Czy w programie można odnotować, że pracownik podejmuje pierwszą prace tak aby program naliczał odpowiedni limit urlopowy?

Aby naliczyć pracownikowi urlop wg zasad obowiązujących w pierwszym kalendarzowym roku pracy należy zaznaczyć parametr ‘Limit urlopu – pierwsza praca’ na zakładce nr 3 Etat w formularzu danych kadrowych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2018.0.1 umożliwiono automatyczne ustawianie statusu parametru Limit urlopu – pierwsza praca na formularzu pracownika zgodnie z odnotowaną historią zatrudnienia. W zakładce Konfiguracja/Płace/Parametry/ Dane kadrowe i deklaracje  dodano parametr Ustawiaj parametr 'Limit urlopu – pierwsza praca’ zgodnie z historią zatrudnienia. Działanie parametru: 

  • zaznaczony – podczas zapisu formularza danych kadrowych nowo zatrudnionego pracownika, który nie ma odnotowanej historii zatrudnienia, bądź odnotowane zapisy w historii wskazują, że nie pracował w latach wcześniejszych, niż rok zgodny z datą zatrudnienia, automatycznie zostanie zaznaczony na jego formularzu parametr Limit urlopu – pierwsza praca. Jeśli pracownik ma odnotowane zatrudnienie we wcześniejszych latach w historii zatrudnienia powyższy parametr nie zostanie zaznaczony. Automatyczne ustawianie odpowiedniego statusu parametru Limit urlopu – pierwsza praca będzie wykonywane podczas zapisu formularza nowo dodanego pracownika oraz pracownika wprowadzonego już wcześniej, jeśli była edytowana historia zatrudnienia.
  • nie zaznaczony (domyślne ustawienie) – parametr Limit urlopu – pierwsza praca nie będzie miał automatycznie zmienianego statusu.



Gdzie w programie należy wprowadzić numer indywidualnego rachunku składkowego ZUS?

Numer indywidualnego rachunku składkowego należy wprowadzić na formularzu ZUS, który dostępny jest z poziomu Ogólne / Inne / Urzędy / Urzędy ZUS. W zakładce [Rachunki] w sekcji Indywidualne rachunki składkowe w pozycji Pracownicy można wprowadzić nr rachunku dla pracowników. Nr rachunku właściciela rozliczającego się indywidualnie należy wprowadzić dodając pozycję Właściciele.




[numer dokumentu] – brak towarów podlegających SENT

Błąd pojawia się na zgłoszeniu przewozu towarów SENT w sytuacji, gdy Kod CN nie należy do listy kodów obsługiwanych przez SENT.




Komunikat: „Nie można zarejestrować zgłoszenia: SN/11/2017/S-12, planowana data przewozu nie może być wcześniejsza niż bieżąca.”

Powyższy komunikat pojawia się jeśli na zgłoszeniu przewozu towarów dla podmiotu wysyłającego wpisano datę przewozu wcześniejszą niż bieżąca. Data przewozu powinna być bieżąca lub późniejsza.




Jak dodać wiele kodów EAN dla towarów?

Dodatkowe kody EAN wprowadzane są na formularzu pozycji cennika na zakładce [Jednostki, EAN, VAT ] (Ogólne/ Cennik). Funkcjonalność może zostać wykorzystana podczas sprzedaży towarów. Kod EAN może być powiązany z konkretną jednostką, dzięki czemu po wczytaniu kodu na dokument sprzedaż realizowana już jest w tej jednostce miary. Kod domyślny EAN wprowadzamy z poziomu zakładki [Ogólne]. Kod ten automatycznie przeniesiony zostanie na zakładkę [Jednostki, EAN, VAT ].

Na zakładce [Jednostki, EAN, VAT ] wprowadzamy jednostkę miary z którą powiązany będzie dodatkowy kod EAN. Na liście kodów EAN dodajemy kolejny kod i wskazujemy dla niego jednostkę miary. Kod może zostać dodany ręcznie lub wygenerowany automatycznie.




W jaki sposób wprowadzić do Rejestru VAT fakturę sprzedaży towarów objętych odwrotnym obciążeniem, aby została wykazana na deklaracji VAT-7 w polu 31?

Uwaga
Od 1 listopada 2019 r. odwrotne obciążenie nie jest już wykorzystywane przy rozliczaniu podatków, zostało ono zastąpione obowiązkiem stosowania tzw. mechanizmu podzielonej płatności.

Do Rejestru sprzedaży VAT należy dodać nowy dokument, stawkę VAT ustawiamy jako NP, natomiast Rodzaj transakcji (pole widoczne na zakładce 2. Kontrahent) należy ustawić jako Krajowa – podatnikiem jest nabywca oraz zaznaczyć parametr Podatnik VAT czynny.




Zestawienie o symbolu [symbol zestawienia], nr gałęzi [numer gałęzi zestawienia] było już obliczane. Nie można wywoływać tego samego zestawienia , gdy było już wywoływane wcześniej.

W pozycji zestawienia księgowego odwołano się do błędnej pozycji (w gałęzi o numerze podanym w komunikacie odwołano się do tej samej gałęzi zestawienia). Należy sprawdzić definicje pozycji zestawienia.




Miesiąc [miesiąc] roku [rok] jest poza okresem obrachunkowym.

Na zakładce „Kolumny” przeliczanego zestawienia, wybrano opcję „Inny”, a zakres dat w polach „Data od” i „Data do” nie należy do żadnego okresu obrachunkowego wprowadzonego do programu bądź wybrano „Poprzedni miesiąc” i również nie ma okresu obrachunkowego, do którego należałby dany miesiąc.




Błąd Brakuje pozycji nr: [numer pozycji] w zestawieniu.

W pozycji zestawienia księgowego odwołano się do nieistniejącej pozycji zestawienia. Należy sprawdzić definicje pozycji zestawienia.




Komunikat ID 30407 „Dla wybranego konta księgowego nie istnieją żadne nierozliczone dokumenty”.

Potwierdzenie salda można wygenerować dla wybranego konta gdy istnieją nierozliczone dekrety na dzień wskazany w polu „Data dokumentu” i których data księgowania jest równa lub wcześniejsza od daty w polu „Data dokumentu”.

Ponaglenie zapłaty można wygenerować dla wybranego konta gdy istnieją nierozliczone lub częściowo rozliczone dekrety, których termin płatności minął.