Jakie makro kwoty należy wybrać w schemacie księgowym, aby zaksięgować amortyzację bilansową, a jakie w przypadku księgowania amortyzacji kosztowej z modułu Środki trwałe?

W schemacie księgowym do księgowania Amortyzacji środków trwałych dostępne są dwa makra kwoty, a mianowicie: @Umorzenie i @Amortyzacja. Jeśli zostanie wybrane makro @Umorzenie wówczas zostanie zaksięgowana amortyzacja bilansowa, jeśli wybierzemy makro @Amortyzacja wówczas program zaksięguje amortyzację kosztową.




Jak wprowadzić numer KŚT dla danego środka trwałego, który nie jest dostępny na liście numerów KŚT?

Jeśli wprowadzamy do ewidencji środek trwały i mamy przypisać nr KŚT np. 808, który nie jest dostępny na Liście numerów KŚT wówczas należy ten numer wpisać bezpośrednio w polu KŚT  .

Należy jednak pamiętać, że wpisany ręcznie numer nie zostanie zapisany na Liście numerów KŚT. Aby numer KŚT został dopisany do istniejącej Listy numerów należy go dodać z poziomu formularza karty środka trwałego (po kliknięciu w przycisk KŚT) lub z menu Ogólne/ Inne/ Klasyfikacja Środków Trwałych.

 




W jaki sposób zlikwidować/zbyć środek trwały?

Aby zlikwidować/zbyć środek trwały w Comarch OPTIMA, należy:

  • otworzyć listę Ewidencja środków trwałych z menu głównego: Księgowość/Ewidencja środków trwałych,
  • otworzyć kartę środka trwałego podlegającego likwidacji/zbyciu,
  • następnie na zakładce Ogólne w sekcji Stan środka zmieniamy na:
    • Zlikwidowany – środek trwały, który został zlikwidowany
    • Zbyty – środek trwały, który został zbyty
  • określamy datę likwidacji/datę zbycia (po wprowadzeniu daty od miesiąca następnego program nie generuje odpisów amortyzacyjnych), Dokument – numer dokumentu, na podstawie którego środek trwały jest zlikwidowany lub zbyty oraz Przyczynę – opis przyczyny likwidacji środka trwałego.

Po wykonaniu powyższych czynności zapisujemy ikoną dyskietki kartę środka trwałego.
Dokument LT (likwidacji całkowitej) jest generowany automatycznie. W momencie ustawienia stanu na karcie środka trwałego na zlikwidowany lub zbyty i zapisania Karty środka trwałego, jest dodawany dokument LT, dla którego wartości zostaną wyliczone na podstawie karty i historii środka trwałego (tj. wartość, data likwidacji itp.)

Wygenerowany dokument LT można wydrukować, w tym celu należy na liście dokumenty środków trwałych, wybrać typ: Likwidacje otworzyć dany dokument LT, kliknąć na menu rozwijane znajdujące się obok ikony drukarki oraz wybrać wydruk LT/Wzór standard.




Czy wiesz jak prawidłowo wyeksportować deklaracje ZUS do programu Płatnik?

Generując deklaracje ZUS (rozliczeniowe, zgłoszeniowe, IWA) należy:

  1. Dodać plik KEDU – z poziomu Płace i Kadry / Pliki KEDU lub bezpośrednio na formularzu deklaracji po kliknięciu w przycisk ‘KEDU’.
  2. Wyliczyć deklarację przyciskiem ‘Piorunka’.
  3. Wyeksportować deklarację do programu Płatnik –  po naciśnięciu przycisku eksportu pojawia się ścieżka, gdzie należy wskazać lokalizację i podać nazwę pliku np. dra.xml (prawidłowe rozszerzenie pliku to *.xml).

Podczas tworzenia deklaracji za kolejne miesiące rozszerzenie pliku jest pamiętane.

Deklaracja DRA naliczona w aktualnej wersji programu Comarch ERP Optima zapisywana jest jako deklaracja w wersji 5 formularza – numer ten jest widoczny na liście deklaracji DRA.

Kod terminu składania deklaracji ZUS określamy z poziomu Start  /Konfiguracja / Forma / Płace / Zobowiązania wobec ZUS / PFRON.

 




Jak zaktualizować wskaźniki płacowe w programie Comarch ERP Optima?

Program Comarch ERP Optima automatyczne pobiera wskaźniki kadrowo-płacowe z serwera Comarch podczas logowania do programu. W Konfiguracji Program / Ogólne/ Parametry znajduję się parametr Automatyczne pobieranie wskaźników.

Po odznaczeniu parametru automatyczne pobieranie wskaźników nie będzie wykonywane, Użytkownik może pobrać nową wartość wskaźników z poziomu Ogólne > Pobieranie wskaźników.

Usługa pobierania wskaźników dostępna jest wyłącznie dla programów na gwarancji.




W jaki sposób wprowadzić do programu zwiększenie wartości środka trwałego, który został już całkowicie zamortyzowany?

W przypadku zwiększenia wartości środka trwałego, który został całkowicie zamortyzowany, wprowadzony dokument ulepszenia wpływa na zmianę jego wartości bieżącej brutto. W programie odpisy amortyzacyjne obliczane są od wartości bieżącej brutto (wartość początkowa + ulepszenie).

Aby program generował wysokość odpisu amortyzacyjnego od wysokości dokumentu ulepszenia, należy założyć odrębną kartę dla dokonanego zwiększania wartości środka trwałego.




Dlaczego na wydruku rejestru VAT za dany miesiąc pojawiają się inne kwoty niż na deklaracji JPK_V7?

Wydruk faktur uwzględnianych w danym miesiącu (kwartale) na deklaracji JPK_V7 należy wykonać z poziomu: Rejestry VAT/ Rejestry VAT zakładka: Do VAT/JPK_V7. Dokumenty pojawią się automatycznie na liście po wybraniu odpowiedniego roku, miesiąca lub kwartału (w przypadku włączonej opcji Filtruj na bieżąco, jeżeli opcja ta nie jest włączona należy wcisnąć ikonę lejka).
W przypadku faktur zakupu należy w polu „Odliczenia” wybrać „Tak” albo „Warunkowo„. Odliczenia VAT na „Nie” nie są uwzględniane na deklaracji JPK_V7.
Jeżeli Użytkownik wydrukuje zestawienie przy wybranej opcji „Odliczenia” – „Wszystkie” wówczas w przypadku gdy w rejestrze VAT będą jakieś dokumenty z odliczeniami na „Nie” kwota nie będzie się zgadzała z deklaracją JPK_V7.

Uwaga
Dodatkowo w Rejestrze VAT na zakładce drugiej: Do VAT/JPK_V7 znajduje się wydruk pomocniczy dostępny po rozwinięciu strzałki obok ikonki Drukuj: Klasyfikacja zakupów – Wg pól na JPK_V7 oraz Klasyfikacja sprzedaży – Wg pól na JPK_V7. Wydruki te umożliwiają w łatwy sposób porównanie rejestru VAT z deklaracją JPK_V7 .




W jaki sposób wydrukować raport ZUS IMIR (RMUA)?

https://youtu.be/AVCi7O7XRw8

Wydruk dostępny z poziomu Formularza danych kadrowych pracownika (Wydruk danych / Podgląd wydruku / Wydruki płacowe / ZUS IMIR – Informacja dla ubezpieczonego lub z poziomu Listy pracowników (Płace i Kadry / Kadry / Wydruk danych / Wydruki płacowe / ZUS IMIR) – wydruk dla zaznaczonych pracowników z możliwością wysłania ze skrzynki pocztowej modułu Comarch ERP Optima CRM.

Wydruk IMIR może być wykonany zarówno jako raport roczny, jak i raport za wybrane miesiące– decyduje o tym ustawienie parametrów przed wydrukiem.

Przed wydrukiem warto skorzystać z nowego globalnego filtra ‘#(G) Pracownicy do raportu RMUA za wybrany rok’ dodanego na liście pracowników. Wyszukuje osoby, które we wskazanym roku, mają naliczone wypłaty wykazywane na deklaracjach ZUS (po zawężeniu listy filtrem, można zaznaczyć wszystkich i wykonać wydruk seryjny).

 




Dlaczego po wejściu do Rejestry VAT/ Rejestry VAT/ zakładka: Do VAT/ JPK_V7, nie widzę żadnych faktur na liście?

Po wybraniu odpowiednich opcji należy wybrać ikonę filtra lub zaznaczyć ikonę filtrowania na bieżąco .




W jaki sposób zdefiniować w programie Comarch ERP Optima typ wypłaty – odprawa pieniężna?

Z poziomu Start/Konfiguracja / Firma / Płace / Typy wypłat dodajemy nowy składnik Odprawa, który jest obliczany wg tych samych zasad co ekwiwalent za urlop.

Na zakładce [Ogólne] ustawiamy:

  • Algorytm 9 – element liczony jak ekwiwalent za urlop
  • Standardowa [v] ilość miesięcy – przyjmujemy standardową ilość miesięcy, z których będziemy liczyć podstawę, czyli 3 (program wyliczy średnią z trzech miesięcy, jeżeli parametr odznaczymy pole będzie aktywne i wówczas można wpisać inną niż domyślnie ilość miesięcy)
  • Współczynnik [ ] – pole jest puste, natomiast współczynnik wpisujemy = 1 – ponieważ nie dzielimy średniej z 3 miesięcy przez współczynnik (tak jak przy ekwiwalencie), czyli nie liczymy wartości na 1dzień (potrzebna nam jest wartość na 1 miesiąc jako średnia z 3 miesięcy)
  • Wartość dzielona przez ilość godzin [ ] – nie zaznaczamy (ponieważ nie liczymy wartości na 1h)
  • Liczba dni/miesięcy = 1, co oznacza wyliczenie jednomiesięcznej wartości średniej (w przypadku wypłacania 2 lub 3 miesięcznej odprawy należy odpowiednio wpisać ilość miesięcy lub można to pole zmienić już bezpośrednio po naliczeniu wypłaty na formularzu elementu wypłaty)

 

Na zakładce [ Podatki/Nieobecności ]:

  • Pozycja na deklaracji PIT- PIT- 4 1. Wynagrodzenie ze stosunku pracy
  • Sposób naliczania zaliczki podatku – naliczać wg progów
  • Zawsze naliczaj ulgę podatkowa [ ] – niezaznaczone
  • Sposób naliczania kosztów uzyskania – nie naliczać
  • Sposób naliczania składek ZUS i składki zdrowotnej – nie naliczać
  • Wliczać do podstawy naliczania: wszystkie pozycje nie wliczać    

Pracownikowi po wpisaniu na formularzu danych kadrowych daty zwolnienia naliczamy wypłatę etatową i na zakładce [Elementy wypłaty] dodajemy plusem nowy składnik – Odprawa. Program wyliczy odpowiednia kwotę – średnią z 3 miesięcy. Jeżeli wypłata etatowa została już naliczona odprawę można wypłacić na dodatkowej liście płac o rodzaju I – Inna wypłata (okres listy płac powinien być zgodny z ostatnim miesiącem zatrudnienia pracownika).

W standardzie programu Comarch ERP Optima od wersji 2024.2.1 zostały wprowadzone nowe typy wypłat – odprawa emerytalna oraz odprawa pośmiertna.