Apfino – Aktywacja usługi Rachunki bankowe klientów biura

Biuro rachunkowe – zintegruj Comarch ERP Optima z Apfino

Aby wykonać integrację Comarch ERP Optima z Apfino biuro rachunkowe rejestruje/loguje się do platformy Apfino, po przejściu do Ustawień na zakładce Integracja wybiera System Comarch ERP Optima – Zintegruj.

Biuro rachunkowe – aktywuj usługę Rachunki bankowe klientów biura

Szczegółowe informacje na temat usługi dostępne są na stronie internetowej: https://apfino.pl/rachunki-bankowe-klientow-biur-rachunkowych/

Biuro rachunkowe – wczytaj kontrahentów z Comarch ERP Optima do Apfino

W celu przekazania kontrahentów z bazy biura rachunkowego do Apfino wykorzystujemy usługę Przekaż do Comarch Apfino. Usługa dostępna jest w Comarch ERP Optima na liście kontrahentów. Wybranych kontrahentów przekazujemy z listy samodzielnie lub przekazujemy ich automatycznie, wykorzystując do tego Serwis Operacji Automatycznych.

Biuro rachunkowe – zaproś kontrahentów do współpracy w ramach usługi Rachunki bankowe klientów biura

Na platformie Apfino biuro rachunkowe wysyła zaproszenie pojedynczo lub zbiorczo dla wybranych kontrahentów.

Kontrahent – wyraź zgodę na wymianę danych z biurem rachunkowym

Kontrahent po otrzymaniu maila z zaproszeniem rejestruje/loguje się do platformy Apfino, gdzie wyraża zgodę na wymianę danych pomiędzy jego kontem firmowym a biurem rachunkowym które go zaprosiło. Zgodę można wyrazić od razu po zalogowaniu do Apfino lub później w Ustawieniach w zakładce Biuro rachunkowe.

Kontrahent – dodaj swoje rachunki bankowe

Kontrahent na platformie Apfino w ramach usługi Rachunki bankowe klientów biura dodaje wszystkie rachunki bankowe, których historię operacji chce udostępnić do swojego biura rachunkowego. W tym celu niezbędne będzie zalogowanie się do wybranego konta bankowego oraz wyrażenie niezbędnych zgód.

Biuro rachunkowe – Import historii rachunków

Od tego momentu biuro rachunkowe, bez konieczności zamawiania wyciągów z banku, będzie mogło w Comarch ERP Optima importować historię operacji z rachunków kontrahenta. Import dostępny jest z poziomu listy zapisów bankowych.




Brak pamięci operacyjnej do wykonania tego polecenia

Komunikat może się pojawiać w różnych miejscach podczas pracy w programie, spowodowany jest on nieprawidłowym zarządzaniem pamięcią przez serwer SQL. Rozwiązaniem tej sytuacji jest zainstalowanie najnowszych poprawek do serwera SQL zawartych w Service Pack oraz Cumulative Update.

Najnowsze poprawki dla danej wersji SQL Server można znaleźć na stronie: https://docs.microsoft.com/en-us/sql/database-engine/install-windows/latest-updates-for-microsoft-sql-server?view=sql-server-ver15




Jak uruchomić Serwis Operacji Automatycznych?

Usługa Comarch ERP Optima Serwis Operacji Automatycznych po pierwszej instalacji Optimy jest domyślnie wyłączona. W celu uruchomienia należy ją skonfigurować z poziomu Konfiguracja > Stanowisko > Serwis Operacji Automatycznych > Parametry.

Aby możliwe było automatyczne realizowanie zdefiniowanych zadań należy:

  • w sekcji Konto Windows dla usługi podać nazwę i hasło użytkownika systemu operacyjnego dla usługi Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych. Hasło należy podać każdorazowo przed ustawieniem tego konta dla usługi. Przy definiowaniu konta należy podać nazwę domeny\nazwę użytkownika (jeżeli komputer należy do domeny) lub nazwę komputera\nazwę użytkownika (jeżeli komputer nie należy do domeny). Przed konfiguracją należy nadać hasło użytkownikowi Windows, który jest tu wskazywany, jeżeli do tej pory użytkownik ten nie miał nadanego hasła.
  • kliknąć Uruchom usługę Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych – po ustawieniu konta dla usługi Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych należy usługę uruchomić.

Dopiero po skonfigurowaniu i uruchomieniu Serwisu Operacji Automatycznych wykonywane będą zadania automatyczne określone w programie (windykacyjne, fakturowanie cykliczne, synchronizacja z e-Sklepem itp).




Czym jest Serwis Operacji Automatycznych?

Funkcjonalność „Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych” jest odpowiedzialna za automatyczne wykonywanie zadań cyklicznych zdefiniowanych w programie:

  • zadań windykacyjnych,
  • fakturowania cyklicznego,
  • zleceń cyklicznych,
  • przypomnień o zadaniach,
  • wysyłkę faktur do kontrahentów,
  • wysyłkę do/z Biura Rachunkowego dokumentów za pomocą Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD),
  • synchronizacji z Comarch e-Sklep/e-Sale,
  • synchronizacji z Comarch ERP Optima Detal,
  • synchronizacja z Comarch ERP Mobile Sprzedaż,
  • synchronizacja z Comarch ERP XL,
  • synchronizacji z Comarch HRM,
  • synchronizacji z Comarch Apfino,
  • synchronizacji z wszystko.pl.

Usługa jest instalowana razem z programem Comarch ERP Optima oraz jest dostępna tylko dla wersji stacjonarnej programu.

 

Możliwe są następujące opisy stanu działania usługi:

  • Usługa nie jest skonfigurowana – Serwis Operacji Automatycznych nie został skonfigurowany ani uruchomiony na żadnym stanowisku,
  • Usługa skonfigurowana na stanowisku NAZWA_STANOWISKA jest aktualnie zatrzymana- SOA został skonfigurowany na wskazanym stanowisku, ale nie jest obecnie uruchomiony,
  • Usługa jest uruchomiona na stanowisku NAZWA_STANOWISKA- SOA został skonfigurowany i działa na wskazanym stanowisku, następujący opis pojawia się kiedy konfiguracja jest sprawdzana na tym samym stanowisku,
  • Usługa jest uruchomiona na stanowisku NAZWA_STANOWISKA. Możesz ją zatrzymać tylko na tym stanowisku- SOA został skonfigurowany i działa na wskazanym stanowisku, następujący opis pojawia się kiedy konfiguracja jest sprawdzana na innym stanowisku.



Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 1.07.2024

  1. Wynagrodzenie zasadnicze dla stref. Poprawiono naliczanie wynagrodzenia zasadniczego dla pracownika, który pracował w kilku strefach i w miesiącu wypłaty wynagrodzenia miał zmianę stawki.



Jak ustalić parametry dla ZNP tworzonych z listy dokumentów?

Przy seryjnym tworzeniu zlecenia nadania przesyłki z poziomu listy dokumentów handlowo-magazynowych istnieje możliwość wyboru kuriera, a także ustalenia parametrów dotyczących paczek Aby można było w ten sposób utworzyć przesyłką należy po zaznaczeniu na liście dokumentów wybrać pod przyciskiem Przesyłki kurierski opcję Ustal parametry przesyłki.

W polu kurier proponowany jest domyślny kurier zdefiniowany w aplikacji Comarch Shipping z możliwością zmiany tego kuriera na innego. Edycji podlega również szablon spedycji.

Na oknie Parametry zlecenia nadania przesyłki możliwa jest również edycja rodzaju paczki oraz wartości gabarytów paczki. Jeśli w menu Start/Konfiguracja/Firma/Przesyłki/Comarch Shipping zaznaczony jest parametr W pierwszej kolejności pobieraj wagę z kartotek towarowych to na formularzu domyślnie również zaznaczony będzie ten parametr. W przypadku gdy zaznaczona zostanie opcja ustalona wtedy wypełniona zostanie waga domyślna dla wybranego rodzaju paczki. Jeśli dla wybranego kuriera nie ma możliwości modyfikacji wagi lub wymiarów, to pola będą nieaktywne

Wybór opcji Ustal parametry przesyłki może także powodować podniesienie formularz zlecenia nadania przesyłki. Dzieje się tak jak, gdy na liście dokumentów zaznaczony jest jeden dokument lub kilka dokumentów z tym samym odbiorcą oraz magazynem i zaznaczony jest parametr Przesyłki zbiorcze ( w Konfiguracji firmy/ Przesyłki/ Comarch Shipping).

Więcej informacji na temat obsługi przesyłek przy pomocy Comarch Shipping znajduje się w artykule Współpraca z Comarch Shipping.

 




Jak dodać klika paczek na jednym ZNP?

Na formularzu zlecenia nadania przesyłki na zakładce [Paczki i usługi] możliwe jest wprowadzenie kilku paczek tego samego rodzaju. Kolejną paczkę można dodać za pomocą ikony zielonego plusa znajdującego się w sekcji Paczki. Ikona jest aktywna dla kurierów umożliwiających dodanie wielu paczek, jej dostępność może być też uzależniona od wybranego na szablonie sposobu dostawy.

Dla dodanych paczek istnieje możliwość zmiany gabarytów paczki oraz dopisanie informacji o zawartości.

Zmiana rodzaju na jednej z paczek powoduje zmianę rodzaju na wszystkich paczkach widocznych na liście.

Przy seryjnym tworzeniu jednego zlecenia nadania przesyłki dla kilku zaznaczonych dokumentów na liście istnieje możliwość dodania ilości paczek zgodnej z ilością zaznaczonych dokumentów. Pozwala na to parametr Ilość paczek na zleceniu zgodna z ilością zaznaczonych dokumentów, dostępny w ustawieniach konfiguracji Firmy/Przesyłki/Comarch Shipping. Aktywność parametru zależna jest od zaznaczonego parametru Przesyłki zbiorcze. Jeśli dodatkowo zaznaczony jest parametr W pierwszej kolejności pobieraj wagę z kartotek towarowych wtedy dla każdej paczki wyliczana jest waga pozycji z poszczególnych dokumentów.

Więcej informacji na temat obsługi przesyłek przy pomocy Comarch Shipping znajduje się w artykule Współpraca z Comarch Shipping.

 




W jaki sposób określić kolumny zestawienia księgowego w programie Comarch ERP Optima, aby mieć możliwość ich importu do e-Sprawozdania Finansowego?

Aby zaimportować wartości zestawienia księgowego z programu Comarch ERP Optima do e-Sprawozdania Finansowego należy w nagłówku zestawienia na zakładce Kolumny określić:

  • w przypadku zestawienia Bilans: Bilans otwarcia lub Poprzedni okres i/lub Bieżący okres,
  • w przypadku zestawienia Rachunek zysków i strat, Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym, Rachunek przepływów pieniężnych: Poprzedni okres i/lub Bieżący okres.




W jaki sposób sprawdzić które dokumenty zostały zakwalifikowane do poszczególnych pól JPK_V7 w części deklaracyjnej?

Aby zweryfikować, które dokumenty i w jakiej wysokości składają się na sumę kwot w poszczególnych polach pliku JPK _V7 można skorzystać z wydruku pomocniczego – Klasyfikacja wg pól na JPK_V7. Jest on dostępny zarówno w Rejestrze VAT Zakupu oraz sprzedaży z poziomu zakładki drugiej – DO VAT/JPK_V7.

W zestawieniu znajdują się dokumenty zakwalifikowane tylko do części deklaracyjnej pliku JPK_V7, wobec tego może być pomocne w przypadkach  gdy występuje rozbieżność części ewidencyjnej z częścią deklaracyjną pliku JPK_V7.

W przypadku faktur zakupu wydruk ten prezentuje również podział dokumentów na odliczone całkowicie oraz odliczone warunkowo, czyli przemnożone przez współczynnik szacunkowy struktury sprzedaży jeśli taki jest stosowany podczas przeliczenia pliku JPK_V7.

Zaznaczenie opcji Drukuj tylko podsumowania skutkuje pojawieniem się na zestawieniu zsumowanych kwot przyporządkowanym do poszczególnych pól na JPK_V7 bez rozbicia na poszczególne dokumenty.




Dokument jest wystawiony w walucie z naliczoną płatnością VAT w PLN. Aby wczytać dokument należy w Konfiguracji/ Firma/ Księgowość/ Parametry zaznaczyć parametr: Płatność VAT w PLN na fakturach krajowych w walucie. Czy chcesz zmienić ustawienia tego parametru?

Jeżeli na listę faktur zakupu zostanie zaimportowana z KSeF faktura walutowa z naliczonym VAT, dodatkowo na fakturze zaznaczono parametr MPP – podzielona płatność oraz w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry odznaczono parametr Płatność VAT w PLN na fakturach krajowych w walucie. Komunikat pojawia się podczas przenoszenia takiej faktury do Rejestru VAT.

Zaakceptowanie komunikatu powoduje zaznaczenie parametru w Konfiguracji i przeniesienie dokumentu do rejestru VAT. Wybór opcji Nie skutkuje tym, że faktura nie jest przenoszona do rejestru VAT.