Jak przypisać pracownikowi dodatkowe elementy wynagrodzenia?

Przejdźmy do uzupełnienia Listy dodatków pracownika tj. stałych elementów wynagrodzenia.

  1. Z poziomu modułu Płace i Kadry wybierz Kadry.
  2. Ustaw się na wybranym pracowniku a następnie wybierz ikonę Dodatkowe elementy wynagrodzenia .
  3. Za pomocą ikony  dodaj nowy Formularz dodatku i wybierz odpowiedni typ składnika oraz uzupełnij pozostałe pola.
  4. Na Formularzu dodatku dostępny jest przycisk . Dodatek, dla którego wskażesz Symbol listy płac, będzie wyliczał się automatycznie tylko przy naliczaniu wypłaty na liście płac zgodnej ze wskazanym symbolem. Pozostawienie tego pola pustym skutkuje naliczeniem dodatku na pierwszej wypłacie etatowej pracownika za dany miesiąc.
  5. Zapisz Formularz dodatku oraz uzupełnioną Listę dodatkowych elementów przez .

Zapoznaj się z filmem instruktażowym pokazującym jak przypisać pracownikowi dodatkowe elementy wynagrodzenia:




Jak dodać pracownikowi umowę zlecenie?

Jeśli w swojej firmie zatrudniasz także pracowników w ramach umów cywilnoprawnych, zobacz jak w kilku krokach dodać pracownikowi umowę zlecenie.

  1. Z poziomu modułu Płace i Kadry wybierz Kadry.
  2. Ustaw się na wybranym pracowniku, a następnie wybierz ikonę Lista umów cywilnoprawnych .  
  3. Za pomocą ikony  dodajesz nowy Formularz umowy.
  4. Na zakładce Ogólne określ: Rodzaj umowy, Datę zawarcia, Datę rozpoczęcia, Datę zakończenia oraz wartość
  5. Jeśli zleceniobiorca podlega jakiemukolwiek ubezpieczeniu to przejdź na zakładkę Ubezpieczenia i uzupełnij zgłoszenie.
  6. Zapisz formularz umowy posługując się ikoną .
  7. Z poziomu Formularza umowy możesz wydrukować zawartą umowę wybierając z menu dostępnych opcji przy ikonie   Wydruki kadrowe. Przed wydrukiem program proponuje wypełnienie kilku dodatkowych informacji tak, aby wydrukować kompletny dokument. Z poziomu wydruków Wydruki do Worda (XML), po wybraniu Uruchom można zmodyfikować treść umowy i dostosować do własnych potrzeb.

Jeśli zleceniobiorca podlega ubezpieczeniom, informację o kodzie tytułu ubezpieczenia oraz datach podlegania pod ubezpieczenia (społeczne, zdrowotne i dobrowolną składkę chorobową) należy odnotować również bezpośrednio na formularzu danych kadrowych pracownika, na zakładce 4. Ubezpieczenie (etat).

Zapoznaj się z filmem instruktażowym pokazującym jak dodać pracownikowi umowę zlecenie:




Jak wypełnić Historię zatrudnienia pracownika?

Przejdźmy teraz do uzupełnienia informacji o poprzednich miejscach pracy pracownika

  1. Z poziomu modułu Płace i Kadry wybierz Kadry.
  2. Następnie ustaw się na pracowniku i za pomocą ikony otwórz do edycji  Formularz danych kadrowych.
  3. Przy ikonie Dodatkowe dane kadrowe  rozwiń menu dostępnych opcji i wybierz Historia zatrudnienia.
  4. Poprzez ikonę  dodasz nową pozycję określając staż pracy w latach lub wypełniając pole Okres od…do oraz nazwę zakładu pracy.
    Możesz także szybko wprowadzić informację o stażu pracy u poprzednich pracodawców w wysokości 10 lat bez konieczności ręcznego edytowania formularza historii zatrudnienia, za pomocą ikony Dodaj zbiorczy 10-letni staż z poprzednich zakładów pracy  .
  5. Zatwierdź Formularz historii zatrudnienia , a następnie Formularz danych kadrowych pracownika .

Zapoznaj się z filmem instruktażowym pokazującym jak uzupełnić historię zatrudnienia pracownika:




Jak uzupełnić dane o rachunku bankowym pracownika?

Przed naliczeniem wypłaty bardzo ważne jest określenie sposobu przekazania wynagrodzenia dla pracownika. Niewątpliwie jedną z najczęściej spotykanych form płatności jest przelew wynagrodzenia na konto bankowe. Zobacz teraz jak w kilku krokach przypisać pracownikowi jego rachunek bankowy.

  1. Z poziomu modułu Płace i Kadry wybierz Kadry.
  2. Ustaw się na wybranym pracowniku i za pomocą ikony   otworzysz Formularz danych kadrowych.
  3. Wybierz ikonę  Schemat płatności.
  4. Standardowo dodając nowego pracownika do bazy zostaje mu przypisana forma płatności ‘gotówka’. Poprzez ikonę  otworzysz Formularz płatności do edycji. Uzupełnij pola: Forma płatności, Odbiorca płatności, Bank, Numer rachunku oraz procent wynagrodzenia, które ma być realizowane wybraną formą płatności. Jeśli całość wynagrodzenia ma być realizowana za pomocą przelewu wpisz (100%). Parametr ‘Nadwyżki nad zadeklarowane kwoty dodawane do tej płatności’ powinien pozostać zaznaczony.
  5. Zapisz Formularz płatności poprzez ikonę  a następnie zatwierdź całą Listę płatności za pomocą ikony .

Zapoznaj się z filmem instruktażowym pokazującym jak zdefiniować schemat płatności u pracownika:




Jak naliczyć deklarację zgłoszeniową ZUS ZUA?

Jeśli odnotowałeś już informację o zatrudnieniu i zgłoszeniu do ubezpieczeń możesz teraz naliczyć deklarację zgłoszeniową ZUS ZUA i wyeksportować ją do programu Płatnik.

  1. Z poziomu modułu Płace i Kadry wybierz Kadry.
  2. Ustaw się na konkretnym pracowniku i przy ikonie Deklaracje pracownika   rozwiń menu dostępnych opcji i wybierz Deklaracje zgłoszeniowe ZUS.
  3. W polu Lista wybierz deklarację, którą będziesz generować. W Twoim przypadku będzie to ZUA.
  4. Aby dodać deklarację naciśnij ikonę . Otworzy się formularz deklaracji ZUS ZUA  gdzie w polu KEDU powinieneś wskazać  nazwę pliku *.xml, do którego zastanie zapisana deklaracja ZUA. Jeśli chcesz dodać nowy plik KEDU naciśnij   , wpisz nazwę i zapisz . Następnie wybierz ją przyciskiem .
  5. W polu Dane aktualne w dniu wskaż datę zgodną z datą zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń (zakładka Ubezpieczenie (etat) na formularzu danych kadrowych pracownika).
  6. Za pomocą ikony  nalicz deklarację i zapisz ikoną .
  7. Po naliczleniu deklaracji możesz ją wyeksportować do programu Płatnik. W tym celu wchodzisz do deklaracji ponownie za pomocą ikony  i wybierasz ikonę Eksport do programu Płatnik   .
  8. Wpisz teraz ścieżkę docelową gdzie chcesz zapisać plik z deklaracją. W polu Nazwa pliku musi widnieć nazwa pliku wraz z rozszerzeniem, w przeciwnym wypadku Program Płatnik nie rozpozna pliku (np. C:\ZUA.xml).
  9. Po wpisaniu ścieżki naciśnij . Jeżeli zaznaczyłeś parametr Otwórz program Płatnik
    po wyeksportowaniu
    uruchomiony zostanie Program Płatnik i z poziomu tego programu należy zapisany plik zaimportować.
  10. Pamiętaj, że w deklaracjach ZUA, ZIUA, ZZA, ZWUA, ZCNA, ZSWA, RCA, RSA, RZA jako podstawowy identyfikator wykorzystywany jest numer PESEL, a w przypadku jego braku numer i seria paszportu lub dowodu osobistego.

Zapoznaj się z filmem instruktażowym pokazującym jak naliczyć deklarację zgłoszeniową ZUS ZUA:




Jak odnotować zatrudnienie pracownika na umowę o pracę?

Po wprowadzeniu pracownika na listę pracowników, możesz uzupełnić szczegółowe informacje dotyczące zatrudnienia pracownika na umowę o pracę. Zobacz jakie to proste:

  1. Z poziomu modułu Płace i Kadry wybierz Kadry.
  2. Ustawiasz się na pracowniku i za pomocą ikony  edytujesz Formularz danych kadrowych.
  3. Aby uzupełnić informacje o zatrudnieniu przechodzisz na zakładkę Etat. Określasz między innymi: Datę zatrudnienia, Rodzaj umowy, Stanowisko, Kalendarz, Wymiar etatu, Stawkę zaszeregowania.
  4. Następnie przechodzisz na zakładkę Ubezpieczenie (etat) i uzupełniasz informacje o ubezpieczeniach pracownika.
  5. Zapisujesz formularz pracownika (uzupełniony o dane etatowe) wybierając ikonę .
  6. Z poziomu Formularza danych kadrowych pracownika możesz wydrukować treść zawartej Umowy o pracę wybierając Wydruk danych  lub Podgląd wydruku . Przed wydrukiem program proponuje Ci wypełnienie dodatkowych informacji, tak, aby wydrukować kompletny dokument.

Zapoznaj się z filmem instruktażowym pokazującym jak odnotować zatrudnienie pracownika na umowę o pracę:




Jak dodać pracownika do Listy pracowników?

Niewątpliwie jedną z podstawowych operacji wykonywanych w programie jest wprowadzanie pracowników do Kadr.

Aby dodać nowego pracownika wystarczy, że wykonasz następujące kroki:

  1. Z poziomu modułu Płace i Kadry wybierz Kadry.
  2. Posługując się ikoną  otworzysz nowy Formularz danych kadrowych.
  3. Wypełnij wymagane pola na zakładce Ogólne tj.: Akronim, Nazwisko i Imię. Te dane pozwolą Ci na zapisanie formularza. Jeżeli posiadasz więcej danych pracownika uzupełnij także pozostałe pola.
  4. Zapisz formularz danych pracownika za pomocą ikony .
  5. Tak wprowadzona osoba pojawi się na Liście pracowników z ustawionym filtrem Wszyscy lub Bez zatrudnienia.

Uwaga
Uwaga: W Konfiguracji/Firma/Płace/Parametry/Dane kadrowe i deklaracje można ustawić autonumerację akronimów pracowników.

Zapoznaj się z filmem instruktażowym pokazującym jak dodać pracownika do Listy pracowników:

 




W jaki sposób należy wprowadzić Indywidualny numer rachunku składkowego ZUS (NRS)?

Od 1 stycznia 2018 roku płatnik jest zobowiązany wpłacać wszystkie składki jednym przelewem na otrzymany z ZUS numer rachunku składkowego. Wprowadzenie indywidualnego numeru rachunku składkowego ZUS oraz generowanie jednej kwoty płatności jest możliwe od wersji programu 2018.1.1 Comarch ERP Optima.

Z poziomu Ogólne / Inne / Urzędy  na zakładce 2. Urzędy ZUS ikoną  edytujemy Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Domyślnie na formularzu ZUS, na zakładce 2. Rachunki, w sekcji Indywidualne rachunki składkowe, dostępna jest pozycja dotycząca indywidualnego rachunku dla ZUS DRA dla pracowników.

Aby uzupełnić rachunek dla firmy edytujemy pozycję ZUS DRA dla ‘Pracownicy” i uzupełniamy informacje o banku oraz numerze rachunku.

W polu Bank wybieramy bank odpowiedni do opłacania składek ZUS (NBP o numerze rozliczeniowym 60000002). Aby móc wybrać właściwy bank należy dodać go na listę lub pobrać zaktualizowaną listę banków, używając przycisku .

W polu Numer rachunku wprowadzamy otrzymany z ZUS Indywidualny numer rachunku składkowego (NRS).

Całość zapisujemy przyciskiem .

Jeżeli właściciel firmy rozliczany jest na indywidualnej deklaracji ZUS DRA i posiada odrębny numer rachunku składkowego, wówczas w sekcji Indywidualne rachunki składkowe należy ikoną  wprowadzić kolejną pozycję. W obszarze „Składki rozliczane na ZUS DRA”, z Listy właścicieli należy wybrać Właściciela oraz przypisać mu odpowiedni numer rachunku.

Po uzupełnieniu wszystkich danych należy zapisać formularz urzędu – ZUS, a następnie przeliczyć deklaracje ZUS DRA.

Płatności do deklaracji ZUS DRA liczonej z terminem płatności 2018-01-01 lub późniejszym automatycznie są liczone jako jedna zbiorcza płatność na indywidualny rachunek składkowy płatnika odnotowany na formularzu urzędu ZUS.




Porównaj z poprzednim zapisem historycznym

Dotyczy wersji: 2018.2.1

Na formularzu danych kadrowych jest dostepny przycisk Porównaj z poprzednim zapisem historycznym . Zaktualizowane w stosunku do poprzedniego zapisu historycznego dane kadrowe są wyróżnione kolorem zielonym. Dodatkowo na liście zapisów historycznych pracownika można za pomocą przycisku  uzyskać informację o różnicach pomiędzy kolejnymi zapisami historycznymi – na pomocniczym oknie wyświetlana jest lista pól, dla których wartość w podświetlonym zapisie historycznym różni się od wartości w zapisie bezpośrednio go poprzedzającym.

 

 




Płace i Kadry

Płace i Kadry

Nowości

  1. Aktualne wskaźniki – wartości obowiązujące od 01.01.2018 r.
    Konfiguracja / Program / Płace / Wynagrodzenia 

    • Dochód deklarowany (składki społeczne): 2 665,80 zł
    • Dochód deklarowany (składka zdrowotna): 3554,93 zł
    • Maksymalna podstawa składki chorobowej dobrowolnej: 11 107,50 zł
    • Minimalna podstawa składek ZUS dla oddelegowanych: 4 443,00 zł  
  2. Konfiguracja / Program / Płace / Podstawa składek ZUS 

    • Roczna podstawa składek ZUS: 133 290,00 zł  

    Konfiguracja / Program / Płace / Zasiłki 

    • Maksymalna podstawa składek emerytalno-rentowych: 2 665,80 zł  

     

    Podstawa prawna:

    Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 17 stycznia 2018 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2017 r.(M.P. z 2018., poz. 128.).
    Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2018 oraz przyjętej do jej ustalenia kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia (M.P. 2017, poz. 1174).

  3. Wydruk ZUS Z-3, ZUS Z-3a, ZUS Z-3b.  
    • Przed wydrukiem ‘Zaświadczenie płatnika składek (Z-3)’, ‘Zaświadczenie płatnika składek (Z-3a)’ i ‘Zaświadczenie płatnika składek (Z-3b)’ dodano parametr ‘Adres zamieszkania pracownika zamiast adresu zameldowania’. W przypadku zaznaczenia parametru, na formularzu zostanie wykazany adres zamieszkania pracownika, gdy parametr nie zostanie zaznaczony na formularzu zostanie wykazany adres zameldowania pracownika. Parametr jest zapamiętywany.
    • Dostosowaliśmy formularze:
      • Zaświadczenie płatnika składek Z-3 (dotyczące pracowników),
      • Zaświadczenie płatnika składek Z-3a (dotyczące osób ubezpieczonych, które nie są pracownikami, z wyłączeniem osób, które prowadzą pozarolniczą działalność, osób z nimi współpracujących i duchownych), do nowych wzorów opublikowanych przez ZUS na stronie www.zus.pl    
  4. Formularz deklaracji PIT pracownika – dane pracownika. Z poziomu formularza deklaracji PIT pracownika (PIT-11, PIT-8C, ITF-1R/IFT-1) dodano na górnej wstążce przycisk 'Dane pracownika’  , która wywołuje dane pracownika (zapis aktualny na ostatni dzień roku (31.12), za który robiona jest deklaracja): 
    • w trybie do edycji (status deklaracji – bufor lub zamknięta, ale nie wysłana do systemu e-Deklaracje),
    • w trybie do podglądu (status deklaracji – wysłana do systemu e-Deklaracje).Jeżeli Użytkownik zmieni dane na formularzu danych pracownika, to podczas zapisywania formularza pojawia się komunikat: Dane pracownika zostały zmienione. Czy chcesz przeliczyć deklarację?
      • przy wybraniu ‘NIE’ – nastąpi zamknięcie formularza danych kadrowych pracownika i powrót do formularza deklaracji z takimi danymi, jakie na niej były przed edycją dennych pracownika,
      • przy wybraniu 'TAK’- nastąpi zamknięcie formularza danych kadrowych pracownika i:
        • dla deklaracji w buforze – przeliczą się automatycznie wszystkie dane na edytowanej deklaracji (tekstowe i kwotowe) i otwartej deklaracji (nadal w buforze),
        • dla deklaracji zamkniętej – nastąpi automatyczne cofnięcie deklaracji do bufora i przeliczenie na niej wszystkich danych (tekstowe i kwotowe). Po automatycznym przeliczeniu nastąpi powrót do edycji formularza (będącego w buforze). Deklaracja po przeliczeniu nie zostanie automatycznie zablokowana – o ponownej zmianie jej statusu na ‘zablokowana’ decyduje Operator.
  5. Aktualizacja formularza danych kadrowych pracownika. Na formularzu danych kadrowych dodano przycisk ‘Porównaj z poprzednim zapisem historycznym’ . Zaktualizowane w stosunku do poprzedniego zapisu historycznego dane kadrowe są wyróżnione kolorem zielonym. Dodatkowo na liście zapisów historycznych pracownika można za pomocą przycisku  uzyskać informację o różnicach pomiędzy kolejnymi zapisami historycznymi – na pomocniczym oknie wyświetlana jest lista pól, dla których wartość w podświetlonym zapisie historycznym różni się od wartości w zapisie bezpośrednio go poprzedzającym.
  6. Algorytm bilansowania nadgodzin w rozliczanym okresie. Wprowadzono dodatkowe algorytmy bilansowania nadgodzin  dobowych i średniotygodniowych z uwzględnieniem wielomiesięcznych okresów rozliczeniowych. Algorytm bilansowania nadgodzin od wersji 2018.2  można ustawić indywidualnie dla każdego kalendarza. Na formularzu kalendarza (Konfiguracja/Firma/Płace/Kalendarze) udostępniono parametr: ‘Algorytm bilansowania nadgodzin w rozliczanym okresie’, który zastąpił globalny parametr o tej samej nazwie, znajdujący się w Konfiguracji/Firma/Płace/Konfiguracja kalendarzy.
    Dla kalendarza, w którym nie jest zaznaczony parametr ‘Podział dopłat na nadgodziny dobowe i średniotygodniowe’, są dostępne opcje:

    • Nie bilansuj,
    • 100%, 50%,
    • 50%, 100%. 
  7. Dla kalendarza, w którym jest zaznaczony parametr ‘Podział dopłat na nadgodziny dobowe i średniotygodniowe’, są dostępne nowe opcje, dedykowane dla takiego kalendarza: 

    • Tylko średniotygodniowe,
    • Średniotygodniowe, dobowe 100%,50%,
    • Średniotygodniowe, dobowe 50%, 100%.

    Nowe opcje bilansowania, dostępne przy ustawieniu podziału nadgodzin na dobowe i średniotygodniowe, przy rozliczaniu nadgodzin w wypłatach, działają następująco:

    • Tylko średniotygodniowe – działanie takie samo, jak we wcześniejszych wersjach było przy ustawieniu opcji ‘Nie bilansuj’, czyli nadgodziny dobowe nigdy nie są bilansowane, a na koniec okresu rozliczeniowego niedogodziny z całego okresu rozliczeniowego są bilansowane nadgodzinami średniotygodniowymi, jeśli liczba nadgodzin średniotygodniowych jest wystarczająca do zbilansowania wszystkich niedogodzin,
    • Średniotygodniowe, dobowe 100%, 50% – domyślnie bilansowanie następuje na koniec okresu rozliczeniowego z nadgodzin średniotygodniowych, ale jeśli odnotowano niedogodziny w miesiącu, w którym są odnotowane również nadgodziny dobowe i równocześnie ilość odnotowanych od początku okresu rozliczeniowego nadgodzin średniotygodniowych jest niewystarczająca do zbilansowania wszystkich odnotowanych niedogodzin, to nastąpi zbilansowanie tych ‘brakujących’ niegdogodzin nadgodzinami dobowymi 100% wypłacanymi w danym miesiącu, a jeśli tych nadgodzin dobowych 100% również nie wystarczy, to reszta ‘braków’ zostanie zbilansowana nadgodzinami dobowymi 50%, przy czym bilansowanie nadgodzinami dobowymi dotyczy tylko odnotowanych ‘niedogodzin’, nie są ten sposób natomiast być bilansowane nieobecności nieusprawiedliwione (NN-ki),
    • Średniotygodniowe, dobowe 50%, 100% – domyślnie bilansowanie nastąpi na koniec okresu rozliczeniowego z nadgodzin średniotygodniowych, ale jeśli odnotowano niedogodziny w miesiącu, w którym są odnotowane również nadgodziny dobowe i równocześnie ilość odnotowanych od początku okresu rozliczeniowego nadgodzin średniotygodniowych jest niewystarczająca do zbilansowania wszystkich odnotowanych niedogodzin, to nastąpi zbilansowanie tych ‘brakujących’ niegdogodzin nadgodzinami dobowymi 50% wypłacanymi w danym miesiącu, a jeśli tych nadgodzin dobowych 50% również nie wystarczy, to reszta ‘braków’ zostanie zbilansowana nadgodzinami dobowymi 100%, tu również nie wystąpi bilansowanie nadgodzinami dobowymi nieobecności typu NN.

 

Zmiany

  1. Kalendarz. Na formularzu kalendarza w System/Konfiguracja/Firma/Płace/Kalendarze zmieniono nazwę parametru Norma wg kalendarza na Norma zgodna z planem pracy.
  2. Konfiguracja kalendarzy. W Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Konfiguracja kalendarzy w części Nadgodziny 100% zmieniono nazwę parametru Wg kalendarza na Wg planu pracy.
  3. Płatności  do deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA. Wprowadzono zmiany zgodne z zaleceniami ZUS opublikowanymi w styczniu 2018 r.: 
    • Suma wszystkich składek zapisywana jako jedna zbiorcza płatność na indywidualny rachunek składkowy wg zasad obowiązujących od 1.01.2018r, jest pomniejszana o łączną kwotę wypłaconych zasiłków z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego, nawet jeśli przekracza on kwotę składek na ubezpieczenie społeczne za dany miesiąc. Do końca 2017 roku pomniejszeniu o wypłacone zasiłki podlegała jedynie kwota przekazywana do ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne.
    • Zmodyfikowano opis do banku na płatności do ZUS DRA – na płatności do ZUS, w pierwszej linii opisu do banku pojawia się wyraz ‘składki’, a w drugiej linii opisu ‘Znak i numer decyzji pokontrolnej’ uzupełniony na deklaracji DRA.
    • Zaktualizowano wydruk przelewu do ZUS, dla płatności z datą od 01.01.2018r.
      Jeżeli płatność powstała do indywidualnej DRA dla właściciela (lub jest ręcznie ustawiony indywidualny rachunek składkowy powiązany z właścicielem), to na wydruku przelewu do ZUS w sekcji z danymi zleceniodawcy pojawi się Imię i Nazwisko właściciela. W pozostałych przypadkach (płatność do DRA ze składkami pracowników) na wydruku w sekcji z danymi zleceniodawcy pojawi się nazwa wpisana w polu Nazwa skrócona na dekl. ZUS w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ PIT-4R, CIT-8, ZUS DRA.
      Na liście płatności w Preliminarzu płatności dostępne są 2 wydruki Przelew ZUS i Przelew ZUS (2017).
  4. Umowa cywilnoprawna. Umożliwiliśmy seryjne usuwanie wypłat pracownikowi zatrudnionemu na podstawie umowy cywilnoprawnej, który ma naliczoną więcej niż jedną wypłatę na tej samej liście płac.
  5. Wydruki do GUS. Na wydruku GUS – Dział 1. Zatrudnienie i wynagrodzenie punkt 6 dostosowano do wzoru deklaracji GUS Z-06 obowiązującego za 2017 rok.
  6. Deklaracja PIT-40 w związku z tym, że za 2017 rok taka deklaracja nie może być już składana, wprowadzono następujące zmiany
    • zablokowano możliwość dodawania i usuwania deklaracji PIT-40 z poziomu Deklaracje pracownika/Lista deklaracji PIT;
    • ukryto wydruk Lista pracowników dla których naliczono PIT-40 z poziomu Listy pracowników/Wydruki kadrowe.
    • ustawiono jako 'nieaktywne’ standardowe typy wypłat dotyczące zwrotu/pobrania podatku wynikającego z rozliczenia deklaracji PIT-40:
      • Kor.podatku/pobranie za ub.rok/PIT-4.46,
      • Kor.podatku/zalicz.nadpł.ub.rok/PIT-4.47,
      • Kor.podatku/zw.got.nadpł.ub.rok/PIT-4.48.  
  7. PIT-4R(7). Zablokowano możliwość naliczania deklaracji PIT-4R(7) za rok wcześniejszy niż 2018. Przy próbie naliczania deklaracji na wersji formularza 7, gdy wybrano rok 2017 lub wcześniejszy, wyświetla się komunikat: Formularz deklaracji obowiązuje za okres od 01.01.2018 r.
  8. Współpraca z systemem Comarch ERP XL. Ukryto parametr ‘Odblokuj importy danych z bazy Comarch ERP XL’ w Konfiguracja/Firma/Płaca/Parametry współpracy z XL. Parametr był potrzebny przy współpracy z Comarch ERP XL w wersji niższej niż 2015.1, gdy nie było dwukierunkowej synchronizacji.
    Ukryto przycisk importu danych z Comarch ERP XL na listach, na których import mógł być dostępny przy współpracy z systemem Comarch ERP XL w wersji wcześniejszej niż 2017.0.
  9. Deklaracja GUS Z-12. W eksporcie do pliku deklaracji GUS Z-12 uwzględniono kwoty wypłaconych elementów, które mają ustawione w  konfiguracji typu wypłaty na zakładce 'Szczegółowe’ w pozycji 'Wliczany do GUS’ jedną z opcji dostępnych od wersji 2018.1 Comarch ERP Optima: 
    • dodatki za pracę zmianową,
    • premie regulaminowe,
    • nagrody i premie uznaniowe.
  10. Pożyczka PKZP: 
    • Umożliwiono edycję daty w polu Data naliczania podczas dodawania harmonogramu  do zapisanej pożyczki. We wcześniejszych wersjach Operator nie mógł zmienić domyślnie podstawianej daty, zgodniej z datą bieżącą programu.
    • Wprowadzono kontrolę jednokrotnego naliczania elementu Spłata pożyczki w wypłacie za ten sam okres. Dotychczas element Spłata pożyczki naliczała się w każdej wypłacie na liście płac rodzaju ‘Etat’.
  11.  

Poprawiono

  1. Usuwanie nieobecności pracownika. W przypadku próby usunięcia rozliczonej nieobecności pracownika, jeżeli w wypłacie pracownika nie było pomniejszenia nieobecności, nie wyświetlał się komunikat: Próba usunięcia rozliczonej nieobecności. Dopiero przy próbie zapisywania Kalendarza (Nie)obecności wyświetlał się komunika: Istnieją zapisy powiązane z modyfikowanym rekordem (powiązanie z tabelą WypSkladniki) i nie można było zapisać zmian. Poprawiono.
  2. Współpraca z systemem Comarch ERP XL. Sprawdzanie poprawności numeru PESEL. Jeżeli w bazie Comarch ERP Optima został wyłączony parametr ‘Sprawdzanie poprawności PESEL’ podczas dodawania nowego pracownika w bazie Comarch ERP XL z niepoprawnym numerem PESEL, pracownik nie był dodawany do bazy Comarch ERP Optima i pojawiał się komunikat: Nie powiodło się dodawanie nowego pracownika o akronimie: JK do Comarch ERP XL HR.
  3. Podstawa zasiłku chorobowego. Podstawa zasiłku chorobowego w miesiącu, w którym występował urlop wypoczynkowy, a nie ma innej nieobecności usprawiedliwionej, za którą należy dopełnić – w przypadku, gdy kwota wynagrodzenia za czas urlopu (np. wypoczynkowego, okolicznościowego) została zmieniona, to do wyliczenia podstawy zasiłku chorobowego wliczana była kwota przed skorygowaniem (składnik podstawowy). Poprawiono.
  4. Wyliczenie dopłat za nadgodziny i za prace w porze nocnej. Jeżeli w Start/Konfiguracja/Firma/Płace był zaznaczony parametr ‘Dopłaty do godzin nocnych liczone zgodnie z norma k.p. art. 130’ za miesiąc grudzień 2017 przyjmowana była norma 160 godzin zamiast 152 godziny. Poprawiono.
  5. Pracownik tymczasowy. Niepoprawnie wyliczała się podstawa urlopu wypoczynkowego i podstawa ekwiwalentu za urlop dla pracowników tymczasowych w styczniu 2018. Podstawa liczyła się ze wszystkich wypłat pracownika w całym okresie zatrudnienia w Agencji Pracy Tymczasowej, łącznie z wypłatą za bieżący miesiąc, czyli według zasad jakie obowiązywały przed 01.06.2017 r. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1.06.2017, podstawa urlopu wypoczynkowego dla pracownika tymczasowego powinna być wyliczona ze średniej z poprzednich 3 miesięcy (lub łącznie z okresu 90 dni w poprzednich 6 miesiącach, jeśli nie ma ciągłości 3 miesięcy) zatrudnienia u tego Pracodawcy-Użytkownika, u którego jest udzielany urlop wypoczynkowy lub wypłacany ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Poprawiono.
  6. Sortowanie kolumny ‘Stanowisko’ na liście pracowników. Jeżeli na liście pracowników zostało wybrane sortowanie po kolumnie ‘Stanowisko’ oraz wybrany dowolny klawisz na klawiaturze, pojawiał się komunikat błędu: Invalid column name 'F’. Poprawiono.
  7. Wydruk ‘Pracownicy z wypłatami wg dekl.’ i ‘Pracownicy z wypłatami za okres’. W niektórych przypadkach drukowały się zawyżone kwoty, jeżeli na Liście pracowników zastosowano filtrowanie wg Stanowiska. Poprawiono.