Informacja (35119) „W KSeF nie istnieje dokument, do którego jest utworzona korekta”.

Komunikat pojawia się przy wysyłce korekty Faktury do Krajowego Systemu e-Faktur, jeżeli dla dokumentu korygowanego nie zostało pobrane UPO. W celu wysłania dokumentu do KSeF należy dla dokumentu korygowanego pobrać UPO i ponowić wysyłkę korekty.




Pytanie (352270) „Dokument wystawiony w walucie z naliczoną płatnością VAT w PLN. Aby wczytać dokument należy w Konfiguracji/ Firma/ Handel/ Parametry zaznaczyć parametr: Płatność VAT w PLN na fakturach krajowych w walucie. Czy chcesz zmienić ustawienia tego parametru?”

Importowany dokument został wystawiony w walucie z naliczoną płatnością VAT w PLN, w celu przeniesienia dokumentu do handlu należy w Konfiguracji/ Firma/ Handel/ Parametry zaznaczyć parametr: Płatność VAT w PLN na fakturach krajowych w walucie.

Wybór opcji Tak spowoduje zaznaczenie parametru w Konfiguracji. Jeśli wybierzemy Nie, wówczas dokument nie zostanie wczytany na listę, a w podsumowaniu pojawi się informacja Nie dodano dokumentu [numer_dokumentu] do handlu.

Jeśli operator posiada blokadę: Parametry pracy modułu handlowego – firma – Zmiana, wówczas nie pojawią się komunikaty, z poziomu których można zmienić ustawienia parametrów w konfiguracji.




W jaki sposób ograniczyć widoczność sekcji Informacje o firmie dla wybranego Operatora w Comarch EPR Optima?

W programie Comarch ERP Optima sekcja Informacje o firmie to dashboard  zawierający przygotowane analizy dotyczące różnych modułów. Po kliknięciu ikony   otwiera się okno Informacje o firmie podzielone na zakładki związane określonymi modułami.

Krok pierwszy

W celu ograniczenia widoczności sekcji Informacje o firmie przejdź do menu Start/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy) na zakładkę [Informacje].

Krok drugi

W celu ograniczenia dostępu do informacji dotyczących konkretnego modułu należy odznaczyć odpowiednie opcje.
Krok trzeci

Jeżeli określony operator nie posiada uprawnień do żadnych danych, w sekcji Informacje o firmie na zakładce [Bieżące] będzie wyświetlana następująca informacja:

Dodatkowo w menu Widok istnieje możliwość odznaczenia opcji Pokaż informacje o firmie. Jeżeli opcja ta będzie odznaczona – wówczas okno nie będzie automatycznie otwierane po zalogowaniu określonego operatora.

 




Jak naliczyć przychód z tytułu PPK po zwolnieniu pracownika, gdy podatek od składek naliczany jest na podstawie składek z poprzedniego miesiąca ?

O automatycznym naliczeniu przychodu z tytułu PPK po zwolnieniu pracownika decyduje zaznaczenie parametru Przychód z tytułu PPK liczony automatycznie po zwolnieniu pracownika, dostępnego z poziomu Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Parametry / 2. Naliczanie wypłat.

Parametr jest aktywny (istnieje możliwość jego zaznaczenia), gdy nie jest zaznaczony parametr Nalicz podatek od składek PPK na podstawie składek z bieżącej wypłaty.

Jeśli parametr Przychód z tytułu PPK liczony automatycznie po zwolnieniu pracownika będzie zaznaczony, a pracownik w zapisie historycznym przypadającym na okres naliczanego wynagrodzenia ma odnotowana datę zwolnienia (i nie ma wpisanej informacji o przedłużeniu zatrudnienia), wówczas w momencie naliczania wypłaty za ostatni okres zatrudnienia zostanie automatycznie (w tle) utworzona lista płac o rodzaju ‘Przych. PPK po zwolnieniu’, na której pracownikowi zostanie naliczona wypłata.

W wypłacie zostanie naliczony element ‘Przychód z tytułu PPK’ odpowiedni dla rodzaju przychodu naliczonego w ostatniej wypłacie (Przychód z tytułu PPK/E dla wypłat etatowych, przychód PPK powiązany z daną umową w przypadku umów cywilnoprawnych) – w wysokości wynikającej ze składek PPK finansowanych przez pracodawcę z ostatniej wypłaty.

Kwota przychodu PPK naliczonego po zwolnieniu pracownika jest automatycznie uaktualniana w przypadku zmiany kwot lub elementów wypłaty za ostatni miesiąc zatrudnienia mających wpływ na kwotę składek PPK.

Uwaga
Od tego przychodu nie zostanie naliczona zaliczka podatku, ponieważ od przychodu PPK powstałego po okresie zatrudnienia pracownika / zleceniobiorcy nie będzie już możliwości pobrania zaliczki na podatek.




Dlaczego podstawa chorobowego została wyliczona z bieżącego miesiąca (bieżącej wypłaty)?

Podstawa chorobowego może być wyliczana z bieżącego miesiąca (na Formularzu podstawy obliczeniowej jest zaznaczona opcja ’Podstawa wyliczona z bieżącej wypłaty’), w sytuacji gdy ustalana jest:

  • w pierwszym miesiącu zatrudnienia,
  • w drugim miesiącu zatrudnienia, jeżeli zatrudnienie rozpoczęło się w trakcie miesiąca,
  • po zmianie wymiaru etatu.

Jeśli powyższe sytuacje nie miały miejsca i pracownik powinien mieć podstawę wyliczoną z dłuższego okresu, na wyliczenie podstawy z bieżącego miesiąca mogą mieć wpływ niepoprawne lub niekompletne dane pracownika, a także ustawienia w konfiguracji programu, np:

    • brak lub niepoprawnie wprowadzona informacja o ubezpieczeniu pracownika – należy zweryfikować zapisy na Formularzu danych pracownika na zakładce [Ubezpieczenie (etat)] w każdym z zapisów historycznych;
    • wpisanie informacji o wyrejestrowaniu z ubezpieczeń na Formularzu danych pracownika – na zakładce [Ubezpieczenie (etat)] wpisano niepotrzebną/niepoprawną informacji o wyrejestrowaniu z ubezpieczeń;
    • ustawienie w konfiguracji firmy naliczania średniej do chorobowego z bieżącego miesiąca – z poziomu Start / Konfiguracja / Firma / Płace / Zasiłki w polu Okres wyliczania podstawy (liczba miesięcy) wprowadzono 0;
    • brak informacji o dniach pracy w Zestawieniu czasu pracy (jeśli pracownik jest rozliczany ’wg zestawienia’);
    • niepoprawny okres ‘od-do’ na listach płac – listy płac powinny być tworzone za pełne miesiące np. 1.05 – 31.05;
    • brak naliczonych wypłat za miesiące poprzedzające nieobecność;
    • brak naliczonego składnika Wynagrodzenie zasadnicze w wypłatach za miesiące poprzedzające nieobecność;
    • brak lub niepoprawny kod tytułu ubezpieczenia w wypłatach poprzedzających nieobecność – na Formularzu wypłaty, na zakładce [Ubezpieczenie] nie jest zapisany kod lub jest widoczny niepoprawny kod, np. kod 3000 XX;
    • brak informacji o czasie pracy za miesiące poprzedzając nieobecność dla wypłat (BO) importowanych do programu – jeśli były importowane BO do chorobowego i pracownik jest rozliczany wg zestawienia, to w okresie, za który był wykonywany import BO w danych kadrowych pracownika (w zapisach historycznych pracownika) powinna być ustawiona opcja rozliczania czasu pracy ‘wg kalendarza’ lub powinny być uzupełnione zestawienia czasu pracy za miesiące wliczane do podstawy chorobowego;
    • import wynagrodzeń za pomocą pracy rozproszonej – wypłaty zaimportowane pracą rozproszoną nie są uwzględniane przy wyliczaniu chorobowego.



Co oznacza alert bezpieczeństwa podczas logowania?

Podczas logowania do programu operatora będącego Administratorem może wyświetlić się ostrzeżenie: Alert bezpieczeństwa! Obecnie korzystasz z domyślnych ustawień logowania do programu. Aby podnieść bezpieczeństwo systemu zapoznaj się z artykułem.

Oznacza ono, że stosowane są domyślne hasła dla loginów bazodanowych: sa lub CDNOperator.

Ostrzeżenie nie wpływa na pracę programu, aczkolwiek w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa zalecane jest zastosowanie się do wskazówek zawartych w artykule Jak zabezpieczyć serwer baz danych.

 




Jak najszybciej sprawdzić stan konta na rachunkach bankowych i kasie?

Aby w łatwy sposób dokonać przeglądu stanu kont bankowych można skorzystać z funkcji Informacji o Firmie. Po naciśnięciu przycisku  Informacje o firmie otwiera się okno Informacje o firmie, które jest podzielone na zakładki związane określonymi modułami. Następnie po wybraniu modułu Kasa i Bank widoczne są 3 grupy raportów: Środki finansowe, Należności i zobowiązania oraz Dokumenty przeterminowane.

W sekcji Środki Finansowe widoczne są podsumowania wyrażone w kwotach dla poszczególnych Rejestrów.

Środki finansowe dostarczają informacji o łącznej kwocie środków finansowych na rachunkach bankowych i kasowych w firmie. Dodatkowo prezentowana jest informacja o stanie środków w rozbiciu na poszczególne rejestry kasowe/bankowe. Informacja ta, to stan końcowy ostatniego raportu dla danego rejestru kasowego/bankowego.

 




„Przelew [] nie został wyeksportowany z powodu błędów. Właściwość [] jest wymagana i musi zostać wypełniona.”

Podczas eksportu przelewów z preliminarza płatności sprawdzana jest poprawność danych wypełnionych na formularzu płatności w stosunku do określonego formatu przelewu, za pomocą którego płatność jest eksportowana.

Komunikat oznacza, że pewne pola oznaczone w formacie przelewów jako wymagane nie zostały uzupełnione.

Należy uzupełnić brakujące dane na formularzu płatności lub zmodyfikować format  z poziomu Ogólne/ Inne/ Formaty przelewów na konkretnym formacie, odznaczając na zakładce [Pozycje] przy określonym polu parametr Wymagane.




„Znaleziono dokument (-y) o podobnych danych. Czy mimo to chcesz zapisać dane? Wciśnij Tak, aby zapisać lub Nie, aby zobaczyć dane znalezionego (-ych) dokumentu (-ów).”

Pojawia się w przypadku gdy w danej Firmie prowadzona jest kontrola duplikacji zapisów KPiR lub zapisów w Ewidencji ryczałtowej a użytkownik próbuje dodać zapis, który spełnia kryteria kontroli duplikacji.

W przypadku znalezienia dokumentów podobnych do zapisywanego dokumentu i wybraniu opcji TAK w komunikacie dokument zostanie zapisany. Jeśli jednak zostanie wybrana opcja NIE wówczas podnoszone jest okno z listą dokumentów zakwalifikowanych jako duplikaty, tak aby użytkownik mógł zweryfikować tylko listę duplikatów. Po jej zamknięciu wraca  na dodawany dokument, który może zapisać jeśli wybierze opcję Tak.




„Dla domyślnej waluty kontrahenta nie wybrano rachunku bankowego. Czy chcesz przypisać domyślny rachunek bankowy dla tej waluty?”

Podczas zapisywania karty kontrahenta program sprawdza, czy dla wskazanej na zakładce [Płatności] domyślnej waluty kontrahenta istnieje domyślny rachunek w tej walucie. W przypadku braku takiego rachunku wyświetlany jest powyższy komunikat.

Po kliknięciu opcji Tak Użytkownik kierowany jest na zakładkę [Płatności], gdzie może dodać nowy rachunek w określonej walucie lub na którymś z istniejących rachunków w określonej walucie zaznaczyć parametr Domyślny. Jeżeli istnieje tylko jeden rachunek w określonej walucie i nie jest oznaczony jako domyślny, po kliknięciu opcji Tak program automatyczne oznacza go jako domyślny i zapisuje formularz kontrahenta.

Wybór opcji Nie na komunikacie powoduje zamknięcie karty kontrahenta bez zapisania zmian dot. domyślnego rachunku bankowego.