DRA. W przypadku gdy pracownik miał naliczonych kilka wypłat w miesiącu, w deklaracji ZUS DRA nie były uwzględniane wypłaty za okres wcześniejszy niż trzy miesiące w stosunku do miesiąca, za który była naliczana deklaracja DRA. Działanie poprawiono.
  2. Naliczanie wypłat:
    • Nie można było naliczyć wypłaty, w której powinna naliczyć się ‘Spłata zaliczki’ lub ‘Spłata korekty netto’ jeśli dotyczyła ona korekty wypłaty lub wypłaconej zaliczki sprzed 14 lat i we wcześniejszych wypłatach usunięto spłatę. Działanie poprawiono.
    • W wypłacie etatowej, w której były odliczane 50% koszty uzyskania przychodu i był naliczany składnik opodatkowany, ale nieoskładkowany niepoprawnie naliczała się składka zdrowotna. Działanie poprawiono.
    • Poprawiono sposób zapisywania zaliczki podatku i składki zdrowotnej w poszczególnych elementach wypłaty, gdy były stosowane 50% koszty uzyskania przychodu.
    • W przypadku, gdy w wypłacie był naliczony element nieopodatkowany, a oskładkowany nie można było ręcznie skorygować kwoty składki zdrowotnej. Działanie poprawiono.
  3. Zwolnienie z PIT seniorów. Zwolnienie z podatku było stosowane, gdy pracownik ukończył 60/65 lat, czyli data wypłaty była większa od daty urodzenia. Obecnie ulga jest stosowana również, gdy wypłata wynagrodzenia przypada w dniu 60/65 urodzin pracownika.
  4. Wynagrodzenie za czas urlopu. W przypadku gdy pracownik miał wprowadzony urlop wypoczynkowy na cały miesiąc i w trakcie miesiąca została odnotowana aktualizacja danych pracownika, w wypłacie wyliczała się niepoprawna wartość wynagrodzenia za czas urlopu przypadającego po dacie aktualizacji. Działanie poprawiono.
  5. Zajęcie wynagrodzenia. W przypadku gdy wypłata pracownika z zajęciem była naliczona po przedłużeniu umowy, to przy ustalaniu kwoty wolnej były uwzględniane koszty i ulga należne dla zwolnionego pracownika. Działanie poprawiono.
  6. Limit urlopu wypoczynkowego:
    • Jeśli pracownik miał niepoprawne daty zatrudnienia w zapisach historycznych, podczas dodawania limitu następowało zawieszenie programu i naliczenie wielu nadmiarowych pozycji limitu. Działanie poprawiono.
    • W przypadku seryjnego dodawania limitu: Urlop opiekuńczy kp.173(1), Urlop opiekuńczy kp.188, Zwolnienie (siła wyższa), dla pracownika z zaznaczonym parametrem Limit urlopu – Pierwsza praca, ustawiał się niepoprawny zakres dat obowiązywania limitów. Działanie poprawiono.
    • Dla ponownie zatrudnionego pracownika, który w kartotece miał wpisaną informację o 10 dniach dodatkowego urlopu nie naliczał się limit ‘Urlop dodatkowy (niepełnosp.)’. Działanie poprawiono.
  7. Ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Po zwolnieniu pracownika nie naliczał się automatycznie ekwiwalent za niewykorzystany urlop, jeżeli w poprzednim zapisie historycznym była uzupełniona data zwolnienia późniejsza niż w bieżącym zapisie. Działanie poprawiono.
  8. Opis analityczny. Poprawiono kopiowanie opisu analitycznego z poprzedniego zapisu historycznego.
  9. Informacje bieżące. Poprawiono wykazywanie danych w analizie ‘Pracownicy po zwolnieniu chorob. powyżej 30 dni'. W niektórych przypadkach niepoprawnie byli uwzględniani pracownicy, którzy mieli odnotowaną informację o dacie zwolnienia.
  10. Przenoszenie danych - import listy płac. W przypadku, gdy w wersji programu starszej niż 2023.3 została zaczytana lista płac, która w definicji miała ustawiony jako człon wydział i następnie importowano w wersji 2023.3 lub późniejszej listę płac, która miała ten sam symbol, to podczas importu pojawiał się komunikat: Wystąpił błąd przy imporcie składnika. Definicja dokumentu jest używana w zdarzeniach kasowo-bankowych (BnkZdarzenia). Nie można zmieniać jej symbolu, schematu numeracji ani klasy. Listy nie importowały się. Działanie poprawiono.
  11. Wydruk Karta podatkowa – wypłaty umów. Dodatek ‘Przychód z tytułu PPK’ oraz dodatki, które mają ustawiony sposób naliczania zaliczki podatku jako ‘procent’ naliczone na liście o rodzaju ‘Umowa’ były wykazywany na wydruku ‘Karta podatkowa- wypłaty etatowe i inne’ zamiast na wydruku ‘Karta podatkowa – wypłaty umów’. Działanie poprawiono.
  12. Wydruk Podsumowanie listy płac. Zasiłek wypłacony w wypłacie etatowej był wykazywany jako przychód nieopodatkowany jak i opodatkowany. Działanie poprawiono.
  13. Wydruk Informacja o warunkach zatrudnienia. Poprawiono treść niektórych punktów.

Handel z magazynem

Informacja
Planowana na styczeń wersja 2024.2 będzie ostatnią wspierającą integrację Comarch ERP Optima Offline (stanowisko handlowe dla Comarch ERP XL).

Nowości

  1. Faktura rozliczająca zaliczki. Od 1 września 2023 r., zgodnie z art. 106b ust. 1a ustawy o VAT, podatnik nie będzie zobowiązany do wystawienia Faktury Zaliczkowej jeżeli całość lub część zapłaty otrzymał w tym samym miesiącu, w którym dokonał czynności, na poczet których otrzymał środki. Na tej podstawie udostępniono dodatkową ścieżkę rozliczania zaliczek. Zaliczki, które zostały wprowadzone bezpośrednio w menu Kasa/Bank i nie posiadają powiązanych Faktur Zaliczkowych mogą zostać rozliczone podczas wystawiania Faktury Sprzedaży. Aby wskazać zaliczki do rozliczenia na formularzu Faktury Sprzedaży można przejść na zakładkę [Płatności] i użyć ikony w sekcji Zaliczki do rozliczenia. Zostanie otwarta lista dokumentów do rozliczenia, na której wyświetlą się wszystkie nierozliczone wpłaty dla wskazanego na formularzu kontrahenta. Lista domyślnie filtrowana jest według zakresu dat od pierwszego dnia bieżącego miesiąca do daty bieżącej, można również określić zakres dat według uznania. Należy jednak pamiętać, że aby informacja o rozliczonych wpłatach została umieszczania na wydruku Faktury, daty tych wpłat muszą zawierać się w miesiącu daty sprzedaży wskazanej na dokumencie i być od niej mniejsze lub równe. Na liście proponowane są wyłącznie dokumenty w walucie, w jakiej wystawiana jest Faktura Sprzedaży. Jeżeli występują nierozliczone zaliczki dla wskazanego na formularzu kontrahenta, spełniające kryterium zakresu dat, a użytkownik ich nie wskazał w trakcie edycji, podczas zatwierdzania dokumentu wyświetli się pytanie: Kontrahent [Kod kontrahenta]  posiada nierozliczone zaliczki. Czy chcesz rozliczyć zaliczki z wystawioną fakturą? - wybór opcji TAK spowoduje automatyczne otwarcie okna z listą dokumentów do rozliczenia, gdzie zakres dat w filtrach będzie domyślnie ustawiony od pierwszego dnia miesiąca do dnia równego dacie sprzedaży wskazanej na formularzu dokumentu. W trakcie wyboru zapisów z  listy, w kolumnie Do rozliczenia można określić kwotę jaka ma zostać rozliczona z wybranego zapisu, domyślnie jest to kwota równa 100% środków dostępnych do rozliczenia.Po zaakceptowaniu wyboru wskazana kwota zostanie przeniesiona do tabeli zaliczek, do kolumny Kwota gdzie również można ją zmodyfikować. Przekazanie dokumentu do KSeF blokuje możliwość usunięcia powiązanych wpłat. Informacja o rozliczonych zaliczkach, ich kwocie oraz dacie otrzymania drukowane są na wydruku Faktury sPrint.- Wybór opcji NIE spowoduje standardowe zatwierdzenie dokumentu. Żadna z wpłat zarejestrowana dla wskazanego na dokumencie kontrahenta nie zostanie rozliczona.
    Uwaga
    Rozliczanie zaliczek na Fakturze Sprzedaży jest dodatkową ścieżką obsługi zaliczek i nie ma wpływu na dotychczasową funkcjonalność Faktur Zaliczkowych.
  2. KSeF - Import Faktur korygujących. Umożliwiono import Faktur korygujących, na których wykazane są dane przed korektą i po korekcie, jako osobne wiersze z odrębną numeracją.
  3. Podgląd załączników na formularzach dokumentów handlowo-magazynowych. Na formularzach dokumentów handlowo-magazynowych i korektach do nich, umożliwiono podgląd załączników podpiętych do powiązanych dokumentów z Biblioteki Dokumentów. Na formularzu dokumentu, z którym powiązany jest co najmniej jeden dokument OBD z załącznikiem, dostępny jest przycisk Podgląd dokumentu z biblioteki. Podgląd załącznika wyświetlany jest w oknie z lewej strony formularza. Jeśli załączników jest więcej niż jeden, wówczas po naciśnięciu przycisku, wyświetlana jest lista powiązanych dokumentów wraz z załącznikami do wyboru. Domyślnie w oknie podglądu wyświetlany jest pierwszy plik z listy. Funkcja została opisana w artykule Współpraca z innymi modułami systemu Comarch ERP Optima, w punkcie Podgląd załącznika na formularzach dokumentów handlowo-magazynowych.

Zmiany

  1. KSeF – Krajowy System e-Faktur.
    • Dostosowano eksport oraz import dokumentów do obowiązującej od 1 września struktury logicznej FA(2).
    • W menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ KSeF dodano parametr Aktywuj wymianę danych z KSeF. Skonfigurowanie integracji z KSeF oraz import i eksport dokumentów możliwy jest wyłącznie po zaznaczeniu tego parametru.
    • Jeżeli Faktura Sprzedaży posiada kilka płatności w różnych walutach to informacja o kwocie płatności jest wysyłana wraz z odpowiednią walutą.
    • Jeżeli na Fakturze Sprzedaży dla osoby fizycznej wprowadzony jest numer NIP, to dokument jest eksportowany do KSeF wraz z numerem NIP.
    • Kod SWIFT uzupełniony na karcie banku jest przenoszony do KSeF.
    • Podczas przenoszenia dokumentów z KSeF do handlu dla pozycji z dokumentu, których nie odnaleziono w bazie, proponowane jest założenie nowych kart towarów/usług. Jeżeli użytkownik zdecyduje o utworzeniu nowej karty cennikowej oprócz podstawowych danych, do pola Kod u dostawcy, znajdującym się na karcie cennikowej w zakładce [Dodatkowe], przenoszona jest informacja o indywidulanym kodzie produktu dostawcy, pod warunkiem, że został wyszczególniony na dokumencie.
    • Umożliwiono seryjną zmianę parametru Nie wysyłaj dokumentu do KSeF z poziomu listy kontrahentów.
  2. Karta cennikowa. Umożliwiono usuwanie wielu załączników jednocześnie z kart cennikowych, poprzez operację seryjną Dodaj/ usuń załącznik dostępną na liście zasobów.
  3. Wydruk Wydania Zewnętrznego. Jeżeli w menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry wydruku faktury jest zaznaczony parametr Drukuj tabelę WZ, to na wydrukach Eko – Faktura VAT oraz Faktura VAT (sPrint) drukowana jest lista Wydań Zewnętrznych powiązanych z Fakturą.

Poprawiono

  1. KSeF – Krajowy System e-Faktur.
    • Poprawiono komunikację podczas seryjnej wysyłki faktur sprzedaży do Krajowego Systemu e-Faktur.
    • Podczas przenoszenia dokumentów z KSeF do handlu adnotacja o metodzie kasowej umieszczana jest na zakładce [Atrybuty/JPK], w sekcji Kody JPK_V7.
  2. Łatwa sprzedaż. Umożliwiono poprawne wystawianie dokumentów w przypadku jednoczesnego korzystania z funkcjonalności przez wielu użytkowników.
  3. Atrybuty. Poprawiono zapisywanie wartości dla atrybutów o typie tekst, data i liczba.
  4. Cennik. Przyspieszono dodawanie nowej ceny w konfiguracji, w przypadku występowania dużej liczby rekordów w bazie danych.
  5. Spis z natury. Poprawiono wyświetlanie wartości magazynu i generowanie dokumentów WZKK w szczególnym scenariuszu.
  6. Rabaty terminowe. Poprawiono wykazywanie rabatów w przypadku zastosowania rabatu stała cena gdzie dla jednego towaru występuje więcej niż jeden rabat, w różnych okresach obowiązywania.
  7. Kod QR na wydruku Faktury. Obsłużono przypadek poprawności odczytu kodu QR jeżeli w Pieczątce firmy znajduje się numer NIP z myślnikami.
  8. Wydruk Faktury VAT. Poprawiono prezentacje stopki na wydruku Faktura VAT – duplikat.

Współpraca z Comarch e-Sklep

  1. Automatyczna realizacja zamówienia. Wprowadzono funkcjonalność umożliwiającą automatyczne przekształcenie zamówienia do dokumentu handlowo–magazynowego oraz wygenerowanie do niego przesyłki kurierskiej. Konfiguracja Harmonogramu dla Usługi Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych: Na formularzu definiowania zadania: Synchronizacja z Comarch e-Sklep/e-Sale dodano dodatkowe czynności, które będą realizowane w ramach wykonywanego zadania:
    Harmonogram definiowania zadania e-Sklep/e-Sale.

    Na formularzu dostępne są nowe parametry:

    • Automatyczne realizowanie zamówień – zaznaczenie parametru powoduje automatyczne przekształcenie zamówienia do dokumentów handlowo- magazynowych. Po zaimportowaniu zamówienia do Comarch ERP Optima, zamówienie zostaje poddane weryfikacji, w której sprawdzane są następujące kryteria: czy zamówienie posiada uwagi od Klienta, czy na magazynie znajduje się odpowiednia ilość towaru oraz czy zamówienie zostało opłacone.
    • Eksport faktur w formacie pdf – w sytuacji, gdy zamówienie zostanie przekształcone do Faktury sprzedaży, w panelu administracyjnym oraz profilu Klienta będzie dostępna kopia elektroniczna faktury zgodna z wybranym wzorcem.
    • Automatyczne generowanie zlecenia nadania przesyłki – parametr jest dostępny w przypadku skonfigurowania współpracy z Comarch Shipping lub dowolnym kurierem. Aktywowanie tego parametru umożliwi automatyczne wygenerowanie Zlecenie nadania przesyłki oraz listu przewozowego do dokumentu WZ.
  2. Proces realizacji zamówienia będzie przebiegał następująco:

    Proces automatycznej realizacji zamówienia z e-Sklep/e-Sale

    W sytuacji, gdy zamówienie nie spełni wymaganych kryteriów, nie zostanie zrealizowane automatycznie. Dodatkowo w historii zdarzeń zostanie dodana informacja o konieczności realizacji ręcznej takiego zamówienia.

    Zmiany na formularzach WZ:

    Z poziomu formularza WZ wprowadziliśmy możliwość fiskalizacji paragonu powiązanego z zamówieniem. W tym celu z poziomu menu głównego należy wybrać opcję :

    Dodatkowo dla dokumentów WZ wygenerowanych przez automat umożliwiliśmy oznaczenie zamówienia jako spakowane. Osoba pakująca, po weryfikacji zamówienia będzie mogła oznaczyć dokument WZ jako spakowany przy pomocy ikony: . Po spakowaniu przesyłki zmiana statusu dla zamówienia będzie widoczna po przejściu na dokumencie WZ na zakładkę atrybuty. Za zmianę statusu odpowiada atrybut: STAN_PACZKI, dla którego wartość zostanie zmieniona z: Do spakowania na Spakowano. Ponadto, na dokumencie WZ pojawi się informacja o osobie pakującej – atrybut: OSOBA_PAKUJĄCA:

  3. Wielojęzyczne jednostki miary. W konfiguracji Firma/Ogólne/Jednostki miary wprowadzono możliwość zdefiniowania tłumaczenia dla jednostki miary. Podczas dodawania/edycji jednostki miary na formularzu jednostki została dodana ikona  plusa, za pomocą której istnieje możliwość wprowadzenia tłumaczeń. Po wybraniu należy wskazać z listy dostępnych języków preferowany język oraz wprowadzić treść tłumaczenia: Definicja tłumaczenia wprowadzona w konfiguracji będzie przesyłana do e-Sklepu na podstawie jednostki miary ustawionej na karcie cennikowej. Wprowadzone tłumaczenie zostanie przesyłane do e-Sklepu, zarówno dla jednostek głównych jak i pomocniczych.
  4. Zdjęcie Operatora. Dodano możliwość dodania zdjęcia Operatora, które zostanie zaprezentowanie w e-Sklepie jako Opiekun towaru/kontrahenta. Na formularzu Operatora, na zakładce Ogólne wprowadzono przycisk umożliwiający dodanie zdjęcie Operatora:Po naciśnięciu przycisku: wyświetlony zostanie formularz, na którym istnieje możliwość wskazania zdjęcia, które będzie prezentowane dla Opiekuna w e-Sklep:Na formularzu dostępne są przyciski: - umożliwia wskazanie właściwej ścieżki pliku ze zdjęciem, - umożliwia Podgląd zdjęcia (fotografia pojawi się w powiększeniu, tj. w pełnym oknie), - Zapisuje wprowadzone zmiany, - powoduje Anulowanie zmian.

Zmiany w programie Comarch ERP Optima

  1. Kod kraju ISO. Umożliwiono mapowanie kodu kraju ISO na nazwę kraju.
  2. Kurs waluty dla zamówień. Podczas przekształcania zamówienia w walucie, domyślnie będzie pobierany kurs ustawiony domyślnie w konfiguracji Program/Ogólne.

Współpraca z wszystko.pl

  1. Automatyczna realizacja zamówienia. Wprowadzono funkcjonalność umożliwiającą automatyczne przekształcenie zamówienia do dokumentu handlowo–magazynowego oraz wygenerowanie do niego przesyłki kurierskiej.Konfiguracja Harmonogramu dla Usługi Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych: Na formularzu definiowania zadania: Synchronizacja z wszystko.pl dodano dodatkowe czynności, które będą realizowane w ramach wykonywania zadania: Na formularzu dostępne są nowe parametry:
    • Automatyczne realizowanie zamówień – zaznaczenie parametru powoduje automatyczne przekształcenie zamówienia do dokumentów handlowo- magazynowych. Po zaimportowaniu zamówienia do Comarch ERP Optima, zamówienie zostaje poddane weryfikacji, w której sprawdzane są następujące kryteria: czy zamówienie posiada uwagi od Klienta, czy na magazynie znajduje się odpowiednia ilość towaru oraz czy zamówienie zostało opłacone lub jest za pobraniem.
    • Automatyczne generowanie zlecenia nadania przesyłki – parametr jest dostępny w przypadku skonfigurowania współpracy z Comarch Shipping lub dowolnym kurierem. Aktywowanie tego parametru umożliwi automatyczne wygenerowanie Zlecenie nadania przesyłki oraz listu przewozowego do dokumentu WZ.
  2.   Proces realizacji zamówienia będzie przebiegał następująco: W sytuacji, gdy zamówienie nie spełni wymaganych kryteriów, nie zostanie zrealizowane automatycznie. Dodatkowo w historii zdarzeń zostanie dodana informacja o konieczności realizacji ręcznej takiego zamówienia. Zmiany na formularzach WZ: Z poziomu formularza WZ wprowadziliśmy możliwość fiskalizacji paragonu powiązanego z zamówieniem. W tym celu z poziomu menu głównego należy wybrać opcję : Dodatkowo dla dokumentów WZ wygenerowanych przez automat umożliwiliśmy oznaczenie zamówienia jako spakowane. Osoba pakująca po weryfikacji zamówienia, będzie mogła oznaczyć dokument WZ jako spakowany, przy pomocy ikony: . Po spakowaniu przesyłki, zmiana statusu dla zamówienia będzie widoczna po przejściu na dokumencie WZ na zakładkę atrybuty. Za zmianę statusu odpowiada atrybut: STAN_PACZKI, dla którego wartość zostanie zmieniona z: Do spakowania na Spakowano. Ponadto, na dokumencie WZ pojawi się informacja o osobie pakującej – atrybut: OSOBA_PAKUJĄCA:

Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Nowości

  1. Rachunek bankowy dla waluty. W programie Comarch ERP Optima umożliwiono przypisanie kontrahentowi domyślnego rachunku bankowego dla każdej waluty. Dzięki temu na Fakturze Zakupu oraz na dokumentach w rejestrze VAT zakupu oraz ewidencji dodatkowej kosztów podpowiadany jest rachunek w walucie zgodnej z walutą dokumentu. . Formularz kontrahenta . Na formularzu kontrahenta na zakładce [Płatności] podczas dodawania lub edycji rachunku bankowego dostępne jest pole Waluta z rozwijalną listą walut: . . Dodając nowy rachunek bankowy, w polu Waluta podpowiadana jest waluta ustawiona w Konfiguracji Programu jako domyślna (najczęściej PLN). Operator może zmienić tę walutę na inną. Jeżeli dla kontrahenta będzie to pierwszy rachunek w określonej walucie, jest on oznaczany jako domyślny. Program pilnuje, żeby dla określonej waluty był tylko jeden domyślny rachunek bankowy. Jeżeli więc zostanie przez operatora na formularzu rachunku bankowego kontrahenta zaznaczony parametr Domyślny, na innym rachunku bankowym w tej samej walucie, który poprzednio był rachunkiem domyślnym, ten parametr zostanie odznaczony. Podczas zapisywania karty kontrahenta program sprawdza, czy dla wskazanej na zakładce [Płatności] domyślnej waluty kontrahenta istnieje domyślny rachunek w tej walucie. W przypadku braku takiego rachunku wyświetlany jest komunikat: Dla domyślnej waluty kontrahenta nie wybrano rachunku bankowego. Czy chcesz przypisać domyślny rachunek bankowy dla tej waluty? Po kliknięciu opcji Tak Użytkownik kierowany jest na zakładkę [Płatności], gdzie może dodać nowy rachunek w określonej walucie lub na którymś z istniejących rachunków w określonej walucie zaznaczyć parametr Domyślny. Jeżeli istnieje tylko jeden rachunek w określonej walucie i nie jest oznaczony jako domyślny, po kliknięciu opcji Tak program automatyczne oznacza go jako domyślny i zapisuje formularz kontrahenta. Wybór opcji Nie na komunikacie powoduje zamknięcie karty kontrahenta bez zapisania zmian dot. domyślnego rachunku bankowego. Na karcie kontrahenta na zakładce [Płatności] w tabeli Numery rachunków bankowych dodana została kolumna Waluta. Wyświetlana jest w niej waluta wybrana na formularzu rachunku bankowego. Kolumna jest domyślnie widoczna. Podczas konwersji z wcześniejszych wersji programu, na istniejących rachunkach bankowych kontrahentów ustawiana jest waluta systemowa (PLN). Użytkownik powinien zmienić walutę na inną, jeżeli określony rachunek bankowy jest prowadzony w innej walucie. Dla rachunków bankowych kontrahentów pobieranych z wykazu podatników VAT (tzw. biała lista), ustawiana jest waluta PLN. Informacje o walucie rachunku kontrahenta przenoszone są za pomocą pracy rozproszonej oraz podczas importu z innej bazy danych.Podpowiadanie numeru rachunku bankowego na dokumentach
    .
    • Rejestr VAT zakupu i ewidencja dodatkowa kosztów
    Na dokumencie w rejestrze VAT zakupu / ewidencji dodatkowej kosztów wyświetlany jest numer rachunku bankowego dla podmiotu wybranego jako domyślny płatnik na dokumencie. W polu Nr rach. bankowego podpowiadany jest domyślny rachunek tego płatnika dla waluty, w której wystawiony jest dokument. Po rozwinięciu pola z numerem rachunku Użytkownik może wskazać inny rachunek niż domyślny (podpowiedziany automatycznie na dokumencie). Na dokumentach złotówkowych w tym polu można wskazać wyłącznie rachunki bankowe w PLN. Na dokumentach walutowych w polu Nr rach. bankowego możliwe jest wybranie zarówno rachunku w walucie zgodnej z wybraną na dokumencie jak również rachunku w PLN. Na dokumencie walutowym nie ma możliwości wskazania rachunku bankowego w innej walucie obcej. W sytuacji, gdy dokument dodany został w walucie PLN a kontrahent ma przypisany wyłącznie domyślny rachunek w walucie obcej, wówczas pole z numerem rachunku bankowego na dokumencie pozostaje puste. Na zdarzeniu w preliminarzu płatności wygenerowanym do dokumentu znajduje się numer rachunku który został podpowiedziany automatycznie bądź wybrany na dokumencie przez Użytkownika. Dla dokumentów walutowych w rejestrze VAT zakupu, ze stawką VAT inną niż 0% lub NP i z zaznaczonym parametrem Płatność VAT w PLN generowane są dwa zdarzenia w preliminarzu płatności: na kwotę VAT w PLN i na kwotę netto w walucie. Na zdarzeniu związanym z kwotą VAT podstawiany jest domyślny numer rachunku bankowego płatnika w PLN. Na zdarzeniu związanym z kwotą netto w walucie obcej podstawiany jest numer rachunku bankowego dla waluty z formularza dokumentu. Dostępna w rejestrze VAT operacja seryjna Zmień płatnika z zaznaczoną opcją Zaktualizuj nr rachunku bankowego weryfikuje w jakiej walucie jest wystawiony dokument i czy nowy podmiot ma dla tej waluty ustawiony domyślny numer rachunku bankowego. Po wykonaniu operacji domyślny numer rachunku jest podstawiany na dokumencie w rejestrze VAT oraz na płatności związanej z tym dokumentem. Jeżeli kontrahent nie posiada domyślnego rachunku bankowego w określonej walucie obcej, pole z numerem rachunku pozostaje puste (nie jest podstawiany rachunek w PLN). W przypadku dokumentu w walucie PLN, jeżeli kontrahent ma przypisany tylko domyślny rachunek walutowy, pole z numerem rachunku bankowego pozostawiane jest puste.
    • Faktura zakupu
    Na Fakturze Zakupu w module Handel wyświetlany jest numer rachunku bankowego dla podmiotu wybranego jako domyślny płatnik na dokumencie. W polu Nr rach. bankowego podpowiadany jest domyślny rachunek tego płatnika dla waluty, w której wystawiony jest dokument. Po rozwinięciu pola z numerem rachunku Użytkownik może wskazać inny rachunek niż domyślny (podpowiedziany automatycznie na dokumencie). Na dokumentach złotówkowych w tym polu można wskazać wyłącznie rachunki bankowe w PLN. Na dokumentach walutowych w polu Nr rach. bankowego możliwe jest wybranie zarówno rachunku w walucie zgodnej z wybraną na dokumencie jak również rachunku w PLN. Na dokumencie walutowym nie ma możliwości wskazania rachunku bankowego w innej walucie obcej. W sytuacji, gdy dokument dodany został w walucie PLN a kontrahent ma przypisany wyłącznie domyślny rachunek w walucie obcej, pole z numerem rachunku bankowego na dokumencie pozostaje puste. Na zdarzeniu w preliminarzu płatności wygenerowanym do Faktury Zakupu znajduje się numer rachunku który został podpowiedziany automatycznie bądź wybrany na dokumencie przez Użytkownika. Podczas importu Faktur Zakupu z plików XML poprzez funkcje dodatkowe, na dokument podstawiany jest domyślny numer rachunku kontrahenta w walucie zgodnej z walutą dokumentu.
    • Płatności dodawane ręcznie w preliminarzu
    Na formularzu płatności w preliminarzu po wskazaniu kontrahenta, w polu z numerem rachunku bankowego podpowiadany jest domyślny numer rachunku w walucie zgodnej z walutą dokumentu. Na rozwijalnej liście pokazywane są wszystkie rachunki bankowe kontrahenta, bez względu na ich walutę. W sytuacji, gdy płatność jest w walucie PLN a wybierany kontrahent ma przypisany wyłącznie domyślny rachunek walutowy, pole z numerem rachunku bankowego pozostawiane jest puste. Użytkownik może samodzielnie wskazać z rozwijalnej listy wybrany rachunek. W sytuacji, gdy płatność jest w walucie obcej a wybierany kontrahent ma przypisany wyłącznie domyślny rachunek w PLN, pole z numerem rachunku bankowego pozostawiane jest puste. Użytkownik może samodzielnie wskazać z rozwijalnej listy wybrany rachunek. Jeżeli na płatności zostanie zmieniona waluta dokumentu / waluta rozliczenia, numer rachunku bankowego wskazany na płatności nie jest aktualizowany. W takim przypadku Użytkownik może sam w razie potrzeby wskazać odpowiedni numer rachunku bankowego. Dostępna w preliminarzu płatności operacja seryjna Zmień podmiot z zaznaczoną opcją Zaktualizuj nr rachunku bankowego weryfikuje w jakiej walucie rozliczenia jest wprowadzona płatność i czy nowy podmiot ma dla tej waluty ustawiony domyślny numer rachunku bankowego. Jeżeli nowy podmiot ma domyślny rachunek bankowy w walucie zgodnej z waluta rozliczenia, ten numer rachunku jest podstawiany na zdarzeniu. Jeżeli kontrahent nie ma domyślnego rachunku w tej walucie, pole z numerem rachunku pozostawiane jest puste (nie jest podstawiany domyślny rachunek w PLN). W sytuacji, gdy dokument jest w walucie PLN a kontrahent ma przypisany wyłącznie domyślny rachunek walutowy, pole z numerem rachunku bankowego pozostawiane jest puste.
  2. Comarch Apfino – Sprawdź kontrahenta. Dzięki integracji z platformą Comarch Apfino umożliwiono weryfikację wiarygodności danego kontrahenta w wielu bazach danych i rejestrach. Informacje na temat kontrahenta zbierane są z bazy BIG InfoMonitor oraz rejestrów publicznych: GUS, CEiDG, KRS, listy sankcyjnej MSWiA oraz białej listy podatników VAT. Klient posiadający konto w Comarch Apfino, mający włączoną usługę Sprawdź kontrahenta i wykupiony odpowiedni pakiet, może weryfikować swoich kontrahentów zarówno z poziomu platformy Comarch Apfino, jak również bezpośrednio z programu Comarch ERP Optima. Więcej informacji dotyczących usługi Sprawdź kontrahenta dostępnych jest na stronie: https://apfino.pl/sprawdz-kontrahenta/. . Usługa Sprawdź kontrahenta nie weryfikuje czy kontrahent jest dłużnikiem tylko czy widnieje w rejestrze dłużników. Kontrahent może występować w rejestrze dłużników ale nie być dłużnikiem (np. może dla niego występować wpis dodany przez firmę ubezpieczeniową o terminowym opłaceniu polisy). Wygenerowane dla kontrahentów raporty po upływie 90 dni od ich utworzenia są usuwane z platformy Comarch Apfino (wynika to z ustawowego terminu 90 dni – zgodnie z Art. 47-48 Ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych). Na formularzu operatora (w Konfiguracji Programu/ Użytkowe/ Operatorzy) na zakładce [Parametry cd] w sekcji Comarch Apfino dodany został parametr Prawo do sprawdzania kontrahentów w rejestrach dłużników. Parametr jest domyślnie zaznaczany podczas dodawania operatora będącego administratorem. Podczas konwersji z wcześniejszej wersji programu parametr jest zaznaczany na istniejących kartach operatorów z uprawnieniami administratora. Przy próbie weryfikacji kontrahenta przez operatora bez zaznaczonego tego parametru wyświetlana jest informacja: Nie posiadasz uprawnień do sprawdzania kontrahentów w rejestrach dłużników. Aby uzyskać uprawnienie skontaktuj się z Administratorem programu w firmie.Na liście kontrahentów (Ogólne/ Kontrahenci) dodana została sekcja Comarch Apfino a w niej ikona Sprawdzanie kontrahentów. Po kliknięciu na nią rozwijane są 2 opcje:
    • Sprawdź w rejestrach dłużników,
    • Przekaż do Comarch Apfino.
  3. Te same 2 opcje dostępne są również w menu podręcznym, dostępnym po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na liście kontrahentów: Opcja Przekaż do Comarch Apfino działa analogicznie jak dotychczas dostępna na liście kontrahentów operacja seryjna Przekaż do Comarch Apfino. Funkcja ta została usunięta z operacji seryjnych i dostępna jest po kliknięciu na Sprawdzanie kontrahentów. Funkcja Sprawdź w rejestrach dłużników powoduje seryjne sprawdzenie zaznaczonych na liście kontrahentów (lub podświetlonego kontrahenta, jeżeli żaden nie został zaznaczony). Sprawdzanie w rejestrach dłużników jest dostępne tylko dla kontrahentów krajowych, którzy mają uzupełniony numer NIP. Program w pierwszej kolejności sprawdza, czy operator posiada  prawo do sprawdzania kontrahentów w rejestrach dłużników. Jeżeli tak, następuje weryfikacja, czy Użytkownik posiada konto w Comarch Apfino (czy uzupełnione są dane w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Comarch Apfino). Jeżeli nie, wyświetlane jest okno informacyjne, umożliwiające rejestrację w Comarch Apfino lub wprowadzenie klucza wymiany (jeżeli Comarch ERP Optima nie jest jeszcze zintegrowany z istniejącym kontem Comarch Apfino). Jeżeli konfiguracja po stronie Comarch ERP Optima jest poprawna, sprawdzane jest włączenie usługi Sprawdź kontrahenta po stronie Comarch Apfino oraz czy wykupiony został odpowiedni pakiet. Jeżeli po stronie Comarch Apfino usługa nie została włączona lub nie ma dostępnego pakietu, pojawia się komunikat umożliwiający przejście do portalu Comarch Apfino i uruchomienie usługi lub wykupienie pakietu. . W przypadku prawidłowo skonfigurowanej usługi, numery NIP kontrahentów przekazywane są do Comarch Apfino. Tam następuje weryfikacja, czy zostały już wygenerowane dla nich raporty bezpośrednio w portalu. Jeżeli raporty zostały już wcześniej wygenerowane, są udostępniane w Comarch ERP Optima. W przeciwnym razie zamawiane są raporty dla wybranych kontrahentów, pomniejszając liczbę raportów jaką Klient ma wykupioną w pakiecie w Comarch Apfino. Jeżeli na liście kontrahentów zaznaczono przynajmniej jednego, dla którego w ciągu 90 dni generowany był raport, pojawi się komunikat o treści: Część kontrahentów była już sprawdzana w rejestrach dłużników. Czy sprawdzić ich ponownie? Po kliknięciu na opcję Tak, sprawdź nastąpi wygenerowanie raportów dla wszystkich zaznaczonych kontrahentów. Wybór opcji Nie, sprawdź tylko niezweryfikowanych spowoduje, że podczas generacji raportów pominięci zostaną już sprawdzeni wcześniej kontrahenci. Na liście kontrahentów dodana została domyślnie widoczna kolumna Rejestry dłużników. Dla każdego z kontrahentów (z wyjątkiem kontrahenta !NIEOKREŚLONY!) widoczne są w niej informacje:
    • Sprawdź – informacja widoczna dla kontrahenta dla którego nie została zapisana data weryfikacji/raportu, po kliknięciu na nią uruchamiane jest sprawdzanie pojedynczego kontrahenta, a po wygenerowaniu raportu opis Sprawdź w kolumnie zmieniany jest na Zobacz raport.
    • Zobacz raport – informacja widoczna dla kontrahenta, dla którego zapisana została data weryfikacji/raportu, po kliknięciu na nią otwierana jest strona Comarch Apfino ze szczegółowym raportem.
    Po otrzymaniu informacji z Comarch Apfino o zakończonej weryfikacji, pojawia się komunikat o tym czy kontrahent widnieje czy nie widnieje w rejestrze dłużników: . W obu przypadkach możliwe jest otwarcie raportu w Comarch Apfino z poziomu dostępnego w komunikacie linka. Jeżeli po kliknięciu na informację Zobacz raport na liście kontrahentów okaże się, że raport po stronie Comarch Apfino nie został jeszcze wygenerowany, pojawi się komunikat informujący o tym fakcie:

Zmiany

  1. Wysyłka deklaracji. Ułatwiono wysyłkę deklaracji z programu Comarch ERP Optima do systemu e‑Deklaracje. Ikona służąca do wysłania deklaracji znajduje się na formularzu deklaracji, bezpośrednio pod przyciskiem  Zapisz. Ikona wysyłki staje się aktywna od razu po przeliczeniu deklaracji za pomocą ikony . Po kliknięciu ikony  następuje zablokowanie deklaracji i jej wysłanie. Po wysłaniu deklaracji ikona wysyłki zostaje zamieniona na ikonę odbioru UPO . Dzięki temu nie ma potrzeby blokowania deklaracji, jej zapisania i ponownego wejścia na formularz w celu wysłania do systemu e-Deklaracje.
  2. JPK_V7 – wyliczanie kwot. Zmieniono sposób wyliczania kwot w części deklaracyjnej pliku JPK_V7 w sekcji Nabycie towarów i usług (pola P_40 – P_43). W przypadku stosowania szacunkowego współczynnika struktury sprzedaży kwoty netto / VAT z każdego dokumentu zakwalifikowane do określonego pola w pliku są mnożone przez wartość współczynnika i zaokrąglane do 2 miejsc po przecinku, a następnie sumowane. Dopiero suma tych przemnożonych kwot netto/VAT jest zaokrąglana do pełnych złotych i umieszczana w odpowiednim polu deklaracji JPK_V7.
  3. Menu Start. Zmieniono nazwę pierwszej zakładki w menu programu z System na Start. Dotychczas dostępne w menu System opcje Zmiana hasła, Ustawienia drukarki, Przygotuj logi do wysłania (Pobierz logi programu) oraz Otwórz folder z logami zostały przeniesione do menu Narzędzia. . .
  4. Informacje o firmie. Zmieniono sposób prezentacji danych oraz wygląd dotychczasowej sekcji Informacje bieżące, dostosowując ją do nowoczesnych standardów. Obecnie nowa sekcja Informacje o firmie stała się dashboardem Comarch ERP Optima zachęcającym do korzystania z przygotowanych analiz dotyczących różnych modułów. Informacje o firmie są prezentowane na oknie Informacje o firmie dostępnym w nowym menu Start. Po kliknięciu ikony  Informacje o firmie otwiera się okno Informacje o firmie podzielone na zakładki związane określonymi modułami. . . Na górze okna znajduje się nazwa firmy której dotyczą informacje oraz data i godzina ostatniego zaczytania danych. Dane prezentowane są na dzień zgodny z ustawieniem daty bieżącej w programie (Narzędzia / Data bieżąca). Ikona służy do odświeżenia danych.Okno podzielone jest na zakładki:
    • Bieżące,
    • CRM,
    • Handel,
    • Kasa i bank,
    • Księgowość,
    • Płace i kadry,
    • Serwis.
  5. Dostęp do danej sekcji (raportu), podobnie jak to było w przypadku Informacji bieżących, zależny jest od modułów, na które zaloguje się operator oraz ustawień dostępu do informacji, określanych  na karcie danego operatora (Konfiguracja Programu/ Użytkowe/ Operatorzy) na zakładce [Informacje]. Zakres prezentowanych danych na poszczególnych zakładkach jest analogiczny jak miało to miejsce na oknie Informacje bieżące. Wyjątkiem są dane z sekcji Faktury i Magazyn Informacji bieżących, wyświetlane obecnie na wspólnej zakładce Handel. Przy każdej z analiz dostępny jest przycisk Pokaż, po kliknięciu którego otwierane jest okno programu z odpowiednio odfiltrowanymi danymi. W związku z powyższymi zmianami, dostępna w menu Widok pozycja Pokaż Okno Informacji Bieżących została zmieniona na Pokaż informacje o firmie. Po jej zaznaczeniu okno Informacje o firmie jest automatycznie otwierane po zalogowaniu określonego operatora.
  6. Kategorie. Podczas dodawania nowej bazy danych, jeżeli w Kreatorze konfiguracji parametrów firmy nie zaznaczono opcji skopiowania kategorii z innej bazy danych, dodawane są wzorcowe kategorie, oparte na kategoriach z bazy DEMO. Dodatkowo na liście kategorii wprowadzono możliwość zaznaczania ich na liście, co ułatwia ich ewentualne seryjne usuwanie. .
  7. Wyślij dane - kategorie. Opcja Wyślij dane, dostępna z poziomu rejestrów VAT oraz preliminarza płatności, wysyła poprzez Internetową Wymianę Dokumentów również kategorie. Dodatkowo na oknie eksportu danych (Narzędzia/ Praca rozproszona/ Eksport) w przypadku wysyłki do Comarch Moje BR / Comarch ERP XT opcja Kategorie jest zawsze zaznaczona i wyszarzona (niemożliwa do odznaczenia). Eksportowane są zawsze wszystkie kategorie, bez względu na ustawienie parametru Eksportowane dane na tym oknie.  W przypadku wymiany z Comarch Moje BR / Comarch ERP XT opcja Kategorie jest zaznaczona i wyszarzona również na oknie konfiguracji automatycznego eksportu paczek IWD.
  8. IWD – wymaganie opisywania dokumentów. W Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Internetowa Wymiana Dokumentów na zakładce [Parametry] dodana została domyślnie zaznaczona opcja Wymagaj opisywania dokumentów kosztowych. W przypadku jej zaznaczenia Klient korzystający z Comarch Moje BR lub Comarch ERP XT wprowadzając dokumenty, które prześle do Biura Rachunkowego, będzie obowiązkowo uzupełniał pola opisujące dokumenty, ułatwiając ich odpowiednie zaksięgowanie w Biurze. Zakładka [Parametry] jest widoczna jeżeli zalogowano się do programu na klucz z modułami dla Biur Rachunkowych.
  9. IWD – udostępnianie Klientom pakietu OCR Biura. W Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Internetowa Wymiana Dokumentów na zakładce [Parametry] dodana została opcja Udostępniaj pakiet Comarch OCR swoim Klientom. Parametr jest domyślnie niezaznaczony. W przypadku jego zaznaczenia Klient korzystający z Comarch Moje BR lub Comarch ERP XT może skorzystać z pakietu Comarch OCR wykupionego przez Biuro Rachunkowe podczas dodawania dokumentów kosztowych ze skanów. Zakładka [Parametry] jest widoczna jeżeli zalogowano się do programu na klucz z modułami dla Biur Rachunkowych.
  10. Comarch Apfino - NIP. Po zmianie numeru NIP w pieczątce firmy, jeżeli w programie Comarch ERP Optima wpisany jest klucz wymiany z Comarch Apfino, jest on usuwany z Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Comarch Apfino. W takim przypadku należy skopiować ponownie klucz wymiany z portalu Comarch Apfino. Dodatkowo poprawność klucza wymiany wpisywanego w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Comarch Apfino jest weryfikowana z numerem NIP znajdującym się w pieczątce firmy. Jeżeli klucz wymiany nie będzie zgodny z tym numerem NIP lub w pieczątce firmy numer NIP nie będzie uzupełniony, pojawia się komunikat Nieprawidłowy klucz wymiany. Skopiuj ponownie klucz wymiany z portalu Comarch Apfino.
  11. Zdjęcie operatora w e-Sklep. Na formularzu operatora umożliwiono dodanie zdjęcia, które zostanie wysłane do Comarch e-Sklep jako zdjęcie opiekuna towaru. Po kliknięciu ikony i wybór opcji Zdjęcie operatora można wskazać plik z rozszerzeniem *.jpg lub *.png.Zdjęcie może zostać usunięte z karty operatora poprzez ponowne kliknięcie na ikonę i wybranie opcji Usuń zdjęcie operatora.
  12. Krajowy Rejestr Długów. Z wstążki programu dla listy kontrahentów usunięto sekcję Krajowy Rejestr Długów. Funkcje Sprawdź w KRD, Monitoring w KRD oraz Zgłoś do monitoringu KRD dostępne są w menu podręcznym, dostępnym po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na liście kontrahentów, w grupie Inne funkcje.
  13. Nazwa nadawcy SMS. Podczas wprowadzania nazwy nadawcy SMS w Konfiguracji Programu/ SMS/ SMS oraz w Konfiguracji Firmy/ SMS/ SMS program wymaga wpisania co najmniej jednej wielkiej bądź małej litery. Nazwy nadawcy składające się z samych cyfr nie są przyjmowane.
  14. Logowanie administratora. Podczas logowania do programu operatora będącego administratorem następuje weryfikacja czy stosowane są domyślne hasła dla loginów bazodanowych: sa oraz CDNOperator. Jeżeli okaże się, że takie standardowe hasła są stosowane, pojawia się ostrzeżenie o treści: Alert bezpieczeństwa! Obecnie korzystasz z domyślnych ustawień logowania do programu. Aby podnieść bezpieczeństwo systemu zapoznaj się z artykułem. z linkiem prowadzącym do artykułu pomocy opisującym jak podnieść bezpieczeństwo systemu: https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2024/index.php/dokumentacja/jak-zabezpieczyc-serwer-baz-danych/ . .
  15. Login CDNMenedzer. Podczas konwersji bazy konfiguracyjnej z wcześniejszej wersji, jeżeli na serwerze baz danych nie ma bazy dla Pulpitu Menadżera, hasło loginu CDNMenedzer jest zmieniane na losowe a login wyłączany.
  16. Zmiana hasła loginu CDNMenadzer. W menu Narzędzia/ Serwer bazy danych dodana została nowa funkcja Zmiana hasła użytkownika ‘CDNMenadzer'. Funkcja jest dostępna wyłącznie dla operatora będącego administratorem.Funkcja zmiany hasła loginu CDNMenadzer wygląda analogicznie jak te służące do zmiany loginów CDNOperator i sa. Zawiera możliwość zalogowania na serwerze baz danych przy użyciu loginu NT lub autoryzacji na serwerze SQL za pomocą loginu użytkownika i hasła. Ze względów bezpieczeństwa nadawane hasło dla loginu CDNMenadzer musi spełniać określone warunki, które wskazane są na oknie.
  17. Zmiana hasła loginów sa i CDNOperator. Zmieniono wygląd okien służących do zmiany haseł loginów CDNOperator i sa. Nowe okna zawierają wskazówki dotyczące bezpieczeństwa nadawanego hasła..

Kasa/Bank

Zmiany

  1. Odsetki podatkowe. W Konfiguracji / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nowe wartości odsetek podatkowych. Wynoszą one odpowiednio: od 07.09.2023 roku 15.00%, od 05.10.2023 roku 14.50%.
  2. Odsetki ustawowe od zaległości. W Konfiguracji / Program / Kasa/Bank wprowadziliśmy nowe wartości odsetek ustawowych od zaległości. Ich wartość od 07.09.2023 roku wynosi 11.50%, a od 05.10.2023 roku to 11.25%.
  3. Preliminarz płatności. Na liście Płatności dodano 2 filtry globalne: Należności i Zobowiązania.

Poprawiono

  1. Eksport płatności: Przelewy walutowe (xml). W niektórych przypadkach przy eksporcie płatności walutowych za pomocą formatu Przelewy walutowe (xml) do rachunku bankowego kontrahenta dodawany był prefix PL. Działanie poprawiono.
  2. Eksport płatności: Przelewy krajowe (xml). Eksportując do banku płatności za pomocą formatu Przelewy krajowe (xml) nadmiarowo usuwano prefix PL z rachunku bankowego kontrahenta. Działanie poprawiono.
  3. Webservice. Eksport płatności do Alior Bank, BNP Paribas, ING Bank Śląski, Bank PeKao SA - w przypadku, gdy rachunek bankowy kontrahenta nie zawierał prefixu, nadmiarowo wysyłano prefix PL. Działanie poprawiono.
  4. Definicje dokumentów: Komensaty. Przy konwersji bazy danych w Konfiguracji / Firma / Definicje dokumentów / Kasa/Bank / Kompensaty tworzył się kolejny schemat numeracji dla kompensat, np. KPEN1, KPEN2. Działanie poprawiono.
  5. Zestawienie rozliczeń i rozrachunków. Na wydruku dostępnym z poziomu Kasa/Bank – Dokumenty nierozliczone - Na dzień - Zestawienie rozliczeń i rozrachunków, w sekcji dotyczącej kont księgowych pojawiały się powielone Działanie poprawiono.

Księgowość

Nowości

  1. Księgowość kontowa. Konta księgowe dla różnic kursowych. Umożliwiono określenie domyślnych kont księgowych dla różnic kursowych indywidualnie dla każdej firmy. Funkcja jest dostępna jeżeli pobrano moduł Księga Handlowa lub Księga Handlowa Plus oraz w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry jako rodzaj księgowości wybrano Księgowość kontową. .

    Zmiana w Konfiguracji

    Możliwość wskazania kont księgowych dla różnic kursowych jest dostępna w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na nowej zakładce [Konta różnic kursowych]. Na zakładce dostępna jest lista walut wprowadzonych w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty, za wyjątkiem waluty systemowej.
    Konta różnic kursowych
    Na zakładce [Konta różnic kursowych] nie ma możliwości dodania oraz usuwania walut. Dodanie nowej waluty w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty powoduje dodanie tej waluty na zakładce [Konta różnic kursowych] (bez uzupełnionych kont dla różnic kursowych). Usunięcie waluty w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty powoduje usunięcie tej waluty z zakładki [Konta różnic kursowych]. Kolumny Symbol oraz Nazwa waluty nie podlegają edycji. Konta dla różnic kursowych użytkownik powinien uzupełnić samodzielnie. Istnieje możliwość uzupełnienia dowolnego konta księgowego, niezależnie od okresu obrachunkowego. Po wpisaniu numeru konta w kolumnie Konto Wn i/lub Konto Ma, zmiany należy zapisać za pomocą przycisku  Zapisz wprowadzone zmiany. W firmach zaktualizowanych z wcześniejszych wersji programu na zakładkę [Konta różnic kursowych] nie są przenoszone konta uzupełnione w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty. Formularz dokumentu różnicy kursowej magazynu walut Na dokument różnicy kursowej magazynu walut do pól Konto Wn/ Konto Ma przenoszone są konta uzupełnione dla danej waluty w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych]. Na formularz dodatniej różnicy kursowej magazynu walut pobierane jest konto uzupełnione w kolumnie Konto Ma, na formularz ujemnej różnicy kursowej magazynu walut pobierane jest konto uzupełnione w kolumnie Konto Wn. Jeżeli konta dla różnic kursowych nie zostaną uzupełnione w Konfiguracji Firmy to na dokument różnicy kursowej magazynu walut pobierane są konta uzupełnione na formularza waluty dostępnym w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty. Księgowanie różnic kursowych magazynu walut za pomocą schematu księgowego Jeżeli w schemacie księgowym służącym do księgowania różnic kursowych magazynu walut wybrano makra: @KontoRKWalWn, @KontoRKWalMa to:
    • Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] dla danej waluty uzupełniono konta dla różnic kursowych to są one pobierane na dekret.
    • Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] uzupełniono nieprawidłowe konto (np. wpisano numer konta syntetycznego) lub konta nie ma w planie kont w danym okresie obrachunkowym to podczas próby księgowania dokumentu pojawia się komunikat informujący o błędzie księgowania dokumentu.
    • Jeżeli konta dla różnic kursowych nie zostaną uzupełnione w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] to na dekret pobierane są konta uzupełnione na formularza waluty dostępnym w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty.
  2. Generowanie dekretu różnicy kursowej z rozrachunków Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa zaznaczono parametr Generowanie zapisu księgowego kompensaty i/lub różnicy kursowej z rozrachunków to:
    • Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] dla danej waluty uzupełniono konta dla różnic kursowych to są one pobierane na dekret różnicy kursowej. Na dekret dodatniej różnicy kursowej pobierane jest konto uzupełnione w kolumnie Konto Ma, na dekret ujemnej różnicy kursowej pobierane jest konto uzupełnione w kolumnie Konto Wn
    • Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] uzupełniono nieprawidłowe konto (np. wpisano numer konta syntetycznego) lub konta nie ma w planie kont w danym okresie obrachunkowym to w oknie generowania dekretu różnicy kursowej konto pozostanie puste.
    • Jeżeli konta dla różnic kursowych nie zostaną uzupełnione w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] to na dekret różnicy kursowej pobierane są konta uzupełnione na formularza waluty dostępnym w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty.
     
  3. Księgowość. Przeszacowanie walut. Dodano możliwość wykonania przeszacowania walut na koniec miesiąca/kwartału oraz jego zaksięgowania na początek okresu po drugiej stronie konta, ze znakiem plus. Funkcje są dostępne jeżeli pobrano moduł Księga Handlowa Plus oraz w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry jako rodzaj księgowości wybrano Księgowość kontową.

    Zmiana w Konfiguracji

    Możliwość wykonania przeszacowania walut na koniec miesiąca lub kwartału jest dostępna po zaznaczeniu w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa dla nowego parametru Przeszacowanie walut na koniec opcji miesiąca lub kwartału. Domyślnie dla parametru wskazana jest opcja okresu obrachunkowego. Zaznaczenie opcji jest możliwe jeżeli zaznaczono parametr Obsługa kont walutowych.

    Jeżeli zaznaczono parametr Obsługa kont walutowych użytkownik ma możliwość wskazania dla nowego parametru Księgowanie dokumentów przeszacowania walut na początek okresu opcji:

    • stornem czerwonym – umożliwia księgowanie na początek okresu po tej samej stronie konta, co zapisy wygenerowane na koniec okresu, ze znakiem minus. Opcja domyślnie zaznaczona.
    • stornem czarnym – umożliwia księgowanie na początek okresu po przeciwnej stronie konta, co zapisy wygenerowane na koniec okresu, ze znakiem plus.
  4. Konfiguracja przeszacowania walut
    Ustawienie parametrów Przeszacowanie walut na koniec oraz Księgowanie dokumentów przeszacowania walut na początek okresu jest przenoszone do nowej firmy jeżeli w kreatorze konfiguracji parametrów firmy zaznaczona zostanie opcja kopiowania parametrów konfiguracyjnych firmy, zgodnie z ustawieniami w ostatnim okresie obrachunkowym w firmie, z której kopiowane są ustawienia. Formularz przeszacowania walut Na formularzu przeszacowania walut w przypadku wskazania dla parametru Przeszacowanie walut na koniec opcji:
    • miesiąca – podczas dodawania pierwszego dokumentu przeszacowania walut w polu Data ustawia się ostatni dzień miesiąca wskazanego w menu Narzędzia/ Data bieżąca. Podczas dodawania kolejnego dokumentu przeszacowania ustawia się ostatni dzień kolejnego miesiąca. Nie ma możliwości wskazania innej daty niż ostatni dzień miesiąca. Próba zmiany na datę inną niż ostatni dzień miesiąca powoduje ustawienie ostatniego dnia danego miesiąca. Różnica kursowa obliczana jest w następujący sposób: saldo walutowe konta mnożone jest przez kurs z ostatniego dnia miesiąca i od otrzymanego wyniku odejmowane jest saldo złotówkowe tego konta.
    Przeszacowanie walut na koniec miesiąca
    • kwartału – podczas dodawania pierwszego dokumentu przeszacowania walut w polu Data ustawia się ostatni dzień kwartału wskazanego w menu Narzędzia/ Data bieżąca. Podczas dodawania kolejnego dokumentu przeszacowania ustawia się ostatni dzień kolejnego kwartału. Nie ma możliwości wskazania innej daty niż ostatni dzień kwartału. Próba zmiany na datę inną niż ostatni dzień miesiąca powoduje ustawienie ostatniego dnia danego kwartału. W przypadku niestandardowego okresu obrachunkowego, który kończy się w trakcie kwartału (np. w maju), ustawia się ostatni dzień tego okresu (np. 31.05). Różnica kursowa obliczana jest w następujący sposób: saldo walutowe konta mnożone jest przez kurs z ostatniego dnia kwartału i od otrzymanego wyniku odejmowane jest saldo złotówkowe tego konta.
     
    • okresu obrachunkowego – na dokumencie przeszacowania walut w polu Data ustawia się ostatni dzień okresu obrachunkowego. Nie ma możliwości wskazania innej daty. Próba zmiany na datę inną niż ostatni dzień okresu obrachunkowego powoduje ustawienie ostatniego okresu obrachunkowego. Różnica kursowa obliczana jest w następujący sposób: saldo walutowe konta mnożone jest przez kurs z ostatniego dnia okresu obrachunkowego i od otrzymanego wyniku odejmowane jest saldo złotówkowe tego konta.
      Księgowanie przeszacowania walut Funkcja uruchamiająca księgowanie na koniec okresu generuje polecenie księgowania z datą wpisaną na dokumencie przeszacowania walut w polu Data. Funkcja uruchamiająca księgowanie na początek okresu generuje polecenie księgowania w zależności od ustawienia parametru Przeszacowanie walut na koniec:
    • miesiąca – polecenie księgowania generowane jest z datą pierwszego dnia kolejnego miesiąca,
    • kwartału – polecenie księgowania generowane jest z datą pierwszego dnia kolejnego kwartału,
    • okresu obrachunkowego – polecenie księgowania generowane jest z datą pierwszego dnia kolejnego okresu obrachunkowego.

    W przypadku zaznaczenia w Konfiguracji dla parametru Księgowanie dokumentów przeszacowania walut na początek okresu opcji stornem czerwonym, księgowanie na początek okresu jest wykonane po tej samej stronie konta,  co zapisy wygenerowane na koniec okresu, ze znakiem minus.

    Zapis księgowy na początek okresu, storno czerwone

    W przypadku zaznaczenia w Konfiguracji dla parametru Księgowanie dokumentów przeszacowania walut na początek okresu opcji stornem czarnym, księgowanie na początek okresu jest wykonane po przeciwnej stronie konta,  co zapisy wygenerowane na koniec okresu, ze znakiem plus.

    Zapis księgowy na początek okresu, storno czarne
    Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry nie zaznaczono parametru Przenoszenie numeru własnego do identyfikatora księgowego to ID księgowy na zapisie księgowym przeszacowania walut nadawany jest zgodnie ze schematem: Kolejny_numer/Rok/PWAL
  5.  Rejestr VAT zakupu. Dla firm niezarejestrowanych do VAT w rejestrze VAT zakupu umożliwiono ustawienie odliczeń na NIE na dokumentach dodanych za pomocą usługi Comarch OCR. W tym celu w Konfiguracji Firmy dodano nową gałąź OCR/ Parametry, w której dodano domyślnie odznaczony parametr Ustawiaj odliczenia na NIE w rejestrze VAT zakupu. Po zaznaczeniu parametru, w rejestrze VAT zakupu na każdym dokumencie dodanym w tej firmie za pomocą usługi Comarch OCR odliczenia ustawiane są automatycznie na Nie. Użytkownik ma możliwość zmiany odliczeń na dokumentach na Tak lub Warunkowo.
  6. Biuro Rachunkowe. W programie Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe dodano możliwość podglądu zapisów księgowych dla podświetlonej lub zaznaczonej firmy. Podgląd ten możliwy jest z listy firm po kliknięciu ikony Zapisy księgowe dostępnej na górnej wstążce w zakładce Operacje seryjne w sekcji Ogólne.
    Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe - ikona Zapisy księgowe
    Ikona Zapisy księgowe jest widoczna jeżeli podczas logowania do Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe został pobrany jeden z modułów: Księga Podatkowa (KP), Księga Handlowa (KH) lub Księga Handlowa Plus (KHP). Po kliknięciu ikony Zapisy księgowe, w zależności od wybranego w firmie rodzaju księgowości: ewidencja ryczałtowa, księga podatkowa, księgowość kontowa otwiera się odpowiednio okno z zapisami księgowymi w ewidencji ryczałtowej, w księdze podatkowej lub dziennikach. W przypadku podglądu zapisów księgowych dla firmy z ustawionym rodzajem księgowości Ewidencja ryczałtowa lub Księga podatkowa okno z zapisami księgowymi prezentuje zapisy za bieżący miesiąc i rok. Na oknie zapisów księgowych Użytkownik może zmienić poprzez dostępne w filtrze aktywnym parametry okres za jaki mają się wyświetlać zapisy księgowe. W przypadku, gdy dla danej firmy zmieniony zostanie okres wyświetlania zapisów księgowych, ponowne uruchomienie podglądu zapisów księgowych dla tej firmy będzie zapamiętane według ostatnich ustawień wprowadzonych przez Użytkownika.
    Zapisy księgowe w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe
    W przypadku podglądu zapisów księgowych firmy, która jako rodzaj księgowości ma ustawioną Księgowość kontową, zapisy te prezentowane są dla bieżącego okresu obrachunkowego ustawionego w danej firmie w Konfiguracji firmy/Księgowość/Księgowość kontowa. Jeśli Użytkownik chce podejrzeć zapisy z innych okresów obrachunkowych niż ten ustawiony w konfiguracji firmy jako bieżący, należy w pierwszej kolejności zalogować się poprzez Comarch ERP Optima do danej firmy, zmienić okres obrachunkowy w konfiguracji, następnie na nowo zalogować się do Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe i podejrzeć zapisy księgowe. Po otwarciu z poziomu Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe okna zapisów księgowych Użytkownik może dodawać, zmieniać oraz usuwać zapisy księgowe w firmie. Aby podejrzeć zapisy księgowe kolejnej firmy należy zamknąć obecnie otwartą listę zapisów księgowych, na liście firm podświetlić kolejną firmę i kliknąć na ikonę Zapisy księgowe ponownie.

Zmiany

  1. Import faktur z KSeF. Dostosowano import z KSeF dokumentów wystawionych zgodnie ze zmianami wprowadzonymi przez Ministerstwo Finansów od 1 września 2023 roku. Udostępniono podgląd graficznych takich dokumentów oraz możliwość przeniesienia ich do rejestrów VAT lub do handlu na listę faktur zakupu.
  2. Import faktur z KSeF. Przywrócono przycisk na wstążkę programu. Po naciśnięciu przycisku Pobierz faktury domyślnie ustawiany jest zakres dat na dzień bieżący lub w przypadku zaznaczenia dostępnego w filtrze pod listą faktur z KSeF parametru Za okres – zakres dat wskazany dla tego parametru. Użytkownik ma możliwość wskazania innego okresu. Dokumenty są przenoszone na listę faktur z KSeF po naciśnięciu przycisku Pobierz. Funkcja pobierania faktur na listę KSeF/ Faktury została również dodana w menu kontekstowym (również skrót klawiszowy <Ctrl>+<Shift>+<P>). Pod prawym przyciskiem myszy dodano opcję Pobierz faktury, działającą analogicznie jak przycisk .W filtrze pod listą faktur z KSeF usunięto przycisk .
  3. Import faktur z KSeF. Na kartę kontrahenta utworzoną podczas importu faktur z KSeF przenoszony jest e-mail oraz numer telefonu (jeżeli widnieje na fakturze pobranej z KSeF).
  4. Import faktur z KSeF. Podczas próby przeniesienia do rejestru VAT faktury zakwalifikowanej do handlu pojawia się komunikat: Nie dodano dokumentu. Dokument [Numer faktury] został zakwalifikowany do handlu.
  5. Konfiguracja. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ KSeF dla środowiska demo nie wygenerowano tokenu to po zmianie na środowisko produkcyjnie nie pojawia się już komunikat: Aby wysyłać i odbierać faktury należy wygenerować token dla środowiska produkcyjnego.
  6. Księgowość. Limity. W Konfiguracji Programu/ Księgowość/ Limity wprowadzono kwoty limitów obowiązujących od 1 stycznia 2024 r.:
    • Limit – pełna księgowość: 9 218 200 PLN.
    • Limit – ryczałt: 9 218 200 PLN.
  7. Księga podatkowa. Na wydruki: Zestawienia/ Księga narastająco oraz Zestawienia/ Księga narastająco 2 przenoszony jest NIP firmy.
  8. Księgowość kontowa. Dzienniki. Wydruk Polecenie księgowania/ Wzór standard udostępniono w formacie sPrint.
  9. Biuro Rachunkowe. W sytuacji, gdy w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe na liście firmy zostanie zaznaczonych wiele firm np. w celu wykonania raportów lub np. wysyłki deklaracji, wykonując zmianę w nagłówku listy roku lub miesiąca pojawia się komunikat: Czy chcesz zapamiętać zaznaczenie firm na liście? W przypadku wyboru odpowiedzi Tak zaznaczenia firm zostają bez zmian, w przypadku wyboru opcji Nie zaznaczenia firm zostają usunięte.
  10. Biuro Rachunkowe. Jeśli w Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe po podświetleniu danej firmy zostały rozwinięte pod listą firm sekcje z odpowiednimi grupami atrybutów to po zmianie firmy nadal wybrane sekcje z atrybutami są rozwinięte i wyświetlają dane dla nowo wskazanej firmy.

Poprawiono

  1. Księgowość kontowa. Plan kont. Poprawiono przenoszenie planu kont podczas tworzenia nowego okresu obrachunkowego oraz aktualizacji planu kont z poprzednim okresem.
  2. Księgowość kontowa. Rozrachunki. Na wydruku Zapisy nierozrachowane na wybrany dzień pojawiały się powielone pozycje. Działanie poprawiono.
  3. Rejestry VAT. Poprawiono wyświetlanie atrybutu DATA_ZAPLATY na zapisach korekcyjnych utworzonych z VAT-ZD do faktur sprzedaży przeniesionych z modułu Handel.
  4. Rejestry VAT. Przywrócono możliwość wyłączenia podglądu dokumentu z biblioteki oraz podglądu dokumentu pobranego z KSeF.
  5. Rejestry VAT. Poprawiono działanie filtra dostępnego na zakładce [Wg atrybutów].
  6. Import faktur z KSeF. W specyficznych przypadkach na listę faktur z KSeF pobierane były zduplikowane dokumenty. Działanie poprawiono.
  7. Import faktur z KSeF. Poprawiono ustawienie prefiksu przed numerem NIP na fakturach pobranych z KSeF oraz na kartach kontrahentów utworzonych podczas importu faktur z KSeF.

Instalacja i reinstalacja systemu

Instalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima nie jest wspierana na systemach operacyjnych Windows8, Windows 7, Windows Server 2008 R2 i starszych.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2024.0.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 30.10.2023. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows 8.1, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019, Windows Server 2022
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows
 

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.

Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.

Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2024.0.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 2024.0.1 jest możliwa zarówno z wcześniejszych wersji 2014 oraz 2013.7. W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2013.7, a dopiero następnie wersję 2024.0.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2023.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2014. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2012, 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2024.0.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2023.3.1 i nowsze nie współpracują z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2012, 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000. 

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2024.0.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Wszystko.pl
Aktualna wersja: Wszystko.pl
Comarch e-Sklep2023.5 lub wyższy
Comarch e-Sale2023.5 lub wyższy
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2024.0 lub wyższy
Comarch PPK2024.1 lub wyższy
Comarch Mobile Zarządzanie2023.0.1 lub wyższy
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2023.0.1 lub wyższy
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2023.1 MSSQL lub wyższa
2023.1 PostgreSQL lub wyższa
Comarch ERP Altum2023.0
Comarch IBARDNajnowsza
Comarch e-Sprawozdania2023.1.1
Comarch DMS2022.0, 2023.0 lub 2023.1

Uwaga
Aplikacja Comarch ERP Mobile Sprzedaż nie jest wspierana na Windows Mobile.

Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 22.11.2023

  1. Zaświadczenia ZUS Z-3. Dostosowano zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3 do wzoru opublikowanego w dniu 13.11.2023.

Aktualizacja w dniu 09.11.2023

  1. Płatności odroczone za Faktury Sprzedaży. Wprowadzono funkcjonalność odroczonych płatności za Faktury Sprzedaży. Po założeniu konta na platformie Comarch Apfino, zintegrowaniu go z Comarch ERP Optima i aktywacji usługi „Odroczone płatności” na wydrukach sPrint i Eko faktur pojawi się dodatkowa opcja zapłaty „Odrocz płatność”. Więcej informacji w artykule.

Aktualizacja w dniu 2.11.2023

  1. Naliczanie wypłat dla właściciela oraz zaliczek PIT. Poprawiono naliczanie wypłat dla właściciela w przypadku, gdy dane do wyliczania składki zdrowotnej były pobierane z danych księgowych oraz poprawiono wyliczenia zaliczek na podatek PIT. Zalecamy weryfikację podstaw składki zdrowotnej w naliczonych wcześniej wypłatach.

Comarch ERP Optima Analizy BI

Nowości i zmiany w Comarch ERP Optima Analizy BI dostępne są tutaj.

CRM i Serwis

CRM

Zmiany

  1. Automat wysyłki faktur. W menu Start/Konfiguracja/ Firma/ CRM/ Automat wysyłki faktur umożliwiono wybór wydruku Faktury Invoice – Original.

Poprawiono

  1. Szablony e-mail. Poprawiono wyświetlanie operatora w polach Wprowadził i Zmodyfikował podczas kopiowania szablonu wiadomości e-mail.

Serwis

Poprawiono

  1. Lista urządzeń.
    • Poprawiono filtrowanie na liście urządzeń serwisowych.
    • Poprawiono przenoszenie atrybutów przypisanych do rodzaju urządzenia serwisowego na nowo dodane urządzenie serwisowe.