Jak zautomatyzować realizacje zamówień z Comarch e-Sklep w kilku prostych krokach?

Krok 1. Konfiguracja usługi Comarch ERP Serwis Operacji Automatycznych

Uruchom usługę w Konfiguracja/Stanowisko/Serwis Operacji Automatycznych/Parametry. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule Parametry 

Krok 2. Konfiguracja harmonogramu automatycznej realizacji zamówień.

Ustal zadania, które będą dotyczyć automatu zamówień. W konfiguracji programu przejdź do:

Konfiguracja/Program/Automat synchronizacji/ Harmonogramy:

  • Za pomocą ikony plusa dodaj nowe zadanie dla: Synchronizacja z Comarch e-Sklep/e-Sale.
  • Określ Operatora, w którego imieniu będzie wykonywane zadanie oraz określ godziny oraz częstotliwość wykonywania zadania.
  • Określ czynności, które będą wykonywane w ramach zadania :
    • Zaznacz parametr dotyczący automatycznej realizacji zamówień,
    • Jeżeli do zamówień wysyłasz elektroniczne faktury, wybierz wzór wydruku dla faktury
    • Jeżeli chcesz, aby do zamówień były generowane automatycznie Zlecenia nadania przesyłki oraz drukowane Listy przewozowe zaznacz parametr: Automatyczne generowanie zlecenia nadania przesyłki. Opcja jest dostępna w momencie skonfigurowania z Comarch Shipping lub dowolnym kurierem. (Więcej o konfiguracji usług kurierskich znajdziesz w artykule Konfiguracja przesyłek )

 

Krok 3. Weryfikacja zamówień

Zamówienia złożone na e-Sklep/e-Sale zostają zaimportowane do Comarch ERP Optima. Zamówienie zostanie zrealizowane automatycznie jeśli:

  • na zamówieniu nie znajdują się uwagi od Klienta – jeżeli takie uwagi występują zamówienie zostaje przekazane do obsługi ręcznej.
  • zamówienie zostało opłacone – jeżeli zamówienie posiada status płatności Opłacona, zamówienie zostanie skierowane do automatycznej realizacji, w innym przypadku zamówienie zostanie przekazane do obsługi ręcznej.
  • na zamówieniu nie znajdują się pozycje, dla których wartość jest zerowa.
  • na magazynie znajduje się wystarczająca ilość towaru do realizacji zamówienia – brak wystarczającej ilości na magazynie powoduje utworzenie tylko dokumentu handlowego PA/FS, a następnie przekazanie zamówienia do obsługi ręcznej.

 

W sytuacji, gdy zamówienie nie spełni choć jednej z powyższych reguł, nie zostanie zrealizowane automatycznie.

Krok 4. Automatyczna realizacja zamówienia – generowanie dokumentów handlowo- magazynowych.

Po weryfikacji zamówienia rozpoczyna się jego główny etap, czyli jego realizacja. Na tym etapie zostanie utworzony paragon lub faktura. Rodzaj dokumentu handlowego dla RO jest określony na zakładce e-Sklep/e-Sale, w informacjach ogólnych: Do zamówienia wystawić:

Jeżeli do zamówienia została wybrana opcja wystawienia Faktury oraz w konfiguracji został zaznaczony parametr Eksport faktur w formacie pdf to w ramach automatyzacji faktura zostanie przesłana do e-Sklepu.

Jeżeli na magazynie znajduje się odpowiednia ilość towaru, w kolejnym etapie zostanie wystawiony dokument WZ.

W kolejnym etapie do dokumentu handlowego zostanie utworzony dokument WZ.

Z poziomu formularza WZ możliwa jest fiskalizacja paragonu powiązanego z zamówieniem. W tym celu z menu głównego należy wybrać opcję :

Jeżeli zamówienie zostało w pełni skompletowane, możesz oznaczyć je jako spakowane. W tym celu, wybierz ikonę: znajdującą się na dokumencie WZ.

W efekcie, na dokumencie WZ na zakładce atrybuty zostanie zmieniony aktualny stan zamówienia. Dla atrybutu: STAN_PACZKI wartość zostanie zmieniona z: Do spakowania na Spakowano.

Ponadto, na dokumencie WZ pojawi się informacja o osobie pakującej atrybut: OSOBA_PAKUJĄCA

Krok 5. Automatyczna realizacja zamówienia – generowanie zlecenia nadania przesyłki.

Jeżeli korzystasz z usługi Comarch Shipping lub współpracujesz z innym kurierem, dla zamówienia do którego powstał dokument WZ zostanie wygenerowane zlecenie nadania przesyłki.

Jeżeli dane do wysyłki posiadają poprawne dane adresowe, spełniające wymagania określonego kuriera do zamówienia zostanie wygenerowany list przewozowy.

W ramach synchronizacji informacje dotyczące listu przewozowego zostaną przesłane do e-Sklepu.




Zmiana hasła użytkownika 'CDNMenadzer’

Funkcja służąca do zmiany hasła użytkownika CDNMenadzer wykorzystywanego przez Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera do dostępu do serwera baz danych. W celu przeprowadzenia tej zmiany należy podać login i hasło użytkownika z uprawnieniami administratora serwera SQL.Po zmianie hasła należy wprowadzić je w konfiguracji Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.




KSeF – Krajowy System e-Faktur

KSeF – Krajowy System e-Faktur – operacja seryjna umożliwia zaznaczenie lub odznaczenie parametru Nie wysyłaj dokumentu do KSeF znajdującego się na zakładce [Handlowe] kartoteki kontrahenta.




Informacje o firmie

Sekcja Informacje o firmie to dashboard Comarch ERP Optima zawierający przygotowane analizy dotyczące różnych modułów. Po kliknięciu ikony  Informacje o firmie otwiera się okno Informacje o firmie podzielone na zakładki związane określonymi modułami.

Na górze okna znajduje się nazwa firmy której dotyczą informacje oraz data i godzina ostatniego zaczytania danych. Dane prezentowane są na dzień zgodny z ustawieniem daty bieżącej w programie (Narzędzia / Data bieżąca). Ikona służy do odświeżenia danych.

Okno podzielone jest na zakładki:

 

Dostęp do danej sekcji / raportu zależny jest od modułów, na które zalogował się operator oraz ustawień dostępu do informacji, określanych na karcie danego operatora (Konfiguracja Programu/ Użytkowe/ Operatorzy) na zakładce [Informacje].

Przy każdej z analiz dostępny jest przycisk Pokaż, po kliknięciu którego otwierane jest okno programu z odpowiednio odfiltrowanymi danymi.

Dla okna Informacje o firmie wyłączona jest możliwość personalizacji aktywnego okna.

Jeżeli w menu Widok zaznaczona jest opcja Pokaż informacje o firmie, okno Informacje o firmie jest automatycznie otwierane po zalogowaniu określonego operatora.

Informacje o firmie – Bieżące

Zakładka [Bieżące] jest domyślnie wyświetlana po otwarciu okna Informacje o firmie. Zawiera najważniejsze informacje pobierane z pozostałych zakładek.

Na tej zakładce poniższe sekcje prezentowane są zawsze, jeżeli dany operator ma dostęp do co najmniej jednej analizy z nimi związanej:

  • Należności i zobowiązania,
  • Środki finansowe – prezentowana jest suma środków oraz 3 rejestry z najwyższą kwotą,
  • Deklaracje – widoczne są deklaracje, dla których powinna pojawić się informacja o konieczności ich przygotowania zgodnie z terminem wynikającym z konfiguracji.

 

Pozostałe sekcje są widoczne, jeśli operator ma dostęp do co najmniej jednej analizy z nimi związanej oraz w co najmniej jednej z analiz wynik nie będzie zerowy:

  • Dokumenty przeterminowane – dostępne opcje: Do VAT i Do podatku dochodowego,  sekcja widoczna, jeśli suma wartości dla jednej z tych analiz jest większa niż 0 PLN,
  • Faktury wystawione dzisiaj – sekcja widoczna, jeśli wystawiona została co najmniej jedna faktura,
  • Dokumenty do realizacji – sekcja widoczna, jeśli do realizacji jest co najmniej jedno zamówienia albo rezerwacja,
  • Zamówienia przeterminowane – sekcja widoczna, jeśli co najmniej jedno zamówienie jest przeterminowane,
  • Rezerwacje przeterminowane –  sekcja widoczna, jeśli co najmniej jedna rezerwacja jest przeterminowana,
  • Dokumenty WZ bez faktur – sekcja widoczna, jeśli występuje co najmniej jeden dokument bez faktury,
  • Faktury cykliczne – sekcja widoczna, jeśli występuje co najmniej jedna faktura cykliczna do wygenerowania,
  • Pracownicy – sekcja widoczna, jeśli zależnie od uprawnień kończy się termin ważności co najmniej jednego pracownika lub co najmniej jeden pracownik jest po zwolnieniu dłuższym niż 30 dni,
  • Umowy – sekcja widoczna, jeśli kończy się co najmniej jedna umowa o pracę albo jest przynajmniej jedna umowa do rozliczenia,
  • Uprawnienia – sekcja widoczna, jeśli kończy się co najmniej jedno uprawnienie,
  • Moje dzisiejsze zlecenia serwisowe – sekcja widoczna, jeśli operator ma co najmniej jedno zlecenie serwisowe na dziś,
  • Moje zaległe zlecenia serwisowe – sekcja widoczna, jeśli operator ma co najmniej jedno zaległe zlecenie serwisowe,
  • Zadania, z podziałem na Moje i Wszystkie – sekcja widoczna, jeżeli jest co najmniej jedno zadanie zaległe lub na dziś.

 

Jeżeli określony operator nie ma nadanych na swojej karcie na zakładce [Informacje] uprawnień do żadnych danych, na zakładce [Bieżące] wyświetlana jest następująca informacja:




Parametry

Ustawiaj odliczenia na NIE w rejestrze VAT zakupu – parametr domyślnie odznaczony. Po zaznaczeniu parametru, w rejestrze VAT zakupu na każdym dokumencie dodanym za pomocą usługi Comarch OCR odliczenia ustawiane są automatycznie na Nie.




Oddelegowanie do pracy za granicę zleceniobiorców (Płace i Kadry Plus)

Oddelegowanie- ewidencja w umowie

Na formularzu umowy na zakładce [Ogólne] dostępna jest sekcja Oddelegowanie do pracy za granicą (widoczna tylko w module Płace i Kadry Plus).  Po zaznaczeniu parametru Oddelegowany do pracy za granicą uaktywniają się dodatkowe opcje związane z oddelegowaniem:

  • Kraj oddelegowania– pole służące do ustawienia kraju, do którego pracownik jest oddelegowany. Jeśli pracownik wykonuje pracę za granicą w kilku krajach, wówczas należy dodać kilka umów cywilnoprawnych.
  • Dieta/dzień– pole wykorzystywane przy wyliczaniu podstawy składek ZUS. Po wybraniu kraju oddelegowania ze słownika automatycznie podpowiada się aktualna stawka diety przypisana do danego kraju (pobrana z konfiguracji programu). Dieta powiązana z krajem oddelegowania jest nieedytowalna. Użytkownik może wpisać kwotę diety tylko wtedy, gdy nie wybrano kraju oddelegowania.
  • Zaliczka podatku odprowadzana w Polsce– w przypadku, gdy parametr jest zaznaczony (domyślne ustawienie) w wypłacie będzie naliczana zaliczka podatku. Jeśli parametr jest odznaczony, wtedy zaliczka podatku nie zostanie naliczona.
  • Metoda proporcjonalnego odliczenia – parametr jest aktywny po odznaczeniu opcji Zaliczka podatku odprowadzana w Polsce. Parametr ma znaczenie informacyjnie, wpływa na wykazywanie kwot na deklaracji PIT-11.
  • Waluta rozliczenia – pole dostępne jest obok wartości umowy lub stawki za godzinę. Jeśli w umowie został wskazany kraj oddelegowania, wówczas podpowiada się waluta taka sama jak waluta diety. Użytkownik może ją zmienić.

Uwaga
 Symulacja rozliczenia umowy widoczna na formularzu umowy na zakładce [Ogólne] w sekcji Szczegóły umowy nie uwzględnia odliczenia diet. W umowie za okres oddelegowania nie ma możliwości wyliczenia kwoty umowy od netto
.

Formularz umowy zlecenie z opcjami dotyczącymi pracownika oddelegowanego

Dodatkowe elementy wynagrodzenia

W konfiguracji typu wypłaty (Start /Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Typy wypłat) można wskazać czy kwota dodatku w wypłacie ma być wyliczana zawsze w PLN (waluta systemowa), czy w walucie wskazanej w umowie, z którą jest naliczany. Na zakładce [Ogólne] w sekcji Waluta w wypłacie została dodana opcja ‘Waluta z umowy cywilnoprawnej’.

Dodatek z takim ustawieniem, który jest powiązany z daną umową lub jest wypłacany z umową jest naliczany w takiej samej walucie jak umowa.

Uwaga
Jeśli z umową jest wypłacany oskładkowany dodatek lub zasiłek, to informację o ubezpieczeniu zleceniobiorcy należy uzupełnić także na formularzu danych pracownika na zakładce [Ubezpieczenie].
.

 Listy płac

W celu naliczenia wypłaty umowy za okres oddelegowania na formularzu listy płac o rodzaju ‘Umowa’ został dodany parametr Lista tylko dla zleceniobiorców oddelegowanych do pracy za granicę (domyślnie niezaznaczony). Po jego zaznaczeniu uaktywnia się sekcja: Kraj oddelegowania i waluty, w której należy wskazać kraj oddelegowania oraz walutę rozliczenia i diety. Jeśli został wybrany kraj oddelegowania, wówczas waluta rozliczenia i diety podpowiada się zgodna z walutą przypisaną do wskazanego kraju. Zaproponowana waluta rozliczenia podlega edycji przez Użytkownika. Waluta diety jest edytowalna tylko w przypadku braku kraju oddelegowania.

Jeśli na liście płac został wybrany kraj oddelegowania, to wypłaty zostaną naliczone tylko dla umów, które również mają wskazany ten kraj.

Dodatkowo podczas naliczenia wypłaty sprawdzana jest zgodność waluty rozliczenia umowy i listy płac. W przypadku wypłaty umowy, w której na zakładce [Ogólne] wskazano inną walutę niż waluta zadeklarowana, na liście płac pojawi się odpowiedni komunikat.

Rys 81. Lista dla zleceniobiorców oddelegowanych do pracy za granicę

Wypłaty zleceniobiorców

W wypłacie za okres oddelegowania elementy wypłaty naliczane są w walucie:

  • umowa – nalicza się w walucie ustawionej na formularzu umowy,
  • dodatki, które mają ustawioną opcję ‘waluta z umowy cywilnoprawnej’ i zostały powiązane z umową lub są wypłacane w tej samej wypłacie co umowa – naliczane są w walucie pobranej z umowy,
  • dodatki, które mają ustawioną ‘walutę systemową’ – wyliczane są w walucie PLN,
  • wszystkie typy wypłat służące do rozliczeń standardowych nieobecności ZUS – liczone są zawsze w walucie systemowej (PLN).

Informacja o walucie dla poszczególnych elementów wypłaty jest wyświetlana na zakładce [Elementy wypłaty]. Po wejściu do elementu wypłaty naliczonego w walucie widoczna jest kwota tego elementu po przeliczeniu na PLN. Przeliczanie elementów wypłaty w walucie obcej jest realizowane według określonego kursu ustawionego dla listy płac, na której jest wypłata. Taki sam kurs stosowany jest dla wszystkich wypłat na danej liście płac.

Rys 82. Formularz wypłaty

 Liczba diet

Dni pobytu za granicą, potrzebne do ustalania ilości diet do odliczenia od podstaw składek ZUS, są liczone na podstawie okresu od-do rozliczonej umowy. Liczba dni kalendarzowych umowy jest pomniejszona o dni nieobecności w dniach kalendarzowych odnotowane w tym okresie.

Wyliczona ilość dni za które przysługują diety jest widoczna w wypłacie i tam też w razie potrzeby może być modyfikowana. Zmiana liczby dni diety powoduje automatyczne przeliczenie podstawy składek ZUS w wypłacie.

Wyliczanie podstawy składek ZUS

Podstawa składek ZUS oddelegowanych zleceniobiorców jest wyliczana od sumy oskładkowanych elementów. Jeśli podlegające ubezpieczeniom wynagrodzenie, które pracownik otrzymał w danym miesiącu deklaracji, jest wyższe od przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, wówczas podstawa jest pomniejszana o równowartość diet za pobyt za granicą,

Jeśli podstawa składek po pomniejszeniu o diety jest niższa od kwoty minimalnej podstawy składek ZUS, to jest wyrównywana do kwoty przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia.

W przypadku, kiedy przychód pracownika w danym miesiącu jest niższy od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, wówczas podstawę składek stanowi kwota faktycznie otrzymanego wynagrodzenia.

Kwota przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia zapisana jest w konfiguracji programu w gałęzi Płace / Wynagrodzenia w polu Minimalna podstawa skł. ZUS dla oddeleg.

Podczas liczenia wypłaty umowy z tytułu dla oddelegowania podstawa składek ZUS wyliczana jest według tych zasad, z uwzględnieniem kwot zarówno z liczonej właśnie wypłaty, jak i kwot zapisanych w wypłatach naliczonych wcześniej do tego samego miesiąca deklaracji  dla tego zleceniobiorcy.

Uwaga
W przypadku zleceniobiorców oddelegowanych do pracy za granicę  podstawa  podatku nie jest pomniejszana o 30% diet należnych za okres pracy wykonywanej za granicą.

Waluty

Na formularzu wypłaty naliczonej na liście płac dla oddelegowanych, na zakładce [Waluty], wykazane są informacje o: walucie rozliczenia oraz diety wraz z kursem, kwocie sumy elementów wypłaty, składkach ZUS, PPK, składce zdrowotnej, zaliczce podatku, kwocie do wypłaty w walucie oraz w PLN, stawce diety za dzień.

Wyliczanie podstawy zasiłków/ Z-3a

Wliczając do podstawy chorobowego wynagrodzenie z miesiąca, w którym była naliczona wypłata umowy cywilnoprawnej za okres oddelegowania uwzględniona jest podstawa składek społecznych pomniejszona o składki ZUS. W podstawie są uwzględniane wszystkie elementy, które stanowiły podstawę składek społecznych, niezależnie od tego czy mają ustawione w konfiguracji wliczanie do podstawy zasiłku.




Ostrzeżenie ID 30114 „Nie dodano dokumentu. Faktura [numer dokumentu] znajduje się na liście faktur zakupu w module Handel”.

Komunikat pojawia się podczas próby dodania faktury do rejestru VAT, gdy ta faktura została już dodana do listy faktur w module Handel.

Aby przenieść fakturę z modułu Handel do Rejestrów VAT należy kliknąć na nią prawym przyciskiem myszy a następnie z menu kontekstowego wybrać opcję Przeniesienie do Rejestrów VAT.




Pytanie ID 35262 „Nie wprowadzono numeru KSeF. Czy kontynuować zapis?”.

Komunikat pojawia się przy zapisie Faktury Pierwotnej Sprzedaży lub Faktury Pierwotnej Zakupu, w przypadku braku uzupełnienia numeru KSeF na formularzu dokumentu.

W programie Comarch ERP Optima jest możliwość wysyłki Faktur korygujących do KSeF, dla Faktur pierwotnych, które nie zostały wcześniej przesłane do KSeF. Na formularzu Faktury Sprzedaży pierwotnej umożliwiono uzupełnienie numeru KSeF. Podczas wysyłania korekty do Faktury pierwotnej, numer ten jest pobierany do pliku w celu powiązania korekty z dokumentem korygowanym na platformie KSeF. Na podstawie tej informacji dokument wysłany do KSeF otrzyma odpowiedni znacznik. Jeżeli użytkownik nie posiada numeru KSeF dla dokumentu źródłowego to identyfikacja odbywa się na podstawie numeru pierwotnego lub numeru systemowego.

Analogicznie jak w przypadku Faktur Sprzedaży na formularzu Faktury Zakupu pierwotnej widnieje pole Nr KSeF, w którym użytkownik może wpisać numer identyfikujący Fakturę korygowaną w KSeF, jeżeli taki posiada. W przypadku, jeżeli dokument pierwotny nie figuruje w KSeF, istnieje możliwość wprowadzenia Faktury Zakupu pierwotnej wskazując tylko numer pierwotny, na którego podstawie również będzie odbywała się identyfikacja.




Ostrzeżenie ID 35245 „Aby utworzyć lub usunąć token uzupełnij NIP w pieczątce firmy”.

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy w bazie nie ma uzupełnionego NIP-u w pieczątce firmy.

Aby była możliwość wygenerowania tokenu należy z poziomu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy, stworzyć pieczątkę firmy, na której zostanie uzupełniony NIP.




Ostrzeżenie ID 30114 „Nie dodano dokumentu. Faktura [numer dokumentu] znajduje się w rejestrze VAT.

Komunikat pojawia się w sytuacji kiedy użytkownik próbuje dodać do Rejestru VAT fakturę, która już się w nim znajduje. Komunikat pojawi się również w sytuacji, kiedy użytkownik podejmie próbę dodania faktury do listy faktur w module Handel gdy dana faktura jest już dodana do Rejestru VAT.