Czy istnieje możliwość przypisania kontrahentowi domyślnego rachunku bankowego dla różnych walut?

W wersji 2024.0.1 programu Comarch ERP Optima umożliwiono przypisanie kontrahentowi domyślnego rachunku bankowego dla każdej waluty.

Na formularzu kontrahenta na zakładce [Płatności] podczas dodawania lub edycji rachunku bankowego dostępne jest pole Waluta z rozwijalną listą walut.

Dodając nowy rachunek bankowy, w polu Waluta podpowiadana jest waluta ustawiona w Konfiguracji Programu jako domyślna (najczęściej PLN). Operator może zmienić tę walutę na inną.
Jeżeli dla kontrahenta będzie to pierwszy rachunek w określonej walucie, jest on oznaczany jako domyślny. Program pilnuje, żeby dla określonej waluty był tylko jeden domyślny rachunek bankowy. Jeżeli więc zostanie przez operatora na formularzu rachunku bankowego kontrahenta zaznaczony parametr Domyślny, na innym rachunku bankowym w tej samej walucie, który poprzednio był rachunkiem domyślnym, ten parametr zostanie odznaczony.

Podczas dodawania Faktur Zakupu, dokumentów w rejestrze VAT zakupu, dokumentów w ewidencji dodatkowej kosztów oraz płatności w preliminarzu podpowiadany jest domyślny rachunek tego podmiotu dla waluty, w której wystawiony jest dokument.

 




W jaki sposób ustawić odliczenia na NIE na pozycjach wszystkich dokumentów zaczytywanych do Rejestru VAT Zakupu za pomocą usługi Comarch OCR?

Od wersji 2024.0.1 programu Comarch ERP Optima w Konfiguracji Firmy/ OCR/ Parametry dostępny jest parametr Ustawiaj odliczenia na NIE w rejestrze VAT zakupu. Po zaznaczeniu parametru dla wszystkich faktur zaczytywanych do Rejestru VAT za pomocą usługi Comarch OCR odliczenia będą ustawiane na NIE, bez względu na wynik weryfikacji podatnika w bazie podatników VAT oraz na ustawienia odliczeń na kategorii wybranej na dokumencie.




Czy istnieje możliwość wykonania przeszacowania walut na koniec miesiąca lub kwartału?

Od wersji 2024.0.1  programu Comarch ERP Optima istnieje możliwość wykonania przeszacowania walut nie tylko na koniec okresu obrachunkowego, ale również na koniec miesiąca lub kwartału. W Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa dostępny jest parametr Przeszacowanie walut na koniec miesiąca lub kwartału. Zaznaczenie tej opcji jest możliwe jeżeli zaznaczono parametr Obsługa kont walutowych.

Dla parametru Księgowanie dokumentów przeszacowania walut na początek okresu użytkownik ma możliwość wskazania opcji: stornem czerwonym i stornem czarnym. Opcja stornem czerwonym umożliwia księgowanie na początek okresu po tej samej stronie konta, co zapisy wygenerowane na koniec okresu, ze znakiem minus. Natomiast opcja stornem czarnym  umożliwia księgowanie na początek okresu po przeciwnej stronie konta, co zapisy wygenerowane na koniec okresu, ze znakiem plus.

W przypadku gdy dla parametru Przeszacowanie walut na koniec wskazano opcję miesiąca podczas dodawania pierwszego dokumentu przeszacowania walut w polu Data ustawia się ostatni dzień miesiąca wskazanego w menu Narzędzia/ Data bieżąca. Podczas dodawania kolejnego dokumentu przeszacowania ustawia się ostatni dzień kolejnego miesiąca. Różnica kursowa obliczana jest w następujący sposób: saldo walutowe konta mnożone jest przez kurs z ostatniego dnia miesiąca i od otrzymanego wyniku odejmowane jest saldo złotówkowe tego konta.

W przypadku wskazania dla parametru Przeszacowanie walut na koniec opcji kwartału  podczas dodawania pierwszego dokumentu przeszacowania walut w polu Data ustawia się ostatni dzień kwartału wskazanego w menu Narzędzia/ Data bieżąca. Podczas dodawania kolejnego dokumentu przeszacowania ustawia się ostatni dzień kolejnego kwartału.  Różnica kursowa obliczana jest w następujący sposób: saldo walutowe konta mnożone jest przez kurs z ostatniego dnia kwartału i od otrzymanego wyniku odejmowane jest saldo złotówkowe tego konta.

W przypadku wskazania dla parametru Przeszacowanie walut na koniec opcji okresu obrachunkowego  na dokumencie przeszacowania walut w polu Data ustawia się ostatni dzień okresu obrachunkowego.  Różnica kursowa obliczana jest w następujący sposób: saldo walutowe konta mnożone jest przez kurs z ostatniego dnia okresu obrachunkowego i od otrzymanego wyniku odejmowane jest saldo złotówkowe tego konta.

 




W jaki sposób przypisać domyślne konta różnic kursowych dla danej firmy?

Możliwość wskazania kont księgowych dla różnic kursowych jest dostępna w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na nowej zakładce [Konta różnic kursowych]. Na zakładce dostępna jest lista walut wprowadzonych w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty, za wyjątkiem waluty systemowej.

Na zakładce [Konta różnic kursowych] nie ma możliwości dodania oraz usuwania walut. Dodanie nowej waluty w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty powoduje dodanie tej waluty na zakładce [Konta różnic kursowych].

Konta dla różnic kursowych użytkownik powinien uzupełnić samodzielnie. Istnieje możliwość uzupełnienia dowolnego konta księgowego, niezależnie od okresu obrachunkowego. Po wpisaniu numeru konta w kolumnie Konto Wn i/lub Konto Ma, zmiany należy zapisać za pomocą przycisku  Zapisz wprowadzone zmiany.

Uzupełnione konta przenoszone są na formularz dokumentu różnicy kursowej magazynu walut oraz dekret różnicy kursowej generowanej z rozrachunków. Jeżeli konta dla różnic kursowych nie zostaną uzupełnione w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa na zakładce [Konta różnic kursowych] to na dekret różnicy kursowej magazynu walut oraz dekret różnicy kursowej generowanej z rozrachunków pobierane są konta uzupełnione na formularzu waluty w Konfiguracji Programu/ Ogóle/ Waluty.

 




Link do płatności odroczonej na Fakturze Sprzedaży

Na wydruku Eko oraz wydruku sPrint zatwierdzonej Faktury znajduje się przycisk Odrocz płatność. Po jego kliknięciu klient zostaje przekierowany do strony, gdzie ma możliwość odroczenia płatności. Płatności obsługiwane są przez serwis Spingo. Użytkownik po umieszczeniu takiego linku na wydruku Faktury Sprzedaży umożliwia swoim klientom opóźnienie zapłaty nawet o 90 dni, jednocześnie gwarantując sobie natychmiastowe otrzymanie środków na konto. Pozwala to na lepsze zarządzanie płynnością finansową.

Co trzeba zrobić aby móc skorzystać z usługi odroczonych płatności w Comarch Apfino?

  • założyć darmowe konto na platformie Comarch Apfino przejdź do artykułu
  • zintegrować konto Comarch ERP Optima z Comarch Apfino przejdź do artykułu
  • aktywować usługę Odroczone płatności w Comarch Apfino.

 

Link do płatności odroczonych jest dostępny dla Faktur Sprzedaży:

  • zatwierdzonych, nierozliczonych, dla których co najmniej jedna płatność trafia do rejestru bankowego,
  • wystawionych w PLN,
  • wystawionych dla kontrahenta krajowego (polski NIP),
  • wystawionych przez sprzedawcę krajowego (polski NIP).

Link do płatności odroczonej jest standardowo tworzony w momencie zatwierdzania Faktury, jeżeli jednak z jakiegoś powodu link nie powstał (np. w momencie zatwierdzania Faktury Klient nie posiadał jeszcze konta w Comarch Apfino) to można link wygenerować „na żądanie” dla zaznaczonych faktur. Na liście Faktur Sprzedaży należy zaznaczyć Faktury i wybrać opcję w menu kontekstowym Usługi finansowe/ Płatności – generuj link do płatności. Wówczas dla zaznaczonych faktur zostaną utworzone linki do płatności: zarówno odroczonej jak i do płatności online. Linki zostaną utworzone dla Faktur, które nie posiadają jeszcze linku i spełniają wyżej wymienione warunki.

Więcej informacji o usłudze odroczonych płatności w Comarch Apfino znajduje się na stronie apfino.pl




Jak naliczyć wypłatę dla zleceniobiorcy oddelegowanego do pracy za granicą?

W wersji 2024.0.1 w module Płace i Kadry Plus udostępniono funkcjonalność umożliwiającą naliczenie wynagrodzenia z tytułu umowy cywilnoprawnej dla osób oddelegowanych do pracy za granicą.

Na formularzu umowy na zakładce [Ogólne] należy uzupełnić sekcje Oddelegowany do pracy za granicą.

W celu naliczenia wypłaty umowy za okres oddelegowania należy utworzyć listę płac. Na formularzu listy płac o rodzaju ‘Umowa’ zaznaczamy parametr Lista tylko dla zleceniobiorców oddelegowanych do pracy za granicę. Po jego zaznaczeniu wskazujemy kraj oddelegowania oraz walutę rozliczenia.

W Formularzu wypłaty pracownika pojawi się dodatkowa zakładka [Waluty].

Tak jak w przypadku wypłat etatowych,na tej zakładce będą dostępne informacje o:

  • walucie rozliczenia oraz walucie diety wraz z kursem,
  • kwotach sumy elementów wypłaty składek ZUS oraz PPK, podatku i składki zdrowotnej,
  • kwocie do wypłaty,
  • stawce diety za dzień.

 

Przykład naliczenia:

Zleceniobiorca posiadający umowę cywilnoprawną na okres od 1 do 10 czerwca 2024 na kwotę 1500 EUR, 20% koszty uzyskania przychodu, zgłoszony do wszystkich ubezpieczeń.

Dieta na dzień 50 EUR.

Kurs 1 EUR = 4,3238 zł. Podatek jest płacony w Polsce, ulga podatkowa 300 zł.

W wypłacie zostaną naliczone następujące elementy:

Rozliczenie umowy 1500 EUR czyli 6 485,70 zł.

Dni pobytu za granicą (liczba diet) 10 dni

Kwota diety przysługującej z tytułu oddelegowania to 10 * 50 * 4,3238 = 2 161,90 zł.

Jest to kwota o jaką można pomniejszyć podstawę składek ZUS pod warunkiem, że podstawa składek ZUS jest większa niż minimalna podstawa dla oddelegowanych (7824 zł w 2024r.). Dodatkowo w wyniku pomniejszenia o wartość diet podstawa składek ZUS nie może być mniejsza niż podstawa minimalna.

Zleceniobiorca w miesiącu deklaracji nie ma innych wypłat zatem suma elementów oskładkowanych wynosi 6 485,70 zł i jest mniejsza niż minimalna podstawa ZUS dla oddelegowanych (7 824zł w 2024r.). Oznacza to, że w tym przypadku nie ma możliwości pomniejszenia podstawy składek ZUS o wartość diet. Podstawa składek społecznych wyniesie 6 485,70 zł.

889,19 zł jest to suma składek społecznych.

503,69 zł wynosi składka zdrowotna.

6 485,70 zł (opodatkowane elementy z tej wypłaty) – 889,19 zł (ZUS) – 1 119,30 zł koszty uzyskania przychodu = 4 477,21 zł,  po zaokrągleniu podstawa opodatkowania 4 477 zł

4 477 * 12% – 300 zł ulga= 237,24 zł,

Zaliczka podatku w zaokrągleniu do pełnych złotych to 237 zł.

Wypłata netto wynosi 4 855,82zł.

 




Krajowy System e-Faktur (KSeF)

Program Comarch ERP Optima już teraz jest gotowy na integrację z Krajowym Systemem e-Faktur!

W artykułach pomocy zawarto informacje jak poprawnie wykonać konfigurację KSeF w programie oraz w jaki sposób wysyłać i odbierać dokumenty z KSeF. W materiałach znajdują się też informacje jak przenieść dokumenty pobrane z KSeF do rejestru VAT lub do handlu. Przejdź do artykułów.

Na dedykowanej stronie znajdują się pytania i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytanie. Przejdź do artykułu.

Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z naszym płatnym szkoleniem e-learningowym, dzięki któremu można dowiedzieć się czym jest Krajowy System e-Faktur oraz jak z niego korzystać w programie Comarch ERP Optima. Ponadto szkolenie zawiera informacje na temat konfiguracji firmy do obsługi KSeF w systemie oraz jak wysyłać i odbierać dokumenty z KSeF.

Wskazówka

Płatne szkolenie e-learningowe dotyczące obsługi KSeF w systemie Comarch ERP Optima można zakupić klikając w poniższy link.

Wykup dostęp do szkolenia >>




Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 22.11.2023

  1. Zaświadczenia ZUS Z-3. Dostosowano zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3 do wzoru opublikowanego w dniu 13.11.2023.

Aktualizacja w dniu 09.11.2023

  1. Płatności odroczone za Faktury Sprzedaży. Wprowadzono funkcjonalność odroczonych płatności za Faktury Sprzedaży. Po założeniu konta na platformie Comarch Apfino, zintegrowaniu go z Comarch ERP Optima i aktywacji usługi „Odroczone płatności” na wydrukach sPrint i Eko faktur pojawi się dodatkowa opcja zapłaty „Odrocz płatność”. Więcej informacji w artykule.

Aktualizacja w dniu 2.11.2023

  1. Naliczanie wypłat dla właściciela oraz zaliczek PIT. Poprawiono naliczanie wypłat dla właściciela w przypadku, gdy dane do wyliczania składki zdrowotnej były pobierane z danych księgowych oraz poprawiono wyliczenia zaliczek na podatek PIT. Zalecamy weryfikację podstaw składki zdrowotnej w naliczonych wcześniej wypłatach.



Komunikat ID 24098 „Użytkownik nie wybrał certyfikatu”.

Komunikat pojawia się w przypadku nie wskazania żadnego certyfikatu przy generowaniu tokenu, z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ KSeF.

Aby wygenerował się token należy wybrać certyfikat, za pomocą którego Użytkownik będzie się identyfikował w KSeF. Token generowany jest na podstawie numeru NIP uzupełnionego w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Pieczątka firmy. W polu Token istnieje również możliwość uzupełnienia tokena wygenerowanego bezpośrednio w KSeF. W tym celu należy zalogować się na stronie https://ksef-demo.mf.gov.pl/web/login (środowisko Demonstracyjne) lub https://ksef.mf.gov.pl/web/login ( środowisko Produkcyjne), a następnie wprowadzić NIP z pieczątki firmy. Po prawidłowym zalogowaniu należy wygenerować token, wkleić w menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ KSeF i zapisać bez klikania w przycisk Generuj token.

Dodatkowo należy zweryfikować listę osób fizycznych uprawnionych do wysyłania i odbierania faktur.

Jeżeli w dalszym ciągu występuje błąd autoryzacji, należy skontaktować się z Helpdeskiem KSeF:

https://www.podatki.gov.pl/ksef/baza-wiedzy-ksef/uprawnienia-ksef/
https://www.podatki.gov.pl/ksef/aplikacja-podatnika-ksef-i-inne-narzedzia/bezplatne-narzedzia-wersja-przedprodukcyjna-demo/




Jak odbywa się synchronizacja pomiędzy Comarch ERP Optima, a Comarch e-Sklep?

Synchronizacja pomiędzy programem Comarch ERP Optima, a e-Sklepem polega na synchronizacji w dwóch kierunkach:

  • eksporcie do e-Sklepu informacji o towarach, cenach, ofertach, kontrahentach oraz danych binarnych,
  • imporcie informacji o złożonych zamówieniach.

 

Proces synchronizacji odbywa się:

  • Ręcznie – uruchamia się go poprzez ikonę: dostępną w menu Handel.
  • Automatycznie – za pośrednictwem programu do synchronizacji Comarch ERP Optima Automat Synchronizacji

 

Synchronizacja ręczna

W celu wykonania ręcznej synchronizacji należy nacisnąć ikonę dostępną w menu Handel.

Pojawi się okno umożliwiające rozpoczęcie synchronizacji.

W pierwszej części dostępne są parametry:

  • Wyślij ofertę – zaznaczenie on różnicową synchronizację do e-Sklepu listy towarów, grup towarowych, cen, ilości punktów przyznanych w programie lojalnościowym, rabatów, zestawów promocyjnych oraz zasobów.
  • Pobierz zamówienia – zaznaczenie powoduje on synchronizację zamówień z e-Sklepu.

 

W drugiej części okna dostępne są kolejne parametry, które domyślnie są niezaznaczone:

  • Wyślij tylko zasoby – zaznaczenie  powoduje on wysłanie stanów magazynowych do e-Sklepu zgodnie z ustawieniami w konfiguracji stanowiska Comarch e-Sklep. Zaznaczenie tego parametru powoduje odznaczenie parametru Wyślij ofertę do e-Sklepu.
  • Wyślij tylko ceny – zaznaczenie powoduje on eksport tylko cen, ilości punktów przyznanych w programie lojalnościowym i rabatów do e-Sklepu, jego zaznaczenie powoduje odznaczenie parametru Wyślij ofertę do e-Sklepu.
  • Wyślij kontrahentów – zaznaczenie  powoduje on eksport listy kontrahentów wraz z ich cenami i rabatami do e-Sklepu.
  • Wymuś pełną synchronizację oferty – zaznaczenie powoduje on wykonanie pełnej synchronizacji oferty do e-Sklepu jedynie bez danych binarnych. Jego zaznaczenie powoduje aktywację parametru Wyślij wszystkie dane binarne.
  • Wyślij wszystkie dane binarne – zaznaczenie domyślnie jest nieaktywny. Dostępny jest po zaznaczeniu parametru Wymuś pełną synchronizację oferty. Powoduje on pełną synchronizację danych binarnych do e-Sklepu, która może trwać bardzo długo.

 

Opcja: Przejdź do harmonogramu przekierowuje Użytkownika do konfiguracji harmonogramu, który umożliwi wprowadzenie synchronizacji automatycznej pomiędzy Comarch ERP Optima, a Comarch e-Sklep.

Synchronizacja automatyczna:

Automatyczna synchronizacja danych polega na automatycznej wymianie danych pomiędzy Comarch ERP Optima, a Comarch e-Sklep. Synchronizacja automatyczna jest uruchamiana na serwerze, na którym jest zainstalowany jest program Comarch ERP Optima.

Usługa Comarch Serwis Operacji Automatycznych instalowana jest wraz z programem Comarch ERP Optima. Jeżeli krok ten został pominięty podczas instalacji programu, usługę można zainstalować oddzielnie np. wywołując instalator Comarch ERP Optima z poziomu Panelu sterowania.

Uwaga
Po instalacji Comarch ERP Optima Serwis Operacji Automatycznych usługa jest zatrzymana, po skonfigurowaniu parametrów w konfiguracji Comarch ERP Optima należy ją uruchomić w systemie Windows (Panel sterowania/ Narzędzia administracyjne/ Usługi).

Zalecane jest, aby we właściwościach Usługi Comarch ERP Optima Serwis Operacji Automatycznych, na zakładce Logowanie zaznaczyć To konto i podać nazwę Użytkownika Windows oraz jego hasło.

Konfiguracja automatycznej synchronizacji z Comarch e-Sklep:

W Start/ Konfiguracja/ Program znajduje się gałąź Automat synchronizacji, w której należy skonfigurować parametry dotyczące synchronizacji programu Comarch ERP Optima z Comarch e-Sklep.

W podgałęzi Harmonogramy widoczne są wszystkie bazy firmowe podpięte do bazy konfiguracyjnej, na której obecnie pracujemy. Dla każdej z baz możemy włączyć automatyczną synchronizację oraz określić, w jakich godzinach oraz z jaką częstotliwością synchronizacja będzie się odbywać. W przypadku Serwisu Operacji Automatycznych zostało zastosowane zrównoleglenie synchronizacji Comarch ERP Optima z usługami e-Commerce, tak aby synchronizacja mogła wymieniać dane z kilkoma usługami w tym samym czasie. Ręczne synchronizacje nie będą zrównoleglone.

Definiowanie zadania dla e-Sklep

Do Comarch e-Sklep synchronizacja automatyczna obejmuje takie same dane jak przy zaznaczonym parametrze Wyślij ofertę do e-Sklepu dla ręcznej synchronizacji, importowanie zamówień z Comarch e-Sklep oraz synchronizację stanów magazynowych i cen towarów.

Automatyczna synchronizacja odbywa się w ustalonym przez Użytkownika interwałem czasowym oraz określoną częstotliwością wykonywania zadania. Na formularzu zadania wskazywany jest również operator wykonujący zadanie. Domyślnie podpowiadany jest operator ADMIN, ale istnieje możliwość jego zmiany.

W ramach synchronizacji dostępne są również czynności, które zostaną wykonane w ramach zadania:

  • Automatyczne realizowanie zamówień – zaznaczenie parametru powoduje automatyczne przekształcenie zamówienia do dokumentów handlowo- magazynowych. Po zaimportowaniu zamówienia do Comarch ERP Optima, zamówienie zostaje poddane weryfikacji, w której sprawdzane są następujące kryteria: czy zamówienie posiada uwagi od Klienta, czy na magazynie znajduje się odpowiednia ilość towaru oraz czy zamówienie zostało opłacone.
  • Eksport faktur w formacie pdf – w sytuacji, gdy zamówienie zostanie przekształcone do Faktury sprzedaży, w panelu administracyjnym oraz profilu Klienta będzie dostępna kopia elektroniczna faktury zgodna z wybranym wzorcem.
  • Automatyczne generowanie zlecenia nadania przesyłki – parametr jest dostępny w przypadku skonfigurowania współpracy z Comarch Shipping lub dowolnym kurierem. Aktywowanie tego parametru umożliwi automatyczne wygenerowanie Zlecenie nadania przesyłki oraz listu przewozowego do dokumentu WZ.
  • Eksport kontrahentów – podczas synchronizacji eksportowani są kontrahenci wraz z ich cenami i rabatami do e-Sklepu.

Wszelkie komunikaty błędów podczas synchronizacji automatycznej zapisywane są w plikach loga operacji, domyślnie w lokalizacji C:\Users\nazwa_użytkownika\AppData\Roaming\Comarch\Opt!ma\Logs

Uwaga
Podczas wywoływania synchronizacji ręcznej Użytkownik może otrzymać komunikat: Synchronizacja danych odbywa się na innym stanowisku lub poprzez automat lub poprzednia została niepoprawnie przerwana. Czy wykonać synchronizację? Po kliknięciu na TAK zostanie uruchomiona synchronizacja ręczna. W przypadku wybrania opcji NIE program wróci do okna parametrów synchronizacji i nie wykona jej. Zalecane jest uruchamianie synchronizacji ręcznej w sytuacji, kiedy automat jest wyłączony lub Użytkownik ma pewność, że w danej chwili nie wykonuje się synchronizacja automatyczna. Wynika to z faktu, że uruchomienie automatu i jednocześnie synchronizacji ręcznej spowoduje, że wykonają się jednocześnie dwie synchronizacje co może spowodować niepoprawny wynik synchronizacji.