Pytanie ID 30205 „Po wskazanym raporcie występują raporty zamknięte. Czy chcesz otworzyć wskazany raport oraz wszystkie następne?”

Odpowiedź twierdząca powoduje, że program otwiera zaznaczony raport oraz wszystkie następne. Jeżeli raporty są zaksięgowane, należy je odksięgować a następnie otworzyć. Funkcja odksięgowania raportu jest dostępna pod prawym klawiszem myszy Usuń zapisy księgowe.




Komunikat ID 29402 Brak notowania podanego kursu waluty [waluta] na [RRRR-MM-DD].

Należy podać kursy waluty w menu Ogólne/ Kursy walut lub z poziomu Start/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ Waluty  ikona  Notowanie kursu dnia. W polu „Typ kursu waluty” należy wybrać właściwy typ. W programie Comarch ERP Optima istnieje możliwość importowania kursu waluty ze strony NBP. Kurs waluty można też uzupełnić na dokumencie walutowym wybierając jako typ kursu „Kurs ręczny”.

Od wersji 2016.5 umożliwiono automatyczne pobieranie kursów walut. Automat działa kiedy w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Parametry zaznaczony jest parametr Automatycznie pobieraj kursy walut. Funkcjonalność automatycznego pobierania kursów będzie możliwa pod warunkiem prawidłowego połączenia z siecią internetową oraz posiadania aktualnej gwarancji na program Comarch ERP Optima.




Komunikat ID 23480 „Nie można kasować zapisów rozliczonych”.

Należy otworzyć zapis, na trzeciej zakładce Rozliczenia dokumentów usunąć powiązania do dokumentów, które ten zapis rozlicza i zapisać zmiany. Po wykonaniu tej czynności zapis jest nierozliczony i można go skasować.




Komunikat ID 23056 „Skasowanie raportu niemożliwe. Raport [numer raportu] został zamknięty”.

Aby usunąć raport najpierw należy go otworzyć. Na liście raportów kasowych/bankowych danego rejestru należy na danym raporcie wybrać z menu kontekstowego (pod prawym przyciskiem myszy) opcję Otwórz, lub wejść do środka tego raportu za pomocą ikony lupki w prawym dolnym rogu, i odznaczyć na nim parametr Zamknięty. Dodatkowo raport będzie można usunąć jedynie wtedy, gdy nie będzie zawierał on zapisów kasowych/bankowych.




Komunikat ID 23359 „Brak otwartego raportu, do którego można dodać zapis. Czy otworzyć nowy raport?”.

Komunikat pojawia się w momencie dodawania dokumentu z formą płatności o typie gotówka, np. czek, gotówka, czy inna, program próbuje wówczas dodać automatycznie zapis kasowy (KP lub KW) rozliczający zgodny z datą dokumentu. Po zatwierdzeniu komunikatu program automatycznie otwiera raport kasowy/bankowy.




Informacja ID 23398 „Dla wybranego podmiotu nie istnieją żadne nierozliczone dokumenty”.

Potwierdzenie salda można wygenerować dla wybranego podmiotu, gdy istnieją nierozliczone zapisy kasowe/bankowe lub/i nierozliczone zdarzenia w preliminarzu płatności. Dokumenty te muszą być zatwierdzone, zdarzenia będące w buforze nie zostaną uwzględnione.




Informacja ID 23363 „Dla wybranego podmiotu nie istnieją żadne zapisy do naliczenia not odsetkowych w zadanej walucie”.

Noty odsetkowe można wyliczyć dla wybranego podmiotu gdy istnieją zapisy wystawione na ten podmiot rozliczone w całości lub w części po terminie płatności.




Ostrzeżenie ID 32248 „Wcześniejszy raport nie ma ustalonej daty zamknięcia”.

Przed dodaniem nowego raportu k/b należy na formularzu poprzedniego raportu k/b uzupełnić pole Data zamknięcia.




Ostrzeżenie ID 23476 „Usunięcie rejestru niemożliwe. Rejestr posiada raporty kasowe/bankowe”.

Komunikat pojawia się w przypadku, gdy w menu Kasa/Bank/ Raporty kasowe/bankowe  dla Rejestru, który ma zostać usunięty istnieją Raporty kasowe/bankowe. Jeśli  nie zostały wykorzystane (nie zostały wprowadzone żadne zapisy) można je usunąć, a następnie usunąć dany Rejestr. Natomiast jeśli istnieją raporty, do których zostały już wprowadzone zapisy należy w pierwszej kolejności usunąć zapisy a następnie raport i rejestr.




Ostrzeżenie ID 32246 „Istnieje zapis raportu wcześniejszy/ późniejszy niż data otwarcia/zamknięcia raportu”.

Komunikat pojawia się, gdy chcemy zmienić datę otwarcia albo zamknięcia istniejącego raportu kasowego/bankowego, do którego wprowadzono zapisy z datą wykraczającą poza zakres dat raportu, jaki chcemy ustalić. Należy otworzyć listę zapisów kasowych/bankowych tego raportu z menu Kasa/Bank/ Zapisy kasowe/bankowe, wybrać Rejestr, z którym powiązany jest raport i wskazać raport. Wtedy będzie można zobaczyć wszystkie zapisy z tego raportu. Można albo usunąć zapis, albo ustalić odpowiednio daty otwarcia i zamknięcia raportu, żeby obejmowały daty wszystkich zapisów.