Ostrzeżenie ID 23322 „Usunięcie płatności niemożliwe. Nie można usuwać ręcznie płatności powiązanych z dokumentami”.

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy płatność jest powiązana z dokumentem źródłowym, np. fakturą. Aby usunąć płatność powiązaną z dokumentem należy anulować dokument zapisany na stałe (z menu pod prawym przyciskiem myszy  –  opcja Anulowanie faktury) lub usunąć go jeśli znajduje się w buforze (z menu pod prawym przyciskiem myszy opcja Usuń).  Jeśli dokument został już rozliczony, wówczas nie można go anulować, dopóki nie usuniemy rozliczenia powiązanego z tym dokumentem. Dokumenty wystawione na gotówkę rozliczane są automatycznie w momencie zapisu dokumentu. Najprostszym sposobem na usunięcie rozliczenia jest jego automatyczne skasowanie podczas anulowania dokumentu. Jeśli chcemy, żeby taki zapis był usuwany automatycznie, wystarczy jeśli w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Kasa i Bank/ Parametry zaznaczymy parametr Kasowanie rozliczeń przy kasowaniu i anulowaniu dokumentów. Wtedy podczas anulowania dokumentu rozliczonego, kasowany jest dokument rozliczający płatność.




Komunikat ID 23370 „Niepoprawny numer rachunku. Ilość znaków w numerze rachunku jest nieprawidłowa”.

Numer rachunku jest walidowany według algorytmu stosowanego dla numeracji IBAN. W przypadku polskich banków pierwsze 2 cyfry to cyfry kontrolne, następnych 8 cyfr to identyfikator banku-oddziału, a ostatnie 16 to numer rachunku. Należy upewnić się czy wprowadzony numer jest poprawny albo wyłączyć walidację numeru poprzez odznaczenie parametru IBAN.

Jeżeli bank nie prowadzi numeracji w standardzie IBAN, to można wyłączyć walidację na formularzu banku poprzez odznaczenie parametru Bank prowadzi numerację w standardzie IBAN. Po odznaczeniu parametru numery rachunków bankowych na formularzu rejestru, zapisach bankowych oraz zdarzeniach w preliminarzu płatności związane z danych bankiem nie będą walidowane według algorytmu stosowanego dla numeracji IBAN.




Ostrzeżenie ID 31008 „Skasowanie raportu niemożliwe. Raport [nazwa raportu] posiada zapisy.”

Nie można usunąć raportu kasowego/bankowego, w którym istnieją zapisy kasowe/bankowe. W celu usunięcia raportu należy usunąć wszystkie zapisy w danym raporcie.




Ostrzeżenie ID 32250 „Raport nakłada się czasowo na inny raport”.

Data otwarcia kolejnego raportu kasowego/ bankowego musi być późniejsza, niż data zamknięcia poprzedniego. Oznacza to, że nie da się otworzyć dwóch raportów w ciągu jednego dnia.




Ostrzeżenie ID 23495 „Nie można kasować zaksięgowanych różnic kursowych”.

Po zaksięgowaniu dokumentu różnicy kursowej nie ma możliwości usunięcia rozliczeń dla zapisów/zdarzeń, na podstawie, których została wyliczona różnica. W celu usunięcia rozliczenia należy najpierw usunąć zapis księgowy, powstały z księgowania różnicy kursowej.




Ostrzeżenie ID 23060 „Raport zamknięty musi mieć określoną datę zamknięcia”.

Nie można zamknąć raportu poprzez opcję „Zamknij” dostępną w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy jeśli nie została określona data zamknięcia. W celu zamknięcia raportu należy najpierw podać datę zamknięcia na formularzu raportu kasowego/bankowego.




Komunikat ID 32291 „Nie można kasować zdarzeń zrealizowanych lub wysłanych do banku”.

Dla modyfikowanej pozycji zapisu księgowego było już wygenerowane zdarzenie w preliminarzu płatności (zaznaczony parametr Generowanie płatności); zdarzenie posiada status „wysłane” lub „zrealizowane”. Aby odznaczyć parametr Generowanie płatności należy odszukać odpowiednie zdarzenie z poziomu Kasa/Bank/ Preliminarz płatności i zmienić mu stan na „Do realizacji”.




Ostrzeżenie ID 30224 „Nie można wykonać wydruku. Listę należy zawęzić tylko do kompensat oraz wybrać podmiot i walutę”.

Jeżeli podczas wydruku kompensaty pojawia się taka informacja należy upewnić się czy pod listą kompensat zostały określone następujące parametry: Podmiot, Waluta oraz czy został zaznaczony parametr – Tylko kompensaty.




Informacja: ID 25078 „Wybrana forma płatności jest związana z nieaktywnym rejestrem”.

Komunikat ten pojawia się w sytuacji, gdy forma płatności (jaka została wybrana na dokumencie na zakładce Ogólne lub w przypadku rozbicia kwoty dokumentu na kilka płatności – na zakładce Płatności) powiązana jest z nieaktywnym rejestrem.
W takiej sytuacji należy w Start/Konfiguracja / Firma / Kasa/Bank / Formy płatności, po kliknięciu w formę płatności zmienić przypisany jej rejestr na taki, który jest aktywny. Ewentualnie, można również odznaczyć opcjęNieaktywny” na danym rejestrze powiązanym z tą formą płatności (po wejściu w Kasa/Bank / Rejestry kasowe/bankowe – prawy górny róg formularza).




Pytanie 35082: „Pobrane notowania z serwera NBP nie zostały zapisane. Czy chcesz zapisać zmiany?”

Po pobraniu kursów walut w menu Ogólne/ Kursy walut, należy zapisać pobrane notowania. Po wybraniu „Tak” notowania zostaną dodane do historii danej waluty (w menu Start/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ Waluty, formularz właściwej waluty).